De 'pijn' van sancties in onze autowereld.

Durashift

Kilometervreter
Natuurlijk, het leed/ de pijn dat de oorlog in Oekraïne veroorzaakt bij de mensen die daar leven, geleefd hebben of ervoor gevlucht zijn is vele malen groter dan de ongemakken die wij hier in het (nog) veilige Nederland ervaren. Ik denk wel dat ons nog wel het een en ander staat te wachten qua ongemak en financiële derving.

Er is al een draad over de fors stijgende brandstofprijzen.
Wellicht kan het in dit draadje wat breder getrokken met autobranche gerelateerde berichten die in de huidige oorlog/crisis in Europa een oorsprong vinden door de economische realiteit?

Ik trap af met een bericht over de schadebranche.
[size=small]Toevallig bedacht ik mij vandaag dat het voor spuiterijen ook wel duurdere tijden worden om de spuitcabine op temperatuur te houden (voor het drogen van de lak). Veelal worden die cabines op stook (diesel) olie verwarmd, wat nu aardig in prijs aan het stijgen is.[/size] Daarstraks las ik een bericht (noodkreet) van een schadeherstelketen.

Automotive-online.nl zei:
(..)Peter Hubregtse, directeur van schadeketen ASN, vreest een faillissementsgolf in de schadebranche als er niet snel een oplossing wordt gevonden voor de almaar stijgende energieprijzen, personeelstekort en de "te verwachten verdere ontwrichting van de supply chain door de oorlog in Oekraïne" en de daardoor verder stijgende kosten. Dat stelt hij in een ingezonden brief aan Automotive.

Hij roept de schadebranche en stakeholders op om de dialoog aan te gaan om "Engelse toestanden" te vermijden. "Bij elk faillissement of bedrijfssluiting, zien we ongeveer 35% van het personeel de schadebranche verlaten, waardoor vraag en aanbod nog verder uit elkaar gaan lopen en een vergelijking met de Engelse markt opdoemt, die ontstond net na de kredietcrisis. Door het omvallen van enorme aantallen schadeherstellers en de uitloop van personeel ontstonden door capaciteitstekort enorme wachttijden, lagere klanttevredenheid, ontbrak de ruimte om stappen te zetten op duurzaamheid en technologie en steeg het gemiddeld schadebedrag binnen anderhalf jaar tijd met bijna 25 procent. Dit verhoogde schadebedrag houdt tot de dag van vandaag aan", waarschuwt Hubregtse. (..)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/schade/30933-peter-hubregtse-asn-luidt-de-noodklok-en-roept-op-tot-dialoog

Tja.. stijgende schadekosten.. is uiteindelijk een hogere verzekeringspremie.. toch?

Nu kennen wij ook al wel gebrek aan vaklieden binnen de schadebranche.. de arbeidsmigrant is daar ook niet vreemd. Zal dat arbeidspotentieel benut kunnen blijven?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Volkswagen gaat even geen bestellingen voor PHEV's aannemen.. vanwege stokkende toelevering en een al stevige wachtrij van 8 maanden..

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30948-volkswagen-stopt-met-bestellingen-voor-aantal-hybride-modellen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Voorlopig geen bedrading en kabelbomen uit Oekraïne.

Automotive-online.nl zei:
(..) De Oekraïense kabelboom- en bedradingstoeleveranciers zijn goed voor een wereldwijd marktaandeel van zeven procent. Vooral in Europa gevestigde fabrikanten kopen bedrading in Oekraïne. Door leveringsproblemen komen steeds meer autofabrieken stil te liggen. Dat meldt Reuters op basis van onder meer data van onderzoeksbureau Alix Partners.

In een gemiddelde auto zit ongeveer vijf kilometer aan bedrading. (..)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30930-oekrainse-bedradingsleveranciers-goed-voor-7-marktaandeel

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wat zal het volgende zijn?

Rusland is een heel belangrijke speler in nikkel, zowat het meest cruciale materiaal in de meest cruciale component - de kathode - van het meest cruciale onderdeel van een elektrische auto: de herlaadbatterij. Een ton nikkel kost bijna 29.000 dollar, 40 procent meer dan begin dit jaar.

Behalve grondstoffen zoals olie en gas, exporteert Rusland ook veel soorten metalen. De Europese Unie is voor een behoorlijke lijst van belangrijke materialen afhankelijk van Rusland. Zo komt 40 procent van het palladium – een schaars zilver-wit metaal – hier vandaan. Deze stof wordt veel gebruikt in katalysatoren van voertuigen, sieraden en tandheelkunde. Vanadium, waarvan 32 procent van de import uit Rusland komt, wordt veelal verwerkt in staal.

Verschrikkelijk wat er in de wereld gebeurd en ja de effecten blijven niet onopgemerkt. Toch heb ik geen medeleven voor de schadeherstel branche, die jongens hebben jarenlang hun zakken goed gevuld met verzekeringsgeld, krasje wegpoetsen zit er niet meer bij; gelijk een nieuw paneel, netjes spuiten en hop 1200 Euro in de pocket. Wanneer je bij zo'n toko binnenkomt waan je je net in de lobby van het Hilton, alleen de kroonluchter ontbreekt :D
Nee, die zijn er de laatste jaren veel te makkelijk mee weggekomen en dat kun je zeggen over meer branches natuurlijk, bijna overal waarvoor de verzekering betaalt wordt met geld gesmeten. Gewoon even nuchter met beide voeten terug op de grond dan komt het allemaal weer goed.

En ik ben misschien cynisch als de pest maar ik heb net een flinke investering gedaan in een gloednieuwe Tesla en om nu te zien dat de brandstof blijft stijgen en de accu's duurder worden doet me wel beseffen dat ik een ontzettend goede keuze heb gemaakt, al snap ik dat daarentegen veel anderen wel de dupe zijn :(

Ook de transportbranche heeft het moeilijk met de stijgende prijzen voor brandstof:

Onlangs een bericht gelezen over het transportbedrijf Gartner in Oostenrijk die o.a. ook veel voor Ikea rijdt. Ze hebben 2'000 vrachtwagencombinaties, gemiddeld rijdt een combinatie ca. 120'000km per jaar en per jaar wordt er ca. 80 miljoen ltr. diesel getankt.

26 januari 2022: "Stellantis gaat bedrijfswagens leveren uit Rusland
Begint met Peugeot Expert, Opel Vivaro en Citroën Jumpy
Vanwege de grote vraag naar bedrijfsauto’s in West-Europa gaat Stellantis deze ‘busjes’ ook voor de West-Europese markt in Rusland bouwen. Dat begint met de middelgrote bestelbussen van Peugeot, Opel en Citroën."

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/stellantis-gaat-bedrijfswagens-leveren-uit-rusland/

11 maart 2022: "Waar het concern steviger van moet balen, is het aangekondigde exportverbod voor auto's van de Russische regering. Dat betekent dat in Rusland geproduceerde auto's niet meer naar het westen mogen worden getransporteerd om daar verkocht te worden. Stellantis was aan het begin van dit jaar juist van plan om bestelauto's voor de West-Europese markt te gaan produceren in zijn fabriek in Kaloega, ten zuidwesten van Moskou. Dat plan kan nu dus de papierversnipperaar in."

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/rusland-voert-exportverbod-voor-autos-in/

De levertijden voor deze busjes zullen ook wel toenemen...

Nedcar lag al meteen plat omdat BMW de kabelbomen in Oekraine laat maken. Dus daar is de financiële pijn al groot.

rw54 zei:
Ook de transportbranche heeft het moeilijk met de stijgende prijzen voor brandstof:

Onlangs een bericht gelezen over het transportbedrijf Gartner in Oostenrijk die o.a. ook veel voor Ikea rijdt. Ze hebben 2'000 vrachtwagencombinaties, gemiddeld rijdt een combinatie ca. 120'000km per jaar en per jaar wordt er ca. 80 miljoen ltr. diesel getankt.

Het is in (de Westerse) transportwereld wel vrij gebruikelijk tegenwoordig om een zgn. brandstof(diesel)clausule in de leveringsvoorwaarden te hebben. Al kan zo'n toeslag de dagelijkse prijsstijgingen momenteel niet bijbenen.

TLN.nl zei:
(..) Dieselprijs op recordhoogte
Sinds de Russische invasie in Oekraïne op 24 februari is de dieselprijs in 13 stappen met 35 ct/liter gestegen. Nooit lagen de prijzen hoger dan nu, twee euro per liter diesel (Grootverbruiksprijs, ex btw) is heel dicht bij. De laatste 10 jaar bewoog de literprijs voor diesel zich steeds in een bandbreedte tussen 92 cent (januari 2016) en 1,30 euro (september 2021). Na een sterke daling bij het uitbreken van de coronacrisis begonnen de prijzen vanaf november 2020 flink te stijgen. (..)

https://www.tln.nl/nieuws/waarom-is-een-brandstofclausule-onmisbaar/

Vervoerskosten / de prijs van de dienstverlening zal toch rap verhoogd moeten worden.
Vandaag 86 liter diesel getankt met de werkauto.. er stond over de 200 euro op het display.. Dat was 4 weken geleden nog zo rond de 150 euro.. en het werk dat ik ermee moet doen is niet wezenlijk gewijzigd.. dus om de 2 dagen gaat er dus zo'n 80-100 liter diesel doorheen.... Grof gezegd dus zo;n 150 euro per week aan extra brandstofkosten momenteel.. Bij zo'n 170 ~ 200 stops in de week. (waar de omzet mee gemaakt moet worden) is dat ongeveer een dubbeltje per stop extra.. valt mij nog mee, eerlijk gezegd.. Had het erger verwacht.

Durashift zei:
Vandaag 86 liter diesel getankt met de werkauto.. er stond over de 200 euro op het display.. Dat was 4 weken geleden nog zo rond de 150 euro.. en het werk dat ik ermee moet doen is niet wezenlijk gewijzigd.. dus om de 2 dagen gaat er dus zo'n 80-100 liter diesel doorheen.... Grof gezegd dus zo;n 150 euro per week aan extra brandstofkosten momenteel.. Bij zo'n 170 ~ 200 stops in de week. (waar de omzet mee gemaakt moet worden) is dat ongeveer een dubbeltje per stop extra.. valt mij nog mee, eerlijk gezegd.. Had het erger verwacht.

Misschien de berekening nog een keertje overdoen?

^^^^ :p Ja, heb ik maar even gedaan, met de elektronische calculator. Na een nachtje slapen had ik toch een vermoeden dat het iets te rooskleurig was..

80 - 100 eurocent per stop extra.. drukt wel iets steviger op de marge(vermindering).

Ruimer gezien dan de autowereld vrees ik dat de kloof tussen de minder en meer bemiddelden enkel nog sterker zal toenemen en of dat nu bepaald wenselijk is voor een maatschappij ...

Wie een mooi inkomen heeft, een eigen huis, een warmtepomp / zonnepanelen, een bedrijfswagen op de oprit, voelt dit soort prijsstijgingen uiteraard ook en zal terecht eens goed vloeken dat de politiek zo lang aarzelt om de impact daarvan te temperen (en intussen de extra inkomsten van accijns en BTW casht), maar wat met de alleenstaande mama die een slecht geïsoleerd kot huurt en op het OV is aangewezen en alles in het werk moet stellen dat de kinderen met een volle brooddoos naar school kunnen gaan? Idem werkloze mensen of personen met een langdurige ziekte of handicap, voor hen is dat een regelrecht drama ipv minder kunnen sparen voor de volgende zomervakantie.
En dat in de rijkste regio ter wereld en met een op til staande humanitaire crisis die eraan komt.

rw54 zei:

Dat zulke bedrijven maar snel om mogen donderen. Heel snel.

@Niseko Zoals meer populisten schrijf je maar iets zonder dat je precies weet hoe het zit.
Het is hier al vaker uitgelegd dat de accijnzen een vast bedrag per liter zijn en dus niets te maken hebben met de steeds stijgende brandstofprijzen van de laatste weken.
Dus de extra inkomsten van de accijns waarmee de overheid casht is totaal geen sprake.

@ScaniaV8, BTW is percentage gebonden, gaat de prijs omhoog dan gaat BTW ook omhoog.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/11/heffingen-op-benzine-omlaag-a4100626#:~:text=Dat%20heeft%20te%20maken%20met,wordt%2021%20procent%20btw%20geheven.

NRC 11.3.2022 zei:
Doordat de prijzen omhoog gaan, stijgen ook de inkomsten van de overheid: 21 procent over 2,50 euro per liter is immers een stuk meer dan over 1,70 euro per liter, de prijs van een jaar geleden. „Voor elke 5 cent waarmee de prijzen stijgen, krijgt de overheid ruim een cent extra btw. Op 5,5 miljard liter benzine per jaar is dat gigantisch.”

ScaniaV8 zei:
@Niseko Zoals meer populisten schrijf je maar iets zonder dat je precies weet hoe het zit.
(..).

Ik lees zijn betoog vooral als vergroting van de groep mensen die het leven makkelijk afgaat en zij die haast elke dag strijden om een dag verder te komen.
Daar heeft hij gewoon gelijk (wat mij betreft) en dat las ik, toevallig, ook nog in het FD vanavond.

De nu door onze overheid gekozen, generieke, compensatiemaatregelen voor gestegen energiekosten bevorderen vooral de groep mensen die nog niet al te veel moeite hebben de energienota te betalen. Zij wonen vaak al in grotere huizen.. als op 1 juli de BTW op elektriciteit en gas van 21 naar 9 procent gaat.. wordt het warm stoken van het privé zwembad of de welness Spa (net in geïnvesteerd doordat het geld tijdens de coronacrisis niet op kon aan (verre) vakantiereizen...) een stukje voordeliger.

Beter was het om, ja het is wellicht een besmet woord tegenwoordig, met toeslagen te werken voor de mensen die het echt nodig hebben en/of de heffingskortingen te verhogen.

Erger is nog de begrote kosten van 2,8 miljard haast niet gedekt zijn door andere uitgaven te verminderen of bepaalde belastingen te verhogen.
Ja, de BTW inkomsten over brandstof stijgen dan vanzelf..
M.a.w. de rekening hiervoor komt bij de volgende generatie te liggen; de kinderen dus..

Okay.. er was nog 354 miljoen gevonden in een potje dat voorzien was op Brexit malheur.. dat (vooralsnog) uitgebleven is..
Nou, is het 'opzouten van de Engelsen' toch nog ergens goed voor..;)

Niseko zei:
.... maar wat met de alleenstaande mama die een slecht geïsoleerd kot huurt en op het OV is aangewezen en alles in het werk moet stellen dat de kinderen met een volle brooddoos naar school kunnen gaan? Idem werkloze mensen of personen met een langdurige ziekte of handicap....

Die hebben al recht op o.a. zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag/kindgebonden budget, binnenkort nog energietoeslag, eventueel kwijtschelding gemeentelijke belastingen... al die tegemoetkomingen worden gemakshalve vaak niet genoemd maar dat komt allemaal nog wel bij het inkomen op van die minder draagkrachtigen, en dat wordt allemaal weer betaald van de belastinginkomsten van de beter bedeelden.
Je kunt er wel heel dramatisch over gaan doen maar wat dat betreft is het helemaal niet zo slecht geregeld in ons kikkerlandje, de draagkrachtigen betalen hier nog aardig mee aan het inkomen van de minder bedeelden.

Durashift zei:
ScaniaV8 zei:
(..).

Ik lees zijn betoog vooral als vergroting van de groep mensen die het leven makkelijk afgaat en zij die haast elke dag strijden om een dag verder te komen.
Daar heeft hij gewoon gelijk (wat mij betreft) en dat las ik, toevallig, ook nog in het FD vanavond.

De nu door onze overheid gekozen, generieke, compensatiemaatregelen voor gestegen energiekosten bevorderen vooral de groep mensen die nog niet al te veel moeite hebben de energienota te betalen. Zij wonen vaak al in grotere huizen.. als op 1 juli de BTW op elektriciteit en gas van 21 naar 9 procent gaat.. wordt het warm stoken van het privé zwembad of de welness Spa (net in geïnvesteerd doordat het geld tijdens de coronacrisis niet op kon aan (verre) vakantiereizen...) een stukje voordeliger.

Beter was het om, ja het is wellicht een besmet woord tegenwoordig, met toeslagen te werken voor de mensen die het echt nodig hebben en/of de heffingskortingen te verhogen.

Erger is nog de begrote kosten van 2,8 miljard haast niet gedekt zijn door andere uitgaven te verminderen of bepaalde belastingen te verhogen.
M.a.w. de rekening hiervoor komt bij de volgende generatie te liggen; de kinderen dus..

Okay.. er was nog 354 miljoen gevonden in een potje dat voorzien was op Brexit malheur.. dat (vooralsnog) uitgebleven is..

Van de ene kant heb je eel gelijk, maar je ziet dan wel dat de cadeaurjes steeds bij dezelfde groep terechtkomt en dat het ook steeds dezelfde groep is die het op mag hoesten.

Janneman zei:
Durashift zei:
ScaniaV8 zei:
(..).

Van de ene kant heb je eel gelijk, maar je ziet dan wel dat de cadeaurjes steeds bij dezelfde groep terechtkomt en dat het ook steeds dezelfde groep is die het op mag hoesten.
Ik ben blij het op te mogen hoesten en het niet te hoeven ontvangen. De meeste die al jouw zogenaamde cadeautjes krijgen willen dat liever ook niet, maar ze hebben het nodig om te overleven

^^ en vergeet niet dat veel mensen ook zomaar weer een paar honderd euro terug mogen betalen in een volgend fiscaal jaar.. want het jaarinkomen was nét ff een paar euro anders als aan het begin van het fiscale jaar voorzien.

Immers, vele mensen hebben flexibele banen..met flexibele arbeidsuren en dus inkomsten. Daar kan je maar moeizaam een maandelijkse, vaste, toeslag op aanvragen.
Dat is niet uit luxe.

Tsja, als je terug moet betalen heb je vooraf ook al teveel gekregen.
Als zelfstandige heb ik ook geen vast inkomen en krijg ik ook wel eens wat terug van de belastingdienst, maar dat bedrag heb ik vooraf dan ook al teveel betaald.... sigaar uit eigen doos.
Maar het komt ook wel voor dat ik nog aardig bij moet betalen, in dat geval heb ik vooraf dus te weinig in de belastingpot gestort.
Zijn gewoon dingen waar je rekening mee moet houden in je uitgavenpatroon, niet alles tot de laatste cent opmaken.

Ik denk ook dat het een mooi moment is om eens te zien hoe gruwelijk rijk we hier zijn.

Autokosten: laat dat deukje eens zitten, rij 6 jaar langer door, werk thuis, ga op de fiets.

Energie: zet je kachel alleen in de woonkamer op 18 graden. Laat de droger, 65" TV en vaatwasser eens uit.

Armoede in NL: Ik ben redelijk ingewijd in de wereld van kringloopwinkels, voedselbanken en uitkeringen. Er is echt veel beschikbaar voor deze mensen. Vaak hoor je de ernstige gevallen van mensen die in de schuldsanering zijn gekomen door allerlei ellende en onkunde. Echter, er zijn er meer dan genoeg die een prima leven hebben.

rw54 zei:

Hopelijk liefst dit ertoe dat men eens wat meer gaat nadenken over lokale productie in plaats van goederen en wagens de wereld rond te laten gaan om enkele centen uit te sparen.
Noordzeegarnaal wordt zo naar Marokko getransporteerd om daar te pellen, waarna ze terug richting Noorden gaan om hier verkocht te worden.
En zo kan ik nog een pak voorbeelden aanhalen van absurde situaties.

ach wij zien het als pijn. We komen er nu achter dat alles veel meer met elkaar verweven is dan we dachten en daar zien we nu de gevolgen van. De E.U.S.S.R en Amerika hebben beloften aan de Oekraïne gedaan waarvan ze al wisten dat ze die niet konden waarmaken met deze uitbarsting als resultaat. De grote schreeuwers over sancties en allerlei pest maatregelen beseffen helaas niet dat ze veelal ook in eigen voet schieten. Ook hier werd grof verdiend aan de rijke Russen. In Veenendaal werd speciaal voor de Oekraïense plofkippen een slachterij neer gezet waar Oost Europese slaven werken tegen een hongerloontje, zodat het vlees het predicaat Nederlands vlees kon krijgen. De polen werden te duur maar gelukkig heeft Rutte beloofd dat de Oekraïners hier visum vrij ( eigenlijk vogelvrij) mooi die arbeidsplekken kunnen opvullen en de ratrace wel kan door gaan.
Door de Corona werd de tweedeling al zichtbaarder maar nu door deze reset van economische en politiek machtsblokken word de kloof nog veel groter en beseffen we ineens dat we wel erg op het randje wiebelen. Ik hoef geen splinternieuwe auto meer, alle bling bling ten spijt. Ik ben tevreden met wat ik heb en geef het geld dat ik nog heb lever uit aan andere leuke dingen. Leuke betaalbare auto's zijn er niet meer. Gelukkig zijn er nog wel alternatieven, ook voor de sancties, maar die noemen we liever niet.

iDS zei:
Hopelijk liefst dit ertoe dat men eens wat meer gaat nadenken over lokale productie in plaats van goederen en wagens de wereld rond te laten gaan om enkele centen uit te sparen.
Noordzeegarnaal wordt zo naar Marokko getransporteerd om daar te pellen, waarna ze terug richting Noorden gaan om hier verkocht te worden.
En zo kan ik nog een pak voorbeelden aanhalen van absurde situaties.

Tsja... maar waar vind je in het strontverwende Nederland nog mensen die 8 uur per dag garnalen willen pellen of soortgelijk "vies/zwaar" werk willen doen?
Er wordt in Nederland genoeg en heel efficiënt lokaal geproduceerd, het grote probleem is dat er hier gewoon geen eigen werkvolk is die deze producten wil verwerken want daarvoor moeten we massaal het werkvolk uit andere landen aanhalen (wat volgens diverse radicale politieke partijen ook een "no go" is)... dus dan rest alleen maar een hoop transport voor de verwerking.
Met lonen verhogen prijs je het product ook compleet uit de markt, want als consument willen we natuurlijk wel voor een duppie op de eerste rang blijven zitten.

Precies, er is in de maatschappij vrij weinig waardering voor mensen die met de handen werken, iedereen leert maar door en door om later achter het bureau te kunnen zitten. Begrijp mij niet verkeerd, ook die zijn nodig maar door handenarbeid minimaal te waarderen creëren we een probleem straks. De gaten kunnen nu al niet gevuld worden, dat gaat alleen maar erger worden. Maar iedere verbetering hierin zal invloed hebben op de prijs en zolang Jan modaal het als best vind zo zal er nooit wat veranderen. Tot hij of zij tegen een muur loopt.

hobbes2cv zei:
ach wij zien het als pijn. We komen er nu achter dat alles veel meer met elkaar verweven is dan we dachten en daar zien we nu de gevolgen van. De E.U.S.S.R en Amerika hebben beloften aan de Oekraïne gedaan waarvan ze al wisten dat ze die niet konden waarmaken met deze uitbarsting als resultaat. De grote schreeuwers over sancties en allerlei pest maatregelen beseffen helaas niet dat ze veelal ook in eigen voet schieten. Ook hier werd grof verdiend aan de rijke Russen. In Veenendaal werd speciaal voor de Oekraïense plofkippen een slachterij neer gezet waar Oost Europese slaven werken tegen een hongerloontje, zodat het vlees het predicaat Nederlands vlees kon krijgen. De polen werden te duur maar gelukkig heeft Rutte beloofd dat de Oekraïners hier visum vrij ( eigenlijk vogelvrij) mooi die arbeidsplekken kunnen opvullen en de ratrace wel kan door gaan.
Door de Corona werd de tweedeling al zichtbaarder maar nu door deze reset van economische en politiek machtsblokken word de kloof nog veel groter en beseffen we ineens dat we wel erg op het randje wiebelen. Ik hoef geen splinternieuwe auto meer, alle bling bling ten spijt. Ik ben tevreden met wat ik heb en geef het geld dat ik nog heb lever uit aan andere leuke dingen. Leuke betaalbare auto's zijn er niet meer. Gelukkig zijn er nog wel alternatieven, ook voor de sancties, maar die noemen we liever niet.

Waarom is deze ‘uitbarsting’ daarvan het resultaat? Ze is het resultaat van mensen die het beu zijn naar de pijpen van Moskou te dansen nadat ze decennia lang enkel te luisteren hadden en niks in de pap te brokken hadden.
Daarnaast stelt Putin vast dat zijn olie-inkomsten op drijfzand zijn gebouwd. Figuurlijk weliswaar maar met even dramatische gevolgen: de permafrost inde toendra ontdooit, dus de olievelden daar worden onbereikbaar.
En nu hebben die Oekraïners toch wel olie in hun territoriale wateren inde Zwarte Zee zeker. Die kan Putler toch niet uit zijn handen laten glippen…

Muddy Bandit zei:
Met lonen verhogen prijs je het product ook compleet uit de markt, want als consument willen we natuurlijk wel voor een duppie op de eerste rang blijven zitten.
Dus moeten we leren dat een product zijn eerlijke prijs heet:
Géén T-shirts van 5 € die uit Bangladesh komen, geen nieuwe kleren elk seizoen en die oude bij het vuilnis.
Dàt is een eerste les: mensen hier zijn verwend en willen alleen maar meer voor een lagere prijs: elke 2 jaren een nieuw mobieltje, om de 4 jaren een andere wagen…misschien moeten we er eens bij stilstaan dat dàt een van de redenen is dat we een plannet ‘B’ nodig hebben om alles wat ons hartje begeert te produceren.

iDS zei:
geen nieuwe kleren elk seizoen en die oude bij het vuilnis. [...] mensen hier zijn verwend en willen alleen maar meer voor een lagere prijs: elke 2 jaren een nieuw mobieltje, om de 4 jaren een andere wagen…

Een beetje genieten mag ook wel hoor...
Geen modieuze kleding, een ouderwetse telefoon en een aftandse auto. Klinkt als enorm genieten... Koop bewust, duurzaam (goedkoop is niet voor niets duurkoop) en kwalitatief hoogwaardig. Daar heb jij en de wereld veel meer aan.

EclecticBlue zei:
iDS zei:
geen nieuwe kleren elk seizoen en die oude bij het vuilnis. [...] mensen hier zijn verwend en willen alleen maar meer voor een lagere prijs: elke 2 jaren een nieuw mobieltje, om de 4 jaren een andere wagen…

Een beetje genieten mag ook wel hoor...
Geen modieuze kleding, een ouderwetse telefoon en een aftandse auto. Klinkt als enorm genieten... Koop bewust, duurzaam (goedkoop is niet voor niets duurkoop) en kwalitatief hoogwaardig. Daar heb jij en de wereld veel meer aan.

Dat is wel weer het andere uiterste.

Muddy Bandit zei:
Tsja, als je terug moet betalen heb je vooraf ook al teveel gekregen.
Als zelfstandige heb ik ook geen vast inkomen en krijg ik ook wel eens wat terug van de belastingdienst, maar dat bedrag heb ik vooraf dan ook al teveel betaald.... sigaar uit eigen doos.
Maar het komt ook wel voor dat ik nog aardig bij moet betalen, in dat geval heb ik vooraf dus te weinig in de belastingpot gestort.
Zijn gewoon dingen waar je rekening mee moet houden in je uitgavenpatroon, niet alles tot de laatste cent opmaken.
Nou precies. In dat opzicht snap ik sommige mensen ook niet. Dat zijn toch zaken die je aan ziet komen, regeren is vooruitzien dan. Verder hanteer ik voor mezelf altijd een simpele stelregel: wees blij dat je belasting mag betalen, dat betekent namelijk ook dat je wat verdiend en dus te besteden hebt.
Wat dat betreft is de huidige (radio)reclame van de ABN ook fantastisch: meneer vraagt in paniek aan mevrouw of er nog budget is voor een koffiezetapparaat (want die is stuk), mevrouw reageert in paniek terug dat er nog 'van alles aan komt'. De huur, het telefoonabonnement... Want dat is ook niet te overzien natuurlijk zonder de hulp van een accountant :confused: Maar gelukkig is daar de redding: De bankieren-app van de ABN geeft nu ook aan welke kosten er aan zitten te komen. Meneer en mevrouw zijn gered. 'OoOoW KaN PriMA!!!' Worden mensen an sich nou gewoon steeds debieler, of zijn het alleen de reclames?

V0RQ zei:
Ik denk ook dat het een mooi moment is om eens te zien hoe gruwelijk rijk we hier zijn.

Autokosten: laat dat deukje eens zitten, rij 6 jaar langer door, werk thuis, ga op de fiets.

Energie: zet je kachel alleen in de woonkamer op 18 graden. Laat de droger, 65" TV en vaatwasser eens uit.

Armoede in NL: Ik ben redelijk ingewijd in de wereld van kringloopwinkels, voedselbanken en uitkeringen. Er is echt veel beschikbaar voor deze mensen. Vaak hoor je de ernstige gevallen van mensen die in de schuldsanering zijn gekomen door allerlei ellende en onkunde. Echter, er zijn er meer dan genoeg die een prima leven hebben.

Als jij redelijk ingewijd bent in de kringloop winkels, dan weet jij ook wel, dat koopjes hier ook allang geweest zijn.
Het is vaak goedkoper om op marktplaats iets te zoeken dan in de kringloopwinkel.
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van kringloopwinkels, maar mag graag struinen bij de oude electronica. Iets wat overigens ook minder en minder wordt.

marcel21674 zei:
...
Als jij redelijk ingewijd bent in de kringloop winkels, dan weet jij ook wel, dat koopjes hier ook allang geweest zijn.
Het is vaak goedkoper om op marktplaats iets te zoeken dan in de kringloopwinkel.
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van kringloopwinkels, maar mag graag struinen bij de oude electronica. Iets wat overigens ook minder en minder wordt.

Ik doelde meer op kleding en speelgoed.

Kringloopwinkels zijn natuurlijk nooit voordeliger dan iemand die iets kwijt wil zonder het voor niets naar zo'n kringloopwinkel te brengen. Zeker bij electronica waar er ook nog wat wordt getest en garantie wordt gegeven.

De voorde

V0RQ zei:
Ik doelde meer op kleding en speelgoed.

Kringloopwinkels zijn natuurlijk nooit voordeliger dan iemand die iets kwijt wil zonder het voor niets naar zo'n kringloopwinkel te brengen. Zeker bij electronica waar er ook nog wat wordt getest en garantie wordt gegeven.

De voorde

Dat is wel wat mij lichtelijk stoort. Kringloopwinkels willen alles gratis hebben, mooi streven, maar het lijkt mij dan niet helemaal de bedoeling dat ze dat dan weer tegen marktprijzen of meer verkopen.
En garantie is natuurlijk kolder, hoe kun je garantie geven op 20 jaar oude electronica. Bij elke aan of uit schakeling kan het klaar zijn, die zitten al in geleende tijd.

marcel21674 zei:
...
Dat is wel wat mij lichtelijk stoort. Kringloopwinkels willen alles gratis hebben, mooi streven, maar het lijkt mij dan niet helemaal de bedoeling dat ze dat dan weer tegen marktprijzen of meer verkopen.
En garantie is natuurlijk kolder, hoe kun je garantie geven op 20 jaar oude electronica. Bij elke aan of uit schakeling kan het klaar zijn, die zitten al in geleende tijd.

Ik was er vanmiddag nog even toevallig. Het idee is volgens mij dat er laagdrempelig in arbeidsplaatsen wordt voorzien, er is wat subsidie. Ze kunnen waarschijnlijk goedkoper of gratis een derde (tonnen) van de waardeloze spullen dumpen als afval en eenmaal in de winkel kost een koelkast, wasmachine of TV natuurlijk best wat gesjouw, controle, ruimte etcetera. TV's van een jaar of 20 oud vroegen ze €20 voor en net zo gare Loewe €70 voor en dan krijg je volgens mij een maandje garantie.

Een bankstel is veel duurder, maar je kan precies zien wat je koopt, bezorgen is ook niet duur en er is best wat keuze. Ga dat maar eens proberen via Marktplaats op een zaterdag als je zelf geen busje hebt.

Verder heb ik wel eens het idee dat er ook willekeur is bij de "afdelingschef" Soms staan er stapels printers, krulspeldwarmers en analoge racestuurtjes waarvan het een wonder zou zijn als ze er ook maar 1 van verkopen. Weer ontopic: er stond een affabriek autoradio, ik denk van een japans merk. Nou je moet het maar net nodig hebben en daar zien staan (online zetten ze dingen zelden)

Hoeveel teruggeroepen vracht zal er al zijn ivm de oorlog / sancties tegen Rusland?

Ik kwam een bericht tegen over de opslag van een lading Scania vrachtwagens die op een boot richting Rusland stonden.. maar rechtsomkeert heeft gemaakt. Worden nu gestald te Deventer.. en de huur van de m2 terrein komen weer ten gunste aan de opvang van oorlogsvluchtelingen in de regio.

Salland1.nl zei:
Het beveiligde S/Park-terrein in Deventer wordt binnenkort gebruikt als tijdelijke stallingslocatie voor trucks van Scania, die op weg waren naar Rusland. Het schip, dat met de nieuwe trucks onderweg was, heeft in verband met de oorlog in Oekraïne rechtsomkeert gemaakt. Inmiddels zijn de vrachtwagens weer in Nederland en heeft Scania acuut een stallingslocatie nodig. De vergoeding voor de tijdelijke stalling komt ten goede aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen in de Veiligheidsregio Overijssel. (..)

https://www.salland1.nl/tijdelijke-stalling-scania-trucks-op-s-park-terrein-in-deventer-voor-goed-doel/

Durashift zei:
Hoeveel teruggeroepen vracht zal er al zijn ivm de oorlog / sancties tegen Rusland?

Ik kwam een bericht tegen over de opslag van een lading Scania vrachtwagens die op een boot richting Rusland stonden.. maar rechtsomkeert heeft gemaakt. Worden nu gestald te Deventer.. en de huur van de m2 terrein komen weer ten gunste aan de opvang van oorlogsvluchtelingen in de regio.

Salland1.nl zei:
Het beveiligde S/Park-terrein in Deventer wordt binnenkort gebruikt als tijdelijke stallingslocatie voor trucks van Scania, die op weg waren naar Rusland. Het schip, dat met de nieuwe trucks onderweg was, heeft in verband met de oorlog in Oekraïne rechtsomkeert gemaakt. Inmiddels zijn de vrachtwagens weer in Nederland en heeft Scania acuut een stallingslocatie nodig. De vergoeding voor de tijdelijke stalling komt ten goede aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen in de Veiligheidsregio Overijssel. (..)

https://www.salland1.nl/tijdelijke-stalling-scania-trucks-op-s-park-terrein-in-deventer-voor-goed-doel/
Maar wat was het probleem nu met die Scania's? waren ze nog niet betaald? of waren het lease machines? kijk dan ligt het iets lastiger, maar als ze al betaald waren dan is het mooi dom van Scania want nu gaan de Russen gewoon weer Kamaz of iets Chinees rijden. Ook onderdelen worden wat lastiger ( ook voor landbouwmachines uit het westen) en dat doet de reputatie van een merk ook geen goed, nu niet en ook niet na de oorlog

hobbes2cv zei:
Durashift zei:

Salland1.nl zei:

Maar wat was het probleem nu met die Scania's? waren ze nog niet betaald? of waren het lease machines? kijk dan ligt het iets lastiger, maar als ze al betaald waren dan is het mooi dom van Scania want nu gaan de Russen gewoon weer Kamaz of iets Chinees rijden. Ook onderdelen worden wat lastiger ( ook voor landbouwmachines uit het westen) en dat doet de reputatie van een merk ook geen goed, nu niet en ook niet na de oorlog
Als ze al betaald zijn dan is het een geluk voor Scania, ze kunnen ze nu nog een keer verkopen.

hobbes2cv zei:
Durashift zei:

Ik kwam een bericht tegen over de opslag van een lading Scania vrachtwagens die op een boot richting Rusland stonden.. maar rechtsomkeert heeft gemaakt. (..)/

Maar wat was het probleem nu met die Scania's? waren ze nog niet betaald? (..) Ook onderdelen worden wat lastiger ( ook voor landbouwmachines uit het westen) en dat doet de reputatie van een merk ook geen goed, nu niet en ook niet na de oorlog

Wat precies de reden is, kan ik ook niet zo 123 terug vinden. Het lijkt mij dat het van doen heeft met de (handels) sancties. Wellicht vooruitlopend hierop?
Wellicht is Scania zelf degene die de zakelijke banden doorsnijdt?

In het artikel wordt wel geschreven dat de voertuigen
(..) waarvoor Scania een nieuwe afnemer vindt, worden direct uitgeleverd. Het aantal trucks op het terrein neemt dus gaandeweg af.(..)
. Als dit klopt, wordt het voertuig opnieuw aangeboden aan de markt (en verkocht, aangezien ze een orderstop hebben ingesteld voor zes maanden..).
Lijkt mij dat, indien de bootlading al vooruit was betaald door de Russische importeur / de klanten.... Scania dit bedrag zal storneren. Dat zal op dit moment wel niet lukken.. dus dat wordt dat 'een bevroren tegoed'.
Het geld houden en 'dubbel verkopen en cashen' zal ik vrij schandalig vinden.

Scania doet hetzelfde als alle andere vrachtautomerken, nl. geen auto's en onderdelen meer leveren aan Rusland in verband met de sancties.
Toevallig komt het van Scania in het nieuws omdat de Stentor heeft gemeld dat ze in Deventer gestald worden.
Helaas moeilijk te verkopen in West Europa omdat er geen Euro 6 motoren in zitten.

hobbes2cv zei:
Durashift zei:

Salland1.nl zei:

Ik vind dit een wereldvreemd verhaal zo.

Boppie zei:
hobbes2cv zei:
Durashift zei:

Salland1.nl zei:

Ik vind dit een wereldvreemd verhaal zo.
o wacht ik snap het al : Scania voelt de hete adem van de politiek in zijn rug en probeert direct politiek correct te zijn. De vrachtwagens worden nu op papier hier een poosje gestald en als de aandacht weer weg is worden ze aan een handelaar in zuid afrika of ergens in zuid amerika verkocht en gaan ze alsnog naar Rusland, iedereen happy. Zo werkt dat momenteel met heel veel producten. Dat doen we al vele jaren zo, echte Hollandse handelsgeest

Terug
Bovenaan