De tweeling: De merkwaardige a-segment geschiedenis van vag.

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
Seat Marbella 1986-1998
De eerste a-segmenter van de vag groep was de seat Marbella , dit was een erfenis die nog stamt uit de samenwerking tussen Seat en fiat. Deze auto heeft verder weinig te maken met de vaggroep. Deze tweeling is uitgebreid belicht door Autoweek in het item de tweeling.
tweeling seat marbella- fiat panda

Seat_Marbella_1st_series.jpg


Seat 1997-2004
In 1997 kwam dan eigenlijk de eerste echte vag a-segmenter , namelijk de Seat Arosa. Deze was te verkrijgen met een 1.0 en een 1.4 met 8 kleppen en 1 met 16 kleppen. Dieselen kon ook met een 1.4 tdi en een 1.7 sdi. Ondanks de grotere motor inhoud leverde de 1.4 tdi meer vermogen.

Seat_Arosa_front_20080722.jpg


m1by0j8b4jgj.jpg


VW Lupo 1998-2005
In 1998 werd het tijd voor een tweelingbroer van de Seat Arosa, en kwam vag met de vw Lupo. De lupo werd een stuk hoogwaardiger , dit was vooral in het interieur terug te zien. Het dashboard van de Arosa was typisch jaren 90 en die van de lupo was zijn tijd vooruit qua dashboard. Bij de lupo was er ook iets meer keuze in motoren de 1.4 16v was er in twee soorten , en in de loop kwam er de bekende 1.2 tdi diesel die nieuw geen potten brak in Nederland, maar jaren later als nog massaal werd geïmporteerd uit met name Duitsland. In 2002 kwam er zelfs nog een 1.6 gti die inmiddels een klassieker begint te worden, en als laatst kwam er een fsi die alleen met een half automaat te verkrijgen was, dit was eigenlijk de benzine variant van de 1.2 tdi. Maar de grote vraag is waarom is er geen skoda versie van de Arosa en Lupo.

m1by0h8b705u.jpg


m1by0h9bd52n.jpg


In 2001 kreeg de Seat Arosa een grondige facelift en knapte ontzettend hier van op. Deze facelift is behandeld in de rubriek facelift Friday.

facelift friday seat arosa

e4myqiaby5m3_800.jpg


pagyll3bwwve.jpg


Qua motoren veranderde er helaas niks. Ik had het persoonlijk mooi gevonden als er een 1.6 16v arosa cupra was gekomen bij de facelift. In 2004 stopte de productie van de Arosa en de lupo volgde in 2005. Overigens is er bij de lupo nooit een facelift geweest.

VW Fox 2005-2011
In 2005 kwam er een opvolger voor de lupo, genaamd de Volkswagen fox, wederom geen uitvoering met een Skoda logo en ook Seat viste achter het net. De fox is vergeleken met zijn concurrenten een zwaargewicht. In Europa was er alleen een 3 deurs hatchback , maar de in Brazilië geproduceerde fox werd elders in verschillende varianten aangeboden o.a. een cros fox, een space fox. Qua motoren aanbod was er aanzienlijk minder keuze dan zijn vooranger, geen gti en fsi en een superzuinige spaardiesel meer. En ook moesten automaat rijders nu bij de concurrent shoppen. Er was alleen een 1.2 en 1.4 nog beschikbaar en een 1.4 tdi.In 2009 kreeg de fox een ingrijpende facelift , en ook deze ging aan de neuzen van Europa voorbij. Bij deze facelift kreeg de fox het Volkswagen familie gezicht en leek zo meer op onze polo en de golf 6. Ook kwam er bij deze facelift een 5 deurs hatchback. In 2014 deden ze nog een keer het zelfde met de fox alleen kreeg het de familie gezicht van de golf 7. In Europa heeft de fox de slag in het a-segment dik verloren van de bekende drieling van psa en toyota.

m1cyjbrb5l7p_800.jpg


m1cyiiubvgmz_800.jpg


m1dyvo3bd4j4_800.jpg


De huidige drieling 2011/2012-heden
In Zuid Amerika kreeg de fox dus facelift op facelift Maar in Europa hadden we al sinds 2011 de Volkswagen up, de 5 deurs kwam de 2012. Vanaf 2012 mocht skoda ook mee doen in het a-segment land van vag in de vorm van de Citigo en was Seat er sinds jaren ook weer van de partij in de vorm van de Mii. In Motoren was er geen onderscheiding tussen de drieling en was het zelfs mogelijk om op aardgas te rijden. Wel was de up de eerste die een geheel elektrische uitvoering kreeg in 2014. Seat en Skoda kregen deze pas in 2019 en waren in 2020 de enige motorisering nog in de Citigo en Mii. Ook was er vanaf 2014 weer meer keuze bij volkswagen op het gebied van motoren. Eerst kreeg de up een 90 pk tsi blok en in 2018 kwam er een up gti. Wederom geen Mii cupra en ook geen rs uitvoering van de citigo.
Aan de buitenkant van inmiddels een drieling weinig verschil, ze hebben alle 3 een eigen neus. Bij de 3 deurs heeft de vw een schuine achterramen en de seat en skoda rechte achterramen. De up heeft verder een volledig uit glas bestaande achterklep.
Vanaf 2020 zijn de mii en de citigo alleen nog maar volledig elektrisch en de up is er zowel in elektrisch als benzine en Aardgas.

s49y2msb8vdd.jpg


8t0yanlbh5jw.jpg


5yty72sbzjgp_800.jpg


m1ny8hib0772_800.jpg


Maar wat ik mis in het a-segement van vag is de visie van de merken die ik niet terug zie in het a-segment van vag. Skoda is in het b, c, en d segement het ruimste jongetje van de vag klas en dat zie ik niet terug in het a-segement van vag. Seat is in met de Ibiza en de Leon de sportieve tak van vag en ook dit is niet terug te zien bij in het a-segment. Wat dat betreft past het a-segement van vag het beste bij het merk Volkswagen. Daarom waardeer ik de moeite die Hyundai en Kia nemen in het a-segement beide een eigen model die past bij de visie van de andere modellen die ze voeren.
- Wat is jullie favoriete vag a-segmenter
- Wat vinden jullie een gemiste kans in het a-segment bij vag.

Maar ook alle andere toevoeging is welkom !
 
Auto Encyclopedie zei:
- Wat is jullie favoriete vag a-segmenter

De Up!. Ik rijd er nu een dik jaar en 33000 kilometers in en verbaas me steeds over hoe goed de auto is. De kilometers vliegen erop. Goede stoelen, fijne wegligging en super zuinig. 1 op 19,5 gemeten aan de pomp, terwijl ik flink doorrijd. Hij zou wat sneller mogen zijn, maar goed, dat is dan maar zo.

Een goede auto maken die duur is, is natuurlijk niet zo moeilijk. Een goede auto maken die niet duur mag zijn juist wel. Dat vind ik zo leuk aan deze auto. Wat mij betreft houd ik 'm nog wel een tijd, als hij betrouwbaar blijft.
 
De Seat Terra, het bestelwagenbroertje van de Marbella, is geleverd met een 1.4 dieselmotor, inclusief versnellingsbak.van VW.

De Fox is in feite geen A-segmenter, maar een budget B-segmenter. In zijn geboorteland fungeerde hij als uitgekleed broertje van de Polo. Hij is met zijn 3,80 meter maar iets korter dan de toenmalige Polo. Alleen de prijs was A-segment.

De Arosa/Lupo zijn in feite ingekorte Ibiza's. Het resulteert in veel ruimte voorin, maar amper ruimte achterin.

Bij het Up-trio is de balans tussen formaat en ruimte helemaal in orde. Je kunt zien dat die als enige vanaf het begin als A-segmenter is ontworpen.
 
Gewoon shops op basis van de Space Up concept. Niet te veel aandacht aan schenken, daar hoeft geen jaar oud topic voor omhoog.

710249115013-spaceup.jpg
 
Die concept op basis van de up! vond ik wel erg leuk. Jammer dat die space-up er niet gekomen is.
Als ik nu die nieuwe impressie zie dan mis ik die typische VW styling wel. De up en space-up waren gewoon sterke designs.
 
Auto encyclopedie zei:
Maar wat ik mis in het a-segement van vag is de visie van de merken die ik niet terug zie in het a-segment van vag.
Dat gemis kun je breder trekken. VAG heeft namelijk überhaupt geen visie op de identiteiten van de verschillende merken. Afgezien van een ander logo en een iets ander smoelwerk kun je Audi, VW, SEAT en Skoda één op elkaar uitwisselen voor elkaar. Het feit dat Cupra tegenwoordig ook een eigen merk is laat ik dan maar even buiten beschouwing, al is het eigenlijk een bevestiging van mijn stelling...
 
Leon in zn Fiesta zei:
Auto encyclopedie zei:
Maar wat ik mis in het a-segement van vag is de visie van de merken die ik niet terug zie in het a-segment van vag.
Dat gemis kun je breder trekken. VAG heeft namelijk überhaupt geen visie op de identiteiten van de verschillende merken. Afgezien van een ander logo en een iets ander smoelwerk kun je Audi, VW, SEAT en Skoda één op elkaar uitwisselen voor elkaar. Het feit dat Cupra tegenwoordig ook een eigen merk is laat ik dan maar even buiten beschouwing, al is het eigenlijk een bevestiging van mijn stelling...

Ja en dat is blijkbaar goed zo. Waarom zou iemand een Mazda boven een Nissan bijv. prefereren? Ander logo? Ander uiterlijk? Technisch zullen ze in de praktijk niet heel anders zijn in gebruik. Of is een Mazda significant betrouwbaarder? Of veel ruimer? Beiden niet. Blijkbaar is er markt voor gezien de verkopen van SKoda, Seat en VW.
 
Leon in zn Fiesta zei:
Auto encyclopedie zei:
Maar wat ik mis in het a-segement van vag is de visie van de merken die ik niet terug zie in het a-segment van vag.
Dat gemis kun je breder trekken. VAG heeft namelijk überhaupt geen visie op de identiteiten van de verschillende merken. Afgezien van een ander logo en een iets ander smoelwerk kun je Audi, VW, SEAT en Skoda één op elkaar uitwisselen voor elkaar. Het feit dat Cupra tegenwoordig ook een eigen merk is laat ik dan maar even buiten beschouwing, al is het eigenlijk een bevestiging van mijn stelling...

Ik zie dat eigelijk nog meer bij Nissan en Renault waar de kortswerken wel heel erg op elkaar lijken. De micra en clio zijn nog net geen tweelingen.
 
haarr zei:
We hebben ook nog de VW Polo (1e gen) gehad welke identiek was aan de Audi 50

Scherp idd en ano 2020 zijn komen deze qua afmetingen wel overeen met auto's uit het a-segment

Zijn overigens ook al een x voorbij geweest

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-audi-50-volkswagen-polo/
 
Auto encyclopedie zei:
Ik zie dat eigelijk nog meer bij Nissan en Renault waar de kortswerken wel heel erg op elkaar lijken. De micra en clio zijn nog net geen tweelingen.

'Net geen tweelingen'? Die auto's staan op verschillende platformen...
 
Leon in zn Fiesta zei:
Auto encyclopedie zei:
Maar wat ik mis in het a-segement van vag is de visie van de merken die ik niet terug zie in het a-segment van vag.
Dat gemis kun je breder trekken. VAG heeft namelijk überhaupt geen visie op de identiteiten van de verschillende merken. Afgezien van een ander logo en een iets ander smoelwerk kun je Audi, VW, SEAT en Skoda één op elkaar uitwisselen voor elkaar. Het feit dat Cupra tegenwoordig ook een eigen merk is laat ik dan maar even buiten beschouwing, al is het eigenlijk een bevestiging van mijn stelling...

Inderdaad ja. Best opmerkelijk omdat 25 jaar geleden Volkswagen nog wel duidelijk een visie had voor de verschillende merken in de groep.

Seat moest het sportieve submerk worden, Skoda de budgetvariant van de merken en Audi de luxe-tak van het portfolio.

Daarvan is niets meer over. Seats zijn niet sportief en Skoda's zijn niet meer goedkoper. Het zijn gewoon inwisselbare merken geworden.

Hetzelfde zou je kunnen zeggen van meer merken inderdaad, maar in de vergelijking tussen Nissan en Mazda zou je in ieder geval nog kunnen zeggen dat Mazda's in ieder geval nog buitengewoon goede wegligging bieden als meerwaarde, net als Ford.
 
En Nissan en Mazda zitten niet in hetzelfde concern. Seat, VW en Skoda zijn vrijwel hetzelfde nu. Waarbij VW juist meer de budget-variant lijkt te worden als je kijkt naar de ID.3 en ID.4. Van binnen is een Skoda Enyaq fraaier afgewerkt. De Cupra Born oogt ook net wat hoogwaardiger dan de ID.3 dat het niveau heeft van een A/B-segment. Nu Cupra er is moeten ze Seat gewoon opdoeken. Totaal geen meerwaarde meer.
 
Ja mazda blijft wel een interessant verhaal, maar ook zorgen, de 6 is inmiddels wel verouderd en de volgende generatie 2 wordt een Toyota yaris.
 
Terug
Bovenaan