Matt 5069850

Asfaltkampioen
new-dodge-charger-lineup.jpg

Dodge Charger Daytona (EV: When 2024 Dodge Charger Daytona production begins this year, the least powerful version will have up to 496 horsepower. There's also a 670-hp version, each sending power to all four wheels.)
2024-dodge-charger-daytona.jpg

81 foto's:

Dodge Charger Sixpack (ICE: 3.0-liter twin-turbo Hurricane straight-six engine, rated at 550 horsepower. There's also a Sixpack S.O. version rated at 420 horsepower.)

2025-dodge-charger.jpg

En een vierdeurs:

Dit betekent tevens het einde van de Challenger.

Laatst bewerkt:
Wat een verrassing, ineens is hij er. Helaas niet helemaal zoals gehoopt wat mij betreft. Een korte neus en vrij lang passagierscompartiment, geen verhoudingen die ik bij een Charger verwacht. Hij oogt een beetje ongelukkig direct van de zijkant. En hoewel ik het voor de verandering eens cleane design in principe heel erg kan waarderen, vind ik de neus toch wat te nietszeggend geworden in al zijn strakheid.

Persoonlijk vind ik de 4-deurs beter ogen dan de 2-deurs. De 2-deurs doet me teveel denken aan de Audi A5. Die is ook mooi, maar dat is geen Amerikaan.

Wat leuke designelementen, maar verpest door nogal mislukte verhoudingen (met name de tweedeurs, inderdaad). Jammer.

Hij is wel wat braafjes geworden, vooral schuin van voren doet het me meer denken aan een B-Ascona dan aan een stoere Amerikaan.

Ik vind het wel een frisse verschijning: relatief laag en strakke lijnen. Ik hou daar van.

Ziet er gewoon goed uit. Wel met een iets kortere neus, maar misschien is dat wel logisch want de motoren zijn ook kleiner dan in het verleden. En om dan puur voor de optiek de neus zo lang te houden is ook wat overdreven, dan was de auto nog langer geworden en het is al geen kleine jongen. Ik zou voor de 4-deurs gaan, een fraaie sedan in een tijd dat fraaie sedans steeds schaarser worden...

'Jammer' dat er alsnog een ICE naast wordt geleverd. Juist de wing nose van de EV maakte het ontwerp nog enigszins speciaal. Nu niet meer dan een 'volgende' muscle car, die qua ontwerp net zo goed 10 jaar geleden op de markt had kunnen komen.

In hoeverre doet het bestaan van een ICE Charger afbreuk aan de Charger EV en oogt een ontwerp tien jaar ouder door het bestaan van een versie met verbrandingsmotor?

Vind het niet zo'n sterk ontwerp, overigens. Het strakke spreekt me ook wel aan, maar er lijkt wat te missen. De huidige Charger en Challenger ogen gebalanceerder. De auto is duidelijk geïnspireerd op de tweede generatie Charger, de meest iconische van allemaal, een auto die op zichzelf ook niet erg gebalanceerd oogt. De EV is wel bijzonder zwaar, inderdaad.

Goed nieuws: de Charger komt ook naar Europa, waarmee Dodge dus terugkeert in Europa.

We reached out to Dodge to ask whether the new Charger would be offered in markets outside North America. “The Dodge Charger will also be sold in the Middle East beginning in the second half of 2025,” a Stellantis spokesperson told us. “It will be available through importers in Europe, also in the second half of 2025.”

Stellantis confirmed that all versions of the new Charger, including sedan and coupe models with BEV and ICE powertrains, will be available in both regions

Heb je een Alfa showroom met daartussen 1 Dodge? Kna je 'm beter bij Jeep neer zetten. Maar als ik het merendeel van de huidige Jeepdealers zie word ik niet vrolijk....

Mijn dealer heeft alle FCA merken (behalve Lancia). Soms nogal onoverzichtelijk idd om te weten wie wat heeft.

Ik werd met mijn vorige auto's (2x Chrysler) al standaard door FCA aangeschreven met "Beste Lancia bezitter"... Lukte die pizzabakkers niet om er Chryslers van te maken.

Ik heb net even op de website van Dodge gekeken. Wat een droefenis. Het enige recente model is de Hornet, de andere drie zijn de inmiddels gedateerde Challenger, Charger en Durango.

Overigens vind ik deze nieuwe Charger wel gaaf. Maar ik denk niet dat het genoeg is voor Dodge.

Idd best een gaaf ding, maar niet echt mooi op de fotos. En een nieuwe gulia moet op basis van dat ding komen? Hoeveel geld hebben ze aan de huidige wel niet verloren, gaan ze datzelfde geintje nog een keer doen?

Hornet wil niemand hebben tegen die prijs, stellantis zal de euro modellen wel meer in de vs willen verkopen, maar een gerbadgede alfa, of evt Peugeot of andere ellende zie ik echt niet gebeuren.

Laatst bewerkt:
Best een mooi ding hoor. Maar als ev een doodgeboren kindje. Ouderwetse techniek, brakke software en te duur

006-2025-dodge-charger-daytona-scat-pack.jpg

003-2025-dodge-charger-daytona-scat-pack.jpg

005-2025-dodge-charger-daytona-scat-pack.jpg

004-2025-dodge-charger-daytona-scat-pack.jpg

012-2025-dodge-charger-daytona-scat-pack.jpg

025-2025-dodge-charger-daytona-scat-pack.jpg

+ Ridiculously quick
+ Fratzonic “exhaust” sound system is surprisingly convincing
+ Magnificent interior

- Short driving range
- Slow charging
- Unable to create massive clouds of tire smoke

Andere tests:

Het grootste probleem is dat Dodge probeert dezelfde emoties te genereren als met het oude spul door uit hetzelfde gevoelsarsenaal te tappen als de V8-versies. Dat is… lastig. Doe het goed en je krijgt een vervormd beeld van een ‘toekomstige’ aandrijflijn die de die-hards een beetje kan meekrijgen. Doe het niet goed en je houdt een soort buikspreekpop over. De nieuwe Charger is een beetje van alle twee.

Ik kan maar niet wennen aan dat zielig kijkend neusje.

Ja dat bleek ook wel uit het verhaal van AutoWeek over de elektrische Maserati. Indrukwekkend en goed, maar te weinig emotie. En daar koop je uiteindelijk toch een sportwagen voor.

Het is wel echt een mooie auto in het echt, wel erg groot. Maar niemand wil ze. Mijn dealer biedt enkele aan met 40% korting, ai.
En met die hurricane motor zal het iets beter worden, maar die motor heeft inmiddels ook een slechte naam. Gewoon meteen die hemi er weer in, dan wordt het nog wel wat. Anders zal het merk wel aan een Chinees worden verkocht

Late 26 is gewoon veel te laat. Er wordt al maanden over gesproken het is ook niet bepaald een nieuwe type motor ofzo :)

Ja dat bleek ook wel uit het verhaal van AutoWeek over de elektrische Maserati. Indrukwekkend en goed, maar te weinig emotie. En daar koop je uiteindelijk toch een sportwagen voor.

Aan het geluid kan niet niet liggen:
"+ Fratzonic “exhaust” sound system is surprisingly convincing "

Maar goed, op een HEMI staat geen maat

Gewoon lekker de oude kopen, ziet er beter uit en is zoals t heurt.
die was wel 16 jaar oud ofzo, en deze ziet er toch wel erg goed uit heur. En deze fabriekstestwagen schijnt gewoon een v8 te hebben, die elektro rommel is voor de eu

Geen idee, hoe oud hij inmiddels is, maar hij ziet er nog steeds beter uit dan de nieuwe ;).

De verhoudingen kloppen beter en hij ziet er bruter uit, plus je hebt niet zon futuristisch interieur nodig in een muscle car. Een muscle car koop je niet voor de verfijning, en het lijkt of ze juist precies dat hebben geprobeerd met de nieuwe... Jammer!

dodge-challenger-hellcat-black-ghost-review.webp

MY23Challenger_VLP_Desktop_Exterior3.jpg

Create_a_0-60_page_for_the_Dodge_Challenger_LS_1.png

Dat is geen basismodel dat je laat zien, maar wel erg gaaf. Buren verderop hebben een Hellcat, dat klinkt echt goed.

De nieuwe vind ik echter ook mooi. Misschien iets minder bruut om te zien, maar wel mooi. Ik houd wel van de gestrekte lijnen.

Ik ook, de nieuwe ziet er op fotos alleen niet zo mooi uit. In het echt is het gewoon een mooi ding

Bij de oude weet ik nog steeds niet of ik de widebody mooier vind of niet

Ik ook, de nieuwe ziet er op fotos alleen niet zo mooi uit. In het echt is het gewoon een mooi ding

Bij de oude weet ik nog steeds niet of ik de widebody mooier vind of niet
Op de foto`s maakt het ook wel indruk. Helaas niet te zien in het echt in Nederland neem ik aan.

Normaal gesproken ben ik ook niet zo van alle opsmuk, maar bij de Challenger staat de Widebody wel goed. Zon auto mag ook wel een beetje fout zijn ;). Bij de basis versie staan de wielen wat te ver naar binnen, daar heb je eigenlijk spacers nodig. Bij de widebody is de stance wel dik en bruut.

Eerste EV met solid state-batterij wordt misschien wel een... Amerikaanse musclecar?!​

Ik denk het niet, maar vind de gedachte wel... absurd

ik geloof niet dat ze nog geld pompen in de ev versie van die charger, niemand wil hem nu hebben, eerst de v8 erin, misschien krikt dat de verkopen nog wat op.

Geen idee, hoe oud hij inmiddels is, maar hij ziet er nog steeds beter uit dan de nieuwe ;).

De verhoudingen kloppen beter en hij ziet er bruter uit, plus je hebt niet zon futuristisch interieur nodig in een muscle car. Een muscle car koop je niet voor de verfijning, en het lijkt of ze juist precies dat hebben geprobeerd met de nieuwe... Jammer!

dodge-challenger-hellcat-black-ghost-review.webp

MY23Challenger_VLP_Desktop_Exterior3.jpg

Create_a_0-60_page_for_the_Dodge_Challenger_LS_1.png
Er gaan geruchten dat ze deze terug gaan brengen als classic. Er schijnen al mules rond te rijden

Van de huidige ev zijn er net iets meer dan 2000 verkocht aan particulieren, dat is niks in een jaar tijd, een complete fail

• Leuk
Waarderingen: JL86
en de r/t (instapmodel) is inmiddels al geschrapt.
zelfs met 50% korting verkochten ze niet. Compleet verkeerd in de markt gezet,

Hopelijk verkoopt de benzine versie wel, qua model kan ik het wel waarderen.

V8 past bij zo'n auto, een elektromotor niet, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Er gaan geruchten dat ze deze terug gaan brengen als classic. Er schijnen al mules rond te rijden

Van de huidige ev zijn er net iets meer dan 2000 verkocht aan particulieren, dat is niks in een jaar tijd, een complete fail
Toch even nuanceren:
"Electric Charger sales – the company did not distinguish between versions – for the first three months of this year were at 1,947. Granted, they were just beginning to arrive in showrooms in January after months of delays."

Terug
Bovenaan