Doortanken na ‘de klik’?

Vroeger, toen je in Nederland het vulpistool ook niet vast hoefde te houden en het automatisch afsloeg, haperde het soms wel eens. Ik tankte eens met mijn Kever en daar zat de vulopening van de brandstoftank voor in de kofferruimte waar ook het reservewiel stond. Al pratende met de pompbediende (die had je toen nog) zag ik op de pomp dat er wel heel veel liters in gingen. Bleek het vulpistool niet af te slaan, halve kofferruimte en bak waar het reservewiel in stond vol benzine. Sinds die tijd vertrouw ik het niet meer en houd ik het vulpistool maar zelf vast, ook in Duitsland waar dat niet hoeft.

Ja dat vind ik dus echt een gemis in NL inderdaad.. Iemand enig idee waarom wij dat niet hebben?

ChatGPT input:​

Wettelijke en veiligheidsredenen

• Arbo- en brandveiligheidsregels: In Nederland zijn tankstations gebonden aan het Activiteitenbesluit milieubeheer en brandveiligheidsvoorschriften. Het vastzetten van het pistool is verboden omdat je dan niet continu toezicht houdt op het tankproces.
  • Risico op overstromen: Hoewel moderne auto’s terugslagkleppen hebben, bestaat het risico dat brandstof toch overloopt als het pistool blijft lopen en je niet oplet. Dat levert brand- en milieurisico’s op.
  • Statistische veiligheid: Nederland heeft een van de strengste brandveiligheidsregimes in Europa. Incidenten (zoals vonken, telefoongebruik, of statische elektriciteit) zijn extreem zeldzaam, maar de regels zijn erop gericht de kans zo dicht mogelijk bij nul te brengen.
Vergelijking met Duitsland & de VS
  • In Duitsland en de VS zijn de normen soepeler. Daar mag het pistool vaak wél worden vastgezet, maar stations zijn vaak ingericht met extra noodvoorzieningen (bijvoorbeeld grotere opvangbakken of automatische afslagmechanismen).
  • In Nederland hebben de autoriteiten (o.a. Brandweer Nederland en Inspectie Leefomgeving & Transport) de afweging gemaakt dat menselijk toezicht belangrijker is. Het argument: een pomp stopt meestal automatisch, maar mocht er iets misgaan, dan kun je direct ingrijpen.
Ik heb wel het idee dat de pompen in Nederland sneller gaan dan in de VS. Maar dat kan ook komen omdat ik me in de VS staat te vervelen óf door de grotere tankinhoud.

Ik heb wel het idee dat de pompen in Nederland sneller gaan dan in de VS. Maar dat kan ook komen omdat ik me in de VS staat te vervelen óf door de grotere tankinhoud.
Ja als ik in de VS ben valt mij dat ook op. Al zijn er in NL ook slome pompen hoor.

Terug
Bovenaan