Design_Driven (Sketcher's) Disco Fever - Discovery 2 Td5 - Discovery 3 V8 - Greenlane plaatjes

Als ik me niet vergis had jij toch een Saab 9-5 met dat doorlopende achterlicht waar niet meer aan te geraken was?
Leuk YT filmpje over dat miskende model, de laatste Saab :

Als je zelf een cabrio rijdt, let je daar meer op, maar ik zie echt nog zeer geregeld Saab Cabrio's, die nu dus wel minimaal 15 jaar oud zullen zijn. Verouderen goed qua euh Design Driven perspectief ;) . Een 9-5 is al jaren geleden dat ik er 1 zag.

Als ik me niet vergis had jij toch een Saab 9-5 met dat doorlopende achterlicht waar niet meer aan te geraken was?
Leuk YT filmpje over dat miskende model, de laatste Saab :

Als je zelf een cabrio rijdt, let je daar meer op, maar ik zie echt nog zeer geregeld Saab Cabrio's, die nu dus wel minimaal 15 jaar oud zullen zijn. Verouderen goed qua euh Design Driven perspectief ;) . Een 9-5 is al jaren geleden dat ik er 1 zag.

De light bar was nog wel te krijgen maar zeldzaam. Ik heb er kort na mijn aanschaf (de mijne had een barst en was gewrapped) een kunnen kopen a 900 euro, wel mijn oude, gebroken nog kunnen verkopen voor 300 euro.

Het was de cardan as naar achter die niet meer te krijgen was. Maar de SAAb is al een geruime tijd verkocht. Soms denk ik nog wel eens een V6 benzine terug te kopen maar er zijn meer leuke auto's en hoewel ik het een schitterende auto vond, met een leuk "zeldzaamheid appeal", rijdt de Alfa bijvoorbeeld veel lekkerder.

Daar over gesproken.....

Zit dat in de planning dan?
Yep, maar nog geen concrete plannen. Maar je moet een auto minimaal een half jaar in min bezit zijn dus ergens heb ik het wel in het achterhoofd......

Daar over gesproken. Ik heb de Alfa Romeo nu een jaar in bezit. Paar keer een probleem gehad met de koeling maar met enige ingenieuze oplossing (al zeg ik het zelf) kunnen fixen.

Dit gebeurde 2x maar in de wekplaats in onze studio een soort metalen wand kunnen inbouwen die dit nu moet voorkomen.

54114063007_7a9404db79_b.jpg

Ik geniet nog elke keer van het rijden in de 159 en ik kijk ook vaak nog verlieft terug als ik hem geparkeerd heb. Maar de KM's of miles gaan er snel op en wat vooral erg tegenvalt is hoe (niet) zuinig hij is. De Jaaaag gebruikte op een lange rit GVD gewoon net zo veel benzine (als ik me gedroeg).

En een RHD Alfa mee naar NL nemen bij een eventuele verhuis is nu niet zo logisch.......maar een RHD Britse classic is logischer en daar zou ik niet mee zitten.

Dus ik ben eens rond aan het kijken. De kids willen weer een XK(R) maar ik ben wel gecharmeerd van het idee van een XJ.

Zelf denk ik een 2.7 diesel op te halen, die kosten niet veel en zijn 'super' zuinig, zo zou ik relatief goedkoop een tijde kunnen kijken of ik het wat vind. De 4.2 of 4.2 XJR is voor de langere termijn dan weer leuker maar iets duurder in aankoop en benzine.

54686878231_b3a7ed2f58_c.jpg

De volgende generatie Jag XJ (351) is net zo betaalbaar en het interieur daarvan is om je vingers bij af te likken. Maar of ik over de achterkant heen kan stappen.....

New-XJ-long-wheelbase_5602f7e5b36fba54d042375762a16a2e.jpg

Dus.... Vrijdag ga ik er twee bekijken. :)

Laatst bewerkt:
Bovenstaande even gekopierd naar het 2de auto topic, zodat deze gefocust blijft op de Disco.

Om terug op topic te komen hier een paar mooie modder plaatjes van een recente plons.

54686892416_ddbcbe5874_b.jpg

54686073652_c1a06e1a6d_b.jpg

Je durft wel met de Disco! Die heeft toch geen snorkel?

Vwb de Jag: die nieuwe generatie is wel bijzonder. Maar ik zou de D stijlen in carrosseriekleur spuiten.

Er staat genoeg stoere assistentie in de achtergrond voor als de plons foutloopt ;)
Bij een +/- gelijk prijspunt / uitrusting zou ik voor de recentere gaan. Modernere "tech", sunroof. Ik vind het nog steeds instant herkenbaar als Jag maar minder euhm dare I say ouderwets.

Jag discussie laat ik voor mijn andere topic :)

Er zit geen snorkel op idd maar deze kan ook standaard 70 cm + mijn iets grotere banden. Wel heb ik mijn bumper voor wat beschadigd toen er een grote steen onder kwam te zitten. Maar in het weekend haal ik de bumper er van af en installeer ik ook gelijk de A bar. (en de winch als ik de mount bestel)

Hier wat kleine updates. De Volvo rijdt prima, maar ja… dat verwacht je ook van een nieuwe auto. Toch een beetje saai als er nul risico is op drama.

54719856361_60d9575ea8_b.jpg

Over (klein) drama gesproken…

Beetje elektrisch geneuzel met de "Flying Cathedral". De handremmodule heeft er geen zin meer in. Die module is net als mijn vrouw: als iemand iets verkeerd zegt, praat ze gewoon niet meer met de andere modules.

54719865556_f382731ec2_b.jpg

Na inspectie zag ik een kabelbreuk bij de stekker in de module (die tussen de achterwielen verstopt zit) en een waardeloze eerdere reparatie. Hier is duidelijk Beun de Electrohaas aan het werk geweest. Ook een losse plug (blijkbaar normaal bij Land Rover) en twee ongeïdentificeerde losse draden.

Je komt er lastig bij, dus repareren wordt nog even een rot klus. Maar het komt goed.

54720089644_93ffc3069e_b.jpg

Leuker sleutelwerk is het monteren van de bullbar. Idee is dat ik de haak van de lier kan verstoppen in de bullbar achter een afneembaar nummerbord. Lekker clean. De lier zit dan achter de bumper, net als bij de oude Disco.

54720208220_6831138102_b.jpg

Echt wel een ‘dikke’ combi zo hoor! :cool:(y) En zo horen Disco’s te zijn wat mij betreft, lekker ruig! Dat latere model heeft voor mij een te hoog ‘PC Hooft’-gehalte.

Zo'n Disco 3 vind ik zóó gaaf. Wat ga je eigenlijk met die Disco 2 doen? Verkopen, of kan je dat nog niet over je hart verkrijgen?

Zo'n Disco 3 vind ik zóó gaaf. Wat ga je eigenlijk met die Disco 2 doen? Verkopen, of kan je dat nog niet over je hart verkrijgen?

Thanks! Mijn hart ligt nog steeds bij de D2 maar de D3 is heel gaaf, mooi product design ipv automotive design. Bedoeling is nog steeds dat ik de D2 weer opknap. Ik heb wel wat voortgang gemaakt maar kom dan vaak ook weer dingen tegen die ik dan ook gelijk aanpak.

Deze zomer hoopte ik wat tijd te hebben maar werk was ongewoon druk, nu in oktober 2 weken gepland.

Ik heb eigenlijk maar 3 opties:
1. Ze alle twee houden, maar dat is eigenlijk een beetje zonde. Ik heb dan liever nog een ander soort auto er bij.
2. De D2 verkopen. Ik kan hem terug importeren in NL en hier verkopen (zonder belasting denk ik omdat hij origineel NL is?) Of in Engeland verkopen, maar de markt voor LHD is natuurlijk wat kleiner.
3. Ik hou hem en verkoop de D3.

Het is een lastig dilemma, maar ik hak de knoop pas door als hij weer rijdt. Beide hebben hun + en -

Terug
Bovenaan