Degelijke beginnersauto met lage maandlasten

newz

Net ingestapt
Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een leuke beginnersauto waar ze dagelijks mee naar haar werk kan. Omdat we nog aan het sparen zijn voor een huis willen we de kosten zo laag mogelijk houden.

• Rond de €1000 om de afschrijving zo laag mogelijk te houden
  • Kosten per maand zo laag mogelijk natuurlijk (dus lichte auto voor lage wegenbelasting bijv.)
  • Ze gaat ongeveer 8.000 km per jaar rijden
  • Ze is bijna 21 jaar met 0 schadevrije jaren

Via een andere post werd de tip gegeven dat de kans op een goeie auto voor zo'n laag bedrag vaak via een particulier vaak het hoogst is. Om die reden ben ik ook op zoek gegaan en kwam ik de volgende auto's tegen:
Daihatsu Cuore 1.0 2003
Fiat Punto 1.2 2001
Peugeot 206 2004
Peugeot 106 1.4 2001
Citroën Saxo 2001
Ford KA 1.3 2004

Edit: Omdat het budget van €1000 niet perse gehanteerd moet worden heb ik de titel aangepast. Ik ben voor mijn vriendin op zoek naar een degelijke beginnersauto met lage maandlasten. Het lijkt me daarentegen niet handig om voor een auto te gaan boven de €4000, omdat dit haar eerste auto wordt en dus misschien nog wel enige schade kan hebben ;)

Ter plekke bekijken en beoordelen, van een foto kun je hooguit zeggen dat het een mooie foto is.
In die prijsklasse en bouwjaren vind je zowel zeperds als nog geschikt spul, dus neem iemand mee die er een beetje verstand van heeft.

Pas op voor handelaren die zich voordoen als particulier

Die generatie cuore willen en kunnen roesten

De punto is het meeste auto , maar de persoon heeft meerdere auto's te koop staan (dus handelaar) https://www.marktplaats.nl/u/ronald/13606838/

De 106 en saxo zijn in de basis de meeste oude auto's. de persoon van de saxo heeft ook meer handel

op autoscout 24 staat ook veel particulier aanbod, omdat het gratis is , je kan daar zelfs op particulier selecteren

is een logan nog iets , helaas niet lekker meer in de lak

logan

of een colt

colt

micra is er ook genoeg o.a. deze , helaas wel schade , maar oude modellen zijn er voldoende

micra

hyundai getz is ook redelijk wat aanbod van. Mede forumer is er zeer tevreden over.

subaru vivio

Inderdaad, je zult zelf moeten gaan kijken en proefrijden. Met dat budget kun je met alle merken pech hebben. Die 206 heeft wel iets, alleen je moet een bod doen.

Vind een budget van zo'n 1000 euro voor een auto met als doel om kosten te besparen en toch 8000 km per jaar te rijden best een groot risico. Mijn moeder heeft een Peugeot 106 uit 2001 en we wachten al meer dan een jaar af tot er iets groots aan komt qua onderhoud en dan ruilen we die in voor iets nieuwers. We houden die auto nu al een paar jaar op de weg met zo'n 1000 euro aan onderhoudskosten per jaar, het zijn steeds vooral kleine dingen tussen de beurten door (zoals stukken uitlaat) maar er is wel geregeld wat aan.

Ik denk dat veel mensen dit doen met zo'n auto, afwachten tot er iets groots aan komt en het dan niet meer laten maken (want economisch total loss) en inruilen. Zo'n auto staat dan voor rond 1000 euro te koop bij de garage zonder garantie. Je neemt met zo'n budget vaak de ellende van iemand anders over. Je kunt geluk hebben want het waren goede auto's (ik heb mijn 106 van 65.000 naar 297.000 km gereden in 10 jaar tijd), maar een 106 uit 2001 is ook al bijna 20 jaar oud, de leeftijd zal toch een keer z'n tol gaan eisen. Als je echt wilt besparen zou ik een goed onderhouden betrouwbare auto van zo'n 2000-2500 euro zoeken, dan heb je minder de kans dat je over een jaar of al eerder weer op zoek moet naar iets anders.

Zon Suzuki Alto?
https://link.marktplaats.nl/m1588703008?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Zwen1111 zei:
Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een leuke beginnersauto waar ze dagelijks mee naar haar werk kan. Omdat we nog aan het sparen zijn voor een huis willen we de kosten zo laag mogelijk houden.

• Rond de €1000 om de afschrijving zo laag mogelijk te houden
  • Kosten per maand zo laag mogelijk natuurlijk (dus lichte auto voor lage wegenbelasting bijv.)
  • Ze gaat ongeveer 8.000 km per jaar rijden
  • Ze is bijna 21 jaar met 0 schadevrije jaren

Via een andere post werd de tip gegeven dat de kans op een goeie auto voor zo'n laag bedrag vaak via een particulier vaak het hoogst is. Om die reden ben ik ook op zoek gegaan en kwam ik de volgende auto's tegen:
Daihatsu Cuore 1.0 2003
Fiat Punto 1.2 2001
Peugeot 206 2004
Peugeot 106 1.4 2001
Citroën Saxo 2001
Ford KA 1.3 2004

Wat denken jullie?

In deze prijsklasse moet je een auto altijd heel goed checken, kijk of alles werkt, maak een uitgebreide proefrit en controleer goed de onderzijde en dorpels op roest. Of als je geen deskundige bij je hebt, doe een aankoopkeuring.

De Ford Ka en Daihatsu Cuore kunnen hard roesten, jaren geleden was ik bij een garage waar in een slechts 7 jaar oude Ka enorme stukken moest worden gelast, dit is wel een later exemplaar en die waren beter tegen roest behandeld, en deze oogt netjes.

Pas op met exemplaren die de laatste jaren veel van eigenaar zijn gewisseld, vaak koop je de ellende van een ander.

Als je bij de onbemande pomp tankt en je treft daar E5 aan (dat hebben ze lang niet overal) dan is het prijsverschil groter dan 6 cent. Die hoge kortingen van soms wel bijna 20 ct/l geldt op E10, de premium brandstof geven ze veel minder korting op en is met dezelfde korting inderdaad zo'n 6 ct/l duurder.
Heb zondag nog E5 getankt bij Tango en dat was daar 11 ct/liter duurder dan E10.

Daarnaast, veel (het merendeel) van de onbemande pompen waar ik tank (zoals Fieten) hebben geen E5, enkel E10, dus met een auto waarmee je alleen E5 kunt tanken is je vrijheid wel wat beperkt. De vraag is of je daarmee kunt leven, ik zou het zelf best irritant vinden als je daar op moet letten, het beperkt je toch in de vrijheid die autorijden je geeft.

Misschien een domme vraag, maar als het niets mag kosten is een e-bike niet een goedkopere oplossing bij 8000 km/jaar?

EVV zei:
Misschien een domme vraag, maar als het niets mag kosten is een e-bike niet een goedkopere oplossing bij 8000 km/jaar?
Ik snap je vraag! Ze gaat momenteel met het OV en fiets naar haar werk. De 20 min. die ze moet fietsen vind ze opzich niet vervelend, als het maar niet regent. De verbinding en etc. is slecht. Wanneer ze een auto heeft kan ze elke ochtend een half uur langer op bed liggen en zit ze lekker droog.

Auto encyclopedie zei:
Kwestie van brandstof app instaleren op je gsm en selecteren op e5

Vind het verbazend hoe je dit in elk topic waar dit als nadeel wordt genoemd steeds zo weet te bagatelliseren met het installeren van een app, het blijft een nadeel van een auto die geen E10 kan hebben. Er zijn mensen die hierdoor hun auto inruilen!
Vrijwel niemands zit te wachten om al rijdend een app te moeten instellen om te zien waar je nog E5 kunt tanken als je een keer buiten je woonplaats moet tanken, het is aan TS om te bepalen of dat acceptabel is.

AnnoNu zei:
Auto encyclopedie zei:
Kwestie van brandstof app instaleren op je gsm en selecteren op e5

Vind het verbazend hoe je dit in elk topic waar dit als nadeel wordt genoemd steeds zo weet te bagatelliseren met het installeren van een app, het blijft een nadeel van een auto die geen E10 kan hebben. Er zijn mensen die hierdoor hun auto inruilen!
Vrijwel niemands zit te wachten om al rijdend een app te moeten instellen om te zien waar je nog E5 kunt tanken als je een keer buiten je woonplaats moet tanken, dat slaat echt nergens op!

Voor ons is het in ieder geval geen probleem. Zelf rijdt ik elektrisch (Model 3), dus wij zijn die apps wel gewend :D

@annonu die app instaleer je van te voren en niet onder het rijden. Eenmaal de app geïnstalleerd navigeert die je naar het geselecteerde e5 benzinestation. Dus onder het rijden puur het station selecteren, kwestie van je telefoon met een zuignap aan je raam bevestigen. Want ik denk dat een 1000 euro auto geen carplay heeft.

De app heeft ook nog als voordeel waar e5 het goedkoopste is, ook handig in je eigen woonplaats

Auto encyclopedie zei:
@annonu die app instaleer je van te voren en niet onder het rijden. Eenmaal de app geïnstalleerd navigeert die je naar het geselecteerde e5 benzinestation. Dus onder het rijden puur het station selecteren, kwestie van je telefoon met een zuignap aan je raam bevestigen. Want ik denk dat een 1000 euro auto geen carplay heeft.

De app heeft ook nog als voordeel waar e5 het goedkoopste is, ook handig in je eigen woonplaats

Als je voor navigatie Google Maps al op je telefoon gebruikt is het heel onhandig om ook je telefoon te moeten gebruiken voor het vinden van een geschikte pomp.
Het is hier echt niet zo dat qua andere eisen zoals betrouwbaarheid een Daihatsu Cuore de enige geschikte is.
Je hebt nu de keuze tussen een auto die enkel E5 accepteert, of een auto die ook E10 kan rijden die net zo duur en evengoed onderhouden en betrouwbaar is. Daarom zou ik ALTIJD gaan voor een auto die op E10 kan rijden.

Vin cent zei:
8.000 km, 1 op 20, 6 cent verschil, 24 euro op jaarbasis.

Ho ho, op E5 verbruikt een auto ook nog eens minder brandstof.
Maar daar dus maximaal een tientje van.

OT:
Als het belangrijkste is om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen zoek dan idd een zo nieuw mogelijke Alto/couore, bij voorkeur bij een particulier.

Met een budget van 1000 euro moet je natuurlijk geen auto kopen van 1000 euro, er mankeert altijd wel iets aan.

Ik zou voor zoiets gaan: https://link.marktplaats.nl/m1585714892
Voor 500 euro cash mag je deze waarschijnlijk wel meenemen. Steek een paar honderd in wat preventief onderhoud en je rijdt volgens mij redelijk bedrijfszeker rond, voor weinig geld.

Van iemand die het nodig vindt het kenteken te verbergen zou ik in principe niks kopen.

Zwen1111 zei:
AnnoNu zei:
Voor ons is het in ieder geval geen probleem. Zelf rijdt ik elektrisch (Model 3), dus wij zijn die apps wel gewend :D

Het blijft bijzonder. De vent rijdt in een recente auto van 50 of 60k.
Maar de vrouw moet het met iets minimaals doen.

Koop dan toch iets fatsoenlijks en veiligs ipv zo'n 1000 euro blikken karretje.

SSander zei:
AnnoNu zei:

Het blijft bijzonder. De vent rijdt in een recente auto van 50 of 60k.
Maar de vrouw moet het met iets minimaals doen.

Koop dan toch iets fatsoenlijks en veiligs ipv zo'n 1000 euro blikken karretje.

Jammer van je "kort door de bocht"-reactie...

De Model 3 is een leaseauto waarmee ik elk jaar 40.000km mee rijd. Destijds heb ik de balans opgemaakt en bleek de Model 3 financieel de betere keus. Net zoals toen ben ik bezig om te kijken wat financieel de beste keuze is voor mijn vriendin.

Vriendin de deur uit! Dat scheelt pas geld! Of elektrische fiets!

Je rijdt Tesla op financiële gronden, dat bespaart je wat... voor die besparing kan je toch wat fatsoenlijks voor haar leasen?

Pietzoveel zei:
Vriendin de deur uit! Dat scheelt pas geld! Of elektrische fiets!

Je rijdt Tesla op financiële gronden, dat bespaart je wat... voor die besparing kan je toch wat fatsoenlijks voor haar leasen?

Dat is zeker waar. Ik ben ook wel bereid het budget op te schroeven. Waar ik voor mezelf achter ben gekomen is dat ik voor zo weinig mogelijk geld een super degelijke auto wil kopen voor haar. En als dat bijv. €3000 moet gaan kosten dan is dat het overwegen misschien wel waard.

Mijn vraag aan jou (en ook de rest): Wat zou je aanraden voor beginnersauto die super degelijk is en ook redelijk geprijsd is in maandelijkse vaste lasten?

Mooi dat je je mening hebt bijgesteld. (y)

Als het goedkoop en toch veilig moet zou ik voor dat budget voor de 1st gen facelift C1/107/Aygo drieling gaan.
Ter vergelijk, voor mijn vriendin had ik destijds een half jaar oude Polo gekocht waar ze 5 jaar mee heeft gereden.
In die 5 jaar heeft het mij misschien 10000 euro all-in gekost. Afschrijving en onderhoud.

Wat snelle voorbeelden.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1584657847-renault-twingo-1-2-16v-dynamique-climate-cruise-2e-eig-nap.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1570944895-ford-ka-1-2-51kw-2011-wit.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1589073822-citroen-c1-1-0-12v-ambiance-airco-bj-2011.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1583908793-volkswagen-up-1-0-move-up-bluem-airco-navi-jaar-apk.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Kijk ook naar het benzineverbruik van een auto: je kunt bijvoorbeeld een oude rammelbak van € 1000 kopen, die niet zo zuinig met de benzine omgaat. Of je koopt een auto van € 3000 een Toyota Aygo of Suzuki Alto, die laatste is geloof ik iets zuiniger afhankelijk van bouwjaar?

Ik zie dat terug bij mijn eigen auto: een Suzuki Celerio, daar heb ik net iets minder dan € 8000 voor betaald. En nu 50.000km's mee gereden, wat mij aan brandstof € 0,053 gekost heeft per km. Terwijl mijn Peugeot 205 aan brandstof € 0,078 per km koste.

Op 50.000km is dat dus een verschil van € 1250 en dat klinkt wellicht niet als veel en dat verdien je ook zeker niet terug binnen een jaar, maar als ik kijk wat ik aan reparaties en onderhoud binnen 11 maanden aan die 205 uitgegeven heb.... dan denk ik toch dat het uiteindelijk duurder is om met een oude auto rond te blijven rijden!

Dan heb ik die reparaties en onderhoud ook nog zwart laten doen, dus in werkelijkheid zou het wit minimaal het dubbele gekost hebben. Natuurlijk is je auto bij een dealer laten onderhouden ook niet goedkoop, maar eigenlijk valt het reuze mee: want je hoeft geen ANWB Wegenwacht meer te betalen, pechtservice krijg je namelijk gratis van de dealer als je op tijd het onderhoud laat uitvoeren.

Het heeft ook met veiligheid en betrouwbaarheid te doen, bij een oude auto heb je gewoon meer kans op pech. Dus een auto voor € 1000 zou ik nooit meer kopen, maar de ervaring die je op doet in zo'n auto is wel goud waard. Dat zou de enige reden zijn, waarom ik tegen iemand zou zeggen: koop een oude auto! Want de verzekeringspremie is lager, en dat is wel fijn om eerst een paar schadevrije jaren op te bouwen.

Ik zal in het b-segment kijken en altijd voor een 5 deurs gaan. 3 deurs krijg je vroeg of laat spijt van.

Mitsubishi colt 1.3 handbak heb je veel auto voor relatief weinig geld. En goedkoper in de wegenbelasting dan concurrentie

https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-colt-50093532

Denk dat er een lampje brand omdat die op contact staat

Tip: maandlasten zijn veilige kosten, tientje of twee meer of minder mrb en/of benzine is geen financiële mokerslag. Je rijdt dan ook prettiger (grotere wagen) en kan meer meenemen.
Een bijkomend voordeel is dat niet jan en alleman aan het koopjesjagen is zoals bij de A segmenters.

Ik zou minimaal 5k uitgeven aan iets met garantie, dat scheelt allerlei keuringen en reparatie/achterstallig onderhoud.

Even een EV kronkel: een oude EV van onder de 10k? Veel duurder maar geen mrb en brandstofkosten, minder onderhoud. Zo'n ZOE met accuhuur neemt problemen op dat gebied ook weg en maakt aanschaf voordeliger.

Auto encyclopedie zei:
Ik zal in het b-segment kijken en altijd voor een 5 deurs gaan. 3 deurs krijg je vroeg of laat spijt van.

Mitsubishi colt 1.3 handbak heb je veel auto voor relatief weinig geld. En goedkoper in de wegenbelasting dan concurrentie

https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-colt-50093532

Denk dat er een lampje brand omdat die op contact staat
Wel jammer van die no-name Chinese banden die er onder zitten, blijkbaar mocht onderhoud niets kosten...

Een Renault Zoe met € 2000 aankoopsubsidie lijkt mij best een goed idee, je hebt immers al een laadpaal voor de Tesla, en een Zoe is geen Tesla maar wel een plezierige auto om te rijden. En als het gewoon heel basic, betrouwbaar en goedkoop vervoer moet zijn kijk dan eens naar de Renault Twizy.

En anders zou ik aanraden om te kijken naar een Renault Twingo 2 vanaf 2007. Je krijgt een degelijke 4 cilinder motor, relatief veel ruimte, betrouwbaarheid en comfort voor weinig geld. Ik vond de Twingo 2 veel fijner rijden dan de Aygo 1/ 107/ C1. We hebben 7 jaar een nieuw gekochte Aygo 1 gehad uit 2007, maar vonden met name de kwaliteit en rijeigenschappen erg tegenvallen. De auto heeft o.a. een slechte koppeling, last van lekkages, hoog olieverbruik, er is veel kapot gegaan. In mijn ogen is dit drietal gewoon erg overgewaardeerd, de faceliftuitvoering is beter.

De Fiat Panda 2 1.2 en Ford Ka 2 vind ik ook hele goede opties.

Je kunt ook voor bijvoorbeeld een Suzuki Alto gaan uit 2010-2011 voor ca. 3000 euro, deze zijn goedkoper dan de populaire drieling Aygo/107/C1.
Dan heb je een 5 jaar nieuwere auto dan bovenstaande Colt en voor 8.000 km per jaar woonwerk is dat al prima als je keek richting een Daihatsu Cuore/Peugeot 106.
Dan heb je een zuinige, lichte en relatief nieuwere wagen die ook als betrouwbaar bekend staat en niet duur is in de verzekering.
Deze staat in Heerlen, misschien te ver weg, maar voor het idee.

Suzuki Alto

Terug
Bovenaan