De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Barri zei:
Ik heb de top 10 even langs de leaseregistraties gelegd:

Code:
1. Skoda Enyaq		998	539	54%
2. Kia Niro	        992	673	68%
3. Volkswagen Polo	698	399	57%
4. Peugeot 208		668	486	73%
5. Lynk & Co 01		649	0	0%
6. Renault Clio	        626	397	63%
7. Toyota Aygo	        588	399	68%
8. Kia Picanto	        577	393	68%
9. Volkswagen ID.4	534	406	76%
10. Ford Focus	        503	444	88%

<https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/leasing/30433-leaseregistraties-kwart-lager-in-november-kia-aan-kop>

Die Lynks zijn volgens mij ook veelal lease, maar worden blijkbaar anders geregistreerd.

wat betekent dit dan, is het percentage het aandeel lease ?
 
Ik heb van Automotive de aantallen leaseregistraties gehaald, en van hierboven de aantal registraties. Betreft allebei de maand november. Dat percentage is daarmee dus het aandeel lease.
 
Barri: Geeft Dataforce onvoldoende uitsluitsel v.w.b. type registratie / gebruik (neem aan dat jullie daar toegang tot hebben of hebben jullie geen abo ?)
 
Bestelauto's, november 2021

Op de bestelautomarkt zien we wederom de gevolgen van chiptekorten. Sommige merken veren op na enkele moeilijke maanden, terwijl Mercedes-Benz zowel op de personenauto- als bestelautomarkt zijn zaakjes niet op orde lijkt te hebben. Opvallend in trek waren wederom de Ford Transit Custom en Renault Trafic, een zeldzaam fenomeen is dat de Master aan de leiding ging bij de grootste bestelbussen. Een record is er voor de Fiat Talento (#6), die met dank aan kortingsacties in het harnas sterft, want opvolger Scudo komt eraan. De 'nieuwe' Opel Movano is in aantocht; de oude lijkt nu te worden opgeruimd (#15). De Citroën Jumper (#22) had ook een prima maand. Er is een nieuwe binnenkomer in de vorm van de Maxus e-Deliver 9 (#40).

xl5yrc3baq7h_800.jpg


1. Ford Transit Custom 611
2. Renault Trafic 432
3. Volkswagen Caddy 413
4. Renault Master 366
5. Mercedes-Benz Sprinter 328
6. Fiat Talento 305
7. Volkswagen Transporter/T6 279
8. Opel Vivaro/Zafira 268
9. Peugeot Partner 221
10. Ford Transit 200
11. Volkswagen Crafter 189
12. Mercedes-Benz Vito/V/EQV 180
13. Iveco Daily 176
14. Peugeot Expert 174
15. Opel Movano 174
16. Ford Transit Connect 156
17. Renault Express 115
18. Citroën Jumpy 92
19. MAN TGE 89
20. Opel Combo 88
21. Toyota ProAce 87
22. Citroën Jumper 73
23. Citroën Berlingo 60
24. Peugeot Boxer 52
25. Mercedes-Benz Citan 48
26. Renault Kangoo 42
27. Fiat Ducato 37
28. Toyota ProAce City 33
29. Ram 1500/2500/3500 33
30. Fiat Doblò 32
31. Ford Transit Courier 32
32. Toyota Hilux 31
33. Nissan NV300 16
34. Toyota Land Cruiser 16
35. Ford Ranger 16
36. Goupil G6 16
37. Suzuki Jimny 8
38. Land Rover Defender 8
39. Fiat Fiorino 8
40. Maxus Deliver 9 8

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
InsideOutomotive zei:
Barri: Geeft Dataforce onvoldoende uitsluitsel v.w.b. type registratie / gebruik (neem aan dat jullie daar toegang tot hebben of hebben jullie geen abo ?)
Van m'n werk ken ik geen systemen waar we dat soort data kunnen raadplegen. Zal vast op andere afdelingen zijn dan? :)

@bestelauto's: Ford doet het goed met de Transit Custom. Best verschil met de rest.
 
Tussenstand elektrische personenauto's december, ruwe data:

TESLA MODEL Y 418
KIA NIRO 409
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 389
KIA EV6 380
HYUNDAI IONIQ5 359
FORD MUSTANG MACH-E 309
BMW IX3 289
POLESTAR 2 281
TESLA MODEL 3 271
AUDI Q4 40 E-TRON 267
VOLVO XC40 187
MINI COOPER SE 171
RENAULT ZOE 151
MERCEDES-BENZ EQA 250 122
SKODA ENYAQ 80 120
VOLKSWAGEN ID.3 PRO S 150 KW 102
HYUNDAI KONA 96
PEUGEOT 208 92
CUPRA BORN 89
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 88
SKODA ENYAQ 60 82
BMW IX XDRIVE40 82
OPEL CORSA 81
PEUGEOT 2008 56
RENAULT TWINGO 54
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 49
AUDI E-TRON 55 46
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW 44
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 107 KW 44
BMW I I3 43
AUDI Q4 35 E-TRON 40
OPEL MOKKA 35
VOLKSWAGEN ID.4 GTX 220 KW 30
PORSCHE TAYCAN 4 29
VOLVO C40 28
VOLKSWAGEN UP! 25
AUDI Q4 50 E-TRON 21
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 20
BMW I I3S 19
AUDI E-TRON GT 19
MG ZS EV 18
FIAT 500 18
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 17
KIA SOUL 17
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 109 KW 16
SEAT MII 15
AUDI Q4 SPORTBACK 40 E-TRON 14
CITROEN JUMPER 13
DACIA SPRING 13
NISSAN LEAF 40KWH 13
PORSCHE TAYCAN 12
MERCEDES-BENZ EQS 450+ 11
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 125 KW 11
CITROEN E-C4 10
BMW IX XDRIVE50 10
TOYOTA PROACE 9
PORSCHE TAYCAN 4S 8
MERCEDES-BENZ EQV 8
HYUNDAI IONIQ 7
BMW I4 EDRIVE40 7
MAZDA MAZDA MX-30 7
NISSAN LEAF 62KWH 6
SMART EQ FORTWO COUPE 5
PORSCHE TAYCAN TURBO 4
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 4
MERCEDES-BENZ EQA 300 4MATIC 4
SMART EQ FORFOUR 4
CITROEN JUMPY 3
PEUGEOT EXPERT 3
OPEL VIVARO 3
MERCEDES-BENZ EQA 350 4MATIC 3
AUDI E-TRON S 2
VOLKSWAGEN CRAFTER 2
SMART EQ FORTWO CABRIO 2
MG MG MARVEL R ELECTRIC 1
JAGUAR JAGUAR I-PACE 1
PORSCHE TAYCAN TURBO S 1
HONDA E 1
SKODA CITIGO 1
DFSK SERES 3 1
DFSK DFSK 1
SSANGYONG KORANDO E-MOTION 1
AUDI E-TRON 50 1
BMW I4 M50 1
AUDI RS E-TRON GT 1
AUDI Q4 SPORTBACK 50 E-TRON 1
AUDI Q4 45 E-TRON 1
AUDI E-TRON S SPORTBACK 1
XPENG P7 1

Totaal 5751
bron opendata.rdw.nl
 
-17,5% zou best wel eens structureel kunnen zijn. Bij mij op het werk zijn, doordat we minder rijden o.a. door meer thuiswerken, alle leasecontracten een jaar verlengd. (van 4 naar 5 jaar). Aangezien leaseauto's een aanzienlijk deel van de verkoop van nieuwe auto's zijn heb je direct zo'n structurele daling van nieuwe auto's te pakken.
 
Met al die verschillende modellen ID4 en ID3 geven de RDW open data gegevens een wat onduidelijk beeld. Kentekenradar t/m 17 december:

1 Volkswagen ID4 446
2 Tesla Model Y 418
3 Kia Niro 409
4 Kia EV6 380
5 Hyundai Ioniq 5 359
6 Audi Q4 343
7 Ford Mustang Mach-E 309
8 BMW X3 289
9 Polestar 2 281
10 Volkswagen ID3 278
11 Tesla Model 3 271
12 Skoda Enyaq 202
13 Volvo XC40 188
14 Mini Mini 171
15 Renault Zoe 151
16 Mercedes-Benz EQA 128
17 Hyundai Kona 97
18 BMW iX 92
19 Peugeot 208 92
20 Cupra Born 89
21 Opel Corsa 81
22 Audi E-tron 74
23 BMW i3 62
24 Peugeot 2008 56
25 Porsche Taycan 54
26 Renault Twingo 54
27 Mercedes-Benz Vito 50
28 Opel Mokka 35
29 Volvo C40 28
30 Volkswagen Up 27
31 Audi E-tron GT 20
32 Nissan Leaf 19
33 Fiat 500 18
34 MG ZS 18
35 Kia Soul 17
36 Mercedes-Benz EQC 17
37 Seat Mii 15
38 Citroën Jumper 13
39 Dacia Spring 13
40 Mercedes-Benz EQS 11
41 Citroën C4 10
42 Toyota Proace 9
43 BMW i4 8
44 Mercedes-Benz EQV 8
45 Hyundai Ioniq 7
46 Mazda MX-30 7
47 Smart Fortwo 7
48 Toyota Mirai 5
49 Smart Forfour 4
50 Citroën Jumpy 3
51 Opel Vivaro 3
52 Peugeot Expert 3
53 Volkswagen Crafter 2
54 Honda e 1
55 Hyundai Nexo 1
56 Jaguar I-Pace 1
57 MG Marvel R 1
58 Skoda Citigo 1
 
En de top 40 van alle modellen . Lynk & Co heeft duidelijk in de roos geschoten met de 01! Ben benieuwd naar de verdeling koop/huur.

t/m 17 december 2021
totaal: 13.054
1 Kia Niro 572
2 Lynk & Co 01 504
3 Volkswagen ID4 446
4 Tesla Model Y 418
5 Kia EV6 380
6 Toyota Yaris Cross 373
7 Hyundai Ioniq 5 359
8 Audi Q4 343
9 Ford Mustang Mach-E 309
10 BMW X3 308
11 Kia Picanto 308
12 Volvo XC40 284
13 Polestar 2 281
14 Volkswagen ID3 278
15 Tesla Model 3 271
16 Renault Clio 252
17 Toyota Aygo 248
18 Mini Mini 244
19 Volkswagen Polo 223
20 Skoda Enyaq 202
21 Hyundai i10 195
22 Peugeot 208 187
23 Toyota Corolla 169
24 Kia Stonic 159
25 Renault Captur 152
26 Renault Zoe 151
27 Toyota Yaris 151
28 Hyundai Kona 138
29 Opel Mokka 132
30 Ford Focus 130
31 Opel Corsa 130
32 Hyundai Tucson 129
33 Mercedes-Benz EQA 128
34 Toyota C-HR 120
35 Fiat 500 112
36 Peugeot 2008 106
37 Citroën C1 105
38 Volkswagen T-Roc 103
39 Hyundai i20 100
40 BMW iX 92
 
Weinig modellen zonder stekker. In de top15 tel ik er twee die het niet van een stekker hoeven te hebben.
 
Barri zei:
Weinig modellen zonder stekker. In de top15 tel ik er twee die het niet van een stekker hoeven te hebben.
Ik tel een half extra, er zijn 14 Bmw's X3 verkocht die zonder stekker zouden kunnen zijn.
 
Frits 2368451 zei:
Barri zei:
Weinig modellen zonder stekker. In de top15 tel ik er twee die het niet van een stekker hoeven te hebben.
Ik tel een half extra, er zijn 14 Bmw's X3 verkocht die zonder stekker zouden kunnen zijn.
En vast ook Niro's zonder stekker ja. Dus die X3 tel ik uiteraard niet mee.
 
Barri zei:
Frits 2368451 zei:
Barri zei:
Weinig modellen zonder stekker. In de top15 tel ik er twee die het niet van een stekker hoeven te hebben.
Ik tel een half extra, er zijn 14 Bmw's X3 verkocht die zonder stekker zouden kunnen zijn.
En vast ook Niro's zonder stekker ja. Dus die X3 tel ik uiteraard niet mee.
Klopt 2 die er niet met stekker zijn. Maar ja door de stekker goedkoper en meer vermogen dan zonder.
 
1-21 december
1. Kia 1.732 11,50
2. Volkswagen 1.401 9,30
3. Toyota 1.301 8,64
4. Hyundai 1.178 7,82
5. Tesla 967 6,42
6. Renault 869 5,77
7. BMW 724 4,81
8. Ford 722 4,79
9. Volvo 648 4,30
10. Audi 647 4,30
11. Lynk & Co 562 3,73
12. Mercedes-Benz 557 3,70
13. Peugeot 491 3,26
14. Skoda 470 3,12
15. Opel 442 2,94
16. Polestar 338 2,24
17. Mini 316 2,10
18. Suzuki 275 1,83
19. Citroën 228 1,51
20. Seat/Cupra 195 1,29
21. Nissan 176 1,17
22. Dacia 166 1,10
23. Fiat/Abarth 153 1,02
24. Mazda 118 0,78
25. Mitsubishi 111 0,74
26. Porsche 78 0,52
27. MG 49 0,33
28. Jeep 30 0,20
29. Honda 29 0,19
30. Land Rover 14 0,09
31. Smart 11 0,07
32. Lexus 5 0,03
33. DS 5 0,03
34. Alfa Romeo 5 0,03
35. Jaguar 5 0,03
36. Subaru 5 0,03
37. Seres (DFSK) 3 0,02
38. Bentley 2 0,01
39. Alpine 2 0,01
40. Ferrari 1 0,01
41. Lamborghini 1 0,01
42. SsangYong 1 0,01
43. Xpeng 1 0,01
CAMPERS 25 0,17
OVERIG
TOTAAL 15.059
 
Ben benieuwd wat daar aan registraties nog bijkomt deze laatste dagen van het jaar. Weet iemand een oorzaak voor de relatief lage cijfers van Jaguar? Waarom is bijvoorbeeld de I-pace geen hardloper en zowat het hele gamma heeft recent nog (flinke) wijzigingen ondergaan.
 
nack zei:
Ben benieuwd wat daar aan registraties nog bijkomt deze laatste dagen van het jaar. Weet iemand een oorzaak voor de relatief lage cijfers van Jaguar? Waarom is bijvoorbeeld de I-pace geen hardloper en zowat het hele gamma heeft recent nog (flinke) wijzigingen ondergaan.
Levering problemen door Brexit.
 
Je ziet dat veel autofabrikanten door chiptekorten voorrang geven aan hun meest winstgevende modellen. Bij Ford is de Fiesta bijvoorbeeld al maanden nauwelijks leverbaar, maar wordt de Mustang Mach-E volop uitgeleverd. De I-Pace is een lastig geval, die auto deed het bij gebrek aan concurrentie in het begin even goed, maar nu wordt de auto links en rechts ingehaald en de prijzen vallen ook niet mee (vanaf 83k versus vanaf 64k voor de Model Y, 68k voor de E-Tron en EQC en 69k voor de iX3). Het zal niet meehelpen dat Jaguar er als merk slecht voor staat, de nieuwe XJ uitontwikkeld in de prullenbak is beland en het merk zich als een soort Bentley wil positioneren, wat betekent dat het geen brood meer ziet in de bestaande modellen en geen opvolgers voor deze modellen zal ontwikkelen.

Over de chiptekorten bij JLR:

Due to the shortage JLR is forced to give priority to production of high margin models even as efforts are on to source the chips from companies that are not the regular suppliers of JLR. The supply of chips from Japan and North America are predicted to improve in the upcoming months while new capacity created will come on board after 12 months.

“We will do everything possible to mitigate the impact including prioritising production of higher-margin vehicles for the chip supply available while making chip and product specification changes wherever possible,” Mardell added.

Bron: https://www.moneycontrol.com/news/technology/auto/jaguar-land-rover-testing-changes-on-models-to-counter-chip-shortage-problem-7145751.html

More profitable models are now a priority until chip supplies return at normal rates. That's not expected to happen until the middle of next year, at the earliest. The Defender is definitely the priority, but a complete list is not yet available. "We will be doing everything possible to mitigate the impact, including prioritizing the production of higher-margin vehicles as well as making production specification changes where possible," Mardell said.

Bron: https://carbuzz.com/news/jaguar-land-rover-just-made-a-crucial-decision
 
Slaagt Kia erin om zich als eerste Koreaanse en Aziatische automerk tot populairste automerk van Nederland te kronen? Voorlopig lijkt het er wel op.

Kia
t/m november 27.282
t/m 27/12 2.128
TOTAAL 29.410

Volkswagen
t/m november 26.453
t/m 27/12 1.900
TOTAAL 28.353

Het gat van 1.057 auto's is veel te groot om op natuurlijke wijze te overbruggen in de resterende vier dagen, maar de laatste dagen van 2020 verliepen allesbehalve natuurlijk. Door merken als Volkswagen, Hyundai, Audi en volgens mij ook nichemerken als Lexus en Jaguar werden er toen nog veel auto's geregistreerd. Maar goed, anders dan vorig jaar zal Volkswagen Nederland minder hard nodig hebben om die Europese CO[sub]2[/sub]-boetes te vermijden, wat volgens mij een belangrijke reden is geweest voor die zelfregistraties.
 
Sja wat heeft Volkswagen nog staan om even snel te registreren? Niet zoveel denk ik.
Ik gun het Kia, echt heel gaaf!
 
Het zou natuurlijk kunnen dat Pon wil dat VW tegen elke prijs nummer 1 blijft en een hele zwik ID.3 en ID4"s gaat registreren. We gaan het zien.

Ik gun Kia de nummer 1 positie in ieder geval van harte.
 
MBdoubleyou zei:
Het zou natuurlijk kunnen dat Pon wil dat VW tegen elke prijs nummer 1 blijft en een hele zwik ID.3 en ID4"s gaat registreren. We gaan het zien.

Ik gun Kia de nummer 1 positie in ieder geval van harte.
Die auto’s zijn er niet meer. Vorig jaar was er op voorraad geproduceerd en konden die auto’s op kenteken gezet worden. Die voorraad is er nu niet. Bovendien lijken de Koreanen minder last te hebben van het tekort aan componenten. Wij zullen het zien.
 
Ik lees op Automotive-online dat Volkswagen nog wel meer openstaande 1A heeft dan KIA. Het zal erom spannen. Ik verwacht dat Pon zo flauw zou zijn om toch elke ongeregistreerde voorraadauto te registreren om toch aan de nummer 1 positie te komen. :)
 
Automotive-online zei:
Kia staat op het punt om Volkswagen te onttronen als meest verkochte merk van Nederland. Met nog twee dagen te gaan staat Kia 750 registraties voor op Volkswagen en laten Volkswagen-dealers doorschemeren geen eindejaarspush van importeur Pon te verwachten, die puur als doel heeft Kia voor te blijven.

Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/30591-achtergrond-ongekend-spannende-nek-aan-nekrace-tussen-kia-en-volkswagen

Het is een premium-artikel en meer kan ik niet lezen. Maar goed, met nog drie dagen (de 31ste is toch geen vrije dag?) te gaan is het gat geslonken met 300 auto's, wat betekent dat VW al gauw 400 auto's op een dag moet hebben geregistreerd (als Kia er 100 heeft geregistreerd). Dat klinkt toch al aardig als een eindejaardspush. :)

Ik wil weleens een ander merk dan Volkswagen op één zien. Mag VW het volgend jaar weer uitvechten met Kia en vermoedelijk Toyota (gezien verse Yaris Cross en komst Aygo X, Corolla Cross, bZ4X.
 
Medelijden met de dealers die auto's 'gewoon' op de plaats gezet krijgen, gekentekend en al.... Kom er maar weer van af...
 
Ik kan het wel lezen. Dit is het belangrijkste:
Kia staat 750 registraties voor op Volkswagen (29.498 om 28.748), blijkt uit data van RDC. Maar Pon heeft veel meer Open inschrijvingen (voorheen deel 1A genoemd) dan Kia, 3.157 om 411.

Dealers geven aan dat VW geen eindejaarssprint zal doen. Maar de EV's worden nog wel geregisteerd, en de Polo's blijkbaar ook.

Opgeteld zal Volkswagen dus nog 1.100 van de 3.175 auto’s die al een deel 1A hebben nog registreren. Kia heeft op zijn beurt ongeveer 370 Niro's en EV6's op een deel 1A die dit jaar nog geregistreerd zullen worden.

Als beide merken het hierbij houden, dan eindigt Kia met een hele nipte voorsprong van enkele tientallen auto's.
De 'winnaar' zal echt pas vrijdag bekend worden.
 
MBdoubleyou zei:
Het zou natuurlijk kunnen dat Pon wil dat VW tegen elke prijs nummer 1 blijft en een hele zwik ID.3 en ID4"s gaat registreren. We gaan het zien.

Ik gun Kia de nummer 1 positie in ieder geval van harte.

Kia/ Hyundai heeft vorig jaar de laatste dagen ook veel extra auto's gekentekend, ook zij kunnen dat nu weer proberen.
 
Bimmert zei:
Kia/ Hyundai heeft vorig jaar de laatste dagen ook veel extra auto's gekentekend, ook zij kunnen dat nu weer proberen.

Kia niet, Hyundai wel.

Dit was december 2020:

[size=x-small]1. Volkswagen 9.291
2. Hyundai 4.920
3. Tesla 4.149
4. Toyota 2.697
5. Audi 2.401
6. Volvo 2.343
7. Peugeot 1.870
8. Renault 1.646
9. Skoda 1.468
10. Polestar 1.468
11. Opel 1.356
12. Kia 1.164
13. Ford 979
14. Mercedes-Benz 966
15. Seat/Cupra 813
16. Fiat/Abarth 692
17. Citroën 593
18. Nissan 586
19. BMW 554
20. Mazda 510
21. Jaguar 404
22. Aiways 383
23. Mini 354
24. Lexus 224
25. MG 181[/size]

Bedankt trouwens voor de tekst en uitleg, Barri!
 
Rutger DC zei:
Bimmert zei:
Kia/ Hyundai heeft vorig jaar de laatste dagen ook veel extra auto's gekentekend, ook zij kunnen dat nu weer proberen.

Kia niet, Hyundai wel.

Akkoord, het ging namelijk om elektrische modellen van Hyundai (maar het is één bedrijf, vandaar dat ik ze samen noemde)
 
Ah, daar las ik overheen :) Ik vond Tesla al zo scoren en had niet eens naar de cijfers zelf gekeken :D

Even de top-15 t/m 27-12-21 dan maar, obv data van Kentekenradar.nl

Kolom 1: alle registraties personenauto's dec 2021
Kolom 2: registraties BEV dec 2021
Kolom 3: aandeel BEV (vertekent een beetje, er zitten een paar bestelauto's tussen de BEV registraties)

Code:
Kia		2128	1311	62%
Volkswagen	1932	1266	66%
Tesla		1588	1588	100%
Toyota		1575	19	1%
Hyundai		1570	712	45%
Renault		1191	329	28%
BMW		1033	721	70%
Ford		985	535	54%
Audi		972	805	83%
Volvo		935	506	54%
Skoda		792	522	66%
Opel		713	279	39%
Lynk		704	0	0%
Peugeot		702	298	42%
Mercedes-Benz	689	312	45%
 
Barri zei:
Ik verwacht dat Pon zo flauw zou zijn om toch elke ongeregistreerde voorraadauto te registreren om toch aan de nummer 1 positie te komen. :)

Zou me niks verbazen. Ik hoop dat het dubbeltje toch de kant van Kia op valt.
Deze websites geven goed inzicht in de streken van bijv PON. Die hadden we in 2009 nog niet toen de strijd tussen VW en Toyota ging en VW met een paar honderd Foxjes de titel toch van Toyota afpakte.
 
LM 1 zei:
Barri zei:
Ik verwacht dat Pon zo flauw zou zijn om toch elke ongeregistreerde voorraadauto te registreren om toch aan de nummer 1 positie te komen. :)

Zou me niks verbazen. Ik hoop dat het dubbeltje toch de kant van Kia op valt.
Deze websites geven goed inzicht in de streken van bijv PON. Die hadden we in 2009 nog niet toen de strijd tussen VW en Toyota ging en VW met een paar honderd Foxjes de titel toch van Toyota afpakte.

Het is toch geen wedstrijd?
Reken maar dat de voorraden elektrische auto's bij alle merken geregistreerd gaat worden voor 1-1.
 
Het is geen wedstrijd, maar wel 'kopen' van marketing. Reken maar dat er nieuwsberichten komen als Kia het meest geregistreerd heeft.
Doet me een beetje denken aan de F1: Max kampioen = veel nieuws. Hamilton kampioen = vanzelfsprekend, dus weinig aandacht. Dat eerste wilde Hamilton graag voorkomen. Nu idem met Kia en Volkswagen.
 
Volkswagen steekt nu Kia op maandbasis voorbij, verder zijn er gisteren opvallend veel Cupra's (Born) geregistreerd. Ook Polestar en andere VW AG-merken rukken op.

1. Volkswagen 2.323 10,03
2. Kia 2.210 9,54
3. Tesla 1.710 7,38
4. Hyundai 1.687 7,28
5. Toyota 1.659 7,16
6. Renault 1.356 5,85
7. Audi 1.220 5,27
8. Ford 1.093 4,72
9. BMW 1.084 4,68
10. Volvo 1.059 4,57
11. Skoda 990 4,27
12. Opel 784 3,39
13. Peugeot 776 3,35
14. Mercedes-Benz 704 3,04
15. Lynk & Co 704 3,04
16. Polestar 649 2,80
17. Seat/Cupra 518 2,24
18. Citroën 448 1,93
19. Mini 385 1,66
20. Nissan 337 1,46
21. Suzuki 295 1,27
22. Fiat/Abarth 283 1,22
23. Dacia 234 1,01
24. Mazda 156 0,67
25. Mitsubishi 138 0,60
26. Porsche 107 0,46
27. MG 63 0,27
28. Jeep 43 0,19
29. Honda 37 0,16
30. Land Rover 19 0,08
31. Smart 12 0,05
32. Lexus 10 0,04
33. DS 6 0,03
34. Alfa Romeo 5 0,02
35. Jaguar 5 0,02
36. Subaru 5 0,02
37. Xpeng 5 0,02
38. Seres 4 0,02
39. SsangYong 3 0,01
40. Bentley 2 0,01
41. Alpine 2 0,01
42. Ferrari 1 0,00
43. Lamborghini 1 0,00
44. Aston Martin 1 0,00
CAMPERS 27 0,12
TOTAAL 23.160
 
Het grote registratiefestijn van PON is begonnen. Op 28 december registreerde het:
- 155 Volkswagens ID4
- 128 Audi's Q4
- 183 Skoda's Enyaq
- 199 Volkswagens ID3
- 159 Cupra's Born
- 107 Audi's E-tron

Tegenover 38 Kia's Niro en 39 EV6 (wat normale aantallen zijn voor beide modellen). Het gaat erom spannen.
 
^^^ mwah, voor die EV's gelden BPM vrijstellingen, dus die kosten zijn er al niet. De BTW wordt pas geheven en afgedragen bij daadwerkelijke verkoop (lijkt mij). Inclusief de inkoopkorting bij de fabriek.. zal het kapitaalbeslag een stuk minder zijn dan dat de consumentenprijzen van deze auto's doet vermoeden. ;)
 
Durashift zei:
^^^ mwah, voor die EV's gelden BPM vrijstellingen, dus die kosten zijn er al niet. De BTW wordt pas geheven en afgedragen bij daadwerkelijke verkoop (lijkt mij). Inclusief de inkoopkorting bij de fabriek.. zal het kapitaalbeslag een stuk minder zijn dan dat de consumentenprijzen van deze auto's doet vermoeden. ;)

En door ze nu te registreren kan men komende periode nog auto's met lager bijtellingspercentage aanbieden, dus hoeft men ook minder korting te geven. Het zal vast uit kunnen, anders zouden ze het niet doen.
 
Zijn allemaal BEV's, heeft dus zuiver met de bijtelling te maken en niet met het opkrikken van de aantallen zoals men zo graag suggereert.
Ook al zullen voor andere auto's ook nog wel wat registraties komen.
 
Het sjoemelen zullen ze nooit verleren bij VW....... Ik vind het heel indrukwekkend dat Kia/Hyundai zomaar 17% samen scoren !
En ondanks alle geklaag dat hier alles zoveel duurder en slechter is dan in andere landen is de top 20 zowat de duurste top 20 van de EU : Nederland bulkt van het geld al is er dit keer natuurlijk ook weer heel veel subsidie voor lage bijtellings strijders .
 
t/m 29/12
1. Volkswagen 2.564 9,71
2. Kia 2.363 8,95
3. Hyundai 1.844 6,99
4. Tesla 1.803 6,83
5. Toyota 1.707 6,47
6. Renault 1.477 5,60
7. Audi 1.438 5,45
8. Volvo 1.361 5,16
9. Ford 1.251 4,74
10. Skoda 1.242 4,71
11. BMW 1.154 4,37
12. Seat/Cupra 1.003 3,80
13. Opel 944 3,58
14. Peugeot 922 3,49
15. Polestar 922 3,49
16. Lynk & Co 734 2,78
17. Mercedes-Benz 723 2,74
18. Citroën 553 2,10
19. Mini 425 1,61
20. Nissan 392 1,49
21. Fiat/Abarth 316 1,20
22. Suzuki 298 1,13
23. Dacia 262 0,99
24. Mazda 164 0,62
25. Mitsubishi 143 0,54
26. Porsche 119 0,45
27. MG 65 0,25
28. Jeep 44 0,17
29. Honda 38 0,14
30. Land Rover 21 0,08
31. Smart 20 0,08
32. Lexus 14 0,05
33. DS 6 0,02
34. Alfa Romeo 5 0,02
35. Jaguar 5 0,02
36. Subaru 5 0,02
37. Xpeng 5 0,02
38. Seres 4 0,02
39. SsangYong 4 0,02
40. Bentley 2 0,01
41. Alpine 2 0,01
42. Ferrari 1 0,00
43. Lamborghini 1 0,00
44. Aston Martin 1 0,00

Volkswagen vergroot het gat met Kia, maar om enorme aantallen gaat het niet. Vooralsnog gaat het volgens de verwachtingen zoals geschetst in Automotive-online. Het marktaandeel van zowel Kia als Volkswagen ligt nu op maandbasis een stuk lager. Vooral Polestar en Volvo registreerden in de top tien veel, ook Audi en Skoda lopen in. De klapper komt echter van Cupra: 743 registraties tot nu toe deze maand (waarvan 741 Borns). Ik heb even op Tweakers rondgeneusd, er zijn veel forummers daar die een bestelling hebben lopen en hopen dat de auto op tijd op kenteken staat. Er zullen er nog vele honderden bij komen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/70034974#70034974

De Stellantis EV's doen het wel slecht trouwens.
 
Poedel zei:
Het sjoemelen zullen ze nooit verleren bij VW....... Ik vind het heel indrukwekkend dat Kia/Hyundai zomaar 17% samen scoren !
En ondanks alle geklaag dat hier alles zoveel duurder en slechter is dan in andere landen is de top 20 zowat de duurste top 20 van de EU : Nederland bulkt van het geld al is er dit keer natuurlijk ook weer heel veel subsidie voor lage bijtellings strijders .

Dit heeft niets met sjoemelen te maken. Het is openbaar, iedereen mag het zien en iedereen mag het doen. Verder is je hele post doordrenkt van negativiteit, cheer up, zo slecht heb je het vast niet.
 
De levertijden zijn bij sommige merken wel enorm opgelopen door chiptekorten. Hier een van de grote verliezers; Mercedes-Benz.

Folgende Lieferzeiten gibt es aktuell bei den Modellreihen (Modell / Lieferzeit Hybrid / Lieferzeit Verbrenner)
Heute bestellt – und wann voraussichtlich geliefert ?

A-Klasse W 177: Q4/2022, Q3/2022
A-Klasse Limousine V177: Q4/2022, Q4/2022
CLA Coupé C118: Q2/2023, Q4/2022
CLA Shooting Brake X118: Q3/2022, Q3/2022
B-Klasse W247: Q3/2022, Q3/2022
GLA H247: Q2/2023, Q4/2022
GLB X247: -, Q1/2023
EQA H243: Q3/2022
EQB X243: Q1/2022
C-Klasse Limousine W206: Q1/2023, Q1/2023
C-Klasse T-Modell S206: Q4/2022, Q4/2022
C-Klasse Coupé C205: -, Q3/2022
C-Klasse Cabriolet A205: -, Q3/2022
GLC Coupé C253: Nicht mehr verfügbar, Q3/2022
GLC SUV X253: –
EQC N293: Q3/2022
E-Klasse Limousine W213: Q4/2022, Q4/2022
E-Klasse T-Modell S213: Q3/2022, Q3/2022
S-Klasse W/V 223: Q2/2022, Q2/2022
S-Klasse Maybach Z223: -, Q3/2023
EQS V297: keine Details vorliegend
CLS C257: -, Q3/2022
E-Klasse Coupé C238: -, Q3/2022
E-Klasse Cabrio A238: -, Q3/2022
GT AMG 4-türer X290: -, Q3/2022
AMG GT Coupé C190: -, Ausverkauft
AMG GT Roadster R190: -, Ausverkauft
GLE Coupé C167: Q1/2023, ab Q1/2023
GLE SUV V167: Q4/2022, Q3/2022
GLS SUV X167:-, Q4/2022
Mercedes-Maybach GLS 600 X167MM: -, Q1/2023
G-Klasse W463: -, 2. Halbjahr 2024
smart EQ Coupé C453: Q1/2023
smart EQ Cabrio A453: Q4/2022 – mit Serienlader Q1/2023
smart EQ forfour W453: Ausverkauft

Lieferzeiten der Transporter:

Vito: 09/2022
eVito sowie eVito Tourer: 03/202
V-Klasse: 09/2022
EQV: 06/2022
Marco Polo (Variante ZK7): 08/2022, sonst 07/2022
Sprinter Kastenwagen: 06/2022
eSprinter: 04/2022
Citan Kasten: 05/2022
Citan Kombi 02/022

Bron: https://mbpassion.de/2021/09/aktuelle-lieferzeiten-der-modelle-im-ueberblick/
 
Rutger DC zei:
De klapper komt echter van Cupra.
449 (!!) Borns werden er op 29 december geregisteerd!
Plus:
- 236 x Skoda Enyaq
- 118 x Audi Q4
- 96 x VW ID3
- 94 x Audi E-Tron
- 93 x VW ID4

PON is er maar druk mee om die nummer 1 positie van Kia af te pakken o_O
 
LM 1 zei:
Rutger DC zei:
De klapper komt echter van Cupra.
449 (!!) Borns werden er op 29 december geregisteerd!
Plus:
- 236 x Skoda Enyaq
- 118 x Audi Q4
- 96 x VW ID3
- 94 x Audi E-Tron
- 93 x VW ID4

PON is er maar druk mee om die nummer 1 positie van Kia af te pakken o_O

Die Cupra's, Skoda's en Audi's hebben helemaal niks te maken met Volkswagen (in een strijd met Kia). Kia staat nog voor op Volkswagen en als alles volgens plan verloopt, zullen beide merken elkaar aan het einde van de maand nauwelijks ontlopen.

De traditionele spurt aan het einde van de maand bij de Stellantis-merken is er ook nog. Overigens heeft Opel ook trucs toegepast in de nadagen van het marktleiderschap om de concurrentie achter zich te houden. Ik weet niet meer precies welk jaar, het zal 2002, 2003 of 2004 zijn, toen Opel het jaar eindigde met een minimale voorsprong op respectievelijk Renault, Peugeot en weer Renault.
 
ScaniaV8 zei:
Zijn allemaal BEV's, heeft dus zuiver met de bijtelling te maken en niet met het opkrikken van de aantallen zoals men zo graag suggereert.
Ook al zullen voor andere auto's ook nog wel wat registraties komen.

Er zit wél ergens een kantelmoment, denk ik.
Hyundai had zich bij de wisseling 2019-2020 (meen ik) aardig verslikt. De voorraad gekentekende BEV's Kona's liep toch niet zo hard naar beneden als verwacht.

Op een gegeven moment in het jaar is het voor o.a. leasemaatschappijen toch niet zo interessant meer om een in een ander kalenderjaar geregistreerd voertuig als nieuw in te kopen en uit te lenen aan de klant. Restwaarde technisch kan dat scheef lopen.
Oplossing: contract (object) als sale&leaseback te behandelen. :T (dus gebruikt voertuig).
Wellicht is het heden ten dage aangepast, maar in mijn tijd was het soms niet mogelijk om heel ver terug in de tijd te gaan met een datum deel 1 bij een nieuw contractinzet. Moest de 'trucen doos' open. :p
 
Rutger DC zei:
Die Cupra's, Skoda's en Audi's hebben helemaal niks te maken met Volkswagen (in een strijd met Kia). Kia staat nog voor op Volkswagen en als alles volgens plan verloopt, zullen beide merken elkaar aan het einde van de maand nauwelijks ontlopen.

De traditionele spurt aan het einde van de maand bij de Stellantis-merken is er ook nog. Overigens heeft Opel ook trucs toegepast in de nadagen van het marktleiderschap om de concurrentie achter zich te houden. Ik weet niet meer precies welk jaar, het zal 2002, 2003 of 2004 zijn, toen Opel het jaar eindigde met een minimale voorsprong op respectievelijk Renault, Peugeot en weer Renault.

Ik heb het ook over de Volkswagens ;)

En die Stellantis-registraties zijn er elke maand, niet pas nu aan het eind van het jaar. Wat daar de reden achter is weten we niet. Ford en nu Volvo en Polestar doen net zo hard mee. Bovendien hoeven die merken niet bang te zijn dat ze hun nummer 1 positie kwijt raken, want die hebben ze niet.
 
Terug
Bovenaan