Diesel de deur uit?

V8 power

Net ingestapt
Update onderaan!

Hallo mede AW’ers,

Graag wil ik jullie advies vragen over het volgende:

In verband met veranderen van werk wordt er nog maar ~8k km/j ipv de ~30k km/j voorheen gereden in onze Megane 3 1.5dCi uit 2012, waardoor diesel rijden niet meer rendabel is.

De auto rijd nog prima voor zijn kilometerstand van 260k maar de volgende dingen zijn bekend:
- Distributie riem moet volgend jaar worden vervangen.
- Remblokken + schijven voor zitten eraan te komen.
- Auto heeft een p0380 foutcode (gloeibougies).

De Megane wordt deze week apk gekeurd maar we overwegen binnen nu en een half jaar naar een vervanger te gaan kijken. De opties die in mij opkomen:
- Laguna 3 2.0 16v
- Megane 3 2.0 TCe

Criteria:
- Een volwassen rijdende auto
- Cruisecontrol
- Voldoende vermogen om soepel te rijden (0-100 onder de 10s)
- Goede fabrieks-af roestpreventie
- budget ~€7500

Zoals jullie kunnen opmaken uit bovenstaande ben ik behoorlijk “Renault minded” maar sta uiteraard open voor suggesties.

Kort samengevat:
Diesel verkopen of toch doorrijden?
Indien verkopen: tips voor een occasion?

Alvast bedankt! :)

Zo'n Laguna 3 met 2.0 is wel een snoepje natuurlijk. Rustig zoeken naar een GT met 4 control.

. Je huidige auto is vrijwel niets meer waard, dus je afschrijving is €0, een groot voordeel! Meestal ben ik dan van het slag lekker doorrijden en gewoon goed onderhoud laten uitvoeren, maar in dit geval niet persé:

1. Onderhoud zeker gewoon doen, zou geen €1000 in je huidige auto steken, vooral omdat dat al een 15% van je vervangingsbudget is
2. Het is een oude diesel, erg vervuilend, restricties én je betaalt je blauw aan MRB
3. Je dieseltje wordt in de regel niet blij van weinig kilometers, als dat vooral korte stukken inhoud. Rij je doordeweeks niet en elk weekend een rit van 200km, dan is het technisch gezien natuurlijk qat anders maar zijn 5 dagen stilstaan voor de deur heel dure dagen (zie pt 2)
4. Soms wil je gewoon wat anders! En zo'n Laguna schiknt superfijn te zijn. Ik zou boor de dikste gaan, een lekkere 2.0T ofzo.

Laguna 3 2.0 16v
Waarom niet een 2.0 TCE (2.0 turbo) in de laguna?

Heb er paar jaar 1 gehad, vlot, rijd goed en ziet er top uit! Bovendien betrouwbaar. moet voor jou budget lukken, al zijn ze wel schaars

Het probleem vind ik persoonlijk met jouw budget is dat je er eigenlijk niet op vooruit gaat, nu is dat natuurlijk iets persoonlijks maar ik heb zoiets, als ik een andere auto koop moet hij wel nieuwer zijn dan de vervanger.
Renault Laguna GT
Deze is iets boven budget, maar ziet er nog mooi uit en was de topversie met de 2.0 motor.

Bij de Megane kwam ik deze tegen.
Renault Megane
Het probleem is dat je erg weinig informatie geeft, want de meeste 2.0T motoren zitten in de Coupe, zowel van de Megane als de Laguna

Een liftback ook goed?https://www.autowereld.nl/renault/laguna/2-0-16v-t-gt-36642419/details.html?_ga=2.28703864.551403574.1655323208-1818956115.1640821979

Ben het helemaal eens met Frits79. Je wil der het liefst zoveel mogelijk op voorruit gaan in bouwjaren. Ik zou zelf doorrijden.

Zit zelf in vergelijkbare situatie. 17jr oude BMW E61 525DA met 300k op de klok, vervangen voor een zelfde model, zelfde uitrusting benzine moet ik minimaal 5k bijleggen of meer. En wat ze voor benzine modellen durven te vragen is buiten alle proportie. Ik ben door het thuiswerken ook van 35k per Jr naar 7k gegaan. Maar ik heb goed onderhoud uitgevoerd de afgelopen 7jr. In 2021 ook nog voor 2100 euro dus ik ga absoluut doorrijden helemaal met die absurde occasion prijzen op dit moment. En de 6-in-lijn diesel rijdt geweldig, beter dan de benzine, de dure wegenbelasting neem ik maar voorlief. Gelukkig heeft mijn vrouw een hele goedkope zuinige auto, dus dat compenseert een hoop. Succes met de keuze.

Het lastige is dat benzine en hybride occasions nu erg duur zijn.
Financieel gezien is het voordeliger om met de Megane diesel door te rijden.

Dan kun je straks direct overschakelen op elektrisch, of als dat nog een stap te ver is op wat anders. Bij elektrische auto's liggen de totale kosten al (een stuk) lager dan voor de meeste brandstof auto's.

Je kan nog een slag slaan door voor een minder gewild model gaan, de renaul grand modus bjjvoorbeeld worden nog voor gunstige prijzen aan geboden, maar heb een vermoeden dat je dat helemaal niks vindt.

Bij de laguna staat de liftback ook gunstiger in de 2e hands prijslijsten dan de station.

Ik vind de (grand) modus een goede tip, mijn broer rijdt een gewone Modus van 2012 en is er al 10 jaar erg blij mee!

Bedankt voor alle reacties, ivm privé omstandigheden is het eea wat uitgesteld.

De kogel is door de kerk wat betreft het vervangen van de diesel. We gaan de Megane en onze Clio verkopen en hier een vervanger voor aanschaffen. Bouwjaar is minder van belang. De volgende modellen blijven kandidaat:
- Megane 3 2.0T TCe 180
- Laguna 3 2.0T

Bij beide modellen gaat de voorkeur uit naar een GT uitvoering. Ik ben de volgende occasions tegengekomen en ben benieuwd wat jullie mening hierover is:

1. https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-benzine-2010-52224374?_ga=2.49427878.189996109.1660902014-1561397143.1660902014
Aantal jaar geleden geïmporteerd, staat +- 5 maand te koop, opletten?

2. https://www.autowereld.nl/renault/megane-coupe/2-0-tce-gt-1e-eigen-dealer-leer-cima-navi-36791205/foto.html#foto-561338717
Op eerste oog nette auto.

3. https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-benzine-2013-52478466?_ga=2.146542900.189996109.1660902014-1561397143.1660902014
Phase 2 model, km stand iets hoger dan 1 en 2.

Terug
Bovenaan