De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Om welk land gaat dit? Want Alfa zoveel in de plus? Al betekent dat bij Alfa wellicht één auto meer dan vorige maand ;)
 
Barri zei:
Om welk land gaat dit? Want Alfa zoveel in de plus? Al betekent dat bij Alfa wellicht één auto meer dan vorige maand ;)

Zie topictitel, Nederland :p Er zijn 330 exemplaren geregistreerd tegen 260 in het jaar ervoor. De afzet van de MiTo is gezakt van 143 naar 95, de Giulietta is verantwoordelijk voor de stijging met dank aan een verdubbeling van de afzet (van 107 naar 222); voor de 4C waren er 13 in plaats van 10 registraties.
 
Zo, dat valt alles mee! Ik dacht echt dat je het in het verkeerde topic had gezet :D 222 Giulietta's is echt veel!
 
Grappig:
27. Mitsubishi Space Star 308

Dat is dus bijvoorbeeld méér dan:

28. Opel Corsa 306
29. Skoda Fabia 305
30. Citroën C4 Cactus 304

Maar:
36. Hyundai i10 282
40. Kia Picanto 243

Minieme verschillen, maar toch... en dat terwijl: Mitsubishi -48,40%
 
Mei 2016:

1. Opel 3020
2. Renault 2927
3. Volkswagen 2843
4. Peugeot 2443
5. Ford 1669
6. BMW 1447
7. Toyota 1307
8. Skoda 1307
9. Volvo 1149
10. Fiat 1111
11. Kia 1041
12. Citroen 1001
13. Hyundai 964
14. Mercedes-Benz 928
15. Audi 918
16. Nissan 642
17. Suzuki 600
18. Mazda 596
19. Seat 575
20. Mini 529
21. Mitsubishi 392
22. Dacia 352
23. Smart 142
24. DS 133
25. Porsche 119
26. Honda 117
27. Jaguar 113
28. Land Rover 112
29. Lexus 82
30. Subaru 71
31. Infiniti 51
32. Jeep 49
33. Alfa Romeo 48
34. Tesla 30
35. Lancia 8
36. Maserati 4
37. Bentley 2
38. Ferrari 2
39. Chevrolet 1
40. Morgan 1
41. Rolls-Royce 1
Totaal 29083 +3,7 %
 
opel-astra-sports-tourer-281328-800.jpg


Terwijl de Clio weer aan de leiding gaat, heeft de Astra de tweede plek veroverd nu de Sports Tourer volop leverbaar is. Daarmee is het ook de nummer een in zijn segment, met op twee de Volkswagen Golf. De rest volgt op grote afstand. Bij Peugeot is het accent van de 308 (en 108) verlegd naar de 208, 2008 (en 108). Door de facelift en daarmee gepaard gaande lagere prijzen zit de 208 ineens een stuk beter in zijn vel. Wellicht stijgt de 2008 nog verder door zodra de facelift leverbaar is. Opmerkelijk is dat de 2008 de Captur nu goed weet bij te benen, dat was in voorgaande jaren niet het geval. Verder vallen in de verkoop top tien de Fiat 500 en Renault Twingo op, terwijl de Opel Karl een vaste waarde blijkt.

renault-twingo-269217-800.jpg


Volvo heeft de V70 en XC70 nu echt uit productie genomen, maar ze werden nog massaal geregistreerd. Het succes van de Skoda Superb kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Nu Skoda zelfs een D-segment zeer goed aan de man kan brengen, kunnen alle grappen over het imago van het Tsjechische automerk definitief de prullenbak in. De vorige Superb bleef nog ver achter bij de Passat, maar het nieuwe model komt een heel eind. De afzet van de Superb overtrof die van de Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Peugeot 508, Mazda6, Toyota Avensis, Kia Optima, Citroën C5 en Hyundai i40 (waarvan er overigens geen enkele werd geregistreerd) gecombineerd! De Ford Mondeo valt aan te zien dat 'ie elders in de wereld al langer op de markt is, de Insignia is aan vervanging toe (introductie waarschijnlijk op de IAA Frankfurt 2017: lijkt me een jaar te laat), de Talisman doet het lang niet slecht als je bedenkt dat de Estate vorige maand nog niet leverbaar was. Met de Estate zou de Talisman weleens om de derde plek in het segment kunnen gaan strijden. Tel daar het succes van de Espace bij op en de conclusie dat Renault weer helemaal terug is in de hogere segmenten is gerechtvaardigd.

infiniti-q30-276842-800.jpg


Buiten de top vijftig rammelen de BMW X1 en Mini Clubman aan de poorten: die laatste compacte middenklasser van Mini doet het bijzonder goed! Alleen de V40 en A3 deden het beter onder de premium C-segment modellen, de auto liet de A-klasse en 1-serie achter zich. De Ford EcoSport en Kuga hadden een goede maand. Nieuw binnen in de lijst is de Suzuki Baleno die de Swift kannibaliseert zoals de Vitara hetzelfde deed met de SX4 S-Cross. Vreemd is dat niet, want de instapprijs van de Swift ligt door de hogere uitstoot hoger dan die van de grotere Baleno. Suzuki schrapte het kale instapmodel van de S-Cross al eerder, inmiddels is ook het tweede uitrustingsniveau geschrapt waardoor de basisprijs nog hoger is komen te liggen. De gloednieuwe Swift en facelift voor de SX4 S-Cross kunnen geen moment te vroeg komen! De tweede binnenkomer is de Infiniti Q30. Sinds 2008 rommelt het Japanse luxemerk wat in de marge. Gelukkig gaven de Japanners niet op. Immers: de aanhouder wint, en de Q30 begint veelbelovend.

Ten slotte doet de Toyota Prius het zonder noemenswaardig fiscaal voordeel heel behoorlijk, het is immers geen goedkope auto. De RAV4 profiteert duidelijk van de Hybrid en de Porsche 911 gaat zowel letterlijk als figuurlijk als een speer.

1. Renault Clio 1.058
2. Opel Astra 913
3. Volkswagen Golf 841
4. Peugeot 208 794
5. Fiat 500 735
6. Opel Corsa 690
7. Peugeot 108 680
8. Volkswagen Polo 660
9. Opel Karl 644
10. Renault Twingo 574
11. Ford Fiesta 554
12. Volkswagen up! 542
13. Renault Captur 533
14. Peugeot 2008 527
15. Toyota Yaris 474
16. Skoda Octavia 455
17. Toyota Aygo 440
18. Hyundai i10 440
19. Ford Focus 425
20. Volkswagen Passat 387
21. BMW 3-serie 378
22. Nissan Qashqai 354
23. Volvo V70/XC70 345
24. Peugeot 308 344
25. Volvo V40 332
26. Renault Kadjar 327
27. Skoda Superb 325
28. Kia Picanto 325
29. Mini Mini 316
30. Citroën C1 305
31. Skoda Fabia 296
32. Kia Sportage 290
33. Opel Mokka 290
34. Seat Ibiza 276
35. Audi A3 267
36. Mitsubishi Space Star 265
37. Citroën C4 Cactus 254
38. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 251
39. Volvo S60/V60 250
40. Audi A4 244
41. Renault Mégane 237
42. Suzuki Celerio 233
43. Mercedes-Benz C-klasse 230
44. Mazda CX-5 215
45. Toyota Auris 205
46. Citroën C4 Picasso 203
47. Hyundai i20 201
48. Suzuki Vitara 195
49. Audi A1 192
50. Citroën C3 186
51. Kia Rio 185
52. BMW X1 177
53. Mini Clubman 170
54. Mercedes-Benz A-klasse 168
55. Mazda CX-3 167
56. Fiat Panda 166
57. Seat Leon 166
58. Opel Meriva 165
59. BMW 1-serie 162
60. Ford C-MAX 162
61. Mercedes-Benz B-klasse 158
62. Hyundai Tucson 155
63. Opel Zafira 144
64. Volvo XC90 135
65. Dacia Logan 133
66. Mazda2 126
67. BMW 4-serie 122
68. Dacia Sandero 121
69. BMW 5-serie 120
70. Volkswagen Golf Sportsvan 118
71. Kia cee'd 116
72. Ford EcoSport 116
73. Smart Forfour 113
74. Volkswagen Touran 112
75. Ford B-MAX 103
76. Ford Kuga 101
77. Nissan Note 98
78. Opel Adam 97
79. Hyundai ix20 96
80. Seat Mii 95
81. Suzuki Baleno 91
82. Kia Venga 90
83. Mercedes-Benz E-klasse 90
84. Skoda Rapid 89
85. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 89
86. Toyota Prius 88
87. DS 3 86
88. Volvo XC60 85
89. Skoda Citigo 84
90. Fiat 500X 84
91. Ford Mondeo 83
92. Toyota RAV4 78
93. Opel Insignia 72
94. Renault Talisman 69
95. Hyundai i30 68
96. BMW X3/X4 68
97. Mitsubishi ASX 67
98. Fiat Punto 66
99. Renault Espace 65
100. Dacia Duster 65
101. Honda Jazz 64
102. Mercedes-Benz GLA 64
103. Audi A6 61
104. Mitsubishi Outlander 59
105. Skoda Yeti 57
106. Jaguar XE 57
107. Ford Ka 55
108. Suzuki Swift 54
109. Nissan Pulsar 52
110. Volkswagen Tiguan 52
111. Mercedes-Benz CLA 49
112. Porsche 911 48
113. BMW X5/X6 47
114. Infiniti Q30 47
115. Fiat 500L 46
116. Mercedes-Benz Sprinter 44
117. Land Rover Range Rover Evoque 44
118. Renault Scénic 43
119. BMW 2-serie 43
120. Mini Countryman/Paceman 43
121. Jeep Renegade 43
122. Honda HR-V 42
123. Nissan X-Trail 42
124. Audi Q3 40

Bron: https://raivereniging.nl/artikel/persberichten/2016-q2/0601-autoverkopen-in-de-maand-mei-stijgen-met-48-procent.html
Foto's: https://www.autokopen.nl/autotests/
 
renault megane doet het niet best. talisman valt ook tegen, maar we missen nu natuurlijk nog de station versies.

mondeo is wel een teleurstelling.
 
Carfanatic zei:
renault megane doet het niet best. talisman valt ook tegen, maar we missen nu natuurlijk nog de station versies.

mondeo is wel een teleurstelling.

"Valt tegen, valt tegen"!?:)

Deed het beter dan Hyundai i30, Duster, Outlander, Jazz, X3, Merc GLA, Mits ASX! ;)
Nederland is simpelweg een hele bescheiden markt.
Estate zal het factor 2 opkrikken, die TSMN cijfers, maar het blijft marginaal.
Zoals wel 150 modellen in NL.
 
adinsx zei:
*verkeerde topic*

Nee hoor! Je wilde iets over Renault melden. ;)
Doe ik het wel:
Mega Mei stijging voor het merk in Italie (+54%) en Duitsland (+37%)
In Frankrijk en Spanje ging het ook al uitstekend.
In Italië ging de nwe Megane van start.
 
Nette analyse weer DC! Leuk om te lezen! Ik zou er geld voor vragen en op de frontpage laten publiceren :)
 
Barri zei:
Nette analyse weer DC! Leuk om te lezen! Ik zou er geld voor vragen en op de frontpage laten publiceren :)

Sanoma kan een Dijk van een Columnist als DC helemaal niet betalen! ;)
Later wij onze zegeningen tellen dat hij zijn bijdragen hier als free-bie aanbiedt.
 
Knap van de Fiat 500 in zijn 9e productiejaar! (evenwel incl. L en X ). Autootje komt nog altijd 'sfeervol' over, Fiat heeft met kleurstelling ook veel bereikt.(y)
 
Als alles is gezegd & geschreven .... zijn we net zo Germaans als de Duitsers. Of zij die dat willen zijn:

2016, YTD:
#1 VW
Modellen Top 3: Golf, Polo, Up

1965 t/m 2004:
Opel best verkochte merk.

https://bestsellingcarsblog.com/2016/06/netherlands-may-2016-opel-back-to-former-glory/
 
De registraties van het eerste halfjaar van 2016 lopen wat achter bij die van vorig jaar.

r7245d.png


Grote dalers zijn VW, Citroën, Audi en Mitsubishi. Zelfs Renault loopt terug, zoals ook Peugeot en Ford.
Grote stijgers zijn Opel, Skoda, Hyundai, Mazda en Honda.
 
Op basis van dat lijstje:

1. Renault Clio (1.426)
2. Opel Astra (1.112)
3. Hyundai i10 (996)
4. Volkswagen Polo (971)
5. Renault Captur (912)
6. Volkswagen Golf (890)
7. Nissan Qashqai (830)
8. Peugeot 208 (822)
9. Ford Fiesta (799)
10. Volkswagen Up (771)
11. Renault Twingo (768)
12. Volvo V40 (747)
13. Fiat 500 (732)
14. Kia Picanto (690)
15. Peugeot 108 (650)
16. Peugeot 308 (628)
17. Toyota Yaris (610)
18. Opel Corsa (563)
19. Toyota Aygo (539)
20. Kia Sportage (522)
21. Renault Megane (515)
22. BMW 3-serie (503)
23. Audi A3 (499)
24. Opel Mokka (488)
25. Opel Karl (471)
26. Volkswagen Passat (458)
27. Ford Focus (435)
28. Peugeot 2008 (425)
29. BMW 2-serie Tourer (417)
30. Skoda Octavia (403)
 
1. Renault Clio 1.426
2. Opel Astra 1.112
3. Hyundai i10 996
4. Volkswagen Polo 971
5. Renault Captur 912
6. Volkswagen Golf 890
7. Nissan Qashqai 830
8. Peugeot 208 822
9. Ford Fiesta 799
10. Volkswagen up! 771
11. Renault Twingo 768
12. Volvo V40 747
13. Fiat 500 732
14. Kia Picanto 690
15. Peugeot 108 650
16. Peugeot 308 628
17. Toyota Yaris 610
18. Opel Corsa 563
19. Toyota Aygo 539
20. Kia Sportage 522
21. Renault Mégane 515
22. BMW 3-serie 503
23. Audi A3 499
24. Opel Mokka 488
25. Opel Karl 471
26. Volkswagen Passat 458
27. Ford Focus 435
28. Peugeot 2008 425
29. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 417
30. Skoda Octavia 403
31. Mercedes-Benz A-klasse 398
32. Audi A4 397
33. Citroën C3 394
34. Citroën C1 390
35. Citroën C4 Cactus 379
36. Mercedes-Benz B-klasse 374
37. Mazda CX-5 362
38. Renault Kadjar 360
39. Kia cee'd 357
40. Volvo S60/V60 353
41. Volvo V70/XC70 343
42. Skoda Superb 337
43. Suzuki Baleno 336
44. Mercedes-Benz C-klasse 327
45. Suzuki Celerio 311
46. Mini Mini 309
47. Mazda CX-3 283
48. Nissan Note 276
49. Mazda2 269
50. Skoda Fabia 260
51. Citroën C4 Picasso 259
52. Seat Ibiza 243
53. Mitsubishi Space Star 238
54. Kia Rio 228
55. BMW 5-serie 226
56. Fiat Panda 221
57. Toyota Auris 220
58. Hyundai i20 217
59. Nissan X-Trail 217
60. Suzuki Vitara 214
61. Ford C-MAX 213
62. BMW 1-serie 210
63. Seat Leon 208
64. Audi A1 199
65. Tesla Model S 188
66. Nissan Pulsar 187
67. Opel Meriva 184
68. Mercedes-Benz CLA 181
69. BMW 4-serie 169
70. Hyundai Tucson 167
71. Opel Zafira 167
72. Volkswagen Touran 166
73. BMW X1 163
74. Volkswagen Tiguan 163
75. Mini Clubman 160
76. Ford Mondeo 155
77. Smart Forfour 151
78. Suzuki Swift 148
79. Volvo XC60 143
80. Dacia Sandero 141
81. Volkswagen Golf Sportsvan 137
82. Ford B-MAX 137
83. Opel Adam 137
84. Seat Mii 134
85. Dacia Logan 131
86. Skoda Rapid 131
87. Volvo XC90 127
88. Ford Kuga 127
89. Renault Talisman 126
90. Mercedes-Benz E-klasse 122
91. Fiat 500X 115
92. Kia Venga 114
93. Mitsubishi ASX 112
94. Opel Insignia 105
95. Mercedes-Benz GLA 105
96. Mazda3 98
97. Mercedes-Benz Sprinter 92
98. Honda HR-V 91
99. Nissan Juke 91
100. Nissan Micra 90
101. Dacia Duster 89
102. Nissan Leaf 85
103. Jaguar F-Pace 85
104. BMW X3/X4 84
105. Ford EcoSport 82
106. Renault Espace 80
107. Honda Jazz 77
108. Audi A6 76
109. Land Rover Discovery Sport 76
110. Toyota Prius 73
111. Hyundai ix20 72
112. Skoda Citigo 71
113. Toyota RAV4 70
114. Hyundai i30 64
115. Skoda Yeti 63
116. Fiat 500L 63
117. Audi Q3 62
118. Fiat Punto 60
119. BMW 2-serie 60
120. Mercedes-Benz GLC 59
121. DS 3 56
122. BMW X5/X6 55
123. Mitsubishi Outlander 53
124. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 51
125. Peugeot 508 51
126. Renault Scénic 50
127. Peugeot 5008 50

De analyse volgt later (ik heb klem gezeten met mijn vingers, waardoor typen niet zo gemakkelijk ging/gaat :LOL:)
Mei 2016 lijkt mij in ieder geval de beste maand voor Jaguar ooit.
 
Bestsellingcarsblog toont over Juni '16 een aardige golfbeweging:

#2 VW -8%
#3 Opel +8%
#4 Peugeot -8%

#1: +58% (vertaalt: Reno triomfeert)

https://bestsellingcarsblog.com/2016/07/netherlands-june-2016-renault-triumphs-up-58-in-market-up-7/

YTD staat NL nog onder water.
Met Finland de enige in EU.
 
NL is iets grimmigs rijker.

Stond vandaag oog in oog met een wit, mean, rochelend beest.
751PK, 6500 cc

Check kenteken:
JT-949-V
 
Carfanatic zei:
Thiago zei:
NL is iets grimmigs rijker.

Stond vandaag oog in oog met een wit, mean, rochelend beest.
751PK, 6500 cc

Check kenteken:
JT-949-V

BPM 106.817 Eur. bedankt voor uw bijdrage (y)


Inderdaad gevalletje "Kan ik ff vangen!" :)
Woon in het Gooi.
Er zijn hier (media / bank / vastgoed) gasten die godsgruwelijk veel poen hebben.
 
Januari-juni 2016
In het eerste halfjaar van 2016 konden er 193.983 registraties worden genoteerd, een bescheiden verlies van 3,6%. Ter vergelijking: in België waren dat er 309.607, een stijging van 7,3%. De afgelopen 15 jaar is de automarkt in Nederland duidelijk gestagneerd.

De top drie van bestverkochte modellen, de Golf, Polo en Clio, zagen de verkopen allemaal fors teruglopen. Grote verliezers waren auto's die vorig jaar nog profiteerden van lage bijtelling en dus waarschijnlijk vooral op de zakelijke markt terrein moesten prijsgeven. Niet alleen de genoemde Clio, maar ook de Peugeot 308 (halveert ruimschoots, tegen het einde van het jaar zal dat verlies kunnen oplopen tot minus 85 procent), Citroën C4 Cactus, Volvo V60, Toyota Auris, Mitsubishi Outlander (weet de Nissan Leaf maar net voor te blijven, bijna 80% van de afzet komt op conto van de benzine- en dieseluitvoeringen!) en Porsche Cayenne (die uit de lijst is weggevaagd) behoren tot de grote verliezers.

Waar verliezers zijn, zijn ook winnaars. In de top tien zijn dat de succesvol opgefriste Peugeot 208 en nieuwe Opel Astra, die in de afgelopen twee maanden de Volkswagen Golf voor wist te blijven. Het marktaandeel lag in die maanden rond de drie procent; ter vergelijking: de vorige, met afstand minst succesvolle generatie, kwam op jaarbasis niet veel verder dan twee procent. Een bemoedigende start dus voor de Astra, die op jaarbasis zeker op het podium moet kunnen eindigen. Net buiten de top tien vallen een drietal A-segment modellen waarvan de verkopen aanzienlijk toenamen: de Opel Karl die het aanzienlijk beter doet dan de Agila en de hevig gepromote Hyundai i10 en Fiat 500, een echte evergreen die bijna de vrijwel onzichtbare Panda doet vergeten. Verder valt op dat de Peugeot 2008 wat inloopt op de Renault Captur, de facelift zal de auto nog een extra duwtje vooruit kunnen geven.

Meer volgt

Code:
1.	Volkswagen Golf			5.557	7.524	-26,1
2.	Volkswagen Polo		        5.183   6.537   -20,7
3.	Renault Clio			4.882	7.452	-34,5
4.	Volkswagen up!			4.819	5.400	-10,8
5.	Peugeot 108			4.504	4.413	2,1
6.	Ford Fiesta			4.329	4.912	-11,9
7.	Peugeot 208/207			4.314	3.083	39,9
8.	Kia Picanto			4.249	5.131	-17,2
9.	Opel Astra			4.218	1.750	141,0
10.	Renault Captur			3.988	4.798	-16,9
11.	Fiat 500			3.562	2.741	30,0
12.	Opel Karl/Agila			3.454	627	450,9
13.	Hyundai i10			3.351	2.404	39,4
14.	Nissan Qashqai			3.254	3.739	-13,0
15.	Opel Corsa			3.148	4.152	-24,2
16.	Toyota Aygo			2.978	2.991	-0,4
17.	Toyota Yaris			2.915	3.114	-6,4
18.	Peugeot 2008			2.814	2.042	37,8
19.	Renault Twingo			2.724	2.831	-3,8
20.	Volkswagen Passat		2.552	3.269	-21,9
21.	Peugeot 308			2.536	5.425	-53,3
22.	Ford Focus			2.528	2.887	-12,4
23.	Skoda Octavia			2.391	2.369	0,9
24.	BMW 3-serie			2.245	1.969	14,0
25.	Citroën C1			2.238	2.529	-11,5
26.	Kia Sportage			2.183	1.202	81,6
27.	Seat Ibiza			2.084	861	142,0
28.	Opel Mokka			2.070	1.975	4,8
29.	Audi A3				2.017	3.621	-44,3
30.	Volvo V40			1.938	1.729	12,1
31.	Renault Kadjar			1.930	95	1931,6
32.	Skoda Fabia			1.922	1.376	39,7
33.	Mini Mini			1.917	2.206	-13,1
34.	Audi A4				1.786	990	80,4
35.	Mazda CX-5			1.764	1.689	4,4
36.	Suzuki Celerio/Alto		1.763	3.510	-49,8
37.	Citroën C3			1.748	1.849	-5,5
38.	BMW 2-serie Active/Gran Tourer	1.696	1.520	11,6
39.	Volvo V70/XC70			1.673	1.332	25,6
40.	Skoda Superb			1.661	374	344,1
41.	Mitsubishi Space Star		1.648	1.949	-15,4
42.	Citroën C4 Cactus		1.622	3.410	-52,4
43.	Suzuki Vitara			1.579	656	140,7
44.	Volvo S60/V60			1.427	2.982	-52,1
45.	Mazda CX-3			1.412	128	1003,1
46.	Mercedes-Benz B-klasse		1.374	1.156	18,9
47.	Fiat Panda			1.337	1.546	-13,5
48.	Mercedes-Benz C-klasse		1.331	2.174	-38,8
49.	Renault Mégane			1.312	1.209	8,5
50.	Kia cee'd			1.305	1.083	20,5
51.	Hyundai Tucson/ix35		1.307	475	175,2
52.	Mercedes-Benz A-klasse		1.277	1.051	21,5
53.	Citroën C4 Picasso		1.251	1.666	-24,9
54.	Audi A1				1.202	878	36,9
55.	Kia Rio				1.197	1.568	-23,7
56.	Hyundai i20			1.169	1.625	-28,1
57.	BMW 1-serie			1.161	1.006	15,4
58.	Volkswagen Golf Sportsvan	1.122	1.372	-18,2
59.	Volvo XC90			1.116	126	785,7
60.	Nissan Note			1.064	1.173	-9,3
61.	Seat Leon			1.044	1.309	-20,2
62.	Ford C-MAX			1.041	957	8,8
63.	Mazda2				1.039	695	49,5
64.	BMW X1				961	240	300,4
65.	Toyota Auris			936	1.284	-27,1
66.	Dacia Logan			936	869	7,7
67.	Seat Mii			930	1.436	-35,2
68.	Mini Clubman			917		+++
69.	Tesla Model S			869	867	0,2
70.	Opel Meriva			836	1.211	-31,0
71.	BMW 5-serie			827	1.347	-38,6
72.	BMW 4-serie			827	950	-12,9
73.	Volkswagen Touran		822	291	182,5
74.	Ford Mondeo			800	1.114	-28,2
75.	Ford B-MAX			795	809	-1,7
76.	Mercedes-Benz CLA		793	586	35,3
77.	Kia Venga			708	900	-21,3
78.	Suzuki Swift			707	994	-28,9
79.	Mitsubishi ASX			683	948	-28,0
80.	Skoda Citigo			667	1.105	-39,6
81.	Dacia Sandero			666	479	39,0
82.	Opel Zafira			633	1.034	-38,8
83.	Volvo XC60			633	804	-21,3
84.	Opel Adam			629	735	-14,4
85.	Nissan X-Trail			625	88	610,2
86.	Nissan Pulsar			616	650	-5,2
87.	Skoda Rapid			616	494	24,7
88.	Smart Forfour			608	563	8,0
89.	Nissan Juke			593	896	-33,8
90.	Hyundai ix20			591	608	-2,8
91.	Ford Kuga			568	274	107,3
92.	Fiat 500X			565	461	22,6
93.	Audi A6				564	1.065	-47,0
94.	Dacia Duster			551	405	36,0
95.	Renault Espace			547	86	536,0
96.	Opel Insignia			492	1.075	-54,2
97.	Honda Jazz			491	207	137,2
98.	Land Rover Discovery Sport	483	225	114,7
99.	Skoda Yeti			459	283	62,2
100.	Mercedes-Benz E-klasse		442	603	-26,7
101.	Fiat Punto			441	908	-51,4
102.	DS 3				440	603	-27,0
103.	Nissan Micra			429	421	1,9
104.	Ford EcoSport			429	225	90,7
105.	Volkswagen Transporter/T6	427	303	40,9
106.	Suzuki Baleno			427		+++
107.	Mazda3				424	635	-33,2
108.	Volkswagen Tiguan		422	392	7,7
109.	Mitsubishi Outlander		414	2.880	-85,6
110.	Nissan Leaf			412	269	53,2
111.	Toyota RAV4			412	255	61,6
112.	Toyota Prius			410	100	310,0
113.	BMW X3/X4			396	623	-36,4
114.	Mercedes-Benz GLA		390	301	29,6
115.	Ford Ka				378	487	-22,4
116.	Hyundai i30			376	492	-23,6
117.	Mini Countryman/Paceman		372	447	-16,8
118.	Honda HR-V			369		+++
119.	Suzuki SX4 S-Cross		354	564	-37,2
120.	Audi Q3				352	414	-15,0
121.	Renault Talisman/Laguna		343	23	1391,3
122.	Mercedes-Benz Sprinter		339	266	27,4
123.	Jaguar XE			330	40	725,0
124.	Range Rover Evoque		324	329	-1,5
125.	Mazda6				310	480	-35,4
126.	Audi A5				308	388	-20,6
127.	Renault Scénic			307	773	-60,3
128.	Peugeot 508			304	627	-51,5
129.	Porsche 911			300	190	57,9
130.	Alfa Romeo Giulietta		285	195	46,2
131.	Fiat 500L			281	298	-5,7
132.	BMW X5/X6			276	451	-38,8
133.	Jeep Renegade			267	317	-15,8
134.	BMW 3-serie Gran Turismo	244	337	-27,6
135.	BMW 2-serie			236	227	4,0
136.	Mercedes-Benz GLC/GLK		232	36	544,4
137.	Ford S-MAX			222	113	96,5
138.	Subaru Forester			219	223	-1,8
139.	Mercedes-Benz Vito/V-klasse	219	262	-16,4
140.	Audi Q5			        217	329	-34,0
141.	Kia Carens			213	314	-32,2
142.	Honda Civic			198	322	-38,5
143.	Porsche Macan			198	250	-20,8
144.	Peugeot 3008			189	231	-18,2
145.	Toyota Verso			185	193	-4,1
146.	Peugeot 5008			180	220	-18,2
147.	Mercedes-Benz GLE/M-klasse	177	41	331,7
148.	Citroën C3 Picasso		173	190	-8,9
149.	Dacia Lodgy			160	142	12,7
150.	Range Rover Sport		160	205	-22,0
151.	DS 5				157	155	1,3
152.	Ford Galaxy			157	89	76,4
 
De Nederlandse aantallen zijn klein bier.

Uiteraard op mondiale schaal, maar met name in vergelijking tot:
* landen met minder inwoners waar absoluut (België) en relatief (Zweden, Denemarken, Portugal (!!) meer wordt verkocht.
* landen met 2x meer inwoners waar 2x, 3x tot 4x zoveel wordt verkocht (Spanje, Australië, Canada)
 
Toch bijzonder dat de derde generatie Panda zo slecht scoort. Niet alleen in Nederland, maar ook bijvoorbeeld in Denemarken (een echt A-segment land qua verkopen). 't Kan niet alleen aan de Twinair liggen lijkt me, aangezien-ie ook nog als 1.2 viercilinder wordt verkocht.
 
De aantallen in de top 10 liggen behoorlijk dicht bij elkaar. Alleen al met de cijfers van juli kan de top 10 er ineens heel anders uit gaan zien.

Ben benieuwd.
 
De Duster zit weer in een opgaande lijn, maar ook de Skoda Rapid. Auto's die voornamelijk door particulieren worden gekocht, al zie ik ook nogal eens wat Dusters die in gebruik zijn bij b.v Staatsbosbeheer of waterschappen.
Ik had verwacht dat de Rapid na het verschijnen van de nieuwe Fabia uit de gratie zou zijn maar dat blijkt dus niet zo. En op de weg kom ik nu toch regelmatig een nieuwe Rapid Spaceback tegen in een leuke complete uitvoering.
En dan die arme Mazda 3. Veel mensen die verkikkerd zijn op die auto, maar weinigen die hem kopen. Misschien net even te duur?
En heel opmerkelijk; de enorme stijging in verkopen van de Seat Ibiza. In deze vorm al al enige jaren op de markt. Kennelijk hebben scherp geprijsde actiemodellen en de kleine facelift de nodige kopers over de streep getrokken.
 
Juli 2016: -7,6%

In diverse grote markten daalde VW 15% tot 25%. Niet in NL: dikke plus. PON Pushers deden hun werk.
Uitzonderlijke 16,5% marktaandeel. Bij de modellen zijn de no 1,2 en 3 VW.
YTD staat VW nog steeds op verlies: -12,2%

https://www.aumacon.nl/wp-content/uploads/2016/03/nieuwe-personenautos-M07-2016-NL.pdf

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in juli als volgt uit: 1. Volkswagen (5.167 stuks/16,5% marktaandeel), 2. Renault (3.083/9,9%), 3. Opel (2.289/7,3%), 4. Peugeot (1.996/6,4%) en 5. Ford (1.864/6,0%).

De vijf best verkochte modellen in juli zijn: 1. Volkswagen Polo (1.412 stuks/4,5% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (incl. Sportsvan) (1.278/4,1%), 3. Volkswagen Up! (1.094/3,5%), 4. Renault Clio (999/3,2%) en 5. Opel Astra (852/2,7%).

Na zeven maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (26.347 stuks/ 11,7% marktaandeel), 2. Renault (19.299/8,6%), 3. Opel (17.943/8,0%), 4. Peugeot (16.856/7,5%) en 5. Ford (13.311/5,9%).
 
Ik neem aan dat Volkswagen/Pon acties had lopen? Zo te zien was Nissan aardig uitgestunt in juni... Citroën heeft het zwaar, staat nu op jaarbasis op het laagste niveau sinds 2000.
 
D-C zei:
LM. zei:
Dus VW heeft weer een aantal auto's op kenteken gezet. Zo blijf je wel nummer 1 ja.

Hoe doen andere merken dat?

Dat weet je zelf ook wel.

Maar niemand heeft zo'n drang om nummer 1 te zijn en te blijven zoals PON dat heeft. Mijn vader heeft voor VW gewerkt en weet wel hoe dat gaat met op kentekens zetten.

Bovendien moeten auto's eerst op kenteken gezet worden voordat ze kunnen worden verkocht met "acties" of "stunts".
 
LM, je hebt beslist een punt.

VW Juli, elders in EU:
Finland, -27%
Spanje, -26%
Frankrijk, -17%
Italie, -7%
 
Private Lease staat ook erg in de belangstelling bij het publiek, dus ik denk dat Pon alvast een flink aantal Polo's en Up!'s heeft geregistreerd. De Private Lease-rijder zal het wellicht niet uitmaken dat de auto's al op kenteken staan.
 
Dat auto's registreren doet elk merk. Fiat had toch het meeste eigen-naam registraties? Ik ken het ook van andere merken overigens.

Ford gaat wel minder de laatste jaren. In 2006 zat men nog op de 8,5% marktaandeel.

@speedtouch: private lease via Volkswagen zelf kan in principe alleen op nieuwe auto's, dus niet op al geregistreerde auto's. Dus daarvoor zullen ze dit niet doen.
Dat vergeten mensen nog al eens namelijk: een al geregistreerde auto heeft een lagere restwaarde (want: ouder) en minder lang garantie (garantieperiode loopt immers al). De verschillen zijn niet groot, maar het maakt wel uit. Zoiets maak je alleen goed door er geld achteraan te gooien, iets wat elk merk doet met al geregistreerde voorraad. Tijdens mijn stage zat ik nogal diep in de verkoopcijfers en heb me toen wel verbaasd over zulke acties. Je verziekt met z'n allen de markt en je houdt elkaar enorm voor de gek.

Over VW: de aantallen voor de Up is wel bijzonder, zo net voor de facelift. En ik blijf het verschil in aantallen met de Mii en Citigo echt opvallend vinden. Hoe zou dat komen?
 
^ Ik denk vanwege het verschil in merkimago.

En natuurlijk zet ieder merk veel onverkochte auto's op eigen naam, maar volgens mij geen enkel merk zo fanatiek als VW.

Herinnert iemand zich nog de (beruchte) december 2009 maand? VW dreigde in 2009 de titel bestverkochte merk van NL te verliezen aan Toyota maar heeft daar in december een stokje voor gestoken door een flink aantal VW's Fox (en Polo's, Tourans en Golf +'s) op kenteken te zetten en heeft toen met een minimaal verschil de titel van Toyota afgepakt. En dat terwijl niemand in 2009 überhaupt nog interesse had in een VW Fox.

"Bestverkochte merk van NL" klinkt ze namelijk zo lekker in de oren en ik denk ook oprecht dat kopers hier vatbaar voor zijn. "Ja, maar ik rijd een VW, het bestverkochte merk van Nederland." Ik hoor het zo een aantal mensen zeggen.
 
VW doet dat ook uitgekiend natuurlijk. Januari dit jaar hadden ze ook een marktaandeel van 19%. Voordat de andere merken dat ingelopen hebben, is er al een half jaar lang 'Volkswagen tot nu toe best verkochte merk van Nederland' gemeld door de media. Ik heb het eens bekeken voor dit jaar, maar dan zonder januari: In februari: Peugeot bestverkocht. Feb/mrt samen: Peugeot bestverkocht. Feb/mrt/apr samen: Peugeot bestverkocht. Feb/mrt/apr/mei samen: Opel bestverkocht. Pas vanaf de reeks feb t/m juni komt VW weer nipt als grootste uit de bus. Wat VW met die piekregistratie in januari dus bereikt heeft is vier maanden lang 'grootste merk' genoemd worden. Doen ze nu voor het tweede halfjaar gewoon weer. Voordat de rest het gat weer dicht heeft, is het jaar om.
 
Terug
Bovenaan