gearhead zei:
Opel is defintief zn toppositie kwijt zo te zien.
Met een Agila 1.0 met 14% bijtelling, een Corsa 1.3 CDTi met 14%, een Insignia 1.4T 120/140 pk met 20%, een nieuwe Meriva met 20% (die vallen nu namelijk allemaal in de 25% bijtellingscategorie) en de nieuwe Astra ST en GTC met 20% zou het merk zomaar weer op nummer 1 komen. Maar dat geldt eigenlijk ook voor Toyota, als de Yaris, Urban Cruiser, Auris in conventionele uitvoeringen, Avensis en Verso op papier wat zuiniger zouden zijn zodat ze meer fiscale voordelen krijgen, zou Toyota zeker de nummer 1 zijn geweest van Nederland.
Of als Volkswagen hybrides in het gamma had...
Over 10 jaar kan het er allemaal weer anders uitzien. Volkswagen loopt nu bijvoorbeeld erg achter met elektrische auto's, waardoor ze nu maar een deal hebben gesloten met het Chinese BYD, bekend van de F0 (kloon Aygo), F3/G3/L3 (kloon vorige Corolla), F6/i6 (kloon vorige Amerikaanse Accord), e6 (kloon vorige Honda Odyssey), S6 (kloon Lexus RX), M6 (kloon Toyota Estima/Previa) en S8 (CC met neus van de vorige Mercedes CLK en achterkant van de vorige Mégane CC)
B. RS zei:
Geen goed model in het A-segment, imago van bijna bankroet zijn, denk niet dat dat soort dingen de verkoop bevorderen...
Op PSA en Fiat na zijn er geen Europese autofabrikanten die een echt goed model heeft in het A-segment, althans voor Nederland.
clio 48kw dci zei:
Opvallend is dat Mazda en Honda het moeilijk hebben: Mazda heeft wel een modellengamma dat behoorlijk vers is, maar blijkbaar spreekt het modellengamma de Nederlandse consument niet echt aan.
Bij Honda is het effect van de Hybrid Civic een beetje op zijn retour. Denk dat de Civic Hybrid veel last heeft van de nieuwe Prius.
Sinds dat de Prius III uit is, zijn de verkoopcijfers van de Civic Hybrid inderdaad ingestort. Niet zo vreemd ook, want de Prius III ziet er mijns inziens ook gewoon gelikt uit. De Civic gaat ook al een tijd mee, volgend jaar komt de nieuwe Japanse/Amerikaanse Civic waar de Hybrid op gebaseerd is.
De Insight valt qua succes een beetje tegen, hoewel de auto de laatste tijd wat beter lijkt te gaan lopen. De CR-Z zal wel een niche blijven, maar de Jazz Hybrid moet het ook leuk kunnen doen, mits 'ie niet te duur wordt. Nissan komt namelijk met de Micra 1.2 Turbo met 98 pk en een CO2-uitstoot van 95 gram en die zal vast goedkoper worden.
Dat Mazda het zo slecht doet heb ik nooit begrepen. Het meest ondergewaardeerde merk van Nederland. Wat ik ook nooit heb begrepen is waarom Mercedes-Benz het zo slecht doet in Nederland, in tegenstelling tot in Duitsland of België. Als je de Sprinter en Vito/Viano er vanaf haalt, zit Mercedes t/m april op ongeveer 3.500, Audi op meer dan 7.000, Volvo op 5.250 en BMW op 5.000.