Ik denk dat het een combinatie is van:
- motoren uit-engineeren (minder wrijving, dunnere olie, dunnere cilinderwanden etc) om een zo laag mogelijk verbruik te halen.
- de consument die gemak wil en weinig regulier onderhoud wil (om de 30.000 km olie vervangen is van de zotte)
- de andere koppelkromme die een low pressure turbo motor heeft. Veel koppel bij lage toeren zorgt voor een totaal andere belasting van nokassen, cilinders, versnellingsbakken etc) dan vroeger.
En.... het nieuwe rijden, schakelindicatoren en de andere rambam. Dat is echt de hel voor de techniek volgens mij. Mijn V40 (benzine) verlangt dat ik met 50 in zijn 5 rijd. Dan draait ie amper 1300 toeren, heeft ie geen fut, en merk je aan alles dat het niet goed is voor de techniek. Waarom dan toch dat advies? Hetzelfde met 80. In zijn zes (schakeladvies) rijdt dat niet fijn. Vermogen tekort, te weinig toeren en sterker nog, in zijn 5 rijdt ie meestal iets zuiniger...
Door het nieuwe rijden is ‘jan modaal’ de feeling met de techniek verloren en doet ie precies wat de auto of de overheid adviseert. Snel opschakelen, weinig toeren, maar ondertussen de techniek wel structureel (te) zwaar belasten. Daar gaat het mis volgens mij.
Ik heb zelf ook zo’n (semi) downsize motor in de V40 liggen, een 1.6 ecoboost van Ford. Heerlijke motor, maar ook gevoelig, dus:
- elke 15k beurt (om en om groot / klein)
- geen longlife olie
- rustig laten opwarmen
- af en toe lekker doortrekken
- schakelindicator negeren en meer op gevoel rijden
En ik moet zeggen: dan valt het me helemaal niet tegen! Gemiddeld (veel snelweg) bijna 1:15, geen olieverbruik en ook geen andere gekke dingen. (Staat nu op 150.000 km)