De Dude
Asfaltkampioen




Heel lang getwijfeld om een mijn auto voor tal van redenen, maar toch overstag gegaan. Grootste reden om te niet te doen was dat ik de lol in de site van Autoweek wel was verloren. Voor hen met een goed geheugen; ik had ook tweemaal een review van destijds de Tesla Model 3 Long Range (~80,000 km gereden) en de Model 3 Performance (~60,000 km gereden) maar ook die eraf gehaald na wat irritante privé berichtjes.
Aanzet
Goed, water under the bridge, mijn auto. Geen Tesla zoals velen wel weten, maar een BMW 5 serie met de zes-in-lijn zoals het heurt (vind ik dan). Waarom van een Tesla die in de bijtelling mij netto EUR 150 per maand kostte, naar een BMW 535i die alleen al EUR 400 aan brandstof naar binnen slurpt? En die Tesla beviel toch?
Ja. De Tesla beviel mij echt uitstekend en bood in zijn/haar vorm echt fijn rijvervoer en oprecht rijplezier. Tuurlijk, het haalt het niet bij de huidige maar het is ook gewoon een volledig andere auto. TOV de doorsnee 4 cilinder auto’s was het gewoon echt een fijn alternatief en heb ik er veel plezier mee gehad. 3x ook naar Italië gereden zonder centje pijn. Afgelopen jaar mistte we zelfs de, voor ons inmiddels met 2 kinderen, nostalgische stops. Het had iets erg ontspannends, om de 3u er even uit, luiers verschonen, plasje eruit, espresso en cornetti erin en de auto zat alweer te zeuren dat die van de laadpaal moest.
Maarja, ik ging van baan wisselen.. En er werd lastig gedaan rondom de overname van de Tesla ivm de fiscale waarde (>EUR 70k) en ook merkbeleid (VAG). Ik werd dat jaar echter ook 30 en had altijd tegen mezelf gezegd; Een vijf serie voordat ik 30 word.
Zoals aantal wel weten ben ik groot BMW Adept al vanaf m’n jeugd. Beetje tic van m’n vader, die reed E28, E34, E36 en een E39. Vooral de E34 was erg fraai; Oxford grun 535i sedan. Enfin, de F11 spookte al heel lang in mijn hoofd en was ook al actief op de BMW fora om veel te lezen en te verdiepen.
Jullie snappen m al.. Het werd een vijf serie
Veel gezocht en was toen net vader van de tweede dus had ‘s nachts tijdens de voedingen ‘tijd over’ . Naast talloze pasta en Italiaanse gerechten video’s van vincenzo’s plate (en dan honger van al die beelden) scrolde ik ook steevast rond 3u ‘s nachts naar vijf series. Eisen:
- 535i xdrive Touring
- Adaptief onderstel
- Comfort stoelen
- Navi professional
- HIFI pro
- Niet zwart of grijs
- Als het kan niet een zwart interieur
- GEEN M pakket
- Max 100,000 km
- 2015, 2016 model
Uiteindelijk een gevonden in Tsjechië of al places. Schitterend Mediterranblau met Oyster bekleding en echt heel heel ruim in de opties. Dit moest m worden, maar ja particulier en Tsjechië. Gevoel zei nee. Na 1 mail met de eigenaar zei m’n gevoel echter gelijk ja. Eigenaar was nog meer BMW nerd dan ik en deelde direct alles via de mail. Tientallen pagina’s aan beurten, foto’s van de auto, etc.
Tweede eigenaar, eerste was BMW München, 105,000 km en geen schade. Wel aanrijding gehad, maar schade viel mee, foto’s gemaakt en ook garage rekeningen van BMW waar de auto uitvoerig is getest op chassis schade incl. Rapport dat dit niet het geval was. Ik was overtuigd. Een BMW dealer via een goede kennis benaderd om de auto op afstand door het BMW systeem te wringen (niet geheel legaal maar soit
De auto
Een 535i dus in mediterranblau met oyster bekleding. Qua opties een paar hele fijne, zoals HIFI pro, verwarmde en geventileerde stoelen, sowieso de comfort stoelen natuurlijk, verwarmd M sport stuur, de 6WA semi digitale tellers, bordenherkenning, adaptieve cruise, adaptief onderstel, rijassistent systemen, camera systeem, wegklapbare OEM trekhaak incl trekhaakhulp, standkachel, bagageopbergpakket, DVD systeem voor de kinderen, panorama dak en Dashboard in volledig leder bekleed… Nieuw kostte die in de NL catalogus EUR 101k in 2016 in hoe die is samengesteld wat voor die tijd echt heel veel geld was voor een vijf serie.
Vooral de standkachel, geventileerde stoelen en het adaptieve onderstel zijn echt opties die ik never nooit meer niet zou willen hebben. Icm de geweldige comfort stoelen is het hiermee een waanzinnig fijne reisauto. De beste die ik ooit heb gereden (ben ook nog niet zo oud).
Wat er niet op zit is het heads-up display, de 360 camera en B&O geluidsysteem. De eerste is gek maar schijnt te maken te hebben met het lederen dashboard, voor mij niet erg daar ik altijd een gepolariseerde zonnebril draag. 360 camera vind ik ook niet erg maar de B&O had ik wel heel graag gewild daar ik heel graag naar muziek luister. De hifi pro (later HK) is echter prima, maar haalt het niet bij de Tesla.
Nu terugkijkend na 1.5 jaar en 40,000 km
Nu alweer 1.5 jaar later en stiekem wat meer km dan gedacht: Volledig verslaafd aan het rijden van de vijf serie, zowel de auto zelf als de klasse an sich. Het is een waanzinnig comfortabele reisauto die voor het hele gezin erg wordt gewaardeerd. Lange ritten gaan echt met twee vingers in de neus; Onderstel om comfort+, zet de comfort stoelen ietsje gekanteld met de bovenrug apart naar je toe, klap de kussentjes in de hoofdsteunen uit, Stoelverwarming of ventilatie aan met blik over die lange motorkap en je vreet echt kilometers en kilometers weg alsof het niks is.
Maar die paar momenten dat je m goed de sporen kan geven zijn echt waanzinnig. Die comfort stoelen even wat rechter omhoog, adaptief onderstel en aandrijflijn in sport en de auto krimpt voelbaar een paar cm om je heen en je rijdt plotsklaps in een drie serie. Scherp, vlezig sturend pakt het m sport stuur ontzettend lekker vast en met het gaspedaal diep ingetrapt trekt die als een gek naar rijbewijs kwijt snelheden. Standaard met 306pk ook geen stakker, maar er is stage 1 tuning erop gezet waardoor het vermogen rond de 370pk zit met bijna 600nm koppel. Ik heb nog nooit de vmax geprobeerd omdat ik op de autobahn tot nu toe met het gezin reed en ik dan niet harder ga dan 200.
Het was stiekem erg lekker om van Ingolstadt, waar we tussenovernachting hadden, naar omgeving Den Haag te rijden in minder dan 5.5u en ook nog eens even uit de auto waren geweest ;-). Gewoon honderden kilometers 200 op de cruise. Aanhaken bij de Porsches en Alpina’s en je zit in een lekker treintje met een fijne kruissnelheid ipv continu echt ‘beuken’.
In NL in de gewone normale toestanden rijd ik over het algemeen ~40 km enkele reis naar kantoor over bijna alleen maar snelweg en dan staat de auto altijd in comfort+. Dit is steevast cruise op 110 en met het verkeer mee.
Ik heb nog wel eens etentjes in de hoofdstad en rijd dan ‘s avonds of ‘s nachts laat naar huis met een ‘prettige snelheid’, maar helaas helaas sta ik na een behoorlijk forse snelheidsovertreding op scherp bij justitie en is het tegenwoordig ~10 km boven de vmax. Ben geen asociale rijder, rijd wel door waar de auto voor is bedoeld, maar voorlopig alleen even niet ;-)! Eigen schuld dikke bult.
De auto is verder ook enorm praktisch, wat je natuurlijk verwacht van een touring. Het apart te openen ruitje is geweldig (Shame on you BMW dat jullie dit hebben gekilled). Er gaat veel mee achterin, vooral onze Beagle die nu gewoon in een Bench achterin kan ipv voorin met al die haren is voor mij een verademing.
Binnenruimte is wel krap en denk ik niet veel meer dan een drie serie door de dikke comfort stoelen, deze nemen serieus veel ruimte in beslag; ik kan met mijn 1m92 niet achter mijzelf zitten. Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden… Is nou eenmaal met een BMW.
Voorin zit je fantastisch uiteraard, mijn vrouw vind het ook gewoon een hele fijne auto om mee onderweg te zijn zowel achter als naast het stuur.
Onderhoud en kosten
Onderhoud en kosten tot nu toe vallen mee, heb wel wat pech gevalletjes gehad rondom lekke band, kromme velg, parkeersensor die uitviel.
Auto was meer dan top onderhouden, met preventief luchtvering, 10-15k km oliewissel intervallen, ZF bak en differentieel bij 100k km gespoeld, altijd Michelin Pilot Sport banden etc.
Ik wissel zelf ook de olie om de 10-15,000 km en hou olieverbruik heel nauw in de gaten. De N55 motor is erg betrouwbaar, maar rondom klepdekselpakking en oliefilterhuis wil die nog wel eens wat lekken en dat komt op de riem eronder waardoor je die mogelijk je motor in trekt. Met de korte olie intervallen die ik hanteer voorkom je dat in principe maar toch.
Verder is de motor gevoelig voor de lagerschalen, maar alleen als de motor veelvuldig op z’n donder krijgt en niet goed warm wordt gereden wat bij mij niet het geval is. Kreeg ook complimenten van de BMW specialist in de staat waar die is.
Wat wel nadeel is, is dat rondom de F11 er wel wat kwaaltjes zijn die hinderlijk zijn en potentieel duur. De koplampen bijvoorbeeld lekken allemaal, ook die van mij.. Nog niet ernstig en poging gewaagd om ze eruit te krijgen zonder brug maar dat is schier onmogelijk met normale mensen handen. Wil dat echt vd zomer doen want nieuwe bi-xenon LED met bochtverlichting kost EUR 1300 per stuk excl. inbouw, als je ze al kan vinden…
Verder in het interieur wat zaken zoals sticky doorhandle en verkleurd leder op deurpaneel en een panoramadak wat kan lekken.
Plastic delen in het interieur zijn her en der matig. Zo waren bij mij na half jaar de ventilator roostertjes gescheurd en heb ik deze volledig zelf vervangen. Ook rondom de knoppen vd radio ontstaat er snel plastic moeheid met broze scheurtjes tot gevolg.
Niet BMW waardig..
Ik heb ook wat last van gekreukt leder; vorige eigenaar was ietsje zwaarder dan ik. Ik vind dat echt heel lelijk ook al weet ik dat het hoort bij lederen bekleding. Desalniettemin ben ik wel opzoek naar evt vervangen van het schuim in de stoelen en het leder opnieuw laten spuiten. Voor tips van anderen hoor ik het graag..
Qua onderhoud dus nu 3x olie wissel en vorig jaar ook gelijk bougies, interieur filter etc gedaan zodat het geheel lekker fris is.
Verder ook afgelopen december nieuwe remblokken voor.
Wat heb ik verder nog gedaan naast onderhoud:
- Bij aanschaf heb ik er alarmklasse V inlaten bouwen, dit was verplicht voor de verzekering. Gelukkig had ik al alarm klasse III, dus was enkel volgsysteem er tegenaan. Tevens certificaten opnieuw laten uitdraaien, komende 3 jaar zoet.
- 2x nieuwe achterbanden (Michelin Pilot sport pro 4 non-runflat) ivm lekke band na een behoorlijke put op de A15. Ook gelijk velgen naar de velgendokter gebracht omdat ze een tik hadden gehad.
- 1x nieuwe winterband (Continental Wintercontact TS 850P)
- Ik heb de auto vorig jaar laten detailleren en in de keramische coating gezet. Verder zelf ook de sierlijsten vd zomer aangepakt.
- Heb het interieur volledig gereinigd en opnieuw gevoed met Gliptone (Zweer daar al jaren bij voor ledere producten). Dit doe ik 1x per jaar
- Stuur volledig gereinigd, opnieuw gekleurd + gesealed met een set van colour lock
- Wat kreukels uit het leder gekregen en het verkleurde leer opnieuw gekleurd + gesealed met een set van wederom colour lock
- Ik heb het deurpaneel waar wat verkleuring zat (bekend probleem, ontstaat vaak al na 50,000 km) opnieuw gekleurd + gesealed met Colour Lock
- Screen protector voor het navigatie scherm
- Bescherming voor de airco / radio unit tegen krassen
- Dashcam gemonteerd
- Tevens heb ik de bochtenverlichting vervangen voor LED variant. Dit was het enige wat nog ouderwets H7 was, wat een enorme stijlbreuk was met de rest van de auto. Zelfs de mistlampen zijn gewoon OEM LED uitgevoerd. Gelukkig was dit eenvoudig aan te passen en met bimmercode de foutmelding eruit gecodeerd.
- M logo bij start vh systeem
- Vergrendeling USA geluid
- Welkomst verlichting bij ontgrendelen
- Achterlichten branden bij dagrijverlichting
- Interieur LED sierlijsten ietsje feller
- Spiegels inklappen bij 1sec vergrendelknop ingedrukt houden (BMW eigenaren weten dat dit altijd apart gaat)
- Van binnen de elektrische achterklep dicht kunnen doen
- Radio uit bij portier open (BMW eigenaren herkennen deze eigenaardigheid wel...)
- En nog wat meer klein grut wat ik waarschijnlijk ben vergeten.
Onderhoudslijstje komend jaar los van de olie wissels:
- Waterpomp en thermostaat preventief laten vervangen
- Klepdekselpakking laten vervangen, die zweet wat maar nog niet problematisch. Wil dit wel vervangen hebben voordat ik in Juni weer naar Italië rijd.
- Koplampen eruit , dicht sealen en ook opnieuw polijsten
- Motorkap steenslag laten aanpakken en opnieuw spuiten
- Nieuwe vloermatten
- Kijken of we de verlichte instaplijsten kunnen opknappen. Daar zit wat corrosie op, wat je overigens op wat meer delen ziet waar plastic in zit zoals bijv. De rand van het BMW logo achter. Die instaplijsten zijn heel slecht verkrijgbaar en #(#*$( duur; EUR 250 per stuk !!
- Panoramadak laten onderhouden. Iemand hier een goed adresje / tips voor om het evt zelf te doen?
- Wintervelgen opknappen en opnieuw spuiten of gewoon een andere set online kopen. 18 inch valt mee en gaat voor ~€500 weg.
Er is wel een fijne website waar je een goede inschatting krijgt van de kosten bij een semi performance motor van BMW. Uurtarief is wel flink hoger dan mijn eigen specialist dus gok dat kosten ~10-20% lager liggen, maar het is wel een prettig overzicht die verassingen voorkomt :
Link naar mago automotive website voor N55 motor
En nu verder
Het kriebelt altijd hè… Dat is het vervelende eraan. Er zijn momenten dat ik instap en denk deze doe ik nooit meer weg, maar qua afschrijving enz is dat wat onhandig.
Het meest voor de hand liggende scenario is over 1.5-2j te kijken waar ik sta en dan evt in te ruilen op een G31 540i xdrive uit ~ 2022-2023 met de kop eraf. Ik merk dat de km stand waar ik deze auto heb gekocht en zal blijven rijden (100 - 190k) eentje is die toch wat onzekerheid geeft en daar ben ik niet zo’n fan van.
Ik schrik wel echt in positieve zin voor welk bedrag 535i‘s nu te koop staan. Er staat er eentje die drie jaar ouder is, 30k km meer gelopen en minder opties heeft voor MEER dan dat ik er 1.5j geleden voor heb betaald.. de F11 is gewild zoveel is duidelijk, heb ook op het BMW forum bericht gekregen of ik m wil verkopen.
Het alternatief
Ik kijk stiekem ook wel eens naar een 7 serie, maar vind mij daar echt nog veel en veel te jong voor (ben nu 31) en in zo’n auto kinderstoeltjes ziet er echt niet uit..
Als laatste is een Alpina B5 touring voor mij de ultieme droom auto.. Ik denk binnen 2-3j wel bereikbaar, maar vind het wel heel, heel veel geld voor een auto waar ik het potentieel nooit van pak. En als mijn vrouw hoort van die topsnelheid dan is het een resoluut “ben je niet goed bij je hoofd je bent al te vaak gepakt”. Maarja.. Het heeft zo iets magisch..
Goed, voorlopig is het allemaal beetje dromen want m’n vrouw is eerst aan de beurt voor een nieuwe auto en we gaan ook nog trouwen dus voorlopig blijf ik lekker doorrijden in de blauwe 535i. Zeker geen straf
Hou jullie op de hoogte..
Wat foto’s van het interieur


De oranje tellers blijven zo fijn

Hier nog op tijdelijk kenteken en onderweg naar huis / bij m’n oude werkgever



Lekkere autobahn blast ski vakantie strepen bij circuit Zandvoort.

Een hobby is wijn en dus kom je op vakantie nog eens bij afgelegen wijn boertjes met kilometers onverharde weg

Laatst bewerkt: