De Dude: BMW 535i (F11) - op vakantie!

Wat zou het onderhoud zijn van een Alpina? Meer dan gewoon een normale BMW met V8? Heb daar echt totaal geen beeld bij.

denk dat het vergelijkbaar is met een 550i. tenzij er heel specifieke alpina delen vervangen moeten worden en je gebonden bent aan OEM alpina delen zoals onderstel. sowieso denk ik dat gewoon regulier onderhoud qua olie, banden en remmen (geen ceramisch) nog wel te overzien valt. zulke auto's worden duur als er echt dingen stuk gaan, ook bij een 550i.

zoiets mag hier wel voor de deur worden gezet hoor. valt mij overigens ook altijd weer op hoe slecht de Duitsers auto's op de foto zetten. ook in het hogere segment een beperkt aantal foto's met een shabby achtergrond.

Haha deze ken ik inderdaad. Zo'n spec is echt wat ik zou willen muv pianolak sierlijsten. Dat is voor mij echt een no-go, maar dat kan je altijd nog aanpassen.

Je betaalt nog wel goede €10k aan BPM hierover. Al eens doorgerekend. Er staat een erg mooie te koop in NL, groen met donkerbruin interieur (Link naar advertentie) voor €65k uit 2017. 115k gelopen.

En klopt, die foto's zijn vaak echt ellendig genomen qua hoek, vooral en profile of vanaf de zijkant achter.

Weer een hoop leesplezier gehad aan je update. De F11 blijft een geweldige auto, wel een dure kostganger. Gek genoeg heb ik zelf nooit moeite om in de Z4 te investeren. Zo'n auto is het net als jouw 5-serie gewoon waard. Freude am Zahlen klopt dus wel.
Zo'n E39 is ook erg lekker. Maar helaas wordt de onderdelenvoorziening van die auto wel al problematisch.
Een groene Alpina is ook mijn absolute droomauto. In mijn geval dan 'slechts' een pre-LCI G21 B3 Touring. Zal wel bij dromen blijven verwacht ik.

Ja het zijn gewoon dure auto’s en zeker als ze beetje op leeftijd raken , zit er wel eens wat tegen. Het is m’n hobby die mij ook nog eens van A naar B brengt dus vind het niet zo erg mits het niet echt uit de hand loopt.

Tegelijkertijd wil ik een evt opvolger wel met minder km en als het kan BMW garantie.

Meer zelf doen helpt ook wel. Moet nog steeds sleutel cursus doen, maatje van mij is auto monteur dus zou prima samen kunnen. Moet het alleen wel gewoon een keer doen

Nog geen olieverbruik? Dat was bij mij destijds de reden om afscheid te nemen van mijn F11, er hing toen een reparatie van zo'n 8k boven mijn hoofd.

Nope helemaal niks. Geen druppel. Blok is ook overal schoon. Ik check dat elke maand eventjes.

Zwakke punt bij de N55 zescilinder is de klepdeksel (nou die is geweest) en her oliefilterhuis. Die laatste alleen echt als je er grof mee omgaat en dat doe ik niet. Voordeel van OFH is dat je m ook gewoon ziet zitten en aan de voorkant vh blok kan kijken of het schoon blijft.

Ik vervang ook elke 15,000 km m’n olie waardoor bijv het klepdeksel zeer snel was gesignaleerd.

Auto stond 2 dagen stil. Net gestart, gelijk weer melding "hoge accu ontlading" en bijv. spiegels die niet meer wilde uitklappen.

Grrrrr. Erg irritant. Zit dus gloednieuwe accu in en bij doormeten was er niks naar boven gekomen wat stroom zou lekken...

Iemand gedachtes?

Accu toevallig ergens gevallen/gestoten? Interne kortsluiting? Diode van gelijkrichter alternator defect? CV motortje wat "aan" blijft staan?

Jep en Jep .. garage nog niet gecontacteerd , na het weekeind maar.

Klote is dat het 100 km enkele reis rijden is en ik niet echt een agenda heb die het steeds toelaat. Kan het soms combineren met zakelijk bezoek maar recent meer in het noorden van het land

Lijkt me geen dynamo issue aangezien de specifieke melding. Aan de andere kant, elektrische problemen kunnen soms heel aparte en foutieve meldingen geven.

Heeft jouw auto comfort access? Zo ja, dan komt de accu storing mogelijk daar vandaan. Mijn F11 (528i uit 2013) heeft nl. hetzelfde probleem. Van één van de deurgrepen (deze hoorde ik klikken na het afsluiten van de auto) heb ik de stekker losgehaald waarna het probleem opgelost was. Helaas is het echter terug, een ander portier ‘klikt” nu ook bij het afsluiten. Oplossing zou zijn om alle deurgrepen te vervangen (kostbaar via BMW, setje via China niet op mijn kleur te krijgen), alternatief is om comfort access uit te programmeren.

Dank voor de tip, fijn!

Ben bekend met het probleem van comfort access. heb dat ook specifiek aangegeven bij de garage en daar leek niks te vinden te zijn.

Ik ga wel ff met m’n oor bij alle portieren om het echt uit te sluiten..

De voet veeg sensor is dus wel kaduuk, althans de module. Die kon volgens de garage echter niet het probleem veroorzaken omdat het zo’n zwak signaal is..

Het liefste had ik geen comfort access vanwege dit zwakke punt maar ook diefstalgevoeligheid en daarom allerlei verzwaarde ingrepen voor de verzekering zoals volg systeem en relay attack bescherming.

Ik vind de prijs voor nieuwe comfort access handgreep nog wel meevallen, €89:

Link naar Offenga

Ik heb alleen weer een specifieke kleur (mediterranblau) die niet in NL is geleverd op de 5 serie..

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Beut
Ik vind de prijs voor nieuwe comfort access handgreep nog wel meevallen, €89:

Link naar Offenga

Ik heb alleen weer een specifieke kleur (mediterranblau) die niet in NL is geleverd op de 5 serie..
Offenga ken ik, heb ik al eens wat besteld. De kleur is bij mij ook een issue, heb nl. Imperial Blau. Wellicht moet ik gewoon een set van 4 kopen en deze in de juiste kleur laten spuiten.

Jep denk dat dit voor mij, stel dit is de oorzaak, ook de enige keuze is.

BMW rechtstreeks -bijv via Ekris- wel serieus meer geld! En ook daar niet mijn kleur helaas :).

Als je dan toch die handgrepen vervangt (of laat vervangen), controleer dan ook de bedrading hiervan. Dit is vrijwel altijd marginaal uitgevoerd.

Enige tijd terug alweer, maar ik heb jaren auto's uit elkaar gehaald om gekke elektronische en elektrische fouten op te sporen waar dealers niet meer uitkwamen. Daarbij heb ik ook veel BMWs uit elkaar gehaald en het viel me op dat de onzichtbare bouwkwaliteit, met name kabels en aansluitingen, steeds marginaler werd. Een en ander zal ook te maken hebben met gewicht, want er ligt voor enkele kilometers aan kabel in de gemiddelde auto.

Enige tijd terug alweer, maar ik heb jaren auto's uit elkaar gehaald om gekke elektronische en elektrische fouten op te sporen waar dealers niet meer uitkwamen. Daarbij heb ik ook veel BMWs uit elkaar gehaald en het viel me op dat de onzichtbare bouwkwaliteit, met name kabels en aansluitingen, steeds marginaler werd. Een en ander zal ook te maken hebben met gewicht, want er ligt voor enkele kilometers aan kabel in de gemiddelde auto.
En alles met steeds kleinere stroompjes gaat werken en dan kan het draadje nòg dunner....

IMG-3263.jpg

Na maanden m’n auto weer eens gewassen en ook voor het eerst m’n winterset onderhanden genomen.

Dan kom je er ook achter hoe verschrikkelijk die zijn mishandeld haha. Mijn god, wat is dit droevig. Wordt een hele klus om te fixen

Vandaag in de weer geweest met aanhangwagen. Die elektrische trekhaak blijft zo’n onwijs fijne aanwinst. Verbaas mij elke keer weer hoe moeiteloos de funfer er aan kan trekken, je voelt muv de wind helemaal niks. Zo onwijs stabiele combinatie en bijna 600 nm koppel helpt aardig…

Iets positiefs. Ik was met de trekhaak bezig en kreeg opeens de achterklep vol tegen mijn hoofd aan. Huh? Knopje ingedrukt ? Nee dus..

De voet veeg sensor doet het weer ! Pijnlijke manier om erachter te komen haha.. scheelt wel weer €300 voor module en inlezen. Fijn dat het soms ook mee zit ;)

Verder ook echt zo blij dat ik vorige week m’n auto heb gewassen… Ergens in april weer nieuwe poging

IMG-3330.jpg

Laatst bewerkt:
Voo
IMG-3263.jpg

Na maanden m’n auto weer eens gewassen en ook voor het eerst m’n winterset onderhanden genomen.

Dan kom je er ook achter hoe verschrikkelijk die zijn mishandeld haha. Mijn god, wat is dit droevig. Wordt een hele klus om te fixen
Voor €500 ben je weer het mannetje. Wat een gedoe met die accu. Zitten er niet twee accu’s in?

Goh. Afgelopen week stond de auto tot twee keer toe langer dan 2 dagen stil , maar de storing rondom de accu is als sneeuw voor de zon verdwenen. Zat er nog een ‘restje’ storing te spoken wellicht ? :p De ‘klik’ hoor ik ook niet bij sluiten van de comfort access.

Ook de voetveeg sensor blijft helemaal naar behoren werken zonder dus het vervangen van de module.

Dus ja nogmaals fijn dat het soms ook mee zit ;)

Vandaag lange rit van 100 km heen en terug achter de rug. Met dit heerlijke zonnige winterweer een feestje. Lang stuk met een F11 M550D meegereden maar toen het gas erop ging bleef ik zeer verstandig 110 rijden. Het kriebelde wel :p benieuwd of de gekietelde 535i het M550D koppel monster kan bijhouden als je eenmaal op tempo bent.

M’n winterset bokt wel wat , na de wissel maar even kijken of ze nog recht zijn. Sowieso wil ik deze definitief gaan aanpakken , mooi klusje om op een rustige zondag middag te doen

Toch niet té ver naar het Oosten?
Ik reed vandaag langs een blauwe 5 op de A1 en dacht aan jou. Keek de chauffeur nog aan. Maar dat heeft geen enkele zin want wij kennen elkaar helemaal niet van gezicht. :ROFLMAO:
Hahaha nee iets voorbij Utrecht moest ik zijn. En als je mij had aangekeken was er denk icm de auto wel een lampje gaan branden en had ik denk wel gezwaaid, mits je met de tiguan was :D

Overigens is m’n auto nu weer meer bruin grijs dan blauw :p

Ik denk nog met weemoed terug aan de tijd dat ik met een NATO (RAF) kenteken rondreed in Duitsland en Nederland.

In Nederland kreeg je na geflitst te zijn nooit een boete, tenzij je op de snelweg 50km of meer te hard reed en buiten de bebouwde kom was het het geloof ik vanaf 40km/h; het was gewoon veel te kostbaar om via buitenlandse zaken en defensie onze kentekens te achterhalen via de Royal Air Force (Nederland heeft, in die tijd althans, meegelift op het systeem van de Engelse troepen in Duitsland; ik begreep van een collega van de marechaussee dat het heel veel moeite kostte om de eigenaar te achterhalen, omdat gezien de aanslagen van de IRA alles achter "slot en grendel" lag in het VK.
In Duitsland werd ik aangehouden na flink te hard gereden te hebben en kreeg ik een waarschuwing, omdat het te veel administratie zou opleveren. In Nederland heb ik in 7 jaar welgeteld één keer een boete gehad, toen ik bij een radarcontrole fysiek werd aangehouden met 27km te hard.....

En dan ook nog BTW/BPM vrij een auto kopen, geen wegenbelasting betalen en tanken voor 45 pfennig, terwijl in Nederland de benzine toen al 1,80 (gulden) kostte.
Dat was overigens ook te zien aan het wagenpark van de beroeps in Duitsland.....inclusief de mijne....

Korte update - banden!

Nou eindelijk een plekje weten te bemachtigen voor de wissel naar de winterbanden zomerbanden. :) Beetje laat dit jaar... Halverwege April worden ze eronder gezet. Gister reed ik op de A1 richting Amsterdam en in het kommetje naar de ring voelde ik de auto aan alle kanten zoeken. 18 graden met winterbanden is toch niet zo erg verstandig.

Hamvraag natuurlijk, welke zijn het geworden.... In navolging van anderen hier op Autoweek, maar ook de recente goede score in het Autoweekblad zelf...

...Zijn het de Hankook Ventus S1 Evo3 K127 geworden! BMW approved * codering en run-flat en EV-ready dus de band is stiller. Ik ben dus van mijn Michelin geloof afgestapt na ruim 10j alleen maar Michelin zomerbanden te hebben gereden. Prettige bijkomstigheid is dat ze ook best wat goedkoper zijn (€70 per band).

Heb ze besteld, komen volgende week binnen.

Verder ga ik morgen een setje dakdragers ophalen in Amsterdam tegen een erg leuk prijsje. Origineel BMW dakdragers voor de F11. Dit jaar voor het eerst (en voor het laatst!!!) met een dakkoffer ivm mijn huwelijk en de bruidsjurk die plat vervoerd moet worden.

Staat sowieso weer een meer uitgebreide update klaar maar ik moet nog even de foto's van m'n telefoon halen.

Goed weekend allen

Laatst bewerkt:
Toevallig net m'n bonus binnen :ROFLMAO:...

Maar nee rustig aan. Ik ben nog even aan het laten bezinken wat ik nu wil. M'n (soon-to-be) vrouw moet sowieso nieuwe auto dus dat maakt het wat eenvoudiger.

Dit is wel echt een prachtig exemplaar, al vind ik het hout dan weer niet mooi met het lichte interieur. De velgen zijn volgens mij van de G90 toch?

dat hout is ook niet helemaal mijn smaak, maar vind ik nog wel passen, fleurt het geheel wel wat op.
De velgen zou ik wisselen met wat traditioneels, geen idee of ze van de g90 zijn, als ik daar op zou gaan googlen krijg ik alleen die lelijke auto te zien, en daarvoor is het nog te vroeg. :D

Groen gaat nog, maar dat o o ik heb indisch gegeten gister diaree, geel bruine interieur zou ik me wat ongemakkelijk in voelen.

Dat groene interieur vind ik juist fantastisch. Dat hout niet zo maar na paar keer kijken vind ik het niet storend.

@MCW 84 eens, zou het zo kopen als ik de centjes had. Grappige trouwens @Gullwing is dat deze eerst in Nederland te koop stond en nu in Duitsland volgens mij. Dit is de allerláátste Alpina B5 touring die van de band is gerold namelijk en daarom in dit groen uitgevoerd.

Gave Alpina's hoor, en dit soort donkere groentinten vind ik op modellen als 5-series en E-klasses erg chique staan, het is een tijdje weggeweest (niet bij Alpina) maar je ziet het de laatste vijf jaar weer een stuk meer!

Bergwerff maakt op mij een sympathieke indruk, hebben doorgaans een mooi aanbod van originele met smaak samenstelde BMW's. Waar je dan wel voor betaalt uiteraard, maar dan heb je ook wat bijzonders. Vroeger was het een doodeenvoudig dealerbedrijf van BMW, niets bijzonders. Een familielid van mij kocht er vroeger ieder jaar een nieuwe BMW. Maar dit bedrijf heeft zichzelf duidelijk opnieuw uitgevonden in deze niche.

Terug
Bovenaan