Die ruimte onder de kofferbak - wat doe je ermee?

Ik snap dat zelf ook nooit zo, dat gedweep met vakjes onder de vloer in de kofferbak.
Ik mis dat bij veel auto's. Bij mijn Focus had ik dat niet, dus had ik twee losse tasjes in de kofferbak staan. Bij de Golf heb ik gelukkig een grote bak onder de vloer:
witte kentekenplaat, handdoek, fleeceplaid, net tbv lading aanhangwagen, enkele touwen, kruissleutel, kleine stukjes spanband, een extra veiligheidshesje.

Inderdaad mijn Mégane 3 heeft een grote bak voor het reservewiel onder de kofferbodem - die probeer ik ook zoveel mogelijk te benutten.
- Startkabels
- rol ducttape
- wat tiewrapjes
- enkele vodden
- kniptang
- schroevendraaier
- doosje met lampjes
- lange sleutel voor wielbouten
en tegen het rammelen van dit alles zit er nog een overall tussengepropt - handig als je een lekke band terwijl je net een net pak aanhebt.

De ducttape en tiewraps zijn vooral handig gebleken bij het kamperen, de rest gebruik je misschien maar 1x om de 4 jaar, maar als je het dan nodig hebt is het handiger dat het ergens weggemoffeld in je auto zit in plaats van thuis ergens in een kast. Het extra gewicht van dit alles zal misschien we voor een litertje extra verbruik op jaarbasis zorgen - maar dan is het maar zo.

Mijn ouders hebben een echte dubbele bodem, gezien mijn moeder haar gezondheidstoestand moeten ze regelmatig naar dokters/ziekenhuizen om alles op te volgen, dus zit er steevast een collectie leesvoer onder dat luikje om de tijd wat te kunnen verdrijven. Is allemaal wat opgeruimder dan dat ze liggen rond te slingeren in de auto.

Maar het kan ook anders, bij onze Captur is de plank van de valse bodem eruit gehaald omdat anders de kinderwagen niet past. In de Tourneo Courrier is er geen valse bodem of verborgen ruimte, daar staat er een curverbak in de koffer voor de 'vaste uitrusting'

DIT IS DE OPENINGSPOST...
Door een technisch issue (waar we naar kijken) staat deze niet als eerste vermeld. Excuses voor het ongemak.

Tegenwoordig hebben veel auto's een ruimte onder de kofferbak. We zien daarvoor vaak een verwijzing naar een plek voor de laadkabel bij elektrische auto's. Ik vind dat zelf niet praktisch: immers heb je de laadkabel ook onderweg nodig en als je dan dingen in de kofferbak hebt is het zacht gezegd onhandig om die eerst opzij te leggen of uit de koffer te halen om te kunnen laden. Die laadkabel krijgt bij mij wel een plekje in de kofferbak (bij gebrek aan frunk).
Wat doe ik wél in dat vak van die zaken die wel handig zijn maar die je eigenlijk zelden nodig hebt: kruissleutel (eigenlijk niet meer nodig maar toch...), gevarendriehoek, twee gele hesjes, een plaid, ijskrabbers (in de zomer), granny (thuis) lader (we hebben een wallbox bij de oprit, de grannylader hebben we de afgelopen vier jaar welgeteld twee of drie keer gebruikt), een of twee paraplu's (waarvan ik hopelijk wel denk ze even naar boven te halen als ik ze dreig nodig te hebben en dingen in de kofferbak stop). Vroeger had ik deze zaken in een kratje in de kofferbak (met altijd ook wat olie voor de brandstofmotor en ruitenwisservloeistof omdat het ook in het kratje paste, dat heb ik nu in mijn garage staan).
In de discussie bij het Renault 4 E-TECH topic ontstond een discussie over de 'essentie' van de ruimte met suggesties wat iedereen in de bak onder de bak stopt. Op zich leuk maar het verdient een eigen topic - en de betrokken berichten vind je hieronder.
Dus: wat heb je zelf allemaal in het vak onder de kofferbak liggen?

Laatst bewerkt:
Bij mijn vorige auto's waren er veelal al vakken om het reservewiel hiee. Bij de Tesla onder de koffervloer een enorm diep en groot vak, makkelijk voor alle losse spullen als laadkabel, gevarendriehoek, verbandtrommel, gele gevaren vestjes en dat soort spullen. Eroverheen een losse inlegszitting van een tuinstoel om gerammel tegen te gaan. Ruimte te over aldaar. De Frunk is leeg.

Tip! Kleding, je zal tijdens een (zaken)trip een kom soep over je heen krijgen. Of enorm uitscheuren/uitglijden met je vlotte sprong over een hekje/slootje. Minder dramatisch: toch wel fris op het tuinfeestje, even vest uit de auto pakken. Je hoeft ook nooit meer 'voor de zekerheid' een jas/trui mee te zeulen.

Tip! Kleding, je zal tijdens een (zaken)trip een kom soep over je heen krijgen. Of enorm uitscheuren/uitglijden met je vlotte sprong over een hekje/slootje. Minder dramatisch: toch wel fris op het tuinfeestje, even vest uit de auto pakken. Je hoeft ook nooit meer 'voor de zekerheid' een jas/trui mee te zeulen.
Toilettas erbij en je kan overal blijven slapen!

Hhhmmm veel plaats is er daar niet, Bose heeft daar namelijk de grote subwoofer gestoken.
Heb ik in 99,99% van de gevallen meer aan dan WC-papier, toiletzak, ruitenvloeistof, schroevendraaier en andere troep :ROFLMAO:

Ik vergat het reservewiel nog te noemen. In de Golf ligt een thuiskomer maar er past ook een volwaardig wiel in. Bij een lange buitenlandse trip gaat er dus een volwaardig wiel in (van de winter- of zomerset, net welke dan niet onder de auto zit).

Dat is eigenlijk helemaal geen gek idee. Een misschien niet eens om ergens te blijven slapen maar ook om overdag je tanden kunnen poetsen als de lunch veel knoflook en/of rode uien bevatte. Ik heb dat wel altijd in mijn werktas zitten, maar die heb ik natuurlijk niet altijd bij me.

Dat is eigenlijk helemaal geen gek idee. Een misschien niet eens om ergens te blijven slapen maar ook om overdag je tanden kunnen poetsen als de lunch veel knoflook en/of rode uien bevatte. Ik heb dat wel altijd in mijn werktas zitten, maar die heb ik natuurlijk niet altijd bij me.
'Overtreffende trap'-tip: Je hebt 'tand(pasta)pilletjes' van Smyle (Etos,Jumbo). Een paar pilletjes en borstel in een zakje is voordeliger, compacter en blijft beter bewaard dan een (aangebroken) tube.
3 pilletjes en een klein borsteltje bewaar je makkelijk in je binnenzak.

Tip van een vriend die in Noorwegen woont:
Als je daar met de auto vertrekt, steeds zorgen dat je een slaapzak bijhebt en eten/drinken voor 72u.

De 944 heeft ook een opbergruimte onder de kofferbak, eigenlijk zo goed als elke auto waar ik ooit in heb gezeten. Achterin ligt een reservewiel (denk even oud als de auto zelf), krik, originele gereedschapsset en nog wat schroevendraaiers en dergelijke. Heb daarnaast ook nog een bakje in de kofferbak met alle nodige vloeistoffen en wc-rol. Stop de olie en atf liever niet onder de kofferbak, want als het gaat lekken kom je er pas veel te laat achter.

Er ligt wat spul dat ik bijna nooit nodig heb. Een oude lap, de tablethouder van de kinderen, een sleutel en dop om de wielen los te draaien, een veiligheidshesje, dat soort spul. Ik hou van een lege kofferbak, maar ik wil ook niet dagelijks allerlei zooi meezeulen die ik niet nodig heb.

Bij mij ligt de gevarendriehoek daar en een warme fleece trui voor wanneer ik in de winter pech heb. Verder ook de granny charger.

Reservewiel (thuiskomer), wielmoersleutel (verlengbaar), krick, reservelampendoosje, sleepkabel, wat eenvoudig gereedschap, rol toiletpapier, blokje hout omdat de krick maar net hoog genoeg komt, werkhandschoenen en dat alles nog opgevuld met de nodige poetslappen om rammelen en schuiven te voorkomen.

Ik vind het erg prettig want daardoor heb ik altijd een opgeruimde kofferbak. Bij mijn auto is het ook een mooie bak met hydraulische opening zodat die open blijft staan. Ik heb daar uit m’n hoofd:
  • Compressor plus omvormer
  • Nood band reparatie set
  • Sleepoog
  • Spanbanden
  • Kenteken
  • Verloop stekkertje voor trekhaak
  • 2e set veiligheidshesjes
  • Klein flesje APC
  • Handschoenen
  • Startkabels
  • Gereedschap setje
  • Luiers
  • Baby doekjes
  • Wc rol
  • Wijn opener (ja echt!)
Ik heb dit allen ook in bakjes van de IKEA die er precies onder passen. Zo blijft het ook onder netjes bij elkaar en hoef ik enkel een bakje te pakken ipv alles overhoop .

Aantal van die dingen verhuizen naar de ruimte boven het wiel als de auto vol ligt met (zware) bagage. Die ruimte vind ik ook een fijne opbergruimte trouwens. De EHBO kit zit mooi opgeborgen in de achterklep zelf, ook heel blij mee.

Laatst bewerkt:
Onder de vloer vd koffer liggen
- het volwaardige reservewiel
- de krik
- het sleepoog
- een momentsleutel+dop voor de wielmoeren
- een serieus stuk hout zodat de krik niet weg zakt in een zachte berm
- een kan met een liter motorolie
- een fles water
- een rol wc papier
- een rol vuilniszakken
- een doosje reserve lampen
- een gevaren driehoek
- een stuk of wat spanbanden (die ik nooit gebruik omdat ik mn spanbanden meestal pas ga zoeken als eea al ingeladen is en ik niet meer onder de vloer kan, dus in de deur vd bijrijder liggen er nog een paar)
- de witte kentekenplaat voor een aanhanger of fietsendrager
- 2 verloopstekkers voor aanhangerstekkers
- een stuk karton
- een oud t shirt om als poetslap/smeerdoek te kunnen gebruiken
- 2 gele hesjes
- een eenvoudige ehbo set
- een warmtedeken (zo'n soortement van xxl stuk aluminium folie)
- een paraplu
- tiewraps
- een zwembroek

Handschoenen en warme kleding etc heb ik al in de tas met pbm's zitten die 9 vd 10 keer toch al achterin staat.

Als ik op kampeervakantie ga, prop ik er ook nog mn sandalen, bergschoenen, een luchtbed, een verlengkabel van 35m, eurostekkerverloop, verdeeldoos, pingpongballen en tafeltennisbatjes, shuttles en 2 badmintonrackets bij onder de vloer voordat ik dd rest vd spullen in ga pakken.

Om dit passend te krijgen heb ik wel echt een enorme piepschuimen inlay weggehaald die Mazda daar leverde ipv een reservewiel...
Die inlay heb ik in stukken moeten zagen anders pastte die niet in de kliko.

In mn dashboardkastje heb ik nog eea wat naar mijn idee niet mag ontbreken. Oa 2 waxinelichtjes, lucifers en een flesje "handen wassen zonder water".

Laatst bewerkt:
Ik kan natuurlijk niet achterblijven in dit topic... ik gebruik de ruimte onder de laadvloer in onze auto's maar minimaal. In tegenstelling tot de meesten hier, is bij ons de ruimte ook vrij minimaal. Geen van de auto's heeft dan ook een reservewiel onder de vloer.
Wat ligt er dan wel? De krik, paar touwen, gele hesjes en de sleutel voor de slotbouten. Dat is het wel een beetje. De rest van de spullen ligt gewoon in de kofferbak of ergens anders in de auto. Ik heb in twee auto's zo'n compressor en starthulp in één.

Bijzonder puntje in de Expedition is een vak / schot / plankje wat in de kofferbak ingebouwd is zoals op onderstaande (geleende) foto. Op zich een leuk idee, maar ik heb standaard een reiskennel voor de hond staan. Bovendien ligt er een rubberen mat in de kofferbak, dus ik kan er helemaal niet bij.

IO%2F3J%2FM7%2FKI8AQDT96TSQLE.jpg

Even kijken wat anderen zoal meenemen...

een eenvoudige ehbo set
Zit in de middenconsole

• Luiers
  • Baby doekjes
Gelukkig hebben wij geen luiers meer nodig. Baby doekjes hebben we nog wel, man man man wat zijn die handig. Daarmee kan je ook even snel vogelpoep weghalen. Voor de mensen die dan zeggen dat het de lak beschadigd: "Als het goed genoeg is voor mijn meisje, is het goed genoeg voor de auto."

Wijn opener (ja echt!)
Daarvoor heb ik altijd een zakmes.

Ik ben getrouwd en die tijd ligt dus achter mij.

Verder ligt het er gewoon aan wat ik ga doen. Heb ik de aanhanger mee, dan gaat er een doosje met spanbanden in de kofferbak. Gaan we op een roadtrip, neem ik wat gereedschap enzo mee.

Daarmee kan je ook even snel vogelpoep weghalen. Voor de mensen die dan zeggen dat het de lak beschadigd: "Als het goed genoeg is voor mijn meisje, is het goed genoeg voor de auto."
Jep werkt super ! Haha hier ook eentje

Die babydoekjes ga ik van jullie stelen. Vogelpoep op de auto is ontzettend frustrerend en als je het weghaalt met alleen water ziet het resultaat er vaak lelijk uit.

Ik mis dat bij veel auto's. Bij mijn Focus had ik dat niet, dus had ik twee losse tasjes in de kofferbak staan. Bij de Golf heb ik gelukkig een grote bak onder de vloer:
witte kentekenplaat, handdoek, fleeceplaid, net tbv lading aanhangwagen, enkele touwen, kruissleutel, kleine stukjes spanband, een extra veiligheidshesje.
Hier hetzelfde, in mijn Focus mét opbergvak :cool:. Verder ook de afneembare trekhaak en zo'n opvouwbare fietsendrager (die ik al zeker 10 jaar niet meer heb gebruikt :ROFLMAO:).

Ik vind de extra opbergruimte tegenvallen bij mijn Focus. Heb er een paraplu liggen en daaronder ligt nog een thuiskomer. Wordt ook een deel opgesnoept door de B&O geluidsinstallatie. Wanneer we op vakantie gaan leg ik daar wat matten van de tent, maar het is snel vol. Nieuwe Focus (facelift) is beter volgens mij.

Bij de Zoë moet ik nog eens zien of ik een dubbele bodem kan maken, staan wel tekeningen online. Maar voor nu geen gemis, laden niet onderweg dus geen slingerende kabel.

Na aanleiding van dit topic maar eens gekeken. Er zit een rubberen mat in, eronder kijk ik dus nooit. Zal allemaal wel 15 jaar oud zijn :ROFLMAO:

IMG-7475.jpg

Zelfs portiervakken gebruik ik niet. Tussen de voorstoelen soms een blikje en er ligt een kauwgombakje in want die past precies in een bekerhouder.

Vakken onder de bagagevloer heb ik niet, daar is ruimte voor het reservewiel wat weer door een LPG tankje is ingenomen.
Ik heb wel vakjes onder de vloer in het voetencompartiment bij de achterpassagiers én volgens mij ook vakjes onder de achterstoelen.

Die vakjes in de voetenruimte heb ik benut met o.a. een krik en gevarenhesje. Ik heb ook wat dingetjes in een mandje daarin gelegd ja, van de Action, dan wel.

Hebben jullie ook nog een lade onder de passagiersstoel? Wat heb je daarin liggen?

Bij mij een etui met APK, Groene kaart en kentekenbewijs. Misschien niet handig / verstandig om in de auto te bewaren maar om er constant mee in de geldbuidel te lopen vind ik ook niks.

Vakken onder de bagagevloer heb ik niet, daar is ruimte voor het reservewiel wat weer door een LPG tankje is ingenomen.
Ik heb wel vakjes onder de vloer in het voetencompartiment bij de achterpassagiers én volgens mij ook vakjes onder de achterstoelen.

Die vakjes in de voetenruimte heb ik benut met o.a. een krik en gevarenhesje. Ik heb ook wat dingetjes in een mandje daarin gelegd ja, van de Action, dan wel.

Hebben jullie ook nog een lade onder de passagiersstoel? Wat heb je daarin liggen?

Bij mij een etui met APK, Groene kaart en kentekenbewijs. Misschien niet handig / verstandig om in de auto te bewaren maar om er constant mee in de geldbuidel te lopen vind ik ook niks.
Dat klinkt als zo'n vest met 100 zakken ;)

Geen extra ruimte onder de stoelen bij de Focus. Etui met papieren ligt in het dashboardkastje. Die is ruim genoeg.

Onder de stoel heb ik helaas geen extra vak(en), maar het dashboardkastje is redelijk ruim. Daarin zit het mapje met onderhoudsboek(je) van de auto en schadeformulier (eigenlijk nooit nodig), instructieboekje is online. Scheelt een 'baksteen'. O ja, een pen voor just-in-case. En verder hebben we er weinig in liggen, geen idee waarom eigenlijk.

Terug
Bovenaan