De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

Toyota is de winnaar 2009

De tellingen kloppen niet.
Autoweek schrijft dat VW 695 auto`s meer op kenteken heeft gezet dan Toyota.
Autotelegraaf schrijft dat VW 145 auto`s meer op kenteken heeft gezet dan Toyota.

De waarheid is dat toyota daadwerkelijk meer auto`s verkocht heeft.



Volkswagen is het afgelopen jaar opnieuw het bestverkochte automerk in ons land. Uit voorlopige cijfers blijkt dat VW het jaar met totaal 38.182 nieuw verkochte personenauto's heeft afgesloten. Het is de vijfde achtereenvolgende keer dat het Duitse merk op de eerste plaats is geëindigd. Totaal werden 387.699 auto's verkocht en dat is ruim 22% minder dan in 2008.

In de nek-aan-nekrace is Toyota met 38.037 exemplaren op de tweede plaats beland terwijl Ford op plek drie met 36.745 stuks terecht is gekomen.
(bron autotelegraaf.nl)
 
Deze maand is de X-series van BMW verdwenen, maar is er de X1 (vroeger X 1, handig)
Code:
[hr][b]     0   100.0%       88    V     Totaal[/b]
     1    52.3%       46    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    18.2%       16    V     Volkswagen Transporter
     3    11.4%       10    V     Volkswagen Crafter
     4     4.5%        4    V     Volkswagen Kombi
     5     4.5%        4    V     Mercedes-Benz Vito
     6     1.1%        1    V     Toyota Hi-Ace
     7     1.1%        1    V     Renault Master
     8     1.1%        1    V     Peugeot Expert
     9     1.1%        1    V     Peugeot Boxer
    10     1.1%        1    V     Opel Vivaro
    11     1.1%        1    V     Hyundai H200
    12     1.1%        1    V     Fiat Scudo
    13     1.1%        1    V     Citroen Jumper
[hr][b]     0   100.0%       39   T3     Totaal[/b]
     1    25.6%       10   T3     Mazda Cx-9
     2    25.6%       10   T3     BMW X5
     3    12.8%        5   T3     Land Rover Discovery
     4    10.3%        4   T3     BMW X6
     5     7.7%        3   T3     Volvo XC90
     6     2.6%        1   T3     Volkswagen Touareg
     7     2.6%        1   T3     Mercedes-Benz GL
     8     2.6%        1   T3     Mazda CX-7
     9     2.6%        1   T3     Lexus RX
    10     2.6%        1   T3     Land Rover Range Rover
    11     2.6%        1   T3     Jeep Commander
    12     2.6%        1   T3     Cadillac Escalade
[hr][b]     0   100.0%      333   T2     Totaal[/b]
     1    31.8%      106   T2     Kia Sportage
     2    10.8%       36   T2     Hyundai Tucson
     3     8.1%       27   T2     Kia Sorento
     4     7.5%       25   T2     Volkswagen Tiguan
     5     5.4%       18   T2     Mitsubishi Outlander
     6     5.1%       17   T2     Volvo XC60
     7     5.1%       17   T2     Toyota RAV4
     8     4.2%       14   T2     Suzuki Grand Vitara
     9     3.3%       11   T2     Subaru Forester
    10     3.3%       11   T2     Chevrolet Captiva
    11     3.3%       11   T2     BMW X1
    12     2.4%        8   T2     Ford Kuga
    13     2.1%        7   T2     Honda CR-V
    14     1.8%        6   T2     BMW X3
    15     1.8%        6   T2     Audi Q5
    16     0.9%        3   T2     Hyundai Santa Fe
    17     0.6%        2   T2     Opel Antara
    18     0.6%        2   T2     Land Rover Freelander
    19     0.6%        2   T2     Citroen C-crosser
    20     0.3%        1   T2     Peugeot 4007
    21     0.3%        1   T2     Nissan X-Trail
    22     0.3%        1   T2     Mercedes-Benz GLK
    23     0.3%        1   T2     Land Rover Defender
[hr][b]     0   100.0%      119   T1     Totaal[/b]
     1    32.8%       39   T1     Suzuki SX4
     2    20.2%       24   T1     Skoda Yeti
     3    15.1%       18   T1     Kia Soul
     4    10.9%       13   T1     Fiat Sedici
     5    10.9%       13   T1     Daihatsu Terios
     6     9.2%       11   T1     Toyota Urban Cruiser
     7     0.8%        1   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%       33   P3     Totaal[/b]
     1    30.3%       10   P3     Ford S-MAX
     2    12.1%        4   P3     Seat Alhambra
     3    12.1%        4   P3     Ford Galaxy
     4    12.1%        4   P3     Dodge Journey
     5     9.1%        3   P3     Renault Espace
     6     9.1%        3   P3     Mitsubishi Grandis
     7     3.0%        1   P3     Volkswagen Sharan
     8     3.0%        1   P3     Peugeot 807
     9     3.0%        1   P3     Hyundai Trajet
    10     3.0%        1   P3     Honda Odyssey
    11     3.0%        1   P3     Chrysler Voyager
[hr][b]     0   100.0%      485   P2     Totaal[/b]
     1    16.5%       80   P2     Volkswagen Touran
     2    13.2%       64   P2     Kia Carens
     3    12.8%       62   P2     Volkswagen Golf Plus
     4     9.9%       48   P2     Citroen C4 Picasso
     5     9.5%       46   P2     Peugeot 3008
     6     8.0%       39   P2     Ford C-MAX
     7     7.2%       35   P2     Opel Zafira
     8     4.1%       20   P2     Seat Altea
     9     4.1%       20   P2     Peugeot 5008
    10     3.7%       18   P2     Mazda 5
    11     3.3%       16   P2     Toyota Verso
    12     2.7%       13   P2     Renault Scenic
    13     1.4%        7   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    14     1.4%        7   P2     Honda FR-V
    15     1.0%        5   P2     Citroen Xsara Picasso
    16     0.6%        3   P2     Toyota Corolla Verso
    17     0.4%        2   P2     Seat Toledo
[hr][b]     0   100.0%      214   P1     Totaal[/b]
     1    24.3%       52   P1     Opel Meriva
     2    16.8%       36   P1     Citroen C3 Picasso
     3    15.9%       34   P1     Nissan Note
     4    14.0%       30   P1     Kia Venga
     5    11.2%       24   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     6     7.0%       15   P1     Ford Fusion
     7     5.6%       12   P1     Hyundai Matrix
     8     2.8%        6   P1     Renault Modus
     9     1.4%        3   P1     Skoda Roomster
    10     0.9%        2   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%       78    L     Totaal[/b]
     1    17.9%       14    L     Volkswagen Caddy
     2    16.7%       13    L     Peugeot Partner
     3    16.7%       13    L     Citroen Berlingo
     4    12.8%       10    L     Fiat Doblo
     5    11.5%        9    L     Renault Kangoo
     6    11.5%        9    L     Citroen Nemo
     7     7.7%        6    L     Fiat Fiorino
     8     5.1%        4    L     Peugeot Bipper
[hr][b]     0   100.0%       31    K     Totaal[/b]
     1    58.1%       18    K     Smart Fortwo
     2    41.9%       13    K     Toyota Iq
[hr][b]     0   100.0%       14    G     Totaal[/b]
     1    50.0%        7    G     Daihatsu Copen
     2    14.3%        2    G     Nissan 370z
     3    14.3%        2    G     Ford Mustang
     4     7.1%        1    G     Porsche Cayman
     5     7.1%        1    G     Mazda MX-5
     6     7.1%        1    G     BMW Z4
[hr][b]     0   100.0%        3    F     Totaal[/b]
     1    33.3%        1    F     Mercedes-Benz S-klasse
     2    33.3%        1    F     BMW 7-serie
     3    33.3%        1    F     Audi A8
[hr][b]     0   100.0%      102    E     Totaal[/b]
     1    44.1%       45    E     Volvo V70
     2    15.7%       16    E     BMW 5-serie
     3    13.7%       14    E     Mercedes-Benz E-klasse
     4     6.9%        7    E     Audi A6
     5     5.9%        6    E     Volvo S80
     6     4.9%        5    E     Chrysler 300C
     7     2.9%        3    E     Saab 9-5
     8     2.0%        2    E     Citroen C6
     9     1.0%        1    E     Lexus GS
    10     1.0%        1    E     Jaguar XF
    11     1.0%        1    E     Hyundai Grandeur
    12     1.0%        1    E     BMW 6-serie
[hr][b]     0   100.0%      383    D     Totaal[/b]
     1    13.8%       53    D     Mazda 6
     2    11.2%       43    D     BMW 3-serie
     3    11.0%       42    D     Volkswagen Passat
     4     9.7%       37    D     Ford Mondeo
     5     9.4%       36    D     Citroen C5
     6     8.1%       31    D     Opel Insignia
     7     6.3%       24    D     Toyota Avensis
     8     4.4%       17    D     Volvo S60
     9     3.9%       15    D     Audi A4
    10     3.1%       12    D     Volvo V50
    11     2.6%       10    D     Peugeot 407
    12     2.3%        9    D     Chrysler Sebring
    13     2.1%        8    D     Opel Vectra
    14     1.8%        7    D     Mercedes-Benz C-klasse
    15     1.6%        6    D     Alfa Romeo 159
    16     1.0%        4    D     Subaru Legacy
    17     1.0%        4    D     Chevrolet Epica
    18     0.8%        3    D     Skoda Superb
    19     0.8%        3    D     Renault Laguna
    20     0.8%        3    D     Honda Accord
    21     0.8%        3    D     Dodge Avenger
    22     0.8%        3    D     Audi A5
    23     0.5%        2    D     Saab 9-3
    24     0.5%        2    D     Fiat Croma
    25     0.3%        1    D     Volvo S40
    26     0.3%        1    D     Volvo C70
    27     0.3%        1    D     Seat Exeo
    28     0.3%        1    D     Kia Magentis
    29     0.3%        1    D     Hyundai Sonata
    30     0.3%        1    D     Alfa Romeo Brera
[hr][b]     0   100.0%     1051    C     Totaal[/b]
     1    20.3%      213    C     Volkswagen Golf
     2    10.5%      110    C     Nissan Qashqai
     3     9.3%       98    C     Opel Astra
     4     8.6%       90    C     Kia Ceed
     5     7.3%       77    C     Toyota Prius
     6     6.7%       70    C     Ford Focus
     7     4.1%       43    C     Peugeot 308
     8     3.9%       41    C     Hyundai i30
     9     3.3%       35    C     Mazda 3
    10     2.7%       28    C     Skoda Octavia
    11     2.6%       27    C     Toyota Auris
    12     2.3%       24    C     Honda Insight
    13     2.0%       21    C     Renault Megane
    14     2.0%       21    C     Mitsubishi Lancer
    15     1.7%       18    C     Citroen C4
    16     1.5%       16    C     BMW 1-serie
    17     1.4%       15    C     Volvo C30
    18     1.4%       15    C     Fiat Bravo
    19     1.3%       14    C     Audi A3
    20     1.0%       11    C     Seat Leon
    21     1.0%       11    C     Lancia Delta
    22     1.0%       11    C     Honda Civic
    23     0.9%        9    C     Chevrolet Cruze
    24     0.8%        8    C     Volkswagen Jetta
    25     0.4%        4    C     Volkswagen Scirocco
    26     0.4%        4    C     Subaru Impreza
    27     0.4%        4    C     Chevrolet Nubira
    28     0.3%        3    C     Volkswagen New Beetle
    29     0.3%        3    C     Volkswagen Eos
    30     0.3%        3    C     Toyota Corolla
    31     0.2%        2    C     Dodge Caliber
    32     0.2%        2    C     Alfa Romeo 147
[hr][b]     0   100.0%     2400    B     Totaal[/b]
     1    24.9%      597    B     Ford Fiesta
     2    12.8%      306    B     Volkswagen Polo
     3    12.0%      287    B     Opel Corsa
     4     6.7%      161    B     Daihatsu Sirion
     5     4.3%      104    B     Mitsubishi Colt
     6     4.1%       98    B     Toyota Yaris
     7     3.8%       91    B     Hyundai i20
     8     3.7%       88    B     Peugeot 207
     9     3.2%       76    B     Seat Ibiza
    10     3.1%       75    B     Peugeot 206
    11     2.9%       70    B     Mazda 2
    12     2.4%       58    B     Suzuki Swift
    13     2.3%       56    B     Skoda Fabia
    14     2.3%       55    B     Alfa Romeo Mito
    15     2.0%       49    B     Dacia Sandero
    16     1.7%       40    B     Mini Mini
    17     1.5%       35    B     Dacia Logan
    18     1.2%       30    B     Renault Clio
    19     1.0%       24    B     Chevrolet Aveo
    20     0.7%       16    B     Fiat Punto
    21     0.7%       16    B     Citroen C3
    22     0.6%       15    B     Hyundai Accent
    23     0.5%       13    B     Nissan Micra
    24     0.5%       11    B     Kia Rio
    25     0.4%       10    B     Subaru Justy
    26     0.3%        7    B     Honda Jazz
    27     0.2%        4    B     Lancia Ypsilon
    28     0.1%        3    B     Hyundai Getz
    29     0.1%        3    B     Daihatsu Materia
    30     0.0%        1    B     Lada Kalina
    31     0.0%        1    B     Citroen C2
[hr][b]     0   100.0%     2770    A     Totaal[/b]
     1    17.5%      484    A     Volkswagen Fox
     2    12.8%      354    A     Peugeot 107
     3    10.3%      286    A     Toyota Aygo
     4     9.8%      271    A     Fiat 500
     5     8.3%      229    A     Fiat Panda
     6     7.3%      202    A     Chevrolet Matiz
     7     7.1%      196    A     Suzuki Alto
     8     5.7%      159    A     Hyundai i10
     9     5.4%      150    A     Nissan Pixo
    10     4.1%      114    A     Citroen C1
    11     3.7%      102    A     Daihatsu Cuore
    12     3.2%       89    A     Opel Agila
    13     1.5%       41    A     Ford Ka
    14     1.1%       30    A     Renault Twingo
    15     1.0%       27    A     Suzuki Splash
    16     0.9%       24    A     Kia Picanto
    17     0.4%       12    A     Daihatsu Trevis


En tja, wat moeten we hiervan denken?

Code:
1       Mercedes-Benz 190
 
Verkoopcijfers in december 2009 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van https://www.bovag.nl/media/Verkoop%20personenauto-s%202009/20091231%20december%202009.pdf:

Volkswagen + 228,2%
Mazda + 218,6%
Mini + 207,7%
BMW + 123,1%
Kia + 118,8%
Alfa Romeo + 97,0%
Toyota + 74,0%
Peugeot + 73,8%
Suzuki + 62,8%
Porsche + 50,0%
Ford + 47,1%
Land Rover + 42,9%
Seat + 39,8%
Mitsubishi + 33,3%
smart + 28,6%
Fiat + 28,2%
Opel + 24,0%
Skoda + 22,6%
Hyundai + 20,8%
Totale verkopen personenauto's + 18,1%
Subaru + 16,0%
Nissan + 13,5%
Chevrolet + 7,7%
Citroën + 3,5%
Audi = 0%
Dacia = 0%
Chrysler - 11,1%
Daihatsu - 12,7%
Honda - 26,2%
Mercedes-Benz - 29,7%
Volvo - 33,3%
Dodge - 50,0%
Lexus - 50,0%
Saab - 61,5%
Lancia - 66,7%
Jaguar - 80,0%
Renault - 89,7%
Jeep - 90,0%


December geeft altijd een zeer vertekend beeld, maar misschien toch leuk om te zien welke merken deden aan een eindejaarsdump en welke merken dit jaar hebben gepast (Renault...). Lijstje van geheel 2009 komt later deze week nog wel.
 
[size=medium]Kocht Volkswagen het marktleiderschap?[/size]

2009 was een zeer beroerd jaar voor de autobranche, maar bij Volkswagen kon men ondanks een verkoopdaling van bijna 20 procent toch opgelucht ademhalen: men wist marktleider in Nederland te blijven, vóór Toyota dat afgelopen najaar nog aan kop ging aan de statistieken.
De overwinning heeft echter wel een vieze bijsmaak: het heeft er alle schijn van dat Volkswagen die ‘gekocht’ heeft, ondanks ontkenningen van de importeur dat het afzetresultaat gemanipuleerd zou zijn. De Fox ging in december namelijk maar liefst 483 keer over de toonbank terwijl voor dit model, dat duidelijk op zijn retour is, vorig jaar in dezelfde maand slechts 24 klanten trok. Een verschil van 459 verkopen dus. Ook bij de Polo en Golf zien we opvallend hoge registratieaantallen in december die eigenlijk niet te verklaren zijn. Zo verkocht de Golf afgelopen maand 2,5 keer beter dan in dezelfde maand van 2008. Opvallend, want bij de even ‘verse’ Renault Mégane halveerde de afzet. De verkooppiek van de Polo in december is lastiger te duiden omdat het om een nagelnieuw model gaat. Maar dat neemt niet weg dat de stijging veel groter is dan bij andere auto’s die op min of meer hetzelfde tijdstip op de markt zijn verschenen.
De conclusie is dan ook dat 750 registraties van Volkswagen in december niet met boeren verstand verklaard kunnen worden. Is het toeval dat het verschil in jaarafzet tussen Toyota en Volkswagen vrijwel even groot is, namelijk 694 registraties? Nee, dat kan geen toeval zijn. Of anders gezegd: als Volkswagen niet had zitten sjoemelen, dan had zij het marktleiderschap over 2009 af moeten staan aan Toyota.
Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen. Volkswagen zal pas in 2011 zijn nieuwe goedkope en zuinige stadsauto in stelling kunnen brengen dus moet nog een tijdje voortsukkelen met de Fox. Ook van de Polo met benzinemotor is er geen uitvoering met fiscaal gunstig A-label verkrijgbaar. Toyota hoeft geen ‘nee’ te verkopen aan consumenten die een goedkope benzineauto met energielabel ‘A’ zoeken: zowel de Aygo als de iQ 1.0 en de Yaris 1.0/1.3 vallen in deze categorie. De enige troef die Volkswagen heeft, is de Polo BlueMotion. Gelukkig voor de importeur is de eerste respons uitstekend: de dealers hebben inmiddels al 200 exemplaren van deze zeer zuinige uitvoering besteld. De importeur is positief verrast: "Het is zeer bijzonder dat een auto in het compact segment, nog voordat het model bij de dealer staat, zo gewild is", zo legt woordvoerder Jacques Geijsen uit. "Bij een Ferrari of Rolls-Royce kunnen we ons dat voorstellen, maar een auto van iets meer dan 16.000 euro, dat is wel heel bijzonder. Geen van de kopers heeft überhaupt met de Polo BlueMotion kunnen rijden". Nu zijn er in de zomer van 2007 zat mensen geweest die ‘uit de folder’ een Fiat 500 van 15.000 euro besteld hebben, maar dat terzijde. Dat Volkswagen een (lease)hit in handen heeft, is duidelijk. De importeur verwacht dit jaar 7.000 exemplaren van de Polo 1.2 TDI BlueMotion te kunnen verkopen. Dat aantal staat gelijk aan de helft van de totale Polo verkopen, want die zijn begroot op 14.000 exemplaren. De Polo zal daarmee de Golf kunnen gaan aflossen als best verkochte auto van Nederland. Terwijl Volkswagen opnieuw gaat ‘toveren’ met de registratiecijfers van de Fox.

Bron: https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=13828&n=4
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Wat is "op de juiste plek in de statistieken" dan? Zonder hybrides, want dat zijn geen auto's of zo? En moeten we dan wachten tot 2011 wanneer de Peugeot 3008 en Citroën DS5 dieselhybrides verschijnen totdat hybrides als volwaardig worden beschouwd?

Zal het nog een keertje toelichten. Het gaat me om de relativiteit van de cijfers. Je moet cijfers altijd interpreteren op hun waarde. Het is op zich interessant om de hybrideverkoopcijfers eruit te lichten en dan te kijken hoe de markt er uit ziet. Dán pas zie je wat er aan de hand is.
Jij echter telt in je euforie over dat Aziatische grut alles bij elkaar op. Tsja, leuk, maar jezelf een beetje rijk rekenen.
Nogmaals, het gaat me er niet om bepaalde modellen of motortypen weg te laten, maar de verhoudingen te zoeken.

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik wil alleen maar aangeven dat vanaf 2010 de Japanners (in ieder geval Toyota, Honda, Nissan en Mitsubishi) naar alle waarschijnlijkheid minder afhankelijk zullen worden van één model waarmee de enige potentiële probleemveroorzaker (inzakkende verkopen van één model hebben grote gevolgen voor het hele merk) wordt weggenomen, zodat de Japanners stabielere verkopen kunnen laten zien en doordat Toyota/Lexus, Honda, Nissan/Infiniti (Leaf), Mitsubishi (i-MiEV) en Subaru (Stella EV) voorop lopen ten opzichte van menig concurrent als het gaat om hybrides en/of elektrische auto's en de aanschaf van dergelijke zuinige auto's door de overheid steeds meer wordt gestimuleerd, zelfs gestaag stijgende verkopen moeten kunnen noteren.

Topic gaat over 2009, niet over scenario's voor de toekomst ;) . Ik begrijp ondertussen dat je ambassadeur bent van al het grut dat uit het Verre Oosten komt, maar graag reëel houden en on topic ;) .

Daewoo-Chevrolet zei:
De Japanners lijken op een aantal westerse fabrikanten na (Renault werkt samen met Nissan, GM) het verst te zijn gevorderd.
Volvo komt met plugin hybrides. Ford met ethanol motoren. BMW met brandstofcellen. PSA heeft 50% aandelen genomen in Mitsubishi (=een van de grootste accuproducenten ter wereld onder de naam Lithium Energy Japan). Misschien niet allemaal zo ver gevorderd als de hybridetechnologie van Toyota en Honda, maar wel allemaal serieuze langetermijn visies. De Japanners hebben 1 slag geworden. Maar daarmee ook de oorlog?
 
Whatever, trek lekker voorbarige conclusies. Ik heb mijn mening al genoeg kenbaar gemaakt. Als jij liever de hybrideverkopen eruit haalt en dan de conclusie trekt dat het slecht gaat met Toyota of Honda en dat die merken afhankelijk zijn van één of twee modellen heb je gelijk, het slaat naar mijn mening echter nergens op.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Whatever, trek lekker voorbarige conclusies. Ik heb mijn mening al genoeg kenbaar gemaakt. Als jij liever de hybrideverkopen eruit haalt en dan de conclusie trekt dat het slecht gaat met Toyota of Honda en dat die merken afhankelijk zijn van één of twee modellen heb je gelijk, het slaat naar mijn mening echter nergens op.

En ik deel die mening.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Whatever, trek lekker voorbarige conclusies. Ik heb mijn mening al genoeg kenbaar gemaakt. Als jij liever de hybrideverkopen eruit haalt en dan de conclusie trekt dat het slecht gaat met Toyota of Honda en dat die merken afhankelijk zijn van één of twee modellen heb je gelijk, het slaat naar mijn mening echter nergens op.
*zucht* Je snapt het echt niet, he? Nogmaals: ik zeg nergens dat je die hybrideverkopen eruit moet halen en ook niet dat het slecht gaat met Toyota of Honda. Je leest alleen wat je wilt lezen. Een academische discussie over cijfers is aan jou blijkbaar niet besteed.
 
Daimler verkoopt 10% minder

De Duitse fabrikant van premiumauto's Daimler heeft het afgelopen jaar 10,1 procent minder auto's verkocht ondanks fors herstel in het laatste kwartaal van het jaar. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend. Daimler verkocht ongeveer 1,1 miljoen auto's van onder andere de merken Mercedes-Benz en Smart. De verkoop van die laatste kleine stadsauto daalde met 13,2 procent ten opzichte van 2008.

In december verkocht Daimler daarentegen 12,1 procent meer auto's; in het hele vierde kwartaal 13 procent extra. Daar moet wel bij aangetekend worden dat de autoverkopen eind 2008 al inzakten. Maar sinds de E-klasse in meer uitvoeringen leverbaar is (Estate, Coupé, 200 CDI) zit het ordertempo er bij dit model sowieso lekker in.
De auto's van Daimler waren vooral in trek in China, wat de sterkst groeiende markt voor de Duitse automaker was met een groei van bijna 69 procent tot 71.900 auto's. Volgens topman Dieter Zetsche was Mercedes-Benz in 2009 het snelst groeiende premiummerk in China.
In Europa werden 12,8 procent minder wagens verkocht en in de VS ging de afzet 17,8 procent achteruit. In het laatste land dreigt met name de Smart een commerciële flop te worden. In december klapt de afzet met meer dan 65 procent in elkaar. Op jaarbasis is er sprake van een daling van meer dan 40 procent. Er is nu de merkmanager van Saturn ingevolgen om Smart te redden. Daimler heeft er blijkbaar niet veel vertrouwen in dat haar komst veel effect zal hebben, want zij laat weten dat alleen het merk Mercedes-Benz dit jaar een "iets hogere omzet" zal kunnen realiseren. En die omzettoename zal primair te danken zijn aan China.
In Nederland deed Smart het iets minder goed dan het marktgemiddelde, maar de verschillen waren niet schokkend groot. Mercedes-Benz deed het iets slechter, hetgeen vooral door de C-klasse kwam. Van dit volumemodel is de afzet in 2008 vrijwel gehalveerd. De E-klasse kon wel plussen en van de GLK werden meer dan 300 exemplaren op kenteken gezet maar afgezien van de A-klasse (waarvan de afzet zich stabiliseerde in 2009) was het voor de rest van het gamma huilen met de pet op.

mb_logo.jpg


Bron: https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=13844&n=4
 
Elaste zei:
Een academische discussie over cijfers is aan jou blijkbaar niet besteed.

Pfff, academische discussie...

Elaste zei:
Wat ik bedoel is natuurlijk dat Toyota het moet hebben van een Europees wagentje (de Aygo) en een lease'hit'. Verder is het gewoon niet goed gesteld met de Japanse merken. Sommige hebben 1 a 2 redelijke succesnummers. Maar de overall aanwezigheid van Japanse merken van 10-20 jaar terug is er niet meer. En dan kun je je misschien blindstaren op cijfers ("allemaal hun marktaandeel fors op te voeren", maar het is niet stabiel te noemen.

Elaste zei:
Nogmaals: ik zeg nergens dat je die hybrideverkopen eruit moet halen en ook niet dat het slecht gaat met Toyota of Honda.

Ik snap er inderdaad niks van ;)

42a7d476f3b70b920e6a661c905e3a3c.jpg


Personenauto. Broem broem.

8eaa65057ccda6a9cb3d10439770ea79.jpg


Personenauto. Zoef zoef.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Ik snap er inderdaad niks van ;)
Je hebt gelijk dat het verwarrend lijkt. Ik bedoelde met het eerste de verkoopcijfers 2009, tweede opmerking was een algemene over Japanse automerken omdat jij mij daarvan betichtte.
 
Tot en met 20 januari zijn er in Nederland 44.320 auto's verkocht, een stijging van 11,2%: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/20-daagse-verkoopcijfers.aspx
 
Dat zijn er best veel! Gezien hoeveel er vorig jaar verkocht zijn.

Als dat elke maand zo doorgaat, zitten we zo op 500.000 auto's aan het eind van het jaar.
 
Nederland heeft Januari in de plus af gesloten, hèhè.
Maar dan het buitenland:

Frankrijk: plus 14%, waarbij PSA 18%, Dacia 110% en Renault 59!!% omhoog zijn gegaan
Italie: plus 30 %
Spanje: plus 18 %
Japan: plus 37%
 
Nico94 zei:
Dat zijn er best veel! Gezien hoeveel er vorig jaar verkocht zijn.

Als dat elke maand zo doorgaat, zitten we zo op 500.000 auto's aan het eind van het jaar.

Nico94: voordat je iets neerzet kan het geen kwaad om even wat achtergronden te verkrijgen (AW heeft bijv een paar mooie grafieken hiervoor).
In dit geval zul je dan meteen zien dat januari altijd een 'sterke' maand is t.o.v. de overige maanden in een jaar (vanwege nieuwe jaar, vanwege leaseregistraties etc etc). Het gebruiken van een januari cijfer en extrapoleren naar het hele jaar heeft dan ook geen enkele zin.
 
januari 2010

Merkenoverzicht
1 - 1 Volkswagen
2 5 Toyota
3 2 Ford
4 17 Renault
5 4 Opel
6 3 Peugeot
7 11 Citroen
8 25 Audi
9 7 Kia
10 9 Suzuki

Modellenoverzicht
1 6 Toyota Aygo
2 4 Volkswagen Polo
3 9 Volkswagen Golf
4 1 Ford Fiesta
5 27 Toyota Prius
6 76 Renault Mégane
7 11 Suzuki Alto
8 3 Peugeot 107
9 20 Opel Astra
10 21 Toyota Yaris
 
Ach laat maar zitten dan. Stats worden niet zo gewaardeerd.

Deze zijn nieuw trouwens:

Chevrolet Camaro
Chrysler Pacifica
Ford Escape
Lotus Evora
Volkswagen Caravelle
Nissan Cube
Citroen Ds
 
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.
 
Mach1 zei:
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.

Maar toch ondertussen flink teruggevallen, volgens Autoweek: Passat jan 2009 : 1.613
jan 2010 : 924
 
Ik heb de elise een klasje naar beneden gedaan, kijk zelf maar of de nieuwelingen goed staan.

Code:
[hr][b]     0   100.0%      328    V     Totaal[/b]
     1    36.6%      120    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    19.5%       64    V     Ford Transit
     3     6.7%       22    V     Volkswagen Kombi
     4     6.7%       22    V     Volkswagen Crafter
     5     6.7%       22    V     Opel Vivaro
     6     5.2%       17    V     Fiat Scudo
     7     4.0%       13    V     Volkswagen Multivan
     8     3.4%       11    V     Mercedes-Benz Vito
     9     3.0%       10    V     Volkswagen Transporter
    10     1.8%        6    V     Renault Trafic
    11     1.5%        5    V     Mercedes-Benz Viano
    12     1.2%        4    V     Peugeot Boxer
    13     0.9%        3    V     Volkswagen Caravelle
    14     0.9%        3    V     Volkswagen California
    15     0.6%        2    V     Citroen Jumper
    16     0.3%        1    V     Renault Master
    17     0.3%        1    V     Nissan Primastar
    18     0.3%        1    V     Nissan Interstar
    19     0.3%        1    V     Fiat Ducato
[hr][b]     0   100.0%      595   T3     Totaal[/b]
     1    20.3%      121   T3     Lexus RX
     2    16.0%       95   T3     Volvo XC90
     3    10.8%       64   T3     Land Rover Range Rover
     4     8.6%       51   T3     Mazda Cx-9
     5     7.2%       43   T3     T2 Mercedes-Benz GLK
     6     7.1%       42   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     7     6.7%       40   T3     BMW X6
     8     6.7%       40   T3     BMW X5
     9     4.4%       26   T3     Land Rover Discovery
    10     4.2%       25   T3     Audi Q7
    11     2.9%       17   T3     Mazda CX-7
    12     2.4%       14   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    13     1.7%       10   T3     Volkswagen Touareg
    14     1.7%       10   T3     Jeep Grand Cherokee
    15     1.5%        9   T3     Toyota Land Cruiser
    16     1.3%        8   T3     Porsche Cayenne
    17     1.0%        6   T3     Nissan Murano
    18     0.8%        5   T3     Mercedes-Benz GL
    19     0.8%        5   T3     Infiniti Fx
    20     0.7%        4   T3     Jeep Commander
    21     0.2%        1   T3     Mitsubishi Pajero
    22     0.2%        1   T3     Ford Explorer
    23     0.2%        1   T3     Chrysler Pacifica
[hr][b]     0   100.0%     2982   T2     Totaal[/b]
     1    16.1%      479   T2     Volkswagen Tiguan
     2    11.3%      336   T2     Kia Sportage
     3     9.7%      288   T2     Audi Q5
     4     9.4%      279   T2     Kia Sorento
     5     8.6%      256   T2     Volvo XC60
     6     7.6%      226   T2     BMW X1
     7     6.0%      180   T2     Mitsubishi Outlander
     8     5.6%      167   T2     Toyota RAV4
     9     4.3%      127   T2     Honda CR-V
    10     4.0%      119   T2     Hyundai Tucson
    11     3.4%      102   T2     Suzuki Grand Vitara
    12     2.9%       87   T2     Ford Kuga
    13     1.9%       56   T2     Subaru Forester
    14     1.7%       50   T2     Hyundai Santa Fe
    15     1.4%       43   T2     Opel Antara
    16     1.3%       39   T2     Land Rover Freelander
    17     0.9%       26   T2     Citroen C-crosser
    18     0.9%       26   T2     BMW X3
    19     0.5%       16   T2     Peugeot 4007
    20     0.5%       16   T2     Nissan X-Trail
    21     0.5%       16   T2     Chevrolet Captiva
    22     0.5%       15   T2     Jeep Patriot
    23     0.2%        6   T2     Renault Koleos
    24     0.2%        5   T2     Jeep Cherokee
    25     0.1%        4   T2     Land Rover Defender
    26     0.1%        4   T2     Jeep Compass
    27     0.1%        4   T2     Dodge Nitro
    28     0.1%        2   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    29     0.1%        2   T2     Jeep Wrangler
    30     0.1%        2   T2     Infiniti Ex
    31     0.1%        2   T2     Ford Escape
    32     0.0%        1   T2     Subaru Tribeca
    33     0.0%        1   T2     Nissan Pathfinder
[hr][b]     0   100.0%      739   T1     Totaal[/b]
     1    39.6%      293   T1     Skoda Yeti
     2    25.3%      187   T1     Suzuki SX4
     3    22.2%      164   T1     Toyota Urban Cruiser
     4     6.1%       45   T1     Fiat Sedici
     5     4.9%       36   T1     Daihatsu Terios
     6     1.9%       14   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      769   P3     Totaal[/b]
     1    34.3%      264   P3     Ford S-MAX
     2    21.5%      165   P3     Ford Galaxy
     3    20.7%      159   P3     Renault Espace
     4     7.9%       61   P3     Seat Alhambra
     5     5.9%       45   P3     Dodge Journey
     6     3.3%       25   P3     Mitsubishi Grandis
     7     3.1%       24   P3     Chrysler Voyager
     8     1.7%       13   P3     Volkswagen Sharan
     9     0.5%        4   P3     Peugeot 807
    10     0.5%        4   P3     Citroen C8
    11     0.3%        2   P3     Kia Carnival
    12     0.3%        2   P3     Hyundai Trajet
    13     0.1%        1   P3     Lancia Phedra
[hr][b]     0   100.0%     4959   P2     Totaal[/b]
     1    15.9%      788   P2     Renault Scenic
     2    12.3%      609   P2     Volkswagen Golf Plus
     3    11.8%      585   P2     Citroen C4 Picasso
     4    11.4%      567   P2     Peugeot 3008
     5     7.2%      355   P2     Seat Altea
     6     7.1%      354   P2     Opel Zafira
     7     6.4%      317   P2     Volkswagen Touran
     8     6.2%      307   P2     Peugeot 5008
     9     5.6%      279   P2     Ford C-MAX
    10     5.2%      258   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    11     4.9%      244   P2     Toyota Verso
    12     2.5%      122   P2     Mazda 5
    13     1.7%       83   P2     Kia Carens
    14     1.0%       51   P2     Citroen Xsara Picasso
    15     0.5%       27   P2     Toyota Corolla Verso
    16     0.1%        7   P2     Honda FR-V
    17     0.1%        4   P2     Chrysler PT Cruiser
    18     0.0%        2   P2     Seat Toledo
[hr][b]     0   100.0%     1835   P1     Totaal[/b]
     1    23.5%      431   P1     Kia Venga
     2    15.3%      281   P1     Citroen C3 Picasso
     3    12.8%      235   P1     Opel Meriva
     4    11.8%      216   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     5     9.4%      173   P1     Nissan Note
     6     7.6%      140   P1     Kia Soul
     7     7.1%      130   P1     Ford Fusion
     8     6.9%      127   P1     Renault Modus
     9     3.5%       64   P1     Hyundai Matrix
    10     0.9%       16   P1     Skoda Roomster
    11     0.4%        8   P1     Daihatsu Materia
    12     0.4%        7   P1     Lancia Musa
    13     0.3%        5   P1     Nissan Cube
    14     0.1%        2   P1     Peugeot 1007
[hr][b]     0   100.0%      491    L     Totaal[/b]
     1    21.2%      104    L     Citroen Berlingo
     2    20.4%      100    L     Renault Kangoo
     3    16.1%       79    L     Fiat Doblo
     4    13.2%       65    L     Peugeot Partner
     5     9.8%       48    L     Volkswagen Caddy
     6     9.0%       44    L     Citroen Nemo
     7     5.1%       25    L     Peugeot Bipper
     8     2.9%       14    L     Opel Combo
     9     2.4%       12    L     Fiat Fiorino
[hr][b]     0   100.0%      226    K     Totaal[/b]
     1    65.9%      149    K     Toyota Iq
     2    34.1%       77    K     Smart Fortwo
[hr][b]     0   100.0%       33    H     Totaal[/b]
     1    66.7%       22    H     Porsche 911
     2     9.1%        3    H     Ferrari California
     3     6.1%        2    H     Nissan GT-R
     4     6.1%        2    H     Mercedes-Benz SL
     5     6.1%        2    H     Aston Martin DB9
     6     3.0%        1    H     Maserati Granturismo
     7     3.0%        1    H     Ferrari 612
[hr][b]     0   100.0%      100    G     Totaal[/b]
     1    34.0%       34    G     BMW Z4
     2    18.0%       18    G     Audi TT
     3    14.0%       14    G     Mazda MX-5
     4     7.0%        7    G     Mercedes-Benz SLK
     5     6.0%        6    G     Porsche Cayman
     6     5.0%        5    G     Porsche Boxster
     7     4.0%        4    G     Opel GT
     8     3.0%        3    G     Hyundai Coupe
     9     2.0%        2    G     Lotus Evora
    10     2.0%        2    G     Alfa Romeo Spider
    11     1.0%        1    G     Nissan 370z
    12     1.0%        1    G     Nissan 350Z
    13     1.0%        1    G     Ford Mustang
    14     1.0%        1    G     Daihatsu Copen
    15     1.0%        1    G     Chevrolet Camaro
[hr][b]     0   100.0%      148    F     Totaal[/b]
     1    31.8%       47    F     Porsche Panamera
     2    30.4%       45    F     Mercedes-Benz S-klasse
     3    19.6%       29    F     BMW 7-serie
     4     8.8%       13    F     Volkswagen Phaeton
     5     3.4%        5    F     Lexus LS
     6     2.0%        3    F     Maserati Quattroporte
     7     2.0%        3    F     Jaguar XJ
     8     2.0%        3    F     Audi A8
[hr][b]     0   100.0%     1973    E     Totaal[/b]
     1    27.6%      545    E     Volvo V70
     2    26.4%      521    E     BMW 5-serie
     3    20.3%      401    E     Mercedes-Benz E-klasse
     4    15.3%      302    E     Audi A6
     5     3.9%       76    E     Volvo S80
     6     2.3%       45    E     Jaguar XF
     7     1.7%       34    E     Chrysler 300C
     8     0.9%       17    E     Citroen C6
     9     0.4%        8    E     Saab 9-5
    10     0.3%        6    E     Mercedes-Benz CLS
    11     0.3%        6    E     BMW 6-serie
    12     0.2%        4    E     Lexus GS
    13     0.2%        3    E     Hyundai Grandeur
    14     0.2%        3    E     Cadillac CTS
    15     0.1%        1    E     Toyota Camry
    16     0.1%        1    E     Renault Vel Satis
[hr][b]     0   100.0%     7443    D     Totaal[/b]
     1    12.6%      935    D     Audi A4
     2    12.4%      926    D     Volkswagen Passat
     3    10.6%      789    D     Ford Mondeo
     4     9.0%      671    D     Opel Insignia
     5     8.0%      594    D     Volvo V50
     6     7.4%      552    D     BMW 3-serie
     7     7.0%      524    D     Toyota Avensis
     8     6.2%      461    D     Citroen C5
     9     4.4%      327    D     Audi A5
    10     4.1%      307    D     Mercedes-Benz C-klasse
    11     2.6%      197    D     Renault Laguna
    12     2.6%      191    D     Mazda 6
    13     2.1%      158    D     Skoda Superb
    14     2.0%      151    D     Seat Exeo
    15     1.7%      128    D     Volvo S60
    16     1.1%       79    D     Honda Accord
    17     1.0%       73    D     Alfa Romeo 159
    18     0.8%       57    D     Saab 9-3
    19     0.7%       54    D     Volvo S40
    20     0.6%       48    D     Mercedes-Benz CLC
    21     0.5%       35    D     Peugeot 407
    22     0.5%       34    D     Subaru Legacy
    23     0.3%       26    D     Opel Vectra
    24     0.3%       23    D     Chrysler Sebring
    25     0.3%       22    D     Fiat Croma
    26     0.3%       21    D     Lexus IS
    27     0.3%       19    D     Volvo C70
    28     0.1%       11    D     Hyundai Sonata
    29     0.1%        8    D     Jaguar X-type
    30     0.1%        8    D     Chevrolet Epica
    31     0.1%        4    D     Cadillac BLS
    32     0.0%        3    D     Infiniti G
    33     0.0%        3    D     Dodge Avenger
    34     0.0%        2    D     Alfa Romeo Brera
    35     0.0%        1    D     Opel Signum
    36     0.0%        1    D     Mercedes-Benz CLK
[hr][b]     0   100.0%    13462    C     Totaal[/b]
     1    17.9%     2414    C     Volkswagen Golf
     2    10.0%     1343    C     Toyota Prius
     3    10.0%     1340    C     Renault Megane
     4     8.3%     1119    C     Opel Astra
     5     7.3%      985    C     Ford Focus
     6     5.7%      768    C     Audi A3
     7     5.7%      763    C     Kia Ceed
     8     5.0%      678    C     Skoda Octavia
     9     4.0%      542    C     Nissan Qashqai
    10     3.2%      429    C     Honda Insight
    11     3.2%      427    C     BMW 1-serie
    12     3.1%      412    C     Peugeot 308
    13     2.9%      391    C     Honda Civic
    14     2.4%      322    C     Hyundai i30
    15     2.2%      292    C     Seat Leon
    16     1.9%      254    C     Volvo C30
    17     1.2%      156    C     Toyota Auris
    18     1.1%      149    C     Mazda 3
    19     0.9%      125    C     Volkswagen Scirocco
    20     0.8%      105    C     Citroen C4
    21     0.6%       84    C     Chevrolet Cruze
    22     0.6%       81    C     Fiat Bravo
    23     0.5%       68    C     Volkswagen Jetta
    24     0.4%       55    C     Mitsubishi Lancer
    25     0.3%       44    C     Lancia Delta
    26     0.3%       37    C     Dodge Caliber
    27     0.2%       28    C     Volkswagen Eos
    28     0.1%       14    C     Toyota Corolla
    29     0.1%       10    C     Subaru Impreza
    30     0.1%        8    C     Volkswagen New Beetle
    31     0.1%        8    C     Chevrolet Nubira
    32     0.1%        8    C     Alfa Romeo 147
    33     0.0%        3    C     Alfa Romeo GT
[hr][b]     0   100.0%    13458    B     Totaal[/b]
     1    18.1%     2440    B     Volkswagen Polo
     2    10.2%     1368    B     Ford Fiesta
     3     8.1%     1089    B     Toyota Yaris
     4     7.3%      988    B     Seat Ibiza
     5     6.4%      855    B     Opel Corsa
     6     6.3%      843    B     Renault Clio
     7     5.6%      755    B     Peugeot 207
     8     4.4%      589    B     Suzuki Swift
     9     4.4%      588    B     Mitsubishi Colt
    10     4.3%      572    B     Hyundai i20
    11     4.1%      556    B     Mini Mini
    12     4.0%      545    B     Skoda Fabia
    13     3.3%      448    B     Peugeot 206
    14     2.6%      354    B     Dacia Sandero
    15     1.8%      243    B     Fiat Punto
    16     1.7%      228    B     Dacia Logan
    17     1.7%      227    B     Citroen C3
    18     1.2%      164    B     Alfa Romeo Mito
    19     1.0%      137    B     Mazda 2
    20     1.0%      130    B     Honda Jazz
    21     0.4%       60    B     Nissan Micra
    22     0.4%       55    B     Chevrolet Aveo
    23     0.3%       45    B     Subaru Justy
    24     0.3%       44    B     Citroen C2
    25     0.3%       42    B     Hyundai Accent
    26     0.2%       33    B     Daihatsu Sirion
    27     0.2%       29    B     Kia Rio
    28     0.1%       10    B     Opel Tigra
    29     0.1%        9    B     Citroen Ds
    30     0.1%        8    B     Hyundai Getz
    31     0.0%        4    B     Lancia Ypsilon
[hr][b]     0   100.0%    12966    A     Totaal[/b]
     1    19.3%     2500    A     Toyota Aygo
     2    10.2%     1322    A     Suzuki Alto
     3     9.9%     1284    A     Peugeot 107
     4     8.2%     1063    A     Ford Ka
     5     7.6%      983    A     Hyundai i10
     6     6.9%      890    A     Fiat Panda
     7     6.8%      888    A     Citroen C1
     8     5.8%      749    A     Fiat 500
     9     5.7%      737    A     Nissan Pixo
    10     5.7%      734    A     Renault Twingo
    11     4.5%      587    A     Opel Agila
    12     4.3%      555    A     Kia Picanto
    13     2.4%      310    A     Volkswagen Fox
    14     1.2%      152    A     Suzuki Splash
    15     0.9%      118    A     Daihatsu Cuore
    16     0.7%       88    A     Chevrolet Matiz
    17     0.0%        6    A     Daihatsu Trevis
 
speedtouch zei:
Mach1 zei:
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.

Maar toch ondertussen flink teruggevallen, volgens Autoweek: Passat jan 2009 : 1.613
jan 2010 : 924

januari 2008: 878 (maar toen zat de CC er nog niet bij, zit die er nu trouwens bij?).
 
Ik vond de Benz 190 van vorige maand opvallender! ;)

De lijst is geupdate.
 
ST, zijn ze wel laat mee. Hij is al een tijdje uit productie.

Geelhoed, was dat niet een foutje dan ofzo?

Rik,

27 0.2% 18 D Fiat Croma

Ja dus.
 
Hendrik : zei:
Geelhoed, was dat niet een foutje dan ofzo?
Dat is nog niks, de Ds is al 35 jaar uit productie! :p

Rover 25 van augustus 2009 was ook mooi!
 
De Audi A4 + A5 + VW Passat samen verkopen precies 4x zo veel als de BMW3 :rolleyes:
 
Zo zie je nog meer opvallende aantallen:

VW Golf + Scirocco + Audi A3 samen een kwart van het totaal in hun klasse.

De ruim 6 jaar oude Panda verkoopt beter dan de Fiat 500. (de face lift is toch nog niet te koop?)
 
Kia is eindelijk weer terug in de Top 10 met een verkoopstijging van 132%. Het bewijs dat Kia en Kroymans niet bij elkaar pasten, want waar het de afgelopen jaren goed ging met het merk in de rest van de wereld (20% verkoopstijging wereldwijd in crisisjaar 2009!), halveerde in Nederland het marktaandeel in een paar jaar tijd. De facelift i.c.m. gunstige milieulabels heeft bij de cee'd goed uitgepakt, de auto laat gewoon gerenommeerde concurrenten als de Peugeot 308 ruimschoots achter zich, terwijl de 308 een nieuwer model is. Sowieso was de januarimaand voor de 308 wel heel erg beroerd, niet eens een Top 50 positionering meer, terwijl de 307 een aantal jaren de best verkochte auto van Nederland was! Bij Kia zijn ook de Venga en nieuwe Sorento aangeslagen, terwijl de Picanto weer terug is op een normale positie voor een wat oudere stadsauto. Verder is er nog veel ruimte voor verdere verbetering mogelijk: de Soul kan misschien wat meer onder de aandacht worden gebracht, de Sportage wordt eind dit jaar vervangen door een veelbelovend nieuw model qua design en de Rio en Carens zijn op dit moment de zwakke schakels in het modellengamma.
Andere merken die het opvallend goed deden zijn Renault (dankzij gunstige milieulabels en prijzen verkoopt de Mégane nu eindelijk goed), Lexus (RX 450h 2WD met 20% bijtelling), Mini, Toyota (eerste volledige jaar nieuwe Prius) en Suzuki (eerste volledige jaar voor de Alto). Verder vallen Infiniti, Chrysler/Dodge/Jeep, Saab, Lancia (wat is dat toch met Italiaanse auto's vanaf het C-segment: de kortstondige opleving door de Delta is nu alweer voorbij), smart (niet echt een verklaring voor te verzinnen, want gunstige milieulabels), Chevrolet (het wachten is op de Spark, geheid een succesnummer), Mazda (goede modellen, blijkbaar slechte marketing), Honda (Civic Hybrid is aan vervanging toe), Seat (gelukkig komt de Ibiza Ecomotive met dezelfde specificaties als de Polo 1.2 TDI BlueMotion, dus met 14% bijtelling en alle andere voordelen en daarnaast ook de stationcar, die combinatie leidt geheid tot een succesnummer), Peugeot (de genoemde 308, hetzelfde geldt voor de 207).
Opel blijft tegenvallen, de Astra moet duidelijk nog op stoom geraken, terwijl de Corsa, Insignia en Zafira zuinigere motoren zouden kunnen gebruiken met gunstiger milieulabels, nieuwe Meriva is in aantocht. Ook lijken Nederlanders iets tegen Mercedes te hebben, want in België en Duitsland is het merk veel populairder, hetzelfde geldt voor Skoda, hoewel de Yeti nu al succesvol is. Volkswagen en Audi doen het traditioneel goed in januari door de leaseverkopen en laten redelijk stabiele verkoopcijfers zijn, hoewel vooral Audi marktaandeel moet inleveren. De Polo is in ieder geval uitstekend aangeslagen. Duidelijk is dat Toyota dit jaar opnieuw een gooi kan doen naar het marktleiderschap in Nederland, aangezien Toyota in 2009 al op een haar na de grootste was (en het was geworden als VW geen Fox dumping zou houden) en een veel sterkere januarimaand had dan vorig jaar.
 
Och wat is eerlijk Peugoet zegt ook dat de 107 een auto van hen is. Maar we weten allemaal dat hij van Toyota komt. Het is natuurlijk al niet moeilijk om zo'n goedkoop autotje met al dat belastingvoordeel te verkopen. Ik zie dat veel mensen hem kopen om goedkoop uit te zijn en alle ongemakken voor lief menen.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Duidelijk is dat Toyota dit jaar opnieuw een gooi kan doen naar het marktleiderschap in Nederland, aangezien Toyota in 2009 al op een haar na de grootste was (en het was geworden als VW geen Fox dumping zou houden) en een veel sterkere januarimaand had dan vorig jaar.

In januari wel een verschil van 1560 auto's tussen VW en Toyota. De huidige berichten over Toyota zullen het merk dit jaar eerder minder doen verkopen dan meer. Het is tevens het eerste volle jaar van de Polo. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen!
 
Mach1 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Duidelijk is dat Toyota dit jaar opnieuw een gooi kan doen naar het marktleiderschap in Nederland, aangezien Toyota in 2009 al op een haar na de grootste was (en het was geworden als VW geen Fox dumping zou houden) en een veel sterkere januarimaand had dan vorig jaar.

In januari wel een verschil van 1560 auto's tussen VW en Toyota. De huidige berichten over Toyota zullen het merk dit jaar eerder minder doen verkopen dan meer. Het is tevens het eerste volle jaar van de Polo. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen!


Toyota haalt dit jaar niet eens de top 3......mark my words
 
Wat is er met Daihatsu aan de hand dan? Slechts 200 registraties in januari, tegenover ruim 800 vorig jaar januari! De Subaru Justy is nog meer verkocht als de Sirion!
 
@ Leone1300: Door de dure yen zijn Daihatsu's veel duurder geworden. Daihatsu heeft daar extra veel last van, aangezien Daihatsu het vooral moet hebben van stadsauto's en compacte hatchbacks en Daihatsu al haar modellen uit Japan haalt. Subaru heeft volgens mij de vanafprijs van de Justy met 500 euro verlaagd, wat 'm goedkoper maakt dan de Sirion. De Sirion was er twee jaar geleden nog vanaf 10.000 euro en de Cuore kostte 8.500 euro. Die vanafprijzen liggen nu een stuk hoger.
@ Mach1: Dus doet Toyota het een stuk beter dan in januari 2009, toen het verschil tussen VW en Toyota 3.130 auto's bedroeg. Volkswagen scoort traditioneel sterk in de eerste maanden, aangezien het merk meer dan andere volumemerken afhankelijk is van leaseverkopen. Maar Toyota staat er tot nu toe beter voor dan een jaar geleden.
@ rickm & Mystar!: In de VS zal Toyota hard worden getroffen, maar ik denk dat de schade in Nederland door de terugroepacties mee zal vallen. Mystar! krijgt sowieso ongelijk :)
 
Verkoopcijfers in januari 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van januari 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/verkoopstatistieken/~/media/RaiAssociation/Files/Communicatie%20en%20PR/Autoverkopen/2010/20100203%20personenautoverkopen%20januari%202010.ashx:

Kia + 135,0%
Dacia + 121,6%
Lexus + 100,0%
Renault + 88,9%
Mini + 73,2%
Fiat + 61,0%
Suzuki + 61,0%
Land Rover + 57,5%
Toyota + 51,3%
Mitsubishi + 22,3%
Skoda + 22,2%
Opel + 16,0%
Hyundai + 15,5%
Totale verkopen personenauto's + 12,0%
Citroën + 9,1%
Volkswagen + 8,3%
Nissan + 3,1%
Cadillac = 0%
Audi - 2,4%
BMW - 4,2%
Mercedes-Benz - 4,2%
Ford - 4,8%
Peugeot - 9,6%
Volvo - 10,1%
Porsche - 11,1%
Alfa Romeo - 13,1%
Mazda - 14,8%
Seat - 17,8%
Subaru - 18,0%
Honda - 18,3%
Jaguar - 19,7%
Chevrolet - 28,8%
Infiniti - 33,3%*
Lancia - 41,1%
Chrysler - 42,9%
Jeep - 64,2%
smart - 64,7%
Saab - 69,2%
Dodge - 71,0%
Daihatsu - 76,4%


* Gegevens AutoWeek
 
Terug
Bovenaan