Definitie van Premium

Premium is over de hele linie net wat beter dan gemiddeld. Net wat meer geluidsisolatie, iets mooiere materialen, iets beter geluid van de geluidsinstallatie, iets mooiere displays, iets beter stoelen. En die hele rits ietsen zorgt voor een flink hogere prijs.

Maar bovenal: jaar in, jaar uit een behoorlijk constante kwaliteit leveren. 1 keer een mooie auto maken maakt iets nog geen premium.

EVV zei:
Ik verdenk fabrikanten er juist tegenwoordig van auto's zo te maken dat ze geen 500.000 km halen zonder problemen. Een auto die 500.000 is overdreven goed ontworpen, dat had best wel wat minder lang heel kunnen blijven dus minder goede en dure onderdelen. De garantie is immers al lang voorbij, en de belangrijkste klant van de fabrikant, de eerste eigenaar, al lang geen eigenaar meer. Kijk hoeveel ellende er tegenwoordig te vinden is, dat is meestal het gevolg van inferieure onderdelen en ontwerpen. Ze kunnen het wel, maar waarom zouden ze? Het levert ze niets op.

Je verkoopt er inderdaad geen auto meer door. Degenen die een auto nieuw kopen, doen dat iedere 3, 4 of 5 jaar. Die halen nooit dat soort kilometerstanden. Waar je wel meer door verkoopt zijn zaken als een mooier interieur en zo. Daarom werken autofabrikanten steeds vaker met interieur- en modeontwerpers.

Maar als we dan even filosofisch doorgaan: is het erg dat een auto die met de huidige technologie gemaakt is niet 20 of 30 jaar mee gaat? Het is misschien wel veel beter om zo'n ding na 10 jaar te recyclen en dan een nieuwe te maken volgens de dan beschikbare technologie. Als je nu wel eens met je fiets achter een oudere auto staat wordt je niet echt blij van de stank.

R Wolters zei:
Maar als we dan even filosofisch doorgaan: is het erg dat een auto die met de huidige technologie gemaakt is niet 20 of 30 jaar mee gaat? Het is misschien wel veel beter om zo'n ding na 10 jaar te recyclen en dan een nieuwe te maken volgens de dan beschikbare technologie. Als je nu wel eens met je fiets achter een oudere auto staat wordt je niet echt blij van de stank.

Nee, een oude Clio II de Tata-steel-ovens in mikken en een verse Clio bij de dealer halen. Levert zo maar 3 tot 5 ton CO2 op, nog voordat je een meter met die (elektrische) Clio gereden hebt.

En dan de niet recyclebare rommel die overblijft. Afval van de sloop, vervuiling bij de bouw, vervoer van zo veel kilo pisbakkenijzer.

Die fiets, daar kan Greta wel gelukkig van worden. 0,1 ton CO2 bij de bouw en vrijwel alle CO2 van gebruik is door mensen geproduceerd.

R Wolters zei:
EVV zei:
Ik verdenk fabrikanten er juist tegenwoordig van auto's zo te maken dat ze geen 500.000 km halen zonder problemen. Een auto die 500.000 is overdreven goed ontworpen, dat had best wel wat minder lang heel kunnen blijven dus minder goede en dure onderdelen. De garantie is immers al lang voorbij, en de belangrijkste klant van de fabrikant, de eerste eigenaar, al lang geen eigenaar meer. Kijk hoeveel ellende er tegenwoordig te vinden is, dat is meestal het gevolg van inferieure onderdelen en ontwerpen. Ze kunnen het wel, maar waarom zouden ze? Het levert ze niets op.

Je verkoopt er inderdaad geen auto meer door. Degenen die een auto nieuw kopen, doen dat iedere 3, 4 of 5 jaar. Die halen nooit dat soort kilometerstanden. Waar je wel meer door verkoopt zijn zaken als een mooier interieur en zo. Daarom werken autofabrikanten steeds vaker met interieur- en modeontwerpers.

Je hort dit best veel de afgelopen jaren. Maar als ik naar een 15 jaar oude auto kijk (neem een BMW 3 serie E91, een Opel Astra H en noem nog maar meer auto's uit die periode), dan heb ik niet het gevoel van: wat een oude auto's zijn dat. Je ziet ze nog best regelmatig rijden en, met het juiste onderhoud, gaan ze toch nog wel lang mee...
Ik kan me van begin jaren 90 herinneren dat een auto van 15 jaar oud toen echt oud was.
Mogelijk heeft het vooral met houdbaarheid van styling en kwaliteit van plaatwerk / lak te maken, maar als je bereid bent om pak hem beet 750-1000 euro per jaar aan onderhoud uit te geven dan gaan auto's tegenwoordig best wel lang mee (uitzonderingen daargelaten, die vaak gepaard gaan me innovatieve stappen: mercedessen met lakken op waterbasis, eerste reneault laguna, peugeot / volkswagen met bepaalde motoren, maar dergelijke uitzonderingen heb je altijd gehad).

Terug
Bovenaan