Design Driven
Wegverkenner
Hi Allemaal,
Ik wilde na veel mee lezen hier ook mijn Disco leven eens met jullie delen. Ik hoop jullie veel lees plezier te geven. Ik heb de Disco al een jaar of 3 dus zal de eerste paar updates de tijd eerst gaan inhalen voor ik weer up to date ben.
Even over mezelf. Ik ben net als (bijna) iedereen hier een enorme auto liefhebber. Mijn eerste woordje was Vovo (Volvo) zo zweren mijn ouders. Vroeger een verzameling autootjes en schaalmodellen aangelegd en hier ontwikkelde zich de fascinatie voor Land Rovers en andere 4x4's al snel.
Over mezelf
Ik ben Nederlander ben een product/transport/auto ontwerper. Ik werk vroeger en indirect nog steeds voor diverse autofabrikanten maar doe ook heel veel andere producten.
Als ik dit verhaal begin werk en woon ik nog in België maar inmiddels woon ik al weer 2 jaar in het Detroit van Engeland.
Auto geschiedenis:
Mijn eerste 2 auto's waren vrij standaard voor jonge beginnende autobezitters volgens mij.
2000-2006: 1986 VW Golf 1.3 CL Automaat (Ja, met wel 3 hele versnellingen)
2006-2009: 1997 VW Golf 1.6 100pk Milestone Sport
Beide auto's in 2006
Tijdens verschillende korte verblijven in het buitenland (freelancer) ook nog het een en ander gereden, waar o.a. Ford F-150 en een Jeep CJ7
In 2008 ben ik voor het werk naar België verhuisd en zocht daar naar een leuke auto om mijn trouwe Golfje te vervangen. Ik wilde het liefst weer een Jeep, Land Rover, een Volvo 850r of Alfa Romeo 159 sports wagon maar ik besloot een verstandige auto te kiezen omdat ik toen veel reed en koos voor deze:
2009-2011: Ford Focus II 1.9tdci Ghia Wagon. Heerlijke auto, met chip ook best vlot. De Ford heeft me ook bijna nooit laten staan maar na een jaar begon het toch te kriebelen. Als auto liefhebber wilde ik iets met meer karakter rijden. Bij nieuwere auto's miste ik die beleving en omdat ik graag sleutel was een oudere auto een aantrekkelijke optie.
Discovery:
Land Rover heb ik altijd al een zeer leuk en sympathiek merk gevonden en ik had met de Jeep en via cursussen al de nodige Off Road ervaring opgedaan dus ik was er al snel uit dat het een LaRo moest worden. De Defender is een super auto maar ik reed toen toch bijna 40k per jaar en er waren kindjes in het vooruitzicht dus die viel af door zijn gebrek aan comfort en veiligheid. De Range Rover P38 viel af omdat ik die te chique vond en deze toch wel erg complex en kwetsbaar zijn. Ook wist ik niet zeker of met een RR wel Off Road zou gaan. Een Freebie viel af omdat ondanks dat het een leuk model is het toch net niet is (Sorry Freelander rijders, ik weet dat ze best een heel eind mee kunnen maar de off road spullen verkrijgbaar zijn erg beperkt en ook moeilijk te krijgen)
Ik had al van zijn introductie een zwak voor en had zelfs deze als een van de vele poster op mijn kamer hangen:
De Discover II is eigenlijk het beste van 2 werelden. Voelt zich prima thuis op het asfalt en is een beest in het terrein. Hij beschikt zowel over mechanische off road systemen (Diff Lock, Hi-Lo versnellingsbak) en elektronische (Hill decent control, TC). Omdat ik de eerder genoemde Diff Lock optie wilde moest het er een worden van voor 2002 toen die optie er niet meer standaard op zat en daarom erg zeldzaam in België/Nederland ( voor 2002 was het wel standaard aanwezig maar niet aangesloten maar dat is achteraf te doen) Er zijn veel (aftermarket) onderdelen te verkrijgen voor dit model en er zijn diverse levendige community's rond dit model met heel veel informatie. Ik heb zelf op deze website een uitgebreide review geschreven met aankoop advies mocht iemand overwegen er ook een te kopen.
De Disco Td5 is ondanks LaRo’s slechte reputatie best een betrouwbare auto en bovendien zeer makkelijk aan te werken. (Bijna) Alles is zelf te doen.
Die moest het dus worden en ik gaf mezelf een jaar om een zeer goed exemplaar te vinden.
Wel of geen automaat?
Ik was na mijn vaders slechte ervaringen met een Chrysler Voyager 3.3i automaat wat huiverig om een automaat te kopen maar in het geval van de Discovery is de ZF automaat betrouwbaarder dan een handbak. De Td5 en de automaat vormen bovendien een zeer goede combi dus ben ik uiteindelijk toch voor de automaat gegaan.
Juni 2011
Na velen gereden en gezien te hebben heb ik uiteindelijk in Juni 2011 ‘mijn’ Discovery gevonden. Ik keek zowel in België als in Nederland. In die tijd werden er door de verandering in wetgeving rond particulier bezit van grijs kenteken auto’s veel aangeboden. Ik had er een gezien maar afgaand op de foto was ik niet echt enthousiast. Hij had echter maar 100k gelopen en was op de route naar mijn vakantie adres in de Ardennen. Het was een grijs kenteken auto maar de ongebruikte bank en ramen zaten er bij om hem terug om te bouwen. Op de terugweg besloot ik toch maar langs het mooie Limburg te rijden en eens te kijken. Daar gekomen bleek het een ruwe diamant te zijn en de deal werd gesloten.
Plaatje van Marktplaats advertentie.
Met Nederlandse Export platen reed ik hem een week later naar België. Na een bezoekje aan de Douane voor een stempel van 14cent en de Belgische Keuring kon ik de kentekens aanvragen.
Dank voor het lezen, zeer binnenkort meer, ik zal het dan korter houden met meer foto’s. Hopelijk vinden jullie het een beetje interessant. Commentaar, advies, vragen en reacties zijn zeer welkom .
Mijn Discovery is dus een 2000 Discovery series II in Niagara Grey geworden. Toen ik hem kocht was hij compleet standaard. Het is de XS versie dus half leer half stoffen bekleding. Cruise Control en climate control. Het was na het terug plaatsen van de achterbank een 5 deur maar ik had hem in België laten inschrijven als een 7 zitter zodat ik die 2 zitjes in de kofferbak er nog bij zou kunnen zetten als ik dat zou willen. Ook beschikt mijn Discovery over luchtvering op de achteras en het ACE hydraulische anti overhel systeem. De 2.5l 5 cilinder turbo diesel leverde ongeveer 140pk en is luid maar geen onplezierige motor. Snel is hij niet natuurlijk maar dat weet je en daar pas je je bij aan. Met mijn vorige auto's was ik meestal links te vinden in de Discovery heb ik nooit haast. Echt heerlijk is dat. Dat is een compleet andere belevenis, wellicht werd ik gewoon oud maar na het gejaag in de focus is dit erg prettig. Op lange stukken blijkt het een heerlijk reis auto maar daarover later meer.
Bij aankoop was hij dus compleet standaard maar dat blijft natuurlijk niet zo ;-)
Ik wilde na veel mee lezen hier ook mijn Disco leven eens met jullie delen. Ik hoop jullie veel lees plezier te geven. Ik heb de Disco al een jaar of 3 dus zal de eerste paar updates de tijd eerst gaan inhalen voor ik weer up to date ben.
Even over mezelf. Ik ben net als (bijna) iedereen hier een enorme auto liefhebber. Mijn eerste woordje was Vovo (Volvo) zo zweren mijn ouders. Vroeger een verzameling autootjes en schaalmodellen aangelegd en hier ontwikkelde zich de fascinatie voor Land Rovers en andere 4x4's al snel.
Over mezelf
Ik ben Nederlander ben een product/transport/auto ontwerper. Ik werk vroeger en indirect nog steeds voor diverse autofabrikanten maar doe ook heel veel andere producten.
Als ik dit verhaal begin werk en woon ik nog in België maar inmiddels woon ik al weer 2 jaar in het Detroit van Engeland.
Auto geschiedenis:
Mijn eerste 2 auto's waren vrij standaard voor jonge beginnende autobezitters volgens mij.
2000-2006: 1986 VW Golf 1.3 CL Automaat (Ja, met wel 3 hele versnellingen)
2006-2009: 1997 VW Golf 1.6 100pk Milestone Sport
Beide auto's in 2006

Tijdens verschillende korte verblijven in het buitenland (freelancer) ook nog het een en ander gereden, waar o.a. Ford F-150 en een Jeep CJ7
In 2008 ben ik voor het werk naar België verhuisd en zocht daar naar een leuke auto om mijn trouwe Golfje te vervangen. Ik wilde het liefst weer een Jeep, Land Rover, een Volvo 850r of Alfa Romeo 159 sports wagon maar ik besloot een verstandige auto te kiezen omdat ik toen veel reed en koos voor deze:

2009-2011: Ford Focus II 1.9tdci Ghia Wagon. Heerlijke auto, met chip ook best vlot. De Ford heeft me ook bijna nooit laten staan maar na een jaar begon het toch te kriebelen. Als auto liefhebber wilde ik iets met meer karakter rijden. Bij nieuwere auto's miste ik die beleving en omdat ik graag sleutel was een oudere auto een aantrekkelijke optie.
Discovery:
Land Rover heb ik altijd al een zeer leuk en sympathiek merk gevonden en ik had met de Jeep en via cursussen al de nodige Off Road ervaring opgedaan dus ik was er al snel uit dat het een LaRo moest worden. De Defender is een super auto maar ik reed toen toch bijna 40k per jaar en er waren kindjes in het vooruitzicht dus die viel af door zijn gebrek aan comfort en veiligheid. De Range Rover P38 viel af omdat ik die te chique vond en deze toch wel erg complex en kwetsbaar zijn. Ook wist ik niet zeker of met een RR wel Off Road zou gaan. Een Freebie viel af omdat ondanks dat het een leuk model is het toch net niet is (Sorry Freelander rijders, ik weet dat ze best een heel eind mee kunnen maar de off road spullen verkrijgbaar zijn erg beperkt en ook moeilijk te krijgen)
Ik had al van zijn introductie een zwak voor en had zelfs deze als een van de vele poster op mijn kamer hangen:

De Discover II is eigenlijk het beste van 2 werelden. Voelt zich prima thuis op het asfalt en is een beest in het terrein. Hij beschikt zowel over mechanische off road systemen (Diff Lock, Hi-Lo versnellingsbak) en elektronische (Hill decent control, TC). Omdat ik de eerder genoemde Diff Lock optie wilde moest het er een worden van voor 2002 toen die optie er niet meer standaard op zat en daarom erg zeldzaam in België/Nederland ( voor 2002 was het wel standaard aanwezig maar niet aangesloten maar dat is achteraf te doen) Er zijn veel (aftermarket) onderdelen te verkrijgen voor dit model en er zijn diverse levendige community's rond dit model met heel veel informatie. Ik heb zelf op deze website een uitgebreide review geschreven met aankoop advies mocht iemand overwegen er ook een te kopen.
De Disco Td5 is ondanks LaRo’s slechte reputatie best een betrouwbare auto en bovendien zeer makkelijk aan te werken. (Bijna) Alles is zelf te doen.
Die moest het dus worden en ik gaf mezelf een jaar om een zeer goed exemplaar te vinden.
Wel of geen automaat?
Ik was na mijn vaders slechte ervaringen met een Chrysler Voyager 3.3i automaat wat huiverig om een automaat te kopen maar in het geval van de Discovery is de ZF automaat betrouwbaarder dan een handbak. De Td5 en de automaat vormen bovendien een zeer goede combi dus ben ik uiteindelijk toch voor de automaat gegaan.
Juni 2011
Na velen gereden en gezien te hebben heb ik uiteindelijk in Juni 2011 ‘mijn’ Discovery gevonden. Ik keek zowel in België als in Nederland. In die tijd werden er door de verandering in wetgeving rond particulier bezit van grijs kenteken auto’s veel aangeboden. Ik had er een gezien maar afgaand op de foto was ik niet echt enthousiast. Hij had echter maar 100k gelopen en was op de route naar mijn vakantie adres in de Ardennen. Het was een grijs kenteken auto maar de ongebruikte bank en ramen zaten er bij om hem terug om te bouwen. Op de terugweg besloot ik toch maar langs het mooie Limburg te rijden en eens te kijken. Daar gekomen bleek het een ruwe diamant te zijn en de deal werd gesloten.
Plaatje van Marktplaats advertentie.

Met Nederlandse Export platen reed ik hem een week later naar België. Na een bezoekje aan de Douane voor een stempel van 14cent en de Belgische Keuring kon ik de kentekens aanvragen.


Dank voor het lezen, zeer binnenkort meer, ik zal het dan korter houden met meer foto’s. Hopelijk vinden jullie het een beetje interessant. Commentaar, advies, vragen en reacties zijn zeer welkom .
Mijn Discovery is dus een 2000 Discovery series II in Niagara Grey geworden. Toen ik hem kocht was hij compleet standaard. Het is de XS versie dus half leer half stoffen bekleding. Cruise Control en climate control. Het was na het terug plaatsen van de achterbank een 5 deur maar ik had hem in België laten inschrijven als een 7 zitter zodat ik die 2 zitjes in de kofferbak er nog bij zou kunnen zetten als ik dat zou willen. Ook beschikt mijn Discovery over luchtvering op de achteras en het ACE hydraulische anti overhel systeem. De 2.5l 5 cilinder turbo diesel leverde ongeveer 140pk en is luid maar geen onplezierige motor. Snel is hij niet natuurlijk maar dat weet je en daar pas je je bij aan. Met mijn vorige auto's was ik meestal links te vinden in de Discovery heb ik nooit haast. Echt heerlijk is dat. Dat is een compleet andere belevenis, wellicht werd ik gewoon oud maar na het gejaag in de focus is dit erg prettig. Op lange stukken blijkt het een heerlijk reis auto maar daarover later meer.
Bij aankoop was hij dus compleet standaard maar dat blijft natuurlijk niet zo ;-)
Laatst bewerkt: