De middenarmsteun op je achterbank! waarom?

Guest
Op de achterbank van je auto, bij welk model je ook hebt( ik hou van sedans) zit sinds al zo'n 10 jaar standaard een middenarmsteun!!
Als je vier mensen in een auto vervoerd, oke, maar wat als je vijf mensen vervoerdt?
De middelste plek op de achtebank is nou niet echt leuk, en vooral comfortabel.
Wij zijn met z'n vijfen en hebben er nu last van, we rijden een grote vierdeurs sedan.
Zijn er merken waar dit een optie is of merken die het helemaal niet hebben?
En wat zou een optie zijn, misschien is een nieuwe achterbank creeeren wel wat, iemand ideeen?
(oh ja kom niet met een MPV en drie aparte stoelen enzo....)

Lang naar gezocht. Niet te vinden. Alleen Peugeot had vroeger een alternatief met de 307/308 sw. Meeste auto's zijn nou eenmaal 4+1. De armsteun waar je op zit en die in je rug pookt is één, de tunnel in de voetenbak is het andere probleem.

Wat is er vervelend aan dan ten opzichte van een achterbank waar het niet in zit?
Ik heb vaker in het midden op achterbanken gezeten.
Die plek is zelfs als je nog kind bent en een achterbank zonder middenarmsteun hebt. De meest onconfortabele en vervelende plek om te zitten in een auto.

Bij een sedan is die middenarmsteun vaak ook het skiluikje naar de kofferbak.
Dat is ook meestal de reden waarom ze erin zitten. Om het te vermommen als armsteun is dan gewoon praktisch ontwerpen.

Dat ding klapt toch weg? Ik snap het probleem niet zo.
In de 1-serie heb ik er sowieso geen, in de Prius wel en als deze opgeklapt is zou je niet eens weten dat 'ie er zit.

De meeste auto's zijn als vierpersoons ontworpen. Maar ook midden achterin zit je redelijk hoor, ook al zit er een wegklapbare armsteun. De enige auto die echt rot zit midden achterin is de eerste generatie Zafira.
Maar wat Probesh al aangeeft, zeker bij sedans zit er vaak een skiluik en dus armsteun.

Dat de middelste plek niet comfortabel is komt heus niet door de middenarmsteun, maar gewoon door de vorm van de bank (in de meeste gevallen dan). Een bank zonder middenarmsteun heeft gewoon dezelfde vorm, bij de ene auto beter geschikt voor 3 op een rij dan bij de andere.

Wil je fijn zitten dan heb je een grote MPV met 3 stoelen naast elkaar nodig.

nu een betere vraag. hoe vaak zie je meer dan 2 personen in een wagen??. bijna nooit.

ik kan je wek begrijpen. somige wagens hebben een harde midden armsteun. of de middelste zetel is bol( en de buitenste een soort kuip) maar echt waar. hoevaak zie je een andere wagen met meer dan 2 personen er in.

s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:
.

Heb je er zelf al eens een dagje gezeten?

Ik houd het nog geen half uur vol. De middelste plek is altijd wel een probleem. In kleinere auto's omdat er simpelweg niet voldoende ruimte is en in grotere auto's doordat het midden van de bank als de bult van een dromedaris is vormgegeven.

snelle willy zei:
nu een betere vraag. hoe vaak zie je meer dan 2 personen in een wagen??. bijna nooit.

ik kan je wek begrijpen. somige wagens hebben een harde midden armsteun. of de middelste zetel is bol( en de buitenste een soort kuip) maar echt waar. hoevaak zie je een andere wagen met meer dan 2 personen er in.

Met een gezin? Verassend vaak. Net weer terug van 5500 km met z'n vijven.

Twix zei:
Ik houd het nog geen half uur vol. De middelste plek is altijd wel een probleem. In kleinere auto's omdat er simpelweg niet voldoende ruimte is en in grotere auto's doordat het midden van de bank als de bult van een dromedaris is vormgegeven.

Inderdaad. Wij zijn ook al een poosje op zoek en het heeft me echt verbaasd dat zo'n beetje alle d klasse stations en suv's afgeschreven kunnen worden voor vijf personen op basis van de zitplek midden achterin.

Twix zei:
s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:
.

Heb je er zelf al eens een dagje gezeten?

Ik moet eerlijk toegeven; Ik zit er zelf nooit. Ik denk echter dat de vorm van de achterbank meer de boosdoener is dan die armsteun. Ik heb volgens mij ook auto's gehad zonder die armsteun waarbij toch ook een soort kuipvorming waarneembaar is op de achterbank.

Het is idd de vorm van de bank ipv de armsteun zelf.

en zoals hierboven aangegeven, er zit vaak een skiluik in verwerkt, dus hebben ze dat gelijk mooi weggewerkt. Wil je dat echt als volwaardige zitplek gebruiken, dan zit je toch echt aan een MPV vast. Omdat waarschijnlijk 99,9% van de sedan rijders zelden of nooit met zn vijfen in de auto zitten gaan autofabrikanten daar ook niets aan doen denk ik.

Enige wat je kunt doen is kijken of er auto's zijn die misschien net wat beter gevormd zijn zodat het beter zit, maar het blijft gewoon het 'extra zitje' in een auto.

Om maar wat reacties te beantwoorden:
Wij zijn een groot gezin, we bestaan uit 5 personen en trekken er in het weekend Amerikaans op uit.
Ik ben ook auto liefhebber en val op bepaalde auto's, er zijn ook auto's die niet te pruimen zijn en dat zijn dus de MPV'so_O
Kinderen worden groter en zwaarder, als je op de middelste plek zit is dat hard want er zit een midden armsteun in verwerkt.
Een ritje van 10 minuten is verwaarloosbaar, maar een ritje opa en oma van 1 uur is wel vervelend, zo vlak na de vakantie (Frankrijk 2 x 6 uren rijden) speelt dit weer een beetje op.
We rijden een BMW e60, dus groot genoeg.
Om nu iets anders te zoeken om deze reden....ja misschien ooit eens een suv. (honda/nissan ofzo)
Wil eigenlijk nog 3 jaartjes met deze wagen rond rijden.
En ja doordeweek zit er maar 1 persoon in.
Trouwens zijn ski luiken niet zooo jaren 90!

De middenarmsteunen in mijn Sierra en Focus zijn heerlijk zacht bekleed (zowel aan de onderkant [rugleuning] als aan de bovenkant [armsteun], die vormen dus echt het probleem niet

Het probleem zit in de zitting! op de zitplaatsen links en rechts in de bank wat dieper en extra zacht gevoerd, naar de buitenkanten van de zitplaatsen (en dus het midden) loopt dit op en neemt de voering af... waardoor het dus inderdaad wat harder zit en nog extra oncomfortabel door het hoge midden van de zitplaats en de 2 aflopende zijdes

Op de vraag waarom:
Omdat een armsteun in het midden gewoon wel fijn is, ben blij dat die er bij de Sierra voor standaard ook in zit en bij de Focus makkelijk te plaatsen was

Ik zat er vanmiddag op te letten, ik zat in een Hyundai sonata (sedan), die had het niet. Later in een grandeur die had het wel. Het bestaat dus wel. Maar je blijft gewoon die zittingen gevormd houden.

Ik denk dan gelijk aan een oude amerikaanse auto met zo'n grote bank.

Of als het een station moet zijn, zo'n Mercedes E-klasse combi of Volvo met 7 stoelen, maar of dat nu zo lekker is :T
213409.jpg

Matrastopper over de achterbankzitting leggen en dan nog een stuk schuimrubber aan een kort maken dat via de hoofdsteunpennen op de leuning 'valt' en e.e.a. zit misschien iets comfortabeler?

Wat ik me afvraag is dus dat dit helemaal geen optie meer is tegenwoordig. (betreft dan vierdeurs sedan)
Het word je gewoon standaard door je neus gedrukt, zelfs de taxi's (e-klasse) hebben zo'n in de weg ding.

Tja, daar is dus ooit de MPV voor uitgevonden. Drie identieke stoelen, geen middentunnel, veel hoofd- en beenruimte en bagage ruimte in overeenstemming met het aantal passagiers. Het kan zo logisch zijn.

Stif zei:
... van sedans) zit sinds al zo'n 10 jaar standaard een middenarmsteun!!...

10 jaar? Ik kan me niet anders herinneren dat dat een opklapbare midden armsteun en opbergvak zit. Als kleine gullwing bewaarde ik daar mijn lego al in :)

snelle willy zei:

ik kan je wel begrijpen. sommige wagens hebben een harde midden armsteun. of de middelste zetel is bol( en de buitenste een soort kuip) maar echt waar. hoe vaak zie je een andere wagen met meer dan 2 personen er in.
De slechtste vraag die je kan verzinnen, aangezien TS al aangaf met z'n 5en te zijn en dus er 3 personen op de achterbank mee moeten.
Maar als je geen MPV meer wil dan word het wel een stuk lastiger, behalve de zitting is ook vaak de been ruimte een probleem bij dit soort auto's een sedan kan mooi zijn maar iet geschikt voor 3 personen achterin.

Terug
Bovenaan