De toekomst van de PHEV-occasion markt

VeritasNL

Wegverkenner
In de zoektocht naar een gezinsauto, merk ik dat veel autoverkopers mij een PHEV proberen te slijten. Met als bekend argument: 'dan heb je het beste van twee werelden'. Dat maakte dat ik eens ging uitzoeken of PHEV-auto's überhaupt nog interessant zijn na dit jaar.

Voor de vergelijking neem ik een Volvo V60 B5 mild-hybrid uit 2021 en een V60 T6 Recharge. Gewicht van de B5: 1677 kilo. De PHEV: 1964 kilo.

Stel je gaat deze auto voor vijf jaar rijden met 12.000 kilometer per jaar. Wat zijn dan de maandelijkse kosten?

De V60 B5:
  • Wegenbelasting 2026: € 98
  • Verzekering € 85
  • Afschrijving, natte vingerwerk maar laten we zeggen 10k in 5 jaar: €166,66
  • Onderhoud: € 100
  • Benzine, ga uit van 1 op 14,5 en 1,90/L. Komt neer op € 131 per maand aan benzine.
Maakt € 581 per maand.

Dan de PHEV-variant:
  1. Wegenbelasting 2026: € 124
  2. Verzekering € 90
  3. Afschrijving houd ik hetzelfde: €166,66
  4. Onderhoud: € 100
  5. Aanschaf en installatie laadpaal: 2k over 60 maanden, maakt € 33,33
  6. 'Tanken'. Laten we uitgaan dat je de auto voor 70% gebruikt binnen de actieradius van het elektrisch rijden. Als ik dan uitga van een stroomprijs van €0,25/kWh, zouden de maandelijkse kosten uitkomen op €74,31 (incl het 30% benzinegedeelte).
Maakt € 588 per maand.

Maar stel, niet 70% van je kilometers is elektrisch maar 25%. In dat geval ben je 110€ per maand kwijt met de PHEV en dus is deze variant eigenlijk nutteloos geworden met de extra kosten op MRB en aanschaf van de laadpaal.

Mijn punt: wat is vanaf 2026 nog de toegevoegde waarde van een Plugin-Hybrid? Ik heb het dan over de oudere generatie PHEVs die zo'n 60km ver kwamen. Als je 70% elektrisch rijdt, waarom dan geen full-electric? En als je 25% elektrisch rijdt, laat bovenstaande berekening zien dat die eigenlijk compleet nutteloos is.
 
Probleem blijft onze overheid... Wat gaan ze besluiten voor de wegenbelasting en accijnzen, wat doen de energiebedrijven etc etc... Nou denk ik dat € 100 per maand aan onderhoud een beetje aan de lage kant is, iedere 3 jaar heb je al een setje banden nodig en soms wat remblokken en schijven.
 
Idd. grillige regelgeving, is in BE al even ondoordacht. Eerst iedereen in een pocket diesel duwen, dan moest iedereen aan de minimotortjes zoals een 1.0 Ecoboost of 1.0 TSI in een sloep à la Mondeo of Passat, dan weer hop EV. Nu weer twijfels EV of toch PHEV?

Maar een V60 doet easy 120.000 km met 2 sets banden (winter / zomer) en >160K met blokken en schijven mits je wat normaal rijdt, het is geen M3 Touring.
 
  • Leuk
Waarderingen: rw54
Probleem blijft onze overheid... Wat gaan ze besluiten voor de wegenbelasting en accijnzen, wat doen de energiebedrijven etc etc... Nou denk ik dat € 100 per maand aan onderhoud een beetje aan de lage kant is, iedere 3 jaar heb je al een setje banden nodig en soms wat remblokken en schijven.

100eu aan onderhoud is misschien wat aan de lage kant inderdaad. Echter dat geldt dan voor zowel de PHEV als Benzine variant. Sterker nog: wellicht dat de extra techniek van PHEV wat meer gevoel is voor extra storingen en/of problemen.

Vooralsnog verdwijnt elke vorm van korting op de MRB voor PHEVs en het lijkt erop dat dit zo blijft?
 
We hebben een tijdje terug een artikel gelezen, dat stekkerauto's vanaf 2026 30% korting op de MRB zou krijgen. Of dat voor PHEV auto's nog doorgaat is onduideliijk, want we hebben er niets meer gelezen.

Afgezien daarvan, is een een PHEV vooral interessant, voor wie thuis kan laden, én veel korte stukjes rijdt.
Kan je niet thuis laden en/ of rijd je veel lange snelweg stukken, dan is een PHEV minder interessant.

Het kostenplaatje hoeft overigens geen bepaalende factor te zijn voor de aanschaf van een PHEV. Soms is het gewoon handig dat je elk moment zélf,kan bepalen of je op stroom of benzine wilt rijden.

Bij een groot aanbod en kleine vraag, kan een gebruikte PHEV voordeliger in aanschaf zijn, dan een benzine uitvoering. Hiermee kun je je voordeel doen. Over betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken. Officiële dealers verkopen goede auto's met garantie.

De aanschaf en installatie van een laadpaal is niet persé nodig. Ik laad mijn PHEV thuis gewoon aan een 230 volt stopcontact op. Duurt iets langer, maar werkt net zo goed.
 
Sinds 8 maanden in bezit van een PHEV. Ook met lege batterij zuiniger dan de benzine-versie. Voor ons werkt het prima. Eigen oprit, zonnepanelen en met de fiets naar het werk zodat de auto overdag langzaam geladen wordt.

Grootste nadeel vind ik de onzekerheid m.b.t. de hoogvoltbatterij. Als je EV-clinic mag geloven dan kun je maar beter een hypotheek afsluiten als er problemen voordoen.
Met reparaties van 10k of meer loop je als particulier vlot leeg en is het voordeel meteen verdwenen.

Als het sentiment veranderd door drama-verhalen dan kan dit er i.c.m. wegvallen van korting op MRB ook voor zorgen dat ze heel hard gaan afschrijven. Koffiedik kijken. Vooralsnog lees ik weinig horror-verhalen. Met de nieuwe generatie PHEV’s is de actieradius ook al veel beter waardoor accu’s minder vaak geladen hoeven worden en daardoor langer meegaan.

Echter, wil je zoveel mogelijk elektrisch rijden dan denk ik dat je veel beter een EV kunt kopen. Daar is een PHEV niet op gebouwd.
 
PHEV heeft eigenlijk alleen maar nadelen:
- duurder in MRB
- rijdt amper goedkoper dan gewoon hybride, tenzij je dagelijkse rijgedrag onder het elektrische bereik blijft.
- minder betrouwbaar, meer kans op reparaties, hogere onderhoudskosten
- zwaarder (rijgedrag)
- batterijen gaan vaak ten kosten van de binnenruimte
- moet tanken én laden
- extra kosten in aanschaf + laadpaal
- schrijft sneller af, minder gewild als 2e hands (zie eerdere punten)
PHEV's zijn bedacht omdat autofabrikanten kopers hebben die geen EV willen en omdat ze tegelijkertijd onder een bepaalde CO2 target moeten blijven, anders krijgen ze een boete.

Autoverkopers die PHEV aanprijzen als 'beste van beide wereld' willen graag van hun PHEV-voorraad af.
Er zijn veel PHEV's in de lease verkocht, maar in de 2e hands markt, met de hogere MRB, staan de particulieren er niet voor in de rij.
Dat zou best wel eens kunnen betekenen dat je 2e hands goedkoper aan een PHEV kunt komen dat aan een vergelijkbare Mild Hybrid.
 
PHEV voertuigen zijn eigenlijk alleen voor zakelijke rijders met tankpas interessant want lage BPM dus lagere bijtelling.
 
Er zijn ook best een aantal positieve kanten te benoemen:
  • elektro ondersteuning geeft heel veel kracht en soeplesse. Als ik weer een gewone benzineversie rij, valt dat meteen op.
  • Veel meer aanbod op de occasion-markt. Een recente benzine 3-serie of V60 vindt je nauwelijks
  • Keuze om op elektrisch of benzine te rijden geeft flexibiliteit. Wordt de benzine veel duurder als korting op accijns verdwijnt dan merk je daar veel minder van
  • Ideaal i.c.m. eigen oprit en zonnepanelen ook gelet op terugleverboete en salderen wat eraf gaat
  • In druk verkeer, op parkeerterreinen en door centra veel fijner om elektrisch te rijden
  • Geweldig als trekauto door de stabiliteit en elektro-ondersteuning
  • In de winter instappen in een verwarmde auto zonder bevroren ramen
  • Zuiniger dan de benzineversie
En zo zijn er nog wel wat te noemen. Overigens, de mensen in mijn omgeving die privé een PHEV hebben aangeschaft zijn overwegend heel positief. Mijn 320e is ook echt een fantastisch rijdende auto.
 
Er zijn ook groter verschillen in PHEV. Bij BMW is het echt een verlenging van de benzinemotor. Je kan er echt heel sportief mee rijden terwijl het verbruik netjes binnen de perken blijft.

Wij zijn overigens van een BMW PHEV naar een Toyota HEV gegaan. Daar merk je dat de afstemming meer op zuinigheid is, wat ook prima is.

We rijden nu zuiniger dan met de Toyota terwijl we niet op hoeven te laden.
 
Er zijn ook best een aantal positieve kanten te benoemen:
En zo zijn er nog wel wat te noemen. Overigens, de mensen in mijn omgeving die privé een PHEV hebben aangeschaft zijn overwegend heel positief. Mijn 320e is ook echt een fantastisch rijdende auto.

De meeste punten die je noemt hebben een volledige EV ook. Wat maakt een zware PHEV met een elektrische range van 50km dan nog aantrekkelijk als je daar vanaf volgend jaar flink meer voor gaat betalen?
 
Over betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken. Officiële dealers verkopen goede auto's met garantie.
Hahaha :ROFLMAO:
Die garantie is max. een jaar, daarna ben je aan de goden overgeleverd...(en de meeste mensen die een gebruikte auto kopen rijden langer dan een jaar met die auto dus dan zonder garantie....).
Er is hier op dit forum al eens iemand geweest met een VAG PHEV: de DSG en de accu gingen direct na elkaar kapot (de ene tijdens de proefrit na de reparatie van de andere....); totaalkosten: €10.000,-
De enige PHEV waar ik vertrouwen in zou hebben is die van Toyota/Lexus (waarbij Suzuki een Toyota kan zijn en Ford het Toyota-systeem gebruikt).
 
Als je in het bezit bent van een caravan en met de combinatie graag grote afstanden aflegt dan is een EV nog steeds ongeschikt. Hier op de camping in Frankrijk zie je niet voor niets veel PHEV’s.
Een i4 zou ik zelf niet kopen, in mijn ogen hoort een BMW gewoon een echte motor te hebben. Elektrisch dan wordt het gewoon een Tesla MY LR.
 
Hahaha :ROFLMAO:
Die garantie is max. een jaar, daarna ben je aan de goden overgeleverd...(en de meeste mensen die een gebruikte auto kopen rijden langer dan een jaar met die auto dus dan zonder garantie....).
Er is hier op dit forum al eens iemand geweest met een VAG PHEV: de DSG en de accu gingen direct na elkaar kapot (de ene tijdens de proefrit na de reparatie van de andere....); totaalkosten: €10.000,-
De enige PHEV waar ik vertrouwen in zou hebben is die van Toyota/Lexus (waarbij Suzuki een Toyota kan zijn en Ford het Toyota-systeem gebruikt).
Onzin, bij BMW netjes 2 jaar garantie op een occasion. Ik heb zelf heel veel research gedaan en over het algemeen is een PHEV gewoon probleemloos, uitzonderingen daargelaten.
Grappig dat je Toyota noemt, als het gaat om hybrides lees ik vooral bij dat merk veel klachten over mensen die stil komen te staan met lege 12v accu’s. En schijnbaar lukt het ze ook niet om zoiets simpels op te lossen. Een ander Japans merk, Mazda levert met de CX-60 zelfs echt inferieure prul.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blox
Er zijn ook best een aantal positieve kanten te benoemen:
  • elektro ondersteuning geeft heel veel kracht en soeplesse. Als ik weer een gewone benzineversie rij, valt dat meteen op

Ligt eraan waarmee je het vergelijkt. Op de FP vergeleek je bv laatst de 2.0 van Mazda met de 2.0 van BMW. Die van BMW vond je veel beter. Alleen is dat appels met peren vergelijken want de 320 heeft een turbo. "een gewone benzineversie" moet dan wel ong. dezelfde specs hebben voor een vergelijking.

De 320i en 320e kan je wel vergelijken bv. Volgens Carbase is de 320i iets sneller. En grotere bagegeruimte en 240 kg lichter. Dan heeft de 320e vooral de mogelijkheid tot zuinig rijden als voordeel.

Kies ofwel hybride ofwel EV

Mee eens. PHEV is leuk voor de leasert maar ik zou mijn handen niet willen branden aan complexe techniek bij een 2e hands. Zeker niet als ie 10/15 jaar oud is. Zie in de gemiddelde wijk niet als 2e/3e hands staan.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens. PHEV is leuk voor de leasert maar ik zou mijn handen niet willen branden aan complexe techniek bij een 2e hands. Zeker niet als ie 5/10 jaar oud is.
De Skoda Superb PHEV en de Seat Leon PHEV zijn echt lekkere lease bakken voor mensen die nog benzine mogen rijden. Ik mag volgend jaar weer wisselen. Die zullen zeker de revue passeren.
 
In de omgeving waar wij wonen stikt het van de jong gebruikte Lynk & Co 01’s die particulier aangeschaft zijn. De Kadett van Salland. Ik vind ze niet mooi maar je koopt voor relatief weinig geld echt heel veel auto. Over problemen lees je niet/nauwelijks. Een ideale PHEV die ik niemand zou afraden.
 
Ligt eraan waarmee je het vergelijkt. Op de FP vergeleek je bv laatst de 2.0 van Mazda met de 2.0 van BMW. Die van BMW vond je veel beter. Alleen is dat appels met peren vergelijken want de 320 heeft een turbo. "een gewone benzineversie" moet dan wel ong. dezelfde specs hebben voor een vergelijking.

De 320i en 320e kan je wel vergelijken bv. Volgens Carbase is de 320i iets sneller. En grotere bagegeruimte en 240 kg lichter. Dan heeft de 320e vooral de mogelijkheid tot zuinig rijden als voordeel.



Mee eens. PHEV is leuk voor de leasert maar ik zou mijn handen niet willen branden aan complexe techniek bij een 2e hands. Zeker niet als ie 10/15 jaar oud is. Zie in de gemiddelde wijk niet als 2e/3e hands staan.
Door het enorme koppel rijdt de 320e veel soepeler. Ook met de caravan erachter doet ie het veel makkelijker. De 320i moest echt flink aan de bak, de huidige 320e doet het op zijn slofjes in alle rust en is dan ook nog zuiniger ook. Enige serieuze nadeel met caravan erachter is de kleine tank.
 
In de omgeving waar wij wonen stikt het van de jong gebruikte Lynk & Co 01’s die particulier aangeschaft zijn. De Kadett van Salland. Ik vind ze niet mooi maar je koopt voor relatief weinig geld echt heel veel auto. Over problemen lees je niet/nauwelijks. Een ideale PHEV die ik niemand zou afraden.

Jong gebruikt zegt me nog niet zoveel. Ben meer benieuwd hoe PHEV's het over 10/15 jaar doen.
 
Je bevestigt alleen wat ik al zei over leasers. Topic gaat over de toekomstige occassionmarkt.
Ja fair. Ik denk zelf dat PHEV modellen een stuiptrekking zijn van de ICE motoren. Op de lange termijn kan het niet anders dan onhandig zijn volgens mij voor alle niet zakelijke rijders. Een Atkinson Hybrid is misschien vervuilender op papier maar in de praktijk wil ik dat nog wel eens zien. De nieuwe PHEV modellen kunnen dan misschien wel 100/120km wltp elektrisch rijden maar dat is in de winter met airco aan nog steeds niet heel veel. Ook zal je de batterij veel vaker volledig leegrijden wat de batterij niet goed zal doen volgens mij.

Jong gebruikt zegt me nog niet zoveel. Ben meer benieuwd hoe PHEV's het over 10/15 jaar doen.
De Outlanders van de wereld zijn zo oud en niet mega goed meer qua batterij vaak. Al weet ik niet hoe representatief die nu zijn.
 
Dat weet niemand. Ik zou ook geen F30 330e uit 2016 kopen met twee ton op de teller.

Als je weet dat de hippe verlichting aan de voorzijde van een gewone Hyundai Kona al 8k kost, dan is het risico op hoge kosten op leeftijd in het algemeen een probleem voor moderne auto’s. De laser koplampen op een gewone 320i kosten ook 3.500 euro per stuk. Gaat zoiets na 10 jaar stuk dan is het al snel klaar. Auto’s worden met de complexe elektronica wegwerpartikelen. Gewoon een simpele Dacia dus aanschaffen.
 
Ook zal je de batterij veel vaker volledig leegrijden wat de batterij niet goed zal doen volgens mij.

In tegenstelling tot een EV, kun je de batterij van een PHEV niet volledig leegrijden. Onder een bepaald batterij minimum, "overruled" de PCU de keuze van de bestuurder, en schakelt benzinemotor in, om de batterij weer bij te laden, en vooral om mobiel te blijven.
 
In de omgeving waar wij wonen stikt het van de jong gebruikte Lynk & Co 01’s die particulier aangeschaft zijn. De Kadett van Salland. Ik vind ze niet mooi maar je koopt voor relatief weinig geld echt heel veel auto. Over problemen lees je niet/nauwelijks. Een ideale PHEV die ik niemand zou afraden.

Die zie je inderdaad veel, volgens mij ook uitgeroepen tot occasion van het jaar?

Ik heb er proef in gereden in op zich is het een prettig rijdende auto (vergelijkbaar met XC40), maar je merkt dat de stoelen en gebruikte materialen niet echt denderend zijn.

Voor dat geld (+- 25k) heb je ook een Kia Niro, Skoda Enyaq, die na volgend jaar ook een stuk goedkoper zijn in de wegenbelasting.
 
Ja fair. Ik denk zelf dat PHEV modellen een stuiptrekking zijn van de ICE motoren. Op de lange termijn kan het niet anders dan onhandig zijn volgens mij voor alle niet zakelijke rijders.

Vandaar mijn gedachte: van al die PHEVs die nu uit de lease komen, wie wil ze nog straks? Bij nader inzien zal de afschrijving van zo'n plugin hybrid mogelijk nog hoger zijn dan de mild-hybrid / ICE-variant, omdat je met een onnodig zware auto zit die nog weinig voordelen biedt).

Ik schrok bijv. echt van de laadruimte van de BMW X3 Plugin Hybrid occasion die ik laatst ging proefrijden. Heb je zo'n grote bak maar zit er een plakkaat van 10cm in om wat kilometers elektrisch te kunnen rijden.
 
Een ander Japans merk, Mazda levert met de CX-60 zelfs echt inferieure prul.
Nemen wel hun verantwoordelijkheid om het op te lossen - praat het CX-60 débacle allesbehalve goed uiteraard, maar ze laten de klanten niet aan hun lot over of komen af met foefjes zoals 'producteigenschap'.
Mijn specialist ruilt inderdaad niet graag CX-60s in...
 
Als je in het bezit bent van een caravan en met de combinatie graag grote afstanden aflegt dan is een EV nog steeds ongeschikt. Hier op de camping in Frankrijk zie je niet voor niets veel PHEV’s.
Een i4 zou ik zelf niet kopen, in mijn ogen hoort een BMW gewoon een echte motor te hebben. Elektrisch dan wordt het gewoon een Tesla MY LR.
Nee hoor, dat gaat heel prima, mits je natuurlijk wat mag trekken en in de basis een goed rijbereik hebt. Wij zijn deze zomer met de EV naar het zuiden geweest met de caravan. Dat is ons zeker niet tegengevallen.
 
Sindsdien is de techniek flink ontwikkeld, zeker op accugebied. Overigens zie je nog veel Golfjes 7 en Passat GTE rijden. Die beginnen al mooi op leeftijd te raken maar blijven het mits goed onderhouden prima doen.
 
Voor een PHEV met relatief kleine accu kan je ook prima de granny-charger gebruiken, anderzijds is een laadpaal sowieso een investering voor langere tijd. Waarschijnlijk gaat/moet de opvolgende auto toch volledig elektrisch worden.

PHEV moet bij je passen, mijn ouders (rond pensioenleeftijd) rijden een Kuga PHEV en zijn heel erg enthousiast. Veel ritjes in de omgeving gaan volledig elektrisch en ook als ze wat verder het land in gaan is vaak (een groot deel) van de heen weg elektrisch af te leggen. Als pensionado's gaan ze uiteraard met de caravan op pad en dan is het erg fijn om nog gewoon benzine te kunnen tanken...door het hogere eigen gewicht en extra trekkracht/regeneratie van de elektromotor is het ook nog is een erg prettige trekauto.

Feitelijk de souplesse en rust van een EV bij de reguliere ritjes, en het gemak van de benzinemotor bij grotere afstanden. Daarnaast is de aandrijflijn van de Kuga erg soepel en zuinig (lijkt erg op het systeem van Toyota) en met dik 7kWp op het dak is laden een flink deel van het jaar goedkoop/gratis.

Zonder caravan zou ik ze overigens gewoon een "reguliere" EV adviseren! PHEV moet passen bij je gebruik (caravan/lange vakanties) en omstandigheden (eigen laadmogelijkheid/zonnepanelen)
 
In dit licht: is een hybride een goede optie, dus zonder plugin? Geen caravan etc. in ons geval.
 
Dus voor de occassionmarkt later niet meer interessant. Vinex-bewoners met kinderen Mees en Sterre gaan voor een nieuwe leaseauto of een jong gebruikte. 42 procent van de mensen woont in een rijtjeshuis. Ria en Teun kopen geen 2e hands PHEV.
 
In theorie heb ik niets tegen de techniek, maar ik merk dat de grote Renault dealer hier in de buurt van een voorraad occasie Mégane 4 PHEV's niet vanaf geraakt. Denk dat ze er intussen al een jaartje staan, de prijs al met een 3-4000€ gezakt en nog geraakt hij er niet vanaf.

Bij mijzelf is de interesse in ieder geval weg omdat het sleepgewicht idioot laag is tegenover de benzine variant.
 
Mijn ouders hebben een PHEV gekocht. 's nachts in de garage op laden aan de gewone stekker en dan 50km elektrisch kunnen rijden en dat zijn de meeste ritten in de stad en als je verder weggaat heb je een zuinige hybride.
 
Ik rij zakelijk een Ford Kuga phev (geen lease, geen tankpas) en hoewel ik alleen op de zaak laad (en niet volledig heen en weer kan rijden op 1 acculading) sta ik er elke keer van versteld hoe zuinig en soepel die rijdt.
Zelfs op vakantie, met vouwwagen en dakkoffer haalt ie met gemak onder de 6l/100k. En dan rij ik 100+, soms 120(+).
Gisteren van de 172km er 46km elektrische gereden ondanks met lege accu vertrokken.
Volgende auto is (zelfs prive) is phev zeker een optie. Zeker als salderen eraf is. (Elke) Auto staat namelijk best lang ongebruikt op de oprit. En dan zakt het verbruik zo tot onder de 3l/100k of nog minder als je alleen korte ritjes pakt.
Ik zie het nog steeds als het beste van 2 werelden!
Oja, ben 50 jaar, nog niet bejaard
 
Lastig, wel of niet phev; techniek kan gedekt zijn door lange garantie maar restwaarde en mrb spelen toch ook wel mee. Phev's wegen al snel meer waarmee je meteen in een best hogere mrb klasse valt.
Oudere phev's kunnen rond 50 km op elektriciteit. De nieuwe lichting phev soms boven de 100 km op elektriciteit.

Problemen met phev ivm hybride blijken ook anders te liggen, phev meer en grotere kans op... Nog even verder lezen en denken
 
Eind van dit jaar zou ik best een andere auto willen kopen maar precies deze discussie weerhoudt mij hiervan.

Heb genoeg zonnepanelen, echter gebruik de auto voor lange en middellange afstanden in het weekend en de vakanties.
Zit nu zelf naar een hybride auto te kijken, rav4 bijvoorbeeld. Wil mij aan mijn budget houden van Max €25k en wil ook nog wel wat waarde behouden over 5 jaar met inruil.
 
Voor een tweedehands EV geldt overigens ook dat wat je nu koopt van 5 jaar oud, over 5 jaar ook zwaar verouderd is, en geen zak meer waard. Ook daar is onzekerheid over de levensduur van het accupakket.

Ik vraag me ook af of een jonge benzineauto kopen op dit moment qua afschrijving slim is. De mensen die in mijn omgeving afgelopen jaar een andere auto hebben aangeschaft hebben allen voor een PHEV gekozen. In de straat waar ik woon is groot deel een plug-in. Kuga, Formentor, diverse V60’s, T7, Passat GTE, X3. Het is echt opvallend om te zien. Is wel een straat waar iedereen zonnepanelen en eigen oprit heeft. Volgende stap over een jaar of 5 zal vast een EV zijn. Ria en Teun in hun rijtjeswoning kunnen beter een mooie betrouwbare Yaris of Corolla (blijven) rijden.
 
Voor een tweedehands EV geldt overigens ook dat wat je nu koopt van 5 jaar oud, over 5 jaar ook zwaar verouderd is, en geen zak meer waard. Ook daar is onzekerheid over de levensduur van het accupakket.

Ik vraag me ook af of een jonge benzineauto kopen op dit moment qua afschrijving slim is. De mensen die in mijn omgeving afgelopen jaar een andere auto hebben aangeschaft hebben allen voor een PHEV gekozen. In de straat waar ik woon is groot deel een plug-in. Kuga, Formentor, diverse V60’s, T7, Passat GTE, X3. Het is echt opvallend om te zien. Is wel een straat waar iedereen zonnepanelen en eigen oprit heeft. Volgende stap over een jaar of 5 zal vast een EV zijn. Ria en Teun in hun rijtjeswoning kunnen beter een mooie betrouwbare Yaris of Corolla (blijven) rijden.

Ik vraag me af of er voor een PHEV is gekozen omdat ze dan een minder grote accu op moeten laden ivm een volledige EV. Het slurpt toch aardig wat Kwh aan stroom weg
 
Ik vermoed dat de range de grootste angstfactor is bij vele. M'n Tesla komt zo'n 400-450 km ver op 1 acculading. Ik kan thuis laden, heb zonnepanelen, maar als ik uitga van 100% netprijs (28 cent/kW) heb ik 5 a 6 ct per kilometer aan energie nodig. En wel een enorme hoeveelheid trekkracht voorhanden en een minimalistisch interieur!
 
Laatst bewerkt:
Voor een tweedehands EV geldt overigens ook dat wat je nu koopt van 5 jaar oud, over 5 jaar ook zwaar verouderd is, en geen zak meer waard. Ook daar is onzekerheid over de levensduur van het accupakket.

Ik vraag me ook af of een jonge benzineauto kopen op dit moment qua afschrijving slim is. De mensen die in mijn omgeving afgelopen jaar een andere auto hebben aangeschaft hebben allen voor een PHEV gekozen. In de straat waar ik woon is groot deel een plug-in. Kuga, Formentor, diverse V60’s, T7, Passat GTE, X3. Het is echt opvallend om te zien. Is wel een straat waar iedereen zonnepanelen en eigen oprit heeft. Volgende stap over een jaar of 5 zal vast een EV zijn. Ria en Teun in hun rijtjeswoning kunnen beter een mooie betrouwbare Yaris of Corolla (blijven) rijden.

Tja...is die angst echt terecht?
Is een Model 3 uit 2020 zo enorm verouderd? Of kunnen we hetzelfde niet gewoon zeggen van een plugin hybrid uit 2020, die nog minder range heeft dan mijn bakfiets?
 
Kom jouw bakfiets 50km ver op lading? Het grote probleem met de meest phev is, is het hoge gewicht. 1800 kilo zit je zo maar aan. Er zijn maar een paar auto's die minder wegen. Vandaar ook dat mijn ouders een XC'eed hebben gekocht, goedkoper dan een vergelijkbare Niro en toch relatief licht.
Ik zou best een EV willen, maar kan niet thuis opladen, ze zijn zwaar en weinig wat ik mooi vind.
 
Terug
Bovenaan