Durashift
Kilometervreter
Natuurlijk, het leed/ de pijn dat de oorlog in Oekraïne veroorzaakt bij de mensen die daar leven, geleefd hebben of ervoor gevlucht zijn is vele malen groter dan de ongemakken die wij hier in het (nog) veilige Nederland ervaren. Ik denk wel dat ons nog wel het een en ander staat te wachten qua ongemak en financiële derving.
Er is al een draad over de fors stijgende brandstofprijzen.
Wellicht kan het in dit draadje wat breder getrokken met autobranche gerelateerde berichten die in de huidige oorlog/crisis in Europa een oorsprong vinden door de economische realiteit?
Ik trap af met een bericht over de schadebranche.
[size=small]Toevallig bedacht ik mij vandaag dat het voor spuiterijen ook wel duurdere tijden worden om de spuitcabine op temperatuur te houden (voor het drogen van de lak). Veelal worden die cabines op stook (diesel) olie verwarmd, wat nu aardig in prijs aan het stijgen is.[/size] Daarstraks las ik een bericht (noodkreet) van een schadeherstelketen.
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/schade/30933-peter-hubregtse-asn-luidt-de-noodklok-en-roept-op-tot-dialoog
Tja.. stijgende schadekosten.. is uiteindelijk een hogere verzekeringspremie.. toch?
Nu kennen wij ook al wel gebrek aan vaklieden binnen de schadebranche.. de arbeidsmigrant is daar ook niet vreemd. Zal dat arbeidspotentieel benut kunnen blijven?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Volkswagen gaat even geen bestellingen voor PHEV's aannemen.. vanwege stokkende toelevering en een al stevige wachtrij van 8 maanden..
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30948-volkswagen-stopt-met-bestellingen-voor-aantal-hybride-modellen
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voorlopig geen bedrading en kabelbomen uit Oekraïne.
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30930-oekrainse-bedradingsleveranciers-goed-voor-7-marktaandeel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wat zal het volgende zijn?
Er is al een draad over de fors stijgende brandstofprijzen.
Wellicht kan het in dit draadje wat breder getrokken met autobranche gerelateerde berichten die in de huidige oorlog/crisis in Europa een oorsprong vinden door de economische realiteit?
Ik trap af met een bericht over de schadebranche.
[size=small]Toevallig bedacht ik mij vandaag dat het voor spuiterijen ook wel duurdere tijden worden om de spuitcabine op temperatuur te houden (voor het drogen van de lak). Veelal worden die cabines op stook (diesel) olie verwarmd, wat nu aardig in prijs aan het stijgen is.[/size] Daarstraks las ik een bericht (noodkreet) van een schadeherstelketen.
Automotive-online.nl zei:(..)Peter Hubregtse, directeur van schadeketen ASN, vreest een faillissementsgolf in de schadebranche als er niet snel een oplossing wordt gevonden voor de almaar stijgende energieprijzen, personeelstekort en de "te verwachten verdere ontwrichting van de supply chain door de oorlog in Oekraïne" en de daardoor verder stijgende kosten. Dat stelt hij in een ingezonden brief aan Automotive.
Hij roept de schadebranche en stakeholders op om de dialoog aan te gaan om "Engelse toestanden" te vermijden. "Bij elk faillissement of bedrijfssluiting, zien we ongeveer 35% van het personeel de schadebranche verlaten, waardoor vraag en aanbod nog verder uit elkaar gaan lopen en een vergelijking met de Engelse markt opdoemt, die ontstond net na de kredietcrisis. Door het omvallen van enorme aantallen schadeherstellers en de uitloop van personeel ontstonden door capaciteitstekort enorme wachttijden, lagere klanttevredenheid, ontbrak de ruimte om stappen te zetten op duurzaamheid en technologie en steeg het gemiddeld schadebedrag binnen anderhalf jaar tijd met bijna 25 procent. Dit verhoogde schadebedrag houdt tot de dag van vandaag aan", waarschuwt Hubregtse. (..)
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/schade/30933-peter-hubregtse-asn-luidt-de-noodklok-en-roept-op-tot-dialoog
Tja.. stijgende schadekosten.. is uiteindelijk een hogere verzekeringspremie.. toch?
Nu kennen wij ook al wel gebrek aan vaklieden binnen de schadebranche.. de arbeidsmigrant is daar ook niet vreemd. Zal dat arbeidspotentieel benut kunnen blijven?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Volkswagen gaat even geen bestellingen voor PHEV's aannemen.. vanwege stokkende toelevering en een al stevige wachtrij van 8 maanden..
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30948-volkswagen-stopt-met-bestellingen-voor-aantal-hybride-modellen
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voorlopig geen bedrading en kabelbomen uit Oekraïne.
Automotive-online.nl zei:(..) De Oekraïense kabelboom- en bedradingstoeleveranciers zijn goed voor een wereldwijd marktaandeel van zeven procent. Vooral in Europa gevestigde fabrikanten kopen bedrading in Oekraïne. Door leveringsproblemen komen steeds meer autofabrieken stil te liggen. Dat meldt Reuters op basis van onder meer data van onderzoeksbureau Alix Partners.
In een gemiddelde auto zit ongeveer vijf kilometer aan bedrading. (..)
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30930-oekrainse-bedradingsleveranciers-goed-voor-7-marktaandeel
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wat zal het volgende zijn?