De Dude: BMW 535i (F11) - op vakantie!

De Dude

Asfaltkampioen
IMG-1772.jpg

IMG-7689.jpg

IMG-7694.jpg

IMG-7695.jpg


Heel lang getwijfeld om een mijn auto voor tal van redenen, maar toch overstag gegaan. Grootste reden om te niet te doen was dat ik de lol in de site van Autoweek wel was verloren. Voor hen met een goed geheugen; ik had ook tweemaal een review van destijds de Tesla Model 3 Long Range (~80,000 km gereden) en de Model 3 Performance (~60,000 km gereden) maar ook die eraf gehaald na wat irritante privé berichtjes.

Aanzet

Goed, water under the bridge, mijn auto. Geen Tesla zoals velen wel weten, maar een BMW 5 serie met de zes-in-lijn zoals het heurt (vind ik dan). Waarom van een Tesla die in de bijtelling mij netto EUR 150 per maand kostte, naar een BMW 535i die alleen al EUR 400 aan brandstof naar binnen slurpt? En die Tesla beviel toch?

Ja. De Tesla beviel mij echt uitstekend en bood in zijn/haar vorm echt fijn rijvervoer en oprecht rijplezier. Tuurlijk, het haalt het niet bij de huidige maar het is ook gewoon een volledig andere auto. TOV de doorsnee 4 cilinder auto’s was het gewoon echt een fijn alternatief en heb ik er veel plezier mee gehad. 3x ook naar Italië gereden zonder centje pijn. Afgelopen jaar mistte we zelfs de, voor ons inmiddels met 2 kinderen, nostalgische stops. Het had iets erg ontspannends, om de 3u er even uit, luiers verschonen, plasje eruit, espresso en cornetti erin en de auto zat alweer te zeuren dat die van de laadpaal moest.

Maarja, ik ging van baan wisselen.. En er werd lastig gedaan rondom de overname van de Tesla ivm de fiscale waarde (>EUR 70k) en ook merkbeleid (VAG). Ik werd dat jaar echter ook 30 en had altijd tegen mezelf gezegd; Een vijf serie voordat ik 30 word.

Zoals aantal wel weten ben ik groot BMW Adept al vanaf m’n jeugd. Beetje tic van m’n vader, die reed E28, E34, E36 en een E39. Vooral de E34 was erg fraai; Oxford grun 535i sedan. Enfin, de F11 spookte al heel lang in mijn hoofd en was ook al actief op de BMW fora om veel te lezen en te verdiepen.

Jullie snappen m al.. Het werd een vijf serie ;). Stond sowieso vast een zes-in-lijn en een LCI. Dan is het lekker overzichtelijk; De 535i xdrive. Nadeel? Amper geleverd in NL maar ook in DE. Diesel was destijds de voorkeur en we zaten toen ook in de nasleep van een financiële crisis. Bovendien deed toen de Tesla Model S z’n intrede wat echt veel heeft gesnoept van 5 serie, A6 en E-klasse verkopers destijds.

Veel gezocht en was toen net vader van de tweede dus had ‘s nachts tijdens de voedingen ‘tijd over’ . Naast talloze pasta en Italiaanse gerechten video’s van vincenzo’s plate (en dan honger van al die beelden) scrolde ik ook steevast rond 3u ‘s nachts naar vijf series. Eisen:

  • 535i xdrive Touring
  • Adaptief onderstel
  • Comfort stoelen
  • Navi professional
  • HIFI pro
  • Niet zwart of grijs
  • Als het kan niet een zwart interieur
  • GEEN M pakket
  • Max 100,000 km
  • 2015, 2016 model
Succes… Stond er 1 in NL afwisselend te koop en 2-3 in Duitsland maar voldeden niet aan de criteria.


Uiteindelijk een gevonden in Tsjechië of al places. Schitterend Mediterranblau met Oyster bekleding en echt heel heel ruim in de opties. Dit moest m worden, maar ja particulier en Tsjechië. Gevoel zei nee. Na 1 mail met de eigenaar zei m’n gevoel echter gelijk ja. Eigenaar was nog meer BMW nerd dan ik en deelde direct alles via de mail. Tientallen pagina’s aan beurten, foto’s van de auto, etc.


Tweede eigenaar, eerste was BMW München, 105,000 km en geen schade. Wel aanrijding gehad, maar schade viel mee, foto’s gemaakt en ook garage rekeningen van BMW waar de auto uitvoerig is getest op chassis schade incl. Rapport dat dit niet het geval was. Ik was overtuigd. Een BMW dealer via een goede kennis benaderd om de auto op afstand door het BMW systeem te wringen (niet geheel legaal maar soit ;) ) en daar klopte elke factuur en km stand. Vliegtuig gepakt met mn vader, verzekering in NL geregeld op chassis, papieren in Tsjechië incl 14 daags kenteken op mijn naam en gaan met die banaan terug naar huis. Gelijk mooie stukken via Oost Duitsland terug gepakt, was een waanzinnige rit terug met MIJN vijf serie onder m’n hol. Erg mooi gevoel.


De auto
Een 535i dus in mediterranblau met oyster bekleding. Qua opties een paar hele fijne, zoals HIFI pro, verwarmde en geventileerde stoelen, sowieso de comfort stoelen natuurlijk, verwarmd M sport stuur, de 6WA semi digitale tellers, bordenherkenning, adaptieve cruise, adaptief onderstel, rijassistent systemen, camera systeem, wegklapbare OEM trekhaak incl trekhaakhulp, standkachel, bagageopbergpakket, DVD systeem voor de kinderen, panorama dak en Dashboard in volledig leder bekleed… Nieuw kostte die in de NL catalogus EUR 101k in 2016 in hoe die is samengesteld wat voor die tijd echt heel veel geld was voor een vijf serie.

Vooral de standkachel, geventileerde stoelen en het adaptieve onderstel zijn echt opties die ik never nooit meer niet zou willen hebben. Icm de geweldige comfort stoelen is het hiermee een waanzinnig fijne reisauto. De beste die ik ooit heb gereden (ben ook nog niet zo oud).

Wat er niet op zit is het heads-up display, de 360 camera en B&O geluidsysteem. De eerste is gek maar schijnt te maken te hebben met het lederen dashboard, voor mij niet erg daar ik altijd een gepolariseerde zonnebril draag. 360 camera vind ik ook niet erg maar de B&O had ik wel heel graag gewild daar ik heel graag naar muziek luister. De hifi pro (later HK) is echter prima, maar haalt het niet bij de Tesla.


Nu terugkijkend na 1.5 jaar en 40,000 km

Nu alweer 1.5 jaar later en stiekem wat meer km dan gedacht: Volledig verslaafd aan het rijden van de vijf serie, zowel de auto zelf als de klasse an sich. Het is een waanzinnig comfortabele reisauto die voor het hele gezin erg wordt gewaardeerd. Lange ritten gaan echt met twee vingers in de neus; Onderstel om comfort+, zet de comfort stoelen ietsje gekanteld met de bovenrug apart naar je toe, klap de kussentjes in de hoofdsteunen uit, Stoelverwarming of ventilatie aan met blik over die lange motorkap en je vreet echt kilometers en kilometers weg alsof het niks is.

Maar die paar momenten dat je m goed de sporen kan geven zijn echt waanzinnig. Die comfort stoelen even wat rechter omhoog, adaptief onderstel en aandrijflijn in sport en de auto krimpt voelbaar een paar cm om je heen en je rijdt plotsklaps in een drie serie. Scherp, vlezig sturend pakt het m sport stuur ontzettend lekker vast en met het gaspedaal diep ingetrapt trekt die als een gek naar rijbewijs kwijt snelheden. Standaard met 306pk ook geen stakker, maar er is stage 1 tuning erop gezet waardoor het vermogen rond de 370pk zit met bijna 600nm koppel. Ik heb nog nooit de vmax geprobeerd omdat ik op de autobahn tot nu toe met het gezin reed en ik dan niet harder ga dan 200.

Het was stiekem erg lekker om van Ingolstadt, waar we tussenovernachting hadden, naar omgeving Den Haag te rijden in minder dan 5.5u en ook nog eens even uit de auto waren geweest ;-). Gewoon honderden kilometers 200 op de cruise. Aanhaken bij de Porsches en Alpina’s en je zit in een lekker treintje met een fijne kruissnelheid ipv continu echt ‘beuken’.

In NL in de gewone normale toestanden rijd ik over het algemeen ~40 km enkele reis naar kantoor over bijna alleen maar snelweg en dan staat de auto altijd in comfort+. Dit is steevast cruise op 110 en met het verkeer mee.

Ik heb nog wel eens etentjes in de hoofdstad en rijd dan ‘s avonds of ‘s nachts laat naar huis met een ‘prettige snelheid’, maar helaas helaas sta ik na een behoorlijk forse snelheidsovertreding op scherp bij justitie en is het tegenwoordig ~10 km boven de vmax. Ben geen asociale rijder, rijd wel door waar de auto voor is bedoeld, maar voorlopig alleen even niet ;-)! Eigen schuld dikke bult.

De auto is verder ook enorm praktisch, wat je natuurlijk verwacht van een touring. Het apart te openen ruitje is geweldig (Shame on you BMW dat jullie dit hebben gekilled). Er gaat veel mee achterin, vooral onze Beagle die nu gewoon in een Bench achterin kan ipv voorin met al die haren is voor mij een verademing.

Binnenruimte is wel krap en denk ik niet veel meer dan een drie serie door de dikke comfort stoelen, deze nemen serieus veel ruimte in beslag; ik kan met mijn 1m92 niet achter mijzelf zitten. Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden… Is nou eenmaal met een BMW.

Voorin zit je fantastisch uiteraard, mijn vrouw vind het ook gewoon een hele fijne auto om mee onderweg te zijn zowel achter als naast het stuur.

Onderhoud en kosten
Onderhoud en kosten tot nu toe vallen mee, heb wel wat pech gevalletjes gehad rondom lekke band, kromme velg, parkeersensor die uitviel.

Auto was meer dan top onderhouden, met preventief luchtvering, 10-15k km oliewissel intervallen, ZF bak en differentieel bij 100k km gespoeld, altijd Michelin Pilot Sport banden etc.

Ik wissel zelf ook de olie om de 10-15,000 km en hou olieverbruik heel nauw in de gaten. De N55 motor is erg betrouwbaar, maar rondom klepdekselpakking en oliefilterhuis wil die nog wel eens wat lekken en dat komt op de riem eronder waardoor je die mogelijk je motor in trekt. Met de korte olie intervallen die ik hanteer voorkom je dat in principe maar toch.

Verder is de motor gevoelig voor de lagerschalen, maar alleen als de motor veelvuldig op z’n donder krijgt en niet goed warm wordt gereden wat bij mij niet het geval is. Kreeg ook complimenten van de BMW specialist in de staat waar die is.

Wat wel nadeel is, is dat rondom de F11 er wel wat kwaaltjes zijn die hinderlijk zijn en potentieel duur. De koplampen bijvoorbeeld lekken allemaal, ook die van mij.. Nog niet ernstig en poging gewaagd om ze eruit te krijgen zonder brug maar dat is schier onmogelijk met normale mensen handen. Wil dat echt vd zomer doen want nieuwe bi-xenon LED met bochtverlichting kost EUR 1300 per stuk excl. inbouw, als je ze al kan vinden…

Verder in het interieur wat zaken zoals sticky doorhandle en verkleurd leder op deurpaneel en een panoramadak wat kan lekken.

Plastic delen in het interieur zijn her en der matig. Zo waren bij mij na half jaar de ventilator roostertjes gescheurd en heb ik deze volledig zelf vervangen. Ook rondom de knoppen vd radio ontstaat er snel plastic moeheid met broze scheurtjes tot gevolg.

Niet BMW waardig..

Ik heb ook wat last van gekreukt leder; vorige eigenaar was ietsje zwaarder dan ik. Ik vind dat echt heel lelijk ook al weet ik dat het hoort bij lederen bekleding. Desalniettemin ben ik wel opzoek naar evt vervangen van het schuim in de stoelen en het leder opnieuw laten spuiten. Voor tips van anderen hoor ik het graag..

Qua onderhoud dus nu 3x olie wissel en vorig jaar ook gelijk bougies, interieur filter etc gedaan zodat het geheel lekker fris is.

Verder ook afgelopen december nieuwe remblokken voor.

Wat heb ik verder nog gedaan naast onderhoud:
  • Bij aanschaf heb ik er alarmklasse V inlaten bouwen, dit was verplicht voor de verzekering. Gelukkig had ik al alarm klasse III, dus was enkel volgsysteem er tegenaan. Tevens certificaten opnieuw laten uitdraaien, komende 3 jaar zoet.
  • 2x nieuwe achterbanden (Michelin Pilot sport pro 4 non-runflat) ivm lekke band na een behoorlijke put op de A15. Ook gelijk velgen naar de velgendokter gebracht omdat ze een tik hadden gehad.
  • 1x nieuwe winterband (Continental Wintercontact TS 850P)
  • Ik heb de auto vorig jaar laten detailleren en in de keramische coating gezet. Verder zelf ook de sierlijsten vd zomer aangepakt.
  • Heb het interieur volledig gereinigd en opnieuw gevoed met Gliptone (Zweer daar al jaren bij voor ledere producten). Dit doe ik 1x per jaar
  • Stuur volledig gereinigd, opnieuw gekleurd + gesealed met een set van colour lock
  • Wat kreukels uit het leder gekregen en het verkleurde leer opnieuw gekleurd + gesealed met een set van wederom colour lock
  • Ik heb het deurpaneel waar wat verkleuring zat (bekend probleem, ontstaat vaak al na 50,000 km) opnieuw gekleurd + gesealed met Colour Lock
  • Screen protector voor het navigatie scherm
  • Bescherming voor de airco / radio unit tegen krassen
  • Dashcam gemonteerd
  • Tevens heb ik de bochtenverlichting vervangen voor LED variant. Dit was het enige wat nog ouderwets H7 was, wat een enorme stijlbreuk was met de rest van de auto. Zelfs de mistlampen zijn gewoon OEM LED uitgevoerd. Gelukkig was dit eenvoudig aan te passen en met bimmercode de foutmelding eruit gecodeerd.
Over bimmercode gesproken, nog eea verder gecodeerd:
  • M logo bij start vh systeem
  • Vergrendeling USA geluid
  • Welkomst verlichting bij ontgrendelen
  • Achterlichten branden bij dagrijverlichting
  • Interieur LED sierlijsten ietsje feller
  • Spiegels inklappen bij 1sec vergrendelknop ingedrukt houden (BMW eigenaren weten dat dit altijd apart gaat)
  • Van binnen de elektrische achterklep dicht kunnen doen
  • Radio uit bij portier open (BMW eigenaren herkennen deze eigenaardigheid wel...)
  • En nog wat meer klein grut wat ik waarschijnlijk ben vergeten.

Onderhoudslijstje komend jaar los van de olie wissels:
  • Waterpomp en thermostaat preventief laten vervangen
  • Klepdekselpakking laten vervangen, die zweet wat maar nog niet problematisch. Wil dit wel vervangen hebben voordat ik in Juni weer naar Italië rijd.
  • Koplampen eruit , dicht sealen en ook opnieuw polijsten
  • Motorkap steenslag laten aanpakken en opnieuw spuiten
  • Nieuwe vloermatten
  • Kijken of we de verlichte instaplijsten kunnen opknappen. Daar zit wat corrosie op, wat je overigens op wat meer delen ziet waar plastic in zit zoals bijv. De rand van het BMW logo achter. Die instaplijsten zijn heel slecht verkrijgbaar en #(#*$( duur; EUR 250 per stuk !!
  • Panoramadak laten onderhouden. Iemand hier een goed adresje / tips voor om het evt zelf te doen?
  • Wintervelgen opknappen en opnieuw spuiten of gewoon een andere set online kopen. 18 inch valt mee en gaat voor ~€500 weg.
Verder wil ik ook kijken voor de XP software voor de ZF versnellingsbak en dan gelijk ook de sportflippers installeren. Ik heb deze OEM al liggen sinds de aanschaf maar nooit echt tijd gehad om dit te installeren. Het valt best mee en met de bimmercode app eenvoudig te coderen, maar het stuur eraf halen en gaten boren is iets waar ik niet zo’n fan van ben.

Er is wel een fijne website waar je een goede inschatting krijgt van de kosten bij een semi performance motor van BMW. Uurtarief is wel flink hoger dan mijn eigen specialist dus gok dat kosten ~10-20% lager liggen, maar het is wel een prettig overzicht die verassingen voorkomt :

Link naar mago automotive website voor N55 motor

En nu verder
Het kriebelt altijd hè… Dat is het vervelende eraan. Er zijn momenten dat ik instap en denk deze doe ik nooit meer weg, maar qua afschrijving enz is dat wat onhandig.

Het meest voor de hand liggende scenario is over 1.5-2j te kijken waar ik sta en dan evt in te ruilen op een G31 540i xdrive uit ~ 2022-2023 met de kop eraf. Ik merk dat de km stand waar ik deze auto heb gekocht en zal blijven rijden (100 - 190k) eentje is die toch wat onzekerheid geeft en daar ben ik niet zo’n fan van.

Ik schrik wel echt in positieve zin voor welk bedrag 535i‘s nu te koop staan. Er staat er eentje die drie jaar ouder is, 30k km meer gelopen en minder opties heeft voor MEER dan dat ik er 1.5j geleden voor heb betaald.. de F11 is gewild zoveel is duidelijk, heb ook op het BMW forum bericht gekregen of ik m wil verkopen.

Het alternatief
Ik kijk stiekem ook wel eens naar een 7 serie, maar vind mij daar echt nog veel en veel te jong voor (ben nu 31) en in zo’n auto kinderstoeltjes ziet er echt niet uit..

Als laatste is een Alpina B5 touring voor mij de ultieme droom auto.. Ik denk binnen 2-3j wel bereikbaar, maar vind het wel heel, heel veel geld voor een auto waar ik het potentieel nooit van pak. En als mijn vrouw hoort van die topsnelheid dan is het een resoluut “ben je niet goed bij je hoofd je bent al te vaak gepakt”. Maarja.. Het heeft zo iets magisch..

Goed, voorlopig is het allemaal beetje dromen want m’n vrouw is eerst aan de beurt voor een nieuwe auto en we gaan ook nog trouwen dus voorlopig blijf ik lekker doorrijden in de blauwe 535i. Zeker geen straf :) En dromen mag altijd…

Hou jullie op de hoogte..


Wat foto’s van het interieur
IMG-1686.jpg

IMG-1690.jpg


De oranje tellers blijven zo fijn
IMG-4834.jpg


Hier nog op tijdelijk kenteken en onderweg naar huis / bij m’n oude werkgever

IMG-1712.jpg
IMG-1733.jpg



IMG-1873.jpg


Lekkere autobahn blast ski vakantie strepen bij circuit Zandvoort.
IMG-3984.jpg


Een hobby is wijn en dus kom je op vakantie nog eens bij afgelegen wijn boertjes met kilometers onverharde weg

IMG-7996.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi apparaat! Ik snap dat je daar veel plezier van hebt. Ik ben gek op oyster dakota. Heb inmiddels de tweede met dat interieur alweer 4 jaar. Jouw auto had ik zo zelf kunnen samenstellen. Pracht!!
 
Mooi geschreven, ik had natuurlijk al wat foto’s gezien, blijft een ontzettend mooie auto en met een super aandrijflijn! Het kriebelt altijd om wat anders te kopen maar gewoon lekker deze blijven rijden! (y)
 
Mooi ding, zeker. Dit is wel mijn favoriete kleur denk ik. Herkenbare werkplek, ik heb nog het oude M-stuur.
Heb je nog een goed adresje voor onderhoud, de koplamp is bij mij ook lek.
 
Wat een geweldig ding, lijkt me echt een heerlijke auto. Configuratie is ook top. Maar twee Model S-en en een 5 serie op jouw leeftijd doe ik je niet na. Ik loop een paar jaar op je voor, maar kom nog niet echt boven 'Golf geld' uit ;)
 
Wat een fantastisch mooie auto, zeker in deze specificatie.
de F11 is gewild zoveel is duidelijk, heb ook op het BMW forum bericht gekregen of ik m wil verkopen.
Omdat het een van de laatste echt goed ontworpen BMW's is en zeker zoals die van jou is uitgevoerd.
 
@uwbuurman dank! Wat voor kleur lak heb jij op je 3 serie ? Ziet er uit als portimao? Dit is mijn tweede auto met lichte bekleding en bevalt uitstekend. Volgende zou ik toch wel graag bruin interieur willen, liefst tartufo individual maar das zoeken naar een speld in een hooiberg :).

Zoals ik m heb was ook hoe ik m destijds vaak configureerde in de BMW configurator alleen dan met tansanitblau. Mediterranblau is nooit geleverd in NL

@JL86 hehe kriebelt altijd maar hoef ik jou niet uit te leggen idd ;)

@Vorq Leuk! Ik ben nog steeds van plan het zelf te doen, daar het mits je een krik hebt echt niet heel lastig is. Het grootste nadeel is echter dat je de lamp 24u moet laten drogen. Er is wel een kerel in Oss die het doet, waarbij je jouw koplampen inlevert en hij er gerepareerde voor terug plaatst.

Voor onderhoud gaat mijn auto naar Gerrit Jonkers in waardenburg. Best een eind rijden voor mij maar tot nu toe een hele fijne BMW specialist en op aanraden van Autoweek reaguurder B0mmel.

Denk dat ze het daar wel willen doen. Het is ~5u arbeid gok ik en materiaal natuurlijk tientje aan kit. Je auto moet er alleen wel nachtje overnachten

@Barri merci! Geen model S hoor, een Model 3 en dat waren lease auto’s :)! Ik ben relatief vroeg begonnen met werken en de eerste jaren bewust heel hard doorgebuffeld.

@406c Dankjewel ! En helemaal eens :)
 
Laatst bewerkt:
Erg knappe auto en samenstelling!! - maar afgaande op de foto's is het interieur toch deels stof en zijn enkel de bolsters leer?
 
Perfecte combinatie van kleuren en opties.
We gaan je de Ketelapper van BMW noemen….. :ROFLMAO:

Prachtig blauw, kan alleen maar met Oyster. Helemaal goed. En ook het juiste stuur.
Als ik een 5-serie zou samenstellen……wellicht andere velgen…..maar da’s muggenziften. ;)
 
@Niseko Dank ! Nope is volleder, het lijkt denk zo vanwege het geperforeerde leder voor de stoel ventilatie.

@Rembrandt Haha ik heb wel denk ik, als ik ketelapper z’n Posts lees, dezelfde trekjes ;). En qua velgen ben ik ook wel op jacht naar iets anders, het liefst de individual velgen maar die zijn best lastig te verkrijgen.
 
Een Model 3 is ook niet verkeerd onder je 30e ;)
Ik begon met werken op m’n 21e en had ook leasers. Geld is toen voornamelijk naar het huis gegaan. En misschien ben ik ook geen BMW man. Hoe gaaf ook, ik ben te rationeel en ga dan voor hetzelfde geld voor een nieuwere Volkswagen met een ruimere uitrusting :)
De Ketelapper van de BMW’s is wel een passende term idd!
 
Hele mooie! Het verhaal over de prijzen is herkenbaar, afschrijving is de laatste jaren niet of nauwelijks sprake van geweest. Dat maakt wel dat een andere auto aanschaffen ook meer kost.
 
Wat een prachtig exemplaar!

Zoals in mijn topic regelmatig te lezen is heb ik een zwak voor de 5 serie (dat is met de komst van de huidige 5 aardig gedaald overigens). Als opvolger van de C-klasse was ik ook op zoek naar een F11 5-serie. Met bijna de zelfde eisen als jou; liever geen zwart wit of grijs exterieur en liefst geen zwart maar wit interieur (dus geen creme, waar het tapijt en kofferbak ook creme is). Maar wit dus. Liever geen M-sport. LCI, alleen keek ik naar de 4 cilinders met rwd. Maar je raad het al; niet te vinden. Zelfs met wat concessies echt niet te vinden. In duitsland stonden ze wel, maar allemaal diesels, die concessie wilde ik niet doen met de kilometers die ik maak. Uiteindelijk heb ik de Insignia gehaald wat stiekem ook best een hele fijne auto is, ruimer dan een 5-serie en voor je geld gewoon een veel jonger exemplaar, moderner en veel meer luxe.

Voor loop van volgend jaar voordat de Insignia de 100.000 km passeert wil ik, mits het budget het toe laat, wel weer eens kijken naar een 5 serie, maar om niet te veel terug te gaan in de tijd nu wel de G31. (Stiekem is de F11 wel net wat mooier). Maar nog steeds blijven de eisen identiek. Blauw, wit interieur, 520 of 530, RWD, voorkeur voor luxury line, HUD en gewoon prima aangekleed. En wat denk je? Dat word net zo’n lastige zoektocht als ik het aanbod zo zie... Het is 90% zwart en grijs met zwart interieur. Maar het duurt nog een jaar, tegen die tijd maar eens zien. Maar om een mooie F11 te zien die zo dicht bij mijn wensen kwam en ik niet heb kunnen vinden is toch wel mooi om te zien dat het dus toch kan
 
@AsconaGT Zo'n vermoeden had ik al haha! Ik zit inderdaad te wachten op jouw overstap :). Als je eenmaal een keer gaat rijden.. De Opel is een hele fijne auto, ik heb hier vóórdat ik de Tesla ging leasen nog naar gekeken tezamen met de Alfa Romeo Giulia, maar mijn werkgever ging toen over op 100% elektrisch.

De F11 LCI is qua geheel auto gevoel zeker nog modern en niet heel veel verschil met de G31 muv entertainment die moderner oogt.

Echter is de iDrive nog steeds erg bij de tijd; Gewoon nog steeds software updates, het systeem werkt erg snel en prettig, Real-time-traffic met live kaarten werkt heel goed en kost ~€70 per jaar (mits je connected drive hebt) en je hebt een geïntegreerde Apple music en Spotify app die heel fijn werkt.

Je kan voor €400 Apple Carplay (of de Android variant) laten inbouwen waarna het naadloos werkt. Ik ben niet echt fan van Apple Carplay omdat ik OEM systeem van BMW prettiger vind. Bovendien heb ik dus al live kaarten, de spotify integratie en een vast Flitsmeister kastje en dat zijn de enige 3 items die ik gebruik :).

Qua techniek zou ik zelf echter toch voor een G31 gaan kijken omdat jij voor een 4 cilinder in de markt bent; De B48 4 cilinder motor is een hele fijne betrouwbare aandrijflijn en de N20 (Die in de F1x reeks ligt) heeft toch wat aandachtspunten. Het meeste is er wel uit hoor als je een LCI neemt maar toch..

De G31 is ook wat lichter, de F11 kan zonder adaptief onderstel best wat zompig aanvoelen voor een BMW. Dit was voor mij de reden om perse voor een adaptief onderstel te gaan.

En ja de zoektocht naar een beetje kleur op een Duitse station is echt verschrikkelijk ik weet er alles van haha! Maar soms loop je er gewoon opeens tegen aan..

Ik kijk dus stiekem vaak naar een G31 LCI en die zijn helemaal somber uitgevoerd. Ik vermoed door het chip tekort destijds dat uitvoeringen zo standaard mogelijk zijn besteld om maar een snelle levering te hebben..

Voel je vrij om tzt berichtje te sturen als je serieus gaat zoeken en behoefte hebt aan nog wat tips qua uitrustingsniveau. Ik kan je inmiddels echt alles vertellen over wat must haves zijn
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste een droom van een BMW, absoluut! Ook enorme waardering voor je passie en hoe je deze in de praktijk brengt.

Ik zou dat ook graag doen, qua financiën wil dat ook prima lukken maar mijn vrouw zet helaas een veto op alles wat niet puur rationeel is als het aankomt op het kopen van een auto. Daarom hebben we nu in 2 Hybrids op de oprit staan...

Ik wilde heel graag een F11 Touring (ik was nota bene al 45, dus dan kan dat prima), al tevreden 1 van de 4-cilinder turbo's, maar dat kreeg ik er met geen mogelijkheid doorheen. 'Of Volvo geen V70's meer maakte?' Was de repliek van werderhelft, dat was toch ook een grote station? ....
Toen dacht ik slim te zijn en voor de nieuwe Civic te gaan. Daar kwam zowaar lichtgroen op (want Hybrid), dus ik holde naar de dealer, waar mijn plan getorpedeerd werd door de idiote levertijden. Toen nam mijn vrouw me mee naar de Toyota-dealer, en zo is het gebeurd :(

Ik wil nu graag een MX-5 ND, omdat ik al 25 jaar roep dat ik ooit een MX-5 wil, omdat ik nu echt richting 50 ga, en nog tal van irrationele redenen - maar vooral omdat ik wil genieten van open rijden in een bescheiden autootje. Maar ik denk niet dat het ooit gaat gebeuren, zucht...
 
Laatst bewerkt:
Mooie auto @De Dude! Veel plezierige kilometers toegewenst.
Tja, die commentaren op de hoofdpagina kunnen van zeer laag allooi zijn.
Ik check de nieuwsberichten dagelijks, maar skip zoveel mogelijk de commentaren.
Er worden daar echt stammenstrijden gevoerd. Pro- of antikampen rollen over elkaar.
En het niveau is bedroevend.
 
Hey Dude, wat een knappe wagen en supergoede openingspost (y) Toch fijn dat je je over eerdere ervaringen hebt heen gezet en dit mooie verhaal met ons deelt. Schitterend samengestelde BMW, chapeau! Of in de bijpassende taal: total toll und megageil ;)

Grappige reacties al met hintjes naar mijn neuroses en voorkeuren. Dit is inderdaad helemaal een auto zoals ik 'm zou kunnen configureren. De velgen vallen mij meteen ook al op; ik dacht zelfs dat dit al Individual-wielen zouden zijn?

Gute Fahrt und knitterfreies Genuss wünsche ich dir!
 
Ik wil nu graag een MX-5 ND, omdat ik al 25 jaar roep dat ik ooit een MX-5 wil, omdat ik nu echt richting 50 ga, en nog tal van irrationele redenen - maar vooral omdat ik wil genieten van open rijden in een bescheiden autootje. Maar ik denk niet dat het ooit gaat gebeuren, zucht...
Gewoon doen, echt waar! Richting 50 en nadien haalt je gezondheid je soms in kan ik zeggen uit eigen ervaring.
Intussen 10 jaar MX-5s als roadster hobby auto gereden, nu met het huidige model. Veel kms doet die niet en enkel bij mooi weer, maar dan is het altijd weer genieten.
Soepele motor, bromt heerlijk, dak open op 2 seconden, RWD, slip diff - heerlijk!
 
@Crocksdock doen en gewoon zeggen dat een of andere dude op een forum je heeft overtuigd! Nadeel is wel dat bij elk argument over een in jouw ogen nutteloos product, je moet aanhoren “heb je gezien wat jij voor de deur hebt staan” :D

@Jeroen W dank en klopt! Ben er stuk minder te vinden.

@ketelapper dankjewel man :). Wat ik al zei in jouw ‘mijn auto’, ik heb er ook heel veel plezier van gehad bij de zoektocht en dan ook echt de auto precies te vinden zoals je m zelf zou samenstellen is erg leuk.

De wielen staan ‘m best goed maar het zijn geen originele BMW OEM velgen. Het merk ben ik ff kwijt maar ze zijn TUV goedgekeurd.

Ik wil graag alles wel OEM dus ben dus op jacht naar andere set velgen maar die zijn wat lastig te krijgen. Voorkeur voor de 1e (style 332) maar #2 (style 374) is ook erg fraai

IMG-3738.jpg


IMG-3730.jpg

Gute Fahrt und knitterfreies Genuss wünsche ich dir
haha gaat helemaal goed komen :)
 
Ik ben niet van de Duitse merken, maar door alle eisen die jij stelt aan het perfecte exemplaar komt hij ineens wél mijn interessegebied binnenrijden. De uitvoering is echt helemaal goed, zelfs de velgen die je zoekt zijn spot on binnen mijn smaak! :D Heel leuk om zo uitgebreid te lezen hoe je hier bij terecht bent gekomen.
 
Prachtige Fünfer en mooi dat je een topic hebt aangemaakt. Auto is absoluut schitterend geconfigureerd. Top kleurstelling! Niets meer aan doen, hoewel ik ook absoluut oem-velgen zou monteren. Ook verstandig omdat zo’n BMW onderstel ongelooflijk gevoelig is voor trillingen.

Ik zag vandaag nog een blauwe G31 540i Touring rijden. Echt een droomauto, terwijl de nieuwe 5-serie die ik zaterdag bij Dusseldorp even bekeek me helemaal niets deed. Een iets compactere en dynamischere 3-serie past beter bij wat ik op dit moment in een auto zoek, maar zo’n dikke 5-serie blijft geweldig.
 
Geweldig Dude! Wát een auto, alles klopt, motorisering, kleur, model, interieur. Een auto die weinig te wensen overlaat. Chapeau!
 
@MWH leuke reactie Dankje !

@Kristian2 dankjewel man! Oa jouw Posts inspireerde om toch weer wat te plaatsen. Je hebt gelijk, het onderstel is echt absurd gevoelig.. de F1x reeks staat er extra om bekend en ik heb ook een lichte trilling bij 120-130 km/u die ik er slecht uit krijg waar de banden (Michelin pro pilot sport maar non runflat) of velgen oorzaak van zijn.

De nieuwe vijf serie doet mij ook niks helaas. Proefrit gemaakt en ging beetje teleurgesteld naar huis, vooral de krankzinnige overvloed aan prikkels in het interieur vond ik echt onprettig. Hij reed wel goed.

Ik heb nog destijds getwijfeld voor (weer) een drie serie maar ik vind het comfort op lange afstanden toch echt onovertroffen in een vijf wat voor mij beetje de doorslag gaf.

De G31 heeft mijn hart ook wel beetje gestolen inmiddels terwijl bij de zoektocht 1.5j ik daar nog echt aan moest wennen. Die zat ook ver buiten budget destijds met de eisen die ik stelde.

@Phaeton W12 dankjewel ! Hij is inderdaad op wat kleine dingetjes perfect. Het is gelukkig een hobby dus die kleine dingetjes pak ik beetje bij beetje aan. Tijd is alleen niet altijd aan m’n zijde dus het duurt soms langer dan ik wil :).
 
Er zijn echt maar een handvol BMWs waar ik wel wat mee heb. En de E39 (pre-facelift) is daar wel de meest recente van. Overigens is het lijstje bij Audi maar iest groter maar ook daar stopt het ergens in die periode.

Veel te veel grijs/zwarte auto's gezien, chroom delete (zonde!), nep M-pakket en dan ook nog eens vaak een rijgedrag om allerlei onzekerheden te verbergen.
En dat ik een keer in een 1-serie met M-onderstel en sportstoelen een rit in een stuk vanuit Stockholm naar Nederland (en 2 dagen ervoor vanuit Nederland naar Gothenburg) heb gemaakt deed het ook niet echt goed. Wat een stuiterbak en wat een rampzalige stoelen voor zo'n rit. Sommige van mijn oldtimers zou ik daarvoor nog geschikter achten.

Zet je je daar even overheen en kijk je naar 5 en 7-serie dan zijn het echt wel fijne auto's. Ze worden wel steeds meer Chinees in hun drukke designs, ook vooral van het interieur. Audi neigt daar ook wel naar, terwijl Mercedes vooral neigt naar heel veel glimmende dingen in het interieur. En dat terwijl er steeds meer Chinese auto's zijn die veel meer rust in hun ontwerp hebben.

Maar zo heel af en toe zie je van zowel BMW als Audi een exemplaar wat wel een mooie uitstraling heeft, wat wel de oude merkwaarden in stand houdt. Dus ja; dit is echt een mooi exemplaar.
Hmm... ben benieuwd of er nog zoiets bestaat als een mooie E39..
 
Zeer mooie auto en prachtige combi interieur/exterieur. Zo zou ik ‘m ook zeker uitzoeken (wellicht ooit :)). Verder herkenbaar verhaal van de reacties op de front page maar gelukkig heb je besloten hier toch een topic aan te maken. Vind het een waardevolle toevoeging aan het forum. Heel gaaf!
 
Styling 374 :love::love::love::love: Dat is nog een velg die mijn fetisj vervult dat ik dolgraag naafkaapjes wil die ook de gaten van de wielbouten afdekken. Dat heb ik al een paar modelgeneraties bij Audi niet meer kunnen vinden, helaas.
 
Dank allen ! Heel leuk om te lezen. :) leuk dat het zo positief ontvangen is.

@ketelapper ja dat is erg fraai a la Alpina. Stiekem vind ik die velgen het gaafst maar als je dat onder een niet-Alpina zet altijd beetje jammer.
 
Wat leuk om te lezen De Dude!

Ik zag her en der je BMW voorbij komen, leuk om nu ook een plaatje bij het praatje te hebben.

Ik papagaai vele na, maar prachtig interieur, en ook de kleur vind ik prachtig.
 
De F11 LCI is qua geheel auto gevoel zeker nog modern en niet heel veel verschil met de G31 muv entertainment die moderner oogt.

F11 is net als een E39; tijdloos. zelfs als een LCI-LCI nu op de markt gingen brengen op basis van die generatie zou het nog heel modern zijn. Ook qua interieur inderdaad. G31 is op alle vlakken weer net wat beter en moderner maar de overstap is niet bizar groot, ook niet qua styling.

Qua techniek zou ik zelf echter toch voor een G31 gaan kijken omdat jij voor een 4 cilinder in de markt bent; De B48 4 cilinder motor is een hele fijne betrouwbare aandrijflijn en de N20 (Die in de F1x reeks ligt) heeft toch wat aandachtspunten. Het meeste is er wel uit hoor als je een LCI neemt maar toch..

inderdaad, de N20 heeft niet een al te beste reputatie, bij een B48 hoor je weinig problemen. En een ander voordeel is van de G31 is dat er niet al te veel hybride en milieu 'zooi' op zit. Ander iets wat mij aan spreekt aan e G31 is dat het interieur gewoon een normaal infotainment scherm heeft en nog lekker wat knoppen. Anderen noemen het gedateerd en ouderwets maar ik vind het een heel groot pluspunt. En er zit nog Idrive in, ook iets wat niet meer vanzelfsprekend is.

Voel je vrij om tzt berichtje te sturen als je serieus gaat zoeken en behoefte hebt aan nog wat tips qua uitrustingsniveau. Ik kan je inmiddels echt alles vertellen over wat must haves zijn

thnx! Nu weet wel vrij specifiek wat ik wil en met te veel wensen word het vrijwel onmogelijk. Hier en daar moeten vast concessies gedaan worden binnen het budget. Bovendien duurt het nog een jaartje. Maar ik maak tegen die tijd wel gebruik van jou aanbod. ;)
 
Ik sluit me helemaal aan bij wat al gezegd is, prachtige uitvoering en leuke uitgebreide toelichting. (y)

Alpina velgen kunnen wat mij betreft prima onder een 'niet-Alpina'. Ik vind de huidige velgen ook prima staan overigens.

Ik wissel zelf ook de olie om de 10-15,000 km en hou olieverbruik heel nauw in de gaten. De N55 motor is erg betrouwbaar, maar rondom klepdekselpakking en oliefilterhuis wil die nog wel eens wat lekken en dat komt op de riem eronder waardoor je die mogelijk je motor in trekt. Met de korte olie intervallen die ik hanteer voorkom je dat in principe maar toch.
Hier ben ik toch wel benieuwd naar, hoe voorkom je met oliewissel een lekkage?
 
@Dakloos dankjewel! Ja het staat heel goed maar toch.. :) Wie weet, er staat wel een mooie set nu online voor ~€600 wat meevalt, al twijfel ik of het echte Alpina velgen zijn.

Ik bedoelde verder niet zo zeer dat frequente oliewissel het daadwerkelijk lekken voorkomt, maar wel dat je het tijdig ziet en dus de kans dat je te laat bent zeer beperkt is.

Beetje olie lekkage is verder niet zo rampzalig voor de N55 motor , maar het oliefilterhuis wil je echt niet want als die riem erin wordt getrokken is het echt einde oefening...

Gelukkig is het bij mij dus kurkdroog muv wat zweten rondom klepdekselpakking wat OK is gezien de leeftijd. BMW gebruikt meer plastic in haar motoren wat uiteindelijk gewoon uithard en gaat lekken.. Je hebt wel een 'crank hub guard' die je erop kan zetten zodat als de riem eraf knalt, hij in iedergeval niet de motor wordt ingetrokken. Die is voor de S55 (de M doorontwikkeling) maar past ook op de N55 motor.

In de US zie je dat lui dit veelvuldig doen, maar daar zijn ze (1) niet vies van beetje tuning en modificaties en (2) zijn ze minder secuur op onderhoud (vertrouwen de te lange BMW intervallen) of doen ze dingen veel zelf. Die combi zorgt er voor dat men daar wat vaker tegen gedoe oploopt dan hier in de EU wat daardoor ook voor veel 'spookverhalen' op fora en Youtube zorgt.
 
Laatst bewerkt:
Ah zo, ja heldere uitleg! Met alert zijn op dit soort zaken is inderdaad veel ellende te voorkomen. Wat je zegt over spookverhalen is ook herkenbaar. Internetfora staan vol handige informatie, maar soms worden zaken wel een beetje uitvergroot...
 
Zelf vind ik dit een van de minst mooie 5 series, de neus vind ik dan nog het minst mooi. Maar de kleur doet hem wel een hoop goed, het interieur vind ik dan weer veel te licht, maar nogal tijd beter dan zwart. Persoonlijk vind ik beige/bruin ergens in die richting mooier.
Maar ik vind het heel leuk om te lezen hoe de auto bevalt en wat je er mee doet en eventueel mee hebt.
Leg je de lat niet wat te hoog? Voor je 30ste een 5 serie, voor je 40ste een 7 serie en op je 50ste dan een Rolls Royce?
 
Leg je de lat niet wat te hoog? Voor je 30ste een 5 serie, voor je 40ste een 7 serie en op je 50ste dan een Rolls Royce?
Ja komt misschien beetje verkeerd over, zo bedoelde ik het eigenlijk niet. Meer: de logische vraag wat is er hierna? De opvolger of een treetje hoger. Dat laatste dus niet echt behoefte aan, niet echt bij mezelf passen even ook los van de aanschafprijs. Das zo’n wie weet ‘ooit’ verhaal. Denk eerder als ik 50+ ben.

Qua aanschaf zijn die niet zo héél veel duurder overigens. Een jaartje ouder tov de 5 serie zit je qua prijs al snel dicht bij elkaar.
 
Ik begrijp wat je bedoelt en nee een 7 serie is niet veel duurder, maar dat komt vooral door de belachelijk afschrijving.
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid : Waarom GEEN M pakket ?

De dude zal voor zichzelf dat kunnen bepalen, maar je kunt je ook afvragen waarom wel? Is gewoon een smaak kwestie. Net als waarom mensen wel of geen rode auto kiezen.

Ik weet niet exact de details voor deze generatie 5-serie, maar het M-pakket komt vaak samen met (alcantara of stoffen) sportstoelen (ipv de lederen meervoudig verstelbare comfortstoelen), je krijgt een sportonderstel wat zeker in een 5 niet iedereen op zit te wachten, je krijgt shadowline (dus al het chrome gaat weg bij bv de raamomlijsting, (zeker op een 5 vind ik dat persoonlijk helemaal niks), je krijgt een donkere dakhemel wat niet iedereen wil, je krijgt aluminium panelen in het interieur bij het dashboard (vind ik persoonlijk ook niet mooi).

Vaak kun je zonder meerprijs of beperkte bijbetaling wel het sportonderstel laten wijzigen door normaal onderstel en interieurlijsten aanpassen en alsnog die comfortstoelen kiezen, maar dan kun je eigenlijk beter gewoon geen M-pakket kiezen.
Bumpers van een M-sport op deze 5 zien er wel oke uit, maar kan mij voorstellen dat dat ook niet ieders smaak is.

Mijn zwager rijd een 5 serie (F10) als M-sport, hele fijne auto maar een aantal zaken wat ik er niet mooi/fijn aan vind heeft met het M-sport pakket te maken.
 
Gefeliciteerd. Echt prachtige wagen. De F11 en de G31 vind ik een van de mooiste 5 series ever. Op plek drie komt de E61 die ik zelf 8jr gereden heb. Dit zijn alle drie mooi klassiek getekende 5 series die heel mooi oud worden. De nieuwe vind ik erg tegen vallen eerlijk gezegd. Mijn E61 was na 19jr en 330k nog lang niet op met zijn betrouwbare zes-in-lijn diesel maar is door overheids redenen iets met 180 euro mrb per maand de deur gewezen. Rij nu totaal iets anders een Nissan Xtrail uit 2016 1.6 DIGT rijdt ook heerlijk. En het hoge zitten is zalig wordt dit jaar 39 dus kan het steeds meer waarderen.

Van de Duitse 3 zal ik altijd een zwak houden voor BMW. Dus wie weet ooit weer is... Veel plezier met de Bimmer maar dat gaat wel lukken met de enige juiste motor die in een BMW thuishoort
 
@Tuur op den Berg Ascona gaf het al beetje weg maar het is tweeledig:
(1) ik vind het M pakket op de 5 serie wat minder mooi en bijna altijd gaat men inderdaad voor shadowline en dat vind ik sowieso echt minder fraai. Ik hou juist van het contrast tussen chrome omlijsting en de zwarte staanders.

(2) M pakket komt inderdaad standaard met het sportonderstel en ik wilde het adaptieve onderstel wat een relatief dure optie is die men vaak niet deed in combi met M pakket (want die was ook duur en had je al een ander onderstel).

Mijn voorkeur gaat uit naar comfort+ op de doorsnee ritten, maar bepaalde momenten is het straffe van sport (of sport+ met ESP uit) erg fijn.

@Gerrit Zerken Leuk dat je wat schrijft en dankjewel! De Xtrail is inderdaad iets anders maar ook zeker geen straf :)
 
Ik weet niet wat dat beschermdingetje kost uit die S55 om het vastslaan van de riem te voorkomen, maar ik zou een stuk geruster ervan worden....
 
Dat is een hele fraaie uitvoering. Prachtige kleurencombi, geen M-paket (stiekem toch wel een plusje) en dikke motor. Lekker!
 
Ik werd dat jaar echter ook 30 en had altijd tegen mezelf gezegd; Een vijf serie voordat ik 30 word.
Haha mooi! Ik had dat met 35 (iets meer marge gepakt :sneaky:) en een E-klasse. Ook gelukt, een W212 E350 cdi. De beste auto die ik gehad heb. Toen ik em kocht was ie zonder type aanduiding, ik was zó trots dat ik de type aanduiding er weer op heb laten zetten door de dealer. :LOL:

Prachtig samengestelde 5, maar dat had ik elders ook al aangegeven. Vriend van mij heeft een tijdje een F10 535i LCI gehad in een bruine kleur, weet zo niet meer welke, maar die was ook prachtig. Een andere kameraad rijdt in een G30 545e LCI mét M pakket. Dat is, hoewel ook mooi, toch een stuk minder stijlvol, zéker als je ze naast elkaar ziet.

Ik zou een F11 altijd zonder M pakket willen, een E39 overigens ook. Bij een G31 weet ik dat dan weer niet zo zeker, die liever mét. Bij de 3 serie verschilt dat ook bij mij, een E46 zonder, E91 met. F31 kan dan weer best mooi zijn zonder en een G21 moet het weer wel hebben, vooral de LCI vanwege de voorkant.

Bij Mercedes heb je dat ook wel wat, daar is een C klasse een wat ielige auto zónder AMG (vanwege de wielkasten) een E kan er dan wat makkelijker zonder. Naja, allemaal persoonlijk natuurlijk maar wél leuk om met liefhebbers over te ouwehoeren. (y)
 
Laatst bewerkt:
Ja, eens. Bij BMW verschilt het per model, of een Mpakket mooi staat of niet. Mijn f31 in Estoril II, ik word er nog steeds heel blij van. Maar een mooie luxery edition in donkerblauw met cognac leer en mooie veelspaakvelgen?? Mjammie!

Deze touring van TS is echt een plaat van een auto. En iedereen die me kent weet dat ik een sucker ben voor Oyster dakota...
 
Laatst bewerkt:
Fraai hoor!
Leuk verhaal ook, ik herken hem op onderdelen maar had net wat andere eisen/wensen.

Ik mocht na jaren leasen ook ineens zelf wat kopen. Geen straf, al hakt het wel even in je spaarsaldo. Eerst een jaar een Tansanit Blauwe F36 Gran Coupe gehad. Sinds vorig jaar een Portimao Blauwe G21 330i.

Ik wilde wél een M-Sport en wél Harman Kardon. Liefst een leuk exterieur kleurtje, maar uitvoering/opties vond ik belangrijker. Dat is goed gekomen gelukkig :)

Heb ook nog even gekeken naar een 5-serie of A6 en alhoewel ik maar een paar jaar op je voor loop vond ik mij daar nog wel wat te jong voor. Daarnaast kon ik er ook geen een vinden die aan mijn eisen voldeed en kwam de G21 eerder voorbij.
 
Terug
Bovenaan