De Nederlandse verkoopcijfers | november 2025 op p. 133

Ik ben al een paar keer een nieuwe Landwind tegen gekomen , die zie ik nergens in de cijfers terug ???

De overheid heeft echt een potje gemaakt van de autoverkopen in Nederland. Als nu iedere paar jaar steeds de grenzen van de uitstoot worden aangepast, krijg je steeds enorme verschuivingen op de markt. Het liefste zou ik zien dat de BPM helemaal verdwijnt, elke auto wegenbelasting heeft en iedereen gewoon hetzelfde bijtellingstarief zou betalen (wishful thinking, ik weet 't).
Overigens: het valt me op hoe vaak ik de vernieuwde Corsa toch zie rijden. Op basis daarvan zou je verwachten dat 'ie elke maand op 1 staat!

Oh ja, dat de Panda (nog?) niet wil verkopen vind ik niet vreemd. Naar mijn mening ziet 'ie er veel minder leuk uit dan z'n voorganger (voorkant best geinig, zijkant is een beetje vreemd, de achterkant oogt Aziatisch... en een te korte wielbasis), is 'ie veel te groot geworden, is 'ie veel te zwaar (950 kg), het interieur is veel te druk (met al die rare afgeronde hoeken), de Twinair blijkt ook geen lekker motortje te zijn (die ook nog eens te veel zuipt) en vond ik de afwerking (van de Panda die in Frankfurt stond althans) niet je van het. Nee, als ik per se een Panda zou willen zou ik lekker voor de Panda II gaan!

Modellen Top 50 februari 2012

17414.jpg

[size=x-small]up! gaat omhoog en dan worden de 5-deurs modellen nog niet eens uitgeleverd. Grootste bedreigingen zijn echter in eigen huis te vinden: de Seat Mii en Skoda Citigo.[/size]

16724.jpg

[size=x-small]Zoals verwacht een megaknaller: de Mazda CX-5 is in zijn eentje in staat om een einde te maken aan de dalende lijn waarin Mazda al twee decennia in zit.[/size]

16000.jpg

[size=x-small]Meest verrassende binnenkomer in de Top 50: de Auto van het Jaar 2012, de Opel Ampera. De leveringen van zustermodel Chevrolet Volt moeten duidelijk nog op gang komen.[/size]
Foto's Autozine.nl

1. Renault Twingo 2.216
2. Peugeot 107 2.011
3. Opel Corsa 1.867
4. Volkswagen Polo 1.748
5. Kia Picanto 1.406
6. Ford Fiesta 1.389
7. Volkswagen up! 1.249
8. Kia Rio 1.187
9. Opel Astra 1.162
10. Opel Agila 1.106
11. Citroën C1 966
12. Toyota Yaris 915
13. Fiat Panda 914
14. Volkswagen Golf 903
15. Hyundai i10 839
16. Renault Clio 758
17. Peugeot 508 699
18. Mazda CX-5 695
19. Nissan Qashqai 670
20. Toyota Aygo 630
21. Suzuki Alto 629
22. Volkswagen Passat 621
23. Ford Focus 602
24. Citroën C3 583
25. Skoda Octavia 578
26. Skoda Fabia 558
27. BMW 3-serie 546
28. Seat Ibiza 545
29. Fiat 500 522
30. Volvo V70/XC70 496
31. Kia Sportage 482
32. Suzuki Swift 481
33. Toyota Auris 480
34. Audi A4 467
35. Opel Meriva 461
36. Opel Ampera 428
37. Opel Insignia 425
38. BMW 5-serie 421
39. Hyundai ix35 420
40. Citroën DS3 409
41. Opel Zafira 408
42. Mazda 2 389
43. Hyundai ix20 388
44. Volvo S40/V50 381
45. Nissan Micra 379
46. Mercedes-Benz B-klasse 378
47. Nissan Pixo 361
48. Volvo S60/V60 353
49. Toyota Prius 348
50. Lexus CT 341

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2012-q2/20120404-personenautoverkopen-maart-2012.aspx

up! zei:
Ongelooflijk, bijna alleen maar koekblikken in de top 10 :eek:

Daar werk je zelf aan mee o_O

Vraag me af waarom die Ampera als meest verrassende binnenkomer wordt genoemd. Zo verrassend is dat in Nederland natuurlijk niet, zéker niet na al die weken uitstel van levering.

Daewoo-Chevrolet zei:
3. Opel Corsa 1.867
4. Volkswagen Polo 1.748
7. Volkswagen up! 1.249

Wel grappig dat VW zich nu een beetje in de klem voelt zitten met de Polo. Want de Corsa doet het beter, doordat/en de up! knabbelt aan zijn bestaan. Dus wat doen ze: basisprijs € 1900 omlaag. Maar ja, dan zet je hem alleen maar dichter tegen de up! aan, dat schiet ook niet op. Dat hadden ze handiger kunnen bedenken.

Nu heb ik het lijstje al drie keer nagekeken want kon mijn ogen niet geloven. De Fiat Punto niet in de top 50? En dat met een belastingvrije diesel in het programma. In mijn ogen één van de mooiere auto's in het B segment. Met alleen een 500 en Panda in de top 50 is het volgens mij slecht verdienen. De verkopen van de Bravo stellen ook helemaal niets meer voor. En om in Italie te blijven: hoe is het met de Mito en de Giulietta.
Een Mazda 3 is ook helemaal van het toneel verdwenen. Dat de 107, C1 en in mindere mate de Aygo het nog steeds goed doen vind ik niet verwonderlijk. Al zijn volgens Autoweek in de laatste vergelijkingstest de Picanto en Panda beter dan de C1, het publiek kiest toch voor de veel zuiniger drieling. Een testverbruik van nog geen 1:14 voor de Picanto en Panda Twinair tegen ruim 1:17 voor de C1 is nogal een verschil. In de test zag je dit aspect nauwelijks voorbijkomen, maar een laag verbruik is bij de huidige torenhoge brandstofprijzen een zeer belangrijk verkoopargument.

@ MTBer: Tot hier heb ik geteld:

51. Mercedes-Benz C-klasse 338
52. Chevrolet Spark 327
53. Renault Mégane 326
54. BMW 1-serie 325
55. Fiat Punto 323
56. Volkswagen Touran 316
57. Audi A6 314
58. Ford C-MAX 303
59. Audi A3 302
60. Hyundai i20 300
61. Mercedes-Benz A-klasse 298
62. Audi A5 297

De Punto pas op plaats 55, ofwel -84,5% ten opzichte van maart 2011. De Ford Ka stond vorige maand trouwens op plaats 5, en nu niet eens in de 'Top 62'. Is volgens mij dan ook een zwaar actiematig ondersteund model. Hoe kan het anders dat de enige auto uit het A-segment zonder wegenbelasting vrijstelling het nog zo goed lijkt te doen? Ook opmerkelijk is de lage positie van de BMW 1-serie. Ik denk dat BMW de plank flink heeft misgeslagen met het ontwerp van dat model.

Een heel redelijke verklaring voor een lage positie van de Punto kan zijn dat de levering van de nieuwe uitvoeringen nog niet goed op gang is. Per slot van rekening zijn dit niet de verkoopcijfers van maart, maar de registratiecijfers van wat er eerder is verkocht.

Klopt. Ik hoop ook voor Fiat dat de verkopen van de Punto weer aantrekken. Aan de auto zelf kan het volgens mij niet liggen. Alhoewel; een twinair in de Punto vind ik gewaagd. We beginnen net te wennen aan driecilinders. Zelf zou ik de tweecilinder in ieder geval laten staan. Deze motor is lang niet trillingvrij en dat vind ik in een ruime B segmenter niet kunnen. De 1.3 Multijet diesel vind ik wel weer zeer aantrekkelijk.
Wat mij ook nog opvalt; de toch al (ondanks de facelift) bijna bejaarde Touran doet het beter dan de Cmax. En ook de al meer dan 6 jaar geproduceerde Octavia 2 doet het nog bovengemiddeld. Als Octavia bezitter verwondert mij dat niet.

Arno zei:
Vraag me af waarom die Ampera als meest verrassende binnenkomer wordt genoemd. Zo verrassend is dat in Nederland natuurlijk niet, zéker niet na al die weken uitstel van levering.

Ik had niet gedacht dat een plug-in hybride gelijk zo populair zou zijn, zeker gezien de hoge prijs en het voor Opel-begrippen magere afwerkingsniveau. Ik heb er ook al een paar op 's lands wegen gezien.

Clignoteur zei:
Een heel redelijke verklaring voor een lage positie van de Punto kan zijn dat de levering van de nieuwe uitvoeringen nog niet goed op gang is. Per slot van rekening zijn dit niet de verkoopcijfers van maart, maar de registratiecijfers van wat er eerder is verkocht.

Ik zie de facelift en TwinAir de verkopen om eerlijk te zijn nog niet zo gauw rechttrekken. De Punto lijkt een beetje de verliezer uit de concurrentieslag in het B-segment tussen alle modellen met 14% bijtelling. Misschien ook omdat Fiat een zwakke positie heeft op de leasemarkt, waardoor modellen als de Polo, Ibiza en Fabia (die het segment samen met de Punto openden) minder ver wegzakken. Het is bovendien al één van de oudste modellen in zijn klasse en het model deed het voor de introductie van de MultiJet 85 al erg matig. Misschien heeft Fiat wel even boven haar stand geleefd en komt er nu weer een stabilisering. Het is voor Fiat te hopen dat de nieuwe Panda en 500L succesvol worden. Om onbegrijpelijke redenen is de C3 Picasso in Nederland geflopt, dus ik vrees het ergste voor dat laatste model. Fiat zou de Sedici wel wat meer in beeld mogen brengen, da's inmiddels een scherp geprijsd model (vergeleken met de SX4).

Daewoo-Chevrolet zei:
Om onbegrijpelijke redenen is de C3 Picasso in Nederland geflopt, dus ik vrees het ergste voor dat laatste model.

Citro%C3%ABn_C3_Picasso_002.JPG

Overal lijnen, strepen, inkepingen, verschillende materialen, glimmend, chroom. Net een speelgoedauto.

Dit is natuurlijk visueel gezien een aanslag op je netvlies. En dat wil het brave gezin blijkbaar niet. De bejaarde (zou ook doelgroep kunnen zijn) ook niet. Die rijden liever een Nissan Note. Daarbij is dit segment gewoon niet zo populair denk ik. Zie ook de Modus.

In de UK en FR wordt de C3 Picasso door een jonger publiek gekocht dan in (bv) NL.
Zag daar eens een statistiek van voorbij komen.

Ook die fruitige Vicky Butler Henderson van Fifth Gear was enthousiast.
Maar in NL zie ik de sporadische C3P bevolkt door 90 plussers.

Verkoopcijfers in maart 2012 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2011 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Fisker +++
Cadillac +++
Land Rover 254,84%
Lancia 196,43%
Kia 158,30%
Porsche 152,73%
Jeep 150,00%
Mazda 135,81%
Jaguar 91,30%
Mercedes-Benz 47,20%
Opel 46,53%
BMW 22,78%
Chevrolet 22,57%
Lexus 12,06%
Nissan 11,76%
Subaru 7,14%
Audi 6,16%
Volvo 2,53%
Volkswagen 0,07%
Mini -1,25%
Peugeot -6,69%
TOTAAL -7,16%
Renault -10,93%
Alfa Romeo -11,03%
Citroën -12,11%
Toyota -20,00%
Suzuki -23,27%
Ford -23,61%
Hyundai -23,94%
smart -27,66%
Mitsubishi -32,54%
Honda -38,82%
Skoda -41,29%
Lada -50,00%
Seat -58,00%
Fiat -60,11%
Dacia -67,27%
SsangYong -83,33%
Daihatsu -91,90%
Saab -96,19%
Infiniti -100,00%
Th!nk -100,00%
Dodge -100,00%
Chrysler -100,00%

Ik ben bepaald niet de enige die 'm lelijk vind. Dat BMW in een maand aan het begin van het jaar met de verse 1-serie niet eens de Top 50 weet te bereiken en de antieke A3 nét voor weet te blijven, is dat een teken dat het geen groot succes is. Het ontwerp lijkt me dan een niet onlogische verklaring hiervoor.

Het is geen verassing als ik zeg dat ik geen fan ben van het uiterlijk van de BMW 1 (en andere BMWs) en kan me dan ook vinden in je conclusie.

Nuchter beschouwd is het wel een doorontwikkeling van de vorige. Echter de neus is 5x slechter geworden. Zou dat het kunnen verklaren? Kan. Ik zag wel eens een witte met wieldoppen. Idd erg lelijk.

Trouwens die fameuze 8 traps automaat is notabene een cadeau!

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik zie de facelift en TwinAir de verkopen om eerlijk te zijn nog niet zo gauw rechttrekken. De Punto lijkt een beetje de verliezer uit de concurrentieslag in het B-segment tussen alle modellen met 14% bijtelling. Misschien ook omdat Fiat een zwakke positie heeft op de leasemarkt, waardoor modellen als de Polo, Ibiza en Fabia (die het segment samen met de Punto openden) minder ver wegzakken. Het is bovendien al één van de oudste modellen in zijn klasse en het model deed het voor de introductie van de MultiJet 85 al erg matig. Misschien heeft Fiat wel even boven haar stand geleefd en komt er nu weer een stabilisering. Het is voor Fiat te hopen dat de nieuwe Panda en 500L succesvol worden. Om onbegrijpelijke redenen is de C3 Picasso in Nederland geflopt, dus ik vrees het ergste voor dat laatste model. Fiat zou de Sedici wel wat meer in beeld mogen brengen, da's inmiddels een scherp geprijsd model (vergeleken met de SX4).

De Corsa is nagenoeg even oud als model en heeft dezelfde 1.3 diesel (CDTI bij Opel) motorisering en kan wel met de Polo blijven boksen, dat lijkt me dus geen valide argument.

Ik denk dat je argument over de positie van Fiat op de leasemarkt wel hout snijdt.

Hai, daar hebben we een buitenlandse verkoopcijfers-topic voor, toch? :)
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,2449761

gearhead zei:
Centurion81 zei:
Ik denk dat je argument over de positie van Fiat op de leasemarkt wel hout snijdt.

Ofwel, een van de vele boten die Fiat toch weer weet te missen.

Sneu hè, voor FIAT. Waarom stuur je geen mail naar Turijn en kondig jij je komst aan. Kun je wellicht de strategie aanscherpen. Saneren. Heidesessies houden. Je declareert toch gauw 500 Euro p/u.

rickm zei:
gearhead zei:
Centurion81 zei:

Sneu hè, voor FIAT. Waarom stuur je geen mail naar Turijn en kondig jij je komst aan. Kun je wellicht de strategie aanscherpen. Saneren. Heidesessies houden. Je declareert toch gauw 500 Euro p/u.

Ik heb je laatst bijgepraat over mijn opleidingsniveau. Je zou dan toch moeten weten dat ik van bovenstaand geen enkel verstand heb. Derhalve is je hersenspinsel vleiend edoch zeer irrelevant.

gearhead zei:
rickm zei:
gearhead zei:
Centurion81 zei:

Ik heb je laatst bijgepraat over mijn opleidingsniveau. Je zou dan toch moeten weten dat ik van bovenstaand geen enkel verstand heb. Derhalve is je hersenspinsel vleiend edoch zeer irrelevant.

Probeerde mee te denken, dus in dier voege niet geheel irrelevant.
Overigens: Staat mij niet bij, dat bijpraten. Stop nooit langs de snelweg ;-)
En: Jij geen verstand van zaken? Je posts doen anders vermoeden -;))
Tenslotte: Ja, ik ben een pleaser :)))

Mag ik overigens de gelegenheid aangrijpen FIAT veel beterschap te wensen. De Panda en Uno (buiten Italië en Brazilië een onderschatte B segmenter) verdienen een beter lot. Wanneer komt de nieuwe Uno? Deze is al 7 jaar oud (en oogt - op de neus na - nog steeds fris)

rickm zei:
Mag ik overigens de gelegenheid aangrijpen FIAT veel beterschap te wensen. De Panda en Uno (buiten Italië en Brazilië een onderschatte B segmenter) verdienen een beter lot. Wanneer komt de nieuwe Uno? Deze is al 7 jaar oud (en oogt - op de neus na - nog steeds fris)

Uno al 7 jaar oud? Volgens mij inmiddels 29 jaar...

Clignoteur zei:
rickm zei:

Uno al 7 jaar oud? Volgens mij inmiddels 29 jaar...

Ach ja Knipperlicht, hoe dom kon ik zijn. Tuurlijk is ie al 29 jaar. Wat extra bewijst hoe knap het design is.

Iedereen juicht nu het resultaat van Opel toe, maar hoe zal Opel het vanaf juli doen? De Corsa en Agila zijn vanaf die maand niet meer wegenbelastingvrij/verliezen 14% bijtelling. Opel MOET de Corsa en Agila aanpassen wil het competitief blijven, anders kan het nu vast beginnen met dealers sluiten...

@DC: Je spreekt over een 'flop' van de nieuwe BMW 1, maar een nummervijfpositie in Duitsland lijkt het tegendeel te bewijzen? Nu zijn die Duutsers wat patriottistisch aangelegd, maar een lieve 13.000 stuks dit jaar is een aardig begin, me dunkt.

Ik spreek niet van een flop, wel dat ik denk dat BMW er de plank mee heeft misgeslagen. In Duitsland doet de 1-serie het inderdaad wel goed, maar in Nederland alleen in leasemaand januari. Nu gaat het in Nederland in ieder geval matig met nog een nieuwe Audi A3, Volvo V40 en de volgens mij goed ontvangen Mercedes A-klasse op komst.

Leaseverkopen 3/2012 / 1-3/2012
1. Volkswagen 1.882 6.261
2. Opel 1.038 2.684
3. Peugeot 966 3.880
4. Audi 802 2.833
5. Skoda 638 2.281
6. BMW 581 1.950
7. Volvo 542 1.991
8. Ford 505 2.584
9. Renault 456 2.178
10. Toyota 347 1.011
11. Seat 342 1.635
12. Citroën 329 1.320
13. Nissan 325 691
14. Mercedes-Benz 312 776
15. Hyundai 255 876
16. Fiat 230 596
17. Kia 214 789
18. Lexus 200 1.178
19. Alfa Romeo 154 574
20. Mini 128 515

Let op: deze Top 20 is gebaseerd op de Top 20 YTD merken, zo kan het zijn dat Mazda afgelopen maand wel degelijk in de Top 20 stond (wat ik zeer aannemelijk acht), maar nog niet in de lijst te zien is.

Modellen Top 15 1-3/2012
1. Volkswagen Polo 1.832
2. Peugeot 508 SW 1.728
3. Skoda Octavia Combi 1.318
4. Lexus CT 200h 1.150
5. Ford Focus Wagon 1.101
6. Renault Mégane Estate 1.002
7. Volkswagen Passat Variant 975
8. Volkswagen Golf 952
9. Seat Ibiza ST 821
10. BMW 1-serie 697
11. Volvo V50 681
12. Opel Astra Sports Tourer 657
13. Audi A3 Sportback 650
14. Peugeot 107 641
15. Volvo V70 510

DC, hoe interessant de Nederlandse verkoopcijfers ook zijn (vind ik zelf ook), bij het bepalen of een merk de plank al dan niet heeft misgeslagen heb je méér nodig dan de resultaten van ons kikkerlandje. Zie bijvoorbeeld ook de CT.

Op 60% van de maand staan 'we' in April op n sappige ................. -23%.

Gek, met zoveel Megane bestellingen ;-)

Bij de modellen top 15 wordt o.a. vermeld: de 508 SW op 2, de Octavia Combi op 3. Moet de toevoeging die duidt op een stationwagen niet weggelaten worden, ik mag toch aannemen dat bijv. bij de 508 zowel de sedan als de SW bedoeld wordt, of zie ik het verkeerd?

We gaan lekker in April - not.
Min 20%

https://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers_2012/

Er wordt door een paar forummers gesproken over tegenvallende cijfers voor de BMW 1-serie (valt m.i. nog wel mee...), maar kijk eens naar een aantal Audi-modellen:
Zo doet de A6 het niet goed t.o.v. de 5-Serie (hoewel A6 een jaar verser is), en verkoopt de A8 (8x) al helemaal voor geen meter t.o.v. de 7-serie (41x). Kunnen wij concluderen dat Audi "de plank heeft misgeslagen" met deze modellen ?? :rolleyes:

Nee dat kunnen we niet, ook nu weer niet, en ook nu weer niet enkel op basis van de verkopen in ons kikkerlandje.

Bij 'de plank misslaan' denk ik aan auto's die domweg nooit zijn aangeslagen, die je amper ziet/zag, modellen waarop een fabrikant hoogstwaarschijnlijk nooit winst heeft kunnen maken...

- Alfa Arna
- Audi A2
- Citroën Axel
- Jaguar X-Type
- Fiat Idea
- Fiat Croma
- Lancia Musa
- Maybach
- Mazda Xedos
- Opel Signum
- Peugeot 1007
- Renault Avantime
- Renault Vel Satis
- Renault Koleos
- Skoda Roomster
- Volkswagen Fox

Deze kwamen nu vlug even in me op, ongetwijfeld zijn er veel meer te bedenken, vooral als je verder in de tijd terug gaat, zoals bij die Alfa Arna en Citroën Axel. Oh ja, de Subaru SVX was ook zo'n model, het schijnt dat Subaru altijd verlies heeft geleden op dit bijzondere Italiaanse design. Een Fiat Multipla of Toyota Yaris Verso waren ook discutabel, maar die hadden dan wel weer een specifieke groep liefhebbers. Zonder smaak wellicht, maar da's een ander verhaal ;)

Renault Koleos is in omliggende landen/Azie wel een succes (zij het als Samsung) dus die hoort imo niet in het rijtje thuis.

Opvallend is wel dat eigenlijk al deze modellen, op de Maybach na, betrekkelijk goedkoop om te ontwikkelen waren. Allemaal auto's op bestaande platformen, op een enkeling na.

Dat bestaande platform was voor de X-Type de doodsteek, Jag-rijders moesten geen Mondeo-afgeleide.

(Koleos doorgestreept ;))

Arno zei:
Dat bestaande platform was voor de X-Type de doodsteek, Jag-rijders moesten geen Mondeo-afgeleide.

Deze auto moest vooral nieuwe klanten trekken volgens mij, maar die bleven liever bij hun vertrouwde Audi's en BMW's.

Sowieso geldt voor je lijstje dat het voor verschillende modellen alleen voor de Nederlandse markt geldt, en dat er misschien wel degelijk geld is verdiend als je naar de totale verkoop kijkt.

Wouter82 zei:
Arno zei:

Deze auto moest vooral nieuwe klanten trekken volgens mij, maar die bleven liever bij hun vertrouwde Audi's en BMW's.

Klopt helemaal, dit model was niet op bestaande klanten gericht.

Wouter82 zei:
Sowieso geldt voor je lijstje dat het voor verschillende modellen alleen voor de Nederlandse markt geldt, en dat er misschien wel degelijk geld is verdiend als je naar de totale verkoop kijkt.

Welke van die modellen zijn buiten Nederland dan wél succesvol geweest?

Arno zei:
Welke van die modellen zijn buiten Nederland dan wél succesvol geweest?

De Fiats en Lancia in Italië, de Xedos in Azië en de Fox in Zuid-Amerika. Van die Fox bestaan ook meerdere carrosserievarianten die in EU niet eens zijn geleverd. En de Axel is dacht ik gewoon een Oltcit met Citroën-logo's en die Oltcit verkocht best aardig op de thuismarkten.

R.W.D. zei:
en verkoopt de A8 (8x) al helemaal voor geen meter t.o.v. de 7-serie (41x). Kunnen wij concluderen dat Audi "de plank heeft misgeslagen" met deze modellen ?? :rolleyes:

Je conclusie is erg kort door de bocht. De 41x 7-serie in maart 2012 is apart en geen normaal aantal, daar is iets speciaals aan de hand geweest. Om daar nu je conclusie op te baseren....

Dit was 2011:

7-serie: 94
A8: 239.

Goh wat een flop die 7-serie ;)

Maar even terug naar die BMW-1, het is wel opvallend dat maand op maand de BMW onder de Lexus zit:

Code:
Januari:
4      8.4%     1148    C     Lexus Ct200h
7      5.8%      798    C     BMW 1-serie

Februari:
6      6.1%      480    C     Lexus Ct200h
7      5.0%      396    C     Audi A3
10     3.8%      303    C     BMW 1-serie

Maart:
10     4.0%      327    C     Lexus Ct200h
11     4.0%      325    C     BMW 1-serie

Kan me nog herinneren dat iemand dat afdeed als actiemodelletje van Lexus, maar ik denk toch dat hier iets anders aan de hand is... :)

Ja zo'n Lexus rijdt natuurlijk veel beter dan een 1-serie. Dat ie 14% is en voordelig, da's bijzaak toch? :)

Lijkt me dat de CT200H hype al wel weer een beetje over is, iedereen die er echt graag 1 wilde heeft er al 1, de cijfers hierboven laten ook wel duidelijk zien welke kant het nu opgaat. In April nog een 200 stuks wellicht ? ( 8,4% naar 6,1% naar 4,0% naar +/- 2% ? )

De Lexus CT dankt z'n succes voor 90% aan z'n hybride techniek. Mensen kiezen hem vanwege z'n lage bijtelling, niet omdat ie zo mooi is.
Hij trekt daarmee een ander koperspubliek dan de 1-serie of A3

Dan de grote modellen. Het valt echt op dat BMW het daar momenteel veel beter doet dan Audi, ook bekeken over een langere periode.
Aantallen 1e kwartaal (jan. t/m maart):

A6 1147 5-Serie 1439 => een verschil van maar liefst 25% !!
A8 45 7-Serie 80 => een verschil van maar liefst 80% !!!

Mij verbaast dit niet, maar opvallend is het wel :cool:

Terug
Bovenaan