De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Wouter82 zei:
ENTE zei:
Tjonge, die foto van alle PHEV's....ben ik de enige die een vergelijk zie met de tijd van Lada, Trabant etc in het voormalig Oostblok?
Akkoord, dit is uit 'vrije'wil.

Ongeveer halverwege: https://www.autoweek.nl/nieuws/26213/toppers-floppers-2013-alexander-inia ;)

Ik lees een ergernis, geen vergelijk met het voormalig Oostblok;)

Zonder afleverdoek zag het er zo uit:
IMG_5038.jpg

*nog onbewerkte foto*

Wouter82 zei:
Oeps, deze bedoelde ik: https://www.autoweek.nl/nieuws/26255/topper-floppers-2013-frank-jacobs

Flop 1: de Neder-Trabi

Grauw en mistroostig was het vroeger op de wegen van de communistische dictaturen. Omdat iedereen in hetzelfde afzichtelijke hok reed. Want bepaald door de allesbepalende overheid. En zo zie ik de laatste weken van het jaar de Nederlandse wegen steeds meer veroverd worden door de Mitsubishi Outlander PHEV. Zo hip als Wibra-kleding en zo sexy als Henny Stoel, maar de regering bepaalt. Dat er dit jaar, ongereden, elfduizend van die gedrochten zijn verkocht in ons land, zegt alles over de teloorgang van de echte petrolhead.

Kijk aan! Ik ben dus inderdaad niet de enige:D

Allemaal de duurste uitvoering inderdaad. Op één na ook allemaal dezelfde velgen en full-option, vaak nog met achteraf montage van dakspoiler, instaplijsten, Klasse3 of Klasse5 alarm. Etc. etc...

Gezellig was het zeker. Toch mooi om te zien hoe veertien kersverse PHEV-eigenaren na vele maanden wachten (veelal in maart besteld) hun auto in ontvangst namen tussen 19:00 uur en 22:00 uur.

Minstens 90% van de verkochte auto's is toch niks bijzonders. Als zo'n model wordt gekoppeld aan belastingvoordelen werkt dat als een rode lap op een stier in de perceptie van de zogenaamde autoliefhebber. De auto is niet lelijker dan gemiddeld, de belastingvoordelen maken 'm lelijk. Golf, Focus, Mégane, 508, de kleintjes, 3-serie Efficient Dynamics - bij die laatste moeten de BMW-logo's verbloemen dat het nog niks is. Met kleine velgen is zo'n BMW toch ook maar een lullig sedannetje? De nieuwe Golf: super suf, zeker als Variant. Mégane Estate: slechte proporties, achterlijke achterlichtunits. Is dat model zonder de belastingvoordelen dan zoveel aantrekkelijker? Dacht het niet.
Hoeveel rationeel weinig aantrekkelijke modellen verkopen nu nog goed? De Fiat 500 misschien, waar op het uiterlijk na geen zinnig aankoopargument voor te verzinnen is. De BMW 5-serie vind ik in basisuitvoering wel aantrekkelijk.
In de verkoop top 100 staat maar bar weinig interessants: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2013
Een DS5 verkoopt als bijzondere auto toevallig goed omdat de hybride 14% bijtelling heeft, ondanks een beroerde versnellingsbak/aandrijflijn. Lancia doet met de vergelijkbare Delta 31 stuks in een jaar.

De Tilburgse Mitsubishi-dealer doet in een avond net zoveel Outlanders als Toyota GT86's in een jaar: ook 14 stuks tot en met november...

Je zou eigenlijk moeten kijken naar de particuliere verkopen. De auto's die door particulieren worden gekocht zijn vaak wel de auto's die worden gekocht op de kwaliteiten van de auto's, niet op basis van belastingvoordelen. Alhoewel dit beeld ook wordt vertroebeld door de MRB-vrijstelling.

Joël D. zei:
De auto's die door particulieren worden gekocht zijn vaak wel de auto's die worden gekocht op de kwaliteiten van de auto's, niet op basis van belastingvoordelen.

Dat is een mooie stelling, waar ik het gedeeltelijk mee eens ben. Vergeet niet dat particulieren ook beïnvloed worden, zij het op een andere manier. Denk aan extra garantie (bijv. 7 jaar Kia), 50-50 deals, geen BTW, extra inruilwaarde, voordelige voorraadauto's, hoge kortingen etc. etc. Dus ook een particulier valt niet altijd voor de kwaliteit van een auto.

Joël D. zei:
Je zou eigenlijk moeten kijken naar de particuliere verkopen. De auto's die door particulieren worden gekocht zijn vaak wel de auto's die worden gekocht op de kwaliteiten van de auto's, niet op basis van belastingvoordelen. Alhoewel dit beeld ook wordt vertroebeld door de MRB-vrijstelling.

Dan zul je zien dat auto's als de Renault Captur en Peugeot 2008 razend populair zijn. De up! blijft vast op een staan, terwijl Toyota traditioneel sterk scoort met o.a. de Yaris (jarenlang de bestverkochte auto onder ouderen).

Joël D. zei:

Maar ook een particulier keek tot 31/12/2013 of zijn auto MRB vrij en zuinig was, kijk maar naar de massa's C1, 107, Aygo's die er verkocht zijn, wegenbelastingvrij en ook nog zorgeloze autootjes en de drieling van het VAG concern die 7 jaar moderner zijn! De consument is in de afgelopen jaren een stapje terug gegaan. Er zijn mensen die nu een een Polo zouden rijden, maar een Up! hebben bij voorbeeld. Kijk eens hoeveel minder Polo's er verkocht zijn in 2013 t.o.v. 2012. Een kennis van me heeft een Polo 14. Highline uit 2010 en die zegt, ik had het ook makkelijk met een Up! kunnen doen. Ik denk dat in die klasse de berijders erg letten op 'low budget'kwaliteiten (prijs, verbruik en tot voor kort MRB-vrij).

Ik heb als particulier lekker de auto van mijn dromen gekocht, gewoon omdat ie super rijdt mooi uitziet en van alle gewenste luxe is voorzien, en oke dat ie zuinig was is niet verkeerd (y) Kortom leve de Astra Sportstourer :D

Weg met de MRB-vrijstelling, weg met de lagere bijtellingsschalen (gewoon alles 14% o.i.d. :)) en het wagenpark zal er weer mooier op worden. (y)

speedtouch zei:
Maar ook een particulier keek tot 31/12/2013 of zijn auto MRB vrij en zuinig was..

Vergeet niet dat auto's tot 50 gr/km in 2014 en 2015 nog in de MRB-vrijstelling vallen.

OK, maar die is maar voor weinigen weggelegd, de particulier die er zo 1 koopt is er op 1 hand te tellen, komt op rond de 40.000 Euro.
De leaserijder heeft 7% bijtelling geloof ik, in 2014.

speedtouch zei:
OK, maar die is maar voor weinigen weggelegd, de particulier die er zo 1 koopt is er op 1 hand te tellen, komt op rond de 40.000 Euro.

Toch denk ik dat na het zakelijk succes, dat er ook nog wel een kleine particulier succes in zit. Vergis je niet, veel mensen die in deze klasse rijden betalen nu ongeveer 250 euro per kwartaal voor hun benzine SUV. Die mensen besparen de komende twee jaar dus nog 2000 euro. Daarnaast heeft de Outlander nog één groot voordeel wat andere (plug-in) hybrides vaak niet hebben, en dat is je er ook nog een behoorlijke caravan (max. 1500 kg) mee kunt trekken. Dus er zal best een markt voor zijn, een beetje nieuwe caravan loopt ook al gauw naar de 25.000 EUR. Dan moet een nieuwe Outlander van 40.000 EUR ook geen probleem zijn.

De leaserijder heeft 7% bijtelling geloof ik, in 2014.

Dat klopt. Wat nog niet veel is. Er zijn nog genoeg mensen die voor 2014 ook nog een Outlander hebben besteld.

bijtellingstabel.jpg

Dat worden dus 20.000 auto's van één model in ca 5 maanden (Nov. 13. t/m Mrt 14) - niet eerder in NL vertoond.

Outlandish!!

D-C zei:
Minstens 90% van de verkochte auto's is toch niks bijzonders. Als zo'n model wordt gekoppeld aan belastingvoordelen werkt dat als een rode lap op een stier in de perceptie van de zogenaamde autoliefhebber. De auto is niet lelijker dan gemiddeld, de belastingvoordelen maken 'm lelijk. Golf, Focus, Mégane, 508, de kleintjes, 3-serie Efficient Dynamics - bij die laatste moeten de BMW-logo's verbloemen dat het nog niks is. Met kleine velgen is zo'n BMW toch ook maar een lullig sedannetje? De nieuwe Golf: super suf, zeker als Variant. Mégane Estate: slechte proporties, achterlijke achterlichtunits. Is dat model zonder de belastingvoordelen dan zoveel aantrekkelijker? Dacht het niet.
Hoeveel rationeel weinig aantrekkelijke modellen verkopen nu nog goed? De Fiat 500 misschien, waar op het uiterlijk na geen zinnig aankoopargument voor te verzinnen is. De BMW 5-serie vind ik in basisuitvoering wel aantrekkelijk.
In de verkoop top 100 staat maar bar weinig interessants: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2013
Een DS5 verkoopt als bijzondere auto toevallig goed omdat de hybride 14% bijtelling heeft, ondanks een beroerde versnellingsbak/aandrijflijn. Lancia doet met de vergelijkbare Delta 31 stuks in een jaar.

De Tilburgse Mitsubishi-dealer doet in een avond net zoveel Outlanders als Toyota GT86's in een jaar: ook 14 stuks tot en met november...

Ik vind dit nogal een erg negatieve kijk hoor. Belastingvoordelen zorgen er ook voor dat er technisch interessante dingen gebeuren. Een BMW 320D EDE met 163pk en 380 nm koppel vind ik verre van een lullig sedannetje. De nieuwe Golf is een topauto waarbij het gelukt is hem toch weer te verbeteren ten opzichte van de ijzersterke Golfjes van ervoor, ik vind er niks sufs aan integendeel. Ja een Outlander vind ik lelijk, plastic fantastic, maar daar vallen genoeg andere mensen weer wel voor en technisch gezien is die auto zeker boeiend.

Een beetje cynisch inderdaad. Ik vind dat een BMW F30 in basisuitvoering geen uitstraling heeft (daar kan het vermogen niets aan veranderen), de Golf is heus een goede auto maar sinds de laatste generatie vind ik 'm niet langer alleen maar saai, maar ook gewoon niet mooi meer.

D-C zei:
Een beetje cynisch inderdaad. Ik vind dat een BMW F30 in basisuitvoering geen uitstraling heeft (daar kan het vermogen niets aan veranderen), de Golf is heus een goede auto maar sinds de laatste generatie vind ik 'm niet langer alleen maar saai, maar ook gewoon niet mooi meer.

Tja, in basistrim zijn er weinig auto's waarbij je gelijk een 'wow!- gevoel' krijgt, de exclusievere auto's daargelaten. Maar als ik weet dat ondanks de basisuitvoering er een potent blok in ligt, is de auto voor mij al minder saai.

December 2013
1. Mitsubishi 5.202
2. Volkswagen 4.428
3. Volvo 4.324
4. Renault 2.994
5. Toyota 2.847
6. Opel 2.147
7. Peugeot 2.059
8. Ford 1.904
9. Skoda 1.643
10. Audi 1.427
11. BMW 1.353
12. Seat 1.344
13. Kia 1.329
14. Fiat 1.110
15. Citroën 1.070
16. Nissan 739
17. Suzuki 656
18. Tesla 578
19. Hyundai 527
20. Mercedes-Benz 401
21. Mazda 288
22. Dacia 154
23. Mini 154
24. Alfa Romeo 110
25. Lexus 78
26. Honda 67
27. Chevrolet 55
28. Land Rover 33
29. smart 29
30. Lancia 26
31. Subaru 16
32. Fisker 15
33. Porsche 13
34. Jaguar 12
35. Jeep 10
36. Infiniti 5
37. Dodge 1
38. Maserati 1
39. SsangYong 1
40. Th!nk 1

Bron: https://www.dealersupportnet.nl/static/downloadcenter/2014/01/merken-pc-ytm-12-2013.pdf

Op jaarniveau:
Grootste winnaar in Top 10: Volvo + 44,5%; enige winnaar in top 13; hoogste marktaandeel ooit (in ieder geval sinds 1982)
Grootste verliezer in Top 10: Opel - 33,3%; laagste marktaandeel in vele decennia, misschien wel een eeuw? Op korte termijn geen herstel in zicht.
Grootste winnaar in Top 20: Mitsubishi + 244,7%; decemberresultaat plakt ruim 1% marktaandeel extra bij jaarresultaat; hoogste marktaandeel sinds 1984
Grootste verliezer in Top 20: Hyundai - 48,4%; laagste marktaandeel sinds 2002; tweede jaar op rij dat kleinere zusteronderneming Kia voor Hyundai staat - nu voor het eerst met verpletterende voorsprong. Voorspelling 2014: merken groeien naar elkaar toe, Kia middels een daling, Hyundai een stijging (i10, i20).
Grootste winnaar overall: Tesla +4496,2%; waarom zit een merk als Lancia al decennia te prutsen: kijk naar Tesla; een homerun en je staat op de kaart
Grootste verliezer overall: Chevrolet: - 77,9%; het gelijk van Akerson? Feit is dat de importeur 2013 zelf heeft verputst door ordinaire kortingen in 2012; het merk werd zo geheel afhankelijk van acties

Het blijft ironisch, de eerste reacties op de "gewone" Outlander en nu deze cijfers..Desalniettemin vond ik het al een best mooie auto en hij wordt elke keer dat ik m zie naar mijns inziens een tikkie mooier!

Waar ik erg van schrik is KIA, laat de nieuwe (elekrische Soul) een groot succes worden! Dat zal echt het beste ooit op de Nederlandse automarkt zijn!

Opel is ook heel jammer, zeker omdat de toch wel vette ADAM geen succes is geworden.

En dan nog het ergste... die ene Subaru BRZ die dit jaar op kenteken is gezet, zag ik bij (als demo?)de dealer staan..:(

Heb de cijfers de laatste paar maanden niet meer nader bekeken. Dat met Opel is wel een beste klapper met -33.3% in 2013 en zodoende ook begrijpelijk dat vele langjarige Opeldealers in NL er intussen mee gestopt zijn, vrijwillig of ook niet.

December is altijd een gekke maand:
December 2011: Kia #3, Chevrolet #4, Volkswagen #9
December 2010: Fiat #3, BMW #6, Audi #22
December 2009: Daihatsu #12, Chevrolet #13, Mazda #14, Renault #16, BMW #20, Mercedes-Benz #21, Audi #25
December 2008: Renault ruim 19% marktaandeel, Daihatsu #7, Toyota #8, Nissan #11, Chevrolet #12, BMW #24, Audi #25
December 2007: Ford ruim 15% marktaandeel, Chevrolet #7, Daihatsu #8, Kia #9, Renault #11, Mitsubishi #14, Audi #21, Skoda #23, Seat #24
December 2006: Ford 18,64% marktaandeel, Nissan 14,71%, Chevrolet #5, Daihatsu #8, Mitsubishi #14, Volkswagen #15, Volvo #22, Audi #23, Lancia #25, Mini #30
etc.

m1myaqdb5dwf_800.jpg

BMW staat voor het eerst sinds 2004 weer voor Audi. De laatste generatie A6 is niet aangeslagen, waar de huidige 5-serie geheel tegen de trend in de meest succesvolle generatie ooit is

Als Opel Nederland niet heel gauw zijn zaakjes op orde krijgt is dit het einde van Breda en neemt Opel Duitsland het heft in handen. Misschien is dit wel een zegen voor de Nederlandse Opel dealer. In ieder geval viert de arrogantie in Breda nog altijd hoogtij. o_O

Ik verbaas me echt over de arrogantie in die organisatie. Ik heb met veel plezier het Autoweek evenement in Bunnik bezocht en dan is het verschil van mentaliteit best schokkend. De Duitse Opel medewerkers inclusief Nederlandse designer Ivo van Hulten, heel benaderbaar en absoluut niet arrogant, ze zijn blij met iedere Opel fan en staan open voor alle vragen en kritiek. Echte automannen waar je zo een borrel mee drinkt. Ook de Autoweek medewerkers staan open voor ons als autoliefhebber, leuke gesprekken gehad, en een mooie club enthousiaste mensen die staan voor hun product.

Dan komt de koude douche van Opel Nederland, een en al onbenaderbaar, vindt zichzelf ontzettend belangrijk, als je dhr. Baas ziet optreden dan moet hij toch enorm met zichzelf ingenomen zijn. Volgens mij zingt hij zachtjes in de spiegel: het is moeilijk bescheiden te blijven, wanneer je zo goed bent als ik...

Maar een gesprek aangaan met een trouwe Opelfan neuhhh dat is niet belangrijk. Zoals dhr. Baas het zelf mooi verwoordde: Ik ga nu een borrel drinken... Ik heb in totaal 3x geprobeerd om een gesprek te beginnen maar de borrel was interessanter dan mijn persoontje. Nou vind ik dat an sich niet zo erg, want zo interessant ben ik vast niet. Maar het verschil van bejegening tussen Opel medewerkers uit Duitsland en Nederland is heel erg groot. En waar je zou verwachten dat Nederlanders bescheiden zijn en Duitsers arrogant, zie ik precies het tegenovergestelde.

Zal er om hangen of de Outlander de Nederlandse Top 10 2013 haalt.

't Wordt iets tusschen 11 en 8.

Def zei:
Tja, in basistrim zijn er weinig auto's waarbij je gelijk een 'wow!- gevoel' krijgt, de exclusievere auto's daargelaten. Maar als ik weet dat ondanks de basisuitvoering er een potent blok in ligt, is de auto voor mij al minder saai.

Dat is wat ik bedoel, vooroordelen bepalen vaak of een auto mooi of niet mooi is. Prius: Lelijk geiten-wollen-sokken-hok, 'Ik vind BMW een mooie auto' (welke doet er niet toe, het is immers een BMW: die is toch mooier dan een Opel of Hyundai?), de Golf heeft een goede naam dus die is mooi of ik haat VW dus de Golf is een lelijk hok.
Een Prius, Polo BlueMotion of Outlander PHEV krijgen het zwaar te verduren puur vanwege de financiële voordelen, althans dat idee heb ik. Zoveel lelijker zijn ze toch niet dan modellen zonder die voordelen?

Nu ik mijn reacties teruglees vind ik het niet echt een samenhangend verhaal trouwens :) Nog maar een poging: als je kunt kiezen tussen een Outlander PHEV, RAV4 of Tiguan, kies je als zzp'er gemakkelijk voor de Outlander. Die is heus niet slechter dan de andere twee en ook niet lelijker: een Tiguan of RAV4 wint toch ook geen schoonheidsprijs? Lood om oud ijzer. Natuurlijk ga je dan voor de flinke financiële voordelen.

Noem het een vooringenomenheid, maar ik heb liever een kale BMW dan een afgeladen volle Opel of Hyundai. Dan heb ik hoogstwaarschijnlijk een goed afgewerkte auto met bovengemiddelde wegligging waar ik als bovengemiddeld lange Europeaan goed in kan zitten en waar de rest van de ergonomie ook goed voor elkaar is. Bovendien staat het design me dan waarschijnlijk meer aan dan van de andere twee die je noemt. En waarschijnlijk betaal ik dan minstens net zoveel en waarschijnlijk meer. Maar dat heb ik er dan ook graag voor over. Als anderen liever een Opel of Hyundai kiezen om welke redenen dan ook gun ik ze dat van harte, maar laat mij dan mijn voorkeuren hebben.

Een Prius vind ik een afgrijselijke auto. Ik heb er eens in gereden en helaas was ook dat geen pretje, een rumoerig, zijwindgevoelig en klinisch vervoermiddel dat voor mij niets met autorijden te maken heeft. Als een ander dat wel vindt, be my guest, maar ik kies er niet voor. Eigenlijk wel jammer, ik wou dat het anders was, dat zou me veel geld schelen.

D-C zei:
Nog maar een poging: als je kunt kiezen tussen een Outlander PHEV, RAV4 of Tiguan, kies je als zzp'er gemakkelijk voor de Outlander. Die is heus niet slechter dan de andere twee en ook niet lelijker: een Tiguan of RAV4 wint toch ook geen schoonheidsprijs? Lood om oud ijzer. Natuurlijk ga je dan voor de flinke financiële voordelen.

Niet iedereen gaat voor financieel voordeel, en gelukkig maar. Ik zou, omdat ik dit type auto's allemaal lelijk vind, misschien dan wel de Outlander kiezen. De Tiguan vind ik mooier maar het prijsverschil in dit geval niet waard. Maar ik zou misschien bijleggen voor een X3; hoewel, die is wel weer erg duur...

Is er ook al bekend hoe het modelspecifiek zit? Welk model is het best verkocht in 2013?

Edit: Laat maar, dealersupportnet had het al in de tekst staan waar ik overheen las:
"De populairste modellen waren in 2013: 1. Volkswagen Up! (16.187 stuks), 2. Volkswagen Golf (15.415), 3. Ford Focus (13.373), 4. Renault Mégane (12.538) en 5. Volvo V40 (12.300)."

Zit hier ook te wachten op het persbericht van RAI die met de officiële cijfers komen. (y)
Edit: Persbericht is er al zie ik net, inclusief Excel met detailcijfers.

Persbericht: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2014-q1/20140102-autoverkoop-17-procent-gedaald-in-2013.aspx

Excel: Excel met detailcijfers

Edit 2:
Direct linken naar de Excel lukt niet. Dus even onderaan persberichtje klikken. ;)

speedtouch zei:
Ik ben benieuwd naar de specificatie per model van december 2013!

Gesorteerd op aantal van hoog naar laag in decemberverkopen:
TOTAAL 39.163
Totaal MITSUBISHI 5.202
- MITSUBISHI OUTLANDER 4.988
Totaal VOLKSWAGEN 4.428
Totaal VOLVO 4.324
Totaal RENAULT 2.994
Totaal TOYOTA 2.847
- VOLVO V40 2.158
Totaal OPEL 2.147
- VOLVO V60 2.082
Totaal PEUGEOT 2.059
Totaal FORD 1.904
Totaal SKODA 1.643
- VW UP! 1.531
Totaal AUDI 1.427
Totaal BMW 1.353
Totaal SEAT 1.344
Totaal KIA 1.329
- RENAULT MEGANE 1.312
- SKODA OCTAVIA 1.265
- FORD FOCUS 1.112
Totaal FIAT 1.110
- VW POLO 1.073
Totaal CITROEN 1.070
- RENAULT CLIO 903
- AUDI A3/S3 868
- KIA PICANTO 848
- PEUGEOT 208 837
- TOYOTA PRIUS 829
- VW JETTA 822
Totaal NISSAN 739

rickm zei:
Zal er om hangen of de Outlander de Nederlandse Top 10 2013 haalt.

't Wordt iets tusschen 11 en 8.

Geinig Rick - de Outlander eindigt op ..... 11

11. Mitsubishi Outlander 8.717

adinsx zei:
Zit hier ook te wachten op het persbericht van RAI die met de officiële cijfers komen. (y)
Edit: Persbericht is er al zie ik net, inclusief Excel met detailcijfers.

Persbericht: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2014-q1/20140102-autoverkoop-17-procent-gedaald-in-2013.aspx

Excel: Excel met detailcijfers

Edit 2:
Direct linken naar de Excel lukt niet. Dus even onderaan persberichtje klikken. ;)

100% EV's in December 2013:
578 (!!!!) Tesla's
200 Zoe's
100 Leaf's

Netjes

Ook de Bimmer 3 had weer een goede maand: 733 (+ 19x 3 GT)

Ik las bij de nieuwsberichten dat er >4000 up's uit 2013 te koop staan, waar betalen die dealers al die grond van? Da's 25% van het totaal aantal verkopen.

Uit het BPM-voordeel?

edit: Waardoor de Ups ca. € 800 tot € 2.000 duurder zijn worden vanaf 2014.

Meeuw zei:
Uit het BPM-voordeel?

edit: Waardoor de Ups ca. € 800 tot € 2.000 duurder zijn worden vanaf 2014.

Dat klinkt niet gek. 't Zou (weer) slim gespeeld zijn, behalve indien het de algemene markttrend was natuurlijk.

Dat prijsverschil (door BPM) kwam juist in het Up-topic ter sprake. Het lijkt mij dat het wel een algemene trend is (wat de BPM-verhoging betreft), maar als PON nu een hele rits Up's voor de oude prijs kan aanbieden terwijl dat voor concurrerende merken/modellen niet is geregeld, zou het idd wel eens slim kunnen zijn.

Meeuw zei:
maar als PON nu een hele rits Up's voor de oude prijs kan aanbieden terwijl dat voor concurrerende merken/modellen niet is geregeld, zou het idd wel eens slim kunnen zijn.

Ik denk dat er tal van autodealers hun auto's nog in 2013 geregistreerd hebben om bij voorbeeld ook nog de bonus te halen, maar ook met alle voordelen van aanbiedingen van vóór de prijsverhoging.

De EV-cijfers van december en 2013 als geheel (tussen haakjes). Alleen BEV's, geen PHEV's.

BMW i3: 225 (252)
Citroen C-zero: 21 (29)
Mitsubishi i-MIEV: 7 (52)
Nissan Leaf: 110 (462)
Peugeot iON: 1 (14)
Renault Zoe: 205 (547)
Renault Fluence: 3 (13)
Tesla Model S: 578 (1.194)
Think City: 1 (6)

Dus in 2013 komen we op 2.569 BEV's / Full-EV's. Dat is wat mij betreft een geweldige score!

Renault15.17 zei:
De EV-cijfers van december en 2013 als geheel (tussen haakjes). Alleen BEV's, geen PHEV's.

Dus in 2013 komen we op 2.569 BEV's / Full-EV's. Dat is wat mij betreft een geweldige score!

De i3 is neem ik aan inclusief de i3 PHEV? Ook de smart fortwo electric ontbreekt in je lijst.
ZERauto publiceert normaliter maandelijks de verkoopcijfers van alle PHEV's en BEV's.

Modellen Top 100 2013

Welke auto's blonken uit in 2013? Hier een top 10 op volgorde van verkopen:

volvo_v40_01.jpg

volvo_v60_d2_powershift_004.jpg

#5 Volvo V40; #14 Volvo V60/S60: de Volvo V40 en V60 waren de sterren van Volvo. De V40 maakte samen met de Volkswagen Golf, Ford Focus en Renault Mégane de dienst uit in het C-segment. De V40 is veruit de bestverkochte auto in zijn segment onder de luxemerken. Het is de vraag wat er volgend jaar van de V40, Mégane en Focus overblijft zonder 14% bijtelling. Alleen de laatste maakt daar nog kans op, want de facelift is op komst.

renault_clio_estate_01.jpg

#6 Renault Clio: Ik had het al voorspeld (heel moeilijk was dat niet): de Clio is uitgegroeid tot de bestverkochte auto van het B-segment en blijft dat met grote zekerheid ook dit jaar. De styling van Laurens van den Acker valt in de smaak, terwijl het naast de Fabia Combi, Ibiza ST en Logan MCV de enige stationcar in zijn klasse is.

mitsubishi_outlander_phev_001.jpg

#11 Mitsubishi Outlander: de knaller van het jaar en dat was te verwachten. Succesnummers krijgen al gauw een koosnaampje: na de Polo 'Slowmotion' en Nissan 'Cashcow' maakten we kennis met de plug-in hybride 'Metsubsidie'. Het is alsof Mitsubishi de auto gemaakt heeft voor de Nederlandse markt. De Mitsubishi maakt maximaal gebruik van de belastingvoordelen: het is met afstand de ruimste plug-in hybride, de auto heeft een fatsoenlijk trekgewicht, de prijzen zijn bijzonder gunstig...

bmw_320d_touring_02.jpg

#13 BMW 3-serie: BMW heeft de concurrenten van Audi en Mercedes-Benz afgeserveerd in het D- en E-segment. De 3-serie verkochte bijna 2x zo goed als de A4 en ruim 5x zo goed als de C-klasse. De 5-serie verkocht bijna 2x zo goed als de A6 en ruim 2x zo goed als de E-klasse. Die laatste verkocht in 2013 een stuk beter dan in 2012 met dank aan een succesvolle facelift, de duurste in de geschiedenis van Mercedes. Vormt de nieuwe C-klasse dit jaar een bedreiging voor de 3-serie? Audi moet in ieder geval aan de bak in deze segmenten, maar kan aardig meekomen met BMW met de kleinere en middelgrote SUV's (waar Mercedes nog geen rol speelt - wordt aan gewerkt met de GLA en nieuwe GLK), heeft met de A1 iets waar BMW en Mercedes niet op terug hebben en belangrijker nog: de A3. Die had in 2013 een ruime voorsprong op de 1-serie en A-klasse en kan die voorsprong volgend jaar verder uitbouwen.

renault_captur_1.5_dci_009.jpg

#31 Renault Captur: de bestverkochte nieuwe naam in 2013 is de Captur. Het is de bestverkochte kleine SUV en na de Outlander overall. Het is ongetwijfeld een van de lievelingen onder privé-rijders. De Captur liet zijn meest belangrijke concurrent, de Peugeot 2008, achter zich. Wie wint dit jaar de strijd, de Captur, 2008 of kan Suzuki verrassen met de SX4 S-Cross?

ford_b-max_01.jpg

#37 Ford B-MAX: Ford heerst in alle MPV-segmenten. De B-MAX is de bestverkochte Mini MPV én overall, de C-MAX de bestverkochte Midi MPV, de S-MAX de bestverkochte Fullsize MPV, samen met de Galaxy verkochten deze twee beter dan de Renault Espace, Seat Alhambra en Volkswagen Sharan samen. Volgend jaar vormen de Nissan Note en vernieuwde Opel Meriva de grootste bedreiging voor de B-MAX. Nissan zet voor dit jaar in op maar liefst 5.000 stuks. Wat doet de Fiat 500L volgend jaar? Dankzij de Living lijken de verkopen de laatste maanden aan te trekken, wellicht door demomodellen.

volkswagen_jetta_hybrid_005.jpg

#41 Volkswagen Jetta: De sterren bij Volkswagen waren de up! en Golf. De meest opvallende stijger is echter de Jetta, met dank aan de Hybrid die vorig jaar van 14% bijtelling profiteerde. Voor het eerst in de geschiedenis was de Jetta populairder dan de Passat, die dringend aan vervanging toe is (-80%). Dit jaar zal de Jetta hetzelfde lot ondergaan zonder 14% bijtelling, maar niet getreurd: de Golf zal het succes dit jaar verder uitbouwen en de nieuwe Passat verschijnt tegen het einde van het jaar. In 2014 worden de kaarten in het C-segment herschud. De verliezers: Focus, Mégane en V40, de winnaars: Octavia, Leon en 308. De Golf blijft ongetwijfeld aan de leiding en wat doet de Toyota Auris?

peugeot_2008_01.jpg

#47 Peugeot 2008: de op één na bestverkochte nieuwe naam is de 2008. De 2008 werd vrijwel gelijk met de Captur geïntroduceerd en samen zijn het de verkooptoppers onder de kleine crossovers. De 2008 lijkt wat verfijning te missen hier en daar: Peugeot kan veel beter. Dat lijkt de consument niet te weerhouden van een aankoop. Wellicht dat daar volgend jaar wat aan gedaan wordt, als onder meer de nieuwe 1.2 e-THP verschijnen. Dan krijgt de Captur het misschien lastiger met de 2008.

mitsubishi_space_star_1.2_cvt_001.jpg

#48 Mitsubishi Space Star: de op twee na bestverkopende 'nieuwe' naam, of beter gezegd de best verkopende terugkerende naam. Tot een decennium terug prijkte de naam op een kleine MPV van Mitsubishi. Het was naast de Outlander de tweede Mitsubishi die de dealers lachende gezichten bezorgde. De ASX kampte met een forse verkoopdaling. De overige modellen kunnen net zo goed worden geschrapt.

tesla_model_s_006.jpg

#85 Tesla Model S: de bestverkochte elektrische auto overtreft alle verwachtingen. In een kwartaal zorgde de Tesla voor zoveel orders dat een plek in de Top 100 ruimschoots gehaald is, waarmee het de duurste auto in de lijst is. Grootste concurrenten dit jaar zijn de Porsche Panamera S E-Hybrid en Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid. Die hebben geen 4%, maar 14% bijtelling, maar zijn wel van merken die zich niet meer hoeven te bewijzen.

Foto's van Autogetest.nl en Rijtesten.nl

1. Volkswagen up! 16.187
2. Volkswagen Golf 14.521
3. Ford Focus 13.373
4. Renault Mégane 12.538
5. Volvo V40 12.300
6. Renault Clio 12.152
7. Kia Picanto 10.764
8. Peugeot 107 10.011
9. Volkswagen Polo 9.749
10. Peugeot 208 9.431
11. Mitsubishi Outlander 8.726
12. Ford Fiesta 8.427
13. BMW 3-serie 8.383
14. Volvo S60/V60 8.347
15. Citroën C1 7.259
16. Toyota Aygo 6.962
17. Toyota Auris 6.875
18. Toyota Yaris 6.502
19. Opel Corsa 6.102
20. Fiat 500 5.617
21. Audi A3 5.582
22. Renault Twingo 5.174
23. Fiat Panda 5.029
24. Skoda Octavia 4.952
25. Kia Rio 4.757
26. Audi A4 4.483
27. Opel Astra 4.260
28. Citroën C3 4.111
29. Peugeot 508 3.918
30. Hyundai i10 3.887
31. Renault Captur 3.766
32. Suzuki Alto 3.743
33. Toyota Prius 3.731
34. Seat Mii 3.640
35. BMW 1-serie 3.529
36. BMW 5-serie 3.389
37. Ford B-MAX 3.112
38. Skoda Citigo 3.026
39. Mazda CX-5 2.887
40. Kia cee'd 2.829
41. Volkswagen Jetta 2.809
42. Mercedes-Benz A-klasse 2.696
43. Ford C-MAX 2.671
44. Suzuki Swift 2.643
45. Seat Leon 2.635
46. Mercedes-Benz B-klasse 2.581
47. Peugeot 2008 2.537
48. Mitsubishi Space Star 2.532
49. Audi A1 2.526
50. Toyota Prius+ 2.493
51. Nissan Qashqai 2.491
52. Skoda Fabia 2.373
53. Mini Mini 2.353
54. Citroën DS3 2.329
55. Renault Scénic 2.316
56. Opel Zafira 2.310
57. Hyundai i20 2.229
58. Volvo V70/XC70 2.226
59. Opel Ampera 2.207
60. Opel Meriva 2.203
61. Fiat Punto 2.180
62. Kia Sportage 2.115
63. Seat Ibiza 2.106
64. Citroën DS5 2.030
65. Opel Insignia 1.936
66. Peugeot 3008 1.900
67. Audi A6 1.869
68. Kia Venga 1.678
69. Volkswagen Passat 1.653
70. Dacia Sandero 1.659
71. Opel Agila 1.569
72. Citroën C4 Picasso 1.564
73. Mercedes-Benz C-klasse 1.561
74. Opel Mokka 1.551
75. Mercedes-Benz E-klasse 1.524
76. Hyundai ix20 1.505
77. Audi A5 1.469
78. Ford Mondeo 1.455
79. Ford Ka 1.407
80. Suzuki Splash 1.338
81. Hyundai i30 1.333
82. Opel Adam 1.252
83. Peugeot 308 1.245
84. Nissan Micra 1.217
85. Tesla Model S 1.194
86. Hyundai ix35 1.182
87. Volkswagen Touran 1.174
88. Mini Countryman/Paceman 1.072
89. Volvo XC60 1.046
90. Mazda6 1.033
91. Alfa Romeo MiTo 1.015
92. Lexus CT 1.013
93. Volkswagen Tiguan 999
94. Dacia Lodgy 990
95. Nissan Note 963
96. Suzuki SX4 (S-Cross) 950
97. Mazda2 905
98. BMW X3 896
99. Volkswagen Golf Plus/CrossGolf 894
100. Nissan Juke 884
101. Fiat 500L 875
102. Skoda Rapid 853
103. Mercedes-Benz CLA 850

- HONDA JAZZ 27
- HONDA CIVIC 10
- HONDA INSIGHT 8
- HONDA ACCORD 1
- HONDA CR-Z 1
- HONDA CR-V 20
Totaal HONDA 67

dat vind ik vrij dramatisch. hopelijk kan de nieuwe ( en best goed geprijsde) civic station nog wat binnen halen, maar het ziet er er wel erg somber uit zo.

Carfanatic zei:
- HONDA JAZZ 27
- HONDA CIVIC 10
- HONDA INSIGHT 8
- HONDA ACCORD 1
- HONDA CR-Z 1
- HONDA CR-V 20
Totaal HONDA 67

dat vind ik vrij dramatisch. hopelijk kan de nieuwe ( en best goed geprijsde) civic station nog wat binnen halen, maar het ziet er er wel erg somber uit zo.

Wellicht is het een troost voor je als je weet dat Honda in de US 1.350.000 stuks verkocht. In één jaar, 2013.

310.000 CRV's
340.000 Civic's
370.000 Accord's (in NL 1!!)

Colossal, massive, giga. ;)

Honda is het merk van de gemiste kansen. Op de nieuwe Jazz en Vezel (die laatste krijgt nog een andere naam voor Europa, misschien HR-V?) moeten we hier nog een jaar wachten, elders al verkrijgbaar. De Euro Accord krijgt geen opvolger, in Japan zijn de Accord en Inspire (Amerikaanse Accord) al vervangen door een nieuw model Accord: de laatste generatie van de Amerikaanse Accord. Voortaan is er dus nog maar één Accord.
Ik heb het al eerder aangekaart, maar Honda mist echt een gigantisch potentieel door de nieuwe Accord hier niet te leveren. Als Hybrid (20% bijtelling), Plug-in Hybrid (7% bijtelling) een auto die hier zeker moet kunnen aanslaan.

accord2.jpg

2014_accord_hybrid_touring_004.jpg

2014-honda-accord-phev.jpg

2014-honda-accord-phev-rear.jpg

Suggestie voor het modellengamma van de Accord:
Accord Hybrid
Accord Plug-in Hybrid
Accord 2.2 i-DTEC (voor de typische dieselmarkten)

Terug
Bovenaan