De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 2-9-2025

Behandelen gebeurd uiteraard maar na het spuiten, je kunt diverse middelen gebruiken en komen in alle naatjes maar ook lekt het straks op het plaatwerk en dan heeft de lak geen hou vast.
 
Heel mooi opgelost!
Dat verlijmen kan inderdaad prima maar ik ben met je eens dat het toch als een risico voelt. Met dat tinnen (dat deden ze vroeger ook voordat er plamuur bestond) los je dat helemaal op. Mooi gedaan!

Heel benieuwd hoe dit gaat worden.
 
Vandaag heb ik wederom een mijlpaal gehaald. De cabrio is gespoten en al deels in de juiste kleur. Op het moment ben ik zeer tevreden, vooral als je het verleden kent en weet wat het was.

C661-E86-E-7414-4-BBB-8-E0-D-B36-B8-C22-F463.jpg

De auto met grote onderdelen mobiliseren.

47654839-3184-4494-9-B79-E8-CB16572039.jpg

Voor het definitieve lak moest er een voorkleur op, dit is omdat de nieuwe kleur slecht dekkend is.

B42-F5-A7-A-B578-438-A-BC0-C-6757-A7700-E17.jpg


90-DE562-D-87-F6-47-D4-BF94-EF210-D629-EDC.jpg


377-D841-F-E759-488-A-9-E7-C-8735-D5-E81-A8-F.jpg


6-C537267-7187-48-CA-B90-E-FD7-CDC9-B941-D.jpg


2870-E6-F0-655-B-4420-8-C39-EB35-F883-F842.jpg
 
Gefeliciteerd! Dat is inderdaad een hele stap als je hier terugleest. Ik ben benieuwd naar de plaatjes, maar die volgen vast pas bij 'geheel in de juiste kleur'. ;)

edit: Ah, toch plaatjes toegevoegd! Een soort van grondkleur dus, als ik het goed begrijp. Ziet er alvast keurig uit. (y)
 
Ik denk dat dat gezichts bedrog is, dit zijn net twee stukken waar ik eigenlijk niets aan heb hoeven doen. Tijdens het strippen zat daar zwarte bekleding op gelijmd, ik ga uiteraard hetzelfde uitvoeren alleen met nieuwe stof.


Klassiekerrijder zei:
Ziet er al goed uit!

Lijkt het zo, of is er een verschil in afwerking tussen deze twee randen?

aviary-image-1672401518600.jpg
 
The day after, wederom was ik blij verrast om vanmorgen de gespoten auto en delen te zien buiten de spuitcabine. Het is altijd lastig om een juiste keuze kwa kleur te kiezen en ik ben blij met de zilvere grijze kleur (Mercedes).
Omdat de lak nog te vers en te zacht is mocht ik nergens aan komen ivm de volgende fase. Daarom me druk gemaakt met een voorruit die ik jaren terug ooit uit een donor auto heb gehaald en deze was alles behalve schoon. Ik ging voor een nieuwe maar die is niet meer te krijgen. Jammer is dat er lichte ruitenwisser krasjes op zitten dus die zou gepolijst moeten worden. Dit laatste ga ik even uitzoeken en zal het waarschijnlijk ook gaan uitvoeren.
Een paar weken terug had ik weer een hoop klein spul laten poeder coaten en ben ook hier uitermate tevreden mee.

D6-B3-AD3-C-BFC9-4210-8390-DB98-EB1-E2-C38.jpg


8-F547-DBF-0-C29-46-C8-91-D5-A2-E98646-E754.jpg


FA16-A72-D-0-F74-4-D4-B-BA03-A5645-BEC0668.jpg


BF867517-6988-4-F2-D-886-B-DC2-B243-CDA97.jpg


05-B49-B12-6-C44-42-E4-A756-D21-F1-D7-F8-D35.jpg


7315-D54-F-935-D-4767-A401-52520-DA15-AD3.jpg


B7114-D6-F-33-F8-4276-97-FA-DAD6-F32-DBDD7.jpg


IMG-20221214-170918-1.jpg


IMG-20221214-171447-1.jpg


IMG-20221214-170222-1.jpg


IMG-20221214-170019.jpg
 
En we gaan gewoon verder. Omdat de spuitcabine een bepaalde afmeting heeft en je er ook moet kunnen werken was het al bekend dat er een fase 1 en een fase 2 zou komen. De 2e fase bestaat uit losse delen zoals kofferdeksel, spoiler, skirts, bumpers, spiegels enz enz.
Vandaag de lompe voor spoiler te voor schijn gehaald, ook deze kwam ooit van een donor auto en heb het gewoon bewaard. Alle spoilers die ik heb zijn in het midden gebroken, waarschijnlijk ooit een stoeprand aangetikt? De beste heb ik er tussen uit gehaald en ook deze gaan we als nieuw maken. Vandaag de gebroken stukken gelijmd met twee componenten lijm. Het heeft nu een paar dagen om goed uit te harde zodat ik maandag mooi kan gaan maken. Het geheel stond aardig onder spanning dus heb een versteviging gebruikt met diverse lijmtangen, tape en schroevendraaiers en zien later of het geholpen heeft.
Wat ook niet origineel is maar eerlijk heb afgekeken van de Lancer 2000 is de sticker aan de voorkant in spiegelbeeld.
Ik vond het mooi dus heb het ontwerp aangepast en na laten maken. Uiteraard gaat hier later ook de blanke lak over heen!
Nu eerst vanavond oud & nieuw vieren.
Iedereen vast de beste wensen voor 2023!

IMG-20221231-120826-1.jpg


IMG-20221109-163748-1-2.jpg
 
Deze week zijn er weer onderdelen gespoten. Dit kon niet eerder met de auto samen omdat de ruimte te beperkt was. Wat kan een mens blij zijn met die kleine dingen. It feels good!

IMG-20230119-173215-1.jpg
 
Weer zijn er kleine onderdelen gespoten, dit kon niet samen met de auto omdat de ruimte te beperkt was. Ik ben weer zeer blij met het resultaat. Normaal monteer je de bumper steunen enz gewoon op de auto maar dan kan er geen lak tussen beide komen en zou het eventueel kunnen roesten. Daarom de keuze gemaakt om alles los te laten spuiten. Nu vertelde iemand mij voor de montage er pakkings papier tussen te doen. Hier ben ik nog niet over uit.

IMG-20230119-173215-1.jpg
 
Auto Fanaat zei:
Weer zijn er kleine onderdelen gespoten, dit kon niet samen met de auto omdat de ruimte te beperkt was. Ik ben weer zeer blij met het resultaat. Normaal monteer je de bumper steunen enz gewoon op de auto maar dan kan er geen lak tussen beide komen en zou het eventueel kunnen roesten. Daarom de keuze gemaakt om alles los te laten spuiten. Nu vertelde iemand mij voor de montage er pakkings papier tussen te doen. Hier ben ik nog niet over uit.

Pakking papier ertussen zou ik niet doen. Niet nodig en niet mooi. Gewoon strak tegen elkaar. Roestproblemen zie je eigenlijk nooit tussen strak gemonteerde delen, hooguit wat oppervlakkige roest. Geeft misschien ook weer massa problemen, bij bepaalde onderdelen.
 
Dat met dat tinnen, top opgelost.

Er bestaat 1 auto waar ze dat tot 17 jaar terug nog hebben gedaan. Ik vermoed dat je aan mijn foto wel kunt zien welk model dat was.

Mooi om te zien dat t vooruit komt.
 
Auto Fanaat zei:
Nu vertelde iemand mij voor de montage er pakkings papier tussen te doen. Hier ben ik nog niet over uit.
Misschien een stomme vraag: trekt dat papier geen water aan cg kan water daar niet intrekken? Lijkt me dan juist iets dat je idd niet moet doen
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
Auto Fanaat zei:
Nu vertelde iemand mij voor de montage er pakkings papier tussen te doen. Hier ben ik nog niet over uit.
Misschien een stomme vraag: trekt dat papier geen water aan cg kan water daar niet intrekken? Lijkt me dan juist iets dat je idd niet moet doen


Pakkings papier houd ook olie tegen, het is niet zomaar papier. Maar ik denk inderdaad dat ik daar niet aan begin. Als de auto klaar is zou hij amper nat worden, hooguit om te wassen en verder met mooi weer rijden……maar…….er kan altijd een onverwachte bui komen. Shit happens dan.
 
Het duurt en het duurt, dat blijft voorlopig de moto.
De voorspoiler en zijskurts zijn bijna in de fase om in de grondlak gespoten te worden.
Het was een behoorlijke tijdrovende klus om dat harde plastic weer netjes strak te maken. Ooit heeft het op een Cordia gezeten en waren ze met parkers vast geschroefd aan de carrosserie, dit betekend boor gaten in het plastic. Met een twee componenten lijm deze gaten gedicht en daarna geplamuurd. Mijn bedoeling is om met de montage juist geen parkers toe te passen. Ik denk dat het met kit gemonteerd gaar worden maar dan wel op een hele nette manier. Met schroeven maak je de body weer roest gevoellig!

IMG-20230304-112954-1.jpg

IMG-20230304-113006.jpg

IMG-20230301-165727-1.jpg
 
Het is een lange adem maar het gaat erop lijken dat de cabrio binnen twee weken gespoten word in de 2e kleur.
Alle kunststof delen hebben alle behandelingen gehad en zijn ook klaar voor de juiste kleur. Tevens de zijstriping op de juiste lengte geknipt zodat die na de kleur erop geplakt kunnen worden waarna er nog blanke lak op gaat.
 
Laatst bewerkt:
Het was een behoorlijke tijdrovende klus om dat harde plastic weer netjes strak te maken. Ooit heeft het op een Cordia gezeten en waren ze met parkers vast geschroefd aan de carrosserie, dit betekend boor gaten in het plastic. Met een twee componenten lijm deze gaten gedicht en daarna geplamuurd. Mijn bedoeling is om met de montage juist geen parkers toe te passen. Ik denk dat het met kit gemonteerd gaar worden maar dan wel op een hele nette manier. Met schroeven maak je de body weer roest gevoellig!
Is het ook een idee om inplaats van kit, dubbelzijdig tape te gebruiken, de kwaliteit hiervan is tegenwoordig reuze.

Wat een heerlijkheid om straks alle schone en gespoten delen weer als nieuw te gaan monteren.
Goed bezig!

 
Als alles mee zit word de onderkant maandag gespoten. Vrijdag de stickers erop en daarna de blanke lak.
Ook heb ik vandaag de lang verwachte stickers van het bedrijf Lorenz gekregen. Het zijn niet de stickers waarop ik gehoopt had maar die zullen ze na 30 jaar niet meer hebben. Ik heb nu de goede kleur combinatie, afmetingen en lettertype. Dus met deze sticker ga ik naar een sticker bedrijf en laat de juiste namaken. Zo komen we steeds stap voor stap verder.
IMG-20230512-184201-1.jpg
 
Dat lijkt het lettertype Avant Garde. Zo te zien een condensed black italic voor de bedrijfsnaam, een gewone italic voor het onderschrift.
 
Vandaag een dag vol vreugde, de onderkant is donkerblauw gespoten en ik was helemaal in de nopjes. Wat is deze combinatie gaaf! De kleur scheiding moet nu gepolijst worden, op een paar plekjes zat het tape niet goed en daar waar het blauwe op het grijze zit moet verwijdert worden.
Ook ben ik bij het bedrijf geweest die de Lorenz sticker op de juiste maat na gaat maken, deze is volgende ook klaar. Al met al een top dag!
86822-C1-A-320-B-4-DC5-A714-F0-F89-C9-C5609.jpg

7-E64-F529-04-D4-4-EB9-9-EB6-074-BCF037-D09.jpg

FECCA913-30-A7-4-E36-821-C-A5-E814233294.jpg


4-E2-B47-B9-5541-4232-8-A33-7-CA24315978-A.jpg

9-CD77374-DC89-4664-8-B0-C-CCFD1-D633-A9-D.jpg


8-CBFD151-FF17-4-AEE-AFE7-3-FC7-A3255351.jpg

E55-D48-F9-8-E5-A-48-D4-9-CD5-4-E9197093221.jpg

C010-D24-F-2-B0-C-4-C21-9-A1-F-295572-ACECB5.jpg
 
Dat wordt een heel mooie! Je gaat wel in een gat vallen als ie af is, zoveel tijd heb je straks over ;)
 
Dat wordt een heel mooie! Je gaat wel in een gat vallen als ie af is, zoveel tijd heb je straks over ;)
Dat denk ik ook. Gezien de openingspost loopt het project al negen jaar. Maar het resultaat mag er zijn. Vaak zie je dit soort projecten stranden omdat de eigenaar het niet meer ziet zitten. Respect voor het doorzettingsvermogen en het resultaat tot nu toe.
 
The day after.
Ik was gister de goede camera vergeten dus heb vandaag betere foto's gemaakt. Ook ben ik bij de stoffeerder geweest die m'n stoelen er al 5 jaar heeft liggen geweest. De stoelen moeten nog in elkaar, de hoofdsteunen nog gestikt worden, de deur panelen nog aan beginnen en de zonnekleppen is een nieuwe opdracht en gaat hij ook uitvoeren. Dus al met al gaat het gewoon door, en ja......ik heb engelen geduld

D8261-B7-A-833-E-4-A17-97-CE-754-CFD611-EF1.jpg


B4-ABE4-A0-550-A-4-A62-A527-86-B51-EC82-E93.jpg


C0972620-AC5-B-44-C3-8-F6-A-73-D094-D5249-C.jpg


D4-F00-D9-D-9784-4554-9938-D49-A519-B6419.jpg


BAC108-BE-E54-C-46-C6-A45-B-38-CB3-D7-E1-A5-B.jpg


IMG-20230519-140334-2.jpg


IMG-20230519-112803.jpg


436-FB9-DE-F21-F-4597-9-C3-A-4-B41-CE6809-E2.jpg


A322-F30-D-1-CBF-4704-823-E-BFBB249-D6069.jpg


304-C49-A0-4-B80-48-C0-93-A1-B2-C8-C4688-F29.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk weer om elke keer deze updates te zien. Ben zo benieuwd naar het eindresultaat! Respect voor het werk, en het geduld
 
Wat is dat voor wagentje naast de Cordia?

Denk een elektrische Goupil / soortgelijk product, met een laadbak opbouw voor o.a. gemeentewerken. (groenafval) kan ik mij zo voorstellen.

~~~~~~~~~~~~~~~~

Mooi kleurstelling wordt dit. (y)

Hopelijk heeft de stoffeerder een beetje tijd om de zaken te maken, zodat je dadelijk verder kan met de opbouw van de auto. Zal toch zonde zijn als je dadelijk heel de auto klaar hebt, op het interieur na.
 
Ik kan als simpele toeschouwer al niet wachten om hem als geheel te zien. Al die op zichzelf al perfecte onderdelen die samen komen, dat moet voor de eigenaar dan zéker een heel gelukzalig gevoel zijn!
 
Eindelijk na wat gepuzzel en contact te hebben gehad met het bedrijf heb ik nu van de drukker de stickers ontvangen. Of de maatvoering exact is zoals hij destijds op de auto zat weet ik niet. Ik heb de foto ingezoomd en de herkenning's punten vast gelegt en opgemeten. Ik zal er niet veel naast zitten denk ik. Maar ik ben blij met het resultaat.

IMG-20230613-154454-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog ruim een jaar, dan heb je hem 20 jaar en ben je 10 jaar bezig met de restauratie. Kun je dat jubileum vieren met een rondje rijden?
 
Prachtig volg dit topic ook al jaren, gewoon genieten van het vakmanschap en doorzettingsvermogen.
De auto zelf heb ik niet zoveel mee.
 
Goooooooooeden daaaaaaag. Hier ben ik weer! Tja…over Engelen geduld gesproken. Er is nieuws! Morgen 31-12-2024 word de cabrio afgemaakt. Vandaag zijn alle losse delen in de 2 kleuren bijgespoten en in de blanke lak gespoten. Morgen gaat de auto de dabine in met hetzelfde recept. De lak kan daarna op 1 jan mooi uitharden, uiteraard zal er gepolijst moeten worden en vervolgens word de voorruit erin gekit. Als dit gedaan is kan hij op transport daar waar ik hem op kan bouwen. Maar niet alles loopt op het moment als een locomotief. Bij het voorbereiden van de delen in de cabine is er bij een deur onderin een oneffenheid ontdekt wat van binnenuit komt. Op deze plek kon je eerder ook niet bijkomen mits je het open slijpt, dit laatste moet nu ook gebeuren helaas. Tevens had ik de kofferbak deksel en de dakklep op m’n sleutel adres laten ivm de beperkte ruimte bij het bedrijf. De kofferbak van polyester is daar nu ook op locatie en de dakpaneel ligt bij de stoffeerder omdat het sky niet meer is zoals je het hebben wilt. Bij deze stoffeerder liggen ook de stoelen en die zien er zeer mooi uit en moeten nog in elkaar gezet worden. Al met al is dit project nooit gestopt geweest, bij de spuiter zijn ze maar met z’n tweeën en schade gevallen gaan voor. Dus ik hoop dat de auto met 10 dagen daar weg kan, dan komt het leuke werk.
 
Terug
Bovenaan