Downsizen motoren: Ten koste van robuust?

En dan komt er een nieuwe turbo op bij 200.000 km. Op de totale runnings costs is dat te billijken. Zeker als je het wegstreept tegen het lagere verbruik en hogere prestaties over die 200.000 km. Heel romantisch hoor, die verhalen over 20 jaar in een Mercedes 200d te rijden en dan 1 miljoen km afgelegd te hebben zonder motorwissel.... In een 200d valt tegenwoordig niet meer te rijden in het verkeer. We willen luxe, we moeten veiligheid en het mag niet teveel kosten..
 
Gewoon netjes warm rijden en bij juiste toerental opschakelen en regulier onderhoud, gaat elke motor lang mee.
 
Ik denk dat het een combinatie is van:
- motoren uit-engineeren (minder wrijving, dunnere olie, dunnere cilinderwanden etc) om een zo laag mogelijk verbruik te halen.
- de consument die gemak wil en weinig regulier onderhoud wil (om de 30.000 km olie vervangen is van de zotte)
- de andere koppelkromme die een low pressure turbo motor heeft. Veel koppel bij lage toeren zorgt voor een totaal andere belasting van nokassen, cilinders, versnellingsbakken etc) dan vroeger.

En.... het nieuwe rijden, schakelindicatoren en de andere rambam. Dat is echt de hel voor de techniek volgens mij. Mijn V40 (benzine) verlangt dat ik met 50 in zijn 5 rijd. Dan draait ie amper 1300 toeren, heeft ie geen fut, en merk je aan alles dat het niet goed is voor de techniek. Waarom dan toch dat advies? Hetzelfde met 80. In zijn zes (schakeladvies) rijdt dat niet fijn. Vermogen tekort, te weinig toeren en sterker nog, in zijn 5 rijdt ie meestal iets zuiniger...
Door het nieuwe rijden is ‘jan modaal’ de feeling met de techniek verloren en doet ie precies wat de auto of de overheid adviseert. Snel opschakelen, weinig toeren, maar ondertussen de techniek wel structureel (te) zwaar belasten. Daar gaat het mis volgens mij.

Ik heb zelf ook zo’n (semi) downsize motor in de V40 liggen, een 1.6 ecoboost van Ford. Heerlijke motor, maar ook gevoelig, dus:
- elke 15k beurt (om en om groot / klein)
- geen longlife olie
- rustig laten opwarmen
- af en toe lekker doortrekken
- schakelindicator negeren en meer op gevoel rijden

En ik moet zeggen: dan valt het me helemaal niet tegen! Gemiddeld (veel snelweg) bijna 1:15, geen olieverbruik en ook geen andere gekke dingen. (Staat nu op 150.000 km)
 
Terug
Bovenaan