De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

[size=large]Autoverkoop: 30,9% is BPM-vrij[/size]

In januari van dit jaar was 30,9 procent van de nieuwverkochte auto’s een BPM-vrij exemplaar.
Vorige maand zijn in Nederland 23.190 BPM-vrije auto’s verkocht. Dat is 30,9 procent van de totale verkoop van 75.095 stuks in die maand. Dat weet het VWE (Bureau voor Voertuigdocumentatie en –informatie) te melden. In de hoeveelheid BPM-vrije auto’s, die zonder wegenbelasting of met 14 procent bijtelling te rijden zijn, neemt sterk toe. In het gehele vorige jaar was nog 24,6 procent van de nieuwverkochte auto’s een BPM-vrije en in 2009, toen de regeling werd gestart, was dat nog vijftien procent.
Toyota is de winnende partij in dit verhaal: daar zijn al 51.192 belastingvrije auto’s verkocht. Daarna volgt Peugeot met 29.750 exemplaren. Fiat maakt de top drie vol met een aantal van 27.589 stuks. Het VWE merkt op dat PSA en het Volkswagen concern uiteindelijk het meeste profiteren de regeling. Zowel Peugeot als Citroën staan in de top tien de Duitsers worden vertegenwoordigd door Volkswagen, Seat en Skoda.
Binnen de autobrache gaan inmiddels stemmen op om de regeling aan te passen omdat door de vrijstelling marktverstorend zou werken. De RAI Vereninging wil daarom gaan lobbyen om deze regeling al voor 2013 aan te passen. Dat onthulden wij vorige week.

autoweek.nl
 
Het wagenpark vernieuwt op deze manier in razend tempo. Dat is echt goed voor de leefbaarheid.
 
Ben wel benieuwd hoe dat straks op de tweedehands markt gaat met al die wegenbelastingvrije diesels als de regels worden aangepast. Lijkt me dat er dan een zeer groot aanbod is en weinig vraag en dus tweedehands betaalbaar.
 
Dat hangt denk ik voornamelijk af van hoe de regelgeving rond de MRB zich ontwikkeld. Blijven auto's die op kenteken staan MRB-vrij of gelden nieuwe, aangepaste grenzen ook voor de huidige MRB-vrij auto's.
 
Februariverkopen: +31%, Skoda in top-10

Vorige maand werden er 49.342 nieuwe personenauto’s afgeleverd, 31 procent méér dan in februari 2010.
Over twee maanden bezien liggen de autoverkopen dit jaar al bijna 24 procent boven het niveau van vorig jaar.

Voor Toyota en Ford is dit jaar slecht gestart.
Renault en Peugeot nemen de plaatsen over.
Volkswagen is nmmer één.
De grote stijgingen zijn voor Fiat en Skoda.
Aston Martin knalde met 333% omhoog.
 
Cijfers DealerSupportNet februari:

1 Volkswagen 5.001
2 Renault 4.668
3 Opel 4.281
4 Ford 3.765
5 Toyota 3.702
6 Peugeot 3.552
7 Fiat 3.061
8 Citroën 2.417
9 Škoda 2.371
10 Hyundai 2.271
11 Suzuki 1.664
12 Kia 1.570
13 Seat 1.387
14 Volvo 1.376
15 Audi 1.312
16 Nissan 1.136
17 BMW 910
18 Mercedes-Benz 897
19 Mitsubishi 672
20 Dacia 661
21 Honda 512
22 Alfa Romeo 324
23 Mazda 287
24 Mini 280
25 Chevrolet 260
26 Subaru 157
27 Land Rover 138
28 Daihatsu 119
29 Lexus 85
30 Saab 78
31 Porsche 60
32 smart 59
33 Dodge 54
34 Jaguar 45
35 Jeep 39
36 Lancia 31
37 Chrysler 15
38 Aston Martin 4
39 Chevrolet USA 3
39 Infiniti 3
41 Cadillac 2
41 Lada 2
41 Think 2
44 Ferrari 1
44 Lotus 1
44 Maserati 1
44 Rolls Royce 1
44 Tesla 1

Een sterke terugval in marktaandeel voor heel veel merken in februari. Volkswagen, Seat, Audi en BMW zijn niet verrassend, maar vooral Chevrolet, Mazda, Daihatsu, Jeep en helaas ook Saab. smart, Infiniti en Lancia blijven prut. Skoda stijgt weer de Top 10 in, Opel, Hyundai en Dacia herstellen zich goed, terwijl Subaru met de Trezia eindelijk een succesje in handen lijkt te hebben. Honda's gouden jaren kunnen mijns inziens pas terugkeren met de kleine, nog niet voor Europa geplande Brio.
 
[size=large]Februariverkopen: +31%, Skoda in top-10[/size]

Vorige maand werden er - volgens voorlopige cijfers van RDC - 49.342 nieuwe personenauto’s afgeleverd, 31 procent méér dan in februari 2010. Het zijn vooral auto’s met lage CO2-uitstoot die in toenemende mate in de smaak vallen, waaronder ook diverse auto’s met kleine dieselmotoren.
Over twee maanden bezien liggen de autoverkopen dit jaar al bijna 24 procent boven het niveau van vorig jaar. Toch zijn de marktanalisten voorzichtig voor al te veel optimisme. Bureau AUMACON stelde onlangs haar prognose opwaarts bij naar een jaarniveau van 525 duizend, bankier ABN Amro volgde met een prognose op 530 duizend stuks. Daarmee zou 2011 zo’n tien procent progressie noteren. Veel zal echter afhangen van de reactie van de overheid op deze toch wat onverwachte verkooptsunamie. Later dit jaar zal minister De Jager daarover duidelijkheid verschaffen.
Voor Toyota en Ford is dit jaar ronduit slecht gestart. Beide merken waren vorig jaar nog goed voor een podiumplaats, nu dalen de verkopen ondanks de gunstige economische situatie naar respectievelijk een vierde en een vijfde plaats. Renault en Peugeot nemen de opengevallen plaatsen over dankzij kloeke verkoopprogressie van met name hun boodschappenauto’s, de Twingo en de 107. Volkswagen blijft ongenaakbaar op plek één en weet zelfs het marktaandeel met een vol procentpunt te verhogen naar 12,4 procent. De grootste stijgingen zijn echter weggelegd voor de budgetmerken Fiat en Skoda. Laatstgenoemde weet zelfs voor het eerst in haar geschiedenis nipt binnen te dringen in de Nederlandse verkoop top-10, Fiat staat daarin inmiddels op de zevende plaats.
Kijk voor een compleet cijferoverzicht op dealersupportnet.nl
 
[size=large]Autoverkoop met een derde toegenomen[/size]

AMSTERDAM – De autoverkopen zijn in de maand februari met 31,4 procent toegenomen. Dat blijkt woensdag uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Afgelopen maand werden er 49.342 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat zijn er 11.778 meer dan in februari vorig jaar.
De groei in de verkoop van nieuwe auto’s zet ook in de tweede maand van 2011 door. In totaal zijn er dit jaar 124.175 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegen 100.314 in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt neer op een stijging van 23,8 procent.

Twingo
Volkswagen was met 5001 stuks het best verkochte merk in de maand februari. Daarna volgden de merken Renault, Opel, Ford en Toyota.
Het best verkochte model van afgelopen maand was de Renault Twingo. Van dat model werden er 2640 auto’s verkocht. Nummers twee tot en met vijf waren de Volkswagen Polo, Opel Corsa, Peugeot 107 en Skoda Fabia.
 
Er waren één of twee slimpiepers in dit topic die vorig jaar voorspelden dat de Twingo dit zou presteren.
Zouden zij zich bekend willen maken voor de prijsuitreiking??

Ik hoop dat Yolanthe vCK zich aanbied.......om e.e.a. te overhandigen.
 
Top 30 modellen
1. Renault Twingo 2.640
2. Volkswagen Polo 1.879
3. Opel Corsa 1.467
4. Peugeot 107 1.466
5. Skoda Fabia 1.441
6. Ford Fiesta 1.243
7. Opel Astra 1.226
8. Toyota Aygo 1.211
9. Fiat Panda 1.199
10. Citroën C1 1.175
11. Ford Ka 1.107
12. Volkswagen Golf 1.107
13. Fiat Punto 1.006
14. Renault Mégane 998
15. Seat Ibiza 985
16. Volkswagen Passat 919
17. Toyota Auris 854
18. Hyundai i10 818
19. Suzuki Alto 766
20. Fiat 500 743
21. Ford Focus 633
22. Suzuki Swift 595
23. Skoda Octavia 581
24. Opel Agila 536
25. Kia Sportage 534
26. Opel Meriva 517
27. Hyundai ix20 512
28. Hyundai ix35 485
29. Toyota Yaris 476
30. Peugeot 5008 465

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2011_1/20110302-verkoop-nieuwe-personenautos-februari-2011-plus-31-4-procent.aspx
 
Verkoopcijfers in februari 2011 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2010 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Skoda +173,47%
Saab +129,41%
Land Rover +119,05%
Lexus +117,95%
Jeep +105,26%
Lada +100,00%
Fiat +88,83%
Seat +86,42%
Subaru +72,53%
Hyundai +62,91%
Alfa Romeo +49,31%
Opel +45,32%
Mini +45,08%
Volkswagen +40,75%
smart +40,48%
Porsche +39,53%
Suzuki +38,78%
Dacia +37,71%
Peugeot +36,88%
Volvo +35,70%
Renault +34,60%
Mitsubishi +34,13%
TOTAAL +31,35%
Citroën +29,11%
Dodge +28,57%
Jaguar +28,57%
BMW +27,81%
Nissan +22,15%
Mercedes-Benz +21,22%
Audi +4,63%
Kia +4,32%
Lancia +3,33%
Toyota -1,36%
Ford -1,59%
Honda -12,33%
Mazda -23,67%
Chrysler -25,00%
Daihatsu -32,00%
Chevrolet -41,03%
Infiniti -50,00%
Th!nk -66,67%
Cadillac -75,00%
 
Twingo op #1 - opmerkelijk.

Toen die jaaaaaren geleden uitkwam was de algemene opinie
over het uiterlijk: gemiste kans na die orginele Twingo.
over het interieur: erg saai.
 
rickm zei:
Twingo op #1 - opmerkelijk.

Toen die jaaaaaren geleden uitkwam was de algemene opinie
over het uiterlijk: gemiste kans na die orginele Twingo.
over het interieur: erg saai.

Heeft allemaal met geld te maken, inmiddels een A-label verkregen en verder BPM en MRB vrij, dan lok je wel klanten.
Maar de concurrentie zit niet stil, deze week kun je een vergelijking in AW zien tussen de Twingo en de Hyundai I10, zéér interessant om te lezen en de I10 wint overigens.
 
speedtouch zei:
rickm zei:
Twingo op #1 - opmerkelijk.

Toen die jaaaaaren geleden uitkwam was de algemene opinie
over het uiterlijk: gemiste kans na die orginele Twingo.
over het interieur: erg saai.

Heeft allemaal met geld te maken, inmiddels een A-label verkregen en verder BPM en MRB vrij, dan lok je wel klanten.
Maar de concurrentie zit niet stil, deze week kun je een vergelijking in AW zien tussen de Twingo en de Hyundai I10, zéér interessant om te lezen en de I10 wint overigens.

Ach tùùùùrlijk zal het niet aan de twingo zelf liggen dat ie op #1 staat. Maar toevallig ligt het dan weer wel aan de i10 dat ie een test wint.
Hoe subjectief ben je dan..
 
JP2010 zei:
Ach tùùùùrlijk zal het niet aan de twingo zelf liggen dat ie op #1 staat. Maar toevallig ligt het dan weer wel aan de i10 dat ie een test wint.
Hoe subjectief ben je dan..

Het ligt inderdaad niet alleen aan de Twingo, maar voornamelijk aan het MRB en BPM-vrije aspect, anders had de auto voorheen toch ook zo goed verkocht? Voordeel van de I10 was, logischerwijs, de 5 deuren (daar is niks subjectiefs aan, dat is objectief) en de zitpositie van de I10 was beter en de motor liep beter (trok beter op of zo).
Zoals je weet hebben allebei de auto's een A-label.
 
Conclusie die je kunt trekken is dat Renault als merk goed werk heeft neergezet met de twingo. Blijkbaar spreekt het totaalplaatje van model + prijs + vulmaarin het kopende publiek aan.
 
JP2010 zei:
Conclusie die je kunt trekken is dat Renault als merk goed werk heeft neergezet met de twingo. Blijkbaar spreekt het totaalplaatje van model + prijs + vulmaarin het kopende publiek aan.

beetje voorbarige conclusie die voorbijgaat aan de situatie specifieke kenmerken. Dat is op dit moment het geval, maar zegt niet zo veel. Nu meer en meer merken met MRB- en BPM vrije auto's komen trekt elk merk een flink aantal klanten. Je zag (en ziet het nu al in mindere mate) bij VW met de Polo slowmotion, bij Skoda met de Fabia greenline, de Corsa Ecoflex, de Fiat Punto etc. Het zijn met name klanten die binnen het merk shoppen (en daardoor zie je zo'n enorme verschuiving naar lagere segmenten). Als je de enige fabrikant bent die het aanbiedt, heb je conquest, maar dat ebt snel weg. Er is een zogenaamd inhaaleffect binnen de verkopen van een merk. Als zo'n model op de markt komt (waar velen op hebben zitten wachten) komen er in een keer flink wat verkopen bij als deze modellen uitgeleverd gaan worden. Bij de Twingo kan dat effect nog best wel een tijdje aanhouden (backorders), maar het is nog maar de vraag of dit een duurzame trend is wanneer er weer sprake is van 'normale' concurrentie (lees: alle merken hebben soortgelijke modellen in het gamma). Mijn glazen bol zegt me dat de Twingo zeker niet deze positie kan houden, daarvoor is de auto simpelweg niet goed genoeg (in alle aspecten), net zoals de Twingo niet goed genoeg was voor hoger verkooppcijfers toen er nog geen MRB- en BPM vrije modellen te koop waren. Read my lips: over het eerste halve jaar genomen zal de situatie niet zo rooskleurig zijn voor de Twingo als het nu het geval is.
 
Code:
[hr][b]     0   100.0%      217    V     Totaal[/b]
     1    37.8%       82    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    15.2%       33    V     Ford Transit
     3    14.3%       31    V     Volkswagen Kombi
     4     9.2%       20    V     Volkswagen Crafter
     5     9.2%       20    V     Mercedes-Benz Vito
     6     5.5%       12    V     Opel Vivaro
     7     2.8%        6    V     Mercedes-Benz Viano
     8     1.4%        3    V     Renault Trafic
     9     1.4%        3    V     Peugeot Boxer
    10     0.9%        2    V     Fiat Ducato
    11     0.5%        1    V     Volkswagen Transporter
    12     0.5%        1    V     Volkswagen Caravelle
    13     0.5%        1    V     Renault Master
    14     0.5%        1    V     Hyundai H200
    15     0.5%        1    V     Fiat Scudo
[hr][b]     0   100.0%      279   T3     Totaal[/b]
     1    16.5%       46   T3     Land Rover Range Rover
     2    12.9%       36   T3     Lexus RX
     3    11.1%       31   T3     Porsche Cayenne
     4     9.7%       27   T3     Land Rover Discovery
     5     8.6%       24   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     6     8.2%       23   T3     Volvo XC90
     7     7.2%       20   T3     BMW X5
     8     5.7%       16   T3     Volkswagen Touareg
     9     5.4%       15   T3     Toyota Land Cruiser
    10     5.0%       14   T3     Jeep Grand Cherokee
    11     3.6%       10   T3     BMW X6
    12     3.6%       10   T3     Audi Q7
    13     0.7%        2   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    14     0.7%        2   T3     Mazda CX-7
    15     0.4%        1   T3     Nissan Murano
    16     0.4%        1   T3     Chevrolet Traverse
    17     0.4%        1   T3     Cadillac SRX
[hr][b]     0   100.0%     2257   T2     Totaal[/b]
     1    23.6%      532   T2     Kia Sportage
     2    21.6%      487   T2     Hyundai ix35
     3     7.9%      179   T2     Volkswagen Tiguan
     4     7.8%      175   T2     Volvo XC60
     5     5.8%      131   T2     Toyota RAV4
     6     4.5%      101   T2     BMW X1
     7     4.4%      100   T2     Audi Q5
     8     4.2%       95   T2     Mitsubishi Outlander
     9     3.4%       76   T2     Subaru Forester
    10     2.7%       62   T2     Land Rover Freelander
    11     2.3%       51   T2     Kia Sorento
    12     1.6%       36   T2     Ford Kuga
    13     1.6%       35   T2     Mercedes-Benz GLK
    14     1.6%       35   T2     Hyundai Santa Fe
    15     1.5%       34   T2     BMW X3
    16     1.3%       30   T2     Honda CR-V
    17     1.3%       29   T2     Chevrolet Captiva
    18     1.1%       25   T2     Jeep Patriot
    19     0.8%       19   T2     Suzuki Grand Vitara
    20     0.6%       14   T2     Citroen C-crosser
    21     0.2%        5   T2     Peugeot 4007
    22     0.2%        4   T2     Opel Antara
    23     0.0%        1   T2     Nissan X-Trail
    24     0.0%        1   T2     Mercedes-Benz G-klasse
[hr][b]     0   100.0%      718   T1     Totaal[/b]
     1    49.3%      354   T1     Dacia Duster
     2    16.9%      121   T1     Suzuki SX4
     3    12.7%       91   T1     Skoda Yeti
     4    11.0%       79   T1     Mini Countryman
     5     4.9%       35   T1     Toyota Urban Cruiser
     6     3.5%       25   T1     Fiat Sedici
     7     1.4%       10   T1     Daihatsu Terios
     8     0.4%        3   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      461   P3     Totaal[/b]
     1    36.7%      169   P3     Ford S-MAX
     2    18.4%       85   P3     Ford Galaxy
     3    10.6%       49   P3     Volkswagen Sharan
     4     9.8%       45   P3     Mitsubishi Grandis
     5     8.9%       41   P3     Renault Espace
     6     8.0%       37   P3     Seat Alhambra
     7     3.7%       17   P3     Dodge Journey
     8     2.4%       11   P3     Chrysler Voyager
     9     1.1%        5   P3     Peugeot 807
    10     0.4%        2   P3     Citroen C8
[hr][b]     0   100.0%     3195   P2     Totaal[/b]
     1    14.6%      468   P2     Peugeot 5008
     2    11.6%      372   P2     Peugeot 3008
     3    11.2%      359   P2     Volkswagen Touran
     4    10.9%      348   P2     Renault Scenic
     5    10.2%      325   P2     Toyota Verso
     6     8.4%      267   P2     Citroen C4 Picasso
     7     6.9%      222   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     8     6.7%      215   P2     Volkswagen Golf Plus
     9     5.7%      181   P2     Seat Altea
    10     5.5%      177   P2     Opel Zafira
    11     4.6%      146   P2     Ford C-MAX
    12     1.8%       58   P2     Mazda 5
    13     1.6%       50   P2     Ford Grand C-max
    14     0.2%        5   P2     Chevrolet Orlando
    15     0.1%        2   P2     Chrysler PT Cruiser
[hr][b]     0   100.0%     1950   P1     Totaal[/b]
     1    26.7%      520   P1     Opel Meriva
     2    26.1%      508   P1     Hyundai ix20
     3    14.6%      285   P1     Kia Venga
     4     6.6%      129   P1     Renault Modus
     5     5.9%      115   P1     Kia Soul
     6     4.4%       86   P1     Citroen C3 Picasso
     7     4.2%       81   P1     Ford Fusion
     8     3.9%       77   P1     Nissan Note
     9     3.2%       62   P1     Mercedes-Benz A-klasse
    10     1.9%       38   P1     Subaru Trezia
    11     1.3%       26   P1     Skoda Roomster
    12     0.5%       10   P1     Nissan Cube
    13     0.5%       10   P1     Hyundai Matrix
    14     0.2%        3   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      263    L     Totaal[/b]
     1    36.1%       95    L     Volkswagen Caddy
     2    14.8%       39    L     Citroen Berlingo
     3    12.5%       33    L     Peugeot Partner
     4     9.1%       24    L     Peugeot Bipper
     5     8.7%       23    L     Renault Kangoo
     6     7.6%       20    L     Fiat Doblo
     7     5.3%       14    L     Fiat Fiorino
     8     4.6%       12    L     Citroen Nemo
     9     1.1%        3    L     Fiat Qubo
[hr][b]     0   100.0%       91    K     Totaal[/b]
     1    63.7%       58    K     Smart Fortwo
     2    36.3%       33    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        1    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        1    I     Rolls-Royce Ghost
[hr][b]     0   100.0%       20    H     Totaal[/b]
     1    60.0%       12    H     Porsche 911
     2    15.0%        3    H     Mercedes-Benz SLS AMG
     3     5.0%        1    H     Nissan GT-R
     4     5.0%        1    H     Mercedes-Benz SL
     5     5.0%        1    H     Ferrari California
     6     5.0%        1    H     Aston Martin V8 Vantage
     7     5.0%        1    H     Aston Martin DBS
[hr][b]     0   100.0%      125    G     Totaal[/b]
     1    45.6%       57    G     Peugeot RCZ
     2    14.4%       18    G     Renault Wind
     3    11.2%       14    G     Audi TT
     4     5.6%        7    G     Nissan 370Z
     5     5.6%        7    G     Honda CR-Z
     6     5.6%        7    G     BMW Z4
     7     5.6%        7    G     Alfa Romeo Spider
     8     1.6%        2    G     Porsche Boxster
     9     1.6%        2    G     Mercedes-Benz SLK
    10     1.6%        2    G     Mazda MX-5
    11     0.8%        1    G     Opel GT
    12     0.8%        1    G     Lotus Evora
[hr][b]     0   100.0%       82    F     Totaal[/b]
     1    29.3%       24    F     Audi A8
     2    18.3%       15    F     Mercedes-Benz S-klasse
     3    15.9%       13    F     Porsche Panamera
     4    14.6%       12    F     Jaguar XJ
     5    12.2%       10    F     BMW 7-serie
     6     2.4%        2    F     Volkswagen Phaeton
     7     2.4%        2    F     Lexus LS
     8     2.4%        2    F     Aston Martin Rapide
     9     1.2%        1    F     Mercedes-Benz S63
    10     1.2%        1    F     Maserati Quattroporte
[hr][b]     0   100.0%     1242    E     Totaal[/b]
     1    28.5%      354    E     Volvo V70
     2    26.6%      330    E     BMW 5-serie
     3    14.4%      179    E     Mercedes-Benz E-klasse
     4    11.1%      138    E     Audi A6
     5     6.2%       77    E     Audi A7
     6     4.8%       59    E     Mercedes-Benz CLS
     7     2.7%       34    E     Volvo S80
     8     2.4%       30    E     Saab 9-5
     9     2.4%       30    E     Jaguar XF
    10     0.2%        3    E     Citroen C6
    11     0.2%        2    E     Lexus GS
    12     0.2%        2    E     Infiniti M
    13     0.2%        2    E     Chrysler 300C
    14     0.1%        1    E     Toyota Camry
    15     0.1%        1    E     BMW 6-serie
[hr][b]     0   100.0%     4189    D     Totaal[/b]
     1    22.0%      920    D     Volkswagen Passat
     2     8.1%      340    D     Opel Insignia
     3     7.3%      307    D     Audi A4
     4     6.4%      267    D     Volvo V60
     5     6.3%      263    D     Peugeot 508
     6     5.8%      243    D     Volvo V50
     7     5.6%      233    D     Skoda Superb
     8     5.3%      224    D     Toyota Avensis
     9     5.1%      212    D     BMW 3-serie
    10     4.4%      183    D     Ford Mondeo
    11     4.3%      182    D     Mercedes-Benz C-klasse
    12     3.5%      147    D     Audi A5
    13     3.2%      133    D     Citroen C5
    14     3.1%      131    D     Renault Laguna
    15     2.5%      105    D     Volvo S60
    16     1.4%       57    D     Mazda 6
    17     1.1%       48    D     Saab 9-3
    18     0.8%       33    D     Seat Exeo
    19     0.6%       25    D     Honda Accord
    20     0.5%       21    D     Alfa Romeo 159
    21     0.5%       19    D     Volvo S40
    22     0.4%       18    D     Volvo C70
    23     0.4%       16    D     Subaru Legacy
    24     0.4%       16    D     Lexus IS
    25     0.4%       16    D     Chevrolet Epica
    26     0.3%       14    D     Peugeot 407
    27     0.2%        8    D     Suzuki Kizashi
    28     0.1%        3    D     Hyundai Genesis Coupe
    29     0.0%        2    D     Alfa Romeo Brera
    30     0.0%        1    D     Infiniti G
    31     0.0%        1    D     Fiat Croma
    32     0.0%        1    D     Cadillac BLS
[hr][b]     0   100.0%     9065    C     Totaal[/b]
     1    13.5%     1226    C     Opel Astra
     2    12.2%     1105    C     Volkswagen Golf
     3    10.9%      987    C     Renault Megane
     4     9.4%      853    C     Toyota Auris
     5     6.7%      604    C     Ford Focus
     6     6.4%      581    C     Skoda Octavia
     7     4.6%      415    C     Nissan Qashqai
     8     4.3%      393    C     Toyota Prius
     9     3.5%      318    C     Peugeot 308
    10     3.5%      316    C     Citroen C4
    11     3.3%      299    C     Audi A3
    12     2.9%      267    C     Mitsubishi ASX
    13     2.6%      240    C     Alfa Romeo Giulietta
    14     2.4%      217    C     Hyundai i30
    15     2.3%      213    C     Kia Ceed
    16     2.0%      180    C     BMW 1-serie
    17     1.7%      153    C     Seat Leon
    18     1.5%      137    C     Volvo C30
    19     1.3%      118    C     Honda Insight
    20     1.1%      102    C     Honda Civic
    21     0.6%       56    C     Dodge Caliber
    22     0.5%       48    C     Mitsubishi Lancer
    23     0.5%       46    C     Fiat Bravo
    24     0.4%       39    C     Volkswagen Scirocco
    25     0.4%       39    C     Mazda 3
    26     0.3%       30    C     Volkswagen Jetta
    27     0.3%       28    C     Lexus Ct200h
    28     0.2%       19    C     Lancia Delta
    29     0.2%       16    C     Volkswagen Eos
    30     0.1%        8    C     Chevrolet Cruze
    31     0.1%        5    C     Volkswagen New Beetle
    32     0.0%        3    C     Subaru Impreza
    33     0.0%        2    C     Alfa Romeo GT
    34     0.0%        1    C     Toyota Corolla
    35     0.0%        1    C     Chevrolet Lacetti
[hr][b]     0   100.0%    12278    B     Totaal[/b]
     1    15.2%     1867    B     Volkswagen Polo
     2    12.1%     1483    B     Opel Corsa
     3    11.7%     1441    B     Skoda Fabia
     4     9.3%     1146    B     Ford Fiesta
     5     8.5%     1041    B     Fiat Punto
     6     8.1%      991    B     Seat Ibiza
     7     4.8%      595    B     Suzuki Swift
     8     3.9%      476    B     Toyota Yaris
     9     2.9%      358    B     Peugeot 207
    10     2.7%      334    B     Renault Clio
    11     2.6%      319    B     Nissan Juke
    12     2.5%      310    B     Citroen C3
    13     1.9%      230    B     Dacia Sandero
    14     1.8%      224    B     Honda Jazz
    15     1.7%      209    B     Mitsubishi Colt
    16     1.5%      187    B     Audi A1
    17     1.5%      186    B     Hyundai i20
    18     1.4%      173    B     Mini Mini
    19     1.3%      163    B     Peugeot 206
    20     1.1%      133    B     Mazda 2
    21     0.9%      111    B     Nissan Micra
    22     0.6%       77    B     Dacia Logan
    23     0.4%       54    B     Citroen DS3
    24     0.4%       50    B     Chevrolet Aveo
    25     0.4%       49    B     Alfa Romeo Mito
    26     0.2%       26    B     Mini Clubman
    27     0.2%       23    B     Subaru Justy
    28     0.1%       12    B     Daihatsu Sirion
    29     0.1%        8    B     Lancia Ypsilon
    30     0.0%        1    B     Lada Priora
    31     0.0%        1    B     Lada Kalina
[hr][b]     0   100.0%    12509    A     Totaal[/b]
     1    21.1%     2636    A     Renault Twingo
     2    11.5%     1442    A     Peugeot 107
     3     9.6%     1198    A     Toyota Aygo
     4     9.5%     1190    A     Fiat Panda
     5     9.3%     1162    A     Citroen C1
     6     8.3%     1032    A     Ford Ka
     7     6.5%      807    A     Hyundai i10
     8     6.1%      764    A     Suzuki Alto
     9     5.8%      731    A     Fiat 500
    10     4.3%      539    A     Opel Agila
    11     3.1%      392    A     Kia Picanto
    12     1.5%      192    A     Nissan Pixo
    13     1.2%      151    A     Suzuki Splash
    14     1.1%      133    A     Chevrolet Spark
    15     0.8%       97    A     Daihatsu Cuore
    16     0.2%       31    A     Volkswagen Fox
    17     0.1%        8    A     Mitsubishi i-MiEV
    18     0.0%        3    A     Peugeot Ion
    19     0.0%        1    A     Chevrolet Matiz
 
Waar is de VW Scirocco?

Leuk voor Nissan - de Juke gaat gelijk op met de Clio en C3
Niet leuk voor Renault en Citroen - de Juke gaat gelijk op met de Clio en C3

Audi A1: 4x zoveel verkocht als de Cit C3.
Ergo: Audi kan in NL zijn marketingafdeling opdoeken.
Zelf een schoenendoos met Audilogo zou naar de top van de verkooplijsten schieten
 
gfx zei:
In het C segment met 39 stuks...

Dank U.
Dan gaan w ep herhaling want deze 'discussie' hadden we eerder:
Waarom staat een plat geslagen Golf (Scirocco) in C en een platgeslagen 308 (RCZ) in G??

De RCZ doet het qua verkoop al met al heel redelijk in vergelijking tot zijn concurrenten.
 
rickm zei:
Er waren één of twee slimpiepers in dit topic die vorig jaar voorspelden dat de Twingo dit zou presteren.
Zouden zij zich bekend willen maken voor de prijsuitreiking??

Ik hoop dat Yolanthe vCK zich aanbied.......om e.e.a. te overhandigen.
Pas maar op dat mensen je niet verwarren met een kip, met al die veren die ergens uitsteken o_O
 
rickm zei:
Dank U.
Dan gaan w ep herhaling want deze 'discussie' hadden we eerder:
Waarom staat een plat geslagen Golf (Scirocco) in C en een platgeslagen 308 (RCZ) in G??
Omdat je in een Scirocco nog enigszins achterin kunt zitten.
 
Vreemd dat er van Landwind niets te bespeuren valt? Zouden er dan nog geen verkocht zijn?
In België alvast niet, maar aangezien de hoofdinvoerder voor Europa in Nederland zit en er toch al enkele dealers zijn verwonderd mij dit toch.
 
Arrows zei:
Vreemd dat er van Landwind niets te bespeuren valt? Zouden er dan nog geen verkocht zijn?
In België alvast niet, maar aangezien de hoofdinvoerder voor Europa in Nederland zit en er toch al enkele dealers zijn verwonderd mij dit toch.

Ik denk niet dat er al CV9's op kenteken gezet zijn. Ik las in een Duitse advertentie dat de CV9's vanaf mei op kenteken gezet worden, dus wellicht duurde de typegoedkeuring wat langer? Er is in ieder geval weer nieuws:



[size=medium]Landwind naar Helmond[/size]

Landwind Motors Company Europe (LMCE) vestigt zich deze maand op de High Tech Automotive Campus in Helmond. Het bedrijf wil daar samen met onderzoeksinstituten TNO en Tüv werken aan de ontwikkeling van haar auto’s.

De R&D activiteiten van Landwind op de High Tech Automotive Campus omvatten onderzoek- en testprogramma’s op het gebied van emissie, veiligheid en elektrisch rijden. LMCE neemt een aantal taken over van fabrikant Jiangling.

“We hebben voor ons huidige model, de CV9, het homologatietraject in Helmond doorlopen. En in de toekomst gaan wij een grotere rol krijgen in de ontwikkeling van de Europese modellen van Jiangling”, zegt Peter Bijvelds in Automotive nr 3. “En dan praten we niet alleen over homologatie en chrashtests, maar ook over de ontwikkeling van zaken als elektrische aandrijving en ondersteltechniek.”

De marketing & sales activiteiten worden ook in Helmond ondergebracht.

Bron: https://www.automotive-online.nl/home/8472-landwind_naar_helmond.html
 
Modedit: gebruik je fatsoen even en doe normaal. Dergelijke uitlatingen mag je achterwege laten of je mag meteen met verplichte vakantie voor onbepaalde tijd...

CorZa
Moderator AutoWeek.nl
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Arrows zei:
Vreemd dat er van Landwind niets te bespeuren valt? Zouden er dan nog geen verkocht zijn?
In België alvast niet, maar aangezien de hoofdinvoerder voor Europa in Nederland zit en er toch al enkele dealers zijn verwonderd mij dit toch.

Ik denk niet dat er al CV9's op kenteken gezet zijn. Ik las in een Duitse advertentie dat de CV9's vanaf mei op kenteken gezet worden, dus wellicht duurde de typegoedkeuring wat langer? Er is in ieder geval weer nieuws:



[size=medium]Landwind naar Helmond[/size]



Bedankt Daewoo-Chevrolet

Ik vroeg het mij al af.. omdat het toch wel lang duurde.
En inderdaad bij jullie verloopt de procedure enigzins anders dan bij ons. Bij ons koop of bestel je een wagen en laat hem dan pas inschrijven...

Ben eens nieuwsgierig hoe de verkoop hier in Belgie zal verlopen. Ik vrees dat het hier een moeilijke markt zal worden. We zijn een dieselland en wij zijn niet zo tuk op nieuwe onbekende merken.
 
[size=medium]Yaris blijft populairste seniorenauto[/size]
[size=x-small]07-03-2011 14:48[/size]

De Toyota Yaris is in 2010 voor het vijfde jaar op rij de populairste auto onder 65-plussers. Dat blijkt uit een analyse van de registratiecijfers onder particulieren door het RDC in opdracht van Automotive.

De Yaris kent al jaren weinig concurrentie in de strijd om de titel 'Seniorenauto van het Jaar'.

In alle andere leeftijdscategoriën is de Peugeot 107 overigens de populairste.
Merk/model aantal +/- (in%)
Toyota Yaris 2.032 27,8
Peugeot 107 1.749 57,6
Volkswagen Polo 1.653 132,5
Opel Meriva 1.507 69,1
Fiat Panda 1.499 70,3

m1cyk85b8ew8_800.jpg


Bron: https://www.automotive-online.nl/home/8482-yaris_blijft_populairste_seniorenauto.html
 
Nefkens stelt twee brand new Cadillac dealers aan
18-03-2011 11:52

Autobedrijven HAI uit Rijnsburg en Middelbeek Cars uit Alkmaar zijn aangesteld als Cadillac-dealer. Dat maakt Cadillac-importeur Nefkens Amersfoort vanmorgen bekend. Beide bedrijven beginnen in april als Cadillac-dealer.

In Nederland groeit het dealernetwerk hierdoor tot vijf, inclusief Nefkens Amersfoort. "Het productaanbod van Cadillac neemt in de komende jaren toe. En we zien een stijgende vraag naar Cadillac´s. Daarom hebben we nog twee dealers aangesteld", aldus Adriaan de Vries van Nefkens.

Zowel HAI als Middelbeek Cars hebben veel ervaring met Amerikaanse auto's. Beide waren voor de samenwerking tussen Chrysler en Fiat al Chrysler, Dodge- en Jeep-dealer. Middelbeek gaat waarschijnlijk ook verder als Jeep-dealer.

Bron: https://www.automotive-online.nl/home/8535-nefkens_stelt_twee_brand_new_cadillac_dealers_aan.html

Hoe denkt Infiniti te kunnen overleven met één dealer? Ik snap trouwens ook niet waarom de G25 niet aan het gamma wordt toegevoegd, die wel in Japan, de VS, China en Zuid-Korea wordt geleverd. Een interessant geprijsd basismodel moet voor onder de 40 mille een veelvoud van het huidige aantal klanten kunnen trekken, zie het betrekkelijke succes van de Lexus IS 250. In sommige landen is de Infiniti EX ook leverbaar als EX25, aangezien er de afgelopen maanden geen enkele EX is verkocht kan dat model wel een oppepper gebruiken... Met 235 pk zijn beide modellen toch allerminst ondergemotoriseerd. Ik snap soms zo weinig van de tactiek van de Japanse automerken...
 
[size=large]RAI: ‘Voorspelling autoverkopen Bovag voorbarig’[/size]

Dit jaar worden er meer nieuwe auto’s verkocht in Nederland dan ooit tevoren. Tenminste, dat stelt autobrancheorganisatie Bovag. RAI Vereniging, doorgaans medestander van BOVAG, heeft daar twijfels bij.
Dit jaar gaat de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland beter dan ooit, meent Bovag Autodealers-voorzitter Eric Tak. “De verkoopcijfers schieten met een noodgang omhoog”, vertelt hij vandaag tijdens een presentatie op het Bovag Dealercongres. “Als deze trend zich doorzet zullen we dit jaar ruim over de prognose van 480.000 auto’s heen gaan. Zelf denk ik in de richting van 550.000. Dat is ruim meer dan in het laatste topjaar 2002, toen we we 510.000 auto’s verkochten. Het tij is duidelijk gekeerd.”
De RAI Vereniging, de belangenvereniging voor de rijwijl- en auto-industrie, vindt dat een nogal opvallende uitspraak. “Normaliter zoeken we dit soort zaken samen uit. De indicatie die Eric Tak hier geeft, vind ik nogal prematuur”, stelt RAI Vereniging-woordvoerder Harald Bresser. “Wij zijn zelf nog aan het rekenen voor onze prognose. 550.000 nieuw verkochte auto’s lijkt mij in elk geval erg voorbarig.”

autoweek.nl
 
Niet zo verwonderlijk trouwens dat de Dodge Caliber nu beter verkoopt dan de Fiat Bravo: de 2.0 Raw met 156 pk kost € 16.790! Voor caravanners die voor niet teveel geld een goede trekauto zoeken de ideale auto. Voor een concurrent zoals de Astra 1.4T 140 pk of een Hyundai ix35/Kia Sportage 1.6 GDI 140 pk ben je toch al gauw 7 mille meer kwijt, een Lancer Sportback 1.8 (143 pk) kost ruim 21 mille
 
Terug
Bovenaan