De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

In de maand mei zijn de autoverkopen gedaald met 32 procent ten opzichte van die maand in 2008. De verkoop van auto’s met A- en B-labels maakt wel een grote stijging door.
In Nederland zijn vorige maand 31.105 auto’s op kenteken gezet. Dat is 32 procent minder in die periode van het vorige jaar toen 45.796 auto’s werden verkocht. In totaal staat de teller na de meimaand op 186.109 nieuwe auto’s; vorig jaar waren dat er nog 251.880 stuks, waarmee de daling op 26 procent komt.
Van januari tot en met april is het aantal auto’s met een A- en B-label goed voor 58 procent van de nieuwverkopen. In 2008 was dat nog 34 procent en in het jaar daarvoor 19 procent. De C- en D-labels zijn dit jaar tot en met april goed voor 33 procent van de verkopen. In 2008 en 2007 was dat 52 en 63 procent.
Toyota was in mei het populairste merk met een verkoop van 3.741 stuks. Ford volgt met 3.015 auto’s gevolgd door VW met 2.649 stuks. Peugeot (2.027 exemplaren) en Citroën met 1.888 auto’s sluiten de topvijf. De bestverkochte modellen waren vorige maand de Toyota Aygo met 1.428 stuks, de Honda Civic met 1.065 stuks en de VW Golf met 1.059 exemplaren. Op nummer vier staat de Ford Fiesta, waarvan 900 stuks werden verkocht en de Citroën C1 sluit de topvijf met 762 exemplaren.
 
Verkoopcijfers per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van https://www.bovag.nl/!Cijfers/PDF/20090604%20autoverkopen%20mei%202009.pdf:

Honda + 86,6%
Nissan + 27,8%
Volvo + 24,1%
Porsche + 21,4%
Suzuki + 11,8%
Toyota + 5,7%
Dacia + 1,4%
Audi + 1,1%
Lada = 0%
Lancia - 10,8%
Citroën - 12,4%
Jeep - 13,8%
Ford - 21,9%
Fiat - 24,7%
Land Rover - 26,2%
Hyundai - 26,7%
Volkswagen - 28,0%
Dodge - 28,9%
Mercedes-Benz - 31,0%
Totale verkopen personenauto's - 32,1%
Skoda - 32,5%
Mini - 34,5%
BMW - 42,5%
Peugeot - 43,9%
Seat - 44,0%
Subaru - 49,2%
Mitsubishi - 51,5%
Mazda - 51,9%
Lexus - 54,3%
Renault - 58,7%
Chevrolet - 61,8%
Daihatsu - 66,5%
Opel - 68,0%
Chrysler - 72,3%
smart - 77,4%
Saab - 88,7%
Alfa Romeo - 91,4%
Kia - 94,2%
Jaguar - 97,7%
Cadillac - 100%
Hummer - 100%


Dramatische resultaten voor Opel. Opel schijnt leveringsproblemen te hebben met de Agila, Corsa, Astra en Meriva door 'de populariteit in Duitsland door de invoering van de slurptax'. Enige lichtpuntje is dat Opel zich marktleider in het D-segment mag noemen kijkend naar de behaalde resultaten in mei, want de Insignia/Vectra was de afgelopen maand populairder dan de Passat, Mondeo, Avensis en A4.
Nog steeds dramatische cijfers voor de ex-Kroymansmerken die gebroederlijk onderaan staan en net als de afgelopen maanden van 2009 zijn de cijfers van Renault, Peugeot, Daihatsu, Subaru, Lexus, Seat, Chrysler, BMW en Mazda nog altijd heel slecht.
De Nederlandse Honda-dealers mogen wel een feestje vieren, want het merk wist zijn verkopen bijna te verdubbelen en dat in deze tijden.
 
Volgens Bovag: Insignia 588 exemplaren tegen 595 Passats. De Passat is nog steeds de leider in het segment.
 
Daarom zeg ik ook 'Enige lichtpuntje is dat Opel zich marktleider in het D-segment mag noemen' en dus heb ik het ook over de combinatie Insignia/Vectra ;)

Chrysler lijkt als concern in Nederland wel over zijn dieptepunt heen te zijn aangezien zowel Jeep als Dodge het beter dan gemiddeld deden, dankzij de gestegen verkopen van de Patriot en Journey, de meest verkochte modellen van Chrysler/Dodge/Jeep. Alleen Chrysler blijft slecht scoren maar dat is hun eigen schuld, hadden ze maar met een échte opvolger van de Voyager moeten komen, want de Grand Voyager is gewoon te groot.
 
Ook de Insignia krijgt in andere landen voorrang, o.a. Duitsland zelf krijgt verreweg de meeste exemplaren en dit zorgt voor een stuk langere levertijden in NL.
 
Opel schijnt leveringsproblemen te hebben met de Agila, Corsa, Astra en Meriva door 'de populariteit in Duitsland door de invoering van de slurptax'.

Ah, dat is dus tijdelijk. Storten daarna de verkopen van Opel ook in Duitsland in?
-68% voor een merk dat zich altijd in de populariteit van de Nederlanders mocht verheugen.. Auw!

Opvallend: verkopen van Citroën. -12% in de huidige tijd lijkt mij netjes.
 
In het "lease -segment" oftewel het D-segment is duidelijk dat nieuw blijft verkopen terwijl auto's die al wat langer op de markt zijn enorm terugvallen. De traditionale top 3 neemt weer het heft in handen (VW, Opel, Ford)

In mei heeft de Passat nog miniem de neus voor, maar de Insignia door de gestarte uitlevering van de ST bodystyle zit er wel heel erg dicht op en zal in Juni wellicht de Passat voorbijstreven. Mondeo kon door een goede bonus campagne voor Ford dealers nog in de buurt blijven (maar verliest bijna 50% t.o.v. 2008), daarna valt er een diep gat.

Passat 595
Insignia 588
Monedo 546
A4 361
Avensis 346
C5 264
Laguna 207
Mazda6 141
P 407 68
Exeo 45


Opvallend is ook dat:
- het failliet van kroymans zijn sporen nalaat. niet alleen mist Opel 20% van zijn dealer en valt ver terug, maar Kia (63 auto's) en Saab (16) zijn bijna geheel verdwenen in mei.
- Het zo geroemde 'succes' van de Logan MCV valt ook wel erg mee: in heel 2009 zijn er nog maar 588 van geregistreerd
- Nissan verkoopt nu bijna alleen nog maar Qashqai (meer dan 75% van totaal)
- er toch nog merken zijn die meer verkopen in 09 dan in 08 (Audi - Q5, Lancia - Delta, Honda - Civic/Insight, Lotus- demo's)
 
Opel heeft in Duitsland in mei weer eens een marktaandeel van boven de 10% gehaald en is daarmee nummer 2 (ver achter VW). De slooppremie zorgt ervoor dat de leveringen aan Duitsland voorrang krijgen en dat zie je terug in de cijfers van met name Corsa, Astra, Meriva en Zafira. Voor Opel des te triester aangezien mei in Nl voor Opel normaal een van de beste maanden is (Opel was in mei 08 verreweg de markleider met bijna 5400 auto's - een schril contrast vs 1722 nu). Alleen de Corsa teruggang van 1728 (247 vs 1975) is al meer dan de hele verkoop in mei 09

Opel verdient meer op het verkopen van auto's in Duitsland en de UK dan in NL, dus als je produktiecapaciteit naar beneden gehaald is er er is extra vraag in die landen dan gaat dat ten koste van lagere marge-landen

Daarnaast kun je aan de cijfers van de Kroymans bedrijven zien wat er met je merk gebeurt als je dealers omvallen. Opel was in zuid NL sterk door Kroymans dealerbedrijven en het wegvallen daarvan hakt er in
 
Het lijkt me sterk dat de slechte verkopen van Opel puur aan de populariteit van de modellen in duitsland is te wijten. Er staan genoeg astra's op voorraad..en als je kijkt naar de resultaten van Opel zijn die ook niet zo heel goed. Wanneer het merk dan echt zo veel verkocht was de financiele situatie wel beter geweest.

Echter is het geringe resultaat van Opel wel te verklaren:

- Agila: Te hoog/groot om te concurreren met de C1/Aygo/C1. Tevens schijnt hier inderdaad de levering wat problematisch te zijn.
- Corsa: De Polo, Fiesta, Mazda 2 zijn allemaal nieuwer. De Clio heeft een facelift gehad. Tevens een gebrek aan moderne motoren....en de eerste jaren zitten er op dus zal de populariteit wel slinken.
- Astra: De Golf, Megane, 308, Mazda 3 zijn allemaal nieuw....en Opel doet het nog met een ouder model met oudere motoren. Tevens zit de nieuwe er aan te komen.
- Meriva: Tegenspelers hebben facelift gehad en hebben betere motoren.
- Insignia: Levering komt op gang...andere landen gaan voor
 
Particulier wordt ook veel Opel gereden, evenals Kia en Chevrolet. Duidelijk niet-leasers die flink vallen.
 
Interessanter dan te vergelijken met dezelfde maand vorig jaar is te vergelijken met vorige maand dit jaar. Vanwege de crisis zijn de verkopen fors gedaald in 2009 ten opzichte van 2008. Maar het blijkt dat in mei meer verkocht is dan in april, dat was ook het geval in 2008. Volgens mij hebben de verkopen ongeveer hetzelfde patroon als vorig jaar, maar op een beduidend lager niveau.

Code:
		2009	2008
januari		56.344	66.329
februari	34.511	50.326
maart		35.054	47.182
april		30.468	42.247
mei		31.105	45.796
 
Twingo: van + 1200 naar 185, da's bizar.
Het enige wat goed verkoopt is klein, zuinig.
Dat er 20% of desnoods 40% maand over maand meer of minder wordt verkocht zou okee zijn, maar dit is opvallend
Model jojoot echt enorm.
 
Astra F zei:
Het lijkt me sterk dat de slechte verkopen van Opel puur aan de populariteit van de modellen in duitsland is te wijten. Er staan genoeg astra's op voorraad..en als je kijkt naar de resultaten van Opel zijn die ook niet zo heel goed. Wanneer het merk dan echt zo veel verkocht was de financiele situatie wel beter geweest.

Echter is het geringe resultaat van Opel wel te verklaren:

- Agila: Te hoog/groot om te concurreren met de C1/Aygo/C1. Tevens schijnt hier inderdaad de levering wat problematisch te zijn.
- Corsa: De Polo, Fiesta, Mazda 2 zijn allemaal nieuwer. De Clio heeft een facelift gehad. Tevens een gebrek aan moderne motoren....en de eerste jaren zitten er op dus zal de populariteit wel slinken.
- Astra: De Golf, Megane, 308, Mazda 3 zijn allemaal nieuw....en Opel doet het nog met een ouder model met oudere motoren. Tevens zit de nieuwe er aan te komen.
- Meriva: Tegenspelers hebben facelift gehad en hebben betere motoren.
- Insignia: Levering komt op gang...andere landen gaan voor


Je bent op het juiste spoor, maar nog niet op het eindstation. Wat meer achtergrond dan

Automobiel fabrikanten hebben allemaal hun produktie drastisch teruggeschroefd (minder shifts, kortere duur etc) om gevolgen van crisis op te vangen. Als dan ineens blijkt dat er een extra vraag komt (door bijv. een slooppremie die in Dld boven verwachting resultaten heeft) kan men niet van de ene op andere dag de produktie verhogen (zelfs overtime moet door de vakbonden afgetekend worden en om overtijd door te voeren terwijl men mensen gaat ontslaan is niet echt iets dat geaccepteerd wordt). Naast niet kunnen is het soms ook niet willen als het maar een tijdelijke impuls is en dan worden de leveringen vooruit geschoven.

Als je de cijfers van april naast die van mei legt zie je dat er wel een hele grote teruggang is voor de genoemde modellen. Agila verkoopt in mei bijna hetzelfde als in april, maar Corsa, Meriva, Astra en Zafira doen van de ene op de andere maand nog maar 50%. De redenen die jij aangeeft omtrent concurrentie positie in segmenten spelen mee, maar niet van de ene op de andere dag, dat zijn langere processen.

Daarnaast hebben VW en Opel traditioneel een sterkere positie in verkopen aan verhuurbedrijven en laten die nu net niet zo goed lopen of hun auto's niet gedekt hebebn door terugkoopverplichtingen. Auto's aan verhuurmaatschappijen gaan vooral in mei en juni geleverd worden.
 
feyokoopmans zei:
Twingo: van + 1200 naar 185, da's bizar.
Het enige wat goed verkoopt is klein, zuinig.
Dat er 20% of desnoods 40% maand over maand meer of minder wordt verkocht zou okee zijn, maar dit is opvallend
Model jojoot echt enorm.

De reden zou hierin kunnen liggen, dat de Twingo geen A-label heeft! Dus gewoon houderschapsbelasting volgens het vertrouwde (hogere) tarief.
De consument is op dit moment echt uit op een A-label auto, als het om de lagere prijsklasse gaat.
 
sdi3s zei:
Particulier wordt ook veel Opel gereden, evenals Kia en Chevrolet. Duidelijk niet-leasers die flink vallen.
Dat KIA valt, net als Saab, heeft toch ook een andere reden.... Het Kroymans debacle echoot lang na!
 
Infiniti staat er nu eindelijk ook in. Er zijn tot nu toe 16 Infiniti FX'en verkocht en 9 G's. Of er ook EX'en verkocht zijn weet ik niet, want die staat niet in de lijst.
 
GPS_wegkwijt zei:
Je bent op het juiste spoor, maar nog niet op het eindstation. Wat meer achtergrond dan

Automobiel fabrikanten hebben allemaal hun produktie drastisch teruggeschroefd (minder shifts, kortere duur etc) om gevolgen van crisis op te vangen. Als dan ineens blijkt dat er een extra vraag komt (door bijv. een slooppremie die in Dld boven verwachting resultaten heeft) kan men niet van de ene op andere dag de produktie verhogen (zelfs overtime moet door de vakbonden afgetekend worden en om overtijd door te voeren terwijl men mensen gaat ontslaan is niet echt iets dat geaccepteerd wordt). Naast niet kunnen is het soms ook niet willen als het maar een tijdelijke impuls is en dan worden de leveringen vooruit geschoven.

Als je de cijfers van april naast die van mei legt zie je dat er wel een hele grote teruggang is voor de genoemde modellen. Agila verkoopt in mei bijna hetzelfde als in april, maar Corsa, Meriva, Astra en Zafira doen van de ene op de andere maand nog maar 50%. De redenen die jij aangeeft omtrent concurrentie positie in segmenten spelen mee, maar niet van de ene op de andere dag, dat zijn langere processen.

Daarnaast hebben VW en Opel traditioneel een sterkere positie in verkopen aan verhuurbedrijven en laten die nu net niet zo goed lopen of hun auto's niet gedekt hebebn door terugkoopverplichtingen. Auto's aan verhuurmaatschappijen gaan vooral in mei en juni geleverd worden.

Klinkt mooi, maar dan zou de terugval van Opel vergelijkbaar moeten zijn met die van VW. Je eerste en derde argument gaan immers ook op voor VW. Daar is de de vraag een stuk minder sterk teruggevallen.
De sterke terugval van Opel zou ook wat te maken kunnen hebben met alle onzekerheid over de toekomst van merk. Daarover is in Mei nogal wat over gepubliceerd.
 
jalberda zei:
De sterke terugval van Opel zou ook wat te maken kunnen hebben met alle onzekerheid over de toekomst van merk. Daarover is in Mei nogal wat over gepubliceerd.

Weet ik niet, want in Duitsland doet Opel het prima met de verkoop van nieuwe auto's (waarschijnlijk mede dank zij de slooppremie).
 
speedtouch zei:
jalberda zei:
GPS_wegkwijt zei:
De sterke terugval van Opel zou ook wat te maken kunnen hebben met alle onzekerheid over de toekomst van merk. Daarover is in Mei nogal wat over gepubliceerd.

Weet ik niet, want in Duitsland doet Opel het prima met de verkoop van nieuwe auto's (waarschijnlijk mede dank zij de slooppremie).

@speedtouch: svp juist quoten. Nu lijkt het alsof ik dit aangegeven heb als reden, terwijl het juist jalberda is die dit schrijft.
 
GPS_wegkwijt zei:
speedtouch zei:
jalberda zei:
GPS_wegkwijt zei:
De sterke terugval van Opel zou ook wat te maken kunnen hebben met alle onzekerheid over de toekomst van merk. Daarover is in Mei nogal wat over gepubliceerd.

Weet ik niet, want in Duitsland doet Opel het prima met de verkoop van nieuwe auto's (waarschijnlijk mede dank zij de slooppremie).

@speedtouch: svp juist quoten. Nu lijkt het alsof ik dit aangegeven heb als reden, terwijl het juist jalberda is die dit schrijft.

Sorry, zal even kijken of ik het kan wijzigen.
 
jalberda zei:
GPS_wegkwijt zei:
Je bent op het juiste spoor, maar nog niet op het eindstation. Wat meer achtergrond dan

Automobiel fabrikanten hebben allemaal hun produktie drastisch teruggeschroefd (minder shifts, kortere duur etc) om gevolgen van crisis op te vangen. Als dan ineens blijkt dat er een extra vraag komt (door bijv. een slooppremie die in Dld boven verwachting resultaten heeft) kan men niet van de ene op andere dag de produktie verhogen (zelfs overtime moet door de vakbonden afgetekend worden en om overtijd door te voeren terwijl men mensen gaat ontslaan is niet echt iets dat geaccepteerd wordt). Naast niet kunnen is het soms ook niet willen als het maar een tijdelijke impuls is en dan worden de leveringen vooruit geschoven.

Als je de cijfers van april naast die van mei legt zie je dat er wel een hele grote teruggang is voor de genoemde modellen. Agila verkoopt in mei bijna hetzelfde als in april, maar Corsa, Meriva, Astra en Zafira doen van de ene op de andere maand nog maar 50%. De redenen die jij aangeeft omtrent concurrentie positie in segmenten spelen mee, maar niet van de ene op de andere dag, dat zijn langere processen.

Daarnaast hebben VW en Opel traditioneel een sterkere positie in verkopen aan verhuurbedrijven en laten die nu net niet zo goed lopen of hun auto's niet gedekt hebebn door terugkoopverplichtingen. Auto's aan verhuurmaatschappijen gaan vooral in mei en juni geleverd worden.

Klinkt mooi, maar dan zou de terugval van Opel vergelijkbaar moeten zijn met die van VW. Je eerste en derde argument gaan immers ook op voor VW. Daar is de de vraag een stuk minder sterk teruggevallen.
De sterke terugval van Opel zou ook wat te maken kunnen hebben met alle onzekerheid over de toekomst van merk. Daarover is in Mei nogal wat over gepubliceerd.


Opel heeft, mede door perikelen rondom GM/Opel, de produktiecapaciteit sinds midden vorig jaar en later nog eens aan einde van vorig jaar sterk gereduceerd. Dit is een feit. Opel heeft meer reductie doorgevoerd dan VW door financiele noodzaak (en geen afzet alternatieven voor overcapaciteit zoals VW wel heeft/had). Ook een feit. Het verhogen van de vraag naar modellen in o.a. Duitsland heeft voor Opel meteen leveringsproblemen tot gevolg, terwijl VW nog wat ruimte heeft.

Voor wat betreft de leveringen aan verhuurbedrijven. Het heeft grotere invloed op Opel in Nl dan voor VW aangezien een van de coordinerende dealers (die de afhandeling van enkele duizenden auto's regelde) onderdeel uitmaakte van Kroymans en die is op de fles gegaan. De terugkoop en de levering van nieuwe wagens is daardoor een probleem.

Natuurlijk speelt de publiciteit omtrent Opel een rol in het consumentenvertrouwen en aanschafintenties voor een Opel, maar aangezien het meeste daarvan in mei in de pers kwam is het onwaarschijnlijk dat dit meteen al in mei registraties zichtbaar is geworden (betekent ook dat klap nog moet komen ?), het zou moeten betekenen dat er zo ongeveer een algehele kopersstaking is geweest.
 
Code:
[b]     0   100.0%      192    V     Totaal[/b]
     1    29.2%       56    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    19.3%       37    V     Volkswagen Transporter
     3    14.6%       28    V     Ford Transit
     4     7.8%       15    V     Fiat Ducato
     5     5.7%       11    V     Volkswagen Crafter
     6     5.2%       10    V     Opel Vivaro
     7     4.2%        8    V     Renault Trafic
     8     4.2%        8    V     Mercedes-Benz Vito
     9     3.1%        6    V     Fiat Scudo
    10     1.6%        3    V     Mercedes-Benz Viano
    11     1.6%        3    V     Citroen Jumper
    12     1.0%        2    V     Volkswagen California
    13     0.5%        1    V     Peugeot Boxer
    14     0.5%        1    V     Hyundai H200
    15     0.5%        1    V     Citroen Jumpy
    16     0.5%        1    V     Chevrolet Express
    17     0.5%        1    V     Chevrolet Chevy Van
[hr][b]     0   100.0%      204   T3     Totaal[/b]
     1    15.2%       31   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     2    14.7%       30   T3     BMW X5
     3    11.3%       23   T3     Mazda Cx-9
     4     9.3%       19   T3     Lexus RX
     5     9.3%       19   T3     BMW X6
     6     8.3%       17   T3     Volvo XC90
     7     6.4%       13   T3     Land Rover Range Rover
     8     5.9%       12   T3     Porsche Cayenne
     9     3.9%        8   T3     Land Rover Discovery
    10     3.9%        8   T3     Audi Q7
    11     3.4%        7   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    12     2.0%        4   T3     Jeep Grand Cherokee
    13     1.5%        3   T3     Toyota Land Cruiser
    14     1.0%        2   T3     Volkswagen Touareg
    15     1.0%        2   T3     Nissan Murano
    16     1.0%        2   T3     Mitsubishi Pajero
    17     1.0%        2   T3     Mazda CX-7
    18     0.5%        1   T3     Infiniti Fx
    19     0.5%        1   T3     Dodge Durango
[hr][b]     0   100.0%     1108   T2     Totaal[/b]
     1    15.3%      169   T2     Volkswagen Tiguan
     2    12.5%      139   T2     Audi Q5
     3     8.8%       97   T2     Chevrolet Captiva
     4     7.2%       80   T2     Toyota RAV4
     5     6.9%       77   T2     Volvo XC60
     6     5.2%       58   T2     Mercedes-Benz GLK
     7     5.0%       55   T2     Mitsubishi Outlander
     8     4.4%       49   T2     Suzuki Grand Vitara
     9     4.3%       48   T2     Hyundai Tucson
    10     4.0%       44   T2     Jeep Patriot
    11     3.4%       38   T2     Hyundai Santa Fe
    12     3.3%       37   T2     Renault Koleos
    13     2.9%       32   T2     Ford Kuga
    14     2.7%       30   T2     Honda CR-V
    15     2.4%       27   T2     Subaru Forester
    16     2.3%       25   T2     BMW X3
    17     2.2%       24   T2     Opel Antara
    18     2.1%       23   T2     Peugeot 4007
    19     1.1%       12   T2     Land Rover Freelander
    20     1.0%       11   T2     Citroen C-crosser
    21     0.7%        8   T2     Nissan X-Trail
    22     0.6%        7   T2     Kia Sportage
    23     0.6%        7   T2     Jeep Compass
    24     0.5%        6   T2     Jeep Cherokee
    25     0.2%        2   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    26     0.2%        2   T2     Jeep Wrangler
    27     0.1%        1   T2     Kia Sorento
[hr][b]     0   100.0%      485   T1     Totaal[/b]
     1    48.0%      233   T1     Toyota Urban Cruiser
     2    29.9%      145   T1     Suzuki SX4
     3     8.5%       41   T1     Daihatsu Terios
     4     8.2%       40   T1     Fiat Sedici
     5     4.1%       20   T1     Kia Soul
     6     1.0%        5   T1     Suzuki Jimny
     7     0.2%        1   T1     Lada Niva
[hr][b]     0   100.0%      279   P3     Totaal[/b]
     1    25.4%       71   P3     Renault Espace
     2    21.5%       60   P3     Ford S-MAX
     3    16.8%       47   P3     Ford Galaxy
     4    11.1%       31   P3     Seat Alhambra
     5     8.2%       23   P3     Peugeot 807
     6     5.4%       15   P3     Mitsubishi Grandis
     7     3.6%       10   P3     Citroen C8
     8     3.6%       10   P3     Chrysler Voyager
     9     2.2%        6   P3     Hyundai Trajet
    10     1.1%        3   P3     Volkswagen Sharan
    11     1.1%        3   P3     Lancia Phedra
[hr][b]     0   100.0%     1952   P2     Totaal[/b]
     1    17.5%      342   P2     Citroen C4 Picasso
     2    10.6%      207   P2     Volkswagen Touran
     3    10.1%      197   P2     Toyota Corolla Verso
     4     9.5%      185   P2     Toyota Verso
     5     8.6%      167   P2     Ford C-MAX
     6     8.5%      165   P2     Renault Scenic
     7     6.8%      133   P2     Volkswagen Golf Plus
     8     6.4%      125   P2     Seat Altea
     9     5.7%      111   P2     Peugeot 3008
    10     5.3%      103   P2     Opel Zafira
    11     4.0%       79   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    12     2.5%       48   P2     Mazda 5
    13     2.1%       41   P2     Dodge Journey
    14     1.7%       34   P2     Citroen Xsara Picasso
    15     0.3%        5   P2     Chevrolet Tacuma
    16     0.2%        4   P2     Honda FR-V
    17     0.2%        3   P2     Chrysler PT Cruiser
    18     0.1%        2   P2     Kia Carens
    19     0.1%        1   P2     Ford Focus C-MAX
[hr][b]     0   100.0%      899   P1     Totaal[/b]
     1    28.6%      257   P1     Ford Fusion
     2    19.0%      171   P1     Citroen C3 Picasso
     3    17.1%      154   P1     Nissan Note
     4    10.7%       96   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     5     9.3%       84   P1     Opel Meriva
     6     8.0%       72   P1     Renault Modus
     7     4.4%       40   P1     Hyundai Matrix
     8     1.3%       12   P1     Skoda Roomster
     9     0.8%        7   P1     Peugeot 1007
    10     0.7%        6   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      298    L     Totaal[/b]
     1    30.2%       90    L     Citroen Berlingo
     2    21.5%       64    L     Renault Kangoo
     3    16.4%       49    L     Volkswagen Caddy
     4    14.1%       42    L     Peugeot Partner
     5     9.7%       29    L     Fiat Doblo
     6     5.0%       15    L     Fiat Fiorino
     7     2.7%        8    L     Opel Combo
     8     0.3%        1    L     Fiat Qubo
[hr][b]     0   100.0%      216    K     Totaal[/b]
     1    84.7%      183    K     Toyota Iq
     2    15.3%       33    K     Smart Fortwo
[hr][b]     0   100.0%       40    H     Totaal[/b]
     1    67.5%       27    H     Porsche 911
     2    15.0%        6    H     Nissan GT-R
     3     5.0%        2    H     Maserati Granturismo
     4     2.5%        1    H     Mercedes-Benz SL
     5     2.5%        1    H     Ferrari California
     6     2.5%        1    H     Chevrolet Corvette
     7     2.5%        1    H     Bentley Continental GT
     8     2.5%        1    H     Aston Martin DBS
[hr][b]     0   100.0%      110    G     Totaal[/b]
     1    26.4%       29    G     BMW Z4
     2    25.5%       28    G     Audi TT
     3    13.6%       15    G     Mazda MX-5
     4    10.0%       11    G     Mercedes-Benz SLK
     5     9.1%       10    G     Porsche Boxster
     6     7.3%        8    G     Opel GT
     7     4.5%        5    G     Daihatsu Copen
     8     1.8%        2    G     Porsche Cayman
     9     0.9%        1    G     Lotus Exige
    10     0.9%        1    G     Ford Mustang
[hr][b]     0   100.0%       38    F     Totaal[/b]
     1    73.7%       28    F     BMW 7-serie
     2    13.2%        5    F     Mercedes-Benz S-klasse
     3     5.3%        2    F     Volkswagen Phaeton
     4     5.3%        2    F     Audi A8
     5     2.6%        1    F     Maserati Quattroporte
[hr][b]     0   100.0%     1211    E     Totaal[/b]
     1    43.9%      532    E     Volvo V70
     2    21.0%      254    E     Audi A6
     3    15.7%      190    E     Mercedes-Benz E-klasse
     4    10.2%      123    E     BMW 5-serie
     5     6.6%       80    E     Volvo S80
     6     0.7%        8    E     Chrysler 300C
     7     0.5%        6    E     Mercedes-Benz CLS
     8     0.5%        6    E     Lexus GS
     9     0.3%        4    E     Citroen C6
    10     0.2%        3    E     BMW 6-serie
    11     0.2%        2    E     Jaguar XF
    12     0.1%        1    E     Saab 9-5
    13     0.1%        1    E     Renault Vel Satis
    14     0.1%        1    E     Honda Legend
[hr][b]     0   100.0%     4368    D     Totaal[/b]
     1    13.6%      596    D     Volkswagen Passat
     2    13.5%      590    D     Opel Insignia
     3    12.5%      547    D     Ford Mondeo
     4     8.5%      373    D     Audi A4
     5     7.9%      346    D     Toyota Avensis
     6     7.1%      311    D     BMW 3-serie
     7     6.0%      264    D     Citroen C5
     8     4.7%      207    D     Renault Laguna
     9     4.2%      182    D     Mercedes-Benz C-klasse
    10     3.6%      157    D     Skoda Superb
    11     3.3%      142    D     Volvo V50
    12     3.3%      142    D     Mazda 6
    13     2.6%      112    D     Audi A5
    14     1.6%       68    D     Peugeot 407
    15     1.4%       62    D     Volvo S60
    16     1.0%       45    D     Seat Exeo
    17     1.0%       43    D     Volvo C70
    18     0.9%       41    D     Volvo S40
    19     0.5%       24    D     Chevrolet Epica
    20     0.5%       20    D     Honda Accord
    21     0.4%       17    D     Lexus IS
    22     0.3%       14    D     Subaru Legacy
    23     0.3%       14    D     Saab 9-3
    24     0.3%       13    D     Opel Vectra
    25     0.2%        8    D     Fiat Croma
    26     0.1%        5    D     Mercedes-Benz CLK
    27     0.1%        5    D     Hyundai Sonata
    28     0.1%        5    D     Dodge Avenger
    29     0.1%        5    D     Chrysler Sebring
    30     0.1%        5    D     Alfa Romeo 159
    31     0.1%        3    D     Mercedes-Benz CLC
    32     0.0%        1    D     Nissan Primera
    33     0.0%        1    D     Infiniti G
[hr][b]     0   100.0%     7155    C     Totaal[/b]
     1    14.9%     1065    C     Honda Civic
     2    13.0%      928    C     Volkswagen Golf
     3     9.9%      709    C     Ford Focus
     4     9.2%      658    C     Nissan Qashqai
     5     6.2%      443    C     Renault Megane
     6     5.6%      399    C     Audi A3
     7     5.3%      382    C     Toyota Prius
     8     5.3%      377    C     Peugeot 308
     9     4.5%      321    C     Skoda Octavia
    10     4.5%      320    C     Opel Astra
    11     3.5%      250    C     BMW 1-serie
    12     3.4%      243    C     Honda Insight
    13     2.5%      176    C     Toyota Auris
    14     1.8%      126    C     Volvo C30
    15     1.6%      115    C     Seat Leon
    16     1.5%      109    C     Hyundai i30
    17     1.3%       94    C     Citroen C4
    18     1.3%       93    C     Mazda 3
    19     1.0%       69    C     Volkswagen Scirocco
    20     0.9%       63    C     Volkswagen Jetta
    21     0.6%       46    C     Fiat Bravo
    22     0.6%       42    C     Lancia Delta
    23     0.4%       30    C     Volkswagen Eos
    24     0.3%       22    C     Toyota Corolla
    25     0.3%       21    C     Mitsubishi Lancer
    26     0.2%       13    C     Kia Ceed
    27     0.2%       12    C     Dodge Caliber
    28     0.1%        8    C     Volkswagen New Beetle
    29     0.1%        6    C     Subaru Impreza
    30     0.1%        6    C     Chevrolet Cruze
    31     0.1%        4    C     Peugeot 307
    32     0.1%        4    C     Chevrolet Lacetti
    33     0.0%        1    C     Chevrolet Nubira
[hr][b]     0   100.0%     5694    B     Totaal[/b]
     1    15.4%      878    B     Ford Fiesta
     2     9.1%      520    B     Peugeot 207
     3     9.0%      511    B     Toyota Yaris
     4     7.7%      439    B     Renault Clio
     5     7.1%      402    B     Seat Ibiza
     6     6.4%      363    B     Suzuki Swift
     7     5.7%      325    B     Hyundai i20
     8     4.4%      249    B     Volkswagen Polo
     9     4.3%      245    B     Opel Corsa
    10     3.8%      214    B     Fiat Punto
    11     3.6%      203    B     Mitsubishi Colt
    12     3.6%      203    B     Mini Mini
    13     3.4%      195    B     Skoda Fabia
    14     3.0%      168    B     Peugeot 206
    15     1.7%       99    B     Honda Jazz
    16     1.6%       93    B     Mazda 2
    17     1.6%       89    B     Citroen C3
    18     1.4%       79    B     Daihatsu Sirion
    19     1.4%       77    B     Dacia Logan
    20     1.3%       76    B     Nissan Micra
    21     1.2%       70    B     Chevrolet Aveo
    22     1.2%       68    B     Dacia Sandero
    23     0.4%       21    B     Opel Tigra
    24     0.3%       19    B     Alfa Romeo Mito
    25     0.3%       17    B     Hyundai Getz
    26     0.2%       14    B     Subaru Justy
    27     0.2%       14    B     Hyundai Accent
    28     0.2%       13    B     Citroen C2
    29     0.2%       12    B     Seat Cordoba
    30     0.1%        7    B     Lancia Ypsilon
    31     0.1%        4    B     Kia Rio
    32     0.1%        4    B     Daihatsu Materia
    33     0.1%        3    B     Chevrolet Kalos
[hr][b]     0   100.0%     6376    A     Totaal[/b]
     1    22.4%     1427    A     Toyota Aygo
     2    11.8%      752    A     Citroen C1
     3    10.7%      684    A     Peugeot 107
     4    10.7%      680    A     Fiat Panda
     5    10.2%      651    A     Suzuki Alto
     6     9.0%      574    A     Fiat 500
     7     6.7%      426    A     Hyundai i10
     8     4.6%      293    A     Opel Agila
     9     4.0%      255    A     Ford Ka
    10     2.9%      185    A     Renault Twingo
    11     2.4%      154    A     Suzuki Splash
    12     1.5%       96    A     Daihatsu Cuore
    13     1.5%       94    A     Volkswagen Fox
    14     1.3%       85    A     Chevrolet Matiz
    15     0.2%       13    A     Kia Picanto
    16     0.1%        7    A     Daihatsu Trevis
 
De Infiniti G is met zijn lengte van 4.75 meter (Coupé 4.65) een concurrent van o.a. de BMW 3-serie, waar de auto dikwijls mee wordt vergeleken (ook in AutoWeek). De Infiniti FX is 4.85 meter lang en met zijn 3.7 V6 en 5.0 V8 motoren mijns inziens een volwaardige concurrent van de kortere M-klasse en op de millimeter nauwkeurig net zo lange X5. De Toyota Verso is de opvolger van de vorige Verso die ooit voluit Corolla Verso heette. Blijkbaar heeft AutoWeek deze naam tot de modelwisseling gehanteerd in de verkoopcijferlijsten, maar het is en blijft een concurrent van de Renault (Grand) Scénic, Opel Zafira, Citroën (Grand) C4 Picasso, Peugeot 5008 etc. De Chevrolet Cruze is de opvolger van de Nubira en is een concurrent van de Lancer, Corolla en Jetta en zou wat mij betreft dus een klasse omlaag mogen. Of de Mercedes G-klasse een klasse omhoog mag is een twijfelgeval, de korte variant valt qua maten in T2, maar qua prijzen en motoren in T3, terwijl de lange variant zowel qua maten als motoren in T3 hoort, maar dat is mijn mening.
Verder natuurlijk weer een prachtig lijstje!
Opvallend: de aloude Ford Fusion blijft zelfs na de komst van de nieuwe Fiesta goed verkopen en hield in mei alle concurrenten achter zich. De Toyota Urban Cruiser verkoopt ook beter dan ik had verwacht, ik zie 'm ook al best vaak rijden. Verder ben ik benieuwd of de Mégane eindelijk eens een groot succesnummer gaat worden als de prijzen van de vijfdeurs zijn verlaagd en de Estate leverbaar is. De Seat Exeo is nog geen succes, prijspakker Mazda CX-9 doet het relatief goed, de verkopen van de Daihatsu Materia zijn zowat stilgevallen, de Subaru Impreza verdient veel beter, de XC60 en (zeker deze maand) de Q5 doen het veel beter dan de GLK en ook de Mazda2, 3, 5 en 6 verdienen zeker op basis van hun testresultaten gewoon veel beter.
 
Wat me opvalt is dat:

- de Twingo de laatste tijd erg is teruggevallen.
- de 308 het veel minder goed doet dan zijn voorganger.
- de A3 sinds zijn facelift de laatste tijd veel beter verkoopt dan ooit.
- de Passat het oudste model in zijn segment is (van de belangrijke spelers) en nog steeds aan kop gaat in zijn segment.
 
Zal k de nieuwe auto's voortaan gewoon even aan jou doorgeven? Dan hoef je ook niet zo te zoeken ;)

Je wijzigingen zijn doorgevoerd.
 
grappig, die 2 verkochte Infiniti's staan dan allebei in mijn dorpke (Laren/Blaricum)
zal nog wel parallel import zijn van 2 is wel erg weinig, snik.
 
de drieling is nu al een paar jaar AFGETEKEND de numero uno in Nederland
wat een land hè, Neder(ig)land
 
111 Peugeot's 3008 - wordt 't toch nog leuk op de weg, met die amoebe op wielen
 
Volvo V70 is dik de # 1 in zijn klasse
verkoopt 2x zo goed als de # 2, Audi
 
Ook juniverkopen bieden geen hoop: -26%

Alhoewel er door de brancheverenigingen nog gehoopt was op een impuls door de sloopregeling blijven de verkopen van nieuwe auto’s ook in juni ruim onder het niveau van dezelfde maand in 2008: - 26 procent. Daarmee komt de totaalstand na zes maanden op een verlies van 26,2 procent, ofwel een terugloop met bijna 80 duizend auto’s. Een gevoelige klap voor de autodealers, temeer omdat ook de gemiddelde factuurwaarde per verkochte auto terugloopt.

Opvallend is dat de drie grootste merken – Volkswagen, Ford en Toyota – hun verlies enigermate weten te beperken. Dit in tegenstelling tot de subtoppers Peugeot, Opel en Renault, die harder dan de markt dalen. Van de volumemerken weet alleen Audi haar verkoopprestatie van vorig jaar te verbeteren. Verder doen ook enkele nichemerken, als Lancia, Infiniti en Lotus, betere zaken.

De voormalige Kroymansmerken Saab, Hummer, Cadillac en SsangYong leveren nauwelijks nog nieuwe auto’s af. Deels staan deze auto’s op last van bewindvoerders nog achter slot en grendel. Kia en Alfa Romeo lijken onder respectievelijk Koreaanse en Italiaanse fabrieksvleugels de draad weer op te pakken en kwamen in juni tot respectievelijk een kleine duizend en een kleine honderd afleveringen.

In juni was het vooral Ford dat flink aan het registeren was. Daarnaast probeerde ook Peugeot iets van het verloren terrein goed te maken. Marktleider Volkswagen zakte daarentegen sterk terug. Met nog zes maanden te gaan lijkt Ford de beste papieren in handen te hebben om als bestverkochte merk van 2009 te beлindigen. Vorig jaar nog eindigde Ford als tweede met zo’n tweeлnhalf duizend registraties achterstand op viervoudig winnaar Volkswagen.

01.07.2009



2009 2008 % +/- m.a. 2009 m.a. 2008
1 Volkswagen22.879 25.705 -11,0% 10,32 8,56
2 Ford 21.816 25.853 -15,6% 9,84 8,61
3 Toyota 21.069 22.925 -8,1% 9,51 7,64
4 Peugeot 17.173 24.849 -30,9% 7,75 8,28
5 Opel 14.447 25.517 -43,4% 6,52 8,50
6 Renault 12.045 22.524 -46,5% 5,44 7,50
7 Citroën 11.565 14.504 -20,3% 5,22 4,83
8 Audi 9.811 8.929 9,9% 4,43 2,97
9 Fiat 8.926 13.953 -36,0% 4,03 4,65
10 Hyundai 8.165 10.695 -23,7% 3,68 3,56
totale markt221.6 300.226 -26,2%
 
Juni cijfers zijn onbevestigd (kon best nog wel eens verschillen)

merken Top 50: personenautoregistraties
periode: juni versus mei
juni mei juni mei
jun. mei 2009 2009 2009 2009
'09 '09 aantal aantal perc. perc.
1 2 Ford 3.618 3.015 10,11% 8,42%
2 4 Peugeot 3.430 2.027 9,58% 5,66%
3 1 Toyota 2.945 3.741 8,23% 10,45%
4 3 Volkswagen 2.417 2.649 6,75% 7,40%
5 6 Opel 2.209 1.722 6,17% 4,81%
6 8 Fiat 2.140 1.639 5,98% 4,58%
7 5 Citroën 2.121 1.888 5,92% 5,27%
8 7 Renault 1.907 1.695 5,33% 4,73%
9 11 Audi 1.402 1.325 3,92% 3,70%
10 13 Hyundai 1.347 1.043 3,76% 2,91%
11 12 Volvo 1.306 1.121 3,65% 3,13%
12 10 Suzuki 1.238 1.371 3,46% 3,83%
13 9 Honda 1.050 1.463 2,93% 4,09%
14 15 BMW 970 826 2,71% 2,31%
15 16 Mercedes-Benz 949 745 2,65% 2,08%
16 25 Kia 915 63 2,56% 0,18%
17 14 Nissan 771 906 2,15% 2,53%
18 19 Mazda 665 415 1,86% 1,16%
19 17 Seat 652 731 1,82% 2,04%
20 18 Škoda 589 686 1,65% 1,92%
21 23 Chevrolet 576 202 1,61% 0,56%
22 21 Daihatsu 512 235 1,43% 0,66%
23 20 Mitsubishi 400 296 1,12% 0,83%
24 24 Dacia 342 145 0,96% 0,41%
25 22 Mini 246 203 0,69% 0,57%
26 28 Lancia 101 58 0,28% 0,16%
27 32 Smart 91 33 0,25% 0,09%
28 35 Alfa Romeo ?? 24 0,22% 0,07%
29 26 Subaru 64 62 0,18% 0,17%
30 39 Jaguar 52 3 0,15% 0,01%
31 27 Dodge 44 59 0,12% 0,16%
32 31 Lexus 38 42 0,11% 0,12%
33 33 Land Rover 38 31 0,11% 0,09%
34 30 Porsche 34 51 0,09% 0,14%
35 29 Jeep 33 56 0,09% 0,16%
36 34 Chrysler 19 26 0,05% 0,07%
37 36 Saab 12 16 0,03% 0,04%
38 41 Infiniti 10 1 0,03% 0,00%
39 37 Chevrolet USA 8 4 0,02% 0,01%
40 41 Ferrari 4 1 0,01% 0,00%
41 37 Maserati 2 4 0,01% 0,01%
42 40 Lotus 2 2 0,01% 0,01%
43 41 Aston Martin 2 1 0,01% 0,00%
44 41 Bentley 2 1 0,01% 0,00%
45 41 Lada 2 1 0,01% 0,00%
46 - Donkervoort 1 0 0,00% 0,00%
47 - Cadillac 0 0 0,00% 0,00%
48 - Hummer 0 0 0,00% 0,00%
49 - Lamborghini 0 0 0,00% 0,00%
50 - SsangYong 0 0 0,00% 0,00%
totale markt 35.800 30.886

https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2006-2009.pdf
 
10 Infiniti's!
Het wordt ietsje pietsje mooier op de parkeerplaatsen van sommige vrije jongens....

Wat is Renault toch aan doen?
Kagoo, Twingo, Scenic, Megane, Laguna - ze verkopen maar matig
 
Jaguar is gelukkig ook weer terug na een aantal beroerde maanden door het faillissement van Kroymans. Zoals gezegd is ook Kia weer terug en direct met een nette zestiende positie. Ook Hyundai doet het goed, waarschijnlijk dankzij de i10 en i20. De verkopen van Mercedes-Benz zijn eindelijk weer flink gestegen, waarschijnlijk dankzij de nieuwe E-klasse. Audi blijft onverminderd populair, maar Volkswagen moet nu voor de tweede maand op rij óók (net als Renault en Opel) een forse veer laten, Ford en Toyota komen steeds dichterbij. Seat deed het ronduit waardeloos in juni, terwijl ook Skoda het matig blijft doen. In zo'n beetje alle Europese landen is Skoda populairder dan in Nederland. Peugeot, Mazda, Daihatsu en Dacia hadden een opvallend goede maand na een aantal zeer beroerde maanden.

@ Casanova: Natuurlijk is dat al het nieuwe model. Anders had de 7-serie sowieso wel ergens onderaan in zijn klasse gestaan.
 
Je ziet hoe sommige merken profiteren van de slooppremie: bijvoorbeeld Fiat op plaats 6, vlak onder Opel. Zo'n zelfde effect had de Duitse slooppremie ook voor de Italianen.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
@ Casanova: Natuurlijk is dat al het nieuwe model. Anders had de 7-serie sowieso wel ergens onderaan in zijn klasse gestaan.

Tsja, smaken verschillen, maar het leek mij zelf ook wel onwaarschijnlijk.
 
Ik snap overigens niet in welke klasse Peugeot zoveel meer auto's verkoopt dan Citroën. In de meeste klasses doet Citroën het beter, en in de overige ook niet zoveel slechter (cijfers mei).
 
@Daewoo-Chevrolet: Infiniti Ex en Ford Taurus

Code:
     1    23.1%       54    V     Ford Transit
     2    17.9%       42    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3    15.0%       35    V     Opel Vivaro
     4    10.3%       24    V     Volkswagen Transporter
     5     9.4%       22    V     Mercedes-Benz Vito
     6     3.8%        9    V     Volkswagen California
     7     3.4%        8    V     Renault Master
     8     2.6%        6    V     Renault Trafic
     9     2.6%        6    V     Fiat Scudo
    10     2.1%        5    V     Chevrolet Express
    11     1.7%        4    V     Mercedes-Benz Viano
    12     1.7%        4    V     Citroen Jumper
    13     1.3%        3    V     Nissan Primastar
    14     1.3%        3    V     Fiat Ducato
    15     1.3%        3    V     Citroen Jumpy
    16     0.9%        2    V     Volkswagen Crafter
    17     0.9%        2    V     Toyota Hi-Ace
    18     0.4%        1    V     Peugeot Expert
    19     0.4%        1    V     Peugeot Boxer
[hr][b]     0   100.0%      236   T3     Totaal[/b]
     1    14.4%       34   T3     Volvo XC90
     2    13.6%       32   T3     BMW X5
     3    11.0%       26   T3     Mazda Cx-9
     4    10.6%       25   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     5     9.3%       22   T3     Lexus RX
     6     7.6%       18   T3     BMW X Series
     7     6.8%       16   T3     BMW X6
     8     4.2%       10   T3     Land Rover Range Rover
     9     3.8%        9   T3     Porsche Cayenne
    10     3.8%        9   T3     Audi Q7
    11     2.5%        6   T3     Volkswagen Touareg
    12     2.5%        6   T3     Mazda CX-7
    13     2.1%        5   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    14     2.1%        5   T3     Infiniti Fx
    15     1.3%        3   T3     Toyota Land Cruiser
    16     1.3%        3   T3     Mercedes-Benz GL
    17     1.3%        3   T3     Land Rover Discovery
    18     0.8%        2   T3     Mitsubishi Pajero
    19     0.4%        1   T3     Nissan Murano
    20     0.4%        1   T3     Jeep Grand Cherokee
[hr][b]     0   100.0%     1376   T2     Totaal[/b]
     1    14.3%      197   T2     Chevrolet Captiva
     2    10.6%      146   T2     Audi Q5
     3     9.9%      136   T2     Kia Sportage
     4     9.3%      128   T2     Volvo XC60
     5     8.6%      118   T2     Renault Koleos
     6     6.8%       93   T2     Volkswagen Tiguan
     7     4.5%       62   T2     Mitsubishi Outlander
     8     4.3%       59   T2     Toyota RAV4
     9     4.3%       59   T2     Hyundai Tucson
    10     3.5%       48   T2     Ford Kuga
    11     3.3%       46   T2     Suzuki Grand Vitara
    12     3.1%       43   T2     Hyundai Santa Fe
    13     3.0%       41   T2     Mercedes-Benz GLK
    14     2.5%       35   T2     Nissan X-Trail
    15     2.1%       29   T2     Jeep Patriot
    16     1.7%       24   T2     Honda CR-V
    17     1.7%       23   T2     Subaru Forester
    18     1.7%       23   T2     Opel Antara
    19     1.6%       22   T2     Peugeot 4007
    20     1.5%       20   T2     Land Rover Freelander
    21     1.3%       18   T2     Citroen C-crosser
    22     0.1%        2   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    23     0.1%        1   T2     Jeep Wrangler
    24     0.1%        1   T2     Jeep Compass
    25     0.1%        1   T2     Jeep Cherokee
    26     0.1%        1   T2     Chevrolet HHR
[hr][b]     0   100.0%      679   T1     Totaal[/b]
     1    30.6%      208   T1     Kia Soul
     2    27.0%      183   T1     Toyota Urban Cruiser
     3    18.7%      127   T1     Suzuki SX4
     4    16.3%      111   T1     Daihatsu Terios
     5     4.7%       32   T1     Suzuki Jimny
     6     2.5%       17   T1     Fiat Sedici
     7     0.1%        1   T1     Lada Niva
[hr][b]     0   100.0%      375   P3     Totaal[/b]
     1    35.2%      132   P3     Ford S-MAX
     2    21.9%       82   P3     Ford Galaxy
     3    20.3%       76   P3     Renault Espace
     4     8.8%       33   P3     Seat Alhambra
     5     4.0%       15   P3     Peugeot 807
     6     3.5%       13   P3     Mitsubishi Grandis
     7     1.9%        7   P3     Citroen C8
     8     1.6%        6   P3     Chrysler Voyager
     9     1.3%        5   P3     Volkswagen Sharan
    10     1.3%        5   P3     Hyundai Trajet
    11     0.3%        1   P3     Lancia Phedra
[hr][b]     0   100.0%     2830   P2     Totaal[/b]
     1    17.0%      482   P2     Peugeot 3008
     2    13.8%      390   P2     Citroen C4 Picasso
     3     9.7%      275   P2     Renault Scenic
     4     9.4%      266   P2     Ford C-MAX
     5     7.2%      205   P2     Opel Zafira
     6     6.7%      189   P2     Toyota Corolla Verso
     7     6.6%      186   P2     Volkswagen Golf Plus
     8     6.0%      169   P2     Volkswagen Touran
     9     5.4%      153   P2     Toyota Verso
    10     5.2%      147   P2     Seat Altea
    11     4.7%      134   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    12     4.1%      115   P2     Mazda 5
    13     1.3%       36   P2     Citroen Xsara Picasso
    14     1.2%       35   P2     Dodge Journey
    15     0.9%       26   P2     Kia Carens
    16     0.3%        9   P2     Honda FR-V
    17     0.2%        7   P2     Chevrolet Tacuma
    18     0.1%        3   P2     Seat Toledo
    19     0.1%        2   P2     Chrysler PT Cruiser
    20     0.0%        1   P2     Ford Focus C-MAX
[hr][b]     0   100.0%      889   P1     Totaal[/b]
     1    26.4%      235   P1     Citroen C3 Picasso
     2    15.3%      136   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     3    14.4%      128   P1     Nissan Note
     4    13.2%      117   P1     Ford Fusion
     5    12.9%      115   P1     Opel Meriva
     6     7.1%       63   P1     Renault Modus
     7     6.7%       60   P1     Hyundai Matrix
     8     2.0%       18   P1     Lancia Musa
     9     1.5%       13   P1     Skoda Roomster
    10     0.4%        4   P1     Peugeot 1007
[hr][b]     0   100.0%      300    L     Totaal[/b]
     1    26.7%       80    L     Peugeot Partner
     2    19.0%       57    L     Citroen Berlingo
     3    18.7%       56    L     Renault Kangoo
     4    12.3%       37    L     Volkswagen Caddy
     5    11.7%       35    L     Fiat Doblo
     6     6.0%       18    L     Opel Combo
     7     5.7%       17    L     Fiat Fiorino
[hr][b]     0   100.0%      246    K     Totaal[/b]
     1    63.0%      155    K     Toyota Iq
     2    37.0%       91    K     Smart Fortwo
[hr][b]     0   100.0%        1    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        1    I     Bentley Continental Flying Spur
[hr][b]     0   100.0%       31    H     Totaal[/b]
     1    64.5%       20    H     Porsche 911
     2     9.7%        3    H     Nissan GT-R
     3     6.5%        2    H     Mercedes-Benz SL
     4     6.5%        2    H     Lotus Elise
     5     6.5%        2    H     Ferrari California
     6     3.2%        1    H     Ferrari 599
     7     3.2%        1    H     Aston Martin DBS
[hr][b]     0   100.0%      174    G     Totaal[/b]
     1    37.4%       65    G     BMW Z4
     2    27.0%       47    G     Mazda MX-5
     3    13.2%       23    G     Audi TT
     4    10.9%       19    G     Opel GT
     5     6.3%       11    G     Mercedes-Benz SLK
     6     1.7%        3    G     Hyundai Coupe
     7     1.1%        2    G     Porsche Cayman
     8     1.1%        2    G     Porsche Boxster
     9     1.1%        2    G     Daihatsu Copen
[hr][b]     0   100.0%       34    F     Totaal[/b]
     1    44.1%       15    F     BMW 7-serie
     2    20.6%        7    F     Audi A8
     3    14.7%        5    F     Jaguar XJ
     4    11.8%        4    F     Mercedes-Benz S-klasse
     5     5.9%        2    F     Maserati Quattroporte
     6     2.9%        1    F     Lexus LS
[hr][b]     0   100.0%     1415    E     Totaal[/b]
     1    37.4%      529    E     Volvo V70
     2    23.2%      328    E     Mercedes-Benz E-klasse
     3    19.4%      274    E     Audi A6
     4     9.7%      137    E     BMW 5-serie
     5     6.0%       85    E     Volvo S80
     6     2.5%       36    E     Jaguar XF
     7     0.6%        8    E     Citroen C6
     8     0.2%        3    E     Chrysler 300C
     9     0.2%        3    E     BMW 6-serie
    10     0.1%        2    E     Saab 9-5
    11     0.1%        2    E     Renault Vel Satis
    12     0.1%        2    E     Peugeot 607
    13     0.1%        2    E     Mercedes-Benz CLS
    14     0.1%        2    E     Lexus GS
    15     0.1%        1    E     Kia Opirus
    16     0.1%        1    E     Hyundai Grandeur
[hr][b]     0   100.0%     5387    D     Totaal[/b]
     1    15.3%      823    D     Opel Insignia
     2    14.0%      753    D     Ford Mondeo
     3    11.0%      591    D     Volkswagen Passat
     4     8.8%      476    D     Audi A4
     5     8.1%      439    D     Toyota Avensis
     6     8.0%      433    D     BMW 3-serie
     7     5.4%      293    D     Citroen C5
     8     4.3%      232    D     Renault Laguna
     9     4.1%      222    D     Volvo V50
    10     3.7%      198    D     Mazda 6
    11     2.9%      158    D     Mercedes-Benz C-klasse
    12     2.2%      121    D     Audi A5
    13     1.8%       97    D     Skoda Superb
    14     1.7%       94    D     Peugeot 407
    15     1.6%       88    D     Chevrolet Epica
    16     1.3%       68    D     Volvo S60
    17     1.2%       64    D     Volvo C70
    18     1.0%       55    D     Seat Exeo
    19     1.0%       53    D     Volvo S40
    20     0.4%       24    D     Opel Vectra
    21     0.3%       17    D     Mercedes-Benz CLC
    22     0.3%       15    D     Subaru Legacy
    23     0.2%       13    D     Lexus IS
    24     0.2%       11    D     Fiat Croma
    25     0.2%        9    D     Saab 9-3
    26     0.2%        9    D     Honda Accord
    27     0.1%        8    D     Chrysler Sebring
    28     0.1%        8    D     Alfa Romeo 159
    29     0.1%        5    D     Hyundai Sonata
    30     0.1%        3    D     Mercedes-Benz CLK
    31     0.1%        3    D     Alfa Romeo Brera
    32     0.0%        2    D     Jaguar X-type
    33     0.0%        2    D     Dodge Avenger
[hr][b]     0   100.0%     7014    C     Totaal[/b]
     1    10.8%      757    C     Volkswagen Golf
     2    10.6%      740    C     Ford Focus
     3    10.5%      736    C     Honda Civic
     4     8.3%      582    C     Peugeot 308
     5     7.3%      512    C     Nissan Qashqai
     6     5.7%      400    C     Renault Megane
     7     4.6%      326    C     Audi A3
     8     4.4%      311    C     Skoda Octavia
     9     4.4%      309    C     Opel Astra
    10     4.3%      305    C     Kia Ceed
    11     3.5%      246    C     Toyota Prius
    12     3.5%      245    C     BMW 1-serie
    13     2.8%      199    C     Honda Insight
    14     2.7%      187    C     Hyundai i30
    15     2.5%      176    C     Toyota Auris
    16     2.1%      149    C     Mazda 3
    17     1.7%      121    C     Volvo C30
    18     1.6%      110    C     Seat Leon
    19     1.5%      106    C     Chevrolet Cruze
    20     1.4%       97    C     Citroen C4
    21     1.2%       83    C     Fiat Bravo
    22     1.2%       82    C     Volkswagen Scirocco
    23     1.0%       67    C     Lancia Delta
    24     0.7%       49    C     Volkswagen Jetta
    25     0.6%       40    C     Mitsubishi Lancer
    26     0.3%       20    C     Volkswagen Eos
    27     0.2%       14    C     Toyota Corolla
    28     0.2%       13    C     Chevrolet Nubira
    29     0.1%        8    C     Chevrolet Lacetti
    30     0.1%        7    C     Dodge Caliber
    31     0.1%        5    C     Subaru Impreza
    32     0.1%        4    C     Alfa Romeo GT
    33     0.0%        3    C     Peugeot 307
    34     0.0%        2    C     Volkswagen New Beetle
    35     0.0%        1    C     Nissan Almera
    36     0.0%        1    C     Fiat Stilo
    37     0.0%        1    C     Alfa Romeo 147
[hr][b]     0   100.0%     6368    B     Totaal[/b]
     1    14.6%      929    B     Ford Fiesta
     2    10.6%      677    B     Peugeot 207
     3     6.8%      436    B     Opel Corsa
     4     6.8%      431    B     Hyundai i20
     5     6.6%      419    B     Toyota Yaris
     6     4.7%      297    B     Seat Ibiza
     7     4.4%      283    B     Peugeot 206
     8     4.4%      282    B     Volkswagen Polo
     9     4.4%      282    B     Mitsubishi Colt
    10     4.4%      279    B     Suzuki Swift
    11     4.3%      275    B     Fiat Punto
    12     3.8%      245    B     Mini Mini
    13     3.4%      216    B     Renault Clio
    14     3.2%      202    B     Dacia Sandero
    15     2.8%      180    B     Daihatsu Sirion
    16     2.6%      166    B     Skoda Fabia
    17     2.2%      140    B     Dacia Logan
    18     1.9%      124    B     Mazda 2
    19     1.3%       84    B     Chevrolet Aveo
    20     1.1%       72    B     Citroen C3
    21     1.1%       71    B     Honda Jazz
    22     1.0%       64    B     Alfa Romeo Mito
    23     1.0%       63    B     Nissan Micra
    24     0.7%       43    B     Kia Rio
    25     0.5%       33    B     Hyundai Getz
    26     0.3%       20    B     Subaru Justy
    27     0.3%       17    B     Hyundai Accent
    28     0.2%       15    B     Lancia Ypsilon
    29     0.1%        7    B     Seat Cordoba
    30     0.1%        5    B     Opel Tigra
    31     0.1%        4    B     Citroen C2
    32     0.0%        3    B     Daihatsu Materia
    33     0.0%        3    B     Chevrolet Kalos
    34     0.0%        1    B     Lada Kalina
[hr][b]     0   100.0%     7758    A     Totaal[/b]
     1    15.2%     1180    A     Peugeot 107
     2    13.3%     1034    A     Fiat Panda
     3    11.6%      903    A     Toyota Aygo
     4    11.5%      889    A     Citroen C1
     5     8.1%      632    A     Fiat 500
     6     8.0%      617    A     Suzuki Alto
     7     6.3%      492    A     Hyundai i10
     8     5.9%      458    A     Renault Twingo
     9     5.8%      448    A     Ford Ka
    10     3.6%      282    A     Chevrolet Matiz
    11     2.7%      209    A     Daihatsu Cuore
    12     2.5%      195    A     Opel Agila
    13     2.5%      193    A     Kia Picanto
    14     1.7%      133    A     Suzuki Splash
    15     1.1%       86    A     Volkswagen Fox
    16     0.1%        7    A     Daihatsu Trevis
 
Inderdaad!

Valt me op hoe goed de 3008 het doet! De Golf is ook weer marktleider in zijn segment, maar toch aardig terug gevallen in de modellenlijst. De Pand klimt flink omhaag door de acties bij Fiat. Denk dat de lijst nu iedere maand en verassing wordt ivm dergelijke acties.
 
Terug
Bovenaan