Diverse punten Peugeot 207 1.6 VTI

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Ik rijd in een Peugeot 207 1.6 vti uit 2009 met 185.000 km op de teller. Ik heb vandaag een seizoenscheck laten uitvoeren om een mypeugeot card te kunnen aan te vragen. De auto verbruikt namelijk veel olie ( 1 liter / 1800 km) en dan is zo kaart wel handig.

Helaas zijn er toch wel een aantal punten naar voren gekomen die eerst gerepareerd moeten worden.

De auto heeft in september 2016 bij een lokale garage een grote onderhoudsbeurt gehad (KM stand toen 163.000). Dit was bij een lokale garage. Toen is ook de remvloeistof vervangen. Een van de punten die de dealer noemt is dat de remvloeistof verouderd/versleten is en vervangen moet worden.

is dit niet heel snel na pas iets meer dan één jaar en 22.000 km? Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Of zou die niet vervangen zijn?

De overige punten waren:

- Waterpomp lekt; Hoelang kan ik hiermee door rijden? Ik moet inderdaad regelmatig koelvloeistof bijvullen.
- Multiriem vertoont slijtage en droogte scheuren; Verklaart dit ook kort ratelend geluid bij koude start?
- Diverse beugels uitlaat doorgeroest;
- Condensor / lamellen versleten.

Ik heb bovenstaande vragen ook aan ze gesteld maar ze wilden er niet echt een uitspraak over doen.

Ze hebben overal foto's van gemaakt en de reparatiepunten van de dealer lijken wel te kloppen. Voor het vervangen van de waterpomp, multieiriem en uitlaatbeugels/achterdemper vragen ze 720 euro.

Is dit redelijk? Ik zit namelijk ook met het hoge olieverbruik wat langzaamaan steeds meer wordt. Hier is weinig aan te doen wat me wel doet twijfelen of ik niet een andere auto wil.

Ik hoor graag jullie mening.

Groet,
 
De remvloeistof zou eigenlijk nog goed moeten zijn.
Hier staat eigenlijk 2 jaar voor. Als ze het vocht gehalte gemeten hebben zouden ze dat ook genoteerd moeten hebben. De kans is ook nog dat de garage waar je het laten vervangen hebt, remvloeistof gebruikt heeft wat lang aan de buitenlucht bloot is gesteld. Dan verouderd het snel.

Over de kosten van die 3 punten kan ik niet veel zeggen.
Vervangen ze de uitlaat(lijkt mij wel) of repareren ze de uitlaat? De waterpomp zelf is niet heel duur maar de locatie is wat lastig. De multiriem zullen de kosten niet zijn.

Ik denk wel dat het laten maken bij een universeel garage de kosten wel minder zullen zijn.

Blijft alleen het olie verbruik over. Het verbruik valt wel binnen de normen maar zal langzaam ook erger worden.

Het is een reken som, de 3 punten aan pakken en er weer een tijd mee door kunnen. Of dat geld gebruiken voor een andere auto.
 
Verbruikt die veel olie of lekt het? In het laatste geval kan het misschien wel eenvoudig te repareren zijn. 1L/1800 km is wel vrij veel. Ik zit zelf op circa 1L/9000 km wat ik nog enigszins acceptabel vind voor de km stand/leeftijd (315 duizend km, Peugeot 406 coupe 2.0, bj 2000). Het zijn in ieder geval nog geen VW hoeveelheden, gelukkig.

Wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem bij deze motor? Zo ja, die direct ook vervangen. Een riem kost hooguit een paar tientjes maar is duur om te vervangen vanwege de manuren. Als die riem er toch af gaat ivm de waterpomp zijn de meerkosten nihil.

Zoals anderen al zeiden: remvloeistof moet het langer volhouden. Daar gaat iets mis. Of met het vervangen vorig jaar, of met de afdichting van het systeem of met de eerlijkheid van de dealer.
 
Deze motor heeft een distributieketting en staat bekend als een olieboot.
Rijdend houden tot het niet meer gaat. De ratel is een teken dat de spanner ver in moet om de rek in de ketting op te vangen. Dat word ook door de oliedruk gedaan. Het verbruik van de olie komt door de olieschraapveren die verslijten.

De 720 euro vind ik heel erg duur. Maar de remvloeistof is onzin. Als deze vorige keer echt vervangen is gaat die 4 jaar mee. Zonder km limiet. Tenzij de vloeistof eens is gaan koken maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Mijn tip zou zijn om alles goedkoop te laten fixen of een andere wagen te kopen.
 
Hi,

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens rondkijken om het goedkoop te laten maken.

De auto lekt geen olie dus dat is helaas niet het probleem.

Vreemde is dat tijdens de APK in augustus er helemaal geen opmerkingen zijn gemaakt bij de zelfde Peugeot dealer, en de auto in 1x goed gekeurd is.
Zou verwachten dat een uitlaat die er bijna onderuit valt(volgens dealer) wel een attentiepunt is.

Ik merk verder van de uitlaat helemaal niks dat die los zit, met hoeveel bevestingspunten zit een uitlaat vast?

Is een lekkende waterpomp iets wat snel vervangen moet worden of is het alleen vervelend omdat je vaak moet bijvullen? Ik zie ook op internet staan dat dit het thermostaathuis kan zijn. Is dit makkelijk uit te sluiten?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groet,
 
Een vriend van me heeft pas geleden de 1.4 sw weggedaan omdat er binnen een jaar diverse kosten aan zaten en het ding olie zoop (kosten stegen binnen 1 jaar al bijna over de helft van de aanschafwaarde heen als die hem niet ingeruild had)

Thermostaathuis en waterepomp zul je moeten vervangen bij lekkage. Het is steeds bijvullen, maar als je dat vergeet of het is een keer een warme dag dan koelt de auto niet goed genoeg. In de winter kan het ook zorgen voor bevriezing.

Uitlaat had bij de vorige apk gezien kunnen worden. Echter als deze deugelijk vasthangt en geen lekkages vertoont wordt die goedgekeurd. Ookal is die op sterven na dood en valt er na de keuring een gat in tijdens het rijden.
Uitlaat zit met meerdere punten onder de auto vast. Maar dat het "die valt er bijna over vandaan" slaat meer op de roestigheid ervan. Meestal hangt ie wel nog normaal op, Tenzij er een paar rubbers op springen staan.
Als de beugels rot zijn maar de uitlaat zelf niet (beetje vreemd, maar het kan) dan zou je soms nog wel weg kunnen komen door alleen een paar nieuwe beugels er op te lassen.

Condensor pas vervangen als die lek is (lamellen zijn al versleten als er 1 steentje tegenaan komt) Airco zal wat minder efficient zijn werk doen maar wel functioneren. Tenzij echt alle lamellen weg of dicht zijn. Dan zou ik hem ook vervangen.

Multiriem gewoon vervangen. Zou eigenlijk elke 100.000km of 5/6 jaar moeten. maar wordt vaak niet gedaan. Onderdeel kost overigens maar een paar tientjes. Ratel met koudstart is eerder een te slappe ketting zoals hierboven al geopperd is.

Remvloeistof zou vervangen moeten zijn met de grote beurt. Als die dus binnen een jaar al slecht is, hebben ze oude vloeistof gebruikt, de vloeistof alleen in het reservoir vervangen (komt zeer vaak voor, het vervangen van remvloeistof is redelijk arbeidsintensief ondanks de gereedschappen die ervoor bestaan) of men heeft niets vervangen.
 
Ik heb de bevestigingspunten van de uitlaat eindelijk laten lassen voor 30 euro bij een kleine garage. Kijken hoelang dat goed blijft. Overige punten moet ik nog laten doen maar ga ik nog wel uitvoeren de komende periode.

Airco heeft gewoon goed gedaan deze zomer voor mij gevoel, dus dat heeft ook niet de prioriteit nu.

En langzaam toch kijken naar een andere auto.

Groet,
 
Goedeavond,

Ik heb inmiddels de waterpomp en multi riem laten vervangen. Bleek ook wel echt noodzakelijk, de multi riem was nog origineel en zat vol met scheuren.

Nu komt alleen het volgende probleem, deze garage merkte wel het ratelende bijgeluid(kortdurend) op en geeft aan dat de ketting vervangen moet worden en de volgende werkzaamheden:

Klep seal 16x
Kop pakking
Zuiger veren set x 4
Honen cilinders
Vlakken cilinderkop

Zij verwachten anders dat de motor binnen twee jaar in de soep loopt, mede veroorzaakt door het hoge olieverbruik. Kunnen jullie hier iets over zeggen? Is dit logisch? Deze reparatie in totaal zou boven de 1000 euro komen en verplicht me dan eigenlijk langer door te rijden in de auto. Maar als het motorblok straks kapot loopt heb ik ook niks.

De auto rijdt overigens wel wat bokkerig bij lage toeren, maar verder geen foutcodes of iets dus ga ik dan niet preventief dingen vervangen?
 
Ik zou het geld er niet in stoppen.

Overigens als dit je olieverbruik oplost vind ik het nog goedkoop, maar ik denk dat de garage wel heel erg conservatief is met zijn kosten. Klinkt eerder als een reparatie van boven de 2000 euro.
Letterlijk je hele blok mag uit elkaar, als je dat doet neem je de koppeling ook direct mee, etc.
 
Ik zou hier ook niet aan beginnen. Dat is een voorstel voor een complete motorrevisie. Het ratelen doen ze allemaal wel bij het starten. Als de ketting té ver heen is, komt er een storing in voor verkeerde inbouwcombinatie. Dan is hij écht pas aan vervanging toe. Zolang er geen klachten zijn, lekker doorrijden.
 
Ratelen kan ook nog door de nokkenasverstellers veroorzaakt worden. Hebben helaas veel Peugeot motoren last van.
De opgegeven 1.000 euro is denk ik laag ingeschat. Als de ketting vervangen moet worden dan zou ik die en de spanrol minimaal ook op het lijstje onderdelen verwachten.
Moeilijke keuze, op zich moet een 207 van 2009 nog niet afgeschreven zijn maar aan de andere kant ga je dit verschil nooit meer terugverdienen als je niet meer van plan bent om er lang mee door te rijden.
 
Totaal bedrag zou 1600 euro zijn. Dit haal ik er inderdaad niet uit, als ik de auto wil verkopen over een paar jaar. En inderdaad de koppeling kan ook nog een komen. Dat zijn wel erg veel kosten.

pas als ik storingsmelidngen krijg dan is het echt tijd om te vervangen?
 
Nee. Hoe langer je ermee wacht om de distributieketting aan te pakken. Hoe erger dat probleem wordt. Als je pech hebt loopt me motor daadwerkelijk in de soep.
Als je de koppeling ook nog moet gaan doen zit je tegen bedragen aan die de waarde van de auto overstijgen alles bij elkaar (want je gaat geheid nog meer tegen komen in die tijd.)

Ik zou er persoonlijk geen geld meer in stoppen en het ding inruilen zolang die nog vrijwel probleemloos rijdt en een redelijk verse apk heeft.
Andere optie zou zijn om er mee door te rijden tot die er geen zin meer in heeft.
Maargoed ik kan niet bij jou in de geldla kijken. Je moet er ook de mogelijkheid voor hebben om iets anders te kopen.
 
Goedemorgen,

De koppeling is nog prima maar met een km stand van 186000 kan die natuurlijk een keer versleten zijn. Zelfde geldt voor de dynamo. Dan worden de kosten te hoog. Nu met het koude weer als de motor koud isis het wel heel erg aanwezig, het ratelende/dieselende geluid.

Ik laat de Peugeot dealer er komende week even naar kijken wat hun oordeel hierover is. Alleen de ketting vervangen is nog wel te overwegen. Auto in deze staat verkopen gaat ook niet lukken denk ik.

Groet,
 
Goedenavond,

Helaas heeft de waterpomp vervangen er niet voor gezorgd dat de koelvloeistof lekkage gestopt is. Vandaag onder de motorkap gekeken en het hele resevoir was leeg. Bij nadere inspectie zag ik aan de passagierszijde bij het wiel dat er koelvloeistof drupte. Na het rijden ligt er ook een plasje. Ik ga morgen uiteraard terug naar de garage.

Is dit waarschijnlijk weer de waterpomp die mogelijk niet goed is gemonteerd of zijn er nog meer mogelijkheden? Hier zit uiteraard garantie op. De monteur was overtuigd dat het niet de waterpomp kon zijn...

Temperatuur gaat wel netjes naar 90 graden en blijft stabiel, echter zodra ik bijvoorbeeld de snelweg af ga, zakt de temperatuur in naar 60/70 graden waarna die weer snel naar 90 graden gaat.
 
Dat laatste is de thermostaat die te traag reageert. Schijnt volgens een recent topic een onderdeel van 500 euro te zijn.
 
Oveazibi zei:
500 voor een thermostaat?? Dat is wel een hele absurde prijs!

Schijnt een elektronisch gestuurd ding te zijn, en inclusief montage zit je op die prijs.
Een ouderwetse thermostaat zit rond de 35 euro.
 
Vandaag diagnose gekregen, thermostaat heeft in het verleden wel gelekt maar was al vervangen ( vorige eigenaar). Helaas de diagnose dat de koppakking lek is Er komen uitlaatgassen in het koelvloeistofsysteem waardoor de druk zo hoog wordt dat de koelvloeistof via overloop ventiel verdwijnt. Auto zo verkopen gaat lastig maar repareren is het eigenlijk ook niet waard, lastig dilemma.
 
Als je de auto niet meer de moeite waard vind, zou ik hem toch verkopen. Zijn zat bedrijven die interesse hebben in auto's met een mankement. Je zult er niet de hoofdprijs voor krijgen, maar dat is helaas het verlies dat je voor eigen rekening neemt.
 
Sinds wanneer heb jij de auto? Als ik je openingsverhaal lees is de auto bij de vorige eigenaar helaas nogal wat onderhoud te kort gekomen.
Wat kost de montage van een nieuwe koppakking? En waarom is de auto dat niet meer waard, wat is de waarde op dit moment? Jammer van die kosten, maar als de auto in orde is na montage van een nieuwe koppakking kun je toch weer vooruit?
 
speedtouch zei:
Sinds wanneer heb jij de auto? Als ik je openingsverhaal lees is de auto bij de vorige eigenaar helaas nogal wat onderhoud te kort gekomen.
Wat kost de montage van een nieuwe koppakking? En waarom is de auto dat niet meer waard, wat is de waarde op dit moment? Jammer van die kosten, maar als de auto in orde is na montage van een nieuwe koppakking kun je toch weer vooruit?

Nou ja hij heeft een olieverbruik van 1 liter op 1800 km......vind ik vrij fors. En dat komt niet alleen door de koppakking.
 
Ai wat een ellende zeg :(
Wat zijn de geraamde kosten dan??
Zo verkopen brengt hij nagenoeg niets op lijkt me.
En ja idd het puntje olieverbruik is er ook nog, inlaat zwaar vervuild is vaak de oorzaak van deze blokken.
 
Kun je geen handige Harry vinden, die het allemaal zwart voor je wilt doen? Op Facebook heb je voor zo'n beetje iedere auto, wel een verkoop groep. Vaak zitten daar ook mensen, die graag een centje bij willen verdienen.

Niet dat het wenselijk is voor garagehouders, maar voor jou zijn de kosten die zij rekenen immers ook niet wenselijk. Dat komt dan wel niet in de onderhoudsgeschiedenis, maar je zou wel voor een stuk minder geld de auto weer in orde hebben.

Scheelt vaak minimaal de helft, van wat een garagehouder zich vraagt. Of je verkoopt dat ding, op een van die groepen: daar zitten meestal wel mensen, die het als hobby zien om zo'n auto zelf te repareren. Je zult dan in iedere geval meer krijgen, dan hem naar de sloop rijden.
 
Als ik nog eens terugkijk naar alle genoemde gebreken, mogelijke komende gebreken en het feit dat er mogelijk ook een koppakking lek is. Zou ik het gewoon wegdoen. Ookal laat je het allemaal via de beun repareren heb je nog een kostenpost die meer dan de helft van de waarde van de auto is. Dat is het simpelweg niet waard.

Er zijn idd bedrijven die bij inruilers of gewoon inkoop minder moeilijk doen over gebreken. Ja je krijgt er minder voor dan wanneer de gebreken er niet waren. Maar zonder gebreken had je die auto ook niet weg hoeven doen..

Je bent in elk geval (zoals ik eerder aangegeven heb) niet de eerste die een 207 weg doet vanwege dat die veel te veel gebreken heeft op korte termijn. Dit is helaas bij dit model heel vaak de reden waarom die de deur uit gaat. Anders dan zijn voorganger de 206, die wel een relatief goede reputatie heeft qua betrouwbaarheid.
 
Ik heb de auto nu sinds oktober 2015 gekocht met 136.000. Als ik nu goed kijk naar de historie van eigenaren is het eerst een leenauto geweest volgens mij. Daarna aantal particulieren maar niet langer dan een jaar. Waarschijnlijk spelen de problemen dus wel langer en heeft iedereen hem snel verkocht.

Leergeld wat ik nu moet betalen voor het teveel vertrouwen wat ik toen had.

Degene die nu een diagnose gesteld heeft (handige harry) zou het in orde kunnen maken voor rond de 1600 euro met 12 maanden garantie. Vandaag moest ik na 400 km ongeveer liter koelvoeistof bijvullen. Uitlaat was ook helemaal vochtig na een rit van 60 km. Misschien ook normaal wel met dit weer
Merkte vandaag echter dat de koelingfan helemaal niet aanslaat, als ik de climate control op high zet zakt de temperatuur ook helemaal in. dus weet niet of dit misschien nog iets kan zijn met de thermostaat. Ik ga nu ook overal opletten.

Ik ga maar nog eenmaal bij peugeot specialist om een diagnose vragen en dan alles op een rijtje zetten.

Liefst doe ik hem uiteraard weg maar een vergelijkbare auto kan je er niet voor kopen.
 
Als je echt baalt, en je hebt ergens een bedrag staan voor vervanging, dan zou ik naar de inruilprijs vragen bij de Peugeot dealer. Dan kun je vandaar uit verder denken.
 
Ik heb voor dinsdag een afspraak staan bij de dealer om alles te door te nemen en te kijken wat de beste beslissing is.

Ik kwam ook het volgende tegen:

13zv7h0.jpg


De draadbundel naar de remvloeistofsensor is doorgeknipt! Waarom zou iemand dat doen? Ik dacht zelf een nieuwe stekker en de draad solderen met een krimpkousje eromheen. Of is dat niet goed genoeg. Uiteraard pas als ik de auto ga houden.

Hoort de auto ook niet een melding te geven dat de sensor niet werkt? Lijkt me nogal gevaarlijk als je denkt dat het gewoon werkt.
 
Die sensor geeft enkel aan of het vloeistofniveau te laag is of niet. Geeft dus ook geen melding als de sensor los geknipt is.
Kan ook per ongeluk of door een marter zijn kapot gegaan zijn.

Gevaarlijk? Muah. Als de auto gewoon zn beurten krijgt letten ze er sowieso op. Alleen bij lekkage is het gevaarlijk omdat je opeens zonder remmen kan komen te staan. Er zijn echter ook nog steeds auto's die geneens zo'n sensor hebben.
 
De sensor keek ik wellicht nog een keer naar.

Vandaag bij de peugeot dealer gevraagd om een second opion.

Hier kwam een geheel andere diagnose dan het bedrijf waar ik mijn waterpomp had laten vervangen en het koelvoeistof systeem had laten controleren.

De Peugeot dealer heeft het systeem op druk gezet en geconstateerd dat thermostaathuis lekt en dat de ontluchtingsnippel lekt. Hierdoor loopt de koelvloeistofweg. Ze hebben dit ook duidelijk laten zien aan de hand van foto's die ze gemaakt hebben. De diagnose van kapotte koppakking konden ze totaal niet in vinden.

Met betrekking tot de ketting gaven ze aan dat ze geen abnormale geluiden hoorde en dat deze niet versleten is. De auto was koud dus ze hebben het goed kunnen controleren. Blijkbaar hoort wat ratelen bij koude motor erbij?

Het olieverbruik is aan de hoge kant maar volgens de monteur hoort dit wel bij deze motoren en zolang je bijvult is er niet veel aan de hand.

Conclusie is dat ik het thermostaathuis en de lekkende ontluchtingsnippel laat vervangen bij de dealer
Kosten zijn in totaal 450 euro.

Diagnose en conclusie staan op papier dus heb nog iets van bewijs mocht het toch wat anders zijn.

Hopelijk lost dit ieder geval weglopende koelvloeistof op.
 
Blijkbaar hoort wat ratelen bij koude motor erbij?

Nee, maar nogmaals is dit pas een probleem voor latere termijn en kan het nog wel even goed gaan. Het zal pas een probleem worden als de spanner deze overmaat niet meer op kan vangen, dan loopt de motor langzaam van tijd af en draait zich stuk.

Het olieverbruik is aan de hoge kant maar volgens de monteur hoort dit wel bij deze motoren en zolang je bijvult is er niet veel aan de hand.

Ik snap dat Peugeot dit aangeeft, immers hebben ze het allemaal. ;) Maar 1 liter per 1800 km blijft abnormaal veel.

Oveazibi zei:
500 voor een thermostaat?? Dat is wel een hele absurde prijs!

(y) Ietwat overdreven destijds, is dus 450.
 
Zolang zij vinden dat het er(nog) geen probleem is ga ik er enigszins vanuit dat ik me niet teveel zorgen hoef te maken op korte termijn.

Op lange termijn hoop ik dat de auto inmiddels verkocht heb maar we gaan het even afwachten. Ik heb nog gevraagd hoe een ontluchtingsnippel kan gaan lekken, maar hier gaven ze niet echt antwoord op.

Weet iemand dit?

Ik ga me dan toch afvragen of bij het vervangen van de waterpomp e.e.a. niet goed is gegaan.
 
Als je die ontluchtingsnippel er scheef op draait en het schroefdraad beschadigt gaat die wel lekken idd.
 
Nico GTR zei:
Blijkbaar hoort wat ratelen bij koude motor erbij?

Nee, maar nogmaals is dit pas een probleem voor latere termijn en kan het nog wel even goed gaan. Het zal pas een probleem worden als de spanner deze overmaat niet meer op kan vangen, dan loopt de motor langzaam van tijd af en draait zich stuk.

Toch wel, het is een hydraulische spanner, die eerst op druk moet komen.
Via het motormanagement kan je met de computer de daadwerkelijke rek van de ketting bepalen. De verdraaiing van de nokkenas (inbouwcombinatie) is uit te lezen. Als deze binnen een bepaald bereik gerekt is, is er niets aan de hand. Bij Peugeot gaat het motorlampje toch echt eerst branden voordat hij zomaar stuk gaat. Dat zomaar stuk gaan ken ik meer van het Duitse merk dat we allemaal kennen vanwege een luchtje uit de uitlaat.

Ik ken rammelende kettingen bij de start van vele merken. Alleen de merken die een kettingspanner met een (extra) veer hebben, hebben daar geen last van. Mijn Ford rammelde vroeger wel, de BMW niet.
 
Hi allen,

Thermostaathuis en nippel zijn nu anderhalve week geleden vervangen door de Peugeot dealer. Tot nu toe lijkt het erop dat het peil niet gezakt is. Temperatuur blijft ook mooi in het midden zonder schommelingen.

Ketting blijf ik wel horen soms maar zolang er geen meldingen komen en de auto goed rijdt laat ik dit maar voor wat het is.

Groet,
 
Terug
Bovenaan