De toekomst van de PHEV-occasion markt

Eigenlijk is het gewoon koffiedik kijken wat de overheid gaat doen en sowieso hangt het helemaal van je mobiliteitsprofiel en laadmogelijkheden af, of het financieel zin heeft een PHEV aan te schaffen. Overigens heb je in je begroting € 2000 staan voor een laadpaal. Die je heb je helemaal niet nodig voor een PHEV, de door jou genoemde Volvo kan maar 3,7Kw laden. Een aparte groep en een 16A stopcontact is dan genoeg.
 
De mensen die in mijn omgeving afgelopen jaar een andere auto hebben aangeschaft hebben allen voor een PHEV gekozen. In de straat waar ik woon is groot deel een plug-in. Kuga, Formentor, diverse V60’s, T7, Passat GTE, X3. Het is echt opvallend om te zien. Is wel een straat waar iedereen zonnepanelen en eigen oprit heeft.

Je bevestigt (vanuit je eigen referentiekader) alleen maar dat een nieuwe/jong gebruikte voor bepaalde mensen gelden. Blijkbaar woon je in een buurt waar ze bovengemiddeld verdienen en/of leasen. Dat zegt nog steeds niks over de toekomst van de occassionmarkt. Het is nl. nog geen 2026 en zij hebben al een PHEV aangeschaft.

Zou jij een 10/15-jarige PHEV kopen? Vast niet en ik denk dat gros zo denkt, NL heeft oudste wagenpark van Europa. Wat gebeurd er straks als de eerste jonge 2e handsjes worden verkocht na x aantal jaar? Dan komen kopers tevoorschijn waarvan grote meerderheid geen oprit heeft.
 
Laatst bewerkt:
Je noemt een Tesla, dat is meteen de uitzondering. Die is qua EV-techniek nog steeds actueel.
Mijn PHEV heeft een actieradius van 50km in de zomer. Dat is echt prima voor ons gebruik. Boven de 100km ontgaat me sowieso het nut van een PHEV, dan beter een EV.

Gewicht is inderdaad een nadeel t.o.v. benzineauto. Als je de hogere MRB niet kunt compenseren met opladen met eigen zonne-energie dan heb je er minder voordeel van. Maar gaat ook slechts om tientjeswerk.

PHEV is vooral interessant vanwege de aanschaf. Vaak fors voordeliger dan een benzineversie en ook importeren is lucratief door de lage BPM.
Alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegend kan het voor velen een interessante keuze zijn, niet voor iedereen.
 
Je bevestigt (vanuit je eigen referentiekader) alleen maar dat een nieuwe/jong gebruikte voor bepaalde mensen gelden. Blijkbaar woon je in een buurt waar ze bovengemiddeld verdienen en/of leasen. Dat zegt nog steeds niks over de toekomst van de occassionmarkt. Het is nl. nog geen 2026 en zij hebben al een PHEV aangeschaft.

Zou jij een 10/15-jarige PHEV kopen? Vast niet en ik denk dat gros zo denkt, NL heeft oudste wagenpark van Europa. Wat gebeurd er straks als de eerste jonge 2e handsjes worden verkocht na x aantal jaar? Dan komen kopers tevoorschijn waarvan grote meerderheid geen oprit heeft.

De topicstarter heeft het ook over een V60 uit 2021, die in 2026 5 jaar oud is. Dat zijn inderdaad de auto’s die je in mijn woonomgeving ziet en sluit dus aan op mijn referentiekader. Die mensen rijden gemiddeld 5 jaar met een auto wat betekent dat ze dan 10 jaar oud zijn. Ik schat niet in dat deze en heel veel andere mensen zich nu al druk maken over of hun auto in 2031 nog interessant is. Dat zien ze dan wel weer. Aantal reed hiervoor ook in een diesel, die was bij inruil ook niet veel meer waard dus.
 
Het enige voordeel voor mij om ooit over te gaan op PHEV, is omdat ik dan "voordeliger" een 6 of 8 cilinder als dagelijkse auto kan rijden. Bespaar ik een sloot geld aan wegenbelasting en dan laat ik de accu lekker leeg. Verder zie ik geen voordelen. Maar dat is mijn bescheiden mening.
 
Ik schat niet in dat deze en heel veel andere mensen zich nu al druk maken over of hun auto in 2031 nog interessant is

Discussie gaat niet over wat zij van hun restwaarde gaan vinden..

"Mijn punt: wat is vanaf 2026 nog de toegevoegde waarde van een Plugin-Hybrid?"
 
Dat je een heerlijk rijdende en relatief zuinige auto kan hebben, goed voor langere reizen en met zware belading (caravan etc), maar ook met bepaalde nadelen.....
 
Ik denk dat een PHEV, zeker wanneer de belastingvoordelen vervallen, nog maar relevant is voor een beperkte groep mensen. Om even een paar variabelen te noemen:
- Wel of niet beschikken over een oprit (om thuis te kunnen laden)
- Wel of geen zonnepanelen (en stroomoverschot)
- Wel of niet kunnen salderen (dat maakt direct eigen verbruik een stuk gunstiger)
- Het aantal kilometers dat je rijdt
- Hoe je de auto gebruikt

En zelfs dan, is mijn voorspelling dat voor de meeste mensen een full-electric interessanter zal zijn. De belangrijkste reden:
1. Ik hoor veel mensen zeggen dat ze hun woon-werk verkeer geheel of bijna elektrisch kunnen doen met een PHEV. Dan kan je het met een full-electric zeker doen zonder range-stress.
2. Je bent met een full-electric nog veel flexibeler in het opslaan en gebruiken van je eigen stroom (overschot).
3. De onderhoudskosten van een full-electric zal in de meeste gevallen lager zijn dan van een PHEV.
4. De belangrijkste 'maar' die veel wordt genoemd is het gebruik van de auto voor vakanties, maar dat 'probleem' wordt in rap tempo kleiner-en-kleiner met de nieuwe accu en laad-technieken. Tot zover het nu een echt probleem is.

Mijn voorspelling is dus dat in de toekomst de waarde van PHEVs snel zal dalen, zeker wanneer het (gebruikte) aanbod vanuit de lease groeit tot een overschot t.o.v. de vraag én de belastingvoordelen verdwijnen.
 
(financieel) Voordeel zit dan voornamelijk bij mensen die zonnepanelen hebben die niet meer kunnen salderen.
Maar zoals gezegd is ie ook veel zuiniger dan welke normale auto met alleen verbrandingsmotor. Maar de extra kosten op motorrijtuigenbelasting nekken hem/het.
 
Waarom veel mensen zo lyrisch zijn over zonnepanelen begrijp ik niet: "Mijn" 12 panelen leveren maximaal 3kWh overcapaciteit mits de zon goed schijnt en er geen wolkje aan de lucht is. Meestal is het minder, rond 2 kWh. Ook komt het met enige regelmaat voor dat op zeer zonnige dagen de spanning in de buurt > 250 volt komt en dan schakelen de panelen weer uit. Als de wasmachine, droger, Quooker, fornuis of magnetron of wat dan ook aan staan heb je al gauw niets over. Met 3 kWh sta ik bij een lege accu al > 20 uur te laden. Red je dus niet in 1 dag naar vol. En als de accu vol is krijg je er niets meer in en ben je aan het terug leveren voor een paar cent per kWh. De thuislader (230Volt) laadt ongeveer 3.500 watt en dan trek je dus al stroom uit het net, zelfs bij hele zonnige dagen. Een beetje plannen kan wel door de stekker pas in de auto te drukken als het zonnig is en je niet direct een volle accu nodig hebt. Je hebt hier automatische kastjes voor, maar ook die kosten weer geld en duurt het nog langer voordat je accu vol is. Meer panelen neerleggen is dan een optie, maar weegt dat dan op tegen de huidige afschaffing van saldering en terugleverkosten?
 
Ik laad hem lekker langzaam met 6Ah op aan de Wallbox. Kan ie overdag mooi de zonnestroom gebruiken. Gaat prima en dan pakt ie zo’n 1300 watt. De rest gebruik ik dan voor zaken in huis.

Nieuwe niet EV’s zijn tegenwoordig bijna allemaal PHEV vanaf het C-segment. Ook Chinese merken komen steeds meer met PHEv’s. Komende jaren zullen ze zeker nieuw nog heel relevant blijven. En stel dat ze wel heel hard afschrijven dan worden ze ook weer bereikbaar en interessant voor de particuliere koper met beperkt budget.
 
als auto's heel hard afschrijven heeft dat een reden, en die is meestal financieel. Mensen met een beperkt budget gaan dat dan echt niet kopen....
 
Zal best, ik zie overigens de laatste tijd een heel ander publiek in de eerste lichting Tesla Model 3’s rijden. Nieuw voor deze mensen onbetaalbaar, nu een hele bereikbare EV voor het gewone volk.

En valt me op dat de 330e van 2016 bij een bepaalde bevolkingsgroep ook gretig aftrek vind. Setje dikke velgen in het zwart met platte hifly of nangkang bandjes, M-sport spiegelkappen en een kameleonfolie op de voorruit en je bent voor weinig het mannetje.

En zelf zou ik nooit een nieuwe BMW 3, 5 of X3 aanschaffen, heel fijn voor mij dat ze na 3 jaar al de helft aan waarde verloren.
 
als auto's heel hard afschrijven heeft dat een reden, en die is meestal financieel. Mensen met een beperkt budget gaan dat dan echt niet kopen....
Het fijne voor mij bij het uitzoeken van een gebruikte Tesla in oktober 2019 was de aanmerkelijk lagere nieuwprijs van de nieuwe Tesla's, € 10.000 verschil in 5 jaar, en daarnaast is er "gewoon" 15 cent per kilometer afgeschreven. Misschien fors, maar mede omdat er iets van 25.000 stuks uit de lease op de markt kwamen zakte de prijs ook. Het aanbod was er, nu de vraag nog. Mooi instapmoment vond ik en heb er geen seconde spijt van . Voor PHEV's etc zal dit ook gaan gelden en er zal ook een markt voor zijn/komen.
 
Laatst bewerkt:
Zal best, ik zie overigens de laatste tijd een heel ander publiek in de eerste lichting Tesla Model 3’s rijden. Nieuw voor deze mensen onbetaalbaar, nu een hele bereikbare EV voor het gewone volk.

Dat zie je aan hun gezicht? ;) en het is natuurlijk een open deur. Ze hebben flink afgeschreven dus kunnen minder bedeelden ze kopen. Alleen het gewone volk koopt ze niet massaal Tesla’s als er geen laadpaal voor de deur staat.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook gaat kopen, nu of in de toekomst: niks schrijft zo snel af als een auto.
De enige vraag is of je die auto die wilt rijden met bijbehorend prijskaartje en of je die kan betalen.
En of je daarop gaat letten wat hij (achteraf) gekost heeft per km, of je dat wilt weten.
Het enige advies wat ik je kan geven: heb je een goede auto, dan houden. Met een nieuwe/andere weet je nooit wat je in huis haalt.
Of je moet het echt alleen voor je status rijden.....
 
Tesla Model S zie je ook bijna niet meer. Ex-leaseauto’s die voor de voordeeltjes zijn gekozen lijken allemaal rap te verdwijnen omdat ‘gewone’ volk een normale auto wil.
 
Nou, er was een tijd dat je ze kon leasen en dan uit de lease kwamen en snel naar bepaalde gebieden werden geexporteerd (oa Moskou) waar die dingen goud waard waren om als taxi ingezet te worden. Net als oudere Toyota's die allemaal naar het Midden Oosten en Afrika gingen. Inmiddels zijn de eerste S-en in 2013 op de weg gezet en dus 12 jaar oud en waarschijnlijk met een hoop kilometers gemiddeld. Op Gaspedaal staat er eentje uit 2014 met ruim 700 k km op de teller en een vraagprijs van € 13.500. Afschrijving 11.5 cent per kilometer.... Maar even weer OT, het gaat over PHEV, niet over een S
 
Interessant topic en erg herkenbaar. Lees wat voor en tegenstanders...

Brengt mij bij een concrete vraag waar ik tegenaan loop.
Onze situatie is de volgende:
Wij rijden vooral wat langere afstanden (170/200KM enkele reis, doordat we buiten de randstad zijn gaan wonen en woon werk/ sociale contacten regelmatig nog wel in randstad opzoeken)
Gemiddeld rijden we per week zo'n 700/800KM
We zoeken dus vooral een auto die betrouwbaar is en goedkoop per KM.
We hebben 14 zonnepanelen en eigen oprit.
Beide kunnen we op kantoor de auto opladen.
We hebben 2 kinderen (5/7jr)
Hoeven niet per see veel ruimte te hebben (kunnen met dakkoffer op vakantie)

Hebben nu een Toyota Auris uit 2014 met 250k op de teller, die doet prima zijn werk, maar ergens hebben we het idee dat het verstandig is om te gaan vervangen. Budget is rond 15/17K.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en uitzoeken wat bij onze situatie past. dit loopt uiteen van PHEV (bijv BMW 2 serie) hybride (Auris/Niro) of zuinige benzine (Skoda Octavia 1.0 etc) maar merk dat het erg lastig is om het concreet te maken. Vooral bij PHEV loop ik er tegenaan dat bij dit budget het electrisch rijden rond de 40/50km is, maar het verbruik daarna wat onduidelijk is. Eigenlijk zoeken we dus vooral een auto die per km zuinig is (wie niet...) en liefst gaan we ook wat van onze eigen opgewekte stroom gebruiken...
 
Dan lijkt me een Tesla geen verkeerde auto. Heb nu bijna een jaar de auto en tot nu toe (15 k km) zijn de gemiddelde kosten incl mrb, verzekering, (preventief) onderhoud en (bruto) stroom € 200,- per maand. Dat wordt iets meer per 1 januari, MRB van € 28 naar € 87. Daarnaast een perfect netwerk van snelladers. (Ik reken gewoon de geladen stroom x € 0.30, zonder rekening te houden met aftrek van de zelf opgewekte stroom. Ook de tesla superchargers kosten € 0.30 per kW)
 
Dan lijkt me een Tesla geen verkeerde auto. Heb nu bijna een jaar de auto en tot nu toe (15 k km) zijn de gemiddelde kosten incl mrb, verzekering, (preventief) onderhoud en (bruto) stroom € 200,- per maand. Dat wordt iets meer per 1 januari, MRB van € 28 naar € 87. Daarnaast een perfect netwerk van snelladers. (Ik reken gewoon de geladen stroom x € 0.30, zonder rekening te houden met aftrek van de zelf opgewekte stroom. Ook de tesla superchargers kosten € 0.30 per kW)
Zou idd een optie kunnen zijn. Ik heb geen ervaring in volledig elektrisch rijden. Het is dan ook wat lastig beoordelen of een occasion die volledig elektrisch is een verstandige aankoop is. Qua budget kom je dan toch al uit op auto's uit 2018 etc (bij benzine/hybride etc natuurlijk ook) maar is de vraag vooral hoelang de accus meegaan en hoe snel deze in kwaliteit achteruit gaan...Ik vind het ook lastig te beoordelen of een Tesla nu beter is tov een ID3, e-Golf, Kona, e-Niro oid. Simpelweg omdat ik er weinig kennis van heb...
 
Alles 2e hands blijft een mate van gokken. Tegenwoordig leveren veel verkopende partijen van gebruikte EV's een zogenaamd SOC rapport, waarin aangegeven wordt hoeveel capaciteit de accu nog heeft. Een accu degradeert, maar in het begin wat sneller en later wat langzamer (een kromme). De meningen zijn verdeeld hoe je nu echt goed om moet gaan met een accu, snelladen, wel / niet / soms etc. Grappige bij een EV is dat je alleen wat vaker moet laden, bij een ICE nemen de (top) prestaties af en neemt het brandstofverbruik en/of olieverbruik een beetje toe. Even googelen op "problemen" en het model wat je zoekt geeft vaak behoorlijk snel inzicht in de daadwerkelijke problemen van een auto. Ook een merken/type forum geeft vaak veel inzicht. Bij de eerste Tesla M3 waren de draagarmen van de vooras vaak een probleem, maar die zijn bij bijna alle auto's onder garantie al vervangen door stevigere exemplaren. Ieder merk heeft zo zijn gebreken, maar als het weinig kost om eea te vervangen, who cares? Iedereen heeft we een mate van voorkeur voor een merk. Ik was ooit autotechnicus, en ben daarvoor bij Tesla uitgekomen. Ondanks het kale interieur. Als je grootgebracht bent met VW en een fijne dealer/specialist op de hoek hebt zitten, zal dat je voorkeur zijn. Val je op de mooie blauwe kleur van een Hyundai? Hyundai!
 
Hebben nu een Toyota Auris uit 2014 met 250k op de teller, die doet prima zijn werk, maar ergens hebben we het idee dat het verstandig is om te gaan vervangen. Budget is rond 15/17K.
Waarom lijkt je dat verstandig? Of ben je de auto gewoon zat?
en liefst gaan we ook wat van onze eigen opgewekte stroom gebruiken...
Dat is natuurlijk een mooi streven, maar voordat je hieraan gaat "verdienen" (besparen) t.o.v. je kwijt bent aan een andere auto aanschaffen ben je heel wat jaren verder, als je het al lukt.


Eigenlijk zoeken we dus vooral een auto die per km zuinig is (wie niet...)
Die staat al op je oprit ;)
 
Waarom lijkt je dat verstandig? Of ben je de auto gewoon zat?
Niet per see zat hoor, het is een prima auto, hebben er zelf inmiddels bijna 150k mee gereden en (afkloppen) nagenoeg nooit kosten aan gehad. Tuurlijk zijn er wat mindere punten te noemen zoals geen carplay, achterin weinig ruimte, lage zit en niet heel stil qua geluid.

We zouden er nu rond de 6k voor terugkrijgen bij inruil, vraag is een beetje wat dat zou zijn bij bijv 300/350k km.
Het stekkeren is geen must, een hybride zou ook een prima optie kunnen zijn, waarbij bijv een Kia Niro weer wat zuiniger is tov de huidige Auris.
 
We zouden er nu rond de 6k voor terugkrijgen bij inruil, vraag is een beetje wat dat zou zijn bij bijv 300/350k km.
Afschrijving vanaf nu is minimaal.

Een relatief jonge occasion schrijft een stuk harder af.
Tuurlijk zijn er wat mindere punten te noemen zoals geen carplay, achterin weinig ruimte, lage zit en niet heel stil qua geluid.
Dat zijn inderdaad argumenten om wel voor iets anders te kijken.
CarPlay is vast een aftermarket oplossing voor, de rest is wat het is.
waarbij bijv een Kia Niro weer wat zuiniger is tov de huidige Auris.
Kijk hierbij naar praktijkverbruik (bijv. via spritmonitor.de of het Autoweek praktijkverbruik).

De Niro is volgens mij wel een auto die goed bekend staat. Ik heb er ooit zelf naar gekeken, bij mij viel deze destijds af vanwege het praktijkverbruik (en het beetje bejaardenuiterlijk, wat natuurlijk subjectief is).
 
Sinds 8 maanden in bezit van een PHEV. Ook met lege batterij zuiniger dan de benzine-versie. Voor ons werkt het prima. Eigen oprit, zonnepanelen en met de fiets naar het werk zodat de auto overdag langzaam geladen wordt.

Grootste nadeel vind ik de onzekerheid m.b.t. de hoogvoltbatterij. Als je EV-clinic mag geloven dan kun je maar beter een hypotheek afsluiten als er problemen voordoen.
Met reparaties van 10k of meer loop je als particulier vlot leeg en is het voordeel meteen verdwenen.

Als het sentiment veranderd door drama-verhalen dan kan dit er i.c.m. wegvallen van korting op MRB ook voor zorgen dat ze heel hard gaan afschrijven. Koffiedik kijken. Vooralsnog lees ik weinig horror-verhalen. Met de nieuwe generatie PHEV’s is de actieradius ook al veel beter waardoor accu’s minder vaak geladen hoeven worden en daardoor langer meegaan.

Echter, wil je zoveel mogelijk elektrisch rijden dan denk ik dat je veel beter een EV kunt kopen. Daar is een PHEV niet op gebouwd.
Serieuze vraag: hoezo zou de PHEV zuiniger zijn dan een ICE, zelfs met lege accu? Je sleept toch extra gewicht mee?
 
Kom jouw bakfiets 50km ver op lading? Het grote probleem met de meest phev is, is het hoge gewicht. 1800 kilo zit je zo maar aan. Er zijn maar een paar auto's die minder wegen. Vandaar ook dat mijn ouders een XC'eed hebben gekocht, goedkoper dan een vergelijkbare Niro en toch relatief licht.
Ik zou best een EV willen, maar kan niet thuis opladen, ze zijn zwaar en weinig wat ik mooi vind.
Dat redt een gemiddelde elektrische bakfiets wel hoor, 50km...
 
Serieuze vraag: hoezo zou de PHEV zuiniger zijn dan een ICE, zelfs met lege accu? Je sleept toch extra gewicht mee?

Ik vermoed dat het door een vertekend beeld komt. Ik rijd namelijk dezelfde auto (BMW 3 touring pre-lci) maar dan de ICE-variant. Mijn verbruik deur-tot-deur met veel snelweg in de zomer is gemiddeld 5l/100km bij 1 uur reistijd en 4.6l/100km bij 2 uur reistijd (tank overigens wel premium). Het is gewoon een heel zuinige motor, als je er normaal mee omgaat. Ik denk dat een lege PHEV qua verbruik niet heel ver vandaan zit en je dus al snel denkt dat het zuiniger is dan een benzine versie met dit soort verbruik.
 
1 liter benzine heeft 8.9 kWh aan energie. Een benzinemotor heeft een rendement van +/- 35%, de rest verdwijnt als warmte de atmosfeer in. Stel de dynamo heeft een rendement van 95%, dan levert 1 liter benzine dus 8.9 * 35% * 95 = 2.96 kWh. Andersom is interessanter: Vanuit de accu 2.96 kWh * 90% (rendement elektromotor) = 2.66 kWh aan energie voor de aandrijving.
 
Serieuze vraag: hoezo zou de PHEV zuiniger zijn dan een ICE, zelfs met lege accu? Je sleept toch extra gewicht mee?
Hangt waarschijnlijk van je rit af. Als je veel stadsverkeer maakt is een 'lege' PHEV waarschijnlijk een stuk zuiniger. Je kunt bij het afremmen veel energie terugwinnen (en gebruiken bij het acceleren) en dat zal wel aantikken. Op de snelweg zal het verbruik bij constante snelheid ietsje hoger zijn wellicht. Ja, je hebt meer gewicht maar dat maakt voor de luchtweerstand niet uit. Hoogstens de rolweerstand die wat hoger is.
 
Kijk hierbij naar praktijkverbruik (bijv. via spritmonitor.de of het Autoweek praktijkverbruik).

De Niro is volgens mij wel een auto die goed bekend staat. Ik heb er ooit zelf naar gekeken, bij mij viel deze destijds af vanwege het praktijkverbruik (en het beetje bejaardenuiterlijk, wat natuurlijk subjectief is).
Praktijk verbruik van hybrides is prima te vergelijken idd. Omdat je zelf geen stroom toevoegt, maar de auto dit zelf opwerkt. Lastiger is het om bij PHEV's te berekenen. Stel ik heb enkele rit 200 KM. dan heb je bij PHEV X km op stroom, maar de rest weer op benzine. Stel dat dat benzine verbruik dan weer relatie hoog is, dan is dat over die 200KM ook niet zuiniger. Dat is een beetje waar ik tegenaan loop. Stel ik zou voor PHEV gaan, dan zou ik vooral willen dat de stroom gebruikt wordt om het benzine verbruik naar beneden gaat (zoals mn Auris nu doet) Maar voor zover ik weet werkt dat bij PHEV's niet op die manier.

Eens dat een Niro niet echt een vlotte bak is idd, maar meer n stoffe stuur auto ;-)
 
Praktijk verbruik van hybrides is prima te vergelijken idd. Omdat je zelf geen stroom toevoegt, maar de auto dit zelf opwerkt. Lastiger is het om bij PHEV's te berekenen. Stel ik heb enkele rit 200 KM. dan heb je bij PHEV X km op stroom, maar de rest weer op benzine. Stel dat dat benzine verbruik dan weer relatie hoog is, dan is dat over die 200KM ook niet zuiniger. Dat is een beetje waar ik tegenaan loop. Stel ik zou voor PHEV gaan, dan zou ik vooral willen dat de stroom gebruikt wordt om het benzine verbruik naar beneden gaat (zoals mn Auris nu doet) Maar voor zover ik weet werkt dat bij PHEV's niet op die manier.

Eens dat een Niro niet echt een vlotte bak is idd, maar meer n stoffe stuur auto ;-)
Zo werkt dat bij een PHEV ook, alleen is het minder efficient op deze manier ivm. de grote accu. Met wat je omschrijft kan je beter gaan zoeken naar een full-hybrid. Dus zonder stekker.


Rem jij zo veel dan? Als je accu leeg is en je remt weinig.....
In stadsverkeer rem je veel = 'lege' PHEV wel zuiniger
Op de snelweg rem je weinig/niet = 'lege' PHEV niet zuiniger
 
Volgend jaar moet ik weer een nieuwe lease auto en rij dagelijks ruim 100+km snelweg heen en terug. Is een PHEV dan wel de moeite waard? In de winter met airco ect. ben ik benieuwd hoeveel km je elektrisch kan rijden met iets als een nieuwe Skoda Superb PHEV bijvoorbeeld.

Als je zoveel mogelijk laad, gaat zon accu dan 200k km mee?
 
Als je echt aan die benzinemotor vast wil blijven zitten... en je moet wel makkelijk kunnen laden. Die accu levensduur is bij een operational-lease auto toch niet interessant? Gaat'ie kapot wordt de auto gerepareerd.
 
Als je zoveel mogelijk elektrisch wil rijden dan kun je volgens mij beter een EV pakken. Op de snelweg zet ik hem sowieso vaak weer op benzine, binnen de kom is elektrisch dan weer fijn.
 
Volgend jaar moet ik weer een nieuwe lease auto en rij dagelijks ruim 100+km snelweg heen en terug. Is een PHEV dan wel de moeite waard? In de winter met airco ect. ben ik benieuwd hoeveel km je elektrisch kan rijden met iets als een nieuwe Skoda Superb PHEV bijvoorbeeld.

Als je zoveel mogelijk laad, gaat zon accu dan 200k km mee?
Als je kijkt naar de bedragen voor de psuedo-eindheffing - maar liefst 12! procent over de cataloguswaarde! - dan is elke niet-elektrische auto binnenkort bijzonder onverstandig, financieel gezien, om te leasen.

Zie ook:

De eindheffing geldt OOK voor PHEV's en kost je bij een auto van 50k dus doodleuk 500 euro per maand.
 
Als je kijkt naar de bedragen voor de psuedo-eindheffing - maar liefst 12! procent over de cataloguswaarde! - dan is elke niet-elektrische auto binnenkort bijzonder onverstandig, financieel gezien, om te leasen.

Zie ook:

De eindheffing geldt OOK voor PHEV's en kost je bij een auto van 50k dus doodleuk 500 euro per maand.
De kans is bijna 100% dat ik nu voor een EV als volgende lease auto. We hebben deze zomer een 2de auto gehaald op benzine die we voor de zomer vakantie kunnen inzetten dus range maakt mij eigenlijk niet meer uit. Toch ergens wel jammer want een moderne PHEV is toch wel best of both worlds moet ik zeggen.
 
Als je kijkt naar de bedragen voor de psuedo-eindheffing - maar liefst 12! procent over de cataloguswaarde! - dan is elke niet-elektrische auto binnenkort bijzonder onverstandig, financieel gezien, om te leasen.

Zie ook:

De eindheffing geldt OOK voor PHEV's en kost je bij een auto van 50k dus doodleuk 500 euro per maand.
Onverstandig voor de werkgever, voor de werknemer maakt het niet uit.
Maar dus op zo’n manier dat er maar weinigen straks nog zakelijk voor een ICE/PHEV kunnen kiezen.
 
Terug
Bovenaan