De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Rob076 zei:
Phoenixrood74 zei:
Als het overzicht op pagina 1 is bijgewerkt heb ik een aantal wijzigingen voor Renault:
- jongste Dauphine: AM-39-87, 15-05-1968
- tweemaal een oudere Fuego: GK-98-BH, 15-10-1980 en GL-42-PX, 28-11-1980
- jongste R18 Break (ook nog een turbo): 42-RD-FB, 23-5-1984.

Van allemaal kan ik op verzoek foto's plaatsen. In het overzicht mis ik trouwens de Avantime.

Foto's? Graag!

Overigens wordt de Avantime geregistreerd dus de jongste en oudste zal zo gevonden kunnen zijn. Anybody?

Hier zijn ze, in de hierboven genoemde volgorde:
11ui72v.jpg

De twee Fuego's heb ik nota bene op dezelfde dag en locatie (Oldtimerbeurs Autotron) gefotografeerd
2hp4rk2.jpg

2lxavm8.jpg

8zofic.jpg

In mijn fotoarchief heb ik trouwens ook nog foto's van de in het overzicht reeds vermelde oudste 7, 8, 11 en 16 en de jongste 30.

Eddy C zei:
Uit het Avantime register: oudste 18-HT-BK (15-11-2001), jongste 89-RT-NB (31-08-2005)
Ik heb een evenaring van de oudste, want ook deze is van 15-11-2001:
osye0w.jpg

En ik heb nog een W126 gevonden die welgeteld één dag jonger is dan de oudst bekende tot op heden:
1534d38.jpg

Ja, beetje nutteloos.
Straks worden we overspoeld met dit soort hokken die een week of een maand jonger zijn.:T

Haha inderdaad, net als die Avantime. Dat is geen evenaring, want 18 komt voor 21 geloof ik ;)

Nog bedankt voor de foto's overigens! Vooral die R18 bezorgt me weke knietjes, wat een bak!

Rob076 zei:
Haha inderdaad, net als die Avantime. Dat is geen evenaring, want 18 komt voor 21 geloof ik ;)
Het gaat toch om de eerste toelatingsdatum en niet om het kenteken? Anders kunnen die twee Fuego's ook wel in de prullenbak (mits daar nog plaats is naast Stoterstangen90).(:P)

Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:
Het gaat toch om de eerste toelatingsdatum en niet om het kenteken? Anders kunnen die twee Fuego's ook wel in de prullenbak (mits daar nog plaats is naast Stoterstangen90).(:P)
De op één na oudste is gewoon niet de oudste. Het topic heet niet "de op één na oudste van nederland, maar de oudste (en de jongste) van nederland. Jouw foto van die W126 is dus totaal misplaatst in dit topic.
Ik vind gewoon dat we dit zuiver moeten houden.

Is de eerste toelatingsdatum gelijk, dan pak ik het oudste kenteken. En idd, omwille van de overzichtelijkheid en de tijd die het bijhouden van dit alles mij kost, graag alleen oudste en jongste exemplaren posten en niets ertussenin.

Dat kenteken is van januari '88, er zijn absoluut nog jongere (de Vectra kwam pas aan het eind van dat jaar).

929V6 zei:
Dat kenteken is van januari '88, er zijn absoluut nog jongere (de Vectra kwam pas aan het eind van dat jaar).

Het kenteken is van februari. Maar het heeft toch geen zin meer want hij is in maart gedemonteerd. Ben net op tijd geweest met de foto want die is van februari.

Phoenixrood74 zei:
Ik heb een aantal wijzigingen voor Renault:

Mooie aanscherpingen en dito foto's. Meteen weer even m'n Renault-foto-collectie aangevuld (tu) Nog even over de Fuego's:

Oudste Renault Fuego op volgorde van kentekencombinatie:

Oudste kenteken (niet meer bekend bij RDW): GF-82-LV (??-08-1980)
Oudste kenteken nu nog bekend bij RDW, mogelijk alleen op papier: GH-72-NB (14-10-1980)
Oudste kenteken van een met zekerheid bestaande auto: GH-73-ND (30-01-1981)
Oudste kenteken met geldige apk GH-72-NF (05-03-1981)

Oudste Renault Fuego op volgorde van datum eerste toelating:

Oudste kenteken nu nog bekend bij RDW, mogelijk alleen op papier: GH-04-NF (05-09-1980)
Oudste kenteken van een met zekerheid bestaande auto (en met apk): GK-98-BH (15-10-1980)

Samengevat: GK-98-BH (15-10-1980) lijkt me de oudste. De jongste is sowieso PR-80-VV (14-06-1986)

Oudere Toyota Starlet P8, datum eerste toelating van 21-03-1990 (en achterin YF- is ook nog aanwezig, de ook nog bestaande YF-95-ZZ is van 15 maart 1990)
rezcimg2159.jpg

Jongste Renault Laguna I?, van 02-01-2001
rezcimg2165.jpg

Oudste Riley?, origineel NL, Riley 2,5 LTS, 20 mei 1953
rezcimg8007.jpg

Nissan Maxima QX (1995-2000) jongste 91-FD-BD (14-03-2000)
Nissan Qashqai oudste 80-TV-XZ (20-02-2007)
Renault Espace MK2 jongste PZ-FG-84 (22-01-1997)

stoterstangen90 zei:
Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:
De op één na oudste is gewoon niet de oudste. Het topic heet niet "de op één na oudste van nederland, maar de oudste (en de jongste) van nederland. Jouw foto van die W126 is dus totaal misplaatst in dit topic.
Het is maar goed dat je je rol als politieman op dit forum zo serieus opvat. Ik ben bang dat de discussies anders volledig uit de hand zouden lopen. Misschien is het goed als je je naam verandert in Stoterstangen of Stokerstangen?

929V6 zei:
Is de eerste toelatingsdatum gelijk, dan pak ik het oudste kenteken. En idd, omwille van de overzichtelijkheid en de tijd die het bijhouden van dit alles mij kost, graag alleen oudste en jongste exemplaren posten en niets ertussenin.
Bij die W126 heb ik duidelijk aangegeven dat het niet de oudste was, dus dat heeft je geen extra werk opgeleverd. En bij exemplaren met eenzelfde eerste toelatingsdatum lijkt het me alleen maar handig als je er meer kentekens hebt, zeker bij oudere modellen. Als er dan eentje wordt geëxporteerd of naar de sloop gaat, heb je meteen een vervangend exemplaar bij de hand.

Fuego 81 zei:
Phoenixrood74 zei:
Ik heb een aantal wijzigingen voor Renault:

Mooie aanscherpingen en dito foto's. Meteen weer even m'n Renault-foto-collectie aangevuld (tu)
Ik heb in totaal 264 Renault-foto's in mijn archief. Ben je nog op zoek naar bepaalde exemplaren? Laat dan via pb even weten of ik nog iets aan je kan leveren.

@phoenixrood74:

Heb jij een foto van de oudste nog bestaande R30 (kenteken: 20-JP-25)? Ik meen dat ik ooit een verhaal op internet heb gelezen over de restauratie van die auto, maar ik kan er nu niets over terugvinden. Ben slechts benieuwd!

Darkhorse zei:
@phoenixrood74:

Heb jij een foto van de oudste nog bestaande R30 (kenteken: 20-JP-25)? Ik meen dat ik ooit een verhaal op internet heb gelezen over de restauratie van die auto, maar ik kan er nu niets over terugvinden. Ben slechts benieuwd!
Nee, helaas niet. Ik heb maar twee 30's (GZ-49-RR en 23-RG-KZ) en die zijn beiden nieuwer.

Toevoeging jongste Audi 200C3
GF-HZ-08, 24-02-1993

Voorlopig jongste Ascona C: TF-89-NL, 14-04-1988
sdc16591b.jpg

En de voorlopig jongste CC heb ik ook.
TN-29-VD 23-08-1988

VW Sharan (1996-2010) oudste (12-04-1996) NV-SG-84, jongste (12-07-2010) 71-LVP-1
Opel Corsa (2000-2006) jongste 81-TT-GG (19-01-2007)

Phoenixrood74 zei:
stoterstangen90 zei:
Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:
Het is maar goed dat je je rol als politieman op dit forum zo serieus opvat. Ik ben bang dat de discussies anders volledig uit de hand zouden lopen. Misschien is het goed als je je naam verandert in Stoterstangen of Stokerstangen?

Ik ben het in dit geval wel met SST90 eens. Het gaat hier zowel om kenteken als registratiemoment, dus dag én tijdstip. Anders krijgen we hier bij wijze van spreken straks 20 oudste auto's van een type, die bij de introductie door de importeur allemaal dezelfde dag bij de RDW voor een kenteken aangemeld zijn.

grensrijder zei:
Phoenixrood74 zei:
stoterstangen90 zei:
Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:

Ik ben het in dit geval wel met SST90 eens. Het gaat hier zowel om kenteken als registratiemoment, dus dag én tijdstip. Anders krijgen we hier bij wijze van spreken straks 20 oudste auto's van een type, die bij de introductie door de importeur allemaal dezelfde dag bij de RDW voor een kenteken aangemeld zijn.

Waar kun je online tijdstip van registratie zien?

In 2001 heb ik bij een introductiedag van Renault alle Avantimes met **-HT-BK naast elkaar gezien. Had ik maar een foto gemaakt.

Eddy C zei:

Nergens, maar ga ervan uit dat bij een serie kentekens met dezelfde datum het kenteken met het laagste nummer het eerst is geregistreerd.

929V6 zei:
Eddy C zei:

Nergens, maar ga ervan uit dat bij een serie kentekens met dezelfde datum het kenteken met het laagste nummer het eerst is geregistreerd.

Gezien het feit dat de RDW sinds een jaartje of wat met computers werkt zal dat zeker het geval zijn.

grensrijder zei:
Phoenixrood74 zei:
stoterstangen90 zei:
Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:

Ik ben het ook met Stokerstangen90 eens. Ik ben het altijd met hem eens. Hij bepaalt immers de grenzen waarin wij forummers ons kunnen bewegen. Dat is fijn, want het geeft duidelijkheid. Het punt van een x-aantal auto's met dezelfde registratiedatum geldt alleen voor nieuwere modellen. Oudere auto's sterven uit, dus dit probleem lost zich vanzelf op. Je kunt bij nieuwere modellen ook volstaan door het noemen van de kentekenserie van de eerste registratiedatum (dus: de eerste en laatste voorzover die kentekens bekend zijn). Dan heb je completere informatie en niet meer werk. Sterker nog: je hebt minder werk, want als een kenteken wegvalt weet je al welke andere kentekens er nog over kunnen zijn.

Weer een update en een nog oudere Peugeot 106 kentekenregistratie gevonden op MP.
Deze is ook van 15-10-1991 en staat te koop voor Euro 200,-.

10-7-201219-13-42.jpg

Vanmiddag zag ik een passat variant van het oude model rijden met kenteken PT-FR-10 [nov-1996]
Bij ons in de buurt rijdt een nieuw type passat sedan ook met PT op het kenteken.
Nou weet ik wel dat de variant langer door gebouwdt werd maar volgens mij is het eentje van de laatste, en die ander een van de eerste natuurlijk.

@Stif: het is wel handig als je erbij vermeldt om welk type Passat het gaat. Ik denk niet dat iedereen alle series en introductiejaren uit zijn hoofd kent. En incomplete kentekens zijn ook niet echt handig, helaas. De topicbeheerder wil complete kentekens met liefst ook foto's en datum van eerste registratie.

929V6 zei:
Inmiddels heb ik al een jongere Ascona gesignaleerd, de TP-60-HP (02-09-1988).

Grappig. Als dat de jongste is dan bestaat er geen Ascona die jonger is dan ik. Twee dagen later werd ik namelijk een feit...

@PR74,

Zolang degene die de lijst bijhoudt die types kent komt dat wel goed denk ik.;)

@Rob076,

Is ook maar een Ascona die ik toevallig in de buurt gezien heb, dus er duikt vast nog wel een keer een jongere op.:)

Phoenixrood74 zei:
@Stif: het is wel handig als je erbij vermeldt om welk type Passat het gaat. Ik denk niet dat iedereen alle series en introductiejaren uit zijn hoofd kent. En incomplete kentekens zijn ook niet echt handig, helaas. De topicbeheerder wil complete kentekens met liefst ook foto's en datum van eerste registratie.

Oké dat begrijp ik.

Om het verhaal toch nog een duidelijke wending te geven, het gaat om deze passat gemaakt tot 1996 en deze is van nov 1996, voorheen veel op de nederlandse wegen.
Foto-M8NTOKEA-D.jpg
.

Zijn opvolger kwam ook in 1996, hier de foto van het model.
Foto-36JJE8AG-D.jpg

Er zijn dan misschien mensen die alle introductie jaren niet uit hun hoofd kennen, maar je maakt mij niet wijs dat de mensen deze twee modellen niet meer kennen...

Kzag overigens vandaag een hele vroege V40 [dat is een volvo stationwagon voor de leken], foto komt nog.

Ik dacht dat de eerste S40's begonnen met kentekencombinatie NT-.
De eerste V40's zullen wel vroege P- kentekencombinaties zijn.

De S40/V40 zijn allang aan bod gekomen. Kijk gewoon of degene die je ziet jonger/ouder is dan die...

Ik haal binnenkort bumpers op voor onze VW Golf II. Deze komen van een érg late mkII die nu helaas gesloopt is/wordt, de FGJZ28. Dus ze zijn (of waren?) er nog recenter dan de meest recente die in de lijst staat.

Jonge Zafira A zonder oranje knipperlichten achter, maar met zwarte strips aan de zijkant (verdween iets later, toen werden die in de carosseriekleur gespoten): 59-NP-ZX, blauw, 08-01-2004.]
En een jonge Astra H Caravan: 88-NGP-4, 31-08-2010
En een vroege Astra J: 52-KLH-6, 04-01-2010

Jonge Zafira A zonder oranje knipperlichten achter, maar met zwarte strips aan de zijkant (verdween iets later, toen werden die in de carosseriekleur gespoten): 59-NP-ZX, blauw, 08-01-2004.
Een Maxx uitvoering denk ik. Maar Zafira's A zijn er toch wel jonger?

Barri zei:
Jonge Zafira A zonder oranje knipperlichten achter, maar met zwarte strips aan de zijkant (verdween iets later, toen werden die in de carosseriekleur gespoten): 59-NP-ZX, blauw, 08-01-2004.

Inderdaad, Hier staat bijvoorbeeld al de 90-SF-GK.

Barri zei:

Ja, maar dan wel zonder de zwarte strips aan de zijkant, dus zo:

b-opel-zafira-2004.jpg

I.p.v. zo:

OPEL-Zafira-2-0--2002-2005-.jpg

Dat is meer een update dan een facelift. Vinden jullie het heel erg als ik die niet in de lijst opneem?

Weer even wat inzendingen doorgelopen:

Spekky zei:
Oudere Toyota Starlet P8, datum eerste toelating van 21-03-1990 (en achterin YF- is ook nog aanwezig, de ook nog bestaande YF-95-ZZ is van 15 maart 1990)

De YF-95-ZZ heeft een te laag gewicht voor een P8 automaat (volgens Carbase), is dus vermoedelijk nog een P7. Maar kan dit ook weer niet geheel met zekerheid zeggen, dus de YG-03-BB is voorlopig de oudste.

Stif zei:
PT-FR-10 [nov-1996]

Als je de datum dan toch al weet, dan ook graag de hele datum vermelden. Scheelt mij weer uitzoekwerk. Alvast bedankt! :)

Terug
Bovenaan