Dodehoekassistent in Mazda MX 5 RF

Marnix 6608521

Net ingestapt
Ik overweeg een Mazda MX-5 RF te kopen en heb er een uit 2017 op het oog, een MX-5 RF SkyActive-G 131 GT-M.

Vanwege grote dode hoeken is het voor mij essentieel dat de auto beschikt over een dodehoekassistent (Blind Spot Monitoring) waarbij er lampjes in de buitenspiegel gaan branden zodra zich een auto in een dode hoek bevindt. De auto beschikt over een knop waarmee de dodehoekassistent kan worden in- en uitgeschakeld (gezien op foto's). Ook biedt het instellingsmenu de mogelijkheid om het volume van de 'blinde hoek detectie aan te passen. Er zit dus in elk geval een vorm van dode hoek detectie in. Echter, ik wil zeker weten dat die dode hoek signalering niet beperkt is tot louter een geluidssignaal, maar dat er óók lampjes in de buitenspiegel gaan branden.

Kan ik er vanuit gaan dat de aanwezigheid van dode hoek detectie altijd betekent dat er in de buitenspiegels d.m.v. lampjes een signaal gegeven wordt, of zijn er ook uitvoeringen van deze auto waarbij de detectie niet meer behelst dan alleen een geluidssignaal?
De verkoper (bedrijf) kan mij helaas geen uitsluitsel bieden, vandaar dat ik de vraag hier stel. Ik hoop dat iemand het antwoord heeft.
 
Proefrit maken, na 2km snelweg weet je het wel hoor. Ik kan niet zeggen of het standaard of optioneel was, maar...

Bij mijn MX-5 2017 GT-M : er komt een auto in je blindspot L of R -> geel lampje in de spiegel gaat gewoon aan; je "dreigt" in zo een situatie van rijstrook te veranderen -> geel lampje gaat knipperen en de auto gaat biepen. Kan zijn dat dat geluid instelbaar of uitschakelbaar is, maar staat bij mij op factory setting.

Bij mijn MX-5 (Bose audio en Recaro stoelen met 4 speakers in de 2 stoelen) kan ik door die speakers die vlakbij je oren zitten dan horen of het gevaar van L of R komt. Is trouwens ook een aanrader als je Apple CP of AAuto gebruikt, de navigatie geeft de info enkel door in de speaker van jouw stoel en de muziek blijft voor de bijrijder gewoon doorspelen.

Succes met de aankoop!

(PS: bij mijn CX-3 GT-M is dat krek hetzelfde systeem)
 
Hartelijk dank voor je reactie, Nisenko. Goed om te weten dat in jouw MX 5, eveneens uit 2017, lampjes in de buitenspiegel gaan branden. Dat stelt me gerust. Ik kan me namelijk niet voorstelen dat er in hetzelfde jaar door Mazda 2 verschillende versies van de dodehoekassistent zouden worden geïnstalleerd in dezelfde (of vrijwel dezelfde) uitvoering van de MX 5.

Er staat me nu niks meer in de weg om de auto te kopen. Ik heb mijn hele leven uitsluitend hele betrouwbare, goedkope (qua onderhoud), maar ook wat saaie auto's gereden, maar heb nu de leeftijd bereikt dat, wil ik nog een keer een écht leuke auto rijden, ik dat niet moet uitstellen, maar nu moet doen. En een leukere en mooiere auto als de MX 5 (in het voor mij nog betaalbare segment) kan ik mij niet voorstellen. Dus het een beetje meezit zal ik mij binnenkort de eigenaar en berijder kunnen noemen van een MX 5 RF. Heb er zin in!
 
Toch een tip van mijn kant, als je nog nooit met zo een auto hebt gereden ga echt zeker proefrijden en indien mogelijk met de RF EN een softtop, dan pas kan je een weloverwogen beslissing maken. Ook over de lage instap! Het gaat immers niet over "zakgeld" bedragen...
In 2015 reden we naar de MX-5 specialist uit Vlaanderen in de volle overtuiging daar een RF NC aan te kopen, maar de rijbeleving viel me tegen. In plaats daarvan een softtop NC gekocht... Niks mis met een RF, ik vind ze zelfs fraaier, maar ja, het blijft een soort vorm van Targa.
 
Bedankt voor deze goede tip, Niseko. Ik zal ook zeker een proefrit maken. Ik heb overigens al vrij uitgebreid kennisgemaakt met een RF ND: vorige maand heb ik er een voor een dag gehuurd en daar toen mee door het land getoerd. Dit deed ik, omdat ik toen al overwoog er een aan te schaffen en het inderdaad niet bepaald over zakgeld-bedragen gaat. Sterker nog, de aanschafkosten bedragen 60% meer dan die van mijn drie vorige auto's samen.... Maar dat geeft ook wel aan dat ik tot nog toe weinig wilde besteden aan auto's....

Momenteel rijd ik een Toyota Yaris en dan niet een van een recente generatie, maar één uit 2003. Die auto heb ik nu 5 jaar, heeft 126.000 km op de teller staan en gaat misschien nog wel 10 jaar of langer mee (ik rijd ca. 12.000 km per jaar). In die 5 jaar heb ik de accu moeten vervangen en de lampkappen (waren te dof geworden), meer kosten zijn er niet geweest, naast natuurlijk de kosten voor APK en onderhoud (1 x per jaar). Mijn vorige auto was ook een Yaris van de eerste generatie, waarmee ik 12 jaar zo goed als probleemloos mee heb gereden. Ik besef wel dat de MX 5 wat meer zorg nodig heeft en dat de onderhoudskosten hoger zullen uitvallen, ook al heeft de MX 5 op dit gebied ook een goede reputatie.

Mijn dag proefrijden met een gehuurde RF beviel meer dan uitstekend. Sindsdien is de auto geen dag meer uit mijn gedachten geweest heb ik minstens 200 YouTube video's over de auto bekeken :). Door er nu maar een te schaffen hoop ik mezelf van deze 'dwangneurose' te genezen ;-).

De softtop (ST) heb ik nooit echt overwogen, deels omdat ik meende - ten onrechte weet ik sinds kort - dat ik alleen op zomerse dagen met de kap open zou kunnen rijden. Maar er zijn voor mij ook andere redenen om voor de RF te kiezen:

- Ik vind de RF met gesloten dak beeldschoon en fraaier dan de ST met gesloten dak. Andersom vind ik overigens dat de ST met open dak weer mooier dan de RF. De ST heeft met open dak ook veel meer de beleving van een echte cabriolet dan de RF (meer Targa dan cabriolet) én is met open dak ook stiller dan de RF. Ik verwacht echter vaker met gesloten dak te rijden dan met open dak, mede omdat ik relatief veel kilometers op de snelweg zal maken. Met gesloten dak is de RF weer duidelijk stiller dan de ST. Ik luister in de auto ook graag naar podcasts en muziek. Dat gaat natuurlijk ook in een ST, maar toch beter in een RF.

- Ik heb helaas geen garage, zelfs geen carport. Een metalen dak geeft meer bescherming tegen vandalisme en inbraak en heeft bovendien wat minder te lijden van slecht weer dan een stoffen dak. Een metalen dak geeft mij ook wat meer gemoedsrust als ik de auto voor langere tijd buiten mijn blikveld moet parkeren.

Ik heb vanavond jouw bijdragen op deze site over jouw auto gelezen. Leuk om te lezen!
 
U bent een wijs man, dagje huren kost idd geld maar kan het risico op een ferme misrekening toch al serieus verminderen!
Onderhoud aan een MX-5 valt mee (ik doe het zelf) - de motor is in de basis dezelfde als de 3 / CX-3, enkel de bougies zijn omdat de motor zo naar achter is geplaatst een grmblll klus voor je rug, maar dat is maar eens in de xx.xxx km.

Zonder garage etc is een RF een goed idee. Een Omnium verzekering (all risk in NL) kost veel geld voor een softtop.
Nog een tip : Apple CP kan achteraf ingebouwd worden (kost wel wat, bij mijn CX-3 was het net geen 400€), maar mijn ND had het standaard. Is wel de bekabelde versie, maar als de wagen die je op het oog hebt dat niet heeft, kan je het er wellicht bij onderhandelen? Je kan het zien aan het Smartphone icoontje rechts naast 1 van de 2 USB aansluitingen onder de climate control. Werkt fantastisch goed.

Ah ja, vraag ook dat er nieuwe batterijtjes komen in de beide keyless entry sleutels want van waarschuwing "ik ben aan vervanging toe" naar "ik werk niet meer & doei, trekt uw plan nu maar" was hier letterlijk 2 dagen.
 
Bedankt voor deze prima tips, Niseko! Ga ik toepassen. Ik heb veel respect voor mensen die handig zijn en zelf onderhoud kunnen uitvoeren. Zelf ben ik helaas volkomen a-technisch en moet zelfs bekennen dat ik de motorkap van mijn Yaris letterlijk nooit heb opengemaakt, zelfs niet om ruitenwisservloeistof toe te voegen.... Met een Toyota kon ik me dat veroorloven, met de MX vermoedelijk niet, alleen al het vanwege het piepkleine reservoir voor de ruitenwisservloeistof.

De Yaris zal ik overigens behouden. Ik ben erg gehecht aan het auto-tje en kan er nog geen afstand van doen. De MX 5 zal wel mijn dagelijkse auto worden, maar de Yaris verwacht ik te zullen gebruiken voor de ritten naar het winkelcentrum, voor de enkele keer per jaar dat ik meer ruimte nodig heb dan de MX 5 kan bieden en wellicht ook voor ritten naar het werk op de winterse dagen dat het echt winter is, al komen dat soort dagen tegenwoordig niet vaak meer voor.
 
Terug
Bovenaan