VeritasNL
Wegverkenner
In de zoektocht naar een gezinsauto, merk ik dat veel autoverkopers mij een PHEV proberen te slijten. Met als bekend argument: 'dan heb je het beste van twee werelden'. Dat maakte dat ik eens ging uitzoeken of PHEV-auto's überhaupt nog interessant zijn na dit jaar.
Voor de vergelijking neem ik een Volvo V60 B5 mild-hybrid uit 2021 en een V60 T6 Recharge. Gewicht van de B5: 1677 kilo. De PHEV: 1964 kilo.
Stel je gaat deze auto voor vijf jaar rijden met 12.000 kilometer per jaar. Wat zijn dan de maandelijkse kosten?
De V60 B5:
Dan de PHEV-variant:
Maar stel, niet 70% van je kilometers is elektrisch maar 25%. In dat geval ben je 110€ per maand kwijt met de PHEV en dus is deze variant eigenlijk nutteloos geworden met de extra kosten op MRB en aanschaf van de laadpaal.
Mijn punt: wat is vanaf 2026 nog de toegevoegde waarde van een Plugin-Hybrid? Ik heb het dan over de oudere generatie PHEVs die zo'n 60km ver kwamen. Als je 70% elektrisch rijdt, waarom dan geen full-electric? En als je 25% elektrisch rijdt, laat bovenstaande berekening zien dat die eigenlijk compleet nutteloos is.
Voor de vergelijking neem ik een Volvo V60 B5 mild-hybrid uit 2021 en een V60 T6 Recharge. Gewicht van de B5: 1677 kilo. De PHEV: 1964 kilo.
Stel je gaat deze auto voor vijf jaar rijden met 12.000 kilometer per jaar. Wat zijn dan de maandelijkse kosten?
De V60 B5:
- Wegenbelasting 2026: € 98
- Verzekering € 85
- Afschrijving, natte vingerwerk maar laten we zeggen 10k in 5 jaar: €166,66
- Onderhoud: € 100
- Benzine, ga uit van 1 op 14,5 en 1,90/L. Komt neer op € 131 per maand aan benzine.
Dan de PHEV-variant:
- Wegenbelasting 2026: € 124
- Verzekering € 90
- Afschrijving houd ik hetzelfde: €166,66
- Onderhoud: € 100
- Aanschaf en installatie laadpaal: 2k over 60 maanden, maakt € 33,33
- 'Tanken'. Laten we uitgaan dat je de auto voor 70% gebruikt binnen de actieradius van het elektrisch rijden. Als ik dan uitga van een stroomprijs van €0,25/kWh, zouden de maandelijkse kosten uitkomen op €74,31 (incl het 30% benzinegedeelte).
Maar stel, niet 70% van je kilometers is elektrisch maar 25%. In dat geval ben je 110€ per maand kwijt met de PHEV en dus is deze variant eigenlijk nutteloos geworden met de extra kosten op MRB en aanschaf van de laadpaal.
Mijn punt: wat is vanaf 2026 nog de toegevoegde waarde van een Plugin-Hybrid? Ik heb het dan over de oudere generatie PHEVs die zo'n 60km ver kwamen. Als je 70% elektrisch rijdt, waarom dan geen full-electric? En als je 25% elektrisch rijdt, laat bovenstaande berekening zien dat die eigenlijk compleet nutteloos is.