@Janneman: Dank voor je reactie. Ik bedoelde in het laatste stukje vooral aan te geven dat deze auto is gekocht met de intentie om als daily te gebruiken en heb dit ook één winter gedaan. Maar ik vind de auto eigenlijk zo goed en bijzonder dat ik ‘m niet langer als daily wil inzetten. Ik ga dus opzoek naar een andere daily. Maar inderdaad, een roestbehandeling is iets dat zeker op mijn verlanglijstje staat.
@HarmenA: Dank. Leuk he?!
@Twix: Dank!
@Gert 2318454: Tja. Gedane zaken nemen geen keer. Ik ga er in ieder geval voor zorgen dat de Astra dit lot nog zo lang mogelijk bespaard blijft.
@Barri: Met upgrades denk ik vooral aan klussen of projecten die ik zelf interessant vind om te doen. Volledig origineel Xenon inbouwen zou zoiets kunnen zijn inderdaad. Hierbij komen zaken kijken als een andere achteras (met sensoren voor automatische hoogteverstelling), andere verkabeling, kopkampsproeiers installeren (en dus ook een voorbumper van een Astra met Xenon af-fabriek vinden. Dit is een project waar ik zelf ook al over na zat te denken.
Verder, qua uiterlijk wil ik ‘m gewoon standaard houden. Ik heb even zitten nadenken over 17” BBS velgen van een Astra OPC of inderdaad zo’n grille… Maar ik vind ‘m qua uiterlijk op xenon na eigenlijk helemaal goed zoals ‘ie is.
De vorige blog sloot ik af met de mededeling dat ik de laatste ontwikkelingen rondom de Astra en de concrete plannen voor de toekomst zou gaan delen. Laat ik dit bericht beginnen met het eerste.
Afgelopen weekend heb ik de auto van buiten grondig gepoetst. Ik vind auto’s poetsen een leuke bezigheid en ben er in de loop der jaren wel handig in geworden. Zo pak ik af en toe ook eens auto’s van vrienden of familie aan. Deze Astra verdiende een buitenkant die bij de binnenkant past dus de handjes gingen uit de mouwen. Bij mijn favoriete leverancier van autopoetsspullen een leuke order geplaatst zodat ik goed te werk kon gaan. Klei en diverse polijstpasta’s had ik nog liggen, dus dit vanzelfsprekend niet besteld.
Voor de wielen gebruik ik eigenlijk altijd Gyeon. Deze kleurt lekker paars wanneer het in contact komt met ijzerdeeltjes en dit geeft een ‘satisfying’ gevoel.
Toen de velg uitvoerig ingekwast was en vervolgens afgespoeld was dit het resultaat:
Om maar heel eerlijk te zijn: hier was ik niet erg van onder de indruk. Ik heb de velg hierom nogmaals behandeld maar het resultaat was eigenlijk hetzelfde. Toen kreeg ik een heldere ingeving. Ik had ooit, een jaar of wat geleden, eens meegedaan met zo’n winactie van Stipt. Ging toen om een rode Golf V GTI. Vanuit deze order had ik nog een flacon ‘real effective’ staan. Ik denk ach, doe eens gek. Wie niet waagt wie niet wint. Ik had dit spul dus nog nooit gebruikt.
Ik ben persoonlijk geen fan van Stipt omdat ik bij heel veel van zijn spullen, bijvoorbeeld die blazer of bepaalde kwasten en borstels, precies dezelfde producten op Ali voor een veelvoud goedkoper tref, maar dan zonder stickertje van Stipt erop. Dat terzijde, maar dit verklaard waarom ik de spullen uit zijn pakket eigenlijk nog nooit had aangeraakt. Tot nu.
Ik vind, dat als je een uitgesproken mening over iets hebt maar het tegendeel wordt bewezen, je niet te groot moet zijn om toe te geven dat je ernaast zat. Nadat de velgen waren beneveld met de real effective cleaner kwamen zij er zo onderuit:
Ik kan niet anders zeggen dan dat het resultaat veel beter is dan van de velgenreiniger van Gyeon. Nu denk ik zelf dat deze real effective een ge-rebadgde alkalische reiniger van Ali is, dus waarschijnlijk is deze ergens veel goedkoper te vinden dan bij Stipt. Even zoeken dus, want het product werkt zeker. Enfin. Met schone velgen was het tijd voor de rest van de wagen.
Na 2 lagen polijsten, waarvan één keer om echt diepe krassen weg te ‘slijpen’ en één keer met een zachtere schijf om meer glans aan te brengen, was dit het resultaat. Ik vond dat de lak er weer bijna als nieuw uitzag en was blij met het resultaat.
Nadat de auto helemaal was gepolijst heb ik deze weer opnieuw gewassen en gedroogd. Vervolgens even wat leuke plaatjes proberen te schieten. Het begon al wat te schemeren en de camera van mijn Samsung A14 is niet de beste als het aankomt op dit soort omstandigheden. Hoe dan ook:
Het leuke vind ik van zo’n glanzende Astra is dat mensen op de één of andere manier toch twee keer kijken. Ze zien een Astra, niets bijzonders, en toch ‘klopt er iets niet’. En dan valt het kwartje, en hoor ik veel opmerkingen als: “zo, die glimt goed”, of “komt ‘ie uit de showroom?”. Dat zijn toch leuke momenten.
Het is echter niet alleen maar leuk en pret. Ik schreef in mijn vorige bericht al even kort over schade aan de wielrand rechtsachter. Zie hier:
Roesten kunnen Opels natuurlijk wel, hoewel ik denk dat de schade die de vorige eigenaar hier heeft geleden (en onbehandeld heeft gelaten) ook wel een groot aandeel heeft in deze roestvorming. De andere kant heeft namelijk nauwelijks tot niets. Afgelopen dinsdag ben ik op intake geweest bij een gerenommeerde schadehersteller hier in de buurt en ik ben momenteel in afwachting van de offerte. Er zal een nieuwe wielrand ingelast worden en vervolgens wordt het paneel gespoten waarbij ook de grote kras rechts onder de stootstrip zal worden meegenomen.
De voorbumper heeft ook een nare schade, zowel diepe krassen als blanke lakproblemen. Deze laat ik denk ik voor nu echter voor wat het is. Plastic roest niet en met de eventuele xenon inbouw wil ik ook een bumper zoeken waar af-fabriek een wis-wasinstallatie voor de koplampen op zit. Deze zal dan t.z.t in de juiste kleur gespoten worden.
En na een verse regenbui staan ze dan gebroederlijk naast elkaar. De één wat gelukkiger dan de ander. Maar hey.
Dan de toekomstplannen en ‘upgrades’. Ik kan me voorstellen dat sommige lezers bij het woord ‘upgrades’ denken aan ‘verprutsen’ of ‘verpauperen’. Want, de Astra als modelreeks is hier natuurlijk vroeger (en nog steeds) vaak slachtoffer van geworden. Daarnaast, deze auto is toch gewoon goed zoals ‘ie is? Nou. Ja. In principe. Maar mensen die mijn Volvo 850 verhaal hebben gelezen weten dat ik A: van een technische uitdaging houdt, ik wil graag leren. En B: ik lever écht geen half werk. Als ik iets aanpak ga ik er volledig voor. Daarnaast ben ik heel gevoelig voor ‘verpaupering’ en heb hier zelf een hekel aan. Gaat de Astra dan een tweede Volvo 850 verhaal worden dat uiteindelijk ‘in tranen’ eindigt? Dat denk ik niet. Voorlopig staan er geen wilde motorrevisies of complete motorswaps op het menu. In dat opzicht is de Astra echt nog ‘te’ goed.
Wat wil ik dan wel met de auto gaan doen? Ik wil de auto links en rechts verbeteren op het gebied van uiterlijk en rijeigenschappen. De Astra is een prima reisgenoot maar in combinatie met de sterke Z22SE mag het wat mij betreft allemaal net wat sportiever. Wat voor ideeën heb ik?
Uiterlijk:
- Roestschade herstellen
- Trekhaak demonteren
- Originele xenonlampen installeren
> xenon lampen, bekabeling, bumper, wis-wassysteem, automatische
hoogteverstellingssensoren werkend monteren
- Remklauwen laten poeder coaten in de originele of een subtiele daarop gelijkende kleur
- Velgen opnieuw laten spuiten en voorzien van nieuwe naafdoppen (huidige zijn geoxideerd)
- Een oplossing vinden voor het verweerde, vergrijsde kunststof zoals de sierdorpel en
paravaanplaat.
- Ruiterwisserarmen opnieuw zwart spuiten
Rijeigenschappen:
- Rondom remmen van de Astra G OPC monteren (308mm vs 280mm voor) en 264mm
geventileerde schijven achter (zijn nu 264mm massieve schijven)
- Gevlochten remleidingen rondom monteren
- Nieuwe remvloeistof (Dot 4)
- Nieuwe banden (Michelin Pilot Sport 5 in 205/50 R16)
- PowerFlex bussen tussen de draagarmen en achteras
- Achteras van een Astra G OPC monteren (spoorbreedte 1485mm t.o.v. 1476mm nu)
- H&R stabilisatorstangen voor én achter plus PU bussen
- Dempers en veren vervangen voor een sportief setje. Ik bekijk nog even wat ik hier mee wil
en hoever ik wil gaan.
Is dit allemaal nodig om van de auto te genieten? Nee. Geniet ik zelf van het proces en de uitdaging? Ja. Dus waarom niet? Zaken zoals die achteras zijn zo goed als onnodig natuurlijk, want die 9mm verschil gaat in praktijk natuurlijk nergens over. Maar het lijkt me gewoon leuk om te doen. En zo geldt dat eigenlijk voor meer zaken. Het kan, dus waarom niet. En ik ben wel benieuwd hoe goed zo’n Astra G te maken is op het gebied van rijeigenschappen. Mogelijk ga ik vooraf en nadien een paar rondjes Assen rijden, een beetje zoals ‘project Clubsport’ van Joep van Carrec. Leuk, heb er zin in

.
Reacties op straat en omgeving: “Ja, die moeite en kosten kun je ook in een nieuwere auto steken” “Koop dan gelijk een Corsa OPC” “Waarom bij zo’n oude slopel?” “Je kunt beter een Audi of BMW kopen”. Leuk, wil ik niet

. Het gaat me niet om nieuw of oud. Als het me daar om ging dan had ik inderdaad het bedrag dat uit de Volvo 850 kwam wel stuk geslagen op een B-segment occasion van een jaar of 5, 6 en dat was het dan.
Momenteel is het verhaal van de Astra up-to-date. Aankomend weekend wil ik, als er enigszins droogte is, beginnen met het netjes maken van de auto onder de motorkap. Want daar is ook nog een hele hoop winst te behalen!
Hier kan ik mij dus mateloos aan storen. Dit moet en zal netjes worden.
En dit. Even de schroefjes weer zwart maken, luchtfilterhuisje mooi oppoetsen. Helemaal zin in! Wordt vervolgd!