@ Van den Brink: ik heb het dan ook niet over de brandstofprijzen, maar over alle belastingen die zijn verwerkt in de aanschafprijzen van auto's met dieselmotor.
Hier is trouwens de bevestiging van het "cheatergedrag" van Volkswagen, maar zoiets mag blijkbaar niet in de topictitel staan:
[size=medium]Autoverkopen 2009 slechtste in 40 jaar[/size]
Over het jaar 2009 zijn er slechts 387.699 auto’s op kenteken gezet, het laagste aantal over de afgelopen veertig jaar. Volkswagen mocht wederom als ‘t beste verkochte merk het jaar afsluiten, nipt voor Toyota en op iets grotere afstand van nummer drie, Ford.
Autodealend Nederland wist in 2008 nog 499.918 nieuwe auto’s te slijten; 22,4 procent meer dan het zojuist achter ons gelaten jaar. December is normaliter een slappe maand qua kentekenregistraties, maar dit keer niet. Ruim achtduizend nieuwe eigenaren kwamen er die maand bij, zo’n 18% meer dan in december 2008. Dit zou te maken kunnen hebben met de eindsprint van sommige automerken om het jaar 2009 alsnog enigszins positief of winnend af te sluiten. Volkswagen kwam uiteindelijk als beste over de streep met 38.182 verkochte auto’s, terwijl Toyota lange tijd als grootste kanshebber voor de titel werd gezien. Het mocht niet baten. De Duitsers registreerden op 31 december nog snel even 755 nieuwe auto’s en dat was genoeg om wederom en voor de vijfde maal het bestverkochte merk in Nederland te worden. Toyota zette totaal 37.487 modellen op kenteken, een aantal dat vergelijkbaar is met dat van vorig jaar maar door de sterk krimpende markt is het marktaandeel van de Japanners gestegen naar 9,7%. Ford mag als derde het podium van best verkopende automerk in Nederland bestijgen. Zij verkochten 36.745 nieuwe modellen. Peugeot eindigde als vierde (29.642) en Opel moet het doen met de vijfde plek (26.180). Een zure appel voor het merk dat van 1969 tot en met 2004 onafgebroken het best verkochte merk van Nederland was.
Mineur
Jullie kunnen je voorstellen dat een krimpende automarkt van bijna een kwart sommigen niet in de koude kleren is gaan zitten. Maar liefst 246 bedrijven zijn er het afgelopen jaar failliet verklaard, een toename van 211 procent ten opzichte van 2008. Toen moesten 79 bedrijven hun deuren sluiten. Volgens het bureau Dun & Bradstreet hebben afgelopen jaar 142 dealers en 62 universele garages hun meerdere moeten erkennen aan hun penibele financiële plaatje. Een trieste zaak en met de voorspellingen voor 2010 is het einde der ondergangen in autoland nog niet in zicht. Bureau Aumacon verwacht dat alleen nog het A- en B-segment een stijging zal noteren, de overige autoklassen zullen wederom een daling in de verkopen tegemoet kunnen zien. Dealers van merken als bijvoorbeeld Volvo, Land Rover en Jaguar zullen het dus zwaar kunnen krijgen. Zij zich namelijk met hun aanbod niet thuis in de kleine(re) autosegmenten. Over het complete autojaar 2010 voorspelt Aumacon een lichte groei in kentekenregistraties; een kleine vierhonderdduizend stuks wordt er geroepen. Dat is overigens nog altijd dik tweehonderdduizend minder dan in topjaar 1999 toen autoverkopend Nederland bijna 611.000 auto’s aan de man wist te brengen.
Bron: https://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9293
[size=medium]VW nipt op 1 in 2009[/size]
In Nederland zijn in het zojuist afgesloten jaar slechts 387.699 nieuwe auto’s afgeleverd. Dit is vergeleken met de 499.918 stuks van 2008 een daling van 22,4 procent. In de traditioneel slappe decembermaand werden toch nog 8.518 nieuwe auto’s afgeleverd, ruim 18 procent boven het decemberniveau in 2008. Volkswagen werd dankzij een eindsprint op de allerlaatste dag van het jaar wederom het bestverkochte merk in ons land, de Volkswagen Golf werd het bestverkochte model. Dit volgt uit een analyse van de voorlopige RDC-cijfers door bureau Aumacon uit Oegstgeest.
De autoverkopen van 2009 zijn de slechtste van de afgelopen 40 jaar. Bovag en RAI waren aanvankelijk nóg pessimistischer en hadden voor 2009 zelfs een daling voorzien naar 360 duizend verkopen. Naast het lage verkoopaantal werden er in toenemende mate ook juist kleinere (lees: minder winstgevende) modellen verkocht. Volgens Aumacon zal deze trend zich ook in 2010 gaan voortzetten. De zogenaamde A- en B-segmenten (de klassen van de boodschappenauto’s en stadsauto’s) zullen als enige modelklassen nog groeien, ook al omdat veel merken extra aanbiedingen doen met deze auto’s. Op de populaire website Actieauto.nl heeft bijna de helft van alle acties betrekking op kleinere auto’s. Voor alle overige autoklassen wordt wederom verkoopverlies verwacht. Daarnaast verwacht deze marktkenner dat de afzet van hybridenauto’s, vooral ten koste van de dieselauto’s, verder zal toenemen. Voor een massale toestroom van volledig elektrische voertuigen is 2010 echter nog te vroeg, daarvoor zal gewacht moeten worden op 2011 en verder.
Voor de autoverkopen van 2010 wordt door Aumacon uitgegaan van een minieme groei tot een kleine 400 duizend stuks. Ruim tien jaar geleden – in het jaar 1999 – ging het in ons land overigens nog om bijna 611 duizend nieuwe auto’s, 1999 was daarmee het absolute topjaar in onze vaderlandse autogeschiedenis. Het langjarig gemiddelde ligt voor ons land rond een niveau van een half miljoen nieuwe auto’s per jaar.
Toyota is de grote verrassing van 2009. Het merk noteerde in 2009 37.487 verkopen en het leek er lange tijd op dat het merk ook als nummer één zou eindigen. Volkswagen had echter een ultieme eindsprint in petto door op 31 december nog 755 nieuwe auto’s te registreren waarmee het merk een voorsprong van 695 auto’s op belager Toyota realiseerde en daarmee voor de vijfde achtereenvolgende keer de titel van ‘bestverkochte’ in de wacht sleepte. Ford viel in 2009 terug naar de derde plaats, Peugeot bleef op plek vier. Opel – dat van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in ons land was – kwam vorig jaar niet verder dan een vijfde plaats.
Onder de dertig bestverkochte merken maakten alleen name Honda (+21%) en Lancia (+12%) verkoopprogressie. Daarentegen zagen Daihatsu (-51%), Alfa Romeo (-48%) en Kia (-44%) hun verkoopcijfers het hardst onderuit gaan. Op modelniveau was de eerste plaats – evenals in 2008 - voor de Volkswagen. Het zilver en brons waren achtereenvolgens voor de Toyota Aygo en Ford Fiesta.
Bron: https://www.autokompas.nl/nieuws/2010/01/VW-nipt-op-1-in-2009.html
Toyota deed in december niet mee aan de cijfermanipulatie: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2012-2009.pdf.
Dit zijn de cijfers van december met steeds ernaast de maand november (klik op de link van dealersupportnet om het overzichtelijk te bekijken inclusief de cijfers van geheel 2009) met een zevende positie in december:
1 5 Volkswagen 1.248 2.113 14,65% 7,75%
2 2 Ford 1.003 2.942 11,78% 10,78%
3 6 Peugeot 673 2.006 7,90% 7,35%
4 4 Opel 609 2.258 7,15% 8,28%
5 8 Fiat 588 1.246 6,90% 4,57%
6 3 Toyota 581 2.271 6,82% 8,32%
7 13 Hyundai 373 779 4,38% 2,86%
8 17 Kia 372 576 4,37% 2,11%
9 9 Suzuki 337 1.230 3,96% 4,51%
10 7 Citroën 326 1.512 3,83% 5,54%
11 12 Nissan 326 845 3,83% 3,10%
12 21 Daihatsu 298 344 3,50% 1,26%
13 22 Chevrolet 254 255 2,98% 0,93%
14 23 Mazda 188 244 2,21% 0,89%
14 24 Mitsubishi 149 205 1,75% 0,75%
16 1 Renault 141 3.007 1,66% 11,02%
17 10 Volvo 124 881 1,46% 3,23%
18 14 BMW 116 649 1,36% 2,38%
19 14 Seat 116 714 1,36% 2,62%
20 19 Škoda 114 446 1,34% 1,63%
21 18 Mercedes-Benz 109 458 1,28% 1,68%
22 16 Dacia 85 636 1,00% 2,33%
23 26 Alfa Romeo 65 148 0,76% 0,54%
24 20 Honda 62 424 0,73% 1,55%
25 11 Audi 51 860 0,60% 3,15%
26 25 Mini 40 165 0,47% 0,60%
27 27 Subaru 29 57 0,34% 0,21%
28 34 Smart 18 27 0,21% 0,10%
29 28 Lancia 17 51 0,20% 0,19%
30 32 Land Rover 10 30 0,12% 0,11%
31 29 Dodge 9 49 0,11% 0,18%
32 33 Chrysler 8 27 0,09% 0,10%
33 31 Saab 5 33 0,06% 0,12%
34 37 Porsche 3 10 0,04% 0,04%
35 30 Lexus 2 39 0,02% 0,14%
36 - Aston Martin 1 0 0,01% 0,00%
36 36 Jaguar 1 15 0,01% 0,05%
36 35 Jeep 1 19 0,01% 0,07%
36 - Lada 1 0 0,01% 0,00%