De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Misschien iemand die het wel boeit? Hier de Nederlandse Autoverkoopcijfers van 1979
Veel auto's zie je intussen nooit meer, of heel zelden!

JANUARI-DECEMBER 1979
Model - Aantal - Percentage
1. Opel Kadett
35.554 - 6,18 %
2. Volkswagen Golf
27.735 - 4,82 %
3. Ford Taunus
27.634 - 4,81 %
4. Opel Ascona
25.389 - 4,42 %
5. Nissan Cherry
16.672 - 2,90 %
6. Opel Rekord
15.885 - 2,76 %
7. Peugeot 504
15.058 - 2,62 %
8. Ford Escort
12.886 - 2,24 %
9. Ford Fiesta
12.424 - 2,16 %
10. Volvo 340
12.322 - 2,14 %
11. Peugeot 305
12.190 - 2,12 %
12. Renault 5
11.689 - 2,08 %
13. Renault 18
11.689 - 2,03 %
14. Citroën GS
11.213 - 1,95 %
15. Renault 4
11.107 - 1,93 %
16. Mazda 323
10.493 - 1,82 %
17. Mercedes-Benz 200/300
10.183 - 1,77 %
18. Honda Civic
9.861 - 1,71 %
19. Lada types
8.742 - 1,52 %
20. Honda Accord
8.607 - 1,50 %
21. Talbot 1510
8.202 - 1,43 %
22. Fiat Ritmo
8.158 - 1,42 %
23. Talbot Horizon
8.038 - 1,40 %
24. Renault 14
7.972 - 1,39 %
25. Fiat 127
7.954 - 1,38 %
26. Volvo 240/260
7.441 - 1,30 %
27. Volvo 66
7.060 - 1,23 %
28. Toyota Starlet
6.876 - 1,20 %
29. BMW 3-serie
6.844 - 1,19 %
30. Nissan Sunny
6.815 - 1,19 %
31. Mitsubishi Galant
6.371 - 1,17 %
32. Mazda 626
6.260 - 1,09 %
33. Toyota Carina
5.933 - 1,03 %
34. Austin Mini
5.796 - 1,01 %
35. Volkswagen Passat
5.442 - 0,94 %
36. Citroën 2CV
5.421 - 0,94 %
37. Ford Granada
5.394 - 0,93 %
38. Mitsubitshi Colt
5.369 - 0,93 %
39. Peugeot 104
5.263 - 0,92 %
40. GM USA types
5.049 - 0,88 %
41. Toyota Tercel
4.933 - 0,86 %
42. Toyota Corolla
4.710 - 0,82 %
43. Citroën Visa
4.664 - 0,81 %
44. Audi 80
4.394 - 0,76 %
45. Volkswagen Polo
4.214 - 0,73 %
46. Opel Manta
4.029 - 0,70 %
47. Renault 20/30
3.898 - 0,68 %
48. Talbot 1100
3.658 - 0,64 %
49. Saab 99/900
3.653 - 0,64 %
50. Fiat 131
3.585 - 0,62 %
51. Audi 100
3.557 - 0,61 %
52. BMW 5-serie
3.473 - 0,60 %
53. Citroën CX
3.108 - 0,54 %
54. Alfa Romeo Alfasud
2.737 - 0,48 %
55. Volkswagen Derby
2.722 - 0,47 %
56. Peugeot 505
2.521 - 0,44 %
57. Honda Prelude
2.505 - 0,44 %
58. Talbot Sunbeam
2.464 - 0,43 %
59. Austin Allegro
2.355 - 0,41 %
60. Citroën Dyane
2.226 - 0,39 %
61. Ford Capri
2.180 - 0,38 %
62. Ford USA types
2.073 - 0,36 %
63. Peugeot 304
1.846 - 0,32 %
64. Fiat 132
1.776 - 0,31 %
65. Renault 16
1.713 - 0,30 %
66. Nissan Violet
1.694 - 0,29 %
67. Alfa Romeo Giulietta
1.654 - 0,29 %
68. Mitsubishi Lancer
1.624 - 0,28 %
69. Rover 2600/3500
1.540 - 0,27 %
70. Toyota Celica
1.466 - 0,25 %
71. Innocenti Mini
1.432 - 0,25 %
72. Daihatsu Charade
1.426 - 0,25 %
73. Volkswagen Transporter
1.407 - 0,24 %
74. Mazda 929
1.301 - 0,23 %
75. Opel Commodore
1.276 - 0,22 %
76. Fiat 128
1.264 - 0,22 %
77. Alfa Romeo Alefetta
1.238 - 0,22 %
78. BMW 7-serie
1.208 - 0,21 %
79. Renault 12
1.136 - 0,20 %
80. Vauxhall Cavalier
1.067 - 0,19 %
81. Nissan Laurel
1.017 - 0,18 %
82. Lancia A112
1.012 - 0,18 %
83. Hyundai Pony
980 - 0,17 %
84. Vauxhall Chevette
927 - 0,16 %
85. Mitsubishi Sapporo
923 - 0,16 %
86. Toyota Cressida
917 - 0,16 %
87. Mitsubishi Celeste
883 - 0,15 %
88. Mercedes-Benz S-klasse
845 - 0,15 %
89. Peugeot 604
842 - 0,15 %
90. Austin Princess
827 - 0,14 %
91. Morris Marina
814 - 0,14 %
92. Ford Transit
792 - 0,14 %
93. Opel Senator/Monza
784 - 0,14 %
94. Zastava types
738 - 0,13 %
95. Nissan Bluebird
715 - 0,12 %
96. Skoda 105/120
707 - 0,12 %
97. Mazda 818
658 - 0,11 %
98. Volkswagen Scirocco
650 - 0,11 %
99. Triumph types
624 - 0,11 %
100. Lancia Beta
606 - 0,11 %
101. Daihatsu Charmant
603 - 0,10 %
102. Austin Maxi
513 - 0,09 %
103. Alfa Romeo GTV
510 - 0,09 %
104. Talbot Avenger
497 - 0,09 %
105. Subaru types
478 - 0,08 %
106. Talbot 2 Litres
460 - 0,08 %
107. Jaguar types
455 - 0,08 %
108. FSO Polonez
452 - 0,08 %
109. Alfa Romeo Sprint
460 - 0,08 %
110. Toyota Corona
428 - 0,07 %
111. Citroën LN
404 - 0,07 %
112. Daihatsu Cuore
364 - 0,06 %
113. Fiat 133
359 - 0,06 %
114. Fiat 126
345 - 0,06 %
115. Land Rover types
345 - 0,06 %
116. Porsche types
276 - 0,05 %
117. FSO Polski 125P
273 - 0,05 %
118. Mazda RX-7
238 - 0,04 %
119. Rover Range Rover
239 - 0,04 %
120. Talbot Matra Rancho
235 - 0,04 %
121. Toyota Crown
224 - 0,04 %
122. Chrysler types
218 - 0,04 %
123. AMC types
194 - 0,03 %
124. Talbot Matra Bagheera
193 - 0,03 %
125. Vauxhall Carlton
178 - 0,03 %
126. Suzuki types
181 - 0,03 %
127. Renault 15/17
174 - 0,03 %
128. Mercedes-Benz SL/SLC
171 - 0,03 %
129. BMW 6-serie
130 - 0,02 %
130. Mazda 121
124 - 0,02 %
131. Lancia Gamma
108 - 0,02 %
132. Rover Land Rover
106 - 0,02 %
133. Nissan 260 Z/280 ZX
73 - 0,01 %
134. Bedford types
59 - 0,01 %
135. Nissan Silvia
41 - 0,01 %
136. Dacia types
40 - 0,01 %
137. Jeep types
37 - 0,01 %
138. Volkswagen Jetta
34 - 0,01 %
139. Renault 6
21 - 0,00 %
140. Vauxhall Royale
16 - 0,00 %

Nog een vraagje: Zijn er cijfers bekend van voor 1968?
Ik ben in het bezit van de cijfers vanaf 1968, d.w.z van 1968 en 1969 heb ik slechts een Top 10.
Verder heb ik een compleet merkenoverzicht vanaf 1970.
 
P. Klieder zei:
714 zei:
een liefhebbersmerk als Fiat

Ik schaar Fiat nou niet onder een "liefhebbersmerk". Meer een bread and butter autofabrikant die zijn modellengamma en dealernetwerk totaal niet op orde heeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld relatieve nieuwkomers als Hyundai en Kia. Die het wel erg goed doen qua verkoop.

Helemaal met je eens. Maar als je het als merk dan ook nog moet hebben van zelfbenoemde fans die wel een wenselijk model vinden, maar toch niet kopen omdat het pand te groot is voor hun kleingeestelijkheid... Dan heb je ook geen bestaansrecht denk ik.
 
Wat het merk natuurlijk ook opbreekt is dat er totaal geen strategie is bij het merk. Ja, er is een praktische kant met de Panda en Tipo, en een 'emotionele' kant met de 500's en 124, maar daar blijft het ook wel bij. Modellen komen en gaan, modelnamen komen en gaan, modellen krijgen geen opvolgers, of ineens weer wel. Continuïteit is helaas ver te zoeken. Wat dat betreft lijkt de Panda wel de uitzondering binnen Fiat. Dat model wordt wel vers gehouden, en zou het eigenlijk veel beter 'moeten' doen dan-ie het momenteel doet. Zeker ook met z'n voorganger in ogenschouw. Die deed het hier hartstikke goed.

@ dianthus
Leuke lijst! Vind het altijd heel interessant om te zien welke modellen vroeger populair waren, of juist niet. Wat mij betreft mag je wel meer posten hoor. (y)
 
Als Fiat niet met een fatsoenlijke opvolger voor de Punto komt, waar het momenteel niet op lijkt, kan het weleens gedaan zijn met hun succes in NL. Dan zullen ze volledig teren op de 500 (waarvan de kwaliteiten teleurstellend zijn, maar het uiterlijk uiteindelijk doorslag geeft).

Leuke lijst uit 79, anno 2017 ondenkbaar dat er zoveel grote auto's in de top 20 staan.
 
Ontzettend bedankt voor de cijfers, Dianthus! Hopelijk kun je vaker van die lijstjes hier plaatsen! Het merk dat me in negatieve zin opvalt, is Fiat. Dat merk had eind jaren zeventig een zwakkere positie op de Nederlandse markt dan ik had verwacht.

Ik heb overigens ook weer wat cijfers paraat per segment. Eerst komt het A-segment aan bod:




A-segment
In 2016 werden er net geen 74.000 auto's uit het A-segment geregistreerd, een kleine daling van 3,8%. Vergeleken met het marktgemiddelde hield de kleinste klasse dus aardig stand. In de top drie was het stuivertje wisselen tussen de Peugeot 108 en Kia Picanto, terwijl de Volkswagen up! segmentleider bleef. Het grote succes kwam echter van Opel met de Karl, die samen met de Astra ervoor zorgde dat het Duitse merk een van de grote winnaars van 2016 was. De Karl doet het ook aanmerkelijk beter dan voorganger Agila. Ook de Hyundai i10 deed het goed, de auto die een paar jaar geleden nogal hoog in de markt werd gezet, maar omdat concurrenten flink in prijs zijn gestegen en Hyundai de prijzen constant heeft gehouden, is de i10 wat aantrekkelijker geworden. Fiat heeft met de 500 een ware evergreen in huis, anderzijds blijkt uit de verkopen van de Panda niet dat Fiat een specialist in kleine auto's zou moeten zijn. De nieuwe motorenfamilie kan geen moment te vroeg komen, want de TwinAir valt niet bij iedereen in de smaak en de 1.2 wordt hier nauwelijks verkocht, die te duur is door de hoge theoretische CO[sub]2[/sub]-uitstoot. Anderzijds kan de Panda ook wel een facelift gebruiken, maar helaas lijkt er momenteel vooral sprake te zijn van een afbraakbeleid in het productgamma van FCA. De Smart Forfour komt niet verder dan een vierde van de afzet van de Renault Twingo, maar daar mag Smart gezien de voorbije jaren niet ontevreden over zijn. Anderzijds, de Fortwo doet het ronduit slecht. Ten slotte spelen de Seat Mii en Skoda Citigo geen rol van betekenis in het A-segment; bijna iedereen lijkt te kiezen voor de technisch identieke en optisch nauwelijks afwijkende Volkswagen up!

Voor 2017 is de belangrijkste nieuwkomer de nieuwe Kia Picanto, die dit voorjaar bij de dealers zal arriveren. Kan Kia daarmee de up! en 108 verslaan? Dat zal ook van de prijzen afhangen. Verder is de Suzuki Ignis, die indirect de Splash vervangt, eind 2016 bij de dealers gearriveerd. De Ignis gaat in 2017 dus echt van start. Smart heeft elektrische uitvoeringen van de Fortwo en Forfour gepresenteerd die de afzet van beide modellen wel een duw in de rug zouden kunnen geven. Ford heeft zich teruggetrokken uit het A-segment en heeft de Ka vervangen door de Ka+, die zich qua formaat en eigenlijk ook de prijzen in het B-segment bevindt. Ander groot nieuws is er niet te verwachten, op een facelift hier en daar na. De Opel Adam zal dit jaar bijvoorbeeld worden vernieuwd en heeft de Karl Rocks toegevoegd, Renault de Twingo GT als sportieve topper etc.

opel-karl-274916-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/39025-opel-karl-aldi-lidl-karl[/size]

Code:
		                [b]2016	2015[/b]	
1.	Volkswagen up!	        8.638	9.972	-13,4%
2.	Peugeot 108	        8.246	7.549	9,2%
3.	Kia Picanto	        8.216	8.862	-7,3%
4.	Opel Karl	        7.499	3.102	141,7%
5.	Toyota Aygo	        6.442	6.032	6,8%
6.	Fiat 500	        6.215	6.135	1,3%
7.	Hyundai i10	        5.814	4.717	23,3%
8.	Renault Twingo	        4.913	5.035	-2,4%
9.	Citroën C1	        3.760	4.449	-15,5%
10.	Suzuki Celerio	        3.001	3.064	-2,1%
11.	Mitsubishi Space Star	2.554	3.134	-18,5%
12.	Fiat Panda	        2.247	2.845	-21,0%
13.	Seat Mii	        1.546	2.357	-34,4%
14.	Skoda Citigo	        1.330	1.811	-26,6%
15.	Smart Forfour	        1.270	1.056	20,3%
16.	Opel Adam	        1.111	1.308	-15,1%
17.	Ford Ka	                394	1.529	-74,2%
18.	Smart Fortwo	        334	452	-26,1%
19.	Suzuki Ignis	        76		
20.	Peugeot iOn	        16		
21.	Mitsubishi i-MiEV	6	8	-25,0%
22.	Citroën C-Zero	        2		
23.	Suzuki Alto		        1.988	-100,0%
24.	Suzuki Splash		        665	-100,0%
25.	Opel Agila		        473	-100,0%
	[b]TOTAAL	                73.630	76.543	-3,8%[/b]




RobEU zei:
Helemaal met je eens. Maar als je het als merk dan ook nog moet hebben van zelfbenoemde fans die wel een wenselijk model vinden, maar toch niet kopen omdat het pand te groot is voor hun kleingeestelijkheid... Dan heb je ook geen bestaansrecht denk ik.

Wat een onfatsoenlijke reactie. De nabijheid van een dealer of de ervaringen met die dealer kunnen een belangrijke rol spelen bij de aanschaf van een auto. Veel mensen voelen zich kennelijk meer thuis bij een dealer die al tientallen jaren in het vak zit in de eigen omgeving, met een vaak weinig aantrekkelijk pand maar een meer persoonlijke benadering, dan bij een dealerholding in een stad. Dat de dealers van Daihatsu jarenlang zo goed scoorden in de AutoWeek Tevredenheidstrofee is wat mij betreft veelzeggend. Mijn vader zweert thans ook bij de Toyota-dealer in het dorp en zou alleen daarom al als volgende auto een Toyota kiezen, door grote tevredenheid met de dealer en het gemak van een dealer op 1-2 kilometer afstand. Dat de Prius onfeilbaar lijkt, helpt daarbij ook mee.

Kennelijk mag je als autoliefhebber niet veel waarde hechten aan de dealer en wordt zo iemand gelijk kleingeestig genoemd. Dat vind ik beneden alle peil.
 
@ Dianthus
Bedankt voor het plaatsen van de leuke verkooplijst uit 1979. Indertijd werden er nog veel grote wagens gekocht en nu eigenlijk alleen maar A, B, en C-segment. Veel merken zijn helaas ook verdwenen.

@Rob EU
Leer eens 'fatsoenlijk te reageren en niet zo betweterig, kinderachtig en vooral dom.
 
ab123cd zei:
@Rob EU
Leer eens 'fatsoenlijk te reageren en niet zo betweterig, kinderachtig en vooral dom.

Vindt ie nogal moeilijk, dat is al meerdere malen gebleken.

Bedankt voor de lijst(en) D-C
 
Goh, wat leuk die cijfers uit 1979. In dat jaar kocht ik een nieuwe Mazda 323, zilvermetallic. Achterwielaandrijving, geruite bekleding, sportstuur en chroom sierringen in de velgen. In die tijd een prachtige auto, met zo'n heerlijke klik/klak versnellingbak. De pook stak ook rechtstreeks in de bak. Alleen bij harde wind kon je beter thuis blijven. Wat was die generatie 323 zijwindgevoelig.
In dat jaar werden er nogal wat 323's verkocht in ons land.
Plaats 16. Mazda 323 10.493 - 1,82 %
Een schril contrast met de cijfers over 2016. In heel 2016 slechts 1025 verkochte Mazda's 3. dus nog geen 10% van het aantal uit 1979.........
 
B-segment
Het B-segment deed het niet goed in 2016 met een verlies van 10%, maar deed het daarmee minder slecht dan de markt als geheel - vooral het C-segment kreeg een zware klap te verwerken. De nummers een en twee bleven gelijk aan 2015, maar vraag niet hoe. De Clio verloor meer dan een kwart van de afzet door het verlies aan lage bijtelling, de Polo heeft vooral wat ouderdomsverschijnselen nu de opvolger voor dit jaar in de planning staat. De nummers 3 tot en met 10 zagen minimale verkoopdalingen en stijgingen, het mag allemaal geen naam hebben, met maar een positieve uitzondering: de aloude Seat Ibiza! Hoewel het inmiddels een oudgediende is, was de auto door moderne techniek, maar vooral gunstige prijzen weer helemaal terug in de belangstelling. Helaas voor Nederland is de Ibiza ST eind 2016 uit productie genomen en het valt te verwachten dat dit gevolgen heeft komend jaar voor de afzet van de Ibiza, totdat de nieuwe generatie verschijnt. Op nummer 10 hield de Citroën C3 knap stand in zijn laatste jaar en op nummer 11 staat teleurstellend de Hyundai i20, ondanks geheel nieuwe motoren weet de auto nog steeds geen indruk te maken. Voor de Audi A1 was er een aardige verkoopstijging, wellicht kozen een aantal leaserijders nu voor de A1 in plaats van de A3, die niet meer zo gunstig in de bijtelling was. Nieuw zijn de Suzuki Baleno en Ford Ka+, maar die hebben nog weinig indruk gemaakt. De Fiat Punto, Alfa Romeo MiTo en DS 3 zijn verkooptechnisch opgebrand.

Nergens is zoveel nieuws te verwachten als in het B-segment (en de B-segment crossovers). Volgend jaar kan er een sterke verkoopstijging worden verwacht van de Renault Zoe, die een flink grotere actieradius heeft gekregen en kan profiteren van de potentiële EV-hausse vanaf dit jaar, nu plug-in hybrides niet langer interessant zijn voor leaserijders. Er verschijnen nieuwe edities van de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, tegen de jaarwisseling de Opel Corsa, Seat Ibiza, Citroën C3, Kia Rio, Nissan Micra, Suzuki Swift en Fiat Punto en er staan facelifts voor de Toyota Yaris en Hyundai i20 gepland, terwijl de Skoda Fabia wellicht ook meedoet. Kortom: het hele segment gaat op de schop en dat zal zeker in 2018 zijn uitwerking niet missen. De nieuwe C3, Rio, Micra en Swift hebben daarbij een voorsprong op de andere nieuwe modellen, want die staan in sommige gevallen al bij de dealer. De Suzuki Baleno en Ford Ka+ gaan hun eerste volledige jaar in, maar dat zal geen eenvoudig jaar worden. De Baleno sneeuwt onder bij het andere nieuws en moet een nieuwe Swift naast zich dulden, terwijl de Ka+ door ouderwetse techniek geen concurrerende prijzen heeft. Verder zijn de Renault Clio en Dacia's Sandero en Logan nog maar recentelijk vernieuwd. De Clio zou van deze grote transitie in het B-segment kunnen profiteren, maar volgend jaar zal de auto het veel moeilijker krijgen.

seat_ibiza_sc_01.jpg

[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/731/seat-ibiza-sc-12-tsi-style-ecomotive[/size]

Code:
		        [b]2016	2015[/b]
1.	Renault Clio	10.730	16.966	-36,8%
2.	Volkswagen Polo	9.945	12.102	-17,8%
3.	Ford Fiesta	8.345	8.966	-6,9%
4.	Peugeot 208	7.843	7.219	8,6%
5.	Opel Corsa	6.683	7.079	-5,6%
6.	Toyota Yaris	6.128	6.295	-2,7%
7.	Seat Ibiza	3.905	2.792	39,9%
8.	Skoda Fabia	3.725	3.484	6,9%
9.	Mini Mini	3.644	3.953	-7,8%
10.	Citroën C3	3.420	3.436	-0,5%
11.	Hyundai i20	2.372	2.716	-12,7%
12.	Audi A1	        2.180	1.785	22,1%
13.	Mazda2	        2.018	1.787	12,9%
14.	Kia Rio	        1.934	2.623	-26,3%
15.	Dacia Logan	1.657	1.718	-3,6%
16.	Dacia Sandero	1.236	967	27,8%
17.	Suzuki Baleno	1.170		
18.	Suzuki Swift	1.023	1.777	-42,4%
19.	Nissan Micra	787	831	-5,3%
20.	Fiat Punto	756	1.804	-58,1%
21.	DS 3	        658	1.219	-46,0%
22.	Ford Ka+	338		
23.	Alfa Romeo MiTo	222	439	-49,4%
24.	Renault Zoe	183	223	-17,9%
25.	Lancia Ypsilon	110	158	-30,4%
26.	Chevrolet Aveo		1	-100,0%
27.	Peugeot 207		1	-100,0%
	[b]TOTAAL	        81.012	90.341	-10,3%

B-segment MPV
Het Mini MPV-segment is ten dode opgeschreven, de marktleider van 2016, de Nissan Note, verdwijnt van de Europese markt om te worden vervangen door de Micra, een meer traditionele hatchback. De Opel Meriva en Citroën C3 Picasso worden crossover-achtigen en blazen echter wellicht wat nieuw leven in het segment, net als de elektrische Opel Ampera-e, wellicht niet zozeer een echte MPV, maar wel bovengemiddeld hoge auto's uit het B-segment die zich moeilijk laten positioneren. Ford lijkt de B-MAX allang te hebben opgegeven, de Fiat 500L is een verkoopflop, de Kia Venga en Hyundai ix20 broeders zullen dit jaar uit productie gaan en worden vervangen door echte crossovers en dan blijft de Honda Jazz nog over, die door Honda traditioneel veel te hoog in de markt is gezet en dus geheel volgens Honda-traditie ook niet goed verkoopt. Als Honda nu eens van die arrogantie prijsstellingen af zou stappen, dan zou het nog wat kunnen worden.

Volgend jaar verschijnen dus de Opel Crossland en nieuwe Citroën C3 Picasso met een crossover-look, echter met duidelijk meer MPV-genen dan de Mokka of C4 Cactus. De BMW i3 kreeg een aanzienlijk grotere elektrische range en kan meeliften op de EV-hausse, terwijl Opel met de Ampera-e een potentiële verkoophit in handen heeft, die de titel bestverkochte elektrische auto van de Tesla Model S af zou kunnen pakken. Maar goed, het is nog afwachten hoeveel kopers veel geld willen neertellen voor een auto met een weinig hippe uitstraling.

honda-jazz-277704-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/39887-honda-jazz-de-klank-van-ruimte[/size]

Code:
1.	Nissan Note	        1.940	1.949	-0,5%
2.	Opel Meriva	        1.739	1.953	-11,0%
3.	Ford B-MAX	        1.318	1.446	-8,9%
4.	Kia Venga	        1.194	1.600	-25,4%
5.	Hyundai ix20	        1.192	1.063	12,1%
6.	Honda Jazz	        731	378	93,4%
7.	BMW i3	                498	574	-13,2%
8.	Fiat 500L	        415	517	-19,7%
9.	Dacia Lodgy	        297	282	5,3%
10.	Citroën C3 Picasso	283	392	-27,8%
11.	Toyota Verso-S	        139	710	-80,4%
12.	Skoda Roomster		        58	-100,0%
	[b]TOTAAL	                9.746	10.922	-10,8%[/b]

B-segment SUV
Bij de B-segment SUV's of crossovers liep de verkoop met nog geen 4% terug en was er sprake van stilte voor de storm met hier en daar een facelift, maar dan had je het wel gehad, hoewel de Audi-dealers de eerste Q2's binnen kregen. Toch was er veel dynamiek: de Renault Captur bleef weliswaar stabiel marktleider, maar de Peugeot 2008 heeft zich als een serieuze concurrent weten te ontwikkelen. De Citroën C4 Cactus verloor bijtellingsvoordeel en zakte dan ook hard weg. Suzuki en Mazda deden goede zaken met de Vitara en CX-3, al heeft bij Suzuki de SX4 S-Cross moeite om een plek te vinden naast de Vitara, zelfs de facelift en nieuwe motoren hebben voorlopig weinig indruk gemaakt. Omdat de Mitsubishi ASX op prijs met de B-segment crossovers concurreert en de opvolger kleiner wordt, heb ik 'm vast hier neergezet. Ford probeert alles met de EcoSport, maar om van een succes te spreken heeft Ford nog heel veel werk te verrichten. De Nissan Juke zakte na een opleving in 2015 weer weg, de Fiat 500X mag in Nederland toch wel een flop worden genoemd: de auto haalt slechts een kwart van de afzet van de vergelijkbaar geprijsde en even grote Opel Mokka. Voor de Honda HR-V geldt wat ook voor de Jazz geldt: een potentieel succesnummer, maar veel te hoog in de markt gezet. SsangYong heeft op de huidige manier geen bestaansrecht in Nederland.

In 2017 is er veel nieuws te verwachten onder de kleine SUV's: een facelift voor bestseller Renault Captur, de Suzuki Vitara zal ongetwijfeld de wijzigingen van de S-Cross volgen en ook de Ford EcoSport krijgt zijn eerste facelift. Interessanter is de stoet aan nieuwe modellen: Volkswagen komt met een Polo SUV en Seat met de op de nieuwe Ibiza gebaseerde Arona, Hyundai en Kia komen met een langverwachte B-SUV die de ix20 respectievelijk Venga overbodig moeten maken. De Mini Countryman schuift echter een segment op: van B-SUV naar C-SUV. Nissan was er met de Juke vroeg bij en komt met een opvolger, die ongetwijfeld praktischer zal zijn dan voorheen. Op de nieuwe Mitsubishi ASX moet waarschijnlijk een jaar langer worden gewacht. Audi begint 2017 met de Q2 en Dacia zal aan de andere kant van het spectrum eind dit jaar de nieuwe Duster presenteren.

peugeot-2008-2016-281162-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/40874-peugeot-2008-geen-geneuzel[/size]

Code:
1.	Renault Captur	        7.853	7.718	1,7%
2.	Peugeot 2008	        5.430	3.507	54,8%
3.	Opel Mokka	        3.265	3.508	-6,9%
4.	Citroën C4 Cactus	3.030	7.109	-57,4%
5.	Suzuki Vitara	        2.494	1.747	42,8%
6.	Mazda CX-3	        2.313	1.373	68,5%
7.	Mitsubishi ASX	        1.159	1.789	-35,2%
8.	Ford EcoSport	        936	465	101,3%
9.	Dacia Duster	        884	821	7,7%
10.	Nissan Juke	        851	1.255	-32,2%
11.	Fiat 500X	        796	987	-19,4%
12.	Skoda Yeti	        732	738	-0,8%
13.	Suzuki SX4 S-Cross	731	954	-23,4%
14.	Jeep Renegade	        633	679	-6,8%
15.	Mini Countryman/Paceman	585	716	-18,3%
16.	Honda HR-V	        584	123	374,8%
17.	Audi Q2	                85		
18.	Kia Soul	        60	76	-21,1%
19.	Suzuki Jimny	        11	31	-64,5%
20.	SsangYong Tivoli	10	23	-56,5%
21.	Citroën C4 Aircross		65	-100,0%
	[b]TOTAAL                	32.442	33.684	-3,7%
 
Mooi dat het in de smaak valt, MWH en Barri! :) Dan ga ik door:

C-segment
In het C-segment zijn de echte klappen geworden. Dit is grotendeels te wijten aan de Peugeot 308 (afzet stortte na een kunstmatig jaar met bijna 83% in, als je bedenkt dat behoorlijk wat exemplaren die in 2015 werden geregistreerd pas in 2016 een eigenaar vonden, kun je zeker concluderen dat de 308 een belangrijke speler is gebleven. De andere modellen die grote klappen kregen waren marktleider Volkswagen Golf (40% minder registraties), Audi A3 (-46%), Volvo V40 (-60%), Toyota Auris (-68%) en Lexus CT (-80%) door het wegvallen van bijtellingsvoordeel. Ondertussen bleef de Golf aan de leiding, ondanks een nadrukkelijk in de nek hijgende nieuwe Opel Astra, die sinds de Sports Tourer in het voorjaar van 2016 leverbaar werd, duidelijk populairder was dan de Golf, uitgezonderd de decembermaand toen nog veel Golf GTE's werden geregistreerd. De Astra was de grote winnaar van het C-segment en doet het boven verwachting goed, aangezien voorganger Astra J weinig indruk maakte. De nieuwe Renault Megane kwam pas in de laatste maanden van 2016 op gang, toen de Estate volop leverbaar was. Al met al biedt dat gunstige perspectieven voor Renault. Ondanks een pittig verlies na een redelijk geflatteerd 2015 (toen de e-tron en zuinige diesel extra in trek waren bij de leasers) bleef de Audi A3 met overmacht de Mercedes A-klasse en 1-serie voor, wat dat betreft heeft Audi weinig te klagen. Dat Audi ondanks de A1 (waarop BMW en Mercedes-Benz geen antwoord hebben) en immer populaire A3 leed Audi een gevoelige nederlaag. Nog niet zo lang geleden was het het meest populaire Duitse premiummerk van Nederland, inmiddels is na BMW ook Mercedes-Benz Audi voorbij gestreefd. Audi's problemen zitten echter niet bij de compacte modellen en SUV's. Overigens deed Mercedes-Benz redelijk onopvallend zeer goede zaken in het C-segment met de combinatie A-klasse en CLA, die allebei meer klanten trokken dan in het jaar ervoor. Redelijk onopvallend is de Skoda Octavia in een slagveld naar boven komen drijven en eindigde ondanks een verlies van ruim 10% op een uitstekende derde plek in het C-segment. Sinds de Mini Clubman is gepromoveerd van een B-segment Mini stationcar naar een op zichzelf staande stationcar in het C-segment, trekt de auto behoorlijk wat klanten. De Skoda Rapid mag dan een kleurloze en wat moeilijk te positioneren auto zijn, de auto doet het als Spaceback toch lang niet slecht. De Nissan Pulsar moest het vooral van acties hebben, 2017 kan weleens heel lastig worden nu de anonieme hatchback ineens een frisse Micra naast zich heeft staan in de showrooms. De Mazda3 doet het beroerd, het blijft ontzettend lastig voor Mazda om zich tussen de concurrentie te nestelen. De eerder geïntroduceerde 1,5-liter dieselmotor verdween net zo snel weer als 'ie verscheen. Eigenlijk schreeuwt de Mazda3 om een stationcar, die veel meer potentieel heeft dan de Mazda6 wagon. Voor de Toyota Prius is niet meer dan een rol in de marge weggelegd en het heeft er alle schijn van dat de Hyundai Ioniq de Prius dit jaar in de verkooplijsten gaat aftroeven. Nissan deed dan wel goede zaken met de aloude Leaf. De DS 4 mag dan hebben geprofiteerd van een facelift en het aantal registraties hebben zien verdubbelen, dat betekent niet dat de auto voldoende kopers trok. Aangezien de Citroën C4 en DS 5 halveerden, schieten Citroën en DS er ook weinig mee op. Onderaan de lijst zien we twee nieuwkomers: de Fiat Tipo, waarvan de hatchback en stationcar pas vanaf nu volop leverbaar zijn en de Infiniti Q30, die als een speer de startblokken uitschoot en vervolgens niet meer van zich liet horen. Infiniti dacht met een vooral voor Europa ontwikkeld en hier gebouwd model eindelijk een stuk van onze markt te veroveren, maar lijkt daarin niet te slagen, waarmee de introductie van het merk in Europa een mislukking is. Een twee sterren recensie voor de nieuwe Q60 in het Britse Autocar maakt het drama compleet.

opel-astra-sports-tourer-281328-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/40918-opel-astra-sports-tourer-ijzer-smeden-als-het-heet-is[/size]

2017 belooft niet het meest spectaculaire jaar te worden. Voor 2017 vangen Volkswagen, Seat en Skoda het jaar aan met facelifts voor de Golf, Leon en Octavia, de e-Golf heeft bovendien een grotere actieradius gekregen en kan meeliften op de toenemende vraag naar elektrische auto's. Peugeot volgt gauw: in maart is de vernieuwde 308 in Genève te zien. Verder is het afwachten of de langverwachte nieuwe Astra sedan nog verschijnt, in dat geval lijkt het een Chevrolet Cruze met andere logo's te worden, gelijk aan de Australische nieuwe Holden Astra sedan. De nieuwe Renault Megane sedan wordt hier niet leverbaar. Van de Astra en Megane kunnen ook nog sportieve GSi en RS-versies worden verwacht. De Skoda Rapid en Seat Toledo kunnen een facelift goed gebruiken, maar die zien nog niet aangekondigd. Hyundai breidt de Ioniq-reeks uit: de EV is er sinds kort en de plug-in hybride volgt later dit jaar. Ook de vernieuwde Nissan Pulsar zou zijn Europese debuut kunnen maken, gelijk aan de Chinese Tiida. BMW frist verder de 2-serie op. Maar dan de belangrijke noviteiten: de Hyundai i30 zal binnenkort bij de dealers verschijnen en de Wagon debuteert in Genève. Uiteraard kan Kia dan niet lang achterblijven, dus verschijnt de derde generatie cee'd dit jaar op de markt. Hoewel de Auris en Corolla minder lang meegaan dan de Yaris, worden de traditionele compacte middenklassers van Toyota dit jaar wel afgelost door gloednieuwe generaties. Of Nederland van de Corolla verstoken blijft moet nog blijken. Verder heeft Honda de nieuwe Civic in de aanbieding, alhoewel in de aanbieding... De nieuwe Civic is wederom hoog in de markt gezet, wat dat betreft zijn de perspectieven allesbehalve zonnig. Volkswagen komt dit jaar waarschijnlijk met de nieuwe Jetta, die waarschijnlijk hoogwaardiger wordt dan voorheen, iets wat ook nodig is, want de Jetta bood wat dat betreft niet wat men van een Volkswagen verwacht. De nieuwe Subaru Impreza is elders in de wereld al leverbaar, waarschijnlijk blijft de auto weg van de Europese markt, wel krijgen we de tweede generatie XV. De Lexus CT ten slotte verdwijnt wellicht van de markt ten faveure van een nieuwe C-segment crossover. Last but not least, Ford zal eind dit jaar de nieuwe Focus presenteren, maar die verschijnt Ford kennende pas het jaar erop op de markt.

Code:
		                [b]2016	2015[/b]
1.	Volkswagen Golf	        10.780	17.993	-40,1%
2.	Opel Astra	        9.902	3.529	180,6%
3.	Skoda Octavia	        5.324	5.939	-10,4%
4.	Peugeot 308	        5.021	28.884	-82,6%
5.	Ford Focus	        4.624	5.960	-22,4%
6.	Audi A3	                4.600	8.526	-46,0%
7.	Volvo V40	        4.576	11.397	-59,8%
8.	Renault Megane	        4.209	2.196	91,7%
9.	Toyota Auris	        2.856	8.956	-68,1%
10.	Seat Leon	        2.359	2.981	-20,9%
11.	Mercedes-Benz A-klasse	2.306	2.061	11,9%
12.	BMW 1-serie	        2.272	2.490	-8,8%
13.	Kia cee'd	        2.005	2.095	-4,3%
14.	Mini Clubman	        1.548	211	633,6%
15.	Mercedes-Benz CLA	1.514	1.275	18,7%
16.	Skoda Rapid	        1.168	1.055	10,7%
17.	Nissan Pulsar	        1.004	1.085	-7,5%
18.	Mazda3	                695	1.025	-32,2%
19.	Toyota Prius	        664	271	145,0%
20.	Nissan Leaf	        663	447	48,3%
21.	Hyundai i30	        644	999	-35,5%
22.	Alfa Romeo Giulietta	488	580	-15,9%
23.	Hyundai Ioniq	        382		
24.	BMW 2-serie	        346	380	-8,9%
25.	Honda Civic	        279	527	-47,1%
26.	Lexus CT	        247	1.234	-80,0%
27.	DS 4	                230	115	100,0%
28.	Citroën C4	        227	411	-44,8%
29.	DS 5	                227	374	-39,3%
30.	Fiat Tipo	        187		
31.	Subaru XV/Impreza       174	161	8,1%
32.	Infiniti Q30/QX30	164		
33.	Seat Toledo	        148	108	37,0%
34.	Volkswagen Beetle	132	123	7,3%
35.	Opel Cascada	        73	106	-31,1%
36.	Mitsubishi Lancer	48	114	-57,9%
37.	Subaru Levorg	        35	42	-16,7%
38.	Volkswagen Jetta	1	11	-90,9%
39.	Opel Ampera		        79	-100,0%
40.	Fiat Bravo		        1	-100,0%
	[b]TOTAAL	                72.087	113.699	-36,6%[/b]

C-segment MPV
De MPV heeft het heel moeilijk. Hoewel BMW pas net om de hoek is komen kijken en gelijk het marktleiderschap pakte met de 2-serie Active en Gran Tourer en Mercedes goede zaken blijft doen met de B-klasse, hebben de merken met een minder luxueus imago het moeilijk. Citroëns beste auto is zonder twijfel de C4 Picasso, die steevast vergelijkingstests wint (behalve in Duitsland misschien), daarom is het jammer dat de C4 Picasso zo ver terugviel. De aloude Ford C-MAX blijft door scherpe prijzen redelijk in trek, doordat niemand meer geïnteresseerd was in de achterhaalde Plug-in Hybrid viel de afzet echter flink terug. Bij Volkwagen zijn het plussen en minnen: de winst die de Touran boekte werd teniet gedaan door het verlies in afzet van de Golf Sportsvan. De Touran doet het sowieso allesbehalve overtuigend voor zo'n nieuw model. Voor Opel en Renault waren de druiven helemaal zuur met een halvering van de afzet van de Zafira en Scenic, waarbij Renault zich nog kan verweren door te stellen dat kopers wachtten op de nieuwe generatie. Opel moet hopen dat de facelift van de Zafira de boel een klein beetje recht kan zetten. De overige spelers doen er nauwelijks toe: de Toyota Verso wacht een langzame, stille dood en de kans dat de Kia Carens een opvolger krijgt, lijkt nihil, waarna de Koreanen (Hyundai en Kia) alleen de grote Kia Carnival/Sedona overhouden als MPV, maar die wordt hier niet geleverd.

Renault moet het dit jaar allemaal gaan doen met de nieuwe Scenic, die een aansprekende vormgeving heeft, maar het is afwachten of de kopers de combinatie van MPV en gebrekkige beenruimte achterin kunnen accepteren. De Peugeot 5008 is vanaf de tweede generatie een SUV en verdwijnt uit deze lijst, de Golf Sportsvan volgt ongetwijfeld de wijzingen van de Golf. De Ford C-MAX is dringend aan vervanging toe, maar de Focus en een nieuwe speciaal voor Europa ontwikkelde C-SUV (onder de Kuga) gaan voor. Of en zo ja, wanneer er een opvolger komt voor de Toyota Prius+ is nog niet bekend.

volkswagen_touran_01.jpg

[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/1048/volkswagen-touran-14-tsi-dsg-highline[/size]

Code:
		                        [b]2016	2015[/b]
1.	BMW 2-serie Active/Gran Tourer	3.325	3.637	-8,6%
2.	Mercedes-Benz B-klasse	        2.231	1.902	17,3%
3.	Citroën C4 Picasso	        2.157	3.330	-35,2%
4.	Ford C-MAX	                1.673	2.736	-38,9%
5.	Volkswagen Golf Sportsvan	1.652	2.324	-28,9%
6.	Volkswagen Touran	        1.551	1.026	51,2%
7.	Opel Zafira                	1.146	2.256	-49,2%
8.	Renault Scenic	                526	1.097	-52,1%
9.	Toyota Verso	                328	382	-14,1%
10.	Kia Carens	                323	526	-38,6%
11.	Peugeot 5008	                249	404	-38,4%
12.	Toyota Prius+	                227	210	8,1%
13.	Mazda5	                        1	27	-96,3%
	[b]TOTAAL	                        15.389	19.857	-22,5%[/b]

* Ik heb de grijskenteken uitvoeringen van een aantal modellen bij de aantallen opgeteld, ook bij de B-SUV's, dat heeft in een aantal gevallen gevolgen voor de ranglijst, vooral de Jeep Renegade waarvan er behoorlijk wat op grijs kenteken zijn gezet, de aantallen zijn over het algemeen nihil.
 
C/D-segment SUV
Ik heb het geprobeerd, maar het is niet gelukt: een segmentdeling maken om de C- en D-segment crossovers te scheiden. Dat een Q5 groter is dan een Q3 is evident, dat een X-Trail groter is dan een Qashqai eveneens, maar is een Outlander nu een segment groter dan de Tiguan en hoe zit het dan met de Forester of Kuga? Ik kwam er niet uit. Hoe het ook zij, SUV's zijn in trek, ondanks dat CO[sub]2[/sub]-heffingen SUV's bovenmatig treffen, is de opmars van de SUV onstuitbaar. Marktleider is de Nissan Qashqai nu de Outlander uit de gratie was (-80%) en dat valt dan nog mee dankzij een eindsprint in december... 2017 wordt dus nog slechter, maar de Outlander PHEV blijft dankzij de lage uitstoot anderzijds aantrekkelijk geprijsd. Afijn, de Qashqai moest wat terrein prijsgeven, maar bleef comfortabel marktleider. De grootste concurrent komt van binnen de alliantie: de Renault Kadjar is een groot succes geworden! Daarmee zet Renault de succesvolle lijn door die de Captur inzette, de Koleos faalde eerder. Op de derde plaats eindigde de Mazda CX-5 op derde plaats knap in het groen, terwijl de opvolger in de startblokken staat. Kia en Hyundai profiteerden van de nieuwe generaties Sportage en Tucson, maar zouden het veel beter kunnen doen met zuinigere motoren. De X1 is voortaan in de basis voorwielaangedreven en dat blijkt geen foute keuze te zijn geweest, want de auto werd een stuk praktischer en prettiger ogend. Ook nieuw waren de tweede generatie Tiguan, de Kia Niro die een succesvol debuut had, de Toyota C-HR die zelfs een verkoophit lijkt te zijn, de Seat Ateca die traag uit de startblokken komt, de Jaguar F-Pace en de Mercedes GLC was volop leverbaar en kwam als Coupé beschikbaar. Dan is er nog de Nissan X-Trail: die was niet nieuw, maar Nissan voegde een benzinemotor toe aan het gamma en de verkopen verviervoudigden. Toyota voegde een RAV4 Hybrid toe, waardoor de verkopen bijna verdubbelden. De Volvo XC60 bleef in trek en troefde de premium concurrentie met gemak af, al deed de Land Rover Discovery Sport het ook goed. Opvallend zijn de matige aantallen van de Lexus NX, die het elders in Europa heel behoorlijk doet. Ten slotte verwelkomde Peugeot aan het einde van het jaar de nieuwe 3008. Honda heeft het weer eens niet begrepen in Europa met de CR-V.

renault-kadjar-276082-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/39353-renault-kadjar-serieuze-tegenspeler[/size]

Omdat het zo'n dynamisch segment betreft, is er dit jaar weer veel nieuws te verwachten. Uit Europa zijn er bijvoorbeeld de Volkswagen Tiguan Allspace als lange variant van de Tiguan, terwijl ook de productieversie van de T-Roc nog dit jaar wordt verwacht, terwijl Skoda met de Kodiaq een potentiële verkoophit in handen heeft. Peugeot en Renault gaan de concurrentie met de Kodiaq aan met de tweede generatie 5008 respectievelijk Koleos, die na jaren afwezigheid terugkeert. Opel komt na het verdwijnen van de Antara eindelijk met een opvolger: de Grandland, een zeer belangrijke toevoeging voor het merk. BMW komt met de X2, een 'coupé' op basis van de X1 en dan is er ook nog de derde generatie X3, terwijl Audi het jaar ingaat met de nieuwe Q5 en nogmaals opgefriste Q3. Mercedes-Benz heeft de vernieuwde GLA gereed, terwijl Mini de Countryman nu een segment hoger heeft gepositioneerd. Volvo gaat er helemaal voor met zowel een nieuwe compacte SUV met de naam XC40, die in april wordt gepresenteerd, als de tweede generatie XC60. Alfa Romeo gaat de Jaguar F-Pace en consorten te lijf met de Stelvio. Op de nieuwe Fiat Freemont moet waarschijnlijk nog een jaar langer worden verwacht. En dat zijn dan alleen nog maar de Europeanen...! Uit Azië is er een nieuw (Duits) merk: Borgward, dat met de BX5 waarschijnlijk eerder de Hyundai Santa Fe of Skoda Kodiaq zal gaan beconcurreren dan de Audi Q5. Nissan vernieuwt de Qashqai en X-Trail en Mazda komt met een nieuwe CX-5. Honda heeft de nieuwe CR-V al klaar, maar Honda zou Honda niet zijn als we daar niet een jaar op moeten wachten in Europa. SsangYong vernieuwt de Korando (voor wat het waard is) en Kia frist de Sorento op. Maar laten we Mitsubishi niet vergeten, dat met de Eclipse de Toyota C-HR en Nissan Qashqai te lijf zal gaan. Uit de VS zijn daar de tweede generatie Jeep Compass, terwijl Ford net de vernieuwde Kuga bij de dealers heeft staan, maar eind 2017 komt er nog een 'Focus' SUV bij die tussen de EcoSport en Kuga gepositioneerd zal worden en de Qashqai te lijf moet gaan. Het moge duidelijk zijn dat de opmars van de SUV nog lang niet voorbij is en dat die onvermijdelijk de traditionele (compacte) middenklassers in de verdrukking zal brengen.

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]	
1.	Nissan Qashqai	                5.914	6.841	-13,6%
2.	Renault Kadjar	                4.000	1.250	220,0%
3.	Mazda CX-5	                3.055	2.953	3,5%
4.	Kia Sportage	                3.050	2.256	35,2%
5.	Hyundai Tucson	                2.336	834	180,1%
6.	BMW X1	                        1.946	745	161,2%
7.	Mitsubishi Outlander	        1.862	9.417	-80,2%
8.	Volkswagen Tiguan	        1.729	768	125,1%
9.	Kia Niro	                1.611		
10.	Nissan X-Trail                	1.184	381	210,8%
11.	Volvo XC60                	1.146	1.307	-12,3%
12.	Ford Kuga                	1.062	575	84,7%
13.	Toyota RAV4                	835	434	92,4%
14.	Toyota C-HR                	729		
15.	Mercedes-Benz GLA	        725	524	38,4%
16.	Land Rover Discovery Sport	682	435	56,8%
17.	Peugeot 3008	                623	449	38,8%
18.	Land Rover Range Rover Evoque	578	585	-1,2%
19.	Audi Q3	                        563	677	-16,8%
20.	Mercedes-Benz GLC	        518	87	495,4%
21.	BMW X3	                        440	571	-22,9%
22.	Porsche Macan	                413	354	16,7%
23.	Audi Q5	                        385	519	-25,8%
24.	Subaru Forester	                350	383	-8,6%
25.	Seat Ateca                	321		
26.	Jaguar F-Pace	                275		
27.	BMW X4	                        212	356	-40,4%
28.	Lexus NX	                180	272	-33,8%
29.	Honda CR-V	                124	260	-52,3%
30.	Kia Sorento	                62	139	-55,4%
31.	Jeep Cherokee	                50	64	-21,9%
32.	Hyundai ix35	                31	625	-95,0%
33.	Hyundai Santa Fe	        29	66	-56,1%
34.	Mercedes-Benz GLK	        5	65	-92,3%
35.	SsangYong Korando	        5	6	-16,7%
36.	Jeep Compass		                29	-100,0%
37.	Land Rover Freelander		        4	-100,0%
38.	Suzuki Grand Vitara		        1	-100,0%
	[b]TOTAAL	                       37.030	34.232	8,2%[/b]
 
De Tucson en Sportage zouden het wat mij betreft nog beter mogen doen. Europees gezien doen ze dat trouwens al.
 
De Ateca loopt hard vernam ik bij de Seat-dealer. Verkoper had die ochtend een Ateca verkocht, levering pas eind september en het ziet er naar uit dat alle slots voor dit jaar in februari er door zijn.

Was de Kadjar in 2015 al wel het gehele jaar leverbaar? 220% groei moet haast wel komen door introductiejaar vs volledig jaar.
 
D-C zei:
C/D-segment SUV
Ik heb het geprobeerd, maar het is niet gelukt: een segmentdeling maken om de C- en D-segment crossovers te scheiden.

Ha, dat probleem heb ik nou ook altijd. Ik gooi ze dus ook maar bij elkaar. Alleen gooi ik dan weer de Santa Fe en Sorento bij de E-segmenters, die zijn (lijken me) dan net toch weer een maatje groter.
 
adinsx zei:
De Ateca loopt hard vernam ik bij de Seat-dealer. Verkoper had die ochtend een Ateca verkocht, levering pas eind september en het ziet er naar uit dat alle slots voor dit jaar in februari er door zijn.
Ik hoorde al dat de levertijd nu een jaar is. :eek:
 
Ik rijd sinds enkele maanden zeer tevreden in een een nieuwe Suzuki S-Cross , een vergelijkbaar model als de Quasqai ...ik mis 'm in de lijst ??
 
RobEU zei:
Is die niet een maatje kleiner?

Nee hoor , volledig vergelijkbaar . Ik heb een collega met zo'n Nissan uit 2015 , als ze naast elkaar geparkeerd staan zie je dat ze exact dezelfde maat hebben - ook de binnenruimte is ongeveer gelijk. Een andere collega rijdt een Peugeot 2008 , die is duidelijk een stuk kleiner en binnenin zelfs ronduit krap .
Ik zie nu hierboven dat de Suzuki ingedeeld is in het B segment , bij de 2008 dus . foutje ?:confused:
 
Januari 2017

1. VW Polo (2211)
2. VW Up (1957)
3. VW Golf (1545)
4. VW Tiguan (1468)
5. Kia Picanto (1169)
6. Opel Astra (1130)
7. Renault Clio (1092)
8. Ford Fiesta (1059)
9. Opel Karl (919)
10. Opel Corsa (826)
11. Peugeot 208 (737)
12. Peugeot 2008 (734)
13. Hyundai i10 (715)
14. Ford Focus (689)
15. Nissan Qashqai (688)
16. Kia Niro (674)
17. Peugeot 108 (664)
18. Fiat 500 (650)
19. Volvo V40 (627)
20. Toyota Aygo (616)

Net buiten de top 20 vallen de nieuwe Toyota CH-R en de Citroen C3.
 
714 zei:
RobEU zei:
Is die niet een maatje kleiner?

Nee hoor , volledig vergelijkbaar . Ik heb een collega met zo'n Nissan uit 2015 , als ze naast elkaar geparkeerd staan zie je dat ze exact dezelfde maat hebben - ook de binnenruimte is ongeveer gelijk. Een andere collega rijdt een Peugeot 2008 , die is duidelijk een stuk kleiner en binnenin zelfs ronduit krap .
Ik zie nu hierboven dat de Suzuki ingedeeld is in het B segment , bij de 2008 dus . foutje ?:confused:

Exact dezelfde maat hebben ze sowieso niet, maar de overeenkomsten zijn inderdaad groter dan de verschillen. Volgens AW zijn de concurrenten van de S-Cross de Niro, 2008, Captur, Qashqai, ASX, HR-V, Ateca en Vitara. Dus ik denk dat de S-Cross dan vooral een grote B-segmenter is en de QQ een compacte C-segmenter.
 
LM. zei:
Januari +27.

VW heeft traditioneel weer schandalig veel auto's op kenteken gezet..

Zodat ze de komende maanden in elk geval weer te boek staan als 'best verkopende merk van Nederland'. Tegen de tijd dat de rest dit weer heeft ingelopen, doen ze 't nog eens dunnetjes over. Althans, zo ging het in 2016 (onrealistisch hoog marktaandeel in januari en juni).

Fijne analyses van D-C trouwens, die zijn beter dan hetgeen AW publiceert in het blad. Dit kan zo in het tijdschrift wat mij betreft. Al eens een balletje opgegooid om dit als freelancer aan te leveren bij AW?
 
j.ko zei:
Zodat ze de komende maanden in elk geval weer te boek staan als 'best verkopende merk van Nederland'. Tegen de tijd dat de rest dit weer heeft ingelopen, doen ze 't nog eens dunnetjes over. Althans, zo ging het in 2016 (onrealistisch hoog marktaandeel in januari en juni).

Tsjah, probeer dat maar eens wijs te maken aan de VW-fanaten.
 
LM. zei:
Januari 2017

1. VW Polo (2211)
2. VW Up (1957)
3. VW Golf (1545)
4. VW Tiguan (1468)
5. Kia Picanto (1169)
6. Opel Astra (1130)
7. Renault Clio (1092)
8. Ford Fiesta (1059)
9. Opel Karl (919)
10. Opel Corsa (826)
11. Peugeot 208 (737)
12. Peugeot 2008 (734)
13. Hyundai i10 (715)
14. Ford Focus (689)
15. Nissan Qashqai (688)
16. Kia Niro (674)
17. Peugeot 108 (664)
18. Fiat 500 (650)
19. Volvo V40 (627)
20. Toyota Aygo (616)

Net buiten de top 20 vallen de nieuwe Toyota CH-R en de Citroen C3.

Heb je nog meer? Valt me zo op dat de Peug 308 en Renault Megane niet in de top 20 staan. ..en de oudere Ford Focus wel.
 
Dat is netjes 119 Giulia's zelfs beter dan een aantal concurrenten, Alleen BMW Audi en Mercedes doen het beter.

DS DS5 22
Jaguar XE 49
Lexus IS 41
Volvo S60 74
 
Bedankt voor de reacties weer! De segmentindeling moet niet letterlijk worden genomen, natuurlijk zijn de S-Cross en Qashqai concurrenten, de scheiding is niet zo sterk als op basis van deze lijstjes het geval lijkt, maar ik moet ergens een lijn trekken. De S-Cross concurreert ook prijstechnisch meer met de B-segment crossovers en is van buiten wat kleiner dan de Qashqai, die ik een beetje als het minimum voor de C-segment crossover heb genomen. De Santa Fe en Sorento vind ik vooral wat volwassener ogen dan de Japanse grotere SUV's (X-Trail, Outlander) en de Kodiaq is ook wat groter, maar een Santa Fe wordt toch vaak vergeleken met bijvoorbeeld een X-Trail. De Tucson is een C-segment crossover, de Santa Fe vind ik dan eerder een echte D-segment crossover.

De lijst van januari 2017 volgt nog, de lijstjes van 2016 zijn allemaal al klaar, maar ik moet er nog tekst bij tikken.



D-segment

De verkopen in het D-segment staan al tijden onder druk en in 2016 kalfde de relevantie van dit segment verder af, waarbij de luxemerken over het algemeen veel beter stand houden dan de gewone merken. De marktleider was met afstand de Volkswagen Passat, met een dik verlies van 26%, een verlies dat nog veel groter was geweest als er in december niet zoveel GTE's werden geregistreerd. Omdat de GTE nu niet meer zo interessant is, zullen de verkopen wel verder afnemen, veel consumenten kiezen nu eenmaal liever voor een Tiguan-achtige. Bij BMW kwamen de leveringen van de plug-in hybride pas dit jaar op gang, waardoor de verkopen fors toenamen. Zo'n sterke concurrent was de Mercedes C-klasse nog niet gewend, dus die daalde hard en die daling was ook hier tot november 2016 groter. Audi heeft geen plug-in hybride A4 en dat kostte Audi klanten. De nieuwe A4 doet het nu gewoon niet zo goed, wellicht dat het de auto dit jaar beter vergaat. Volvo ging ook hard onderuit met de 60-serie en dat was met name te wijten aan een dalende belangstelling voor de achterhaalde V60 plug-in hybride. Concurrenten laten inmiddels zien dat er geen grote offers hoeven te gebracht op het gebied van bagageruimte, bovendien is die op zich mooie vijfcilinder diesel elders in het Volvo-gamma al geschrapt. Gelukkig is niet alles bar en boos: Skoda doet het uitstekend met de nieuwe Supurb en die heeft daar geen lage bijtelling voor nodig gehad. Indrukwekkend hoe Skoda zich toch steeds weer ontwikkelt! De grote verrassing is wat mij betreft toch echt de Renault Talisman. Renault had een jaar of wat terug nog verouderde, verwaarloosde en slecht verkopende grotere modellen, maar heeft zich toch knap weer terug op de kaart weten te zetten. In de laatste maanden wist de auto regelmatig de Skoda Superb af te troeven, wat dat betreft is het interessant hoe de verkopen zich dit jaar zullen ontwikkelen. Ford is echter de pineut, naast die Passat, Superb en Talisman weet de auto zich niet te handhaven, dat de auto eigenlijk al even meegaat blijkt uit de verkopen. Ford zal naar het prijswapen moeten grijpen om de verkopen op pijl te houden, een tactiek die bij de Focus werkt. Bij Opel halveerde de afzet van de Insignia, Opel heeft eigenlijk te lang gewacht met een opvolger, want het had tot twee jaar terug nog zo'n sterke positie in het D-segment. De Peugeot 508 is ook dringend aan vervanging toe, het blijft Mazda moeite kosten om klanten te vinden voor de 6. Aan de auto ligt het niet, maar kennelijk weet Mazda nog onvoldoende om de weg naar de consument en leaserijder te vinden. Jaguars XE doet het heel behoorlijk, de Giulia is een stevige nieuwe concurrent waarvan de verkopen pas dit jaar echt op gang zullen moeten komen. Kia deed het ondertussen teleurstellend met de nieuwe Optima, ondanks de plug-in hybride. Kia lijkt ook niet echt zijn best te doen met een onsamenhangend motorengamma en veel motoren met een torenhoog verbruik, bij de grotere benzinemotoren loopt Hyundai-Kia wat dat betreft echt teveel achter. De Lexus IS doet het voor zo'n capabele auto ook gewoon niet goed en Infiniti lijkt zo langzamerhand een hopeloze exercitie. De Citroën C5 laat goed zien in wat voor staat het Franse automerk verkeert, er is wel heel veel achterstallig onderhoud. De Hyundai i40 doet het hopeloos, de prijzen zijn ook allesbehalve scherp, wat toch wel moet voor een wat ouder model die het niet moet hebben van imago, nieuwe techniek of sterke eigenschappen.

renault_talisman_06.jpg

[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/1078/renault-talisman-15-dci-intense[/size]

De belangrijkste nieuwkomer is de nieuwe Opel Insignia, die het de Passat, Superb en Talisman moeilijk moet maken. Kijkende naar het succes van de Astra moet Opel een heel eind kunnen komen. De Audi A5 moet niet worden vergeten, die al even leverbaar is en wederom in drie carrosserievarianten. Mercedes vernieuwt dit jaar de C-klasse en de vernieuwde Ford Mondeo wordt hier eindelijk leverbaar. Lexus en BMW zijn het jaar al afgetrapt met vernieuwde versies van de IS en 4-serie. Op meer nieuws is het waarschijnlijk wachten op 2018, met een nieuwe BMW 3-serie, Peugeot 508 en Citroën C5. De Hyundai i40 en Toyota Avensis verdwijnen waarschijnlijk, de eerste zal worden opgevolgd door een kleinere i30 Fastback en de Avensis mogelijk door de Camry hybride, maar dat is allerminst zeker. Het zou goed kunnen dat Toyota het D-segment aan Lexus overlaat.

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]	
1.	Volkswagen Passat             	8.022	10.816	-25,8%
2.	BMW 3-serie	                5.345	3.981	34,3%
3.	Mercedes-Benz C-klasse	        3.660	6.433	-43,1%
4.	Audi A4	                        3.399	2.229	52,5%
5.	Volvo S60/V60	                3.340	7.155	-53,3%
6.	Skoda Superb	                3.068	1.801	70,3%
7.	Renault Talisman	        1.741	15	11506,7%
8.	Ford Mondeo	                1.507	2.823	-46,6%
9.	BMW 4-serie	                1.421	1.934	-26,5%
10.	Opel Insignia	                955	1.935	-50,6%
11.	Jaguar XE	                572	540	5,9%
12.	Peugeot 508	                559	1.057	-47,1%
13.	Mazda6	                        514	1.012	-49,2%
14.	Audi A5	                        512	708	-27,7%
15.	BMW 3-serie Gran Turismo	328	527	-37,8%
16.	Alfa Romeo Giulia	        269		
17.	Kia Optima	                240	144	66,7%
18.	Subaru Outback/Legacy	        170	212	-19,8%
19.	Lexus IS	                164	301	-45,5%
20.	Toyota Avensis	                151	303	-50,2%
21.	Citroën C5                	50	149	-66,4%
22.	Lexus RC	                47	2	2250,0%
23.	Hyundai i40	                44	348	-87,4%
24.	Infiniti Q50	                30	63	-52,4%
25.	Infiniti Q60	                2		
26.	Renault Laguna		                23	-100,0%
27.	Honda Accord		                5	-100,0%
28.	Chevrolet Malibu	                1	-100,0%
	[b]TOTAAL                        	36.110	44.517	-18,9%[/b]

D/E-segment MPV

ford_s-max_02.jpg

[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/1042/ford-s-max-20-tdci-180-pk-powershift-titanium[/size]

Met de grote MPV's ging het procentueel gezien uitstekend, in absolute aantallen blijft het behelpen. De belangstelling voor de Renault Espace leek in de loop van het jaar aardig te verflauwen, terwijl de Ford S-MAX en Galaxy wel heel ver verwijderd blijven van de gloriejaren van de eerste generaties van beide modellen. Nieuws is er niet te verwachten, hoewel er geluiden zijn dat FCA Chrysler laat terugkeren met de Pacifica. Maar met slechts een model is dat wel een beetje karig.

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]
1.	Renault Espace	                764	561	36,2%
2.	Ford S-MAX	                380	229	65,9%
3.	Ford Galaxy	                204	130	56,9%
4.	Seat Alhambra	                158	143	10,5%
5.	Volkswagen Sharan	        124	117	6,0%
6.	Lancia Voyager	                2	13	-84,6%
	[b]TOTAAL		                1.632	1.193	36,8%[/b]
 
E-segment

Ook de verkopen in het E-segment stonden onder druk. Hoewel Mercedes-Benz met dank aan de nieuwe generatie de verkopen van de E-klasse zag verdubbelen en Volvo de 90-serie introduceerde, gingen alle andere modellen erop achteruit. De Volvo 70-serie (V70/XC70) sterft in het harnas, want de verkopen waren bijna identiek aan die van 2015 en dat betekent dat de auto marktleider werd in het E-segment ten koste van de BMW 5-serie, waarvan de verkopen 38% naar beneden gingen. De Audi A6 had het helemaal moeilijk met -60%, de huidige A6 doet het vergeleken met zijn voorganger niet goed (genoeg). Dat Jaguar de verkopen van de XF zag dalen is een ongunstig voorteken, niet voor niets bereidt Jaguar een facelift voor de XF voor om daarmee het belangrijkste kritiekpunt, de interieurkwaliteit, aan te pakken. Tesla vernieuwde de Model S, die iets minder populair was dan het jaar ervoor, maar nu ook interne concurrentie heeft van de Model X. Volvo’s nieuwe 90-serie (S90/V90) had een zwakke start, het zal niet meevallen om de oude, veel goedkopere 70-serie te doen vergeten.

mercedes-benz-e-klasse-280950-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/40808-mercedes-benz-e-klasse-sterk-of-slim[/size]

BMW en Porsche hebben in de vorm van de nieuwe 5-serie respectievelijk Panamera twee belangrijke noviteiten. Jaguar presenteert de tweede generatie XF Sportbrake, terwijl Mercedes-Benz de E-klasse uitbreidt met een coupé en cabriolet. BMW brengt ook nog de tweede generatie 5-serie Gran Turismo op de markt, die voortaan als 6-serie Gran Turismo door het leven zal gaan.

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]
1.	Volvo V70/XC70	                2.358	2.378	-0,8%
2.	Mercedes-Benz E-klasse	        2.260	1.061	113,0%
3.	Tesla Model S	                1.693	1.801	-6,0%
4.	BMW 5-serie	                1.482	2.381	-37,8%
5.	Audi A6	                        891	2.227	-60,0%
6.	Volvo S90/V90	                289		
7.	Jaguar XF	                229	255	-10,2%
8.	BMW 5-serie Gran Turismo	85	92	-7,6%
9.	Audi A7	                        76	114	-33,3%
10.	BMW 6-serie	                69	95	-27,4%
11.	Lexus GS	                48	66	-27,3%
12.	Maserati Ghibli	                36	55	-34,5%
13.	Porsche Panamera	        34	132	-74,2%
14.	Mercedes-Benz CLS	        32	93	-65,6%
15.	Volvo S80                	5	106	-95,3%
16.	Infiniti Q70	                4	16	-75,0%
17.	Lancia Thema		                1	-100,0%
	[b]TOTAAL	                        9.591	10.873	-11,8%[/b]

E/F-segment SUV

Grote SUV’s moesten in 2016 gemiddeld een procent inleveren, maar de buit was wel heel ongelijk verdeeld. Driekwart van de verkopen kwam op conto van de Volvo XC90 en Audi Q7, die met dank aan de plug-in hybride als warme broodjes over de toonbank gingen. Anders lag dat met de BMW X5, Mercedes GLE en Porsche Cayenne, waar de plug-in hybrides in 2016 door een CO[sub]2[/sub]-uitstoot van boven de 50 g/km buiten de boot vielen. Het gevolg: verliezen van 72% respectievelijk 83% voor de X5 en Cayenne, de GLE ging juist omhoog met 48%; de Coupé waarschijnlijk een belangrijk aandeel in die verkoopstijging. Om de een of andere reden troeft Volvo de concurrentie bij de SUV’s steeds af, wellicht mede door het redelijk sympathieke imago van Volvo dat het enigszins foute imago dat nog weleens aan de grote SUV kleeft weet te neutraliseren. Voor 2017 zullen de verkopen wel aanzienlijk dalen, maar met pakweg de helft mogen Volvo en Audi ook dik tevreden zijn. De Duitse concurrentie van de Q7 is niet dauwfris meer en de Audi wordt over het algemeen als de referentie in het grote SUV-segment gezien, dus wat dat betreft zijn er ook dit jaar genoeg redenen om tot aanschaf van een Q7 over te gaan. Tesla lanceerde eind 2016 met succes de Model X, een auto die weleens (eenvoudig) de marktleider over 2017 zou kunnen worden. Andere nieuwkomers waren de Ford Edge, die te duur is en de in Nederland zo belangrijke benzinemotoren moet ontberen om hier succes te kunnen boeken en de Maserati Levante en Bentley Bentayga. Ook de nieuwe Lexus RX werd gelanceerd, die het (niet meer dan) aardig deed. De grijs kenteken uitvoeringen zijn ook in deze lijst opgenomen, Toyota verkoopt nogal wat Land Cruiser bestelwagens en Land Rover nam afscheid van de Defender. SsangYong moet het bijna geheel hebben van de Rexton bestelauto. Ik heb de rasechte terreinauto’s van Jeep (Wrangler), Mercedes (G-klasse) en Land Rover (Defender) allemaal in deze lijst opgenomen.

audi-q7-e-tron-284541-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/41841-audi-q7-e-tron-grote-filantroop[/size]

Ook dit SUV-segment is volop in ontwikkeling: zo presenteert Land Rover eindelijk de nieuwe Discovery en SsangYong heeft de nieuwe Rexton af, waar nog langer op moest worden gewacht. Jeep presenteert de nieuwe generatie Wrangler en Porsche en Volkswagen komen met de derde generaties Cayenne respectievelijk Touareg. Een extra luxe versie van de Mercedes-Benz GLS is als Mercedes-Maybach te verwachten. Verder is de Cadillac XT5 eindelijk leverbaar, de opvolger van de SRX. Land Rover komt met alweer een nieuwe SUV, de Range Rover Velar, die het moet opnemen tegen de BMW X6, Mercedes-Benz GLE Coupé en Tesla Model X. Eind 2017 presenteert Mercedes ook nog een nieuwe G-klasse.

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]
1.	Volvo XC90	                2.762	2.773	-0,4%
2.	Audi Q7	                        1.840	199	824,6%
3.	Tesla Model X	                427		
4.	BMW X5	                        381	1.345	-71,7%
5.	Mercedes-Benz GLE/M-klasse	307	208	47,6%
6.	Land Rover Range Rover Sport	245	327	-25,1%
7.	Porsche Cayenne	                224	1.304	-82,8%
8.	Lexus RX	                183	51	258,8%
9.	Toyota Land Cruiser             180	176	2,3%
10.	Land Rover Range Rover	        142	167	-15,0%
11.	BMW X6	                        96	185	-48,1%
12.	Land Rover Defender	        75	180	-58,3%
13.	SsangYong Rexton	        50	39	28,2%
14.	Land Rover Discovery	        49	100	-51,0%
15.	Jeep Grand Cherokee	        45	65	-30,8%
16.	Jeep Wrangler	                38	27	40,7%
17.	Mercedes-Benz GLS/GL	        36	26	38,5%
18.	Ford Edge	                27	1	2600,0%
19.	Mitsubishi Pajero	        18	11	63,6%
20.	Volkswagen Touareg	        16	40	-60,0%
21.	Mercedes-Benz G-klasse	        13	5	160,0%
22.	Maserati Levante	        13		
23.	Bentley Bentayga	        12		
24.	Infiniti QX70	                1	1	0,0%
25.	Cadillac Escalade		        1	-100,0%
	[b]TOTAAL                         	7.180   7.231	-0,7%[/b]
 
dianthus zei:
Misschien iemand die het wel boeit? Hier de Nederlandse Autoverkoopcijfers van 1979
Veel auto's zie je intussen nooit meer, of heel zelden!
...
Nog een vraagje: Zijn er cijfers bekend van voor 1968?
Ik ben in het bezit van de cijfers vanaf 1968, d.w.z van 1968 en 1969 heb ik slechts een Top 10.
Verder heb ik een compleet merkenoverzicht vanaf 1970.

Mij boeit het wel, erg leuk om terug te zien! Heb je ze toevallig ergens gepost/staan die verkoopcijfers per jaar? Ik ben met name geinteresseerd in de verkoopcijfers van Daihatsu in de jaren '70 en '80.
 
Voorlopig alleen even de cijfers:

Januari 2017
1. Volkswagen Polo 2.211
2. Volkswagen up! 1.957
3. Volkswagen Golf 1.545
4. Volkswagen Tiguan 1.486
5. Kia Picanto 1.169
6. Opel Astra 1.130
7. Renault Clio 1.092
8. Ford Fiesta 1.059
9. Opel Karl 919
10. Opel Corsa 826
11. Peugeot 208 737
12. Peugeot 2008 734
13. Hyundai i10 715
14. Ford Focus 689
15. Nissan Qashqai 688
16. Kia Niro 674
17. Peugeot 108 664
18. Fiat 500 650
19. Volvo V40 627
20. Toyota Aygo 616
21. Toyota C-HR 613
22. Renault Captur 609
23. Skoda Octavia 607
24. Citroën C3 602
25. Kia Sportage 583
26. Opel Mokka 510
27. Renault Megane 496
28. BMW X1 490
29. Audi A3 474
30. Volkswagen Passat 469
31. Peugeot 3008 464
32. Peugeot 308 460
33. Skoda Fabia 456
34. Suzuki Celerio 448
35. Mazda CX-5 435
36. Citroën C1 428
37. Mini Mini 414
38. Suzuki Ignis 407
39. Toyota Yaris 400
40. Suzuki Vitara 382
41. Volvo S90/V90 372
42. Renault Kadjar 360
43. Hyundai Tucson 357
44. Audi A4 356
45. Seat Ateca 356
46. Seat Ibiza 350
47. Citroën C4 Cactus 350
48. Volvo S60/V60 348
49. BMW 3-serie 339
50. Volvo XC60 339
51. Mercedes-Benz C-klasse 330
52. Mitsubishi Space Star 328
53. Kia Rio 319
54. Mitsubishi ASX 318
55. Volkswagen Touran 312
56. Mazda CX-3 300
57. Audi A1 300
58. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 295
59. BMW 1-serie 289
60. Kia cee'd 278
61. Mercedes-Benz A-klasse 275
62. Volkswagen Golf Sportsvan 274
63. Hyundai Ioniq 274
64. BMW 4-serie 272
65. BMW 5-serie 271
66. Ford Kuga 266
67. Volvo V70/XC70 265
68. Seat Leon 260
69. Hyundai i20 259
70. Audi Q2 258
71. Citroën C4 Picasso 255
72. Ford Mondeo 248
73. Opel Meriva 246
74. Renault Twingo 237
75. Toyota Auris 236
76. Mazda2 235
77. Suzuki Baleno 228
78. Mercedes-Benz B-klasse 225
79. Skoda Superb 218
80. Nissan Note 215
81. Ford C-MAX 213
82. Mercedes-Benz E-klasse 207
83. Fiat Panda 203
84. Suzuki SX4 S-Cross 202
85. Skoda Rapid 198
86. Mini Clubman 195
87. Audi A6 195
88. Dacia Logan 183
89. Opel Zafira 182
90. Renault Talisman 180
91. Kia Venga 178
92. Mercedes-Benz GLC 173
93. Toyota RAV4 171
94. Skoda Citigo 163
95. Ford B-MAX 161
96. Ford EcoSport 159
97. Volvo XC90 156
98. Nissan X-Trail 152
99. Land Rover Range Rover Evoque 150
100. Audi A5 147
101. Mercedes-Benz CLA 146
102. Jaguar F-Pace 141
103. Porsche Macan 130
104. BMW X5/X6 125
105. Mitsubishi Outlander 123
106. Land Rover Discovery Sport 123
107. Seat Mii 120
108. Alfa Romeo Giulia 119
109. Nissan Pulsar 116
110. Mazda3 116
111. Renault Scenic 111
112. BMW X3/X4 110
113. Dacia Sandero 109
114. Hyundai ix20 104
115. Mazda6 97
116. Honda Jazz 96
117. Fiat 500X 94
118. Mercedes-Benz GLA 94
119. Mini Countryman 94
120. Opel Adam 92
121. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 91
122. Audi Q3 91
123. Skoda Yeti 90
124. Audi Q5 90
125. BMW i3 88
126. Kia Optima 87
127. Porsche Panamera 85
128. Infiniti Q30 83
129. Honda HR-V 82
130. Smart Forfour 81
131. Hyundai i30 81

*Cijfers Toyota Yaris aangepast, bedankt voor de opmerkzaamheid, @ LM!
 
Bijzonder om te zien, de hele top 4 is van Volkswagen, best knap. Zeker de Polo, wat nou niet echt de nieuwste auto meer is. En de Kia Picanto op 5, dat had ik ook niet verwacht eigenlijk. De FIAT 500 doet het ook goed zeg! Ik vind het echt knap dat zo'n inmiddels oud ontwerp zich nog staande weet te houden.

Kijk ik eroverheen, maar staat de Prius niet (meer) in de lijst?
 
Welke lijst heb je als referentie gebruikt, D-C?
Ik zie bij Bovag dat er van de Yaris maar 400 zijn geregistreerd, niet 688.
 
Pjötr zei:
De FIAT 500 doet het ook goed zeg! Ik vind het echt knap dat zo'n inmiddels oud ontwerp zich nog staande weet te houden.

Dit zijn alle 500-modellen opgeteld denk ik? En kijk waar de volgende Fiat staat.
 
rzasa zei:
Pjötr zei:
De FIAT 500 doet het ook goed zeg! Ik vind het echt knap dat zo'n inmiddels oud ontwerp zich nog staande weet te houden.

Dit zijn alle 500-modellen opgeteld denk ik? En kijk waar de volgende Fiat staat.

Nee, het betreft alleen de gewone 500 en 500c. L & X worden apart gerekend zoals het zou moeten.

Zo vreemd is het trouwens niet, in bijna alle markten in de EU verkoopt de 500 goed. Dat is dan ook de enige Fiat maar goed.
 
LM. zei:
Zo vreemd is het trouwens niet, in bijna alle markten in de EU verkoopt de 500 goed. Dat is dan ook de enige Fiat maar goed.

Zeker, maar ik bedoel meer, dat een model dat kleiner is dan een Panda, voor een hogere prijs, in de 8/9 jaar (misschien wel langer) is ie amper veranderd, en toch weet FIAT nog steeds met de auto te scoren, waar vaak auto's die een hype zijn, op een moment over hun houdbaarheidsdatum zijn, vind ik het nog altijd heel knap dat de 500 nog altijd zo populair is. En terecht overigens, vind ik.
 
Terug
Bovenaan