De wereld verhardt in hoog tempo.

Was dat die ene die besloot 6 banen over te steken op de A2 om vervolgens in de berm te geraken en met meer geluk dan wijsheid zijn motor overeind kon houden?

RobEU zei:
Nico GTR zei:
RobEU zei:
Nico GTR zei:
Maar de hele politie is ook een zootje! Die zijn al sinds weet ik het hoe lang bezig met reorganiseren en er komt niks van terecht! De ene maatregel is nog niet bedacht en van kracht of ze wijzigen hun gedacht weer.

En hoe merk jij dit op straat?

Ik ben nog nooit aan de kant gezet, never! Nou ja 1 keer toen ik met 40 door de stad fietste waar 30 is toegestaan, maar daar zullen we maar niet over beginnen. Toen werd ik gevraagd door oom agent me aan de snelheid te houden. En ik zie der niet direct op het eerste oog uit als mijn daadwerkelijke leeftijd, zeker in het begin leek ik eerder 16 dan 18 daarbij heeft een goede vriend van mij die 2 jaar ouder is daar ook last van, die is in het eerste jaar 10-tallen keren gestopt en gevraagd om zijn rijbewijs, toen hadden we nog geen 2 to drive maar toch.

Geen alcoholfuik meegemaakt, zelfs in de zomers na festivals of andere evenementen en feestjes waar wel een bier of 4 genuttigd word door de meeste die daarna rijden.

En wat te bedenken van al die mensen die je in het dagelijks leven op hun telefoon ziet en echt dat hadden ze niet gedaan met een hogere pakkans.

En 4 kennissen werken bij de politie, de verhalen die je hoort, man je kunt er een webblog over schrijven. :T

Heel fijn allemaal, maar het komt erop neer dus dat jij helemaal niets merkt dat het zo'n zootje zou zijn.

Nieuws gekeken Rob, het is een zootje bij de politie.

Schijnen zelfs mensen te zijn die hun rijbewijs hadden moeten inleveren rond te rijden en mensen die helemaal nooit een rijbewijs hebben gehad rijden gewoon vrij rond.
Het is toch werkelijk waar niet normaal!

Oh ja en voor je begint over "het verleggen van taken" zoals de woordvoerder zei. Terrorisme vind ik een taak voor de marechaussee, sterker nog dat is hun taak! Individuele controles willen ze doen, en een paar maanden geleden hadden ze het over afschaffen van de snelwegpolitie, waar de kamer vervolgens opheldering over vraagt, een paar weken later volgt er een wensenlijst voor de nieuwe auto's die ze speciaal voor die brigade willen aanschaffen. Snap jij het nog? Het is een f*cking zootje en het maakt me niks uit wat jij ervan denkt!

Nico, ik hoop dat je ook andere nieuwsprogramma's kijkt dan alleen Hart van Nederland... :cool:

Nico GTR zei:
RobEU zei:
Nico GTR zei:
RobEU zei:
Nico GTR zei:
Maar de hele politie is ook een zootje! Die zijn al sinds weet ik het hoe lang bezig met reorganiseren en er komt niks van terecht! De ene maatregel is nog niet bedacht en van kracht of ze wijzigen hun gedacht weer.

En hoe merk jij dit op straat?

Ik ben nog nooit aan de kant gezet, never! Nou ja 1 keer toen ik met 40 door de stad fietste waar 30 is toegestaan, maar daar zullen we maar niet over beginnen. Toen werd ik gevraagd door oom agent me aan de snelheid te houden. En ik zie der niet direct op het eerste oog uit als mijn daadwerkelijke leeftijd, zeker in het begin leek ik eerder 16 dan 18 daarbij heeft een goede vriend van mij die 2 jaar ouder is daar ook last van, die is in het eerste jaar 10-tallen keren gestopt en gevraagd om zijn rijbewijs, toen hadden we nog geen 2 to drive maar toch.

Geen alcoholfuik meegemaakt, zelfs in de zomers na festivals of andere evenementen en feestjes waar wel een bier of 4 genuttigd word door de meeste die daarna rijden.

En wat te bedenken van al die mensen die je in het dagelijks leven op hun telefoon ziet en echt dat hadden ze niet gedaan met een hogere pakkans.

En 4 kennissen werken bij de politie, de verhalen die je hoort, man je kunt er een webblog over schrijven. :T

Heel fijn allemaal, maar het komt erop neer dus dat jij helemaal niets merkt dat het zo'n zootje zou zijn.

Nieuws gekeken Rob, het is een zootje bij de politie.

Schijnen zelfs mensen te zijn die hun rijbewijs hadden moeten inleveren rond te rijden en mensen die helemaal nooit een rijbewijs hebben gehad rijden gewoon vrij rond.
Het is toch werkelijk waar niet normaal!

Oh ja en voor je begint over "het verleggen van taken" zoals de woordvoerder zei. Terrorisme vind ik een taak voor de marechaussee, sterker nog dat is hun taak! Individuele controles willen ze doen, en een paar maanden geleden hadden ze het over afschaffen van de snelwegpolitie, waar de kamer vervolgens opheldering over vraagt, een paar weken later volgt er een wensenlijst voor de nieuwe auto's die ze speciaal voor die brigade willen aanschaffen. Snap jij het nog? Het is een f*cking zootje en het maakt me niks uit wat jij ervan denkt!

Jij hebt iets teveel media bekeken zo lijkt het. Uiteindelijk merk jij er gewoon helemaal niets van. Dan kun je wel grote woordjes gaan gebruiken, maar die paar voorbeelden over dat rijbewijs zijn a) exemplarisch, b) irrelevant en c) niet anders dan in de jaren 80 en 90, toen dit net zo goed gebeurde.
Dat 'zootje' is vooral in bestuurlijk opzicht. En daar gaan een hoop dingen niet goed. Dat gebeurt heel vaak. De uitvoerende macht is zeer delicaat.

Wat je nu doet is gewoon de media napapegaaien. Buiten dat dit topic daar niet over gaat, noch was er een reden om over te beginnen, ligt iets dergelijks vaak een stuk genuanceerder dan 'zootje'. En onder de streep functioneert het politiesysteem nog heel behoorlijk.

rke zei:
Over die toename van zuinigheid: daar zit ook een stuk doorontwikkelen van motoren achter. Vroeger was het een gelukstreffer als een fabrikant een motor had gebouwd die zuinig was, tegenwoordig is het een vrij harde eis. Ik heb zelf een Polo en een Swift gehad. Allebei ongeveer 800 kg, allebei 75 pk. De een een 1300 cc die 1 op 18 draaide, de ander een 1600cc die 1 op 13 draait.

De techniek is vooral bij de dieseltjes met mega-sprongen vooruit gegaan, waarbij de TDI-tjes van VAG wel een van de koplopers waren. Die ouderwetse voorkamerdiesels waren erg groot, zwaar en niet zuinig. Een twee liter diesel had toen 50 pk en een slurpte met gemak 1 op 13. Nu rij ik een 1.6 diesel die er 110 paardjes uit gooit en daarbij 1 op 20 lust in een zwaardere auto.

Over de Belgische manier van rijden, dat is bijzonder. In het begin lijkt het wel een soort van groeten is, dat getoeter van vrachtwagens op de ring. Na verloop van tijd merk je dat dat steeds is wanneer er een lijf en leden waagt om toch maar die afrit te nemen die hij al kilometers vooraf had kunnen nemen. Maar Belgie scoort goed op het aantal verkeersdoden, wij hebben er lang zo veel niet. Parijzenaars kunnen er overigens ook wat van, misschien is dat ge-oh in het Frans wel schadelijk voor de grijze cellen.

Ha, kijk nu gaan we praten! Ik moest wel lachen om je opmerking over de gelukstreffer. Inderdaad, dat is goed waarneembaar in rijtests uit die tijd. De meeste auto's zaten ook redelijk dicht bij elkaar qua verbruik, zo tussen de 1:8 en 1:12, dan had je destijds wel 80% van de auto's te pakken denk ik.
En tsja, België heeft anderhalf keer zo veel verkeersdoden, en tweederde van het aantal inwoners. Vorig jaar was het zelfs traditie om met je dronken hoofd kinderen van hun fiets te rijden, en daarna door te rijden. Niet op twee handen te tellen hoe vaak dat is gebeurt in 2016. Hier heb je nog een voorbeeld van hoe het eraan toe kán gaan. Het probleem, mijns inziens en volledig vanuit m'n ervaren onderbuik, lijkt de afstandelijke cultuur te zijn, hetgeen vooral in Vlaanderen tot uiting komt. Iedereen leeft voor zichzelf en het gemeenschapsgevoel is volledig zoek. Nu zal ik nooit beweren dat Nederland zo perfect is, of dat er geen idioten op de Nederlandse wegen rijden, maar de dingen die ik in 2,5 jaar België heb gezien komen niet in de buurt van de overige jaren in Nederland. Te bizar voor woorden. Doorrijden na een ongeval, spookrijden, ladderzat, tegen het verkeer in rijden (dagelijks gezien)... Remedie: de andere kant op kijken; volkssport #1.

RobEU zei:
En tsja, België heeft anderhalf keer zo veel verkeersdoden, en tweederde van het aantal inwoners. Vorig jaar was het zelfs traditie om met je dronken hoofd kinderen van hun fiets te rijden, en daarna door te rijden. Niet op twee handen te tellen hoe vaak dat is gebeurt in 2016. Hier heb je nog een voorbeeld van hoe het eraan toe kán gaan. Het probleem, mijns inziens en volledig vanuit m'n ervaren onderbuik, lijkt de afstandelijke cultuur te zijn, hetgeen vooral in Vlaanderen tot uiting komt. Iedereen leeft voor zichzelf en het gemeenschapsgevoel is volledig zoek. Nu zal ik nooit beweren dat Nederland zo perfect is, of dat er geen idioten op de Nederlandse wegen rijden, maar de dingen die ik in 2,5 jaar België heb gezien komen niet in de buurt van de overige jaren in Nederland. Te bizar voor woorden. Doorrijden na een ongeval, spookrijden, ladderzat, tegen het verkeer in rijden (dagelijks gezien)... Remedie: de andere kant op kijken; volkssport #1.
Ja, het Belgische verkeer..... De Duitsers zeggen wel eens dat de 'B' voor 'Blödmann' staat.

Op de Antwerpse ring is het heel normaal dat de vrachtwagens over de meest linker baan denderen (soms vijf ~ zes rijbanen), dat je je auto (natuurlijk wel een duurdere auto) van de meest linker baan dwars tussen al het drukke verkeer door naar de afrit rechts wringt, het rechts inhalen is heel normaal - tenzij je een klein autootje hebt, vrachtwagens afsnijden op een manier dat de chauffeur je onmogelijk gezien kan hebben is aan de orde van de dag en de afkorting "Nur Links" hebben ze met glans en glorie verdiend. Summa cum laude.

Afgelopen week reed ik schuin links achter een of ander autootje (ongeveer mijn voorwiel bij zijn linker deur) wat nogal lang via de uit/invoegstrook de rest aan het inhalen was met tergend weinig snelheidsverschil. De doorgaande rijbanen reden, zoals de Belgen dat zo mooi noemen, in accordeon verkeer; rond de 50 km/uur. Voor mij een metertje of tien ruimte, achter mij een vrachtwagen op vijftig meter afstand. Links van mij geen uitwijkmogelijkheid, de vrachtwagens reden flink sneller op die rijbaan.
De vrachtwagen achter mij seint (met een enorme lichtpartij) en toetert. Tot mijn grote verbazing deed hij dat omdat de auto naast mij zijn knipperlichtje naar links had uitgezet en hij was al bijna mijn spatbord aan het restylen.
Gelukkig schrok hij zichtbaar van het getoeter van de vrachtwagen en hij dook bijna het beton rechts naast de snelweg in.

Uiteraard heb ik geen flauw idee waarom deze bestuurder deze nogal aparte manier van invoegen gebruikte. Hij had achter mij kunnen invoegen, hij had voor de vrachtwagen voor mij kunnen invoegen en, Belgen zijn niet veeleisend als het over ruimte voor invoegen gaat, hij had tussen mij en de vrachtwagen voor mij kunnen invoegen. Nee, hij moest invoegen waar mijn motorkap was.

Een paar weken terug reed ik 's middags buiten de spits over dezelfde ring. De twee meest rechtse rijbanen helemaal vol, voornamelijk grote vrachtwagens, het was gewoon erg druk. Bij de afrit naar Luik (het is daar zes rijbanen breed) heb ik met een rit wel vier keer een vrachtwagen horen toeteren omdat de vrachtwagen afgesneden werd. En dat in verkeer waar iedereen lomp invoegt en er om de haverklap weer iemand vol op de rem trapt.
Spannend.

Maar het lijkt alsof de Nederlanders de Belgische manier van rijden overnemen. Als je op de A15 richting Europoort rijdt, krijg je te maken met een doolhof van wegen waar de Antwerpse ring erg overzichtelijk bij is en ook daar rijden vrachtwagens alsof ze met botsautootjes op de kermis bezig zijn. En ook daar zie je een soort rijgedrag van "opzouten, mijn blikken doos heeft veel geld gekost". Ook naar dezelfde bots-vrachtautootjes.
In het begin heb ik stiekum de Pools en Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs de schuld gegeven. Onbekend terrein, thuis een andere cultuur, verzin de smoezen maar. Maar de vrachtwagens met Nederlands kenteken en de personenauto's doen net zo vrolijk mee.

Zowel in Nederland als in Belgie (en Parijs) is het opvallend dat dit gedrag zichtbaar is bij complexe knooppunten.
Er is dan een kleine groep mensen die duidelijk zoekend rondrijdt en er is een groep mensen die misbruikgebruik lijken te maken van kennis van de situatie. Het doet vaak denken aan: 'Wat langer links blijven plakken, vlak voor de afrit snel naar rechts en je pakt mooi even een treintje van een stuk of twintig vrachtwagens met alle sloompies er tussen.'. De vrachtwagenchauffers zijn hier niet van gediend (en terecht) en proberen het gat dicht te rijden met alle risico's.

Op de overzichtelijke snelwegen (bijvoorbeeld de A12 tussen Gouda en Utrecht) zie je minder agressie. Natuurlijk, ook daar rijden bumperklevers en linksplakkers in hun dagelijkse ritme van gassen en remmen, maar daar blijft de optie van niet meedoen open.
Op de snelwegen met trajectcontrole zie je een effect van intensieve controle: iedereen heeft een soort gedrag van 'netjes in de rij blijven rijden tot je thuis bent'. Ik ben alleen bang voor een noodstop midden in de spits bij een trajectcontrole, af en toe heb ik het gevoel dat deze saaie manier van rijden tot bumperklevend slaaprijden uitnodigt. Maar zolang er niemand een noodstop maakt gaat het prima.

We zijn maar rare beestjes. Het lijkt er op dat een auto uitnodigt voor miniscuul kleine dingetjes het leven te wagen. Kleine dingetjes zoals een paar seconden tijdswinst, een ander er op te wijzen dat hij/zij de regels overtreedt. Terwijl dit face-to-face vrijwel nooit gedaan wordt, de kern van waarheid in het spreekwoord: 'een brutaal mens heeft de halve wereld'.

Weet je wat nu het mooie is? De Belgische overheid heeft dan ook nog het gore lef om tol te heffen voor vrachtverkeer!

RobEU zei:
Weet je wat nu het mooie is? De Belgische overheid heeft dan ook nog het gore lef om tol te heffen voor vrachtverkeer!

:D
Nog even dan is heel Europa een groot netwerk van tolwegen en dan noemen we het rekeningrijden.

Er zijn wel diverse "kastjes" (OBU) zodat je met korting en zonder tijdsverlies (geen files meer ? ) over de tolwegen kan rijden.
DKV
Eurotoll
Axxes
Passango (Total AS24)
Telepass

Ik stel voor dat wij in Nederland een nieuw eigen merk gaan introduceren, we blijven wat achter bij de rest van Europa.

rke zei:
Zowel in Nederland als in Belgie (en Parijs) is het opvallend dat dit gedrag zichtbaar is bij complexe knooppunten.
Er is dan een kleine groep mensen die duidelijk zoekend rondrijdt en er is een groep mensen die misbruikgebruik lijken te maken van kennis van de situatie. Het doet vaak denken aan: 'Wat langer links blijven plakken, vlak voor de afrit snel naar rechts en je pakt mooi even een treintje van een stuk of twintig vrachtwagens met alle sloompies er tussen.'. De vrachtwagenchauffers zijn hier niet van gediend (en terecht) en proberen het gat dicht te rijden met alle risico's.

Herkenbaar. Ik heb afgelopen maanden regelmatig een voor mij een nieuwe route gereden, en je merkt als je vaker een knooppunt passeert,
de "slimme" kruipdoor/sluipdoor route's van de "ervaren" bestuurders.

Gaat vaak goed, maar door omstandigheden kan dit gedrag toch vervelend/hinderlijk voor de ander uitpakken. Ben je zelf netjes uitgevoegd en
houdt je netjes afstand, plempt een ander hem op het allerlaatste moment voor je in de ruimte die je graag vrij had gehouden ... :(

Of men kan/wil het geduld niet opbrengen bij het invoegen om na je in te voegen (die doorgetrokken streep geldt alleen voor mensen die zich
aan de regels houden) en rijdt zo ongeveer op de achterbumper, zodat je de auto's op de hoofdrijbaan amper aan kunt zien komen ...

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

Herkenbaar. Ik heb afgelopen maanden regelmatig een voor mij een nieuwe route gereden, en je merkt als je vaker een knooppunt passeert,
de "slimme" kruipdoor/sluipdoor route's van de "ervaren" bestuurders.

Gaat vaak goed, maar door omstandigheden kan dit gedrag toch vervelend/hinderlijk voor de ander uitpakken. Ben je zelf netjes uitgevoegd en
houdt je netjes afstand, plempt een ander hem op het allerlaatste moment voor je in de ruimte die je graag vrij had gehouden ... :(

Of men kan/wil het geduld niet opbrengen bij het invoegen om na je in te voegen (die doorgetrokken streep geldt alleen voor mensen die zich
aan de regels houden) en rijdt zo ongeveer op de achterbumper, zodat je de auto's op de hoofdrijbaan amper aan kunt zien komen ...

De Belgen hebben dat plempen tot volkskunst verheven. Ze hebben het zelfs verplicht gesteld bij het risten en dus noemen we alles maar ritsen.

Ik ben zelf iemand die graag op tijd de juiste rijbaan kiest en ik sluit dus achter in het rijtje aan als ik een afrit moet hebben. Zelfs als ik weet dat je verderop de auto er vast nog wel tussen kan proppen. Of ik kies voor de sluiproute buiten de verstopping om, soms is de snelweg helemaal verstopt en is de provinciale weg om de verstopping heen nog helemaal open. Gelukkig komen er steeds meer apps die deze routes voor je opzoeken.

Het vervelende bij het er op het laatste moment tussen plempen is dat je iemand 'in het rijtje' plaagt en dat je op de doorstromende rijbaan eerst wat snelheid kwijt moet raken om de auto er tussen te plempen. Daarmee irriteer je dus minimaal twee weggebruikers en ik denk dat je met gemak het tienvoudige scoort.

rke zei:
Ik ben zelf iemand die graag op tijd de juiste rijbaan kiest en ik sluit dus achter in het rijtje aan als ik een afrit moet hebben. Zelfs als ik weet dat je verderop de auto er vast nog wel tussen kan proppen. Of ik kies voor de sluiproute buiten de verstopping om, soms is de snelweg helemaal verstopt en is de provinciale weg om de verstopping heen nog helemaal open. Gelukkig komen er steeds meer apps die deze routes voor je opzoeken.

Probeer ik ook te doen, maar ik merk dat de onderbroken lijnen/blokmarkeringen als zijnde gelijkwaardig worden gebruikt.
Oftewel je moet al een richting kiezen op het moment dat het onderbroken strepen zijn, terwijl je voor je gevoel op dat moment uiterst rechts zou moeten houden.
Rij je uiterst rechts door tot de blokmarkering, dan wordt de ruimte wel erg krap om van rijstrook te wisselen ...
Ben zo wel eens per ongeluk op de verkeerde strook blijven hangen, waarna ik na enigszins aandringen met de richtingaanwijzer de goede
strook weer op kon ...

Terug
Bovenaan