De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

De jongste Honda Integra? (dit model staat nog niet vermeld in de openingspagina)

TV-47-DP (datum eerste toelating: 02-01-1989)

Peugeots 309 zijn er nog ietsje jonger geweest, ik heb zelf nieuw afgeleverd de GG ZR 99 en de GG ZR 93, die is volgens mij een jaar geleden gesneuveld, ze staan beide niet meer geregistreerd. De GG ZR 87 staat nog wel geregistreerd

Aanscherping Ford Granada (toevalig zag ik ze beide op Marktplaats staan)

jongste type 1: een 2300 L: 66-YA-90, van 2 maart 1977
oudste type 2: een 2300 L: 66-YB-90, van 14 september 1977

XBXG zei:
De jongste Honda Integra? (dit model staat nog niet vermeld in de openingspagina)

TV-47-DP (datum eerste toelating: 02-01-1989)
][/url]

Nee, er is nog een jongere, de XP-37-KB van 09-08-1989.

IMG_2860-border.JPG

Het kenteken, ja. De auto zelf waarschijnlijk niet...

Edit: sterker nog, het lijkt me dat dat kenteken van een Golf I is afgeplukt?

Deze is volgens mij al eerder in dit topic langsgeweest. Is inderdaad een met het kenteken van een Golf I omgekatte Golf II.

Dat is een andere en die is in het register topic langsgeweest. Bij die blauwe was het mij direct wel duidelijk, bij de witte had ik al wel enige twijfel. Maar dan zijn er in ieder geval al 2 golfjes "1[sup]1[/sup]/[sub]2[/sub]".

De jongste E36 sedan op Gaspedaal.nl is de TD-PN-54 van 24-3-98, bij mij in de straat staat echter de TD-VZ-18 van 27-3-98.

Laatst dacht ik de oudste Audi 80 B4 gezien te hebben, de DZ-NL-50. Helaas is dat kenteken onvindbaar, dus schijnbaar verkeerd opgeschreven. Een gauwe blik op Gaspedaal leverde echter al een veel ouder exemplaar op!

0009236382.jpg

Audi 80 B4, DG-ZS-34: 06-11-1991

Hierbij wat kloppende gegevens van de oudste en jongste Kadettjes (1979-1985, aangezien ik alle rdw gegevens daarvan heb). Al deze kentekens hebben nog geldige apk, dus bestaan vrijwel zeker nog! Als ik foto’s heb staan ze in het Kadett D- of Monza-register (als mijn photobucket het weer doet). Het gaat hier trouwens uitsluitend om origineel Nederlandse kentekens. Er zijn oudere/nieuwere importkentekens bekend..

Kadett C Coupé (jongste op kenteken, vreemd maar waar): LJ-38-LG (23-08-1984)
Kadett C jongste: FP-02-GD (27-02-1980)

Kadett D Caravan: oudste > FL-44-RV (30-11-1979)
Kadett D Caravan: jongste > LV-59-NH (07-02-1985)

Kadett D 2d/4d: oudste > FH-22-HX (21-09-1979)
Kadett D 2d/4d: jongste > LR-34-YD (22-01-1985

Kadett D 3d/5d: oudste >FH-25-ZT (09-10-1979)
Kadett D 3d/5d: jongste > LS-47-VT (14-05-1985)

Kadett D bestel (grijs kenteken): jongste én oudste: BF-31-ZK (17-12-1982)

Kadett E: oudste > LL-07-TK (30-10-1984) > klopt dus met de huidige gegevens.
Kadett E: jongste (door mij gespot, ik weet niet of het ook zeker de jongste is) > DN-JX-60 (13-01-1992)

Kadett E Bestel (grijs kenteken): oudste > BL-91-GZ (08-03-1985)
In totaal zijn er hier nog 4 van bekend uit 1985.

Kadett E GSI: oudste > LS-77-PR (07-01-1985) > in bezit sinds 30-09-1987!!

Opel Monza: nieuwste > RT-86-FT (25-03-1987). Er zijn ook ’88-ers bekend, helaas zonder geldige apk.

Nog een aanscherping:

image.jpg

image.jpg

Weliswaar geïmporteerd in 1990, maar hij is ouder dan het huidige exemplaar.

Mercedes-Benz SL (R129), YN-17-JP: 30-6-1989

Dat betwijfel ik Rob, want 30-06 is over het algemeen de datum die de RDW bij importauto's vaststelt als alleen het bouwjaar bekend is.

Dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat men dat het jaar erna al vergeten/kwijt is. Bovendien worden er op 30 juni ook gewoon auto's op (buitenlands) kenteken gezet.

Rob076 zei:
Dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat men dat het jaar erna al vergeten/kwijt is. Bovendien worden er op 30 juni ook gewoon auto's op (buitenlands) kenteken gezet.

Mijn gedachte was dat in het land waar deze Benz vandaan komt misschien niet eens een datum op de papieren staat. Het tweede scenario is natuurlijk ook mogelijk, maar ik ben toch altijd een beetje op mijn hoede bij deze datum. Ik zal hem t.z.t. wel in de lijst opnemen, maar met een aantekening erbij.

Wat die lijst betreft: work in progress. Ik ben alle gegevens aan het overzetten naar Excel om er een via Google Docs toegankelijke lijst van te maken. Daar staan ook linkjes naar beschikbare foto's in. Ik zet er ook de APK-data bij om de lijst actueel te kunnen houden. Een flinke klus en het zal naar verwachting nog wel een paar weken duren voordat jullie het resultaat kunnen zien. Nog even geduld dus...
Wat overigens niet helpt is dat de kentekencheckfunctie op autoweek.nl tegenwoordig de gegevens laat stáán als een auto gedemonteerd of geëxporteerd is. Even vlug checken of een auto nog bestaat is er dus niet meer bij, dat moet dan weer via VWE en dat kan slechts gelimiteerd.

Ik denk dat dat vooral van toepassing is op echt oude auto's, en niet op een land/Mercedes-Benz in 1989. Wat mij betreft krijgt 'ie dus het voordeel van de twijfel, maar als je het daar niet mee eens bent dan hoef je 'm niet op te nemen in je lijst. Origineel Nederlandse exemplaren zijn sowieso leuker.

Mogelijk oudste BMW Z3: PH-VH-53 van 24-7-1996
Vandaag gezien in IJmuiden en geen oudere gevonden op Gaspedaal.nl (oudste import is van september '96).

Er staat me iets bij dat er ook Z3'en waren met NZ-kenteken, maar ik kan dat nergens terugvinden. Het Autovisie-archief doet het bij mij niet, maar misschien dat je daar een oudere kunt vinden?

Nog een kleine aanvulling. Ondanks dat volgens de beginlijst de Mini pas sinds 1969 is geleverd, staat er momenteel een exemplaar uit 1963 te koop op Marktplaats: De MH-58-18 (18-7-1963) is helaas niet helemaal origineel meer.

$%28KGrHqJ,!rQFH,QPcsDbBR8P+E8IVQ~~60_85.JPG

Rob076 zei:
Ondanks dat volgens de beginlijst de Mini pas sinds 1969 is geleverd,

Dat lijkt me een foutje, de Mini werd geintroduceerd in 1959. Weet overigens niet of hij dat jaar ook al in Nederland leverbaar was.

D. Elzinga zei:
Rob076 zei:
Ondanks dat volgens de beginlijst de Mini pas sinds 1969 is geleverd,

Dat lijkt me een foutje, de Mini werd geintroduceerd in 1959. Weet overigens niet of hij dat jaar ook al in Nederland leverbaar was.

Klopt, is een foutje. Zal zijn hersteld zodra ik het nieuwe exceldocument online zet. Momenteel is men bij Ned Car in Born bezig met de restauratie van het oudste Nederlandse exemplaar, de BK-12-61. Die zal ik er meteen bij zetten.

Edit: bij nader inzien toch geen foutje, Mini als merk bestaat natuurlijk wel pas sinds 1969, na 10 jaar badge engineering. Het model is er inderdaad sinds 1959.

Telt deze dan wellicht als oudste geïmporteerde Mini?

In die tijd heette ie nog Morris Minor Mini.

DL-09-95, 13-05-1960.

Uit Wat zag jij voor bijzonders vandaag deze Golf Country LR-ZX-01 van 28 juni 1995 (deze foto is van D.Elzinga, eerder al gespot door D'oh). Zou de allerjongste moeten zijn die nieuw in NL is geleverd aldus het Golf II topic.

9441452585_00c275cdf5_c.jpg

Misschien niet de oudste, maar ik zag laatst een witte Corsa-Combo met het kenteken VX-94-SX. Hij is van 14-12-1993.
Er staan nog geen Combo's in de lijst, wellicht is dit 1 van de oudste met Corsa neus?

Nu ben ik niet echt overtuigd van de Wikipedia-waarheden, maar op zowel de Engelstalige als de Nederlandse staat dat de Combo pas in 1994 werd gepresenteerd en op de markt kwam.

Dan zal het dus wel degelijk 1 van de oudste zijn. Misschien een dealer-exemplaar geweest? Ik reed de snelweg op en hij kwam er vanaf. Ik kon hem dus ook niet achterna rijden om een foto te maken. Wel heb ik het kenteken dus onthouden.. Sowieso zie je de Combo met de eerste Corsa neus (dus zonder facelift) niet veel meer, dus daar let ik altijd wel op. Het kenteken viel me op, vandaar dat ik hem onthouden heb.. Wie weet tref ik hem nog eens..

Edit: op mobile.de staan er zelfs 2 van augustus 1993, zoals deze:
https://suchen.mobile.de/auto-inserat/opel-combo-1-7-gerstetten/177766436.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=8&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&maxFirstRegistrationDate=1994-12-31&negativeFeatures=EXPORT

Rob076 zei:
Nu ben ik niet echt overtuigd van de Wikipedia-waarheden, maar op zowel de Engelstalige als de Nederlandse staat dat de Combo pas in 1994 werd gepresenteerd en op de markt kwam.

Wellicht kwam de Vauxhall-versie wat later en heeft de Nederlandse auteur zich blindelings laten leiden door het Engelstalige artikel. Op de Duitse pagina staat het wel correct.

Een aanscherping op de oudste Swift 1: LH-47-RZ. Kleur is lichtgroen en staat in Nijmegen. Zal kijken of ik hem een keer voor de lens krijg. Bovendien is de LL-55-GS al gedemonteerd.

Edit: Hier is vast een foto van Streetview.

rzasa zei:
Misschien de oudste BX Diesel: HG-BX-53, van 13-01-1994

Jongste hopelijk? ;) Ik denk trouwens niet dat ik dieseluitvoeringen nog apart ga noteren, anders raakt het einde zoek vrees ik...

Terug
Bovenaan