Zo weer verder
Het was een heerlijke dag en ondanks de regen waren de water niveaus minder hoog dan de keren er voor wat mij wat overmoedig maakte. Soms geef ik een terrein rij cursus en dan hamer ik er altijd op om voor je gaat waden no matter what de diepte en ondergrond te pijlen. Een paar posts hierboven de reden waarom. Gelukkig luister ik altijd naar mijn eigen advies.....
not en ging ik gewoon. Een obstakel ontwijkend, ging ik door een riviertje. Ik was er de keer er voor nog doorheen gereden maar had geen rekening gehouden dat het inmiddels door off road buggy's omgeploegd was. Ondanks dat de waterniveaus dus lager lagen was dit stuk toch dieper dan de vorige keer.
Al wadend werd het dieper en dieper en sompiger sompiger..

I
inmiddels liep het water binnen en probeerde ik de vaart vast te houden. Plots:
[size=x-large]Plof!!![/size] en sloeg de motor uit met het water over de motor kap heen. Water over de motorkap is geen probleem zolang je beweegt, stilstaand is het wel erg hoog.
Uiteraard was ik het meest bang voor een hydrolocked motor. Dus als er water via de luchttoevoer de motor ingezogen wordt met ale gevolgen van dien. Inprinciepe kan je dan de motor bij het oud ijzer neerzetten.
Met een flinke laag water in het interieur kroop ik uit de achterdeur die net boven water stond en was het zaak de Disco uit het water te krijgen. Achter mij stond een Defender met een winch die zo vriendelijk was mij er uit te trekken.
Foto toen ik er al bijna uit getrokken was gemaakt door de Defender rijder.
En winch weer los, mooie Defender trouwens:
Eenmaal op het drogen de luchtinlaat gecontroleerd en gelukkig was er geen water door het filter gekomen maar starten deed hij niet meer wat direct de verdenking op de ECU legde.
Hier kun je goed zien hoe hoog het water in het interieur gestaan heeft. Zie de lijn op het tapijt en stoel.
De ECU opengehaald en laten drogen. Ook op en in de ecu was een mooie water-/modderlijn te zien
Eenmaal droog hebben we de ECU weer ingeplugged met spectaculair gevolg. Het ding begon hevig te branden. Ongelooflijk om te zien hoe snel en fel dat branden. Het was dus wel duidelijk dat ik niet meer met deze auto naar huis zal rijden. Dus de gele bus gebeld:
Een positief iets, hij reed wel lekker zuinig op de terugweg, dat haal ik niet snel meer.
Eenmaal thuis snel het interieur er uit om vocht geen verdere kans te geven. Op deze foto is goed te zien hoeveel modder er binnen kwam.
Na een diagnose apparaat geleed te hebben en een nieuwe ECU geprogrammeerd te hebben bleek een injector ook overleden te zijn. Dit blijkt overigens altijd na waterschade te gebeuren. Iedereen die ik sinds gesproken heb met de zelfde schade melde dit, de incetor die op dat moment aangestuurd krijgt een overload en gaat dan stuk. Een vervanger besteld en opgehaald, ingebouwd en geprogrammeerd en hij liep wee als een zonnetje.
Het enig probleem dat overwas bleek de automaat te zijn die niet meer mee wilde doen. De verdenking ging uit naar de selector (XYZ swich). Deze opengehaald en schoongemaakt en opnieuw geseald.
Dit bleek helemaal niet nodig aangezien ik bij het loshalen van het interieur een stekker had losgehaald en vervolgens vergeten was terug in te steken

Ai stom. Dat koste een paar dagen zorgen maken.
De financiële schade viel uiteindelijk goed mee, £120 maar het heeft me bijna een maand gekost om het interieur schoon en droog te krijgen en de auto weer rijdend te maken. Pfff.