De iconische monoblock-velgen zijn terug!!!

BRG

Wegverkenner
Bron

Auto55.be zei:
[size=x-large]Mercedes monoblock-velgen zijn terug[/size]

161574-mercedes-amg-gt4-monobloc-rims.jpg

Er zijn doorheen de jaren wel wat legendarische velgendesigns de revue gepasseerd. Klassieke spaakvelgen van Borrani. De schijven met ronde gaatjes van Alfa Romeo, de driespaakswielen van Saab. Deze horen ook in het rijtje thuis: de monoblock-velgen van Mercedes-AMG.

Terug naar de nineties

161575-mercedes-c36-amg-monoblock.jpg

In feite waren het vijfspaaksvelgen, maar ze danken hun naam aan hun massieve bouw met een erg groot schotelvormig centraal gedeelte en vijf korte, brede spaken. Ze verschenen voor het eerst in 1994 op de AMG-versie van de toenmalige C-Klasse, de C36 AMG. Ze waren zelfs cruciaal voor het uiterlijk van die creatie. Die eerste officiële Mercedes-AMG (de tuner was pas een jaar eerder overgenomen door het merk met de ster) blonk immers vooral uit in discretie.

Te koop op AMG GT4

161573-mercedes-amg-gt4-monobloc-rims-images.jpg

Algauw waren monoblock-velgen ook te zien onder de E-Klasse en S-Klasse van weleer. De afgelopen decennia taande de populariteit ervan. Mode. Maar nu zijn ze terug. Ze stonden de jongste tijd al model voor velgen van enkele Maybach-producten, en nu zijn ze weer te zien bij AMG. Je kan ze bestellen op de AMG GT4. Ze zijn gemoderniseerd, want er zijn versies die grotendeels in zwart zijn uitgevoerd en varianten die blinken als chroom. Maar het belangrijkste is: de monoblock is terug. Je krijgt ze natuurlijk niet cadeau. In Duitsland moet je voor de zilverkleurige exemplaren 3.750 euro bijbetalen. De zwarte uitvoering is zelfs 4.340 euro duur. Belgische prijzen hebben we niet gevonden.

161572-mercedes-amg-gt4-monobloc-rims-2.jpg

De mooiste Mercedes-velgen ooit,
velgen waarvan ik steeds weer in vervoering sta als ik ze spot onder een of andere droombolide in de voorraad van Next Classics,
nu terug in een eigentijds jasje!!! (y)

Best tof! De zesspaaks die op de S600 standaard waren vallen ook wel onder deze categorie. Leuk spul!

Gaaf! Kan ik ook zeker waarderen.

Barri zei:
Best tof! De zesspaaks die op de S600 standaard waren vallen ook wel onder deze categorie. Leuk spul!

Ah ja daar zag ik er laatst nog een van rijden (geen S600 denk ik overigens), denk dat je deze bedoelt:

1.jpg

De 'Gullideckels' van Audi passen wat mij betreft ook wel in dit plaatje, love it or hate it.

2.jpg

had het gisteren al gelezen.

maar vind ze er niet mooier op worden.

de oude versies waren wel mooi. maar de nieuwe zijn spuug lelijk.

Prachtig. Zulk soort dichte wielen vond ik destijds ook al mooi onder de XJ220. Stonden er in Arnhem jarenlang 2 van:

1994-jaguar-xj220-ebay.jpg

Bentley heeft ook ooit zoiets gehad.

Deze velgen waren mooi onder de auto's uit hun eigen tijd die vaak ook rustig en krachtig gelijnd waren. Onder zo'n hysterisch misbaksel als de amg gt four door (alleen die naam al) verwordt het tot volstrekt misplaatste retrokitsch. Daar moet gewoon iets heul groots onder met veel te veel spaken, die je toch niet ziet omdat ze matzwart zijn.

DeeTwee zei:
Deze velgen waren mooi onder de auto's uit hun eigen tijd die vaak ook rustig en krachtig gelijnd waren. Onder zo'n hysterisch misbaksel als de amg gt four door (alleen die naam al) verwordt het tot volstrekt misplaatste retrokitsch. Daar moet gewoon iets heul groots onder met veel te veel spaken, die je toch niet ziet omdat ze matzwart zijn.

Mee eens. Mooie velgen, maar ze passen niet bij die auto.

Ik vind slechts enkele monoblock velgen mooi, meeste lijken mij teveel op wieldoppen.
Je hoeft er in ieder geval geen mooi setje remschijven en klauwen achter te hangen want die zie je toch niet...

Doe mij in ieder geval maar mooie open velgen van Rota of zo.:T

DeeTwee zei:

Goed verwoord inderdaad. (y)

@DeeTwee; precies mijn mening. Die monoblock velgen horen ook relatief klein te zijn (relatief dus, in die tijd waren ze groot) en wel groot te ogen zoals die eerste C AMG of Jaguar XJ220. Nu moeten het gigantische putdeksels zijn. Origineel vind ik prachtig maar de nieuwe weinig interessant.

Terug
Bovenaan