Diesel chippen? Kwaliteit Brandstof?

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Nu ik veel snelwegkilometers maak, heb ik voor het eerst een Diesel gekocht.
Dit is een Opel Insignia 2.0 CDTI met 160 PK en handbak.

Ik wil mijn Opel Insignia dus voorzien van een chiptuning, dit zal ik niet zomaar bij een 'chipper' doen, maar bij een bekende/gereputeerde chipper.
Zoals JD Engineering voor VAG of EDS in Duitsland voor Opel. (Mochten jullie een andere degelijke/erkende chippen kennen voor Opel dan hoor ik dat graag.)

Mijn algemene vraag: Wat kunnen deze motoren/versnellingsbakken/koppelingsplaten aan PK en NM/koppel aan? Ik weet dat deze Opel een verbeterde/versterkte versnellingsbak en onderblok heeft.

2e vraag: Maakt 'dieselkwaliteit' uit bij het chippen van een Diesel? Ik weet dat voor benzine EUR 95 en EUR 98 een rol speelde i.v.m. pingelen e.d.

Maar voor een diesel? Geldt dat ook? Of is dat puur 'marketingpraat'?

Hartelijk dank alvast!

Nee, dat maakt niet uit.

Voor diesel is het heel erg van belang hoeveel brandstof er ingespoten kan worden in een bepaalde tijdrange. Mits goed getuned hoeft de druk in het blok niet eens te stijgen. Hierdoor kun je vrij lang doorgaan met het toevoegen van vermogen en is het inderdaad eerder de versnellingsbak of de koppeling die het niet meer aankan.

Hoe werkt dit? Je hebt uiteraard een geselecteerd aantal graden rond het BDP waarin je mag inspuiten. Hierbij is het belangrijk hoeveel je inspuit, op welke graden krukasverdraaiing je dat inspuit, temperatuur van de aangevoerde lucht.
En met name dat inspuittijdstip is te vergelijken met het pingelen van een benzinemotor, dit is immers ook niet meer dan een ongecontroleerde piekdruk door zelfontbranding.

Wat de Opel verder aan kan qua vermogen weet ik niet, persoonlijk zou ik naar Irmscher gaan. Maar ik weet niet veel van Opel verder.

Nico GTR zei:
Nee, dat maakt niet uit.

Voor diesel is het heel erg van belang hoeveel brandstof er ingespoten kan worden in een bepaalde tijdrange. Mits goed getuned hoeft de druk in het blok niet eens te stijgen. Hierdoor kun je vrij lang doorgaan met het toevoegen van vermogen en is het inderdaad eerder de versnellingsbak of de koppeling die het niet meer aankan.

Hoe werkt dit? Je hebt uiteraard een geselecteerd aantal graden rond het BDP waarin je mag inspuiten. Hierbij is het belangrijk hoeveel je inspuit, op welke graden krukasverdraaiing je dat inspuit, temperatuur van de aangevoerde lucht.
En met name dat inspuittijdstip is te vergelijken met het pingelen van een benzinemotor, dit is immers ook niet meer dan een ongecontroleerde piekdruk door zelfontbranding.

Wat de Opel verder aan kan qua vermogen weet ik niet, persoonlijk zou ik naar Irmscher gaan. Maar ik weet niet veel van Opel verder.

Hoi Nico,

Hartelijk dank voor je uitgebreide bericht, ik heb weer wat geleerd.
Waar staat "BDP" voor? Brandstofpomp? Denk het niet.

Irmscher lijkt geen chiptuning meer te leveren, althans zie alleen een 'box/extern-chipboxje'.
Stel dat 'inspuittijdstip' wordt niet correct 'ingespoten', zal dit dat motorschade geven? Of zal hij dan minder vermogen leveren?

Dank je!

BDP staat voor bovenste dode punt, in het engels noem je het top dead center. Oftewel de zuiger staat volledig bovenin de cilinder en gaat vanaf dat punt naar beneden. Over het algemeen zijn de maximale waarden, maar daar heb je verder niet veel mee van doen uiteraard, 26% voor BDP beginnen met inspuiten en 10% na BDP eindigen als maximum.

Geeft dit schade? Niet op korte termijn, even afhankelijk van hoe sterk het Opel blok is kan deze dit prima zijn gehele levensduur volhouden, minder vermogen levert die er ook niet door, juist meer. Maar je voert op dat moment wel de druk in de motor op. En de vraag is of je dat wil. Ik zou op dat moment opteren voor een grotere injector en een betere brandstofpomp om de druk op peil te houden in de common-rail. Maar dat stadium moet je niet in willen slaan voor je dagelijkse auto. ;) Gewoon netjes chippen, EGR eruit laten schrijven, 20 pk meer en 40 Nm koppel en klaar. (y)

Maar das verder niet belangrijk, het gaat erom dat je gewoon een goed kenveld krijgt voor je auto. En dan zie je wel dat ik niks van Opel afweet want die boxjes heb ik geen hoge pet van op.

Maar je had EDS al gespot lees ik net...das een goede! En das meer waard dan dichtbij.

Nico GTR zei:
BDP staat voor bovenste dode punt, in het engels noem je het top dead center. Oftewel de zuiger staat volledig bovenin de cilinder en gaat vanaf dat punt naar beneden. Over het algemeen zijn de maximale waarden, maar daar heb je verder niet veel mee van doen uiteraard, 26% voor BDP beginnen met inspuiten en 10% na BDP eindigen als maximum.

Geeft dit schade? Niet op korte termijn, even afhankelijk van hoe sterk het Opel blok is kan deze dit prima zijn gehele levensduur volhouden, minder vermogen levert die er ook niet door, juist meer. Maar je voert op dat moment wel de druk in de motor op. En de vraag is of je dat wil. Ik zou op dat moment opteren voor een grotere injector en een betere brandstofpomp om de druk op peil te houden in de common-rail. Maar dat stadium moet je niet in willen slaan voor je dagelijkse auto. ;) Gewoon netjes chippen, EGR eruit laten schrijven, 20 pk meer en 40 Nm koppel en klaar. (y)

Maar das verder niet belangrijk, het gaat erom dat je gewoon een goed kenveld krijgt voor je auto. En dan zie je wel dat ik niks van Opel afweet want die boxjes heb ik geen hoge pet van op.

Maar je had EDS al gespot lees ik net...das een goede! En das meer waard dan dichtbij.

Thanks man, top!

Laatste vraagje haha, als ik dat EGR weg laat schrijven, komen er dan 'rookwolken' uit de uitlaat? Of is dat alleen als je je roetfilter laat verwijderen/wegschrijven? (wat ik niet ga doen hoor i.v.m. APK/regels e.d.).

EGR wegschrijven heeft geen nadelen toch? Behalve dat motormanagementlampje zal branden en je dit ook kan uitschakelen.

Nee egr, exhaust gas regeneration of recirculation is een systeem dat uitlaatgassen terugbrengt in de cilinder op het moment dat je in deellast rijd. Dus vies, dood gas word in je schone inlaat gebracht etc....om meerdere redenen een stom systeem en wat destijds bij radar was. (Het vermindert NOx) ja deels waar maar dat wil niet zeggen dat je geen NOx kunt verminderen zonder dat ding.

Op termijn gaat het allemaal stuk is het een hoop ellende en eigenlijk werkt het alleen goed als de auto nieuw is.
Roetfilter inderdaad erin laten zitten. Daar ben ik erg voor met name omdat je NOx kunt verminderen door stoichiometrisch mengsel te hebben of zelfs een iets te rijk mengsel. NOx ontstaat immers bij hogere verbrandingstemperatuur. Nadeel? Meer roet.

In het dagelijks leven, nee geen nadelen.

Als Opel een verbeterde/versterkte versnellingsbak en onderblok heeft gemonteerd is dat al een pluspunt.
Probeer ook online reviews te vinden van eigenaren (eventueel in Duitsland) die al dit type motor hebben getuned en dan niet de reviews op de sites van het chipbedrijf.

Hou er rekening mee dat niet-funtionerende EGR vanaf 1 januari 2019 een APK afkeurpunt wordt .

Verder zullen diesels met geen werkende EGR in de hoogste tarief motorrijtuigenbelasting (MR:cool: worden ingedeeld, als de MRB in 2019 in milieucategorieen wordt ingedeeld. Dus niet alleen naar type geel of grijs kenteken gewicht en brandstof, maar ook naar euro-norm.
Deze euro normering is terug te vinden bij de RDW als je je kenteken intikt op de site.

Beide maatregelen zijn vorig jaar al goedgekeurd door het parlement en de ambtenaren zijn bezig dit uit te werken voor invoering in ( of zoals het wetsvoorstel luidt Vanaf ) 2019.

Fryfrysk zei:
Hou er rekening mee dat niet-funtionerende EGR vanaf 1 januari 2019 een APK afkeurpunt wordt .

Verder zullen diesels met geen werkende EGR in de hoogste tarief motorrijtuigenbelasting (MR:cool: worden ingedeeld, als de MRB in 2019 in milieucategorieen wordt ingedeeld. Dus niet alleen naar type geel of grijs kenteken gewicht en brandstof, maar ook naar euro-norm.
Deze euro normering is terug te vinden bij de RDW als je je kenteken intikt op de site.

Beide maatregelen zijn vorig jaar al goedgekeurd door het parlement en de ambtenaren zijn bezig dit uit te werken voor invoering in ( of zoals het wetsvoorstel luidt Vanaf ) 2019.

Ik meen gelezen te hebben dat niet geldt voor auto's van voor 2011 of 2012

Het beste kun je auto laten tunen door EDS in Duitsland, dit is het adres voor Opel tuning.
Belangrijk is dat de tuner zich houdt aan de uitstoot normen die TÜV/APK hanteren. Anders krijg je in de toekomst problemen met de APK-keuring.

Guus Leferink zei:
Fryfrysk zei:

Ik meen gelezen te hebben dat niet geldt voor auto's van voor 2011 of 2012

Dat betreft het verwijderen van het roetfilter voor dieselauto's vanaf 2011 en voor bestelauto's vanaf 2012, wat vanaf die jaargangen niet meer is toegestaan ( APK eis).
Het wegschrijven EGR ( event. afdoppen) en meerdere ( lees duurdere klassen motorrijtuigenbelasting voor meest vervuilende auto) gelden straks voor alle personen - en bestelauto's, zowel diesel als benzine , als gemeld vanaf 2019, maar we moeten even afwachten hoe precies dat er uit gaat zien. Het politieke besluit is al genomen en daar kan je beter maar rekening mee houden.

Ik zou de EGR regeling lekker laten zitten, deze is toch regelmatig niet actief in een Insignia, namelijk niet onder de 15 graden buitentemperatuur. Ik heb ook nog geen Insignia diesel gezien die hiermee problemen had. Ik ben dan ook benieuwd hoe ze zoiets zouden willen gaan controleren bij een APK, als het originele motormanagement deze zelf al niet aanstuurt.

Mc1 - zei:
Het beste kun je auto laten tunen door EDS in Duitsland, dit is het adres voor Opel tuning.
Belangrijk is dat de tuner zich houdt aan de uitstoot normen die TÜV/APK hanteren. Anders krijg je in de toekomst problemen met de APK-keuring.

Dank voor je berichtje, kan dat echt?
Wist ik niet. Zal die uitstoot niet weggaan als ik paar keer 'goed-op-zijn-staart' heb getrapt?

Groetjes

EVV zei:
Ik zou de EGR regeling lekker laten zitten, deze is toch regelmatig niet actief in een Insignia, namelijk niet onder de 15 graden buitentemperatuur. Ik heb ook nog geen Insignia diesel gezien die hiermee problemen had. Ik ben dan ook benieuwd hoe ze zoiets zouden willen gaan controleren bij een APK, als het originele motormanagement deze zelf al niet aanstuurt.

Dank je

Hans Kans001 zei:
EVV zei:

Dank je

Volgens een bekende tuner hier in België kan het EGR wegschrijven problemen geven voor de regeneratie van het roetfilter en een andere gerenommeerde tuner zegt dat je het EGR nooit helemaal toe kan schrijven. Dat die klep altijd wat openblijft...

Kan iemand dit hier bevestigen?

Hans Kans001 zei:
2e vraag: Maakt 'dieselkwaliteit' uit bij het chippen van een Diesel? Ik weet dat voor benzine EUR 95 en EUR 98 een rol speelde i.v.m. pingelen e.d.

Hartelijk dank alvast!

Jazeker, dat maakt uit!

Net zoals het octaangetal van benzine iets zegt over de weerstand tegen zelfontbranding, heeft diesel een cetaangetal dat iets zegt over de bereidheid tot zelfontbranding. Hoe hoger het cetaangetal, des te makkelijker zal de diesel ontsteken. Gewone goedkope diesel heeft een cetaangetal van minimaal 49 tot 51, BP Ultimate heeft een cetaangetal van 55. Waarschijnlijk zal Shell V-Power diesel en de meeste premium diesel van andere grote bekende merken dat ook hebben. Een hoger cetaangetal levert meer vermogen en een lager verbruik op. Ook gaat een hoger cetaangetal diesel klop tegen bij de koude start, vooral in de winter.

Ewout zei:
Hans Kans001 zei:
EVV zei:

Dank je

Volgens een bekende tuner hier in België kan het EGR wegschrijven problemen geven voor de regeneratie van het roetfilter en een andere gerenommeerde tuner zegt dat je het EGR nooit helemaal toe kan schrijven. Dat die klep altijd wat openblijft...

Kan iemand dit hier bevestigen?

Ze werken samen ja maar als jij er lui mee rijd, met of zonder chiptuning, ze gaan beiden kapot. Ik had jaren geleden, voordat ik met chiptuning begon, mijn auto bij EDS laten chippen, ik had toen ook EGR weg laten schrijven, had ik problemen met de DPF? Nee, maar dat kwam door mijn rijstijl. Ik rijd sportief, ik trek de auto goed door waar nodig, soms reed ik naar Duitsland om de auto op zijn staart te trappen waardoor de EGR dagen niet ging regeneren, was ook niet nodig want je trapt alels weg. Met of zonder chip, met of zonder EGR wegschrijven, je gaat met een luie stijl geheid DPF problemen krijgen. Mijn advies aan mijn klantenkring is altijd, trap die auto gewoon waar het kan, rij een keer naar Duitsland en rijd 10 minuten lang die topsnelheid. Je gaat dan ook never nooit problemen krijgen met de DPF. DPF problemen ontstaan door mensen die lui rijden. Diesle is daar allang niet meer voor gemaakt.

Hans Kans001 zei:
Goedendag,

Nu ik veel snelwegkilometers maak, heb ik voor het eerst een Diesel gekocht.
Dit is een Opel Insignia 2.0 CDTI met 160 PK en handbak.

Ik wil mijn Opel Insignia dus voorzien van een chiptuning, dit zal ik niet zomaar bij een 'chipper' doen, maar bij een bekende/gereputeerde chipper.
Zoals JD Engineering voor VAG of EDS in Duitsland voor Opel. (Mochten jullie een andere degelijke/erkende chippen kennen voor Opel dan hoor ik dat graag.)

Mijn algemene vraag: Wat kunnen deze motoren/versnellingsbakken/koppelingsplaten aan PK en NM/koppel aan? Ik weet dat deze Opel een verbeterde/versterkte versnellingsbak en onderblok heeft.

Hartelijk dank alvast!

Dieselkwaliteit maakt niet zo veel uit. Ik had een Opel Astra H 1.9 CDTI met 150pk, gechipt door EDS naar 230pk. Ik tankte altijd bij Tango en heb er zelf nooit problemen mee gehad, ook niet met de DPF. Ik had meteen EGR weg laten schrijven. De Insignia heeft een GM F40WR handbak, Deze kan makkelijk 450nm aan. De blokken kunnen de kracht sowieso aan maar met de handbak ga je geheid koppeling problemen krijgen want ik weet dat EDS een agressieve tuning op de auto zet. Mijn DMF lag bij mijn Astra na 30k al uit, maakte voor mij niet uit want ik zou de M32 toch reviseren (bekende M32 issues). Je kan altijd EDS vragen om een de waardes tegen de 400nm te zetten, dan overleeft je bak het tenminste. Mocht je voor EDS gaan dan hebben ze nu €100 korting.

Terug
Bovenaan