De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Top 20 april

1. Renault Clio (996)
2. Kia Picanto (809)
3. Opel Karl (755)
4. VW Up (755)
5. Renault Captur (718)
6. Opel Astra (705)
7. Toyota Aygo (701)
8. VW Polo (663)
9. Ford Fiesta (626)
10. Renault Megane (601)
11. Peugeot 108 (591)
12. VW Golf (590)
13. Citroen C3 (530)
14. Fiat 500 (504)
15. Ford Focus (498)
16. Skoda Octavia (475)
17. Peugeot 208 (472)
18. Nissan Qashqai (465)
19. Toyota C-HR (419)
20. Peugeot 2008 (410)

April 2017

Afgelopen april werden er 29.360 auto's geregistreerd, wat niet veel is, maar wel 6,3% meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Op jaarbasis is er sprake van een stijging van 18,5% naar 149.100 auto's. Renault was het meest in trek, gevolgd door Volkswagen. Op behoorlijke afstand volgen dan onder meer Opel, Peugeot, Ford, Kia en Toyota.

Autotest-Renault-Captur-DrivingDutchman.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.driving-dutchman.nl/autotest-renault-captur-tce-90/[/size]

Renault scoorde over bijna de gehele linie goed, met een Clio die dankzij de facelift weer in de lift zit en een Captur die het ook uitstekend blijft doen. In het persbericht dat Renault Nederland bij het bekendmaken van de prijzen verstrekte stond nog wat interessants, maar niet heel verrassends: in 2014, 2015 en 2016 was de Captur de meest populaire auto onder particuliere kopers! Dan blijkt maar dat de auto waarop mensen het liefste hun geld stukslaan - en dat zijn vooral de wat oudere kopers - een SUV is. Ook blijkt daaruit dat buiten Peugeot, dat met de 2008 lekker meedoet, bij de B-segment SUV's niemand zijn huiswerk zo goed heeft gedaan als Renault, het tweetal staat na al die jaren nog onbedreigd aan kop. Het recept: een compact formaat, leuk ontwerp, behoorlijk wat binnenruimte en zuinige motoren. Ik twijfel er niet aan dat SUV's het nog veel beter hadden gedaan als de CO[sub]2[/sub]-heffingen niet zoveel roet in het eten zouden gooien, die vooral SUV's treffen. Merken als Hyundai (Tucson, Santa Fe), Kia (Sportage, Sorento), Fiat (500X) en Opel (Mokka) lopen veel klanten mis door achterhaalde, op papier onzuinige benzinemotoren, stuk voor stuk merken waarbij de ontwikkelingen op dat gebied gewoon te langzaam zijn. Hyundai-Kia en Opel hebben de moderne techniek wel in huis, maar maken geen haast om die techniek breder in te zetten en dat kost gewoon klanten op de Nederlandse markt. Desondanks zijn het vooral SUV's die goed scoren, zo ook in april. Naast de usual suspects Captur, Qashqai en 2008 zijn dat een viertal verse modellen: de Toyota C-HR, Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 en Kia Niro. Nu doet Renault veel goed, maar de Kadjar dreigt de grote verliezer te worden in deze concurrentiestrijd. De SUV was op Europees niveau al de grote verliezer en in Nederland verliest de auto ook klanten aan bijvoorbeeld Volkswagen en Peugeot.

Andere auto's die goed scoren zijn de Kia Picanto (#2, met nog een mix van het oude en nieuwe model), Citroën C3 (#13), Volvo S90/V90 (#23), de nieuwe Kia Rio (#29), aanhoudend populaire Mercedes-Benz A-klasse (#32) en nieuwe BMW 5-serie (#39). Daarbuiten vallen onder meer de Volvo XC60 (#52), met dank aan scherpe tarieven voor het uitgaande model, en Ford Kuga (#53) op. De Ford Kuga is redelijk onopvallend een steeds grotere factor aan het worden, sinds de introductie van de huidige generatie vier jaar geleden stijgen de verkopen ieder jaar verder, wat overigens een Europese trend is. Andere auto's die een goede maand hadden of nieuw geïntroduceerd zijn, waren de Suzuki Ignis (#55), Seat Ateca (#58), Audi Q2 (#67), Hyundai Ioniq (#69), de nieuwe Suzuki Swift begint op #83, de nieuwe Audi A5 claimde plek #90, de nieuwe Mini Countryman (#91) die moet verhullen dat de nog verse Clubman nu al uit de gratie is (#102), de Mercedes-Benz GLA herstelt zich nu de facelift leverbaar is (#94), de Nissan Micra nog voorzichtig op #98, tevens is de Note goeddeels uitverkocht, de Ford Ka+ is het gewoon niet (#99), Alfa Romeo Giulia (#107) en nog twee binnenkomers: de Discovery met dank aan de derde generatie (#109) en de Skoda Kodiaq (#112), de Fiat Tipo kwam op #117.

1. Renault 3.223
2. Volkswagen 2.890
3. Opel 2.208
4. Peugeot 2.191
5. Ford 1.901
6. Kia 1.734
7. Toyota 1.686
8. BMW 1.389
9. Volvo 1.228
10. Mercedes-Benz 1.223
11. Citroën 1.169
12. Skoda 1.107
13. Audi 1.051
14. Hyundai 827
15. Fiat 812
16. Suzuki 740
17. Seat 723
18. Nissan 691
19. Mazda 423
20. Mini 411
21. Dacia 291
22. Mitsubishi 243
23. Land Rover 167
24. Alfa Romeo 125
25. Porsche 122
26. Jaguar 87
27. Tesla 79
28. Honda 73
29. Smart 60
30. Lexus 45
31. DS 43
32. Subaru 42
33. Jeep 39
34. Infiniti 11
35. Maserati 9
36. Ferrari 3
37. Bentley 1

peugeot_3008_07.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/1103/peugeot-3008-16-e-thp-eat6-gt-line[/size]

1. Renault Clio 996
2. Kia Picanto 809
3. Volkswagen up! 755
4. Opel Karl 755
5. Renault Captur 718
6. Opel Astra 705
7. Toyota Aygo 701
8. Volkswagen Polo 663
9. Ford Fiesta 626
10. Renault Megane 601
11. Peugeot 108 591
12. Volkswagen Golf 590
13. Citroën C3 530
14. Fiat 500 504
15. Ford Focus 498
16. Skoda Octavia 475
17. Peugeot 208 472
18. Nissan Qashqai 465
19. Toyota C-HR 419
20. Peugeot 2008 410
21. Volkswagen Tiguan 386
22. Volvo V40 376
23. Volvo S90/V90 364
24. Renault Twingo 355
25. Peugeot 3008 349
26. Hyundai i10 334
27. Peugeot 308 326
28. Audi A3 306
29. Kia Rio 276
30. Volvo S60/V60 273
31. Citroën C1 263
32. Mercedes-Benz A-klasse 260
33. Mini Mini 251
34. Opel Corsa 250
35. Mercedes-Benz C-klasse 249
36. Toyota Yaris 246
37. Kia Niro 243
38. Seat Leon 241
39. BMW 5-serie 232
40. BMW 1-serie 230
41. Renault Kadjar 225
42. Skoda Fabia 218
43. Audi A4 209
44. Toyota Auris 206
45. BMW 3-serie 201
46. Citroën C4 Cactus 200
47. Opel Mokka 192
48. Seat Ibiza 189
49. Hyundai i20 186
50. Suzuki Celerio 184
51. Mercedes-Benz B-klasse 184
52. Volvo XC60 180
53. Ford Kuga 180
54. Volkswagen Passat 178
55. Suzuki Ignis 172
56. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 172
57. BMW X1 170
58. Seat Ateca 165
59. Audi A1 161
60. Kia Sportage 152
61. Renault Talisman 152
62. Citroën C4 Picasso 148
63. Mitsubishi Space Star 143
64. Fiat Panda 143
65. Mercedes-Benz CLA 133
66. Dacia Logan 133
67. Audi Q2 131
68. BMW 4-serie 129
69. Hyundai Ioniq 129
70. Ford EcoSport 129
71. Skoda Superb 126
72. Kia cee'd 123
73. Mercedes-Benz E-klasse 122
74. Ford C-MAX 118
75. Dacia Sandero 118
76. Suzuki Vitara 117
77. Skoda Citigo 116
78. Mazda CX-5 112
79. Suzuki Baleno 111
80. Renault Scenic 110
81. Mazda2 109
82. Ford B-MAX 107
83. Suzuki Swift 106
84. Seat Mii 105
85. Ford Mondeo 102
86. Opel Zafira 102
87. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 102
88. Mazda CX-3 97
89. Hyundai Tucson 97
90. Audi A5 94
91. Mini Countryman 94
92. Volkswagen Touran 90
93. Skoda Rapid 87
94. Mercedes-Benz GLA 86
95. Opel Insignia 82
96. BMW i3 80
97. Mitsubishi ASX 76
98. Nissan Micra 75
99. Ford Ka+ 73
100. Volkswagen Golf Sportsvan 72

Ford-Kuga-ST-Line-stoer-en-bij-de-tijd_Driving-dutchman-1.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.driving-dutchman.nl/hierom-de-ford-kuga-st-line-weer-helemaal-klaar-voor-de-toekomst/[/size]

101. Kia Venga 67
102. Mini Clubman 66
103. Audi A6 66
104. Mazda3 65
105. Mercedes-Benz GLC 59
106. Nissan X-Trail 59
107. Alfa Romeo Giulia 59
108. Fiat Punto 58
109. Land Rover Discovery 54
110. Opel Adam 53
111. Suzuki SX4 S-Cross 50
112. Skoda Kodiaq 49
113. Tesla Model S 48
114. BMW X3/X4 48
115. Porsche 911 48
116. Smart Forfour 45
117. Fiat Tipo 44
118. Land Rover Discovery Sport 43
119. Audi Q3 43
120. Land Rover Range Rover Evoque 42
121. Hyundai i30 41
122. BMW X5/X6 40
123. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 40

Bron: RAI Vereniging

Niseko zei:
Dankjewel D-C, nice job (y)

Wellicht wordt het verschil tussen België en Nederland qua automarkt duidelijker als je top down sorteert op de rechtse kolom. Hier in BE rijdt meer zogenaamd "premium" en D+E segment rond. Dat was vroeger anders(om) naar mijn beleving, maar hier zijn de zogenaamde salaris wagens met een hoge restwaarde erg in trek.

Zo kan ik geen Alfa Romeo Giulia / Jaguar XE / Mazda 6 leasen, maar valt een BMW 3 met veel opties wel binnen mijn budget. Die heb ik dus, tot grote tevredenheid overigens ;)

Dank je! Ah ja, top down zou misschien wat duidelijker zijn, dat doe ik de volgende keer dan wel. Ja, met een 3-serie vol opties heb je wel heel weinig reden tot klagen denk ik :) Het is inderdaad vooral premium dat veel beter scoort in België!

Jamiro zei:
Opmerkelijk dat mijn merk Subaru het slechter doet op de Belgische markt. Je zou verwachten dat ze meer in trek zijn, omdat ze daar een stuk minder beboet (of heb ik dat mis?) worden.

Daarnaast valt het op dat veel Aziatische merken het over het algemeen een stuk slechter doen, kijk bijvoorbeeld naar Mitsubishi..! Wat zou hier de reden van kunnen zijn? Dealernetwerk? Of is het imago toch een stuk minder in België?

Ik heb het idee dat Aziatische automerken over het algemeen wat sneller geaccepteerd lijken te worden in Nederland dan in België. Misschien passen de merken met nuchtere insteek, weinig franje en relatief veel waar voor je geld - over het algemeen waarden die passen bij de Aziatische merken, denk ik - wel beter bij Nederland en wordt er in België iets meer waarde gehecht aan bijvoorbeeld emotie en merkimago, maar dat is vooral mijn psychologie van de koude grond. Belangrijker misschien is dat Nederlanders veel meer kleine auto's kopen en daar ligt meestal toch de kracht van veel Japanse automerken. Mitsubishi is in Nederland nu grotendeels afhankelijk van de Space Star, Suzuki en vroeger Daihatsu hebben het altijd heel goed gedaan in Nederland met hun kleine auto's, Toyota's volumemodel is de Aygo etc. Anderzijds doet Hyundai het met dank aan de Tucson weer beter in België, die is in Nederland door CO[sub]2[/sub]-heffingen aanzienlijk duurder. Om daar nog aan toe te voegen, in Nederland ligt het autobezit lager en lijkt het aandeel leaseauto's lager en de grootste groep kopers lijkt hier de wat oudere particulier, die maar wat graag in een compact, praktisch en betrouwbaar Aziatisch wagentje stapt, zouteloos of niet.

Jamiro zei:
Opmerkelijk dat mijn merk Subaru het slechter doet op de Belgische markt. Je zou verwachten dat ze meer in trek zijn, omdat ze daar een stuk minder beboet (of heb ik dat mis?) worden.

Daarnaast valt het op dat veel Aziatische merken het over het algemeen een stuk slechter doen, kijk bijvoorbeeld naar Mitsubishi..! Wat zou hier de reden van kunnen zijn? Dealernetwerk? Of is het imago toch een stuk minder in België?

Ik heb het idee dat Aziatische automerken over het algemeen wat sneller geaccepteerd lijken te worden in Nederland dan in België. Misschien passen de merken met nuchtere insteek, weinig franje en relatief veel waar voor je geld - over het algemeen waarden die passen bij de Aziatische merken, denk ik - wel beter bij Nederland en wordt er in België iets meer waarde gehecht aan bijvoorbeeld emotie en merkimago, maar dat is vooral mijn psychologie van de koude grond. Belangrijker misschien is dat Nederlanders veel meer kleine auto's kopen en daar ligt meestal toch de kracht van veel Japanse automerken. Mitsubishi is in Nederland nu grotendeels afhankelijk van de Space Star, Suzuki en vroeger Daihatsu hebben het altijd heel goed gedaan in Nederland met hun kleine auto's, Toyota's volumemodel is de Aygo etc. Anderzijds doet Hyundai het met dank aan de Tucson weer beter in België, die is in Nederland door CO[sub]2[/sub]-heffingen aanzienlijk duurder. Om daar nog aan toe te voegen, in Nederland ligt het autobezit lager en lijkt het aandeel leaseauto's lager en de grootste groep kopers lijkt hier de wat oudere particulier, die maar wat graag in een compact, praktisch en betrouwbaar Aziatisch wagentje stapt, zouteloos of niet.

Ja, duidelijke redenatie. Maar om de gemiddelde Aziatische auto meer zouteloos te noemen, daar strijd ik fel tegen. Wat is bijvoorbeeld meer zouteloos aan een Swift, 2, Micra, (de facelift) Yaris dan een Polo, Corsa, Clio, 208 etc.?

Kijkend naar de cijfers van April, krijg ik hartklachten van de slechte prestatie van de gloednieuwe Honda Civic. Nogeneens een plekje in de top 150! Deze auto verdient veel beter!

Wat is er dan zo bijzonder aan die Civic? Kan me niet bedenken waarom je de Civic boven elke andere willekeurige C-segmenter zou plaatsen...

Roder zei:
Wat is er dan zo bijzonder aan die Civic? Kan me niet bedenken waarom je de Civic boven elke andere willekeurige C-segmenter zou plaatsen...

Geldt net zo goed voor de Golf en 308. Doodsaaie auto's, maar ze verkopen niet slecht.

Klopt, maar die worden dan ook uit 'gewoonte' (her)gekocht. Dat is bij een Civic minder. Die heeft een 'extraatje' nodig. Twee generaties terug had 'ie dat, maar dat is inmiddels ook weer verdwenen.

Roder zei:
Klopt, maar die worden dan ook uit 'gewoonte' (her)gekocht. Dat is bij een Civic minder. Die heeft een 'extraatje' nodig. Twee generaties terug had 'ie dat, maar dat is inmiddels ook weer verdwenen.

Dat ben ik met je eens. Maar wat had die Civic dan? Overigens scoorde de Civic zeer hoog ten opzichte van de Audi A3, dus blijkbaar doet 'ie toch iets goed.

Het futuristische uiterlijk. De vorige generatie was een slap (en in mijn ogen hondslelijk) aftreksel daarvan, de huidige is een auto die gewoon niets bijzonders heeft en niet 'klopt'.

RobEU zei:
Precies. Had dan liever de relatief hoge prijs genoemd.

Hoge prijs, weinig dealers, duurder onderhoud vanwege complexe techniek etc.
Honda is en blijft een merk voor liefhebbers en mensen die echt een auto met gevoel kopen. Niks mis mee natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat bijvoorbeeld een A3 nauwelijks particulier wordt aangeschaft maar bijna altijd wordt geleasd.

LM. zei:
RobEU zei:
Precies. Had dan liever de relatief hoge prijs genoemd.

Honda is en blijft een merk voor liefhebbers en mensen die echt een auto met gevoel kopen. Niks mis mee natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat bijvoorbeeld een A3 nauwelijks particulier wordt aangeschaft maar bijna altijd wordt geleasd.

Ik krijg dat gevoel echt nooit als ik een Jazz zie rijden.

RobEU zei:

Ik krijg dat gevoel echt nooit als ik een Jazz zie rijden.[/quote]

Toch is het echt zo. Die auto wordt weloverwogen gekocht door oudjes (nadrukkelijk: gekocht, want zij hebben er tenminste het geld voor). Zij zijn de liefhebbers voor die auto want die auto heeft ze blijkbaar veel te bieden. Ruimte, betrouwbaarheid, ongetwijfeld een goede service van de dealers die er nog zijn.

Het is in ieder geval geen auto die voor het laagste tarief geleasd kan worden in de private lease of die in een beperkt aanbod wordt aangeboden door een leasemaatschappij.

LM. zei:
LM. zei:
RobEU zei:

Toch is het echt zo. Die auto wordt weloverwogen gekocht door oudjes (nadrukkelijk: gekocht, want zij hebben er tenminste het geld voor). Zij zijn de liefhebbers voor die auto want die auto heeft ze blijkbaar veel te bieden. Ruimte, betrouwbaarheid, ongetwijfeld een goede service van de dealers die er nog zijn.

Het is in ieder geval geen auto die voor het laagste tarief geleasd kan worden in de private lease of die in een beperkt aanbod wordt aangeboden door een leasemaatschappij.

Ik denk dat je nu een andere discussie gaat voeren. Je beweerde dat Honda een merk voor liefhebbers was, maar je gaat dan ineens over op tarieven en lease. Lijkt me niet echt relevant voor je stelling.
Een stelling die ik overigens waag te betwijfelen, zonder daarbij - net zoals jij - relevante data aan te kunnen leveren.

RobEU zei:
LM. zei:
LM. zei:
RobEU zei:

Ik denk dat je nu een andere discussie gaat voeren. Je beweerde dat Honda een merk voor liefhebbers was, maar je gaat dan ineens over op tarieven en lease. Lijkt me niet echt relevant voor je stelling.
Een stelling die ik overigens waag te betwijfelen, zonder daarbij - net zoals jij - relevante data aan te kunnen leveren.
Heel relevant alleen moet je wel goed lezen wat hij schrijft.

LM. zei:
RobEU zei:
Lijkt me niet echt relevant voor je stelling.

Dat is het juist wel, maar goed als je het niet snapt dan heb ik ook geen zin om het uit te leggen.

Met een dergelijke redenatie zou iedere auto die particulier wordt aangeschaft afkomstig zijn van een liefhebbersmerk. Kia: liefhebber van goedkope auto's Volkswagen: liefhebber van een degelijk uiterlijk. Cross-overs: liefhebbers van veel hoofdruimte.

Dat het mogelijk is dat een particuliere koper bewuster een auto aanschaft, geloof ik best. Maar dat maakt een merk dat veel auto's aan particulieren verkoopt niet meteen een liefhebbersmerk natuurlijk.

LM. zei:

Liefhebbers en mensen die echt een auto met gevoel kopen. En dan heb je het vervolgens over oudjes die 'm kopen vanwege ruimte betrouwbaarheid en ongetwijfeld goede service. Schiet mij maar lek! Dat zijn nuchtere kopers die niet malen om emotie, imago, uiterlijke en gadgets. Juist geen emotie maar nuchtere feiten. Met hun verstand dus. En dan is een Jazz geen verkeerde keus.
Liefhebbers en mensen die echt een auto met gevoel kopen kiezen niet vanwege de nuchtere feiten maar omdat ze gek zijn van een bepaald model. Ze kiezen dus bv een Fiat 500, een Alfa Mito of een Lancia Ypsilon. Over het algemeen geen Honda Jazz of Toyota Yaris.

"Nu doet Renault veel goed, maar de Kadjar dreigt de grote verliezer te worden in deze concurrentiestrijd."

DC, dat lijkt me geen juiste conclusie op basis van de verkoopcijfers van april. Het model staat op de 4e plek. Voor de Ateca, de Sportage, de Kuga en de Tucson.

@MBdoubleyou: volgens mij plek 6 of doen de C-HR en de Niro bij jou niet mee? Opvallend dat de Quashqai het zoveel beter doet. Wel denk ik dat de concurrentie van de Scenic ook niet uit het oog verloren mag worden. Dat is toch ook een cross - over geworden en een rechtstreekse concurrent.

@zeebra

CH-R en Niro zijn een segment kleiner.

Verder valt het magere succes van de Scenic me inderdaad ook op, de Kadjar en Captur snoepen veel mee vrees ik inderdaad. De consument kan ook bijna door de bomen het bos niet zien met me, met alleen al van Renault de Captur, Kadjar, Koleos, Scenic(, Espace).

Jamiro zei:
@zeebra

CH-R en Niro zijn een segment kleiner.

Verder valt het magere succes van de Scenic me inderdaad ook op, de Kadjar en Captur snoepen veel mee vrees ik inderdaad. De consument kan ook bijna door de bomen het bos niet zien met me, met alleen al van Renault de Captur, Kadjar, Koleos, Scenic(, Espace).
Zowel de Kadjar, de C_HR en de Niro zijn gebaseerd op een C-segmenter. De Kadjar is vrijwel gelijk aan de Quashqai en die kon in een vergelijkende test met de Niro bij Autovisie geen vuist maken. Ook niet qua ruimte. De Quashqai is alleen iets hoger. Lengte en breedte zijn vergelijkbaar.

MBdoubleyou zei:
"Nu doet Renault veel goed, maar de Kadjar dreigt de grote verliezer te worden in deze concurrentiestrijd."

DC, dat lijkt me geen juiste conclusie op basis van de verkoopcijfers van april. Het model staat op de 4e plek. Voor de Ateca, de Sportage, de Kuga en de Tucson.

"Desondanks zijn het vooral SUV's die goed scoren, zo ook in april. Naast de usual suspects Captur, Qashqai en 2008 zijn dat een viertal verse modellen: de Toyota C-HR, Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 en Kia Niro. Nu doet Renault veel goed, maar de Kadjar dreigt de grote verliezer te worden in deze concurrentiestrijd. De SUV was op Europees niveau al de grote verliezer en in Nederland verliest de auto ook klanten aan bijvoorbeeld Volkswagen en Peugeot."

Top 10 C-segment SUV's januari-maart 2017 Europa
1. Nissan Qashqai 74.725 66.352 12,6%
2. Volkswagen Tiguan 65.660 36.811 78,4%
3. Hyundai Tucson 41.117 36.106 13,9%
4. Ford Kuga 39.989 30.697 30,3%
5. Kia Sportage 37.890 38.343 -1,2%
6. Peugeot 3008 37.156 17.054 117,9%
7. Toyota C-HR 31.783 0 New
8. Renault Kadjar 29.577 33.655 -12,1%
9. Nissan X-Trail 22.420 17.535 27,9%
10. Seat Ateca 21.692 26 New

Bron: https://carsalesbase.com/european-car-sales-analysis-march-q1-2017-models/

De Kadjar zet in tegenstelling tot de Captur het segment niet op zijn kop. De auto doet het aardig, maar zal het met toenemende concurrentie (ook nog de Opel Grandland X, Citroën C5 Aircross, Mazda CX-5, Mitsubishi Eclipse Cross (nou ja, die kan de Kadjar wel hebben), in eigen huis de Koleos, niet te vergeten de Skoda Kodiaq en Karoq) niet gemakkelijker krijgen, de auto is momenteel in Europa de grote verliezer in de top tien van bestverkochte C-segment SUV's. In Nederland blijven de Hyundai en Kia behoorlijk achter door de hoge CO[sub]2[/sub]-uitstoot, zolang de Koreanen niet zorgen voor actuele motoren blijft dat ook zo.

Jamiro zei:
Ja, duidelijke redenatie. Maar om de gemiddelde Aziatische auto meer zouteloos te noemen, daar strijd ik fel tegen. Wat is bijvoorbeeld meer zouteloos aan een Swift, 2, Micra, (de facelift) Yaris dan een Polo, Corsa, Clio, 208 etc.?

Dat zouteloze was een beetje cynisme en is niet een representatie van mijn mening over de gemiddelde Aziatische auto :) Overigens vind ik de Suzuki Celerio een van de meest zouteloze auto's van dit moment en ik vind dat daar ook wel karakter in zit. Een saai doosje, maar wel maximale binnenruimte voor het compacte (exterieur)formaat. Op dezelfde manier vind ik de Volkswagen up!/Skoda Citigo/Seat Mii ook wel leuk, het zijn een beetje back-to-basics stadsauto's die nadrukkelijk niet proberen om er zo volwassen uit te zien als grotere auto's, maar stiekem wel tot de beste, meest volwassen rijdende kleintjes horen.

En voor wat betreft Honda, dat merk verkoopt geen auto's aan leaserijders en nauwelijks aan particulieren. Het concept van de Jazz is nog altijd slim, maar de techniek is volgens mij zo complex niet, eerder achterhaald. De Jazz kost bovendien duizenden euro's meer dan de concurrentie, maar ondertussen lees ik her en der dat er op de kwaliteit is bezuinigd. Voor een marktconforme prijs zou de auto nu ondergewaardeerd zijn, maar de Jazz is gewoon duur. Datzelfde geldt voor de Civic, dat wordt op deze manier gewoon geen succes, het lijkt wel alsof Honda het niet eens wil. De HR-V heeft best potentie, maar dan moet de prijs wel met een paar duizend euro omlaag. De nieuwe CR-V lijkt net als de huidige Jazz ruim een jaar na de internationale introductie in Europa op de markt te worden gebracht. Ik denk dat Honda krijgt wat het verdient met zo'n arrogantie instelling.

D-C zei:
Op dezelfde manier vind ik de Volkswagen up!/Skoda Citigo/Seat Mii ook wel leuk, het zijn een beetje back-to-basics stadsauto's die nadrukkelijk niet proberen om er zo volwassen uit te zien als grotere auto's, maar stiekem wel tot de beste, meest volwassen rijdende kleintjes horen.

Vreemd dat daarom de Citigo en de Mii onderaan bengelen.

Ik zou wel eens willen weten, nu dat bij voorbeeld de Clio zo plust, hoeveel auto's alleen maar geregistreerd zijn om de aantallen 'verkochte' auto's hoog te houden.

speedtouch zei:
Ik zou wel eens willen weten, nu dat bij voorbeeld de Clio zo plust, hoeveel auto's alleen maar geregistreerd zijn om de aantallen 'verkochte' auto's hoog te houden.

Ongetwijfeld heel veel.
VW is daar kampioen in, kunstmatig de verkoopcijfers hoog houden.

Ik hoorde twee dagen geleden anders dat er zo'n 300 gekentekende Fiatjes 500 staan te wachten op een koper. Een koper die kan profiteren van fikse kortingen overigens.

Overigens maakt Opel zich hier net zo goed 'schuldig' aan. Of wat te denken van de Rotterdamse haven die altijd vol stond met Japanners.

speedtouch zei:

Bij mijn weten staan er 'amper' Clio's op voorraad. Laatste acties waren juist bedoeld voorraad weg te werken en zo te zien is dat aardig gelukt.

Zelfregistraties, eerste kwartaal 2016:
1. Fiat 1.466 48,6%
2. Alfa Romeo 125 47,7%
3. DS 155 45,5%
4. Jeep 74 40,0%
5. Ford 2.394 39,5%
6. Subaru 101 33,4%
7. Lexus 66 31,4%
8. Honda 186 30,9%
9. Peugeot 2.215 28,9%
10. Opel 2.046 27,3%
11. Jaguar 71 25,8%
12. Citroën 943 25,6%
13. Volkswagen 2.945 25,4%
14. Land Rover 165 24,3%
15. Hyundai 861 23,6%

Renault: minste zelfregistraties van top tien, <10%

Bron: Automotive Management (google cache)

Criminele organisatie, dat Volkswagen. Opdoeken die handel.

RobEU zei:
Ik hoorde twee dagen geleden anders dat er zo'n 300 gekentekende Fiatjes 500 staan te wachten op een koper. Een koper die kan profiteren van fikse kortingen overigens.

En de auto's die ze niet kunnen slijten gaan hoogstwaarschijnlijk naar verhuurbedrijven of worden ingezet als reclameauto's.

LM. zei:
RobEU zei:

En de auto's die ze niet kunnen slijten gaan hoogstwaarschijnlijk naar verhuurbedrijven of worden ingezet als reclameauto's.

Laat daar eens cijfers van zien? Lukt het een beetje met de rest van je bronnenlijst al?

speedtouch zei:
Of Private Lease misschien?

Dit werd er inderdaad gezegd. Nu gaan ze met 3-4k korting weg, de rest belandt in de private lease. Dan komt er weer een actie bij MediaMarkt of iets dergelijks.

speedtouch zei:
Of Private Lease misschien?

Private Lease, short term rentals, verhuurbedrijven. Van hetzelfde laken een pak. De fabrikant verdient er in ieder geval waarschijnlijk een stuk minder aan dan particuliere verkoop.

@ Lancia Lover: Haha, dat was uiteraard ook sarcastisch bedoeld :p Vooral de FCA maakt zich er schuldig aan inderdaad, en Ford staat ook erg hoog. Bovendien staat het fantastische Opel procentueel gezien boven VW en Renault doet er kennelijk juist het minste aan van de grote merken, in het eerste kwartaal van vorig jaar althans.

D-C zei:
@ Lancia Lover: Haha, dat was uiteraard ook sarcastisch bedoeld :p Vooral de FCA maakt zich er schuldig aan inderdaad, en Ford staat ook erg hoog. Bovendien staat het fantastische Opel procentueel gezien boven VW en Renault doet er kennelijk juist het minste aan van de grote merken, in het eerste kwartaal van vorig jaar althans.

Aha, dacht dat ik misschien iets gemist had of zo. :T
Qua aantallen staat VW overigens wel bovenaan.

In Duitsland staat FCA na Opel ook bovenaan in dit soort lijstjes. Overigens past Opel dit truukje in veel Europese landen toe. In Europa's vijf grootste landen gaat zo'n 40 % van de auto's naar 'special channels' toe, waaronder zelfregistraties vallen. Denk dat hieraan door Tavares wel een einde zal worden gemaakt. Op de korte termijn pijnlijk voor Opel, maar uiteindelijk alleen maar beter.

Top 20 mei

1. VW Up (1121)
2. Kia Picanto (994)
3. Renault Clio (967)
4. VW Golf (929)
5. Opel Astra (902)
6. VW Polo (868)
7. Opel Karl (829)
8. Toyota Yaris (824)
9. Ford Fiesta (795)
10. Renault Captur (719)
11. Nissan Qashqai (683)
12. Skoda Octavia (679)
13. Renault Megane (675)
14. Toyota Aygo (590)
15. Citroen C3 (580)
15. Fiat 500 (580)
17. Peugeot 208 (579)
18. Renault Twingo (552)
19. Volvo V40 (534)
20. Peugeot 108 (517)
20. Peugeot 2008 (517)

Mei 2017

Met wat vertraging is hier de lange lijst van mei 2017. In mei 2017 werden er 26,7% meer auto's geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. Het jaarsaldo over de eerste vijf maanden staat 19,9% in de plus met 185.381 registraties. Volkswagen was voor het eerst sinds januari weer lijstaanvoerder, dat op jaarbasis nog een royale voorsprong heeft op het stevig aan de weg timmerende Renault, met dank aan een kakelvers productgamma, en Opel dat stabiel blijft, maar nog wel een aantal troeven achter de hand heeft.

volkswagen-up-286292-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/42332-volkswagen-up-met-de-groeten-van-dr-dre[/size]

In het A-segment blijft er een verhitte strijd om het marktleiderschap woeden, met de Volkswagen up! op 1, de Kia Picanto op 2 en Opel Karl op 3, zowel in mei als op jaarbasis, maar met kleine onderlinge verschillen. De nieuwe Picanto blijft daarbij ondanks flink hogere prijzen ten opzichte van zijn voorganger uitstekende verkoopcijfers noteren. In een segment hoger blijft de Renault Clio uitstekend presteren (#3), er moet ook niet worden vergeten dat de eerdere generaties Clio nooit zo'n vuist wisten te maken tegen bijvoorbeeld de Peugeot 206/207, Opel Corsa, Ford Fiesta en Volkswagen Polo, dus Renault doet iets heel goed met dit model. Skoda klimt redelijk onopvallend met de opgefriste Octavia (#12). Op #14 heb ik de Peugeot 3008 en 5008 samen gezet, omdat de 5008 niet meer dan de lange uitvoering van de 3008 is. Het is hoe dan ook duidelijk dat Peugeot twee ijzersterke troeven in handen heeft, waar vooral landgenoot Renault onder lijdt, dat de belangstelling voor de Kadjar (#52) ziet dalen, waarbij ook interne concurrentie van de Scenic (#43) zal meespelen. De Scenic is eindelijk op een acceptabele positie terug te vinden, een nieuw en heel fris gelijnde MPV die het echter met tegenvallende recensies moet stellen. Het C-SUV-segment is volop in beweging, Hyundai had kennelijk een actie lopen voor de Tucson, want die sprintte naar voren (#26), een positie die toch gemakkelijk iedere maand haalbaar zou moeten zijn als Hyundai CO[sub]2[/sub]-armere versies zou leveren, de Belgen zijn immers verzot op de Tucson. Waar Volkswagen bovengemiddeld veel auto's op kenteken lijkt te hebben gezet in mei, lijkt de Tiguan iedere maand op eigen kracht goede cijfers neer te zetten (#27). Andere C-segment SUV's: de Toyota C-HR (#29), Kia Niro (#35), de almaar populairder wordende Ford Kuga die zo langzamerhand een factor in dit segment lijkt te worden (#40), de Mazda CX-5 waarvan de nieuwe generatie bij de dealers staat (#45), BMW X1 (#69), de Kia Sportage die net als de Tucson zoveel potentieel laat liggen (#72), Mini Countryman (#76), Skoda Kodiaq (#78), waarvan de populariteit echter duidelijk ten koste gaat van de Superb en de Seat Ateca is nog altijd een onderpresteerder (#90).

Buiten deze SUV's valt de uitstekend presterende Volvo S90/V90 op (#23), die pakweg 50% meer registraties liet noteren dan de nieuwe BMW 5-serie (#34), die laatste doet het op zijn beurt weer dubbel zo goed als de Mercedes-Benz E-klasse (#67) en de E-klasse dan weer dubbel zo goed als de Audi A6 (#110). Verder profiteert Toyota van de vernieuwde Yaris (#8), de Renault Megane en Talisman blijven in vorm (#13 respectievelijk #46) de nieuwe generaties Kia Rio, Nissan Micra en Suzuki Swift pakten de plaatsen #63, #64 en #65. Suzuki doet het sowieso goed met een behoorlijk vers aanbod aan modellen en lijkt de markt behoorlijk goed aan te voelen. Zes van de zeven modellen van het merk stonden in de top 100, alleen de Jimny haalde de lijst niet met geen enkele registratie en 2 op jaarbasis, maar voor dit antieke apparaat moeten inmiddels prijzen worden neergeteld die Ko de Boswachter er ongetwijfeld niet voor over heeft. De Hyundai Ioniq blijft het ondanks weinig sympathieke prijsverhogingen goed doen (#71), dat kan echter niet gezegd worden van de nieuwe Hyundai i30 (#127), die zodra de leveringen van de Wagon op gang zijn gekomen echter pas op volle stoom zal zijn. De Audi Q2 blijft het goed doen (#81), de Audi Q5 komt nog niet zo lekker uit de startblokken, maar dat zal vast nog wel beter worden (#126). Belangrijker is dat de nieuwe Audi A5 (#66) voor het eerst de BMW 4-serie voorbij ging (#75). De Tesla Model X (#93) doet het uitstekend, de Ford Ka+ (#95) niet. Ook Renault doet de laatste maanden weer betere zaken met de Espace (#103) en de Fiat Tipo doet het ook steeds wat beter (#106) en is nu het derde meest verkochte model na de 500 en Panda, de Punto is verkooptechnisch dood en de 500X kan niet anders dan een flop worden genoemd nu het de slechtst verkochte auto in zijn klasse is, als we de SsangYong Tivoli/XLV even vergeten... Het lijkt me dat de marketingafdeling daar grotendeels voor verantwoordelijk is, want het product is op zich goed en de auto ziet er volgens mij ook goed uit. Tot slot mag de Alfa Romeo Giulia niet onbenoemd blijven (#113).

skoda-octavia-combi-meer-karakter-287744-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/42704-skoda-octavia-combi-grote-wijsneus[/size]

1. Volkswagen up! 1.121
2. Kia Picanto 994
3. Renault Clio 967
4. Volkswagen Golf 929
5. Opel Astra 902
6. Volkswagen Polo 868
7. Opel Karl 829
8. Toyota Yaris 824
9. Ford Fiesta 795
10. Renault Captur 719
11. Nissan Qashqai 683
12. Skoda Octavia 679
13. Renault Megane 675
14. Peugeot 3008/5008 607
15. Toyota Aygo 590
16. Fiat 500 580
17. Citroën C3 580
18. Peugeot 208 579
19. Renault Twingo 552
20. Volvo V40 534
21. Peugeot 108 517
22. Peugeot 2008 517
23. Volvo S90/V90 454
24. Peugeot 308 428
25. Hyundai i10 418
26. Hyundai Tucson 407
27. Volkswagen Tiguan 392
28. Opel Corsa 387
29. Toyota C-HR 378
30. Audi A3 355
31. Mini Mini 328
32. Volkswagen Passat 324
33. Ford Focus 323
34. BMW 5-serie 315
35. Kia Niro 304
36. BMW 3-serie 303
37. Toyota Auris 300
38. Skoda Fabia 299
39. Volvo S60/V60 298
40. Ford Kuga 295
41. Citroën C1 287
42. Mercedes-Benz A-klasse 269
43. Renault Scenic 263
44. Audi A4 261
45. Mazda CX-5 255
46. Renault Talisman 244
47. Mercedes-Benz C-klasse 242
48. Opel Mokka 240
49. Seat Leon 232
50. Audi A1 219
51. Suzuki Celerio 214
52. Renault Kadjar 214
53. Seat Ibiza 214
54. Hyundai i20 213
55. Dacia Sandero 210
56. Mercedes-Benz B-klasse 205
57. Suzuki Ignis 195
58. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 194
59. Fiat Panda 194
60. Volvo XC60 190
61. Dacia Logan 190
62. BMW 1-serie 186
63. Kia Rio 183
64. Nissan Micra 178
65. Suzuki Swift 177
66. Audi A5 168
67. Mercedes-Benz E-klasse 167
68. Skoda Superb 161
69. BMW X1 160
70. Suzuki Vitara 159
71. Hyundai Ioniq 159
72. Kia Sportage 158
73. Citroën C4 Cactus 158
74. Mitsubishi ASX 158
75. BMW 4-serie 154
76. Mini Countryman 153
77. Mazda2 152
78. Skoda Kodiaq 151
79. Mazda CX-3 149
80. Mitsubishi Space Star 148
81. Audi Q2 148
82. Volkswagen Touran 143
83. Suzuki Baleno 138
84. Skoda Citigo 134
85. Tesla Model S 131
86. Citroën C4 Picasso 129
87. Ford B-MAX 128
88. Kia cee'd 123
89. Mercedes-Benz CLA 119
90. Seat Ateca 109
91. Ford Mondeo 108
92. Seat Mii 105
93. Tesla Model X 100
94. Ford C-MAX 99
95. Ford Ka+ 99
96. Suzuki SX4 S-Cross 98
97. Ford EcoSport 97
98. Skoda Rapid 94
99. Volkswagen Golf Sportsvan 93
100. Toyota RAV4 92

hyundai-tucson-275089-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/39089-hyundai-tucson-overtuigend-totaalplaatje[/size]

101. Smart Forfour 87
102. Mitsubishi Outlander 86
103. Renault Espace 86
104. Opel Zafira 83
105. Kia Venga 81
106. Fiat Tipo 81
107. Mini Clubman 80
108. Opel Adam 80
109. Jeep Renegade 79
110. Audi A6 77
111. Mercedes-Benz GLC 75
112. Nissan Juke 74
113. Alfa Romeo Giulia 73
114. Mazda3 68
115. Opel Insignia 67
116. DS 3 64
117. Mercedes-Benz GLA 63
118. Volvo XC90 60
119. Nissan X-Trail 59
120. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 57
121. Toyota Prius 57
122. Land Rover Range Rover Evoque 55
123. Mercedes-Benz Sprinter 55
124. Jaguar XE 52
125. BMW X3/X4 49
126. Audi Q5 49
127. Hyundai i30 48
128. Renault Zoe 48
129. Porsche Macan 47
130. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 47
131. BMW i3 46
132. Jaguar F-Pace 46
133. Mazda6 44
134. Hyundai ix20 43

Bron: https://www.raivereniging.nl/artikel/persberichten/2017-q2/0601-flinke-stijging-autoverkopen-in-mei-2017.html

Ik kwam de verkoopcijfers van de jaren 1962-1970 tegen. Wel interessant om te zien hoe de Nederlandse automarkt er vijftig jaar terug uitzag. Er werden nog best wat Amerikanen verkocht in die dagen, de Japanners kwamen schuchter om de hoek kijken, en van Koreaanse en Chinese merken had niemand nog gehoord. Audi was er net en werd nog onder Auto-Union geclassificeerd, er waren nog heel wat Britse volumemerken succesvol en Volkswagen stond niet elk jaar op nummer 1. Sterker nog, net in deze periode begon Opel zijn hegemonie bovenaan de verkooplijsten die 37 jaar zou gaan duren...

Er zijn nogal grote aantallen onder 'overige' gerapporteerd. Onduidelijk is helaas welk(e) merk(en) dit betreft.
Klikken op de afbeelding (bovenste helft t/m nummer 38, onderste helft vanaf nummer 39) opent een grote versie.

Da's zeker interessant! Ook nog aardig wat Scaldia's/Moskvitch. BMW stond in de moeilijke jaren gewoon voor Mercedes-Benz. Heb je toevallig ook cijfers op modelniveau?

D-C zei:
Da's zeker interessant! Ook nog aardig wat Scaldia's/Moskvitch. BMW stond in de moeilijke jaren gewoon voor Mercedes-Benz. Heb je toevallig ook cijfers op modelniveau?

Ik niet, maar ik had hier eerder wel eens wat gezien. Het is maar een stukje van 1963 (jan-sep).

Code:
[b]model			aantal	vanafprijs in guldens[/b] 
Volkswagen 1200		15536		 5090 
Opel Rekord 1500/1700	10920		 7695 
Daffodil		 8419		 4595 
Ford Cortina		 6189		 5725 
Renault R4		 5676		 3995 
Opel Kadett		 5499		 5470 
Simca 1000		 5431		 5495 
Ford Taunus 17M		 5368		 7650 
Ford Taunus 12M		 4964		 5725 
Fiat 600		 4636		 4150 
Volkswagen 1500		 3965		 6810 
Citroën 2CV		 3587		 4150 
Fiat 1300/1500		 3560		 6999 
Renault R8		 3486		 5595 
Renault Dauphine	 3407		 4995 
Peugeot 404		 2537		 9380 
BMW LS			 2531		 5295 
Citroën Ami 6		 1923		 4790 
DKW Junior		 1893		 5495 
Fiat 1100		 1860		 5600 
Mercedes 190D		 1851		14475 
Ford Anglia		 1836		 5150 
NSU Prinz 4		 1777		 4795 
Vauxhall Victor		 1357		 7475 
Citroën ID19		 1330		 9990 
Skoda Octavia		 1266		 4990 
Opel Kapitän		 1229		10295 
Trabant			 1205		 3575 
Morris 1100		  980		 6995 
Austin Mini		  945		 4975

Wat leuk cirKel! Nooit geweten dat Daf en Simca toch best hoog scoorden in Nederland. Mijn opa deed toentertijd aan dat laatste mee, want hij heeft altijd Simca gereden (o.a. 1000, 1100, 1300/1500, Horizon). Jammer ook dat Fiat zo afgegleden is.

Terug
Bovenaan