Distributieriem System Porsche motoren

ginkelvanmichiel

Kilometervreter
Ik ben op zoek naar het volgende:

voor een System Porsche 1.5 motor staat in de onderhoudshandleiding dat de distributieriem om de 100.000 km of in geval van zichtbare slijtage vervangen moet worden. Er staat geen periodieke vervanging in (aantal jaar).

-iemand bekend met deze motoren die mij zeggen kunnen of ze een vrijloop hebben in geval van een riembreuk
-of de riemspanning na een bepaald aantal kilometers nog een keer moet worden bijgesteld?

Wat is een Systeem Porsche 1.5 motor? In welke auto wordt deze gebruikt?

Ik zou die term maar met een korreltje zout nemen, Porsches hebben volgens mij distributiekettingen.

Is min of meer gewoon de ouderwetse volkswagen-interval. 90k, geen termijn. Die zou ik aanhouden bij deze Seat en in geval van twijfel zou ik hem meteen vervangen. Seat heeft bij mijn weten in het verleden rond de tijd van de VW overname geen non-interference motoren gehad, hoewel Fiat die wel had. Ik zou het van deze motor echt niet weten, maar ik zou de gok niet durven wagen.

De naam heeft trouwens weinig met wel of niet interessant te maken. Is gewoon een motorenfamilie. Fiats "FIRE" klinkt ook interessant en heeft zelfs niet eens iets met de motor te maken, vergelijkbaar met het MQB onderstel van VW. Maar als soortnaam is het prima bruikbaar.

s velthuis zei:
De naam heeft trouwens weinig met wel of niet interessant te maken. Is gewoon een motorenfamilie.

Een motorenfamilie toen Seat nog van Fiat was?

De Audi motoren, die later ook door VW zijn gebruikt, hebben alleen een EA nummer, zoals EA828. (dit is de 5 cilinder familie)

Een nieuwe motorenfamilie is de EA211.

s velthuis zei:
De naam heeft trouwens weinig met wel of niet interessant te maken. Is gewoon een motorenfamilie. Fiats "FIRE" klinkt ook interessant en heeft zelfs niet eens iets met de motor te maken, vergelijkbaar met het MQB onderstel van VW. Maar als soortnaam is het prima bruikbaar.

Ik dacht het niet: FIRE heeft wel degelijk met de motor te maken, het staat voor Fully Integrated Robotized Engine d.w.z. dat de motor geheel door robots wordt gebouwd. Fiat heeft sinds de Fiat Ritmo een lange traditie van automatisering bij het bouwen van motoren en van puntlassen bij de carrosseriebouw. De FIRE aanduiding slaat verder op twee motorenfamilies binnen het fiat concern, de Small Fire familie (4 cilinders 8V en 16V van 769 tot en met 1368 cc) en de Large Fire familie (4 en 5 cilinders van, uit mijn hoofd gezegd, circa 1.800 tot 2.400 cc).

De reden dat ik specifiek schreef dat het om een System Porsche motor ging is dat er in de Seat Malaga verschillende motoren geleverd zijn.
Google bood helaas geen soulaas, vandaar dat ik het me afvroeg.
Ik zal de riem maar vervangen, zo duur zijn ze ook niet.

Lancia Boxer zei:
s velthuis zei:

Ik dacht het niet: FIRE heeft wel degelijk met de motor te maken, het staat voor Fully Integrated Robotized Engine d.w.z. dat de motor geheel door robots wordt gebouwd. .

Precies, dat zeg ik. Het heeft niets met de motor te maken, net als MQB niets zegt over dat platform van Volkswagen. Het is de naam van een productieproces. "FIRE" suggereert dat er iets prestatieverhogend oid met de motor gedaan is. Dat is dus niet zo. Het ding is door robots in elkaar geschroefd ipv door mensenhanden. Wat verder niets zegt omdat zowat iedere productiemotor al jarenlang door robots in elkaar wordt geschroefd, itt tot supercar-motoren die dan weer wel met de hand worden geassembleerd... Maar goed, we dwalen af.

Hansyii zei:
s velthuis zei:
De naam heeft trouwens weinig met wel of niet interessant te maken. Is gewoon een motorenfamilie.

Een motorenfamilie toen Seat nog van Fiat was?
De Audi motoren, die later ook door VW zijn gebruikt, hebben alleen een EA nummer, zoals EA828. (dit is de 5 cilinder familie)
Een nieuwe motorenfamilie is de EA211.

Wel nee, de eerste Ibiza was eigenlijk al een halve VW. In 1982 had Seat al een samenwerking met VW, in 1986 kreeg VW het meerderheidsaandeel. De System Porsche motoren dateren van na 1984. Sowieso was de eerste Ibiza het afgewezen Golf 2 ontwerp van Giugiaro. Niet voor niets dat dat ding zo veel op de Golf 1 lijkt. En ik ga verder niet uitleggen wat ik bedoel met het begrip motorenfamilie, als je het anders wilt noemen verzin je er maar een andere naam voor. Nogmaals, we dwalen af.

https://en.wikipedia.org/wiki/SEAT_Ibiza

ginkelvanmichiel zei:
Ik zal de riem maar vervangen, zo duur zijn ze ook niet.

Lijkt me niet onverstandig. Ondanks het feit dat er geen termijn wordt opgegeven, hebben rubberen riemen helaas niet het eeuwige leven.

s velthuis zei:
Precies, dat zeg ik. Het heeft niets met de motor te maken, net als MQB niets zegt over dat platform van Volkswagen. Het is de naam van een productieproces. "FIRE" suggereert dat er iets prestatieverhogend oid met de motor gedaan is. Dat is dus niet zo.

Dat vond ik altijd wel grappig met die Panda's vroeger. Dan zag je erachter op staan Panda 1000 FIRE. Klopt ook wel een beetje, want dat ding was niet vooruit te branden..:D

0194990325002.jpg

Juist niet, er zat best gang in zo'n Panda. Misschien verwar je het met de Uno, die dezelfde 45 pk had en iets zwaarder was waardoor er minder snelheid in zit..

In precies zo'n Panda (zelfde kleur, uitvoering) heb ik het Zwitserse berglandschap vanaf de achterbank mogen zien en dat ging prima. Was ook een andere tijd, begin jaren '90... veel minder gehaast(y)

Hansyii zei:

Ik zou die term maar met een korreltje zout nemen, Porsches hebben volgens mij distributiekettingen.

Nou ja, destijds had Porsche, met slechts de 911 in het gamma en een bijrol voor de 968 (zover ik mij herinner) wel tijd over om technische kennis met de nieuwe loot aan de VW stam te delen;). Naar mijn weten had Porsche zich beziggehouden met het inlaat/brandstof traject omdat destijds de overgang van carburateur naar (elektronische) injectie gemaakt moest worden (ivm katalysator / milieuprestaties etc.).

Durashift zei:
Hansyii zei:

Nou ja, destijds had Porsche, met slechts de 911 in het gamma en een bijrol voor de 968 (zover ik mij herinner) wel tijd over om technische kennis met de nieuwe loot aan de VW stam te delen;). Naar mijn weten had Porsche zich beziggehouden met het inlaat/brandstof traject omdat destijds de overgang van carburateur naar (elektronische) injectie gemaakt moest worden (ivm katalysator / milieuprestaties etc.).

Van 1980 tot 1986 is Seat zelfstandig geweest. De Ibiza is in 1984 geïntroduceerd, dus de ontwikkeling van de motor zal een paar jaar eerder zijn gestart.
Ik denk, dat ze i.d.d. nog weinig kennis in huis hadden, en bij Porsche zijn uitgekomen voor wat hulp.
De engelse wiki heeft het er over, dat Porsche heeft geholpen bij de ontwikkeling van de aandrijflijn.
Alle eerste motoren hadden nog een carburateur, in 1988 is men overgestapt op injectie (bron: wiki)
Dat kan wel kloppen, in 1986 is men begonnen in europa met de ongeregelde kat, die werd toegepast in combinatie met de carburateur.

Dat Porsche om hulp is gevraagd, is opmerkelijk, aangezien vanaf 1982 Seat VW's onder licentie produceerde in Spanje.

Was Porsche destijds nog volledig zelfstandig of ook deels al VW eigendom?

Het zou mij niks verbazen dat, binnen die licentie, Porsche naar voren geschoven is als technisch partner ipv VW.
Met de naam Porsche op het kleppendeksel dacht men de verkoop wel aan te kunnen zwengelen.. Da's toen niet zo gelukt, pas met het delen van VW techniek kwam de Ibiza tot wasdom.

1982 werd Seat 'zelfstandig' (dwz: de samenwerking met Fiat stopte, doch de modellen nog even doorgebouwd, denk aan de Seat Panda en Fura), vanaf 1986 bij VW.

Tja, wat is zelfstandig? De eerste Ibiza was een afgeschreven ontwerp van Giugiaro voor de Golf 2, na zijn ongekende succes van het ontwerp van de Golf 1. Seat is dat ding toen als Ibiza gaan bouwen. Toch niet helemaal toeval lijkt me...

Denk het ook niet.. daar zal 'de hand van VW' wel enig sturend in geweest zijn... evenals de Porsche bemoeienis.
Wellicht dat het ook niet rechtstreeks kon door een verbod vanuit Fiat (in ruil voor de 'doorbouw' licentie).

Durashift zei:
Was Porsche destijds nog volledig zelfstandig of ook deels al VW eigendom?

Het zou mij niks verbazen dat, binnen die licentie, Porsche naar voren geschoven is als technisch partner ipv VW.
Met de naam Porsche op het kleppendeksel dacht men de verkoop wel aan te kunnen zwengelen.. Da's toen niet zo gelukt, pas met het delen van VW techniek kwam de Ibiza tot wasdom.

Porsche is tot voor kort zelfstandig geweest. Echter werkte Porsche in het verleden ook wel samen met VW. Daar is zelfs de volksporsche uit gekomen. (porsche 914)

Seat was sinds 1982 zelfstandig, maar wel afhankelijk van de in licentie gebouwde modellen van Fiat en VW.
Dat de eerste Ibiza van de hand van Giugiaro kwam, lijkt mij i.d.d. toeval. VW was op dat moment totaal niet in beeld als overname partner.
Seat zocht toen samenwerking met Japanse fabrikanten, zoals Toyota.

Ik zou distributie riem vervangen 80- 90 duizend km en niet ouder dan 5-6 jaren ondanks de km stand niet behaald wordt gewoon deze te vervangen.

Een lage km stand geeft geen 100 % werking in stand houden van de distributie riem,deze door veroudering kan breken of uitdrogen inkepingen met gevolgen van dien.

Het " system porsche" voor in de jaren eind 80 bijvoorbeeld voor de SeAT IBIZA is zo genoemd in die tijd omdat de techniek van het cross flow systeem dat gebruikt werd gemaakt met hulp van Porsche.

Dit ook om de Seat Ibiza een boost te in markt aandeel,tenslotte waren ze maar pas bij het VAG concern.

Maar het is wel door porsche mede ontwikkeld.

Dit is een systeem dat de inlaat traject tegen over de uitlaat zijde met de kop met zij inlaat kleppen en aan de andere kant de uitlaat kleppen er tussen in .
Zodat je minder last van wervelingen had dus meer vermogen door minder last van warmte van de uitlaat die niet onder inlaat zat ook voordeel van minder benzine verbruik en brandstof en de lucht verhouding koeler in de cilinders kwamen van daar het vermogen winst.

ook leuk om te weten :

Dit systeem is ook gebruikt bij Audi 100 modellen in jaren '68-'74 met introductie van de 4 cilinder in lijn motoren, distributie ketting, 1 2 traps solex caburateusr voor de 1.8 en 1.9 en voor de 100 coupe S met dubbele 2 ' solexen met de door versnellingsbak die ontwikkeld was door porsche (schijven bij de bak) die dan ik zo ver ik mij kan herinneren publicatie in auto blad " " '72 " en meen slechts 6 % ?? vermogen verlies had dan de motoren in pk's presteerden in die tijd bijzonder was bij andere versnellingsbakken.

Allen met licht metalen kop,waarbij de cross flow techniek al werd toegepast in combinatie met beneden liggende nokkenassen en de kleppen werden bediend met holle kleppenstangen die dan de kleppen bedienden.
Met klep veren die konden roteren zodat de slijtage plekken van klepzittingen en de kleppen gelijkmatig waren.

Terug
Bovenaan