De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Met die foto staat 'ie nog wel een poos te koop. Stond 'ie trouwens niet al te koop? Herinner me een soortgelijk bericht van je een tijdje terug....

Die post ging over de jongste E-Kadett die te koop stond.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4696058,5511880#msg-5511880

Nee, die bedoelde ik niet. Langer geleden dan. Maakt ook niet uit hoor, maar wel grappig dat 'ie weer te koop staat.

Hij heeft inderdaad nog niet zo lang geleden te koop gestaan. Wel leuk dat kennelijk toch wel veel mensen dit overzicht hebben gezien en zodoende weten dat hun auto de "oudste" of "jongste" is. In het Opel-wereldje heb ik daar wel een bescheiden aandeel in gespeeld. ;)

Even over de 57-MH-14, de groene Volvo 343dl.
Ooit door mijn oma nieuw gekocht en jaren bereden, bewaard in een garagebox te Leeuwarden.
Na het overlijden van mijn oma (begin 2000/ 2001) is de auto bij mijn zus beland, echter buiten staan deed 'm geen goed, de gaten kwamen erin.
Het laatste wat ik ervan weet is dat de wagen aan een liefhebber verkocht zou zijn. En vanavond vind ik 'm toevallig in dit topic weer terug.
Ben wel benieuwd waar deze nu rond tuft ?

koevlaas zei:
Even over de 57-MH-14, de groene Volvo 343dl.
Ooit door mijn oma nieuw gekocht en jaren bereden, bewaard in een garagebox te Leeuwarden.
Na het overlijden van mijn oma (begin 2000/ 2001) is de auto bij mijn zus beland, echter buiten staan deed 'm geen goed, de gaten kwamen erin.
Het laatste wat ik ervan weet is dat de wagen aan een liefhebber verkocht zou zijn. En vanavond vind ik 'm toevallig in dit topic weer terug.
Ben wel benieuwd waar deze nu rond tuft ?

Daar ben ik ook benieuwd naar, want ik wist niet dat hij inmiddels alweer een geldige APK heeft! We houden het voor je in de gaten, wie weet verschijnt hij wel ergens bij een evenement. In elk geval leuk om wat over de historie te weten.:) Heb je er toevallig ook nog oude foto's van?

De Volvo moet inderdaad nog wel ergens op een foto staan ,ik zal er eens naar zoeken.

Van horen zeggen schijnt het dat deze Nissan Sunny 1.6 HB uit 1990 de oudste van zijn generatie is...

Klassiekerrijder zei:
Lijkt me handig voor iedere spotter... Geen idee welke browser je gebruikt, maar in IE kun je bijvoorbeeld in het Instellingen-menu onder 'Beveiliging' kiezen voor 'InPrivate-navigatie'. Daardoor wordt je IP niet doorgegeven, de navigatie via die pagina niet opgenomen in je geschiedenis, cookies en wachtwoorden niet opgeslagen. Je IP -waarop het aantal bevragingen wordt geregistreerd- komt dus niet mee, dus je kunt (volgens mij) onbeperkt kentekens natrekken. Ik heb de laatste weken veel kentekens opgevraagd en ben niet geconfronteerd met een begrenzing.

Dit werkt niet, helaas. Na een serie kentekens achter elkaar word ik toch geblokkeerd.

929V6 zei:
Klassiekerrijder zei:
Lijkt me handig voor iedere spotter... Geen idee welke browser je gebruikt, maar in IE kun je bijvoorbeeld in het Instellingen-menu onder 'Beveiliging' kiezen voor 'InPrivate-navigatie'. Daardoor wordt je IP niet doorgegeven, de navigatie via die pagina niet opgenomen in je geschiedenis, cookies en wachtwoorden niet opgeslagen. Je IP -waarop het aantal bevragingen wordt geregistreerd- komt dus niet mee, dus je kunt (volgens mij) onbeperkt kentekens natrekken. Ik heb de laatste weken veel kentekens opgevraagd en ben niet geconfronteerd met een begrenzing.

Dit werkt niet, helaas. Na een serie kentekens achter elkaar word ik toch geblokkeerd.

Ik gebruik bij de site van de RDW altijd incognito modus in Google Chrome. Werkt vooralsnog perfect.

De eerste RAV4 is ook al weer van 22 jaar geleden. Dit is qua kenteken waarschijnlijk een van de oudste, maar hij is pas in 1995 de weg op gegaan.

Ik heb weer een bijdrage, onderstaande foto heb ik gisteravond (25 feb) voor het stoplicht kunnen maken. Volgens het register is dit (met ruim 5 maanden verschil t.o.v. de vorige) de jongste Nissan Sunny B11 van Nederland. Het is een tweedeurs sedan.

2u8fmza.jpg

Kenteken: PT-54-KH.
Eerste toelating: 30 juni 1986, origineel Nederlands.
Vervaldatum APK: 20 juli 2016.

Van de oudste Vectra was nog geen foto zag ik (hoewel hij al wel eens was gespot volgens mij).
Deze foto heb ik van Speurders waar hij voor 350 euro te koop staat.

Zag vanmiddag op de A28 een Focus 1 rijden met kenteken XD-TX-66. Z'n voorganger is geexporteerd volgens het overzicht. Is dit dan de oudste nu?

afentoe zei:
Ik heb weer een bijdrage, onderstaande foto heb ik gisteravond (25 feb) voor het stoplicht kunnen maken. Volgens het register is dit (met ruim 5 maanden verschil t.o.v. de vorige) de jongste Nissan Sunny B11 van Nederland. Het is een tweedeurs sedan.

2u8fmza.jpg

Kenteken: PT-54-KH.
Eerste toelating: 30 juni 1986, origineel Nederlands.
Vervaldatum APK: 20 juli 2016.

Deze is nog wat ouder:

Kenteken: PD-50-VV
Datum eerste toelating: 13-02-1986

Als oudste Mondeo Sedan I staat de GJ-FS-74 van 16-4-1993 in de lijst, met als runner op de GL-XF-60. Vanmorgen kwam ik een oudere runner up tegen die slechts zes dagen jonger is dan de oudste: de GJ-NB-84 van 22-4-1993. Foto van de achterkant omdat de voorbumper voor kwart uit ductape bestaat :) Overigens wel grappig, mijn grootouders hebben nog een Sierra met GJ gehad.
IGMVFhE.jpg

Edit, en er is een nieuwe oudste Combi: de KX-41-XK van 5-4-1984 in plaats van de 51-PZB-6 van 17-05-1984. Ik ken auto en eigenaar en deze auto is onlangs weer rijklaar gemaakt en uit de schorsing gehaald. Hij is ook onlangs gespot:
23961008884_7de7ab9d71_c.jpg

En tot slot zou ik het wel aardig vinden als er bij de Sierra's ook onderscheid wordt gemaakt tussen de MkI (1982-1987) en MkII (1987-1993) ;)

Zo'n sunny zag ik voor de winter nog met een N kenteken (ter info)
Gelukkig is het spot seizoen geopend:)

Op basis van kenteken (eindigend op RR, huidige in de lijst eindigt op TR) is dit tot op heden de oudste Citroën XM van Nederland.

j6sg3c.jpg

1e toelating: 30 oktober 1989, origineel NL
APK: 26 oktober 2016

De Audi V8 (1988-1993) staat nog niet in de lijst. Dit lijkt me een mooie kandidaat voor de oudste, de XT-21-GT van 18-10-1989:

Ook de Chrysler Voyager Mk1 staat nog niet in de lijst. Bouwjaren 1984 (vanaf 1988 in NL) -1990.

Ik heb gelijk een kandidaat voor de jongste:
Eerste toelating: 18 oktober 1990, nog bij de eerste eigenaar :)
APK: 21 januari 2017

33clxu1.jpg

k33t6t.jpg

Ze zijn in 1991 ook nog wel geleverd, de Mk2 was pas leverbaar vanaf de RAI van dat jaar. Maar de Mk1 is inmiddels dun gezaaid, dus wie weet.

Met gepaste trots, doch welgemeende excuses voor de erbarmelijke kwaliteit van de foto (de verkeersomstandigheden leenden zich niet voor een uitgebreide shoot), presenteer ik u:

Neerlands (op kenteken-volgorde) oudste Ford Focus.. de TZ-ZN-12.

2cmves7.jpg

De auto heeft - voor zover ik weet - eind 1998 deel uitgemaakt van de introductievloot, maar heeft - merkwaardig genoeg - een datum eerste toelating op 17-06-1999 (apk tot 21-01-2017). Kennelijk is het kenteken al direct bij ingebruikname in 1998 aangevraagd, maar is hij pas ruim een half jaar later geregistreerd. Momenteel heeft ie zo te zien wat TLC nodig..

Hiermee komt hij helaas (nog) niet in aanmerking voor een podiumplek in de lijst, maar ik wil hem de liefhebbers niet onthouden. Het is een van de allereerste Focussen waarvoor in Nederland een kenteken is aangevraagd, en het enig overgebleven exemplaar uit de T-reeks.

De oudste Ford Capri mk1 is inmiddels geexporteerd,deze lijkt mij een goede kandidaat voor de nu oudste ford capri MK1,de 71-65-HV,van 03-09-1969:

5znt7wqgl45ik.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1038294081-volvo-66-6675.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Oudste Volvo 66, de 64-HM-08 van 27-11-1975

De jongste Kadett D Caravan is door iemand op het Opel-forum gespot. Hij ziet er niet meer als de jongste uit..
Caravan%205d%20LV-59-NH_zpst3psmytg.jpg

Misschien leuk om toe te voegen:
De oudste Kadett E Caravan (met apk t/m 17-11-2017) is de LY-09-KS van 08-03-1985.
De jongste Kadett E Caravan (met apk t/m 27-05-2016) is de ZT-96-LL van 15-07-1991.
Beiden helaas zonder foto.

Ik reed vanavond achter een polo II aan kenteken HY-39-.. een hele oude/vroege.
Doordat deze geweldige site goed bij gehouden word, weet ik nu dat het niet de oudste is.
[sub]Oke misschien een bericht waar niemand op zit te wachten, maar ik was zo enthousiast![/sub]

Misschien leuk om onze Astra DF-VZ-06 hier te plaatsen, deze is van 22-oktober-1991.
Recent geleden gekocht vd 1e 83jarige eigenaresse met 56.000 kilometer, ik weet niet of het de oudste is, maar wellicht een mooie reserve.

71pxfc.jpg

Net niet de oudste, maar een close call is het wel. Volgens het register is de oudste van 9 oktober. Wel een hele nette auto, zo'n kans krijg je niet dagelijks (y)

De oudste R5 is nu een metallic groene 5 TL met kenteken 29-90-VJ. De metallic groene 75-06-VJ stond in 2009 nog te koop maar is nu niet meer bekend bij de RDW :cry:....

De 75-16-VJ bestaat nog en is beige (roze op kenteken).

Fuego 81 zei:
(y) voor de oudste en nieuwste Vijfjes van NL (y)

En ik ben erg benieuwd naar een plaatje van de 75-16-VJ. De 75-06-VJ bestaat ook nog, maar die is pas op 4-1-73 tenaamgesteld.

De eerste Vijfjes die eind '72 in NL kwamen, zaten in de serie 10-..-VD. De oudste waar ik een (papieren) foto van ken, is de 10-13-VD.
Hier de ook-niet-meer-bestaande 10-40-VD (gejat van de site van Autovisie).

Wouter82 zei:
Als oudste Mondeo Sedan I staat de GJ-FS-74 van 16-4-1993 in de lijst, met als runner op de GL-XF-60. Vanmorgen kwam ik een oudere runner up tegen die slechts zes dagen jonger is dan de oudste: de GJ-NB-84 van 22-4-1993. Foto van de achterkant omdat de voorbumper voor kwart uit ductape bestaat :) Overigens wel grappig, mijn grootouders hebben nog een Sierra met GJ gehad.
https://i.imgur.com/IGMVFhE.jpg

Edit, en er is een nieuwe oudste Combi: de KX-41-XK van 5-4-1984 in plaats van de 51-PZB-6 van 17-05-1984. Ik ken auto en eigenaar en deze auto is onlangs weer rijklaar gemaakt en uit de schorsing gehaald. Hij is ook onlangs gespot:
https://farm2.staticflickr.com/1700/23961008884_7de7ab9d71_c.jpg

En tot slot zou ik het wel aardig vinden als er bij de Sierra's ook onderscheid wordt gemaakt tussen de MkI (1982-1987) en MkII (1987-1993) ;)

Allebei die Fords heb ik toevallig zelf ook vastgelegd, dus hier een extra foto van de Sierra en hier van de Mondeo :D De 205 GTI hierboven heb ik overigens ook weleens in Den Haag vastgelegd. Toevallig allemaal!

Ik heb nog een leuke toevoeging denk ik: deze Sunny (25-08-1986) zou voor zover ik op RDW Data kan zien de oudste N13 van het land moeten zijn.

Oh, dat is jammer, weet jij er meer van? Heb ooit nog achter deze R5 aan gezeten toen stond ie nog in Havelte ± 2005...

Een andere oude NL R5 De 21-90-XX is ook al niet meer in NL, verhuisd naar Duitsland meen ik.

XBXG zei:
De 75-06-VJ bestaat nog wel, maar ze is op 31 augustus 2012 geëxporteerd.

Hele oude 190...maar ik vond dat kenteken zo raar ogen.
https://ww3.autoscout24.nl/classified/288785137?asrc=st
0288785137001.jpg

Ik kan me vergissen... Maar zo'n importkenteken wordt officieel toch alleen afgegeven voor bouwjaren tot en met '73? Met sidecode 3 (00-YD-01) voor '74 t/m '78? Een wagen uit 1983 zou dus toch helemaal geen 'oud kenteken' moeten kunnen krijgen? Of zeg ik dan iets heel doms?

Wist niet dat dat nog kon. Ik heb ooit over zo'n geval gelezen, maar dat was al in de jaren '90, met een (toen) tamelijk moderne auto (dus niet eentje die op het moment van import al dik 20 jaar oud was). Die mensen werden om de haverklap staande gehouden en hadden op een bepaald moment een brief bij de RDW losgepeuterd waarin werd verklaard dat dat kenteken toch echt bij de auto hoorde o_O

Snap niet dat de RDW in zo'n geval niet alsnog een "correct" kenteken afgeeft...

Hij stond nog niet in de lijst, dus sowieso een toevoeging:

De wellicht oudste Lancia Delta van ons land. Ik kon in ieder geval geen ouder origineel Nederlands kenteken vinden.
Deze Delta (JN-98-FN) is van 04-03-1983, en heeft APK t/m 13-04-2017.

Volgens mij wordt de Lancer HB nog niet bijgehouden. Dit moet een van de jongste zijn:
26906767671_261f951275_c.jpg

05-05-1993

Terug
Bovenaan