De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Zojuist reed er een oude S40 voorbij: de NZ-ST-66 van 15-5-96. Volgens de lijst niet de oudste, maar dat exemplaar (NV-JD-78, 4-4-96) blijkt te zijn geëxporteerd. Dus toch wel de nieuwe oudste, want op gaspedaal.nl staan ook geen oudere :)

Wouter82 zei:
Zojuist reed er een oude S40 voorbij: de NZ-ST-66 van 15-5-96. Volgens de lijst niet de oudste, maar dat exemplaar (NV-JD-78, 4-4-96) blijkt te zijn geëxporteerd. Dus toch wel de nieuwe oudste, want op gaspedaal.nl staan ook geen oudere :)

Tip: zoek dan met Google naar "volvo s40" + 1996 + site:.nl

Nog verschillende oudere gevonden, maar ook deze foto nota bene van autoweek.nl:

m1by1kebmthz_480.jpg

En die blijkt nog te bestaan, al is de APK al enkele jaren verlopen.

Zolang zonder apk is wat mij betreft reden tot afkeur voor de lijst. En ik ging er vanuit dat de kentekens in de lijst al goed gecontroleerd waren...

Alleen auto's met geldige APK in de lijst houden is geen haalbare kaart helaas, dat wordt gewoon te bewerkelijk. Het is nu al een enorme klus om alles naar Excel te migreren (waarbij al is gebleken dat veel auto's inmiddels zijn verdwenen). En de lijst wordt er ook niet interessanter op als er van een wat ouder model bijvoorbeeld alleen nog de recentste exemplaren APK hebben.

Vandaag 15 aug. IKEA Amsterdam ZO:

De kenmerkende lichtgroene kleur van de laatste serie: Citroen AX Spot, RV-DR-40, 4 juli 1997. Een paar weken jonger dan de nogtoe jongste...

Wat 'n beauty.. Schitterend! Weer een update voor de lijst.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m704258292-fiat-tipo-1-4-1-eigenaar-sinds-1989-garagegestald-bj-1988.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

31-08-1988 TP-39-FL...

Misschien even een merk en type erbij zetten. Als de advertentie straks weg is dan is het gemakkelijker achterhalen welke auto je bedoelde. Wel een gaaf (en bekend) exemplaar! (tu)

Wie heeft er ervaring met het maken van spreadsheats in Google Docs, en het invoegen van linkjes daarin? Het blijkt dat de hyperlinks die ik heb gemaakt in Excel helaas niet werken, terwijl ik veel werk heb gehad aan het verzamelen van links naar foto's... :(

Mooi werk, Eelco. (tu)

Ik neem aan dat de link ook te zien zal zijn op de eerste pagina van dit topic?

XBXG zei:
Mooi werk, Eelco. (tu)

Ik neem aan dat de link ook te zien zal zijn op de eerste pagina van dit topic?

Ja, er staat een linkje op de plek waar de oude lijst stond.

@TéDé-I, de lijst is ook al bijgewerkt tot en met deze pagina!

Ziet er goed uit. Wel een foutje ontdekt: bij de Aston Martin Lagonda staat het kenteken van een Alfa Giulietta 88-ZDL-8 (kwam me wat al te bekend voor).

Nu dacht ik een jonge C-Kadett tegen te komen KG-05-VX maar nu blijkt dit kenteken in 1978 al uitgegeven te zijn. Terwijl deze combinatie volgens mij ergens in '83 de straat op is gekomen. Hoe kan dit?

Kenteken(papieren) destijds kwijtgeraakt, dus een nieuw kenteken aan moeten vragen.

apm zei:
Ziet er goed uit. Wel een foutje ontdekt: bij de Aston Martin Lagonda staat het kenteken van een Alfa Giulietta 88-ZDL-8 (kwam me wat al te bekend voor).

Oh, dat is waarschijnlijk fout gegaan bij het gerommel om de hyperlinks werkend te krijgen. Ik zal het vandaag even fiksen.

De KG-05-VX moet inderdaad een vervangend kenteken zijn. Aan de oorspronkelijke eerste toelatingsdatum verandert dan niets.

N.Bosco zei:
Wat 'n beauty.. Schitterend! Weer een update voor de lijst.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m704258292-fiat-tipo-1-4-1-eigenaar-sinds-1989-garagegestald-bj-1988.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

31-08-1988 TP-39-FL...

Tot mijn grote verbazing zag ik deze Fiat Tipo vanavond door mijn straat in Haarlem rijden. :O
Echt een heel mooi exemplaar. (tu) (tu) (tu)

Vandaag een Lada 112 met kenteken 58NBP2 gezien, eerste toelating 08-10-2010. Flink later dan de 112 die nu in de spreadsheet staat, maar het lijkt me duidelijk een voorraadmodel. Telt ie dan wel mee?

De oudst bekende Ford Mondeo Mk1 uit het overzicht is inmiddels gesloopt. Zou dit een opvolger kunnen worden?

9577235408_2379839bb2_c.jpg

9577235128_cec92a7aac_c.jpg

Charger zei:
Kandidaat voor de oudste BMW 3 serie E21:BMW 320 van 19-01-1976:67-HS-67.

Even op dat kenteken gegoogled en zo kwam ik bij het E21 Register uit, waar ik zowaar nog een oudere vond:

526_1.jpg

Op speciaal verzoek...

Een oudere Audi A3 8L: PN-JV-28 (de eerste dealerdemo's hadden PP-kentekens) van 3-9-'96

Grotefoto-7GAJ3QDP.jpg

Een oudere Audi 100 C4: ZD-26-JZ van 17-1-'91

Grotefoto-MHBYC4LR.jpg

Klassiekerrijder zei:
Een oudere Audi A3 8L: PN-JV-28 (de eerste dealerdemo's hadden PP-kentekens) van 3-9-'96

De eerste testauto's hadden anders al een PL-kenteken:

9685759070_cfef649e09_c.jpg

PL-TP-91 (16-08-1996) Helaas is dit exemplaar thans geëxporteerd.

Maar op diezelfde dag zijn er meerderen op kenteken gezet, en zelfs nog op een 'ouder' kenteken!
9682517697_a3edf6d03d_c.jpg

PL-SX-80 (16-08-1996)
Dit exemplaar bestaat nog en is twee weken geleden nog van eigenaar verwisseld! Sterker nog, de PL-SX-79 (16-08-1996) bestaat ook nog. Alleen daar heb ik dan weer geen foto van...

Kandidaat voor de jongste VW Scirocco mk1,van 2 januari 1981,de GN-67-HS.

929V6 zei:
[size=large]Regels[/size]
1. Alleen kentekens van nog bestaande auto's. Controleer dit bijvoorbeeld via https://publiek.vwe.nl
2. Alleen volledige kentekens
3. Niet alleen een linkje naar een advertentiesite plaatsen, maar ook merk+type+kenteken erbij noemen. De advertentie is na een week weer weg.
4. Niet alleen een foto plaatsen, maar ook merk+type+kenteken erbij noemen. De foto is soms na een maand weer weg.
5. Als je de eerste toelatingsdatum erbij noemt, hoef ik dat niet meer uit te zoeken. Wordt zeer gewaardeerd.(tu)

De actuele Hall of fame vind je [size=large]HIER.[/size]

Voor het gemak zet ik de link ook even op deze pagina. Best irritant zoeken zo, hoewel de lijst zelf goed werkt. Het heeft helaas wel aan charme moeten inboeten...

Dacht ik toch even de oudste Alfa Romeo 75 gezien te hebben in Youngtimer Magazine. Blijkt het kenteken (NL-55-YN) er gewoon in geshopt te zijn. Ik vond het al vreemd dat die tweede '5' scheef zat...

Rob076 zei:
Voor het gemak zet ik de link ook even op deze pagina. Best irritant zoeken zo, hoewel de lijst zelf goed werkt. Het heeft helaas wel aan charme moeten inboeten...

Hoezo dat? Het grote voordeel is dat de lijst nu veel gemakkelijker up-to-date te houden is.

Ik sta overigens open voor suggesties voor opmaak en dergelijke.

Je moet steeds naar de eerste pagina gaan, die post zoeken (was eerst door de omvang zeer gemakkelijk te vinden) en het online bestand openen. Zo'n 'live' lijst vond ik wat leuker/sprekender/toegankelijker, maar ik weet niet of dat opweegt tegen het gebruiksgemak voor jou. Jij steekt er namelijk veel werk in en als dit voor jou fijner werkt dan vind ik dat prima.

En suggesties? Persoonlijk vind ik die apk-kolom niet boeiend. Ik snap het nut ervan, maar voor mij heeft het nul meerwaarde.

Leuke lijst! (tu)
Persoonlijk zou ik Excel nog iets beter benutten:
- kopregels tot regel 6 vastzetten
- kenteken en datum 1e toelating in aparte kolommen zetten. Op die manier zou je er queries en grafiekjes mee kunnen maken.

Die mondeo MK1 ga ik verbreken. Ik weet een rood verkleurde te staan met een GB-XX-XX kenteken als ik het wel heb.

Rob076 zei:
Je moet steeds naar de eerste pagina gaan, die post zoeken (was eerst door de omvang zeer gemakkelijk te vinden) en het online bestand openen. Zo'n 'live' lijst vond ik wat leuker/sprekender/toegankelijker, maar ik weet niet of dat opweegt tegen het gebruiksgemak voor jou. Jij steekt er namelijk veel werk in en als dit voor jou fijner werkt dan vind ik dat prima.

Als het technisch mogelijk was om de lijst in het topic te laten staan zou ik dat ook wel gedaan hebben, maar hij werd te lang. En verspreiden over meerdere posts lijkt me ook allesbehalve wenselijk.
Je kan de lijst ook, zoals ik zelf gedaan heb, bij de favorieten van je browser zetten.

En suggesties? Persoonlijk vind ik die apk-kolom niet boeiend. Ik snap het nut ervan, maar voor mij heeft het nul meerwaarde.

Die heeft idd geen informatieve waarde, maar is bedoeld om de lijst actueel te kunnen houden. Als de APK is verlopen, kan ik checken of de auto weer nieuwe APK heeft of anders of hij al gedemonteerd/geëxporteerd is. Is geen van beide het geval dan vul ik kolom H of I in en controleer ik het na een paar maanden opnieuw. Dat lijkt veel werk maar zolang de lijst enigszins actueel is kost het me misschien een kwartier per week.
Ik kan eens kijken of ik die kolommen kan verbergen.

@Barri,

Ik heb geen verstand van query's en dat soort dingen maar zal kijken wat ik met je tips kan doen.

@P. Klieder,

Zou mooi zijn als je er een foto van kon maken!

Kandidaat voor de oudste VW Scirocco mk II: de GY-78-RG, van 19 mei 1981,is ooit testauto van de Autovisie geweest en de auto bestaat nog steeds.

Ik zie nu pas het nieuwe overzicht. Erg mooi overzicht zo.
Ik zal vandeweek even wat foto's hier neer zetten van oudste en nieuwste Kadettjes en Monza's.

Ik heb ook een lijst(je) van Vectra's hier op de pc staan. In totaal zijn er van de Vectra A van bouwjaar 1988 nog 12 kentekens bekend.
De oudste is de TS-28-PR van 25-10-1988, alleen heeft ie geen apk meer. De oudste mét apk is de TS-01-SP. Hier wat gegevens:
Handelsbenaming: VECTRA E1.8NVR S6
Brandstof: Benzine
Kleur: Blauw
Datum eerste toelating: 27-10-1988
Datum aanvang laatste tenaamstelling: 01-07-2005
Datum eerste afgifte Nederland: 27-10-1988
Status kenteken: Geldig

APK Vervaldatum: 15-11-2013

Ik heb ze helaas niet.. Ik kijk er wel steeds naar op straat en op het net of ik er eentje zie met een T-kenteken. Het afgelopen jaar heb ik er iig geen gezien.

Wat aanpassingen en toevoegingen aan de MG's en Rover's in de lijst:

Oudste MG RV8: JG-BT-27

Oudste MG ZR: 42-HP-KX

ndnj.jpg

Oudste MG ZS: 76-HN-KB

l4id.jpg

Nieuwste MG ZS: 79-ZD-XG:

o8jd.jpg

Oudste MG ZT(-T): 06-HP-HG

ve4v.jpg

Oudste MG TF: 37-JG-DH (15-3-2002)

Oudste Rover 25: 11-DT-GG

2h1c.jpg

Oudste Rover 75: ZH-JG-87

xixa.jpg

Nieuwste Rover 75:

987r.jpg

Oudste Rover 200 Coupé: FT-PT-99:

7cs2.jpg

Nieuwste Rover 200 Coupé: PD-XV-40:

wakn.jpg

Nieuwste Rover 200 Cabriolet:

vpba.jpg

Oudste Rover 800 Coupé: FS-XV-46:

u4z0.jpg

Kijk, zo vullen we elkaar goed aan! ;)

In het overzicht staat hij per ongeluk als JB-BT-27 (een Hyundai Pony..), nu klopt het weer.

Ik dacht wel even wat foto's te geven van de D Kadettjes. Dat valt dus vies tegen.
Wel heb ik er nog een paar gevonden.

Oudste Kadett D Caravan:
Caravan3dFL-44-RV_zpsfc14ef98.jpg

En uiteraard mijn eigen trots..
10015924014_4520aa5706_o.jpg

Nieuwste E Kadett
0-DSCN0165_zps414bf189.jpg

Oudste Opel Monza
197815-XD-021.jpg
197815-XD-02.jpg

Van de nieuwste Monza heb ik geen foto's. Maar wel van een nieuwere zonder APK (om het toch nog een beetje goed te maken)..
1988TB-96-XX.jpg

1988TB-96-XX1.jpg

Deze Monza is pas op 16-03-1988 op kenteken gezet. Hij is door mijzelf gespot op circuit Lelystad zo'n 12 jaar geleden.
De APK is sinds 04-08-1998 verlopen..

Ik meen me te herinneren dat het kenteken van de Kadett E Life die m'n opa in de jaren 90 had begon met DR. Zal eens kijken of ik er nog een foto van kan vinden. De kans is klein dat de auto in kwestie nog bestaat, maar toch...

Dat is sowieso niet de nieuwste E Kadett. De cabriolet is nog tot en met (ik meen) 1993 gebouwd.

Rob076 zei:
Dat is sowieso niet de nieuwste E Kadett. De cabriolet is nog tot en met (ik meen) 1993 gebouwd.

De cabrio (en eveneens langer gebouwde Combo) krijgt een aparte vermelding.

Bedankt voor de foto's en aanvullingen, XJ8, XBXG en Astrawez!

Terug
Bovenaan