Diesel... Of toch Hybrid?

Jorrit 4557641

Net ingestapt
Beste Auto enthousiasten,

Ik, als leek, wil jullie advies vragen bij het kiezen van een occasion in verband met een wijziging in mijn werk.
Bij mijn vorige werkgever reisde ik met OV, bij de nieuwe is dit echter niet te doen. Op zoek dus naar een auto.
Ik zit echter erg te twijfelen welke kant ik op moet.

Allereerst het aantal kilometers.
Voor woon/werk verkeer kom ik op jaarbasis uit op 23.760 Km.
De route die ik van plan ben om te nemen is ongeveer 50% snelweg, 50% landweg/dorp.
(Uitermate geschikt voor hybride volgens mij)

Echter ben ik van plan deze auto ook prive te gaan gebruiken, dit zullen voornamelijk lange kilometers van west naar oost zijn.
Een enkele reis zal al hierin al snel 163 Km zijn, 90/95% snelweg.
(Weer meer geschikt voor diesel bij mijn weten)
Hoe vaak? Dat is nog lastig te zeggen, maar zit zal in ieder geval enkele tientallen keren zijn.

Enkele jaren geleden was ik waarschijnlijk zonder twijfel voor een diesel gegaan. Ook nu was dat mijn eerste gedachte.
Maar een gesprek die ik gisteren heb gevoerd, bracht mij toch aan het twijfelen. Is hybride misschien voor mij een verstandigere oplossing?
Helemaal met de discussie die nu ook in de politiek gevoerd wordt, en de verwachting (?) dat diesels in waarde zullen blijven dalen.
Hoewel ik verwacht, zeker met het model dat ik gezien heb, deze maatregelen nog wel een paar jaar zullen duren.

Uiteraard komt hier een stuk budget bij kijken. Ik wil gaan voor een occasion die niet duurder is dan 6000 euro, waar ik in ieder geval drie jaar vrij probleemloos mee kan rijden.
Hoewel ik probeer voorop te stellen dat een praktische auto belangrijk is, heb ik bij mijzelf gemerkt dat ik mij toch het prettigst voelt bij een solide middenbak.
Ik heb, om een beeld te geven, veel zitten kijken naar de Volvo C30.

Op dit moment heb ik inmiddels twee modellen gezien, een diesel en een hybride, die in gereden kilomters en uitstootklasse enz. redelijk overeenkomen (Als leek gezien.

Allereerst de Diesel:
Volvo C30 D2 R-edition
Kenteken: 32-NNG-2
203.043 Km
Emissiecode: Euro 5
CO2-uitstoot: 114 g/km
Aanschafprijs: 5.950 (Inclusief setje winterbanden, APK, beurt enz.) Ik hoop dit nog af te kunnen dingen naar 5700.

https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/volvo/c30/d2-r-edition-leer17lm-velgen/occ13955916-ef93729e

Deze spreekt mij aan vanwege het comfort en design. Tevens lijkt deze ook redelijk zuinig te zijn met zijn B in het energietabel en zijn 6 versnellingen.
Deze ook proef gereden en rijdt erg comfortabel. Tevens, is deze van het bouwjaar 2010, een van de redenen dat ik niet verwacht dat deze snel geweerd zou worden uit steden enz.

Of toch de hybride:
Honda Insight 1.3 ELEGANCE HYBRIDE
Kenteken: 12-LRK-2
193.882 Km
Emissiecode: Euro 5
CO2-uitstoot: 105 g/km
Aanschafprijs: 5.499

https://occasions.autobetaalbaar.nl/sea1228fca882defe7706b9595493dc90/stock/5309/vehicles/20/details/19525396/honda-insight-1-3-elegance-hybride-aut-clima-xenon-cruise/

Deze auto heb ik nog niet gezien/proefgereden. Onder andere op basis van jullie advies zal ik dit wel of niet gaan doen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, en ik waardeer het heel erg als mensen mee willen denken.
Bedankt in ieder geval voor het doorspitten van dit lange bericht ;)

Gezien jouw budget zou ik mij geen zorgen maken om waardedaling bij de aanschaf van een diesel, dat zal niet heel groot zijn.

Toch zou ik zeker gaan rijden met die Insight. Een diesel schrijft inderdaad gewoon harder af en zo'n hybride rijdt ook comfortabel.

Ik denk dat de Honda of een andere hybride beter waarde houdt, betrouwbaarder is en fijner rijdt (automaat, luxe). Mogelijk iets meer verbruik verdien je zo weer terug.

Mocht je een fijne diesel vinden dan kan dat prima natuurlijk, de grootste afschrijving is geweest bij €6k.

Ik zou ook gaan rijden met de Insight, dit is een hele betrouwbare auto. Met de Insight heb ik gereden met lage snelheden vond ik de auto plezierig. Bij hogere snelheden op de snelweg vond ik de auto relatief lawaaiig en onrustig in de rechte lijn. Het is overigens gewoon afhankelijk van hoe hoog je de lat legt.

Kijk bij de Volvo C30 of deze al de verbeterde 8 kleps 1.6 HDI motor heeft (ik weet dat niet zeker) die zijn veel beter dan de oude 16 kleps 1.6 HDI van PSA

Als ik moest kiezen tussen de getoonde C30 of de Insight dan koos ik vanwege de betrouwbaarheid denk ik de Insight en liet de C30 staan, de C30 heeft ook een erg kleine kofferbak.

In bijvoorbeeld de Citroen DS3, C3 (2), en Peugeot 208 ligt de verbeterde 8 kleps 1.6 HDI. Die kun je heel eenvoudig vinden binnen het budget.

Of kijk anders naar een Renault Clio 4 1.5 DCI of een Megane 3 1.5 DCI.

Wel weer een schaap in wolfskleren die C30. Prachtige wagen, luxe etc...ik wil er ook wel 1 maar dan minimaal een 2 liter en dan het liefste die generatie. D3......2 liter 5 cilinder. :D

ak2 zei:
Ik zou ook gaan rijden met de Insight, dit is een hele betrouwbare auto. Met de Insight heb ik gereden met lage snelheden vond ik de auto plezierig. Bij hogere snelheden op de snelweg vond ik de auto relatief lawaaiig en onrustig in de rechte lijn. Het is overigens gewoon afhankelijk van hoe hoog je de lat legt.

Kijk bij de Volvo C30 of deze al de verbeterde 8 kleps 1.6 HDI motor heeft (ik weet dat niet zeker) die zijn veel beter dan de oude 16 kleps 1.6 HDI van PSA

Als ik moest kiezen tussen de getoonde C30 of de Insight dan koos ik vanwege de betrouwbaarheid denk ik de Insight en liet de C30 staan, de C30 heeft ook een erg kleine kofferbak.

In bijvoorbeeld de Citroen DS3, C3 (2), en Peugeot 208 ligt de verbeterde 8 kleps 1.6 HDI. Die kun je heel eenvoudig vinden binnen het budget.

Of kijk anders naar een Renault Clio 4 1.5 DCI of een Megane 3 1.5 DCI.

Ik denk dat de Renault Clio net iets te duur is. Voor 6000 euro max vind je geen model waar alles aan klopt van A-Z. Persoonlijk zou ik het budget verhogen met 500-750 euro. tussen de 6 en 7 vind je hele mooie Clio's met de 1.5DCI inderdaad. Super betrouwbaar, degelijk en zuinig! Je zou ook kunnen kijken naar de ford Fiesta ook een mooi model en lekker zuinig. Persoonlijk waag ik me niet aan hybrides met hogekmstand. Ik weet namelijk niet wat ze aankunnen. Een diesel vertrouw ik met 2 ton op de teller of meer zonder moeite als hij er goed uitziet, boekjes ingevuld en het lijkt in orde.

Iemand die toelichting kan geven op hybrides met hogekmstand? Ik zie dat de honda een 1.3 heeft, is 190.000 km dan veel? of valt dat echt mee?

BMW 530d M zei:
Gezien jouw budget zou ik mij geen zorgen maken om waardedaling bij de aanschaf van een diesel, dat zal niet heel groot zijn.

Dat is waar. Ik ben alleen wel 'bang' dat over +- 5 jaar er heel veel diesels aangeboden worden, maar niemand ze meer wil.
Toch bedankt, ik neem het mee!

Nico GTR zei:
Wel weer een schaap in wolfskleren die C30. Prachtige wagen, luxe etc...ik wil er ook wel 1 maar dan minimaal een 2 liter en dan het liefste die generatie. D3......2 liter 5 cilinder. :D

Hij is zeker.... Minder pittig ;) maar ik vond hem wel erg comfortabel rijden.
Snelweg, 130, cruise controle aan en gaan.

Ik denk dat de Renault Clio net iets te duur is. Voor 6000 euro max vind je geen model waar alles aan klopt van A-Z. Persoonlijk zou ik het budget verhogen met 500-750 euro. tussen de 6 en 7 vind je hele mooie Clio's met de 1.5DCI inderdaad. Super betrouwbaar, degelijk en zuinig! Je zou ook kunnen kijken naar de ford Fiesta ook een mooi model en lekker zuinig. Persoonlijk waag ik me niet aan hybrides met hogekmstand. Ik weet namelijk niet wat ze aankunnen. Een diesel vertrouw ik met 2 ton op de teller of meer zonder moeite als hij er goed uitziet, boekjes ingevuld en het lijkt in orde.

Iemand die toelichting kan geven op hybrides met hogekmstand? Ik zie dat de honda een 1.3 heeft, is 190.000 km dan veel? of valt dat echt mee?

De hoge kilometerstand is dus ook iets waar ik over twijfel.
Ik mis de ervaring met benzine/hybride motoren of deze minder gaan presteren.
Op internet vind je zowel voor als tegen, en de meningen zijn hier erg over verdeelt.

Wat betreft het budget, deze heb ik voor mijzelf al aardig opgerekt. Ik zat eerst te denken aan een veel lager budget, om een auto af te rijden, maar heb dit eerder gedaan en veel duur onderhoud gehad. Daarom toch het budget wat verhoogd, om het nog verder te verhogen..... Vind ik lastig.

of deze C30 met minder km voor dezelfde prijs? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1401960919-volvo-c30-1-6d-s-s-kinetic-met-clima-cruise-pdc-nu-5-9.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Focus? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1401743367-ford-focus-wagon-1-6-tdci-105pk-navi-airco-cruise-elek.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Ik zou persoonlijk wel voor een renault Megane gaan. Die kan je helemaal oprijden(of niet) en de aanschaf is goedkoper. Je vindt ze wel rond de 5500 euro.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1401638557-renault-megane-estate-1-5-dci-expression-pdc-trekhaak-leder.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr Deze ziet er wel mooi uit toch?

groetjes,

Jorrit 4557641 zei:

De hoge kilometerstand is dus ook iets waar ik over twijfel.
Ik mis de ervaring met benzine/hybride motoren of deze minder gaan presteren.
Op internet vind je zowel voor als tegen, en de meningen zijn hier erg over verdeelt.

Wat betreft het budget, deze heb ik voor mijzelf al aardig opgerekt. Ik zat eerst te denken aan een veel lager budget, om een auto af te rijden, maar heb dit eerder gedaan en veel duur onderhoud gehad. Daarom toch het budget wat verhoogd, om het nog verder te verhogen..... Vind ik lastig.
Dat laatste vooral niet doen. Dan zou ik het eerder af laten hangen of je voor dat geld een buitenkansje tegenkomt. En of dat dan een diesel is of een hybride zou voor mij van ondergeschikt belang zijn.

Carfanatic zei:
TS zal wel niet voor niks naar een c30 R-line kijken, of een stationwagon dan zijn keuze is :rolleyes:

Dat weet ik wel, alleen krijg je meer waar voor je geld en meer ruimte. Een volvo R line is ook niet de lichtste auto. MRB scheelt nauwelijks met elkaar. In een megane kan je dan nog daadwerkelijk spullen vervoeren. Is en blijft ook maar een suggestie.

De C30 en Insight zijn inmiddels 9 en 10 jaar oud. Met een tellerstand van meer dan 2,5 of 3 ton zijn ze straks over een paar jaar allebei vrijwel niets meer waard. De inruilprijs zal bij beide auto's gewoon heel weinig zijn, en is ook niet bekangrijk om voor de een of de ander te kiezen. Ik zou het budget iets hoger zetten dan heb je gewoon veel meer keus.

Beste mensen,

Super bedankt voor het meedenken, ik vind het schitterend dat jullie anderen willen bijstaan met advies.
Ik heb jullie woorden ter harte genomen, en vandaag de Honda Insight bekeken en proefgereden.
En ik moet zeggen.... Dit viel mij toch wat tegen. Het verbruik, het optrekken op de oprit, de windruis op de snelweg, het heeft mij niet overtuigd.
De prestaties in de bebouwde kom waren wel netjes, maar niks wat mij over de streep trok.

Echter, wat stond hier ook? Een Lexus CT 200h HYBRID.
Ik heb het design van Lexus altijd zeer mooi gevonden, en heb ook begrepen dat de hybrides van goede kwaliteit zijn.
Sommigen van jullie adviseerden om in een iets hogere prijs categorie te gaan kijken, en deze valt daar zeker ons.
De proefrit heeft mij in ieder geval overtuigd van zijn kwaliteiten.
Ik ben zeer verleid hier mee verder te gaan. De luxe die de auto biedt en de naar verwachting lagere afschrijving laten dit voor mij ook als een goede keuze klinken.
Alleen ben ik bang dat mijn emotie (Kleine 'crush' op de auto) de overhand neemt.

Ik ben daarom zeer benieuwd wat jullie denken.

Kenteken: 72-PVN-9
Kilometers: 209,940 km
Aanschafprijs +- 9200
https://www.autoscout24.com/offers/lexus-ct-200h-hybrid-clima-cruise-navi-camera-1-24-4-electric-gasoline-brown-87940895-0cfa-444d-9946-a9b24ae88778?cldtidx=6

Kilometers: 209,940 km 229,223 km
Aanschafprijs +- 9200 € 9,800.-

Snap niet echt waarom je nu perse naar een hybride kijkt, zou gewoon lekker voor een diesel gaan, restwaarde is toch amper een issue bij soort lage budgetten. Je voorbeeld is wat mij betreft nu niet echt het koopje van de week, best flinke kilometerstand ook met toch wel de nodige risico's ( ook al is het een Lexus ).

De Lexus CT200H is een prima keus, en een goede auto, alleen zit je met de budget echt onder in de markt, ik weet niet of dat handig is.

Ik zal zeker aanraden om te kijken naar de voormalig bijtellingskrakers, zoals de Peugeot 308 (2) 1.6 HDI vanaf 2014, de Renault Megane 1.5 DCI en Volvo V40 D2. Er staan enorme aantallen van te koop, van jonge bouwjaren, voor heel weinig geld, en binnen het budget. En het zijn prima auto's.

Ga er ook vanuit dat een Lexus na een aantal jaar en met ruim 3 ton op de teller nog maar (heel) weinig waard is.

ak2 zei:
Ga er ook vanuit dat een Lexus na een aantal jaar en met ruim 3 ton op de teller nog maar (heel) weinig waard is.

Dat kon nog best eens meevallen... : https://www.gaspedaal.nl/lexus/ct-200h?kmin=250000&srt=df-a

Total Loss zei:

Snap niet echt waarom je nu perse naar een hybride kijkt, zou gewoon lekker voor een diesel gaan, restwaarde is toch amper een issue bij soort lage budgetten. Je voorbeeld is wat mij betreft nu niet echt het koopje van de week, best flinke kilometerstand ook met toch wel de nodige risico's ( ook al is het een Lexus ).

Snap ook niet waarom er altijd gekeken wordt naar wat het kost. Ik bedoel auto rijden mag toch ook gewoon een beetje leuk zijn. Ik zou voor een diesel gaan en niet voor zo'n langzame hybride.

Maar voor die 10k heb je ook een C30 met de betere 1.6D met 115pk, lage kilometerstand en veel luxe. Maar ook de V40 D4 kont dan in beeld.

Rickkkk zei:
Snap ook niet waarom er altijd gekeken wordt naar wat het kost. Ik bedoel auto rijden mag toch ook gewoon een beetje leuk zijn. Ik zou voor een diesel gaan en niet voor zo'n langzame hybride.

En Rickkkk, waarom zou autorijden in een CT 200h niet leuk kunnen zijn? Enne... vergeleken met de door Jorrit voorgestelde Volvo C30 D2 R-Edition kun je die CT 200h ook niet echt "zo'n langzame hybride" noemen. De topsnelheid ligt wat lager, maar is irrelevant, daar die voor beiden héél ver boven de in Nederland toegestane maximum snelheid ligt. Het sprintje van 0-100 doet de CT 200h dus wél een seconde rapper dan bijvoorbeeld weer die C30. Het grote "voordeel" van die diesel is een beduidend hoger bedrag aan belasting en ik voorspel je dat ook de onderhoudskosten van een andere (hogere) orde zullen zijn.
Maar een punt van overweging blijft natuurlijk wel de aanschafprijs. Die ligt voor een hybride, als je hem naast een vergelijkbare diesel zet, een stuk hoger. Hoe zou dat nou toch komen...???
a015.gif

Qua Honda hybrides is de Insight mijns inziens niet Honda's aantrekkelijkste hybride aanbod qua auto. De Civic Hybrid rijdt stukken beter. Beter onderstel, langere wielbasis, krachtiger accu (dus betere prestaties en langere EV-ondesteuning), fijnere besturing. Daarnaast betere stoelen en netter interieur. De Insight heeft een beetje dat hobbelpaardachtige van een B-segmenter inclusief het sterke duiken bij optrekken en remmen. De Insight is wel marginaal praktischer omdat de achterbank plat kan, maar de vloer ligt vanwege de accu's wel weer erg hoog. De Jazz is ook geleverd met de aandrijflijn van de Insight, dat vond ik bij elkaar als een betere combi dan de Insight, een kwiek en praktisch autootje. Wel vond ik de zitpositie onprettig.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat een CT200H een stap hoger op de ladder is. Echter wel met bijkomende kosten. De Civic hybrid is met nette kilometerstanden aantrekkelijker geprijsd. Wel voor de facelift gaan (vanaf 2009) en informeren of het accupakket al eens vervangen is.
https://www.gaspedaal.nl/honda/civic/hybride?srt=km-a

Beste,

Leuke Lexus! Hou er wel rekening mee dat die auto 3200 euro boven je voorgeschreven budget is en dat het betalen dan pas begint. Je weet nooit wat er met een occasion mankeert. Onderhoudskosten komen NA de koop. Hou daar goed rekening mee. Ga ervanuit met die kmstand dat je met alles erop en eraan en in orde rond de 10K kwijt bent. En dan kan je je ook afvragen wat voor opties je dan kan afwegen..

Jazzik zei:
Rickkkk zei:

En Rickkkk, waarom zou autorijden in een CT 200h niet leuk kunnen zijn? Enne... vergeleken met de door Jorrit voorgestelde Volvo C30 D2 R-Edition kun je die CT 200h ook niet echt "zo'n langzame hybride" noemen. De topsnelheid ligt wat lager, maar is irrelevant, daar die voor beiden héél ver boven de in Nederland toegestane maximum snelheid ligt. Het sprintje van 0-100 doet de CT 200h dus wél een seconde rapper dan bijvoorbeeld weer die C30. Het grote "voordeel" van die diesel is een beduidend hoger bedrag aan belasting en ik voorspel je dat ook de onderhoudskosten van een andere (hogere) orde zullen zijn.
Maar een punt van overweging blijft natuurlijk wel de aanschafprijs. Die ligt voor een hybride, als je hem naast een vergelijkbare diesel zet, een stuk hoger. Hoe zou dat nou toch komen...???
a015.gif

Je pakt nu wel de auto met de langzaamste diesel. Je kan ook een v40 d4 kopen of een c30 met 2 liter diesel. Die zijn wel een stuk sneller.
Maa goed, keuze is aan TS natuurlijk. Een hybride kies je met je verstand en een diesel als je nog van enigzins leuk autorijden houdt.

Rickkkk zei:
Total Loss zei:

Nog nooit hybride gereden denk ik? Vanuit de startblokken kan een hybride behoorlijk rap zijn. Ik laat met de Niro veel auto’s achter mij. Een hybride heeft direct vanaf 0 een behoorlijke trekkracht. Dat heeft geen enkele andere auto(behalve een elektrische) Je merkt dat de rest eerst even op gang moet komen. Ook de dikke Mercedes of BMW. Daarnaast is de hybride een automaat en moeten de meeste anderen nog schakelen.

zeebra zei:
Rickkkk zei:
Total Loss zei:

Nog nooit hybride gereden denk ik? Vanuit de startblokken kan een hybride behoorlijk rap zijn. Ik laat met de Niro veel auto’s achter mij. Een hybride heeft direct vanaf 0 een behoorlijke trekkracht. Dat heeft geen enkele andere auto(behalve een elektrische) Je merkt dat de rest eerst even op gang moet komen. Ook de dikke Mercedes of BMW. Daarnaast is de hybride een automaat en moeten de meeste anderen nog schakelen.

Dat is echt zo! Heb de E350E gereden en die vloog uit de startblokken van 0-50 en daarna had je ook nog voldoende aan de 211 pk zonder elektriciteit. Idem dito met de BMW 330E. Weet alleen niet in hoeverre daar sprake van is bij een honda insight van bv 2009... De wagens die ik reed waren van 2016. De niro gok ik ook vanaf 2016-2017..

Sprintjes vanaf stilstand zijn met de meeste hybrides erg vermakelijk. De Civic hybid die ik eerder noemde was voor veel tdi'tjes nog best een hele kluif. Mits voldoende prik in de batterijen was het simpelweg een kwestie van het gas plat trappen, CVT deed de rest. Al hield de ander je in eerste instantie bij, zodra er geschakeld moest worden was dat wel klaar. Bovendien had die Honda een communicatieve besturing en onderstel. Desalniettemin heb ik meer plezier in een handgeschakelde turbodiesel, meer interactie met de techniek, en hoe de turbo erin komt, dat geeft toch meer sjeu.

Bedankt voor de verdere adviezen.
De Lexus is inderdaad niet de economisch gezien meest verstandige keuze, maar het is een schitterende wagen die wel heerlijk rijdt.
Ik heb genoten van de testrit.
Ik ben er voor mijzelf achter dat ik geen auto zoek die van 0 naar 100 gaat in 5 seconden (Hoewel het wel leuk is natuurlijk).

Ik hou van een comfortabele zit in een cruisewagen, en ik ben gek op een mooi design.
Tegelijkertijd is enigszins financieel verantwoordde wagen ook belangrijk.
Ik probeer te voorkomen te onredelijk te zijn (Ik wil een balkon op het zuiden in centrum Amsterdam met een prive parkeerplaats voor 500 euro p/m ;).)

Zoals gezegd, ik hou van het design en de luxe die de lexus biedt, maar deze lijkt toch per maand wat te prijzig worden. ( 30K per jaar aan kilometers, onderhoud, banden, brandstof). Ik kan het betalen, en ook als er een defect optreed kom ik niet in de financiële penarie, maar heb ik het er voor over?

Ik heb gisteren nog een Renault Clio bekeken, 57.000 Km op de teller.
Dit lijkt economisch een goede keuze te zijn (Laag in onderhoudt, zuinig). Maar een proefrit heeft mij niet overtuigd.
Motor technisch doet hij zeker zijn ding, alleen mis ik het design en comfort. Helaas kon ik deze niet op de snelweg testen, maar ben hierbij wel bang voor veel windruis.
Prima voor A naar B, maar ik haalde er verder geen plezier uit.
Ik onthou deze auto zeker, maar ga toch verder in mijn zoektocht.

Dinsdag kijken voor een Volvo V40 (Comfort en design) en een Toyota Auris Hybrid (Betrouwbaar en met opties), hopelijk daarna de knoop kunnen doorhakken.
Ze staan allebei gelukkig bij hetzelfde bedrijf:

Volvo V40
Kilometers: 182161
Vraagprijs: 8450
https://www.vanderlindenautos.nl/occasions/19602012_volvo_v40_16_d2_momentum_navigatieclimatrekhaak

Toyota Auris
Kilometers: 166586
https://www.vanderlindenautos.nl/occasions/19216120_toyota_auris_18_full_hybrid_aspiration_navigatie

Zij hebben ook nog een Lexus staan... wens mij sterkte ;)
Overigens in deze zoektocht weer een hele hoop geleerd, zowel de technische kant, maar vooral de economische zijde.
En genoeg interne discussies, budget verhogen? Hoe groot is de afschrijving als ik voor een duurdere aanbieding, met minder kilometers ga?
Ik verwacht er ongeveer 3 jaar mee te rijden, kan ik beter nu 'goedkoop' kopen, of iets meer investeren dat ik over enkele jaren weer voor een redelijke prijs kan verkopen/inruilen? Zullen diesels sterk in waarde dalen komen jaren, en is een hybride een verstandige beslissing?

Jorrit 4557641 zei:
Bedankt voor de verdere adviezen.
De Lexus is inderdaad niet de economisch gezien meest verstandige keuze, maar het is een schitterende wagen die wel heerlijk rijdt.
Ik heb genoten van de testrit.
Ik ben er voor mijzelf achter dat ik geen auto zoek die van 0 naar 100 gaat in 5 seconden (Hoewel het wel leuk is natuurlijk).

Ik hou van een comfortabele zit in een cruisewagen, en ik ben gek op een mooi design.
Tegelijkertijd is enigszins financieel verantwoordde wagen ook belangrijk.
Ik probeer te voorkomen te onredelijk te zijn (Ik wil een balkon op het zuiden in centrum Amsterdam met een prive parkeerplaats voor 500 euro p/m ;).)

Zoals gezegd, ik hou van het design en de luxe die de lexus biedt, maar deze lijkt toch per maand wat te prijzig worden. ( 30K per jaar aan kilometers, onderhoud, banden, brandstof). Ik kan het betalen, en ook als er een defect optreed kom ik niet in de financiële penarie, maar heb ik het er voor over?

Ik heb gisteren nog een Renault Clio bekeken, 57.000 Km op de teller.
Dit lijkt economisch een goede keuze te zijn (Laag in onderhoudt, zuinig). Maar een proefrit heeft mij niet overtuigd.
Motor technisch doet hij zeker zijn ding, alleen mis ik het design en comfort. Helaas kon ik deze niet op de snelweg testen, maar ben hierbij wel bang voor veel windruis.
Prima voor A naar B, maar ik haalde er verder geen plezier uit.
Ik onthou deze auto zeker, maar ga toch verder in mijn zoektocht.

Dinsdag kijken voor een Volvo V40 (Comfort en design) en een Toyota Auris Hybrid (Betrouwbaar en met opties), hopelijk daarna de knoop kunnen doorhakken.
Ze staan allebei gelukkig bij hetzelfde bedrijf:

Volvo V40
Kilometers: 182161
https://www.vanderlindenautos.nl/occasions/19602012_volvo_v40_16_d2_momentum_navigatieclimatrekhaak

Toyota Auris
Kilometers: 166586
https://www.vanderlindenautos.nl/occasions/19216120_toyota_auris_18_full_hybrid_aspiration_navigatie

Zij hebben ook nog een Lexus staan... wens mij sterkte ;)
Overigens in deze zoektocht weer een hele hoop geleerd, zowel de technische kant, maar vooral de economische zijde.
En genoeg interne discussies, budget verhogen? Hoe groot is de afschrijving als ik voor een duurdere aanbieding, met minder kilometers ga?
Ik verwacht er ongeveer 3 jaar mee te rijden, kan ik beter nu 'goedkoop' kopen, of iets meer investeren dat ik over enkele jaren weer voor een redelijke prijs kan verkopen/inruilen? Zullen diesels sterk in waarde dalen komen jaren, en is een hybride een verstandige beslissing?

Bij deze garage staan nog meer zeer interessante auto's zoals o.a.verschillende Renault Megane's, Citroen C3, C4 Cactus, C4 (zeer comfortabel en erg onderschat) Ford Fiesta, Focus, Peugeot 208, 308 (2) en Opel Astra (de 1.7 is degelijk maar wel lawaaiig). Je kunt ze gelijk goed met elkaar vergelijken. Alles wat je niet uit geeft schrijf je ook niet af. De toekomst is verder lastig te voorspellen, in mijn ogen zijn diesels op dit moment koopjes, omdat het sentiment is doorgeslagen. En als je een auto voor € 8.000,00 koopt en je rijdt er een jaar of 3 a 4 in dan is de inruilwaarde niet heel belangrijk meer.

Ze hebben wel 3 Lexussen staan, maar die vallen niet echt in jou budget 12750 is toch een ruim boven alles wat je hebt laten zien.

De auris is best wel leuk eigenlijk, hippe kleur ook.
Wat betrefd de volvo is het wel een duizend in een dozijn, deze ex leaser zie je op elke straathoek, dat zegt straks weer wat bij inruil, en oh het is een hand geschakelde maar liefst zes keer! je blijft schakelen.
Nee ik denk dat je de volvo over een jaar of 5 niet meer kwijt raakt.
Kijk bv een naar een benzine automaat V40.
Je zegt zelf dat je van een comfortabele zit houd in een cruisewagen, nou in een volvo zit je als een vorst.

Wat km zou ik je geen diesel aanraden, en dan alleen al wat den Haag wil.

Als je voor de Auris kiest kun je niet zo goed voor de Lexus gaan. Kost iets meer, maar is wel de auto waar je heel enthousiast over bent. Over de kwaliteit zou ik me eerlijk gezegd niet veel zorgen maken. juist die hybrides van Toyota (want dat zit in een Lexus) zijn bombproof en kunnen hoge kilometerstanden halen zonder grote reparaties.

Kalm an zei:
Als je voor de Auris kiest kun je niet zo goed voor de Lexus gaan. Kost iets meer, maar is wel de auto waar je heel enthousiast over bent. Over de kwaliteit zou ik me eerlijk gezegd niet veel zorgen maken. juist die hybrides van Toyota (want dat zit in een Lexus) zijn bombproof en kunnen hoge kilometerstanden halen zonder grote reparaties.

Dit is dus ook mijn gedachtegang.
Elke andere niet Japanse benzine met diezelfde kilometerstand zou ik geen tweede keer naar kijken, maar Toyota moet het naar mijn gevoel wel kunnen.
Maar ja, ik ben ook maar een leek.

Epica zei:
Ze hebben wel 3 Lexussen staan, maar die vallen niet echt in jou budget 12750 is toch een ruim boven alles wat je hebt laten zien.

Klopt, maar ik heb er een gezien bij een andere partij.

Kilomterstand: 192177
Vraagprijs: 9.998
https://www.autoroden.nl/858387/111450042/

Qua budget, je hebt gelijk. Het is zo verleidelijk telkens een stapje hoger te gaan kijken voor bijv. een lagere kilometerstand.

Stif zei:
De auris is best wel leuk eigenlijk, hippe kleur ook.
Wat betrefd de volvo is het wel een duizend in een dozijn, deze ex leaser zie je op elke straathoek, dat zegt straks weer wat bij inruil, en oh het is een hand geschakelde maar liefst zes keer! je blijft schakelen.
Nee ik denk dat je de volvo over een jaar of 5 niet meer kwijt raakt.
Kijk bv een naar een benzine automaat V40.
Je zegt zelf dat je van een comfortabele zit houd in een cruisewagen, nou in een volvo zit je als een vorst.

Wat km zou ik je geen diesel aanraden, en dan alleen al wat den Haag wil.

Het is zeker een duizend in een dozijn verhaal.

Een Toyota Auris Hybrid is een goede en betrouwbare auto. Het is gewoon belangrijk om goed te vergelijken. Nadeel van deze Auris is de kleine kofferruimte en zijn ze tegenwoordig gewoon erg duur om te kopen.

Kijk dus ook gewoon welke auto je lekker vind zitten, lekker vind rijden, goed voelt, en die goed bij je wensen past. Een auto is immers geen koelkast. Staar je ook niet teveel blind op alleen de betrouwbaarheid bij Toyota en Lexus, de voorbeelden zijn ouder, hebben meer kilometers gereden, en kunnen ook gewoon kapot gaan. Je kunt ook bij een Toyota gewoon pech hebben.
Overigens zou ik me met Euro 5 en 6 diesels voorlopig geen zorgen maken, die blijven nog jaren lang overal toegestaan, en je koopt ze nu voor echt heel weinig geld.

ak2 zei:
Een Toyota Auris Hybrid is een goede en betrouwbare auto. Het is gewoon belangrijk om goed te vergelijken. Nadeel van deze Auris is de kleine kofferruimte en zijn ze tegenwoordig gewoon erg duur om te kopen.

Kijk dus ook gewoon welke auto je lekker vind zitten, lekker vind rijden, goed voelt, en die goed bij je wensen past. Een auto is immers geen koelkast. Staar je ook niet teveel blind op alleen de betrouwbaarheid bij Toyota en Lexus, de voorbeelden zijn ouder, hebben meer kilometers gereden, en kunnen ook gewoon kapot gaan. Je kunt ook bij een Toyota gewoon pech hebben.
Overigens zou ik me met Euro 5 en 6 diesels voorlopig geen zorgen maken, die blijven nog jaren lang overal toegestaan, en je koopt ze nu voor echt heel weinig geld.
Mijn ervaring met Toyota Hybride(Auris en Prius) is dat niet alleen de sturingskans minimaal is maar ook het onderhoud goedkoop. Er gaat gewoon zelden iets stuk. Niet te vergelijken met een diesel. Daar loop je al snel tegen duur onderhoud aan. Roetfilter, vliegwiel EGR klep. Het komt allemaal een keer langs.
En de hybride kan hoge kilometerstanden aan. De benzinemotor slijt nauwelijks omdat deze niet belast wordt.

zeebra zei:
ak2 zei:

Mijn ervaring met Toyota Hybride(Auris en Prius) is dat niet alleen de sturingskans minimaal is maar ook het onderhoud goedkoop. Er gaat gewoon zelden iets stuk. Niet te vergelijken met een diesel. Daar loop je al snel tegen duur onderhoud aan. Roetfilter, vliegwiel EGR klep. Het komt allemaal een keer langs.
En de hybride kan hoge kilometerstanden aan. De benzinemotor slijt nauwelijks omdat deze niet belast wordt.

Het kan stuk maar hoeft natuurlijk niet. Aan onze Citroen C3 diesel met 193000 km is vrijwel niet gesleuteld, op een kapotte condensor van de airco na. Met een andere Citroen diesel hebben we 275000 km gereden, aan het diesel gedeelte is nooit gesleuteld, de koppeling was ook nog orgineel en in prima staat. In mijn ogen wordt het gewoon erg overdreven. De onderhoudskosten zijn/ waren laag.

ak2 zei:
zeebra zei:
ak2 zei:

Het kan stuk maar hoeft natuurlijk niet. Aan onze Citroen C3 diesel met 193000 km is vrijwel niet gesleuteld, op een kapotte condensor van de airco na. Met een andere Citroen diesel hebben we 275000 km gereden, aan het diesel gedeelte is nooit gesleuteld, de koppeling was ook nog orgineel en in prima staat. In mijn ogen wordt het gewoon erg overdreven. De onderhoudskosten zijn/ waren laag.

Met twee auto’s valt er weinig te zeggen. Wij hebben een wagenpark van 50 auto’s met de helft benzine/hybride en de andere helft diesel. Ik heb inmiddels 300 auto’s langs zien komen. Nee, niet iedere auto heeft kosten maar het zijn er opvallend veel. Roetfilters EGR kleppen veel, koppeling minder. Daarnaast een turbo en een aantal grote motorschades.
Hybrides: 2 of 3 converters verder 0 problemen. Dus nee het gebeurt niet bij een ieder maar zeker wel bij de helft van de diesels. Als je gokt zou ik een diesel nemen. Anders niet.

zeebra zei:
ak2 zei:
zeebra zei:
ak2 zei:

Met twee auto’s valt er weinig te zeggen. Wij hebben een wagenpark van 50 auto’s met de helft benzine/hybride en de andere helft diesel. Ik heb inmiddels 300 auto’s langs zien komen. Nee, niet iedere auto heeft kosten maar het zijn er opvallend veel. Roetfilters EGR kleppen veel, koppeling minder. Daarnaast een turbo en een aantal grote motorschades.
Hybrides: 2 of 3 converters verder 0 problemen. Dus nee het gebeurt niet bij een ieder maar zeker wel bij de helft van de diesels. Als je gokt zou ik een diesel nemen. Anders niet.

Roetfilter kun je verwijderen, Egr kun je wegschrijven. Motorschade heb ik nog NOOIT meegemaakt, hoe krijg je dat nu weer voor elkaar? Met koude motor scheuren zeker? Benzine's hebben ook turbo's dat zijn simpelweg slijtageonderdelen :rolleyes:

Ilias Lolzolo zei:
Roetfilter kun je verwijderen, Egr kun je wegschrijven.

Zeker, Ilias... en die dieselhetze begrijp je ook niets van, natuurlijk...
n045.gif

Ilias Lolzolo zei:
Benzine's hebben ook turbo's dat zijn simpelweg slijtageonderdelen :rolleyes:

"Diesel... Of toch Hybrid?" was het topic. Waar zit die turbo in die Insight, die Auris hybrid of die CT200h, Ilias?
p025.gif

Jazzik zei:
Ilias Lolzolo zei:
Roetfilter kun je verwijderen, Egr kun je wegschrijven.

Zeker, Ilias... en die dieselhetze begrijp je ook niets van, natuurlijk...
n045.gif

Je kan wel een auto gaan afschrijven op problemen die '' kunnen'' komen, maar dan moet je lekker met het openbaar vervoer gaan of lekker gaan private leasen. Dan ben je van dat gezeik af.

Ilias Lolzolo zei:
Benzine's hebben ook turbo's dat zijn simpelweg slijtageonderdelen :rolleyes:

"Diesel... Of toch Hybrid?" was het topic. Waar zit die turbo in die Insight, die Auris hybrid of die CT200h, Ilias?
p025.gif

Ik had het persoonlijk simpelweg over '' turbo''s die hij beschreef die kapot kunnen gaan bij diesels. Is ook simpelweg zo bij benzines. Vind ik geen fatsoenlijk argument. Verder ben je met een hybride met dit budget gewoon op de bodem aan het vissen. Dat is ook af te raden. Dan lijkt die C30 diesel me het beste voor hem.

Misschien kan ilias even aan de TS vragen of het topic hernoemd kan worden naar "Diesel... Of toch Benzine?" Dan slaat zijn argumentatie wél ergens op.

DeeTwee zei:
Misschien kan ilias even aan de TS vragen of het topic hernoemd kan worden naar "Diesel... Of toch Benzine?" Dan slaat zijn argumentatie wél ergens op.

a068.gif

[size=x-small].[/size]​

Ilias Lolzolo zei:
Jazzik zei:
Ilias Lolzolo zei:
Ik had het persoonlijk simpelweg over '' turbo''s die hij beschreef die kapot kunnen gaan bij diesels. Is ook simpelweg zo bij benzines. Vind ik geen fatsoenlijk argument. Verder ben je met een hybride met dit budget gewoon op de bodem aan het vissen. Dat is ook af te raden. Dan lijkt die C30 diesel me het beste voor hem.

Het voordeel van dit soort hybriden is dat je ze gewoon kan kopen zonder al te veel risico. Priussen met hoge kilometerstanden worden ingezet als taxi omdat ze zo lekker goedkoop rijden en probleemloos zijn. In mijn wereld worden kapotte roetfilters overigens gewoon vervangen. Je hebt ook nog zo iets als maatschappelijk verantwoord burgerschap. Die roetfilter zit er niet voor niets.

Jazzik zei:
Na een weekje ben ik eigenlijk benieuwd of Jorrit er inmiddels uit is...

Zeker, ik had eerder willen reageren, maar last van drukte en uitstel gedrag ;)
Na een paar intensieve dagen van testritten maken, auto's vergelijken enz. Heeft emotie de overhand genomen en heb ik een Lexus aangeschaft.
Hoewel ik er erg blij mee ben, blijf ik mij afvragen of het de juiste keuze was, of dat ik uit economisch oogpunt toch beter kan kiezen voor bijvoorbeeld een Citroen DS3 of een Cactus.

De mogelijkheid is er, ik heb op dit moment al een geïnteresseerde koper voor de Lexus, en ik maak er dan geen verlies op.
Maar ik merk wel dat ik het een hele moeilijke beslissing vind, ik ben inmiddels toch wel gehecht aan de auto.

Pluspunten voor de Lexus:
- Luxe
- Automaat
- Hybride techniek in de stad
- Verbruik (gemiddeld 19.2 / pl)
- Uitstraling

Minpunten voor de lexus:
- Grappig genoeg ook het verbruik. Laatst van Amstelveen naar Emmeloord gereden, toen was het verbruik aanzienlijk hoger, ongeveer 17/18 / pl
Dit viel mij toch tegen. Ik weet niet of het wegdek hier nog invloed op heeft
- Volgens de kostenberekening van autoweek toch vrij prijzig.
Lexus:
Kosten per kilometer excl. afschrijving € 0,20
Kosten per kilometer incl. afschrijving € 0,30

DS3 bijv.:
Kosten per kilometer excl. afschrijving € 0,15
Kosten per kilometer incl. afschrijving € 0,23

Ik ben voornemend een jaar, maximaal 3 jaar er mee te rijden, +- 30K Km per jaar.
De autowereld blijft een ingewikkelde wereld, en een auto blijft over het algemeen een slechte investering.
Ik loop constant op de grens tussen was ik leuk vind, en wat economisch verantwoord is. Maar daar ben ik ongetwijfeld niet de enige in.

Bedankt voor de update, de DS3 zal (denk ik) gewoon goedkoper zijn om te rijden.
De DS3 is B segment en de Lexus C segment.

Eigenlijk moet je natuurlijk zelf bepalen hoeveel geld je in je mobilteit wil steken. Een Lexus kost natuurlijk meer, maar als je elke kilometer geniet is dat natuurlijk ook heel veel waard. Dat is niet in geld uit te drukken. Veel plezierige kilometers toe gewenst in je Lexus (of DS3)

(Onze eigen ervaring met een Citroen C3 diesel is dat het verbruik gewoon heel laag ligt, 1 op 20 haal je altijd makkelijk, zelfs met veel haast.)

Terug
Bovenaan