Zo inmiddels weet terug uit Moldavië en de niet erkende staat van Transnistrië. Helaas was dit een ingelaste reis dus dit keer niet met de Land Rover. Omdat we daar toch veel moeten rondreizen moest het de huis Lada dienst doen. Hier met mijn 2 jarige zoon die overigens de Lada over mijn Land Rover prefereert. De Lada is van mijn schoonvader, hij wil er maar geen afstand van doen. Beetje zoals ik met de Disco dus. Er komt wel een auto bij maar daar over later meer.
Oost Europa is briljant als je, net als ik, van de wat oudere auto's houdt die hier langzaam uit ons straatbeeld verdwijnen. Modellen zoals de MB W124, Passats B3 en B4's, Xdossen, Volvo 850's etc. en natuurlijk veel Sovjet modellen die wij hier (meer) niet hebben. In het officiële deel van Moldavië worden de auto's net als hier ook rap jonger maar in Transnistrie zijn er nog veel jong timers in de dop te spotten.
Chisinau Moldavië:
Ook hier en daar wat Chinees spul
Speciaal voor Diante deze vereeuwigd. Blijkt zeldzame velgen te hebben dus ik heb een briefje achtergelaten. Helaas nog niets gehoord.
Voor het openbaar vervoer doen oude trolley bussen dienst. Maar ook deze worden langzaam aan vervangen door nieuwe exemplaren gemaakt in Wit-Rusland door MAZ.
Er is ook veel nieuw spul te bekijken, zo kwam ik deze tegen. Let op het kenteken, ik vermoed dat deze van de president of premier is.
Na 2 dagen in de hoofdstad moesten we naar Transnistrie met de Lada. Voor wie niet bekend is met de situatie in Moldavië en Transnistirie verwijs ik naar mijn eerdere verslag op p2. Het blijft raar een grens over te moeten steken die eigenlijk niet bestaat.
Veel met de Lada moeten rijden. Eigenlijk best leuk. Hier en daar ook van de mooie landschappen kunnen genieten.
Hoe rijd dat dan een Lada?
Alles kraakt, de snelheidsmeter tikt irritant, het stuur van een vrachtschip is directer. De (4) versnelling zijn te selecteren zonder de koppeling te gebruiken. De remmen zijn ontworpen voor blokken met asbest maar die zijn niet meer verkrijgbaar. De stoelen bieden niet alleen geen zijdelingse steun maar winnen het ook maar nauwelijks van de zwaartekracht. Een astma patiënt blaast harder dan het ventilatie systeem. De gordels zijn enkel voor de decoratie. Ze zijn niet te verstellen dus hangen los om je heen.....
.....maar hij kan wel off road:
Ook heeft hij ons (dit keer) niet laten staan. Af en toe even controleren of alle vloeistoffen er nog in zaten
Let op het motor plaatje, gemaakt in de CCCP (Spreek uit: SSSR in ons schrift)
Vooral in Transnistire rijdt nog veel mer oud Sovjet spul rond.
De Gazelle bestelbus, die van achteren een beetje op een transit lijkt.
4 Lada's op een rijtje:
Vroege Lada met oud Soviet kenteken. Al zeker 20 jaar niet meer in gebruik.
Oude GAZ truck, ook met oud kenteken
En een op de weg. Ik weet niet waarom maar ze zijn allemaal blauw.
Oude bus,
Nog een, op GAZ basis:
Zo vind ik een Lada het leukst, met roofrack:
Ukrainse Moskvitch:
Politie Lada:
Militaire "Jeep"
En dan mijn favourite Soviet mobiel. Ik zou er graag een hebben: De Lada Niva:
Als laatste mijn natte Soviet droom. Een camper waar zelfs een Unimog nog een puntje aan kan zuigen.