De drie groene britten van 406c | '03 Jaguar XKR | '03 MG TF | '23 Mini Cooper S |

Zo, dat is zeker nog een aardig bedrag. Ik zag er laatst nog één in de showroom staan toen mijn auto onderhoud kreeg, een cabrio. Machtig mooi, maar ik zou nooit verwachten dat je voor bepaalde onderdelen evenveel kwijt bent als voor een kleine tweedehands auto. Hoe dan ook, hij (zij?) verdient 't (y)
 
406c zei:
Remmen voor de XKR zijn gevonden. Afspraak gemaakt bij de Jaguar specialist in Zeeland, €1450 is nog veel geld maar 2k minder dan de dealer. Doen we het voor. Heeft ook nog eens het voordeel dat ik geen vervangend vervoer nodig heb, wanneer ik mijn auto breng kan ik de Daimler van m'n pa meenemen, vond ik wel goed geregeld van mezelf :p

Donderdag bandenwissel van de Mazda ingepland, moet alleen nog even kijken of de profile de winterset naar een andere vestiging kan versturen of dat ik ze zelf mee moet nemen ivm verhuizing.

Gave Jaguar! Wat betreft je remmen zoektocht. Zitten er specifieke remmen op deze wagen dan? Op kenteken vind ik stapels remschijven namelijk.
 
Remschijven zijn specifiek ja, 355mm en met gaatjes.

Inmiddels verhuisd en dus ook een nieuwe slaapplaats voor de Jag:
51185540571_3041fbecc3_h.jpg

Ditmaal met verlichting maar het is een stuk kleiner. De vorige garage was bijna 8 meter lang en hoefde geen andere spullen te herbergen. Nu is het 5.50 meter en er staat nog een koelkast en een rekje met gereedschap. Het past net maar eigenlijk ook weer niet. De deur van de koelkast opent over de motorkap heen, daar moet ik iets op gaan verzinnen.
 
Je moet er inderdaad niet aan denken dat je op een onhandige dag een pot yoghurt of weet ik veel wat laat vallen, over de motorkap heen… maar goed, hij slaapt sowieso binnen en dat is wel heel geruststellend lijkt me!

Is de nieuwe woning behalve garage wel een upgrade? :)
 
Absoluut, maar de garage is ook een upgrade. Eerst huurde ik er eentje om de hoek en nu zit het aan het huis vast en is het eigendom. :)
 
Dat is inderdaad zeker een upgrade, en er zijn vast meerdere mouwen aan te passen wat de praktische inrichting van de garage betreft :T
 
Altijd goed, een garage bij huis. Ik heb dat ook sinds 6 jaar. Heerlijk!
Is de garage wellicht een metertje dieper te maken?
 
Lekker knus zo in de garage! En misschien ben je nu ook geneigd om de auto vaker mee te pakken want hij staat er toch (y) veel succes met het nieuwe huis.
 
Barri zei:
Wellicht blijft er dan geen tuin meer over ;)
Er blijft dan in ieder geval geen geld meer over :T

Zadelsnuiver zei:
Lekker knus zo in de garage! En misschien ben je nu ook geneigd om de auto vaker mee te pakken want hij staat er toch (y) veel succes met het nieuwe huis.
Thanks. Maar wat vaker de auto meepakken is net niet de bedoeling, ik heb al te veel ermee gereden. Plan was ooit 5 á 10k per jaar maar nu na 10 maanden al bijna 15k er mee gereden. Dat is ook de reden dat ik de Mazda uit de Bijtelling heb gehaald; voor privé ritjes wil je toch liever de Jag pakken. Maar vaker hoeft niet zo.
 
En daar was het moment dan, eerder dan aan het begin gepland, de 100k staat er op:
51209681499_80085f07bb_h.jpg

Maar 100k of niet, na een goede poetsbeurt is ze in mijn ogen nog als nieuw:
51211604664_229d7a5cce_h.jpg

51210847981_2574a6a966_h.jpg

[size=x-small]sorry voor de pixelatie maar het blijft internet[/size]
Volgende week naar de garage, kreeg gisteren bericht dat de remmen vanuit de UK gearriveerd waren.

Nog iets over de Mazda te melden? Oproep gekregen voor een terugroepactie betreffende de adaptieve cruisecontrol en nog iets anders, niets heftigs. Daarnaast blijven de kilometers behoorlijk achter op wat eerst gedacht was. In eerste instantie vanwege COVID maar doordat ik nu dichter bij werk woon loopt het jaarkilometrage al helemaal terug.
 
Mazda terug in de bijtelling? Is nu nog te overzien, 5 maanden afrekenen, denk ik.

Dan daalt het jaarkilometrage van de Jag weer ;)
 
Met meer kilometers en tóch beter dan bij aanschaf. Tot zover de relevantie van een kilometerstand. De lak ziet er nog goed uit! Wel een vreemde plek boven 't achterwiel ;).
 
406c zei:
Remschijven zijn specifiek ja, 355mm en met gaatjes.

Ik vind ze prima verkrijgbaar op de bekende sites. 355 mm, met of zonder gaatjes :) voro nog geen 100,- per schijf. Of moest het specifiek Brembo zijn?
En weet je welke die specialist monteert? Zou zuur zijn als je flink zou betalen voor remschijven die ook daar gewoon op de bekende websites wordt besteld.

Gaaf trouwens dat laatste shot!!
 
Bij de bekende sites zie ik de juiste niet. Sommige hebben wel de juiste shijven voor maar niet voor de achteras. De specialist heeft ze uit Engeland laten komen.
Sowieso heel blij dat ik het niet zelf heb gedaan, schijnt dat ze bijna 6 uur bezig zijn geweest omdat de oude schijven niet los wilden komen.

Had ook gevraagd om te kijken naar de melding dat de cruisecontrol niet beschikbaar was. Zou een simpel signaal kabeltje zijn maar helaas een prijzige (300 ex. meen ik) dus de specialist raadde aan om het even aan te kijken. Helaas de afgelopen dagen weer een paar keer de melding gehad dus straks maar weer een nieuwe afspraak maken daarvoor.
 
Gefeliciteerd met de 100.000 KM! Prachtig resultaat van die poetsbeurt ook; de diepte die je in de lak ziet is echt fenomenaal om te zien (y)
 
De jag mag weer een jaartje de weg op. Helaas niet zonder advies of reparaties, mistlichten moesten opnieuw gesteld worden (nieuwe regel denk ik, nog nooit van gehoord) en de banden zijn ook bijna aan vervanging toe. Achter 2mm, voor 2.5. Binnenkort maar eens kijken waar ik ze het beste kan kopen (avondje bandenvergelijker van AW) want bij kwikfit en profile zijn ze gruwelijk duur en daarnaast hebben die twee toko's ook nog eens een zeer beperkte keuze in de maten die ik heb. Wél de voorbanden hebben maar niet achter van hetzelfde merk/model, dat soort grappen.
51276145583_9385638702_h.jpg


De 3 heeft ook een garagebezoek achter de rug, software update ivm terugroepactie. Twee systemen zouden mogelijk niet uitschakelen bij afzetten van contact wat tot een lege accu zou kunnen leiden en een update van de radar cruisecontrol. Maar het zou gaan om de werking van de cruisecontrol om abrupte remacties te voorkomen, over de werking heb ik weinig te klagen maar wel over de hoeveelheid storingen die het systeem geeft. Dus ik hoop dat deze update daar ook wat verandering in gaat brengen.
 
Voor zit 255/35/R20 en achter 285/30/R20. Daarmee is de diameter achter kleiner dan voor, als ik 295/30 achter zou zetten is de diameter gelijk maar of het daar beter van wordt...
 
406c zei:
Plan was ooit 5 á 10k per jaar maar nu na 10 maanden al bijna 15k er mee gereden. Dat is ook de reden dat ik de Mazda uit de Bijtelling heb gehaald; voor privé ritjes wil je toch liever de Jag pakken. Maar vaker hoeft niet zo.
Ik denk dat ik dat idee maar beter over boord kan gaan gooien. Het is een echte GrandTurismo en afgelopen weekend daar ook voor gebruikt, naar Budapest op en neer. Was wat last-minute dus vliegtickets zaten er niet meer in. Vriend van me stelde voor om met zijn twingo te gaan (want lekker zuinig) maar daar had ik echt geen zin in, dan maar een veelvoud aan benzine aftikken en met de XKR gaan.

De auto besloot op de heenweg om toch maar weer eens de cruise control er uit te laten. Weken lang geen last van gehad maar op de grens NL-DLD besloot die er mee te kappen. In HU en op de terugweg deed hij het wel weer perfect, vaag verhaal. Terugweg was tussen Frankfurt (am main) en Köln ontzettend veel regen, dan kom je er achter dat die achterbanden echt wel aan vervanging toe zijn. Ik wist niet dat het zo erg was, ik rijd immers nooit in de regen met die auto. Ze zitten overigens nog boven de 1.6mm, tot zo ver de APK. Ergens in de komende weken dus maar eens nieuwe sloffen regelen.

Verder is het wel de perfecte auto om 1460km op een dag mee te rijden. De ideale cruise snelheid ligt zo rond de 180, dan zit de motor lekker op 2750 toeren en boven die snelheid neemt het windgeruis best toe. In Oostenrijk en Hongarije gewoon met het verkeer mee 160 rijden en de heenweg was (inclusief 3 brandstofpauzes, koffie, lunch en baustelle) in 12 uur gedaan. Volgens de auto een (rijdend dus) gemiddelde van 148 km/h gehaald. Daar doe ik het voor. Terugweg kwam net boven de 100, de grens overgang HU-ÖST nam voor 700 meter net geen uur in beslag en daarnaast in DLD veel meer files.

51356354706_edab58799c_b.jpg

51356581268_5934a5d4a6_b.jpg

51356354691_4e818427c9_b.jpg


De buitenwegen in HU zijn natuurlijk knap waardeloos en na een keer verkeerd te zijn gereden zelfs nog een stuk onverharde weg gehad. Onderstel is daar niet voor gemaakt en de auto is er bizar smerig van geworden. Heb geen foto's van de vieze bak, gisteren gewassen en bij afdrogen voelde ik meteen dat het oppervlak absoluut niet glad meer was. Daar gaat van de week wel weer wat aan gebeuren.
 
Dat ik dit topic pas nu gespot heb...
Vanaf de eerst tot de laatste post met interesse doorgelezen.

Van mijn kant vooral woorden van hulde!!!
Een mens droomt er wel eens van om zijn moderne firmagebakje in te leveren en privé een oude Jag te gaan rijden, ook ik.
Maar jij doet het dan ook nog eens, tot tweemaal toe!!!

Veel plezier met de stijlvolle Brit (y)
 
Wauw, dat moet een fijne trip geweest zijn! Top keuze om niet in te stappen in de Twingo :)
 
Zo'n afstand moet je toch ook niet met een Twingo doen joh. Je komt gebroken aan. Hele mooie trip voor zo'n GT.
 
Ik hoor het al: perfecte auto voor zo'n trip. Meer dan keurige gemiddelde snelheid op de heenreis, mooi 'modern' toerental ook bij 180. En je hebt gelijk: hij is om mee te rijden, dus doen!
 
Ja het is nagenoeg de perfecte auto voor zo'n trip. Ik denk dat enkel een Rolls of Bentley fijner zijn. En dat "moderne" toerental is ook fijn inderdaad. Bij downsize auto's ervaar ik het eerder als een nadeel maar wanneer je een dergelijke hoeveelheid vermogen hebt is het niet hinderlijk wanneer je wil inhalen oid.

Ook een kleine update vwb banden; een vriend van me kan Michelin Pilotsport4S met personeelskorting voor me regelen dus die zullen met de volgende beurt er wel onder gaan. €900 is nog altijd erg veel geld maar het is een stuk minder dan bij de euromaster.
 
Update tijd:
Afgelopen maandag Jag voor een beurt + vervangen remlichtschakelaar. Die laatste zou namelijk schuldig zijn voor het af en toe niet werken van de cruisecontrol. Echter kwam ik er vandaag achter dat het toch niet heeft geholpen, van de week maar even bellen met de specialist. Die remlichtschakelaar bleek wel een lastige te zijn, daar hebben ze dik een uur over gedaan, gewoon omdat het lastig er bij komen was.
Terwijl de auto op de brug stond kon ik wel mooi even kijken of er schade was van de drempel/steen waar ik eerder overheen reed, helaas was dat er wel. Al is een krasje en een verbogen hitteschild niet het einde van de wereld. Er is een spulletje overheen gespoten dat het in ieder geval niet gaat roesten.
51600278524_2a9042ba22_h.jpg


Dinsdag nog meer werk aan de Jag; 4 nieuwe sloffen. DOTcode 3621, geloof niet dat ik ze ooit zo vers heb gehad. Ik had gehoopt dat de verse Michelin Pilotsport 4S'en minder rolgeluid zouden geven dan de oude conti's maar dat is helaas niet het geval.
51598797287_b6a5d5909c_b.jpg


Donderdag de Mazda naar de garage gebracht voor een beurt, er was een jaar verstreken sinds de laatste beurt. Vorige beurt bij 20dkm was in oktober 2020, de auto een half jaar oud. Nu stond de teller op slechts 28dkm, langleve thuiswerken en verhuisd zijn naar een plek slechts 20 kilometer van kantoor.

Vandaag een toertocht gehad met de Jaguar Daimler Club Holland, mooi stukkie rijden met een luncht halverwege. Een van de andere deelnemers had een groene E-type coupé V12, de voorloper van de XK (al zat de XJS er tussen) en ook qua styling zijn de overeenkomsten wel te zien.
51600516210_df23d3ec24_h.jpg
 
Zou wat zijn. Ik verhuis omwille van het werk, hij heeft er opeens een klap minder brandstofkosten aan. Zou raar zijn als hij daarover gaat stuiteren.

Barri zei:
Blijft een prachtige bak. Portemonnee weer leeg, na de nieuwe banden? :)
Viel mee. Ik had ze eerst via een vriend geregeld maar die meldde dat ze duurder waren geworden bij hem en dat ze daar niet gemonteerd konden worden. Vervolgens heb ik wat rondgebeld maar niemand wil banden monteren die ze niet zelf leveren.
Vervolgens kwam euromaster met een actie; 4 michelins voor de prijs van 3. Korting werd online niet goed berekend en ook de filiaalhouder dacht dat 65 euro korting wel klopte. Even gebeld met hoofdkantoor en die hebben het toen in orde gemaakt met de juiste korting. Iets van €890 voor de set incl. montage, scheelt flink op de reguliere prijs.
 
Blijft toch wel een auto die heel hoog in mijn rijtje met "mooiste auto's ooit " staat. Zeker in een kleur als die van jou
 
Even een kleine update zonder dat er grote bijzonderheden te melden zijn. De cruisecontrol van de XKR werkt nog steeds af en toe niet (einde van de maand wederom bij de garage langs) en de Mazda heeft nog steeds een vochtprobleem:
51799001248_779249d010_h.jpg

Binnenkort even over bellen, wilde het over de jaarwisseling heen tillen omdat garagebezoeken als privé kilometers tellen.

20 November meegereden met de Droomautodag op Meppen, een dag voor zieke kinderen om even de ziektes te vergeten. Mooi om daar een steentje aan bij te kunnen dragen.
51797929587_cb9353e8e3_h.jpg

51799000923_71ba18e40b_h.jpg

En in deze periode van het jaar wordt de auto best smerig. Was wel een aanleiding om toch maar eens een goede foamgun aan te schaffen. De met de Nilfisk meegeleverde werkte precies net niet omdat het schuim veel te waterig was. Nu met de Monello Lancia wel een mooie dikke schuimlaag wat een stuk beter werkt. En dan nog een foto van een van de huistijgers die vlak na het schoonmaken besloot om met vieze pootjes de schone Jag te bevuilen.
51797929342_879c2a35ee_h.jpg

51799000628_b46cf42e8b_h.jpg

51799000648_ba06e9f16e_h.jpg
 
^^ ow.. ik vreesde even dat die huistijger over de buitenlak liep.. maar het was het vloertapijt maar.. Oef. :p

Mooie schuimlaag. (y)
Zo krijg je dat (vaak) niet meer bij de wasbox, is mijn ervaring. (helaas).

Dat de kilometers van/naar de werkplaats als privé worden geteld wist ik niet.

Denk dat vele gebruikers van bedrijfsbusjes e.d. (en hun werkgevers) dat niet beseffen.
Soms, met het verkeerde type bus ;) kan dat nog weleens vervelend worden, denk ik.
 
Ik gebruik de foamer die bij mijn nieuwe Nilfisk hogedrukspuit zat. Werkt perfect! Met het schuifje bovenop kan je m goed instellen.
Blijft een prachtig ding, die XKR!
 
Gisteren bij de Jaguar specialist langs geweest voor de Cruisecontrol. Hij heeft 2 uur lang allerhande zaken uitgelezen maar niet kunnen achterhalen waarom hij afentoe niet werkt. Wat ook niet hielp was dat tijdens de proefrit het systeem elke keer wél werkte. Terwijl mijn ervaring is dat ongeveer 1 op de 4 keer het systeem of niet wil inschakelen of na enkele minuten stopt. De komende periode dus maar eens goed bijhouden onder welke omstandigheden de fouten optreden. Het helpt ook niet dat er zoveel factoren zijn die inspraak hebben op de werking van de cruise control. Had de eerste eigenaar het adaptieve niet aangevinkt op de optielijst dan was het systeem veel simpeler geweest wat fouten makkelijker op te sporen maakt.

En omdat iedereen kennelijk jaaroverzichten post zal ik ook maar eens voor de Jaguar:
Gereden kilomters: 14.850
Benzine: €4205
Onderhoud: €3754
MRB: €1068
Verzekering: €660
Poetsspullen: €427
Totaal: €10114 ofwel €0.698 per kilometer :p
 
Een Jag rij je niet omdat het goedkoop is :)

Maar vooral vervelend dat de acc zich niet betrouwbaar gedraagt en de Jaguar specialist het nog niet heeft kunnen vinden.
 
Zo'n rijtje lijkt me dan toch wel confronterend. Aan de andere kant, volgens mij beleef je echt veel plezier aan deze steeds mooier wordende roofkat. En da's heel wat waard (y).
 
PauseBreak zei:
Maar vooral vervelend dat de acc zich niet betrouwbaar gedraagt en de Jaguar specialist het nog niet heeft kunnen vinden.
Specialist heeft het nog niet kunnen verhelpen. Ik ben gaan loggen wanneer welke fouten optreden en ben tot de conclusie gekomen dat er valspositieve signalen over het indrukken van het rempedaal zijn. Meest logische verdachte is de remlicht schakelaar, deze zijn foutgevoelig en een bekend probleem. Specialist heeft deze reeds vervangen en weigert toe te geven dat deze alsnog defect kan zijn. Binnenkort maar eens zelf vervangen dan, met €180 geen goedkoop ding maar ben er nu klaar mee.

Gisteren ook zelf wat lopen klussen, 1 van de lampjes van de verlichting van de tellerbak was defect. Helaas moet het halve dashboard uit elkaar dus ik was er best even zoet mee, maar het is gelukt. Uiteraard de 3 andere T10 lampjes ook vervangen. Zaten nog 6 T5 lampjes, deze heb ik niet kunnen vervangen omdat ik niet wist dat er 2 soorten lampjes in zitten.
52073069316_43ca99b83e_b.jpg

52071484172_a2e1237176_b.jpg


De laatste periode zit ik er wel steeds vaker aan te denken om de Jaguar te verkopen. Niet omdat ik er op uitgekeken ben of omdat er iets mis mee is maar vanwege alle berichten met betrekking tot het verbannen van de verbrandingsmotoren. Afgelopen week weer het verbod op verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren per 2035. En er is maar 1 auto die ik zou willen hebben ten kostte van de XKR en dat begint nu wel te kriebelen. Al is het eigenlijk meer om te voorkomen dat ik over 15 jaar zeg "had ik maar...". Maar om de auto nu actief te koop te zetten heb ik eigenlijk ook helemaal geen zin in. Nog maar eens goed over nadenken dus.
 
Een auto als de Jaguar zou ik ook niet op uitgekeken raken. Maar als er een auto op je pad komt die je eigenlijk liever hebt, dan zou ik dat ook doen.
 
Bang voor een verbanning ben ik voorlopig niet, nieuw kan je ze dan niet meer kopen maar voorlopig heeft het grote deel van de bevolking geen geld voor een elektrische auto.
Wat wel een probleem wordt is de prijs van de brandstof, die is nu al hoog en denk niet dat deze hard omlaag gaat, dus ja als je nog wat wilt is het wel het moment. Ben ook wel benieuwd wat er voor in de plaats komt. Een XKR-S ;)
 
Voor een algeheel verbod ben ik vooralsnog ook niet bang, als 95% elektrisch is dan zou een algeheel verbod op gebruik van oude ICE's ook wat overdreven zijn.
Mijn angst is meer dat ik tegen die tijd niet echt meer kan genieten van een dikke ICE. Iets waar inderdaad de brandstofprijzen niet bij gaan helpen. Die transitie kan snel gaan, ik verwacht dat over 13 tot 18 jaar er geen druppel Mogas meer geproduceerd wordt bij de europese raffinaderijen en doordat er in die periode de productie afneemt de prijs flink zal toenemen. Hoewel LPG een reststroom van de productie van Bio-Kerosine is, dat bied wellicht mogelijkheden.

Bon, dat is een reden om toch te kijken naar een eventuele vervanger van de Jaguar. Ik heb 'm te koop gezet. Mocht er geen serieuze reactie volgen dan is dat helemaal niet erg, dan blijf ik er met alle plezier nog mee rijden totdat benzine enkel nog in veel te dure flacons bij een speciaalzaak verkocht wordt. :p
 
52141997207_81aab2cd65_b.jpg

De Jaaaag mag weer een jaar de weg op, zonder opmerkingen door de keuring. Ik had ook gevraagd om de remlichtschakelaar te vervangen, dit hebben ze echter niet kunnen doen "die hebben we niet op voorraad en moeten we bestellen". Goed verhaal want die hadden ze natuurlijk 4 weken geleden kunnen/moeten bestellen. Enfin, levertijd onbekend dus schiet lekker op.
Op de parkeerplaats stond ook een F-Type SVR, hoewel op papier de opvolger van de XKR is het wel een compleet ander soort auto. En met 575pk ook wel wat vlotter.
52143507595_d2c953c200_b.jpg


Jay DoubleYou zei:
Ben benieuwd naar de opvolger. :)
Ik had mijn zinnen gezet op een Aston DB9. Deze hele mooie groene stond bovenaan het lijstje.
Maar helaas is er iets voorgevallen waardoor het nu even onpraktisch is om dit soort stappen te nemen.
 
De levertijden van uit Engeland zijn zo lang dat ook als ze 4 weken geleden besteld gadden, dan was het nu nog niet binnen. 3 tot 4 maanden is niet ongebruikelijk
 
Terug
Bovenaan