Door de bomen het bos niet meer zien

The Bellator

Net ingestapt
Dag autoliefhebbers,

Ik loop tegen het volgende aan, ben mij nu een tijdje aan het orierenteren naar een andere auto.
Rij +/- 27.500 km op jaarbasis, waarvan 25.000 km zakelijk (incl. woon-werk kilometers). Vanuit de werkgever heb ik de beschikking over een mobiliteitsbudget wat mij op dit moment een honderdje of 7,5 netto in de maand oplevert. Momenteel rij ik een station diesel van een mooi duits merk, gekocht toen die 3,5 jaar oud was, nu is die bijna 8 jaar oud en loopt die aardig in de kilometers. Daarnaast dient de auto wel een bepaalde representativiteit te zijn. Dus nog één jaar doorrijden is het probleem niet, maar tot in lengte der dagen is simpelweg niet echt een optie.

Probleem waar ik tegen aanloop is, wat nu hierna? Elektrisch is mij te duur, ga in principe geen 50K+ voor een auto betalen. Bij benzine krijg ik de rekensom slecht rond, duur in aanschaf, duurder als diesel in brandstof gebruik, goedkoper in wegenbelasting, daarnaast twijfel ik over de restwaarde wanneer er over 4/5 jaar +250k kilometers opstaat. Gewoon weer een diesel is dan weer het meest voor de hand liggende oplossing, maar vertel dat op een verjaardag en je wordt aangekeken alsof je ..... bent. Daarnaast ben ik aan het kijken of er hybride-diesels zijn, maar het aanbod van gerenommeerde merken is minimaal daaromtrent.

Uiteraard is er ook een optie om een lease-auto te nemen en te gaan bijtellen, maar heb het eens doorgerekend met een auto van 40-45K dan vind ik €320-€380 netto bijtellen per maand wel fors voor 2.500 km privékilometers... privé doe ik nu geen geld bij de auto namelijk, vanuit het budget kan ik het prima betalen en het biedt mij ook prima de mogelijkheid nog iets te sparen t.b.v. afschrijving. Zet privé overigens wel elke maand netto € 150,- extra apart t.b.v. de auto.

Dus zal ik gewoon een diesel weerkopen?

Je kan natuurlijk ook een lease auto nemen en geen bijtelling en dan wat leuks kopen voor je prive kilometers.
Maar wat wil je wel uitgeven, geen 50k voor een EV maar hoeveel wel?

Als het puur om geld gaat, dan moet je het eens in een excel zetten en uitrekenen, optie A en optie B. Optie A zijnde een lease auto van 40-45k met 320-380 per maand bijtelling. Of optie B een lease auto (zonder prive gebruik), zelf een tweede auto aanschaffen en hiervoor de maandelijkse kosten doorrekenen. Ik denk dat je dan met die 320-380 per maand aan bijtelling voordeliger uit bent. Ik ga ervan uit dat je een tankpas van de zaak hebt, of niet? Verzekering, onderhoud, afschrijving, alles zit in die 320-380 euro per maand.

Gaan we van 380 euro uit, dan hebben we het over 4,560 euro per jaar. 4 jarig lease contract? 18,240 over 4 jaar, all-in.

Koop je prive een auto, dan moet je de auto ook nog eens aanschaffen voor een X bedrag, je hebt dan de afschrijving, verzekering, MRB, brandstofkosten, onderhoud etc. Dat red je denk ik niet met die 18 mille over 4 jaar, tenzij je een super klein zuinig autootje koopt wellicht. Maar dat kan ik voor jouw situatie niet inschatten.

Daarnaast moet je nog eens flink investeren in de aankoop, dat geld kun je eventueel ook beleggen. Dan heb je na 4 jaar wellicht nog wat meer terug...

Maar goed, zoals ik al zei in het begin, gaat het puur om geld en sparen? Of wil je graag nog een plezierauto erbij, dan mag het natuurlijk wat meer kosten.

De optie om een lease auto te nemen zonder privé gebruik zal ik eens doorrekenen. Dan zal een wat meer liefhebber auto ook een mogelijkheid zijn om ernaast te zetten, maar deel de mening dat je dat dan lastig rijdt voor 4,5k per jaar., maar goed hobby kost nu eenmaal geld.

Het zit in de basis ook niet op €100 vast ofzo. Inruilwaarde van mij huidige auto zal ergens liggen op €15k-€17,5K liggen. Rij zoals voormeld een station, dus om nu terug te gaan naar een up, is niet helemaal wat ik in gedachten heb. Daarnaast rij ik wel 27,5K per jaar, dus ga dat ook uit comfort danwel veiligheidsoverwegingen niet in elke auto doen. Budget voor een andere auto ligt rond de €35k.

Heb je het geld om een eigen auto te kopen? Durf je wel een beetje risico te nemen? Dan loont het zeker om in jou geval prive een auto te kopen. Diesel ben je iets goedkoper uit dan benzine, maar veel zal het niet schelen. Mocht je voor benzine gaan, kies een auto van circa 2 jaar oud, weinig km op de teller en in uitstekende staat waar je zeker 1-2 jaar in kan rijden om het vervolgens te verkopen nadat de garantie is verlopen net voor je eerste onderhoudsbeurt. Tegenwoordig krijg je op merken als Volvo, BMW, Mercedes gewoon 2 jaar garantie en genoeg middenklasse automerken die ook lange garanties geven. In jou geval, iedere maand circa 500 euro wegzetten voor afschrijving / onverwachte uitgaves. Onderaan de streep ben je goedkoper uit dan leasen. Zit zelf in een vergelijkbare situatie.

De vraag is, heeft het zin om voor 2.500 km per jaar een auto erbij te kopen? Rijdt je prive maar echt zo weinig?

De vraag is, heeft het zin om voor 2.500 km per jaar een auto erbij te kopen? Rijdt je prive maar echt zo weinig?
Als het echt zo weinig is kan je bijna het beste een leaseauto nemen die je niet privé gebruikt en voor privé kilometers het OV of fiets pakken en een auto huren voor als het niet met OV kan. Voor die 4500 per jaar die hierboven staat kan je heel vaak een auto huren…..

En door je zakelijke ritten een beetje slim te plannen kan je onderweg je boodschappen doen zonder de regels te overtreden.

Terug
Bovenaan