De Nederlandse verkoopcijfers | oktober 2025 op p. 133

En weer hele andere cijfers op dealersupportnet dan hier op AW.

Een rare maand trouwens, ben een beetje van mijn apropos om eerlijk te zijn.
De modellen die het normaal goed doen, doen het nu minder. En nu doen opeens heel andere modellen het goed. Erg raar.
Ik hoop dat het eenmalig is in sommige gevallen, want: Opel Corsa op 30??? Hyundai i10 op 41??? Toyota Prius op 22??? Renault Scenis op 40??? Peugeot 207 op 39??? Die horen allemaal veel hoger te staan.
En de Ford Transit op 33? Vast een bedrijf dat zijn wagenpark heeft ververst.

De levering van de 14% dieseltjes van VAG is nu zeker volop aan de gang: niet alleen de Polo, maar ook de Fabia (leek een grote flop tot de Greenline) en Ibiza deden het in juli uitstekend.
Hyundai i30 o_O Blijkbaar zien weinigen wat voor goede aanbieding dat is, hetzelfde geldt voor de eveneens afgeprijsde i20. Jammer ook dat de Skoda Yeti in Nederland geflopt is, geheel ten onrechte m.i. De Kia Soul is de best verkochte auto uit het B-segment in de VS, hier houden we niet van opvallend gelijnde blokkendozen. Verder is de E-klasse in landen als Duitsland, België en Frankrijk de absolute marktleider in zijn segment, hier lusten we geen Mercedes meer. De GLK blijft het beroerd doen, hopelijk kan het nieuwe instapmodel daar wat verandering in brengen.
Verder zijn de eerste leveringen van de Auris Full Hybrid zo te zien begonnen, ik heb er hier al één zien rijden (maar ik woon dan ook in Toyota Town - de enige dealer in een wijde omtrek hier zit in mijn dorp, dus bijna iedereen rijdt Toyota ;)).

14 Audi A1 B
10 Renault Wind A
5 Suzuki Vitara T2
1 Mercedes-Benz E63 E
1 Jeep CHEROKEE T3
1 Chevrolet Tahoe T3

Wel vreemde Opel-cijfers inderdaad. Maar misschien hebben ze een leveringsprobleem met de Corsa. Zeker als iedereen de BPM-MRB-vrije heeft besteld en die misschien nog niet leverbaar is, kan dat een probleempje opleveren.

Vreemd verder dat Fiat in de rangorde stijgt terwijl al z'n belangrijke modellen dalen.

Dennis_zw zei:
Wel vreemde Opel-cijfers inderdaad. Maar misschien hebben ze een leveringsprobleem met de Corsa. Zeker als iedereen de BPM-MRB-vrije heeft besteld en die misschien nog niet leverbaar is, kan dat een probleempje opleveren.

Vreemd verder dat Fiat in de rangorde stijgt terwijl al z'n belangrijke modellen dalen.

Ik hoop het, dat hij daarna maar weer mooi terug in de top 10 mag komen.
Over Fiat, ik denk dat Opel Fiat omhoog heeft geduwd.

LM. zei:
Over Fiat, ik denk dat Opel Fiat omhoog heeft geduwd.

Dat lijkt me een deel van de verklaring, het andere deel is dat ook Citroën een flinke stap terug deed, waardoor dat merk niet boven Fiat uitkwam maar zelfs onder Opel bleef.

Daewoo-Chevrolet zei:
De levering van de 14% dieseltjes van VAG is nu zeker volop aan de gang: niet alleen de Polo, maar ook de Fabia (leek een grote flop tot de Greenline) en Ibiza deden het in juli uitstekend.

Volgens mij ook. AL denk ik dat het bij de Ibiza ook te maken heeft met de komst van de ST.

Astra, Megane en met name Citroen C3 ~ slechte maand!!!

Had precies voorspeld: # 1 één v/d drieling
# 2 de Polo

Maar ja, hoe moeilijk is dat ;-))

Volvo's XC 60 en 90 ~ zijn stilletjes wel verkooptoppers!

RCZ van Peugeot ~ er rijden er nu 100 door NL: feestje!

Die C3 ~ wat een waardeloze maand!

Die Passat ~ wie oh wie koopt die toch steeds?

De Transit ~ ben nog steeds niet uitgelachen!

Duster ~ aardig begin

Panamera ~ woon in 't Gooi: wordt zoooooo moe van al die PP's!

rickm zei:

Inderdaad vrij beroerd ja, maar het is naar mijn mening dan ook een vrij suf modelletje (met name de achterkant met die aangeplakte achterlichten).

Mach1 zei:
rickm zei:

Inderdaad vrij beroerd ja, maar het is naar mijn mening dan ook een vrij suf modelletje (met name de achterkant met die aangeplakte achterlichten).

Ben ik met je eens, maar wij Nederlanders houden toch best van suf? Maar het model is in mijn ogen te bol, meer MPV-achtig. Niet zoals Fiesta, Corsa en Polo bijvoorbeeld. Maar als Citroen opeens met zo'n model zou komen zou het in de ogen van de meeste mensen weer een te radicale verandering zijn.

[size=large]Verkoopcijfers: juli de maand van de kleintjes[/size]

m1ayv8tb1hvt_800.jpg

Ten opzichte van juni vallen de resultaten van de maand juli weer een beetje tegen. Da’s natuurlijk geen wonder: het land is leeg door de vakantietijd. Ten opzichte van juli 2009 is er een kleine groei.
In juli 2010 vonden 37.703 nieuwe auto’s een eigenaar. Dat is 25,3 procent minder dan in juni van dit jaar. De groei zit er echter nog steeds lekker in, want het resultaat van vorige maand is 13,4 procent meer dan juli 2009.
Kleine auto’s zijn opnieuw populair in Nederland. De Peugeot 107 is Nederlands bestverkochte: 1.714 stuks vonden een eigenaar. De tweede plek is voor de Volkswagen Polo. Daarvan zijn 1.621 stuks van eigenaar gewisseld. De Toyota Aygo is niet weg te slaan van het ereschavot. Met 1.345 verkochte exemplaren scoort hij een derde plaats. Op plek vier staat de Volkswagen Golf – de eerste C-segment auto in de lijst met een verkoopaantal van 1.269 stuks. De top vijf wordt volgemaakt door de Suzuki Alto die 1.003 stuks scoort.
Volkswagen is het meestverkochte merk in juli 2010 met 4.186 verkochte exemplaren. Ford is tweede met 3.419 stuks en Peugeot volgt met 3.308 exemplaren. De nummer vier van Nederland is Toyota met 3.217 stuks en Renault sluit de top vijf af met 2.575 stuks.

autoweek.nl

LM. zei:
En de Ford Transit op 33? Vast een bedrijf dat zijn wagenpark heeft ververst.

Afgelopen mei stond in Duitsland de Fiat Ducato ook als op één na best verkochte Fiat in de maandlijst. De Panda stond die maand op plek 26 met 2459 stuks en de Ducato op plek 31 met 2101 stuks, nog vóór de 500 (38) en Grande Punto (45). Dat kan kennelijk.

Verkoopcijfers in juli 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van Cijfers RDC (RAI/Bovag):

Saab + 223,5%
Porsche + 200,0%
Skoda + 112,3%
Infiniti + 100,0%
Hyundai + 58,9%
Fiat + 58,8%
Alfa Romeo + 54,9%
Chevrolet + 54,0%
Kia + 46,0%
Seat + 45,8%
Volkswagen + 42,9%
Land Rover + 40,6%
Renault + 35,9%
Dacia + 31,3%
Nissan + 26,4%
BMW + 26,0%
Suzuki + 24,6%
Peugeot + 22,6%
Jaguar + 20,6%
Totale verkopen personenauto's + 15,2%
Ford + 14,9%
Audi + 3,4%
Mini + 2,2%
Lexus - 1,9%
smart - 2,0%
Mercedes-Benz - 2,2%
Citroën - 3,2%
Toyota - 9,7%
Opel - 10,6%
Mazda - 12,3%
Subaru - 13,0%
Volvo - 13,4%
Mitsubishi - 13,8%
Honda - 22,3%
Chrysler - 46,5%
Jeep - 49,1%
Dodge - 49,3%
Cadillac - 50,0%
Daihatsu - 65,2%
Lancia - 67,9%
Lada - 100%

rickm zei:
Volvo's XC 60 en 90 ~ zijn stilletjes wel verkooptoppers!

RCZ van Peugeot ~ er rijden er nu 100 door NL: feestje!

Die Passat ~ wie oh wie koopt die toch steeds?

De Transit ~ ben nog steeds niet uitgelachen!

Duster ~ aardig begin

Panamera ~ woon in 't Gooi: wordt zoooooo moe van al die PP's!

Mooi DC! Dankzij U weet ik NU dat Infiniti op +100% staat. Super maand dus! LOL

Trek de gordijn open bij een gemiddeld huis en je ziet dat men geen smaak heeft. Kijk op hun oprit en je ziet hetzelfde. De 107 is het lelijkste van de drie met die domme muil maar verkoopt het beste (n)

Polio Bluemotion wordt vooral gekozen omdat Nederlanders ook nog eens krenterig zijn en dan maar dingen als een teringslome motor en een hoop herrie maar voor lief nemen. Onbegrijpelijk. En hij is vast niet zo zuinig als beloofd

Passat is prima auto maar wel erg saaie keuze natuurlijk tenzij je voor de CC gaat. Weinig autoliefhebbers denk ik dan maar. Er zijn genoeg mooiere concurrenten. Insignia is ook erg mooi maar die wil je niet met een diesel hebben

Een autoliefhebber kan een heel eigen smaak hebben. Kan normale auto's zijn die voor iedereen toegankelijk is. Maar kunnen ook luxere, uit het duurdere segment auto's zijn.

Ik kan iemand geen autoliefhebber noemen als ie een suf leasehok heeft waar half NL in rijdt en niets doet om het een beetje exclusiever te maken. Nou ja of het een autoliefhebber die te schijterig is

Oké, dan kan jij dat niet. Ik heb daar een andere kijk op. Bij (niet alle) leasemaatschappijen kan niet iedere werknemer kiezen wat hij/zij het liefste wil, misschien wordt er op safe gespeeld. Maar dat maakt iemand nog geen autoliefhebber, tuurlijk zijn ook zat mensen die er niks om geven.

Of een suffe auto moet zo goed rijden dat hij daarmee punten scoort. Maar dat doet de Passat ook niet. Die doet gewoon hetzelfde als zijn uiterlijk..

Mazda6 2.2 diesel (lease) en BMW 3 serie E46 Coupe (gekocht). Beide zien er schitterend uit en rijden lekker strak

Kijk, Passat vind ik dus ook schitterend eruit zien. Smaken he!:) Maar die Bmw is dan wel oké, al is dat niet mijn favoriete model.

Passat CC is ook schitterend. De sedan vind ik oubollig en de variant is wel te doen. Maar beetje voor ouwelui en sowieso zie je ze overal. Dat is toch ook niet leuk?

Mwa, ik stoor me er eigenlijk niet aan. Je ziet ze idd overal, net zoals Golfjes, Astra, 107, Aygo en C1 enz. En Nederland heeft genoeg 'echt' leuk spul!

Augustus 2010
Op de helft v/d maand zit NL al weer op 15.378 (11.419 in '09)
Da's + 35%

Klinkt allemaal aardig, maar houdt er wel rekening mee dat 2009 een rampjaar was.

8/2008: 39.596
8/2009: 28.009

Een stijging van 35% t.o.v. 2009 in geheel augustus zou nog altijd een min van bijna 2.000 auto's betekenen t.o.v. 8/2008.

Klopt, maar de koppen zien er beter uit met + x % t.o.v. 2009. Daarbij wordt het feit dat het referentiejaar een rampjaar was buiten beschouwing gehouden.

Daewoo-Chevrolet zei:
Klinkt allemaal aardig, maar houdt er wel rekening mee dat 2009 een rampjaar was.

GOH, da's een nieuwtje!
DC, deze kanttekening plaats je bij elke positieve sales update.
Ik weet het nu wel - en met mij vele anderen

Daewoo-Chevrolet zei:
Misschien kun jij dan kappen met je Renault/Dacia/Nissan/Infiniti-gezever...

Ach, ach, treurig manneke - omdat je zo beleeft aandringt:

Renault - met een trits interessante actiemodellen (Celsium) een strakke Megane reeks (GT Line) en hippe Twingo commercials doet het alleraardigst.
Nissan - gaat van goed/beter/naar best. QQ blijft een prima aanbod en Juke, Cube, Note en Micra laten bijna geen plekkie in deze B klasse onbenut.
Infiniti - wat een top modellengamma in de haar toebedachte klasse. De X6en in huize RickM worden waarschijnlijk ingeruild voor een klasse In SUV
Dacia - aardige Duster recensie van Allarrd Kallff in RTL Autowereld. En wat er nog allemaal in de Dacia pijplijn zit - geweldig!
Nee, de Regie Renault houdt zich kranig staande. Een erg prettig merk, waarin doorgaans correcte mensen rijden.

Ergo, nix voor jou lijkt me.....

Ik heb één keer een opmerking gemaakt over waarom de verkopen in bijv. Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk gestegen dan wel gedaald zijn (slooppremie), maar dit was de eerste keer dat ik de gestegen verkoopcijfers in Nederland nog even in perspectief zette. Hoef je niet gelijk zo sarcastisch te doen...

rickm zei:
Ach, ach, treurig manneke - omdat je zo beleeft aandringt:

Renault - met een trits interessante actiemodellen (Celsium) een strakke Megane reeks (GT Line) en hippe Twingo commercials doet het alleraardigst.
Nissan - gaat van goed/beter/naar best. QQ blijft een prima aanbod en Juke, Cube, Note en Micra laten bijna geen plekkie in deze B klasse onbenut.
Infiniti - wat een top modellengamma in de haar toebedachte klasse. De X6en in huize RickM worden waarschijnlijk ingeruild voor een klasse In SUV
Dacia - aardige Duster recensie van Allarrd Kallff in RTL Autowereld. En wat er nog allemaal in de Dacia pijplijn zit - geweldig!
Nee, de Regie Renault houdt zich kranig staande. Een erg prettig merk, waarin doorgaans correcte mensen rijden.

Ergo, nix voor jou lijkt me.....

Bedankt voor het compliment. De QQ is trouwens een Chery. Renault/Dacia/Nissan/Infiniti zullen het best leuk doen, maar er zijn ook nog andere merken. Nu post je bijv. een link van es.autoblog met louter de mededeling (Renault + 40%!!!!, Dacia + 130%!!!!, etc.). De meesten in De NL VKCF en De BL VKCF zullen liever een overzicht zien en daar desnoods zelf uit aflezen hoe hoog "hun" merk staat.

rickm zei:
Dacia - aardige Duster recensie van Allarrd Kallff in RTL Autowereld.

Haha, ik neem aan dat je weet dát je programma niet serieus moet nemen? Ik heb ze nog noooit iets negatiefs horen zeggen.

Maar je hebt gelijk over Renault en met name Nissan, erg goed bezig.

LM. zei:
rickm zei:
Dacia - aardige Duster recensie van Allarrd Kallff in RTL Autowereld.

Haha, ik neem aan dat je weet dát je programma niet serieus moet nemen? Ik heb ze nog noooit iets negatiefs horen zeggen.

Maar je hebt gelijk over Renault en met name Nissan, erg goed bezig.

- Grappig dat je dat zegt. Tuurlijk weet ik dat. Maar Kalf "durfde" de KRITISCHE toevoeging aan dat je natuurlijk kwalitatief geen topper kreeg (maar wel dat ie goed rijdt, terreinwaardig is etc).
- Ja, ik rij geen Renault maar sommige zaken vallen wel op - zoals de rebound van de Regie en haar dochterbedrijven

rickm zei:
Ja, ik rij geen Renault maar sommige zaken vallen wel op - zoals de rebound van de Regie en haar dochterbedrijven

'Régie Nationale des Usines Renault' was de naam van het staatsbedrijf dat Renault ooit was. Maar in 1996 is het geprivatiseerd en sindsdien heet het Renault S.A.

Dennis_zw zei:
rickm zei:
Ja, ik rij geen Renault maar sommige zaken vallen wel op - zoals de rebound van de Regie en haar dochterbedrijven

'Régie Nationale des Usines Renault' was de naam van het staatsbedrijf dat Renault ooit was. Maar in 1996 is het geprivatiseerd en sindsdien heet het Renault S.A.

Allemaal bekend.
Franse staat heeft nog een minderheidsbelang.
(Ik) Lees franse sites/kranten - Regie wordt nog steeds gebruik maar niet in de context die U aanhaalt.

Hoezo Augustus = komkommertijd?
De autoverkopen staan een dag of 3 voor het einde v/d maand al weer 35% Y/Y hoger
26.102 (was 19.722)

No doubt the usual suspects die de top 3 zullen vormen: Polo, een drieling, en nog een drieling (of een Golf)
Of was er deze maand een 'black horse'? Een Fiat, Opel, Renault of Ford die door een eerdere actie goed verkocht??

De leveringen van de Punto MultiJet 85 en Ibiza (ST) Ecomotive zullen nu pas echt op gang komen: https://www.autoweek.nl/autonieuws/14804/Ruim-320000-wegenbelastingvrije-autos-op-de-weg. De Prius van mijn vader kan trouwens ook worden genoteerd voor augustus.

Hopelijk een keer iets nieuws, ik wil graag de Ford Fiesta terug in de top 3, en omdat de Opel Corsa vorige maand opeens op 30 (?) stond, wil ik hem nu weer terug in de top 5. Ik hoop Astra op 1. Polo en Golf ver buiten de top 10.

LM. zei:
Hopelijk een keer iets nieuws, ik wil graag de Ford Fiesta terug in de top 3, en omdat de Opel Corsa vorige maand opeens op 30 (?) stond, wil ik hem nu weer terug in de top 5. Ik hoop Astra op 1. Polo en Golf ver buiten de top 10.

Droom verder ;).

Mach1 zei:
LM. zei:

Droom verder ;).

Haha, ik weet dat het niet zal gebeuren, maar ik zal erg blij zijn als het gebeurt. Wie weet zijn er deze maand iets minder leasecontracten ondertekend...

Wie weet :). De Polo en Golf ver buiten de top 10 zie ik niet gebeuren. Het verbaast mij trouwens dat de Golf het zo goed doet als C-segmenter. Er zijn namelijk veel frissere aanbiedingen in het C-segment.

Mag ik jou (niet om te zeiken) vragen waar jouw afkeer voor VW vandaan komt?

De Astra kan de Golf nog wel verslaan als de Sports Tourer komt: een poor man's Audi qua looks, dat zal ook zeker VW-rijders moeten aanspreken, temeer omdat de Golf Variant niet echt schoonheidsprijzen verdient. Bovendien gaat de Golf qua design nu echt gedateerd geraken, ook komt er een opvolger over 2 jaar. Gunstige milieulabels heeft Opel nu ook bij de Astra, dus daar zal het zeker niet aan liggen. Volgens mij nemen de stationcars in dit segment bij Ford, Renault, Peugeot en Opel de hoofdmoot van de verkopen.
De Corsa heeft een grondige facelift nodig, vooral op technisch vlak en qua rij- en stuurgedrag.

Daewoo-Chevrolet zei:
De Astra kan de Golf nog wel verslaan als de Sports Tourer komt: een poor man's Audi qua looks, =

Da's wel erg persoonlijk heer DC - hoe komt U erbij?!
Dan is een Audi A5 is een poor mans Bentley Conti?
Uw Daewoo een wannabee Skoda 120 uit 1974?

Feit;~) - de Astra 5 deurs, ST en afgaande op de spypics, de oogstrelende Coupé hebben een volkomen op zich zelf staand, eleganter en beslist orgineler uiterlijk dan de kloonhandel die Ingolstadt produceert.

Ik zou weleens willen weten wat het aandeel van de Variant is in de verkopen van de Golf. Je ziet ze namelijk niet veel. Niet zoveel als bijvoorbeeld de Focus en Astra stationvarianten. Dat is met elke Golf Variant tot nu toen zo geweest volgens mij. VW heeft er nooit potten mee kunnen breken.

Terug
Bovenaan