Auto encyclopedie
Asfaltkampioen
Seat Marbella 1986-1998
De eerste a-segmenter van de vag groep was de seat Marbella , dit was een erfenis die nog stamt uit de samenwerking tussen Seat en fiat. Deze auto heeft verder weinig te maken met de vaggroep. Deze tweeling is uitgebreid belicht door Autoweek in het item de tweeling.
tweeling seat marbella- fiat panda
Seat 1997-2004
In 1997 kwam dan eigenlijk de eerste echte vag a-segmenter , namelijk de Seat Arosa. Deze was te verkrijgen met een 1.0 en een 1.4 met 8 kleppen en 1 met 16 kleppen. Dieselen kon ook met een 1.4 tdi en een 1.7 sdi. Ondanks de grotere motor inhoud leverde de 1.4 tdi meer vermogen.
VW Lupo 1998-2005
In 1998 werd het tijd voor een tweelingbroer van de Seat Arosa, en kwam vag met de vw Lupo. De lupo werd een stuk hoogwaardiger , dit was vooral in het interieur terug te zien. Het dashboard van de Arosa was typisch jaren 90 en die van de lupo was zijn tijd vooruit qua dashboard. Bij de lupo was er ook iets meer keuze in motoren de 1.4 16v was er in twee soorten , en in de loop kwam er de bekende 1.2 tdi diesel die nieuw geen potten brak in Nederland, maar jaren later als nog massaal werd geïmporteerd uit met name Duitsland. In 2002 kwam er zelfs nog een 1.6 gti die inmiddels een klassieker begint te worden, en als laatst kwam er een fsi die alleen met een half automaat te verkrijgen was, dit was eigenlijk de benzine variant van de 1.2 tdi. Maar de grote vraag is waarom is er geen skoda versie van de Arosa en Lupo.
In 2001 kreeg de Seat Arosa een grondige facelift en knapte ontzettend hier van op. Deze facelift is behandeld in de rubriek facelift Friday.
facelift friday seat arosa
Qua motoren veranderde er helaas niks. Ik had het persoonlijk mooi gevonden als er een 1.6 16v arosa cupra was gekomen bij de facelift. In 2004 stopte de productie van de Arosa en de lupo volgde in 2005. Overigens is er bij de lupo nooit een facelift geweest.
VW Fox 2005-2011
In 2005 kwam er een opvolger voor de lupo, genaamd de Volkswagen fox, wederom geen uitvoering met een Skoda logo en ook Seat viste achter het net. De fox is vergeleken met zijn concurrenten een zwaargewicht. In Europa was er alleen een 3 deurs hatchback , maar de in Brazilië geproduceerde fox werd elders in verschillende varianten aangeboden o.a. een cros fox, een space fox. Qua motoren aanbod was er aanzienlijk minder keuze dan zijn vooranger, geen gti en fsi en een superzuinige spaardiesel meer. En ook moesten automaat rijders nu bij de concurrent shoppen. Er was alleen een 1.2 en 1.4 nog beschikbaar en een 1.4 tdi.In 2009 kreeg de fox een ingrijpende facelift , en ook deze ging aan de neuzen van Europa voorbij. Bij deze facelift kreeg de fox het Volkswagen familie gezicht en leek zo meer op onze polo en de golf 6. Ook kwam er bij deze facelift een 5 deurs hatchback. In 2014 deden ze nog een keer het zelfde met de fox alleen kreeg het de familie gezicht van de golf 7. In Europa heeft de fox de slag in het a-segment dik verloren van de bekende drieling van psa en toyota.
De huidige drieling 2011/2012-heden
In Zuid Amerika kreeg de fox dus facelift op facelift Maar in Europa hadden we al sinds 2011 de Volkswagen up, de 5 deurs kwam de 2012. Vanaf 2012 mocht skoda ook mee doen in het a-segment land van vag in de vorm van de Citigo en was Seat er sinds jaren ook weer van de partij in de vorm van de Mii. In Motoren was er geen onderscheiding tussen de drieling en was het zelfs mogelijk om op aardgas te rijden. Wel was de up de eerste die een geheel elektrische uitvoering kreeg in 2014. Seat en Skoda kregen deze pas in 2019 en waren in 2020 de enige motorisering nog in de Citigo en Mii. Ook was er vanaf 2014 weer meer keuze bij volkswagen op het gebied van motoren. Eerst kreeg de up een 90 pk tsi blok en in 2018 kwam er een up gti. Wederom geen Mii cupra en ook geen rs uitvoering van de citigo.
Aan de buitenkant van inmiddels een drieling weinig verschil, ze hebben alle 3 een eigen neus. Bij de 3 deurs heeft de vw een schuine achterramen en de seat en skoda rechte achterramen. De up heeft verder een volledig uit glas bestaande achterklep.
Vanaf 2020 zijn de mii en de citigo alleen nog maar volledig elektrisch en de up is er zowel in elektrisch als benzine en Aardgas.
Maar wat ik mis in het a-segement van vag is de visie van de merken die ik niet terug zie in het a-segment van vag. Skoda is in het b, c, en d segement het ruimste jongetje van de vag klas en dat zie ik niet terug in het a-segement van vag. Seat is in met de Ibiza en de Leon de sportieve tak van vag en ook dit is niet terug te zien bij in het a-segment. Wat dat betreft past het a-segement van vag het beste bij het merk Volkswagen. Daarom waardeer ik de moeite die Hyundai en Kia nemen in het a-segement beide een eigen model die past bij de visie van de andere modellen die ze voeren.
- Wat is jullie favoriete vag a-segmenter
- Wat vinden jullie een gemiste kans in het a-segment bij vag.
Maar ook alle andere toevoeging is welkom !
De eerste a-segmenter van de vag groep was de seat Marbella , dit was een erfenis die nog stamt uit de samenwerking tussen Seat en fiat. Deze auto heeft verder weinig te maken met de vaggroep. Deze tweeling is uitgebreid belicht door Autoweek in het item de tweeling.
tweeling seat marbella- fiat panda

Seat 1997-2004
In 1997 kwam dan eigenlijk de eerste echte vag a-segmenter , namelijk de Seat Arosa. Deze was te verkrijgen met een 1.0 en een 1.4 met 8 kleppen en 1 met 16 kleppen. Dieselen kon ook met een 1.4 tdi en een 1.7 sdi. Ondanks de grotere motor inhoud leverde de 1.4 tdi meer vermogen.


VW Lupo 1998-2005
In 1998 werd het tijd voor een tweelingbroer van de Seat Arosa, en kwam vag met de vw Lupo. De lupo werd een stuk hoogwaardiger , dit was vooral in het interieur terug te zien. Het dashboard van de Arosa was typisch jaren 90 en die van de lupo was zijn tijd vooruit qua dashboard. Bij de lupo was er ook iets meer keuze in motoren de 1.4 16v was er in twee soorten , en in de loop kwam er de bekende 1.2 tdi diesel die nieuw geen potten brak in Nederland, maar jaren later als nog massaal werd geïmporteerd uit met name Duitsland. In 2002 kwam er zelfs nog een 1.6 gti die inmiddels een klassieker begint te worden, en als laatst kwam er een fsi die alleen met een half automaat te verkrijgen was, dit was eigenlijk de benzine variant van de 1.2 tdi. Maar de grote vraag is waarom is er geen skoda versie van de Arosa en Lupo.


In 2001 kreeg de Seat Arosa een grondige facelift en knapte ontzettend hier van op. Deze facelift is behandeld in de rubriek facelift Friday.
facelift friday seat arosa


Qua motoren veranderde er helaas niks. Ik had het persoonlijk mooi gevonden als er een 1.6 16v arosa cupra was gekomen bij de facelift. In 2004 stopte de productie van de Arosa en de lupo volgde in 2005. Overigens is er bij de lupo nooit een facelift geweest.
VW Fox 2005-2011
In 2005 kwam er een opvolger voor de lupo, genaamd de Volkswagen fox, wederom geen uitvoering met een Skoda logo en ook Seat viste achter het net. De fox is vergeleken met zijn concurrenten een zwaargewicht. In Europa was er alleen een 3 deurs hatchback , maar de in Brazilië geproduceerde fox werd elders in verschillende varianten aangeboden o.a. een cros fox, een space fox. Qua motoren aanbod was er aanzienlijk minder keuze dan zijn vooranger, geen gti en fsi en een superzuinige spaardiesel meer. En ook moesten automaat rijders nu bij de concurrent shoppen. Er was alleen een 1.2 en 1.4 nog beschikbaar en een 1.4 tdi.In 2009 kreeg de fox een ingrijpende facelift , en ook deze ging aan de neuzen van Europa voorbij. Bij deze facelift kreeg de fox het Volkswagen familie gezicht en leek zo meer op onze polo en de golf 6. Ook kwam er bij deze facelift een 5 deurs hatchback. In 2014 deden ze nog een keer het zelfde met de fox alleen kreeg het de familie gezicht van de golf 7. In Europa heeft de fox de slag in het a-segment dik verloren van de bekende drieling van psa en toyota.



De huidige drieling 2011/2012-heden
In Zuid Amerika kreeg de fox dus facelift op facelift Maar in Europa hadden we al sinds 2011 de Volkswagen up, de 5 deurs kwam de 2012. Vanaf 2012 mocht skoda ook mee doen in het a-segment land van vag in de vorm van de Citigo en was Seat er sinds jaren ook weer van de partij in de vorm van de Mii. In Motoren was er geen onderscheiding tussen de drieling en was het zelfs mogelijk om op aardgas te rijden. Wel was de up de eerste die een geheel elektrische uitvoering kreeg in 2014. Seat en Skoda kregen deze pas in 2019 en waren in 2020 de enige motorisering nog in de Citigo en Mii. Ook was er vanaf 2014 weer meer keuze bij volkswagen op het gebied van motoren. Eerst kreeg de up een 90 pk tsi blok en in 2018 kwam er een up gti. Wederom geen Mii cupra en ook geen rs uitvoering van de citigo.
Aan de buitenkant van inmiddels een drieling weinig verschil, ze hebben alle 3 een eigen neus. Bij de 3 deurs heeft de vw een schuine achterramen en de seat en skoda rechte achterramen. De up heeft verder een volledig uit glas bestaande achterklep.
Vanaf 2020 zijn de mii en de citigo alleen nog maar volledig elektrisch en de up is er zowel in elektrisch als benzine en Aardgas.




Maar wat ik mis in het a-segement van vag is de visie van de merken die ik niet terug zie in het a-segment van vag. Skoda is in het b, c, en d segement het ruimste jongetje van de vag klas en dat zie ik niet terug in het a-segement van vag. Seat is in met de Ibiza en de Leon de sportieve tak van vag en ook dit is niet terug te zien bij in het a-segment. Wat dat betreft past het a-segement van vag het beste bij het merk Volkswagen. Daarom waardeer ik de moeite die Hyundai en Kia nemen in het a-segement beide een eigen model die past bij de visie van de andere modellen die ze voeren.
- Wat is jullie favoriete vag a-segmenter
- Wat vinden jullie een gemiste kans in het a-segment bij vag.
Maar ook alle andere toevoeging is welkom !