De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Er staat op het moment van schrijven in het register nog geen kandidaat voor de jongste Toyota Starlet P80. Dit is ook niet de allerjongste waarschijnlijk (productie ging door tot in 1996), maar een redelijk late is het wel, nog in nette staat ook. Genoeg reden voor mij om 'm in te sturen.

33jmhyv.jpg

LN-JP-11
Eerste toelating: 24 mei 1995, origineel Nederlands
Vervaldatum APK: 6 april 2017
 
En weer een paar kandidaten. Bij het vorige bericht wist ik nog niet dat ik vanavond nog een rondje zou gaan maken, anders had ik het samengevoegd.

Dit keer een kandidaat voor de jongste Opel Commodore A van Nederland.
2jd1dzr.jpg

43-52-SP
Eerste toelating: 3 september 1971, origineel Nederlands
Vervaldatum APK: 22 september 2017

En eentje, bij gebrek aan andere kandidaten dan, voor de oudste Volvo S90 van Nederland.
10ygdcm.jpg

SG-PZ-75
Eerste toelating: 25 september 1997, origineel Nederlands
Vervaldatum APK: 17 augustus 2016
 
Na de jongste Commodore A hier de oudste Commodore B: de 33-49-VN van 1 december 1972. Nu te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1053762214-opel-commodore-2-5-aut-1972-geel.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
 
De oudste Wolseley 1100 (mk1) is uit 1967. Werd in NL ook wel verkocht als Wolseley Wesp. Kenteken is wel slapend. Staat alweer een tijdje te koop op MP.



 
De oudste Volvo Amazon, een 131 van 26 juni 1970, de 36-07-MX. Gisteren op de snelweg gezien, zag er prima uit.
 
Hier een heel wat oudere Omega B1 Caravan dan de huidige oudste.
Kenteken: HZ-BF-42
Datum eerste toelating: 06-06-1994
APK vervaldatum: 15-06-2016 :rolleyes:
 
Astrawez zei:
Hier een heel wat oudere Omega B1 Caravan dan de huidige oudste.
Kenteken: HZ-BF-42
Datum eerste toelating: 06-06-1994
APK vervaldatum: 15-06-2016 :rolleyes:

Datum tenaamstelling 16-06-2016... nieuwe eigenaar? Ingeruild? Enkeltje sloop (maar nog niet als zodanig aangemeld)?
 
We zullen het binnenkort weten. Of een nieuwe apk, of demontage. Dat laatste zou natuurlijk jammer zijn.
Zeker omdat het ook écht de oudste was met nog een geldige apk. Was..
 
De jongste Renault 21 Nevada uit het overzicht is inmiddels gedemonteerd.
Wellicht is dit een goede kandidaat voor de vervanger ervan.

Kenteken: 14-JLH-2
Datum eerste toelating: 11-08-1994

 
Aangezien de 'oudste' Daewoo Matiz van Nederland zo'n 8 maanden geleden is 'gedemonteerd' heb ik een goede vervanger gevonden. Op de dag af even oud maar net een iets jonger kenteken:

De TR-BT-15 is gedemonteerd.

Kenteken: TR-BT-23.
Datum eerste afgifte: 23-06-1998.

 
Een van mijn favoriete auto's staat nog niet in het overzicht: de Alfa Romeo Giulia.

Dit is een kandidaat voor de oudste:
Kenteken: DE-65-36
Datum eerste toelating: 30-06-1965



Dit is een kandidaat voor de jongste:
Kenteken: 95-PJZ-5
Datum eerste toelating: 02-01-1979




De Triumph TR3 staat ook nog niet vermeld.

Dit is een kandidaat voor de oudste:
Kenteken: DH-72-62
Datum eerste toelating: 28-02-1956



Dit is een kandidaat voor de jongste:
Kenteken: AR-60-30
Datum eerste toelating: 30-06-1963

 
De jongste Giulia is een Nuova. Nou is het in de basis dezelfde auto (eigenlijk een facelift), maar misschien is van beide een oudste/jongste te vinden...
 
XBXG zei:
De jongste Renault 21 Nevada uit het overzicht is inmiddels gedemonteerd.
Wellicht is dit een goede kandidaat voor de vervanger ervan.

Kenteken: 14-JLH-2
Datum eerste toelating: 11-08-1994


Heel erg leuke vondst! Ze zijn onwijs zeldzaam, zoals je zelf ook weet. In theorie moet er met gemak een jongere te vinden zijn, want ze zijn nog tot bijna 1996 verkocht in Nederland. Maar ja, de praktijk heeft ze aardig uitgedund.
 
Er rijdt volgens RDWdata.nl een (1) 2.1 diesel van 1995 rond, benzines (1.7) zijn allemaal ouder. Zijn inmiddels zo zeldzaam dat er op Google Images amper meer een staat.
 
Klassiekerrijder zei:
De jongste Giulia is een Nuova. Nou is het in de basis dezelfde auto (eigenlijk een facelift), maar misschien is van beide een oudste/jongste te vinden...

Facelifts worden niet apart meegenomen toch?

Er moet zeker een oudere Giulia te vinden zijn, ze zijn vanaf 1962 geproduceerd. Een jongere moet misschien ook wel lukken, winkeldochter HT-11-HK was mijn eerste ingeving (31-01-1980), maar die blijkt te zijn geëxporteerd.
 
Een kanshebber voor de jongste Chevrolet Malibu Classic:

Kenteken: JL-16-LX
Datum eerste toelating: 18-02-1983

 
Alle geïmporteerde oldtimers met 01-01, 28-02 en 30-06 als datum zeggen mij niet zoveel, eerlijk gezegd. Dat zijn door de RDW vastgestelde data die zomaar een halfjaar kunnen verschillen met de daadwerkelijke eerste toelatingsdatum. Ik stel voor om die auto's alleen nog in de lijst op te nemen als het bouwjaar vermoedelijk uniek is.

Afgezien van de grille en het kofferdeksel is er nauwelijks verschil tussen een Giulia en een Giulia Nuova, het voert me veel te ver om voor elke kleine facelift een aparte notering te maken. Het moet nog een beetje werkbaar zijn om de lijst actueel te houden, of je moet het van me willen overnemen.
 
Ik weet niet of deze al in de lijst staat maar ik ben sinds een paar weken in het bezit van een, naar ik zelf dacht, redelijk vroege Passat 35i, in GL uitvoering.

Mijn ouders hebben ooit een Passat GL in exact dezelfde kleur gehad, dat was de TX-80-PD
 
Ik had geen idee dat de Fiat 124 Spider nog tot en met 1985 was geproduceerd. Dit is wellicht een kandidaat voor het jongste exemplaar.

Kenteken: RS-29-HS
Datum eerste toelating: 30-06-1985

 
Er zijn nog enkele P'tjes 205 van oktober 1998, dus jonger dan degene die in de lijst staat.
XD-JD-34 (vanmorgen gespot nabij Meijel)
 
5u1bnn.jpg


Nieuwe kandidaat voor de oudste Peugeot 604 van Nederland.
Eerste toelating: 16 maart 1976. Import NL: 9 juni 2016.
Vervaldatum APK: 15 juni 2018.
 
Wellicht is dit een kandidaat voor de jongste Peugeot 104:

Kenteken: NJ-85-JR
Datum eerste toelating: 26-06-1985

 
Wellicht de jongste Alfa Romeo Giulia? Dit model werd gebouwd t/m 1978, maar deze is in 1979 op kenteken gezet.

Kenteken: DS-80-JD
Datum eerste toelating: 12-04-1979

 
in 1982 nam Carbodies de productie van de black cab over van Austin, daarmee is dit wellicht de oudste Carbodies van Nederland.

Datum eerste toelating: 12-11-1982
 
@Gewoon Dirk,

Bedankt voor je bijdrage maar het gaat mij wat ver om van elk model dat hier nooit is geleverd en waarvan er slechts een handjevol exemplaren is ingevoerd een oudste en jongste te gaan noteren. Het bijhouden van de lijst moet wel een beetje werkbaar blijven. Ik beperk me dus liever tot modellen die gewoon nieuw in NL leverbaar zijn geweest.
 
Weer een kleine bijdrage van mijn kant.

x5cs3b.jpg

Verreweg (zo'n 2,5 jaar verschil met de huidige in de lijst) de jongste Renault 4 F4 die hier bekend is.
Eerste toelating: 16 juli 1987 (NL: 5 augustus 2015)
APK: 22 juli 2017
Gespot: vandaag te Eindhoven.
 
Omdat er nog geen oudste Golf Country genoteerd staat:

Kenteken: DF-GD-05.
D.E.T: 09-10-1991.




De Seat Malaga met kenteken DH-SG-61 is gedemonteerd.

De 'nieuwe' is zelfs nog een half jaar ouder!

Kenteken: ZG-32-RP.
D.E.T: 05-04-1991.




Oudst bekende SAAB 90. (Met dank aan Niels!)

Kenteken: LL-39-ZD.
D.E.T: 19-10-1984.

\


Oudst bekende SAAB 96.

Kenteken: DP-90-10.
D.E.T: 25-07-1960.




Nieuwe 'jongste' Montego?

Kenteken: JV-NX-82.
D.E.T: 19-01-1995.




Oudst bekende Renault Caravelle?

Kenteken: MH-35-85.
D.E.T: 15-04-1964.




Oudst bekende NSU RO80?

Kenteken: AM-45-80.
D.E.T: 13-01-1969.





Jongste Tjaffer? (Er staat nog geen jongste Tjaffer in de lijst...)

Kenteken: RZ-PL-32.
D.E.T: 18-09-1997.




Jongste Y10:

Kenteken: LX-JN-22.
D.E.T: 31-08-1995.





Oudste Sierra 3-deurs?

Kenteken: KJ-70-BG.
D.E.T: 04-11-1983.







Hier laat ik het even bij, sommige zijn natuurlijk niet heel 'serieus' maar dienen meer om te verbeteren voor andere forumleden. ;)
 
Met dank aan de foto's van Tim, ben ik ook eens gedoken in mijn foto's



PV-59-LB. een Audi 80 van 11-07-1986, als oudste van deze generatie



JG-63-VG, Audi 80 CL van 03-01-1983, als oudste in deze generatie.. Ik heb nog wel wat importjes in mijn stream staan, maar ik heb me bij Audi even tot de "ONKjes" gelaten.


LY-72-NP, als oudste die ik heb, een Audi 90 van 08-03-1985


De nieuwste 90, XL-86-JD 23-06-1989

20-GM-30, Austin Glider uit 02-05-1973, zouden ouderen moeten/kunnen zijn denk ik


NL-14-ZL, Autobianchi/Lancia A112 31-07-1985, de nieuwste



04-05-1988 Chevrolet Celebrity Wagon, TG-60-SZ de oudste


De nieuwste Daewoo Nexia, 19-02-1997 RF-LG-28

Dat was het voor nu :)
 
D' oh zei:
Omdat er nog geen oudste Golf Country genoteerd staat:

Kenteken: DF-GD-05.
D.E.T: 09-10-1991.

...

Hier laat ik het even bij, sommige zijn natuurlijk niet heel 'serieus' maar dienen meer om te verbeteren voor andere forumleden. ;)

Bij deze dan, in mijn archief kwam ik deze Golf Country tegen...

Kenteken: SB-FH-73
D.E.T.: 06-04-1990.

 
Men zou zichzelf een hoop werk kunnen besparen door het bestaande overzicht te raadplegen alvorens het eigen archief door te spitten.

En ook correct gebruik van 'oudste' en 'nieuwste' zou wat meer duidelijkheid verschaffen.
Voor de auto's die nog niet compleet waren of daadwerkelijk een aanscherping vormen: leuk! (y)
 
RobEU zei:
Men zou zichzelf een hoop werk kunnen besparen door het bestaande overzicht te raadplegen alvorens het eigen archief door te spitten.

En ook correct gebruik van 'oudste' en 'nieuwste' zou wat meer duidelijkheid verschaffen.
Voor de auto's die nog niet compleet waren of daadwerkelijk een aanscherping vormen: leuk! (y)

Geen idee of je hiermee ook op mij doelt maar ik kan zo snel zelf niet een 'fout' vinden in mijn post? Volgens mij zijn al mijn toevoegingen correcte aanscherpingen? :confused: :T
 
Nee, ik denk dat Rob doelt op de bijschriften bij de foto's van Pjötr. Zowel de Austin Glider als de Celebrity behoren niet tot de oudste, maar juist de jongere exemplaren van hun soort. En de Celebrity (die al vanaf 1982 bestaat) is wat dat betreft al aangescherpt. Wat trouwens allemaal niets afdoet aan mijn waardering voor de bijdrage.

Toch bespaar je me in het bijhouden van de lijst het allermeeste werk door juist niet alleen uit eigen werk te putten (daar gaat het me helemaal niet om) maar voordat je post nog eens even te kijken of er nog mogelijkheden zijn om de desbetreffende modellen nog verder aan te scherpen.
 
929V6 zei:
Toch bespaar je me in het bijhouden van de lijst het allermeeste werk door juist niet alleen uit eigen werk te putten (daar gaat het me helemaal niet om) maar voordat je post nog eens even te kijken of er nog mogelijkheden zijn om de desbetreffende modellen nog verder aan te scherpen.

Ah, dat had ik mij ook al bedacht. Maar soms zijn er van bepaalde auto's gewoon te veel om na te gaan. Daarom heb ik uiteindelijk alleen uit eigen werk geput en heb ik aangegeven dat het mensen vrij staat om mij te verbeteren. De lijst wordt volgens mij niet dagelijks bijgewerkt dus er is over het algemeen wel tijd genoeg om elkaar te verbeteren.

Maar ik begrijp goed wat je bedoeld. Ik zal er in het vervolg rekening mee houden. ;)
 
jongens, in het register word er alleen gekeken naar datum eerste registratie denk ik? Mijn bx break is namelijk pas een jaar na productie op kenteken gezet (productie 20-06-1985) en eerste tenaamstelling is 09-05-1986.
 
Oudste Clipper:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1111218478-ford-escort-1-4-cl-clipper-apk-tot-juni-2017-bj-1991.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr&pos=17
ZN-66-KX : 23-5-1991
34gvjmg.jpg
 
Om hier even op te reageren beste 1992,
Je moet even op de eerste pagina kijken , als je dan iets naar beneden scrollt zie je de actueele hall of fame.

Daar is te zien dat de oudste golf III in bezit is van kenteken DB-JZ-45 van 9 september 1991.
 
RobEU zei:
Men zou zichzelf een hoop werk kunnen besparen door het bestaande overzicht te raadplegen alvorens het eigen archief door te spitten.

En ook correct gebruik van 'oudste' en 'nieuwste' zou wat meer duidelijkheid verschaffen.
Voor de auto's die nog niet compleet waren of daadwerkelijk een aanscherping vormen: leuk! (y)


Kijk helemaal mee eens.

Als ik zo het rijtje van Pjotr bekijk (wat betrefd de audi's) klopt er niets van.

Dus nogmaals:
Men zou zichzelf een hoop werk kunnen besparen door het bestaande overzicht te raadplegen alvorens het eigen archief door te spitten.
 
Wellicht is het handig om een directe link in de openingspost te plaatsen. Nu moet je steeds doorklikken...

Dit is een verbetering van de oudste Volvo 245.
Kenteken: 39-YB-79
Datum eerste toelating: 04-11-1974

 
Bedankt Stif voor je reactie, ik dacht dat ze in November 1991 naar Nederland gekomen waren, maar dan ben ik nog wel de eerste eigenaar
en niet de tweede zoals bij de DB-JZ-45. Groet 1992
 
Terug
Bovenaan