Mei 2017
Met wat vertraging is hier de lange lijst van mei 2017. In mei 2017 werden er 26,7% meer auto's geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. Het jaarsaldo over de eerste vijf maanden staat 19,9% in de plus met 185.381 registraties. Volkswagen was voor het eerst sinds januari weer lijstaanvoerder, dat op jaarbasis nog een royale voorsprong heeft op het stevig aan de weg timmerende Renault, met dank aan een kakelvers productgamma, en Opel dat stabiel blijft, maar nog wel een aantal troeven achter de hand heeft.
[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/42332-volkswagen-up-met-de-groeten-van-dr-dre[/size]
In het A-segment blijft er een verhitte strijd om het marktleiderschap woeden, met de Volkswagen up! op 1, de Kia Picanto op 2 en Opel Karl op 3, zowel in mei als op jaarbasis, maar met kleine onderlinge verschillen. De nieuwe Picanto blijft daarbij ondanks flink hogere prijzen ten opzichte van zijn voorganger uitstekende verkoopcijfers noteren. In een segment hoger blijft de Renault Clio uitstekend presteren (#3), er moet ook niet worden vergeten dat de eerdere generaties Clio nooit zo'n vuist wisten te maken tegen bijvoorbeeld de Peugeot 206/207, Opel Corsa, Ford Fiesta en Volkswagen Polo, dus Renault doet iets heel goed met dit model. Skoda klimt redelijk onopvallend met de opgefriste Octavia (#12). Op #14 heb ik de Peugeot 3008 en 5008 samen gezet, omdat de 5008 niet meer dan de lange uitvoering van de 3008 is. Het is hoe dan ook duidelijk dat Peugeot twee ijzersterke troeven in handen heeft, waar vooral landgenoot Renault onder lijdt, dat de belangstelling voor de Kadjar (#52) ziet dalen, waarbij ook interne concurrentie van de Scenic (#43) zal meespelen. De Scenic is eindelijk op een acceptabele positie terug te vinden, een nieuw en heel fris gelijnde MPV die het echter met tegenvallende recensies moet stellen. Het C-SUV-segment is volop in beweging, Hyundai had kennelijk een actie lopen voor de Tucson, want die sprintte naar voren (#26), een positie die toch gemakkelijk iedere maand haalbaar zou moeten zijn als Hyundai CO[sub]2[/sub]-armere versies zou leveren, de Belgen zijn immers verzot op de Tucson. Waar Volkswagen bovengemiddeld veel auto's op kenteken lijkt te hebben gezet in mei, lijkt de Tiguan iedere maand op eigen kracht goede cijfers neer te zetten (#27). Andere C-segment SUV's: de Toyota C-HR (#29), Kia Niro (#35), de almaar populairder wordende Ford Kuga die zo langzamerhand een factor in dit segment lijkt te worden (#40), de Mazda CX-5 waarvan de nieuwe generatie bij de dealers staat (#45), BMW X1 (#69), de Kia Sportage die net als de Tucson zoveel potentieel laat liggen (#72), Mini Countryman (#76), Skoda Kodiaq (#78), waarvan de populariteit echter duidelijk ten koste gaat van de Superb en de Seat Ateca is nog altijd een onderpresteerder (#90).
Buiten deze SUV's valt de uitstekend presterende Volvo S90/V90 op (#23), die pakweg 50% meer registraties liet noteren dan de nieuwe BMW 5-serie (#34), die laatste doet het op zijn beurt weer dubbel zo goed als de Mercedes-Benz E-klasse (#67) en de E-klasse dan weer dubbel zo goed als de Audi A6 (#110). Verder profiteert Toyota van de vernieuwde Yaris (#8), de Renault Megane en Talisman blijven in vorm (#13 respectievelijk #46) de nieuwe generaties Kia Rio, Nissan Micra en Suzuki Swift pakten de plaatsen #63, #64 en #65. Suzuki doet het sowieso goed met een behoorlijk vers aanbod aan modellen en lijkt de markt behoorlijk goed aan te voelen. Zes van de zeven modellen van het merk stonden in de top 100, alleen de Jimny haalde de lijst niet met geen enkele registratie en 2 op jaarbasis, maar voor dit antieke apparaat moeten inmiddels prijzen worden neergeteld die Ko de Boswachter er ongetwijfeld niet voor over heeft. De Hyundai Ioniq blijft het ondanks weinig sympathieke prijsverhogingen goed doen (#71), dat kan echter niet gezegd worden van de nieuwe Hyundai i30 (#127), die zodra de leveringen van de Wagon op gang zijn gekomen echter pas op volle stoom zal zijn. De Audi Q2 blijft het goed doen (#81), de Audi Q5 komt nog niet zo lekker uit de startblokken, maar dat zal vast nog wel beter worden (#126). Belangrijker is dat de nieuwe Audi A5 (#66) voor het eerst de BMW 4-serie voorbij ging (#75). De Tesla Model X (#93) doet het uitstekend, de Ford Ka+ (#95) niet. Ook Renault doet de laatste maanden weer betere zaken met de Espace (#103) en de Fiat Tipo doet het ook steeds wat beter (#106) en is nu het derde meest verkochte model na de 500 en Panda, de Punto is verkooptechnisch dood en de 500X kan niet anders dan een flop worden genoemd nu het de slechtst verkochte auto in zijn klasse is, als we de SsangYong Tivoli/XLV even vergeten... Het lijkt me dat de marketingafdeling daar grotendeels voor verantwoordelijk is, want het product is op zich goed en de auto ziet er volgens mij ook goed uit. Tot slot mag de Alfa Romeo Giulia niet onbenoemd blijven (#113).
[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/42704-skoda-octavia-combi-grote-wijsneus[/size]
1. Volkswagen up! 1.121
2. Kia Picanto 994
3. Renault Clio 967
4. Volkswagen Golf 929
5. Opel Astra 902
6. Volkswagen Polo 868
7. Opel Karl 829
8. Toyota Yaris 824
9. Ford Fiesta 795
10. Renault Captur 719
11. Nissan Qashqai 683
12. Skoda Octavia 679
13. Renault Megane 675
14. Peugeot 3008/5008 607
15. Toyota Aygo 590
16. Fiat 500 580
17. Citroën C3 580
18. Peugeot 208 579
19. Renault Twingo 552
20. Volvo V40 534
21. Peugeot 108 517
22. Peugeot 2008 517
23. Volvo S90/V90 454
24. Peugeot 308 428
25. Hyundai i10 418
26. Hyundai Tucson 407
27. Volkswagen Tiguan 392
28. Opel Corsa 387
29. Toyota C-HR 378
30. Audi A3 355
31. Mini Mini 328
32. Volkswagen Passat 324
33. Ford Focus 323
34. BMW 5-serie 315
35. Kia Niro 304
36. BMW 3-serie 303
37. Toyota Auris 300
38. Skoda Fabia 299
39. Volvo S60/V60 298
40. Ford Kuga 295
41. Citroën C1 287
42. Mercedes-Benz A-klasse 269
43. Renault Scenic 263
44. Audi A4 261
45. Mazda CX-5 255
46. Renault Talisman 244
47. Mercedes-Benz C-klasse 242
48. Opel Mokka 240
49. Seat Leon 232
50. Audi A1 219
51. Suzuki Celerio 214
52. Renault Kadjar 214
53. Seat Ibiza 214
54. Hyundai i20 213
55. Dacia Sandero 210
56. Mercedes-Benz B-klasse 205
57. Suzuki Ignis 195
58. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 194
59. Fiat Panda 194
60. Volvo XC60 190
61. Dacia Logan 190
62. BMW 1-serie 186
63. Kia Rio 183
64. Nissan Micra 178
65. Suzuki Swift 177
66. Audi A5 168
67. Mercedes-Benz E-klasse 167
68. Skoda Superb 161
69. BMW X1 160
70. Suzuki Vitara 159
71. Hyundai Ioniq 159
72. Kia Sportage 158
73. Citroën C4 Cactus 158
74. Mitsubishi ASX 158
75. BMW 4-serie 154
76. Mini Countryman 153
77. Mazda2 152
78. Skoda Kodiaq 151
79. Mazda CX-3 149
80. Mitsubishi Space Star 148
81. Audi Q2 148
82. Volkswagen Touran 143
83. Suzuki Baleno 138
84. Skoda Citigo 134
85. Tesla Model S 131
86. Citroën C4 Picasso 129
87. Ford B-MAX 128
88. Kia cee'd 123
89. Mercedes-Benz CLA 119
90. Seat Ateca 109
91. Ford Mondeo 108
92. Seat Mii 105
93. Tesla Model X 100
94. Ford C-MAX 99
95. Ford Ka+ 99
96. Suzuki SX4 S-Cross 98
97. Ford EcoSport 97
98. Skoda Rapid 94
99. Volkswagen Golf Sportsvan 93
100. Toyota RAV4 92
[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/39089-hyundai-tucson-overtuigend-totaalplaatje[/size]
101. Smart Forfour 87
102. Mitsubishi Outlander 86
103. Renault Espace 86
104. Opel Zafira 83
105. Kia Venga 81
106. Fiat Tipo 81
107. Mini Clubman 80
108. Opel Adam 80
109. Jeep Renegade 79
110. Audi A6 77
111. Mercedes-Benz GLC 75
112. Nissan Juke 74
113. Alfa Romeo Giulia 73
114. Mazda3 68
115. Opel Insignia 67
116. DS 3 64
117. Mercedes-Benz GLA 63
118. Volvo XC90 60
119. Nissan X-Trail 59
120. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 57
121. Toyota Prius 57
122. Land Rover Range Rover Evoque 55
123. Mercedes-Benz Sprinter 55
124. Jaguar XE 52
125. BMW X3/X4 49
126. Audi Q5 49
127. Hyundai i30 48
128. Renault Zoe 48
129. Porsche Macan 47
130. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 47
131. BMW i3 46
132. Jaguar F-Pace 46
133. Mazda6 44
134. Hyundai ix20 43
Bron: https://www.raivereniging.nl/artikel/persberichten/2017-q2/0601-flinke-stijging-autoverkopen-in-mei-2017.html