De race naar de bodem... Van de kwaliteit...

h Norder

Net ingestapt
Beste lezers,
Ik dacht dat het altijd toch die fransen en Italianen waren die uit elkaar vielen en al roesten op de reclame Folder?
Maar nee hoor...Amerikanen, Japanners, maar ook Mercedes, BMW en VAG groep merken doen net zo goed mee, met baggerzooi maken en leveren.
Al moel ik toegeven dat de "Stellaris" 1.0 driecilinder benzine motor toch wel een dieptepunt was....dacht ik.
Maar nee hoor ...Want Ford kwam met de ECO-tech motoren die net zo beroerd zijn q.a. kwaliteit en ontwerp.
Waar houd dit op mensen, DIt is werkelijk een race naar de bodem in kwaliteit geweest die begon ergens tussen 1995 en 2000
En is niet gestopt tot vandaag helaas. Zelfs het plastic word slechter van kwaliteit en dunner!!!!
Want mensen willen extra functies/knopjes/schermpjes/en een ontwerp dat geweldig in de voortuin staat .
Maar vervolgens in een grote opvallende auto gaan rijden ,met een 1.0 driecilinder bromfietsmotor erin., en daar ook nog denken de caravan een berg in Oostenrijk mee op te kunnen trekken want hij heeft toch immers 130pk ?
Ja dat wel......Maar alleen maar bij 7000 a 8000 RPM !!!!! technische analfabeten dat jullie zijn. (Omdat de turbo voor 80pk van dat vermogen zorgt mensen !!!)
En dus de motor zo zeer heet laat worden en heel veel druk zet op koppakkingen met turbodruk en met koelend vermogen een ondermaatse radiator aanspreekt, en deze het probeert bij te houden met een gigantische blower daarop gemonteerd. die ook van slecht plastic is gemaakt.............
We gaan naar een "wegwerp" auto toe mensen, net zo als met de scooters nu uit China gebeurd . ....en jullie autobouwers geef alstublieft niet de chinezen de schuld. Wat jullie begonnen lang geleden dus al troep te bouwen met het moto: verlaag de kosten, voor hogere winsten en ten koste van de klanten. En nu"? 8 jaar garantie geven dan maar !! ( maar lees u eerst de kleine lettertjes mensen)
En 70 a 80 procent valt dan buiten de garantie: lampen/knoppen / elec.delen / kunststof delen en ga zo maar door........
En als je 1 week te laat, of 1000km over de onderhoudt interval heen bent steken ze al de middelvinger op als je voor een garantie-clame komt.

Waar houd het op? Ik weet het ook niet helaas................
 
Tja, we leven al een tijdje in een wegwerpmaatschappij.

Mijn Subaru uit 2004 is ook bagger, maar dat ligt meer aan de berijder.
Heb net een 2021 auto gekocht, ben benieuwd hoe die gaat bevallen.
 
Is wel erg generaliserend geschreven en geldt gelukkig niet altijd voor alle auto's. Ik heb net een auto ingeruild uit de VAG stal (Skoda Rapid) met de 1,2 motor en DSG. Volgens velen op het forum een garantie voor veel ellende en problemen. Auto nieuw gekocht, ingeruild met 180.000 km. Behalve de beurten alleen nieuwe remblokken op de vooras en dat was alles. Misschien was dit een uitzondering op de regel, maar ik was uiterst tevreden.
 
Mja en nee.

Ik zie wel meer niet zo goede plastic met bijbehorende problemen maar desondanks vier auto's van na 1995 en voor 2011 over drie ton gereden. Vorig jaar nog auto gekocht met 260.000k op de teller en die gaat nu ook over de 300.

De grotere kosten die ik in de loop der jaren ben tegen gekomen betrof remblokken, schijven, wiellagers, aandrijfas, stuurkogels, radiator, accu en krukassensor. Weinig schokkende reparaties vind ik eigenlijk. Ik denk niet dat auto's in de 70'er jaren veel beter waren. Wel is het zo dat er nu meer kennis is waardoor ze wel betere auto's zouden kunnen maken als ze dat zouden willen. Maar ja winstmaximaliatie. Maar auto's met motorvolumes onder de 1,6 liter heb ik vermeden.
 
Ik hoop dat de azijn gesmaakt heeft.
We kunnen ook alles bij het oude houden, en de onverwoestbare motorblokken uit de jaren 60 of 70 houden. Echter, we willen met elkaar ook dat volgende generaties ook nog vrolijk kunnen rondhuppelen op dit bolletje in het heelal. Daarom moeten er steeds nieuwere dingen komen, met nieuwe technieken. Dat gebeurt met vallen en opstaan. Omdat commerciële bedrijven dat allemaal ontwikkelen en produceren moet er een balans gezocht worden tussen betrouwbaarheid, duurzaamheid en prijs. Dat betekent dat het muntje soms de andere kant op valt. En gebeurt dat te vaak dan stapt de koper over naar een merk die dat niet heeft, maar alle merken voeren dezelfde balanceeract uit, waarin ieder net iets andere keuzes maakt.
Zo had een collega onlangs veel commentaar op de plastics in een nieuwe Toyota. Mijn conclusie: Toyota besteed het geld liever aan betrouwbare techniek van de aandrijflijn.
 
Ik begrijp waar de tekst op doelt, maar het heeft met zoveel factoren te maken! Mensen willen de nieuwste gadgets in de auto, het mag allemaal niet te duur zijn, fabrikanten moeten voor marges en de toorn van de aandeelhouders waken, en vlak niet de steeds strengere veiligheids- en milieu-eisen! Een auto moet nieuw aan strengere regels voldoen, waardoor auto’s extreem veel complexer zijn geworden. Dat dat op langere termijn voor storingen zorgt en lang niet zo milieuvriendelijk is, zover reikt het inzicht van de politici niet. En dat levert dus die ‘wegwerp’ auto’s op..Daarnaast heb ik het idee dat mensen veel minder zuinig op hun spullen zijn én sneller er op uitgekeken. Tel dit alles bij elkaar en—-

Maar, het kan nog wel hoor. Ik rij al 10 jaar probleemloos in m’n Honda, die nu bijna 14 jaar oud is. Mijn 2019 BMW ga ik zeer goed onderhouden, beter dan voorgeschreven. Ik denk dat het ook met die auto mogelijk moet zijn lang mee te rijden.

Dus, koop verstandig, wees er zuinig op en dan kom je heus nog een eind
 
Ik vind de achteruitgang in kwaliteit relatief.

Auto's rijden tegenwoordig veel meer kilometers zonder problemen dan dat ze vroeger deden. Laat staan aankonden.
Roest is vrijwel geheel uitgebannen door de huidige preventie-methodes. Waar in de jaren 90 ze nog wel eens wisselende kwaliteit leverden. Uitzonderingen zijn er natuurlijk nog steeds.

Maar er zijn inderdaad ook meer technische missers en men bezuinigd steeds meer op vanalles en nogwat.
Maar we willen (en moeten vanuit de regelgeving) ook steeds meer "troep" op een auto hebben zitten. En hoe meer onderdelen er op zitten. Hoe meer onderdelen (afzonderlijk of tegelijkertijd) kapot kunnen en zullen gaan.

Het is daarnaast ook nog steeds een kwestie van hoe je je auto onderhoud. Als je de long life intervallen aanhoudt die de kosten voor leasemaatschappijen laag houden, zal een auto ook eerder problemen hebben dan als je de gebruikelijke intervallen aanhoudt die al sinds jaar en dag aangehouden worden.

Nee het is niet meer zo gebouwd als vroeger. En er zit een hoop spul tussen dat is allemaal maar lala of veel te geavanceerd geworden. Maar het gaat (vreemd genoeg) wel een stuk langer mee dan vroeger, zonder noemenswaardige problemen als er geen technische missers mee zijn gemaakt of het veel te geavanceerd is.
 
Ja veel auto's gaan ook nu nog best lang mee daarom moeten degenen die een nieuwe auto kopen extra goed opletten dat ze wel de auto kopen die ze werkelijk willen. Anders zitten wij als 2e hands kopers al die jaren opgescheept met de Multipla's en Chrysler Aztecs van de wereld.
 
Ik vind de achteruitgang in kwaliteit relatief.

Auto's rijden tegenwoordig veel meer kilometers zonder problemen dan dat ze vroeger deden. Laat staan aankonden.
Roest is vrijwel geheel uitgebannen door de huidige preventie-methodes. Waar in de jaren 90 ze nog wel eens wisselende kwaliteit leverden. Uitzonderingen zijn er natuurlijk nog steeds.

Maar er zijn inderdaad ook meer technische missers en men bezuinigd steeds meer op vanalles en nogwat.
Maar we willen (en moeten vanuit de regelgeving) ook steeds meer "troep" op een auto hebben zitten. En hoe meer onderdelen er op zitten. Hoe meer onderdelen (afzonderlijk of tegelijkertijd) kapot kunnen en zullen gaan.

Het is daarnaast ook nog steeds een kwestie van hoe je je auto onderhoud. Als je de long life intervallen aanhoudt die de kosten voor leasemaatschappijen laag houden, zal een auto ook eerder problemen hebben dan als je de gebruikelijke intervallen aanhoudt die al sinds jaar en dag aangehouden worden.

Nee het is niet meer zo gebouwd als vroeger. En er zit een hoop spul tussen dat is allemaal maar lala of veel te geavanceerd geworden. Maar het gaat (vreemd genoeg) wel een stuk langer mee dan vroeger, zonder noemenswaardige problemen als er geen technische missers mee zijn gemaakt of het veel te geavanceerd is.
Ik ben het hier wel mee eens.

Wat je nu ziet is dat het verschil binnen een auto serie kleiner is geworden. Vroeger waren er veel auto's die al vroeg uitvielen (binnen 10 jaar en zeg 175.000km) maar waren er ook best wat exemplaren die heel erg lang meegingen. De reden daarvoor was juist de beperkte kwaliteit. Zo'n grote spreiding is een van de indicators voor een beperkte controle/beheersing op de kwaliteit.
Nu is de spreiding kleiner waardoor de extreme voorbeelden aan beide kanten erg afgenomen zijn. Gemiddeld gaat de auto echt langer mee. Kijk maar hoe normaal een 15 jaar oude auto is geworden in het straatbeeld, dat was 10 jaar terug echt nog niet zo.

Auto's uit de jaren 90 worden als erg betrouwbaar gezien maar dat vertekend ook:
- Met de kennis van nu zijn die redelijk basis en niet zo geavanceerd. Maar in de jaren 90 was er ook het geluid dat het allemaal wel complex werd. We zijn er alleen inmiddels gewend aan geraakt.
- We zien nu vooral wat er is overgebleven en baseren daar onze mening op. Maar bv hoeveel Golf3 of Astra-F zie je nog? Die zijn echt wel uitgestorven. En anders dan bv Nissan zijn die niet allemaal de export in gegaan. Maar we zien ze niet meer dus we zijn vergeten hoe slecht sommige auto's toen waren
 
Golfs, Astra's, Escort/Focussen worden en werden veel geëxporteerd naar Oost Europa. Hoe verder je naar het oosten gaat, hoe meer je ze ziet. Maar gezien de grote aantallen waarin deze auto's verkocht zijn, zullen inderdaad de meeste op de sloop beland zijn.
 
Mijn eerste auto was uit 1978, en heb inmiddels veel auto's gehad en gereden. Auto's van vroeger konden enorm roesten, en hadden relatief veel onderhoud nodig. Na ongeveer 10 jaar waren ze vaak volledig op.

Het zal per merk verschillen maar ben juist erg onder de indruk van de kwaliteit van mijn laatste 2 Renault's, een uit 2009 en een uit 2020. Tussen de beurten ben ik niet in de garage geweest, en de lakkwaliteit, roestpreventie en afwerking is bijzonder goed .

De auto uit 2009 was na 180.000 km en 11 jaar nog vrijwel als nieuw. Echt onvergelijkbaar met vroeger, nu haalt een auto van goede kwaliteit als snel 20 jaar of meer.

Mensen hebben vaak de neiging om het verleden te romantiseren.
 
Terug
Bovenaan