De beste accu op de markt

richie yeah

Net ingestapt
Een goede avond allemaal.

Mijn naam is Richard Ik lees al een hele tijd mee en heel af en toe reageer Ik ook wel eens in sommige topics.

Nu heb Ik echter een vraag, graag wil Ik mijn benzine aangedreven Toyota Corolla E12 1.4 vvti trakteren op een nieuwe accu.
Het moge duidelijk zijn dat kosten nog moeite gespaard zullen worden, omdat mijn wagentje mij nog nooit in de steek heeft gelaten en dus het beste van het beste verdient

Een middagje Googelen heeft niet het gewenste resultaat gebracht, Ik kom uit bij Varta Blue Dynamic, Optima Yellowtop, en Northstar, nog een paar merken.
Tijdens mijn zoektocht denk Ik begrepen te hebben dat de duurste accu niet altijd de beste is, en dat wat ampèrage betreft niet altijd "meer is beter" waar is, start ampère schijnt dan weer wel belangrijk te zijn maar wordt niet bij iedere accu vermeldt.

Dus bedacht Ik de gebruikers ervaringen van het Auto Week Forum uit te buiten.
In de zoekmachine "Beste accu" ingeklopt maar werd er ook maar weinig wijzer van, dus bij dezen.
Heren en dames uw suggesties alstublieft kunt U mij helpen aan de beste accu.

Bij voorbaat dank,
Richard

Mij bevallen de merkloze accu's van de plaatselijke accuboer het beste.

Beide. Bij mijn accuboer bevatten deze accu's meer lood dan vergelijkbare van de dure merken. Ook leveren ze een hoger ah dan opgegeven. Al kies ik sowieso altijd voor wat meer ah dan er origineel in een auto zit. Een accu met wat extra pit is nooit verkeerd. In mijn Colt zat origineel bijvoorbeeld 45ah, daar heb ik 62 ah ingelegd. Sinds dien startte die altijd binnen één tel. Aan die accu heb ik in de vier jaar dat ik de Colt heb gehad geen enkele achterruitgang in prestaties gemerkt. Binnenkort ook maar even in de Almera zo'n accu leggen want de Varta die er nu in zit bevalt mij niet echt. Link

Het is dus geen probleem als Ik een 90 ah accu plaats terwijl de huidige 65 ah is.
En hoe zit het met start amperage ?

Zolang de accu kwa afmetingen maar past is het prima. En een wat sterkere accu heeft ook een hoger start amperage. Daardoor krijgt je startmotor bijvoorbeeld op hele koude dagen net wat meer stroom. Maar een te zware accu is ook weer niet goed. Hierdoor kan de accu lui worden en snel aan kracht verliezen doordat hij nooit eens goed belast wordt. Overdrijf het dus niet.

Ik zou opteren voor een originele accu van Toyota (wellicht is dat trouwens ook wel een Varta met een ander merkstickertje erop), gezien de goede ervaring bij de Toyota van mijn vader; die accu begon pas na 7 jaar minder te worden, terwijl de Kwik-Fit accu die er vervolgens in geplaatst werd maar 3,5 jaar meeging (de helft dus).

--BUMP-- zei:
Ik zou opteren voor een originele accu van Toyota (wellicht is dat trouwens ook wel een Varta met een ander merkstickertje erop), gezien de goede ervaring bij de Toyota van mijn vader; die accu begon pas na 7 jaar minder te worden, terwijl de Kwik-Fit accu die er vervolgens in geplaatst werd maar 3,5 jaar meeging (de helft dus).

Een orginele accu van Toyota kost dan ook rond de €800 euro (geen geintje), een Optifit accu is goedkoper dan veel accu`s, en hebben 3 jaar garantie. Voor de auto van de TS: artikel 28800-YZZAM, is opgevolgd door de 28800-YZZHM.

Een toyota start toch per definitie in één keer? Gewoon een Halfords accu erin, starten, lopen. 3 jaar garantie, 5 jaar halen ze ook zonder problemen en daarna zie je wel weer verder. Ben je voor 7 tientjes helemaal de man. Zwaarder kan, maar zal weinig zinvol zijn als de accu alleen dienst doet als startaccu. Een 1.4 benzine is nog wel een keer aangeslingerd. Als je de accu ook gaat gebruiken voor tractiedoeleinden, dan wordt het een heel ander verhaal.

Overigens is het aantal Ah iets anders dan de startstroom. De ampere-uren zegt iets over de energieinhoud van de accu. De startstroom is de maximale stroom die een accu kan leveren. Aangezien een startmotor meestal om en nabij de 2kW ligt, voor een normale benzinemotor, is een startstroom van +/- 200A meer dan voldoende. De meeste startaccu's halen hier wel het dubbele van, of zelfs meer. Een accu met een grotere energieinhoud kan het langer volhouden zonder bijladen, maar heeft ook meer tijd nodig om op te laden. Met een capaciteit van 60Ah, kan een volle accu gedurende een uur een stroom leveren van 60A. In theorie zou dat ding in goede staat dus ongeveer 20 minuten lang de startmotor rond kunnen krijgen. In praktijk zal dat korter zijn (vooral omdat de startmotor dat helemaal niet zou volhouden...), maar aangezien startpogingen zelden langer duren dan een halve minuut (en dan is er al meer aan de hand), volstaat iedere accu ruimschoots. Een hoge energieinhoud is vooral interessant als je bv in de vakantie de accu ook gebruikt als energievoorzining op de camping, bv voor een koelbox.

Kreidler zei:
Maar een te zware accu is ook weer niet goed. Hierdoor kan de accu lui worden en snel aan kracht verliezen doordat hij nooit eens goed belast wordt. Overdrijf het dus niet.
Loodaccus worden niet lui.
Een accu slijt alleen als de spanning onder de 12.4V komt.
Een deep-cycle accu zoals de Optima Yellowtop kan beter tegen diepere ontlading dan een gewone accu (slijt dus minder snel als de spanning onder de 12.4V komt).

Let op dat als je een zwaardere accu neemt je startmotor sneller slijt.

De beste accu's zijn toch echt de Yellowtops. De redenen zijn eigenlijk simpel. Het is geen gewone accu maar een gelaccu. Hierdoor heeft de kou er minder invloed op heeft en is de startspanning vele male hoger. Ook vangt een gelaccu altijd een spanningsdaling (wat je dus hebt met starten) beter en sneller op dan een gewone accu. Gelaccu's (en met name Yellowtops) worden daarom vaak ook bij auto met veel audio gebruik om alle bovenstaande eigenschappen.

Hierboven dus de voordelen. Maar zoals ieder voordeel ook een nadeel heeft heeft een Yellowtop ook een nadeel en dat is de prijs. Deze is een stuk hoger (en echte dus en geen imitatie)..

Wil je je Rolla dus echt verwennen neem dan een Yellowtop maar neem dan het gat in je portomonnee voor lief.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en anders moet je maar even ailen als je meer info wilt hebben.

Toetsje zei:
Jaaaap zei:

Huh?
Een grotere accu heeft een lagere interne weerstand.
Tijdens het starten zal er dus een hogere stroom door de startmotor lopen.
Deze wordt daardoor zwaarder belast op de lagers en de spoelen warmen sneller op.

Over niet al te lange tijd zal ik de start accu van mijn auto gaan vervangen. Auto is 14 jaar oud, benzine etc. Dus geen bijzonderheden met start-stop, AGM oid.

Verder zit er ook geen dikke audio installatie in, of andere aftermarket grootverbruiker. Kortom; doe niet zo moeilijk zou je denken en zet er 'gewoon' een accu in. Kan. Maar ik vind het leuk om me eens te verdiepen in dit onderwerp.

Kan je eigenlijk wel spreken van een 'de beste' accu op de markt? Yellowtop is in dit topic al genoemd; maar die is dan ook mega duur. Qua specs (Ah en CCA) springt die er niet eens bovenuit als ik het type wat past voor mijn auto vergelijk met andere merken.

Wat zijn eigenlijk specs waar je op moet letten? Uiteraard de Ah en de CCA (cold crank amp) zijn bekend, maar wat is als je accu's gaat vergelijken op deze specs belangrijker? Een accu met meer Ah en wat minder CCA of liever andersom?

Wat mij opvalt is dat duurdere accu's niet per se een hogere Ah of CCA hebben, soms zelfs van de dezelfde fabrikant (bijv. de Varta D15 vs. de D53)

Zijn er nog andere zaken waar je op moet letten? Er is werkelijk te kust en te keur, soms met maar een paar euro verschil. Dat het uit kan om zoveel verschillende merken en types te hanteren, denk ik dan.

Ik las dat van de A merken de Varta over het algemeen aangeraden wordt, en van de goedkopere huismerken DYNAC.

Ik zinspeel momenteel op de Exide Premuim https://www.accu-unie.nl/exide-premium-ea640.html, die biedt qua wat aan fysieke afmetingen maximaal mogelijk is de beste specs voor mijn auto (64Ah en 640CCA) Deze accu heeft als bijzonderheid dat die iets met carbon heeft: "De Carbon Boost technologie heeft de laad-acceptatie bij Premium accu’s sterk verbeterd, zodat ze tot 1,5 keer sneller herladen dan standaard accu’s." Ook Varta maakt reclame met z'n Silver Dynamic dat die tot 30% meer boost geeft tijdens de start. Is dat nou allemaal reclame geleuter, of zit er qua techniek toch wel onderlinge verschillen en is de ene loodaccu toch wel beter dan de andere?

EDIT: een overweging kan ook nog zijn de garantie termijn, zie ik nu. Bij de meeste krijg je 2 jaar garantie, maar een enkele webshop geeft 5 jaar garantie op bijv. de Varta D15. Vreemd, een accu gaat toch gemiddeld maar 5 jaar mee (langer als je 'm goed gebruikt en wat geluk hebt)?

Op hetzelfde onderwerp doorborduren: geen reden om een nieuwe topic te openen => prima toch.

Bij mijn lokale automaterialenboer verkopen ze meestal Yuasa: in Azië wordt dat gezien als een topmerk accu. Bevallen mij prima: prijs is normaal en levensduur is ook goed. In een hobby-auto van me zit er eentje die nu 8 a 9 jaar oud is, zo uit me hoofd gezegd (kanttekening/toevoeging: 's winters op stal met de minpool los)

Boppie zei:
--BUMP-- zei:

Een orginele accu van Toyota kost dan ook rond de €800 euro (geen geintje), een Optifit accu is goedkoper dan veel accu`s, en hebben 3 jaar garantie. Voor de auto van de TS: artikel 28800-YZZAM, is opgevolgd door de 28800-YZZHM.

Vanaf 88 euro dus Boppie ;)

https://www.toyota.nl/toyota-rijden/accessoires-onderdelen/accu.json

Stop maar met zoeken.

De beste accu's komen van Yuasa. Deze zoektocht heb ik vorig jaar al gemaakt voor mijn Corsa. Waar vind je 5 jaar garantie op een normale autoaccu? We praten wel over volledige calcium platen. Ik heb het wel over de beste prijs/kwaliteitverhouding.:)

Een iets hogere capaciteit is nog ok, veel hoger moet je niet gaan.

Wouter82 zei:
Hans Anders, grappig. Niet gezien dat dit topic al 5 jaar dood is?
Zeker wel! Juist daarom nodig om eens de ontwikkelingen sindsdien onder de loep te nemen. Bovendien, wat maakt het verschil met een nieuw topic aanmaken? In dat geval mag een toekomstige zoeker in 2 topics gaan lezen.... Of is dit tegen de forum regels?
Sjon77 zei:
Op hetzelfde onderwerp doorborduren: geen reden om een nieuwe topic te openen => prima toch.
Was precies mijn gedachte.

nlmobile zei:
Stop maar met zoeken.

De beste accu's komen van Yuasa. Deze zoektocht heb ik vorig jaar al gemaakt voor mijn Corsa. Waar vind je 5 jaar garantie op een normale autoaccu? We praten wel over volledige calcium platen. Ik heb het wel over de beste prijs/kwaliteitverhouding.:)

Een iets hogere capaciteit is nog ok, veel hoger moet je niet gaan.

Grappig dat twee mensen met ditzelfde merk op komen zetten. Wat maakt dat jullie stellen dat deze accu's 'de beste' zijn, op gunstige prijs na? Qua specs zit die GS Gold niet eens aan de top (Ah en CCA) van wat de concurrentie biedt als je kijkt naar gelijke afmetingen.

5 jaar garantie geeft een enkele webshop wel, hoor, ook op Varta of andere accu's. Vraag is natuurlijk alleen of je na 4 jaar en 11 maanden nog aan mag komen zetten met 'de spanning tijdens starten zakt onder de 10 volt' oid. Dat wordt mogelijk als gewone slijtage gezien, lijkt mij?

edit; wil je weten welke Yuasa in jouw auto past, kan je hier je kenteken invullen: https://www.yuasa.de
edit2; lijkt niet helemaal betrouwbaar; ik krijg te grote accu's te zien qua max fysieke afmetingen mogelijk (scheelt 1 cm precies) in mijn geval kan ik dat niet negeren, want de accu zit in een jasje en dat weer in een accu bak met deksel eroverheen. Dat wil ik zo behouden.

Net nog een stel Yuasa's in een APC ups gezet. Prijs kwaliteit verhouding is prima. Maar misschien nog wel belangrijker dan het merk accu is het juiste gebruik, passend bij de accu. Een auto die iedere dag gebruikt wordt, liefst over langere afstanden, doet heel lang met zijn accu. Veel stilstaan is zelfs voor de beste accu funest, starten met een bijna lege accu helemaal. Een accu die iedere dag lang aan de lader hangt, kan makkelijk 10 jaar halen. Voor doeleinden waarbij de accu's die geregeld bijna leeg getrokken worden, is (semi)tractie veel geschikter.

Hm. Goed punt velthuis.

Laat ik eraan toevoegen:
De beste accu op de markt voor de auto. Kortom; een startaccu.

Mijn auto staat bijna wekelijks wel 3 a 4 dagen stil. Wordt wel meestal voor langere ritten gebruikt (minimaal 20 minuten per rit tot ruim een uur) op de sporadische boodschappen / kinderen naar school brengen (wat ik nagenoeg altijd allebei met de fiets doe) of de bouwmarkt (paar keer per jaar)

hans anders zei:
Hm. Goed punt velthuis.

Laat ik eraan toevoegen:
De beste accu op de markt voor de auto. Kortom; een startaccu.

Mijn auto staat bijna wekelijks wel 3 a 4 dagen stil. Wordt wel meestal voor langere ritten gebruikt (minimaal 20 minuten per rit tot ruim een uur) op de sporadische boodschappen / kinderen naar school brengen (wat ik nagenoeg altijd allebei met de fiets doe) of de bouwmarkt (paar keer per jaar)

Tegenwoordig zijn er steeds meer semitractie accu's die prima als startaccu te gebruiken zijn. Mijn garage is volledig off grid en wordt middels een zonne-installatie en 230Ah semitractie accu van prik voorzien. Die accu voedt een 1600W zuivere sinus omvormer, dus moet ook nog een redelijke stroomsterkte kunnen leveren. De eerste jaren heb ik er een tweedehands gelaccu voor gebruikt. Die was op gegeven moment te veel capaciteit kwijt, nu staat er een accu van Panther die voor vrachtwagens geschikt is, die zowel voor starten als semitractie gebruikt kan worden. In jouw geval zou ik gewoon een goede 'normale' startaccu nemen, maar anders is ook zoiets als AGM te overwegen. Hangt wel een prijskaartje aan.

hans anders zei:
Grappig dat twee mensen met ditzelfde merk op komen zetten. Wat maakt dat jullie stellen dat deze accu's 'de beste' zijn, op gunstige prijs na? Qua specs zit die GS Gold niet eens aan de top (Ah en CCA) van wat de concurrentie biedt als je kijkt naar gelijke afmetingen.

5 jaar garantie geeft een enkele webshop wel, hoor, ook op Varta of andere accu's. Vraag is natuurlijk alleen of je na 4 jaar en 11 maanden nog aan mag komen zetten met 'de spanning tijdens starten zakt onder de 10 volt' oid. Dat wordt mogelijk als gewone slijtage gezien, lijkt mij?

Alleen de hoogte van Ah en CCA zegt weinig over de verwachte levensduur. Stel CS Gold is 75 Eur en "beste accu" is 220 Eur. Dan kan ik wel bijna 3x CS gold voor kopen, de "beste accu" gaat heus geen 3x 5 jaar mee onder dezelfde omstandigheden mocht je de auto nog hebben tegen die tijd. Hier een test van de CS Gold.

Woon je daarentegen op een onbewoond eiland dan is het een heel ander verhaal, maar dat is nu niet het geval.

Garantie geldt alleen voor fabrieksfouten, zoals een defecte cel in de accu.

@velthuis: ja, dat klopt. Het type gebruik bepaalt de uiteindelijke levensduur. Sta je auto vanaf een week of 2 stil dan is een druppellader aanbevolen voor max. levensduur. Tegenwoordig is een acculader zo ver dat conditioneren en onderhoudfasen de accu maximale levensduur kunt rekken.

hans anders zei:
Of dat 't de beste accu is, weet ik niet hoor: voor mij is een accu gewoon maar een accu => eentje met een leuke prijs-kwaliteit verhouding is voor mij goed zat. Maatje van me heeft jaren in Azië gewerkt en zag bij mij toevallig een Yuasa in een auto zitten en wees mij erop dat 't daar gezien wordt als een topmerk: dat vond ik wel geinig om te weten :cool:

Sjon77 helder :)

nlmobile zei:
Alleen de hoogte van Ah en CCA zegt weinig over de verwachte levensduur.
Ik denk dat de levensduur vooral af hangt van het gebruik zoals velthuis zegt.
Staat de auto in een garage of beschut uit de wind in een carport, worden er veel korte ritjes mee gemaakt met veel verbruikers (blower, lampen) aan, etc.

En dank voor de link!

Ik heb al vele jaren de gewoonte om defecte accu's in m'n auto's en machines te vervangen voor de Exide Maxxima 900DC (heet nu EP450), die dingen bevallen me gewoon prima en zijn goed hufterproof. (goed bestand tegen schokken, leeg trekken en/of langdurig niet gebruiken)
Het zijn inderdaad niet de goedkoopste accu's, maar de oudste accu's (nu al 9 jaar in gebruik) doen het nog steeds prima ondanks een zeer onregelmatig en wisselvallig gebruik... die hebben zichzelf dus echt wel terug verdient.

Maar goed, als het alleen maar voor een normaal gebruik in je huis- tuin- en keukengebakkie is dan zou ik er ook geen dure investering van maken maar gewoon even een exemplaar uit een actie van Brezan o.i.d. nemen.;)

Muddy Bandit zei:
Ik heb al vele jaren de gewoonte om defecte accu's in m'n auto's en machines te vervangen voor de Exide Maxxima 900DC (heet nu EP450), die dingen bevallen me gewoon prima en zijn goed hufterproof. (goed bestand tegen schokken, leeg trekken en/of langdurig niet gebruiken)

Maar dat is dan ook zo'n semitractie AGM accu. Dus met dikkere platen en glasvliesscheiding. Vroeger konden die te weinig startstroom leveren (dikkere platen trekken minder snel krom, maar hebben ook minder oppervlak) maar door slimme trucs is doe oppervlakte tegenwoordig groot genoeg voor startaccu's. Is wel een stuk duurder.

Ex de btw kosten ze me ongeveer 150 euro per stuk, zet ik daar de levensduur tegenover t.o.v. een gewone accu dan valt die prijs nog best mee.
En het bijkomende voordeel voor mij is dat er nu bijna overal dezelfde accu in zit, dus als er eens een accu van een machine of kiepaanhanger leeggetrokken is kan ik die binnen de 5 minuten wisselen met het exemplaar uit de auto i.p.v. te moeten wachten op de acculader.... en de dynamo van de auto laadt die lege accu wel weer vol tijdens het rijden.

Muddy Bandit zei:
Ex de btw kosten ze me ongeveer 150 euro per stuk.
Voor mij te duur een deep cycle/AGM accu voor de auto. Koop een goede autoaccu (zie boven) en koop een goedkoper A-merk lader dan heb je ook altijd een standby accu en je houdt geld over.

Nog niet over gehad, voor diegene die meelezen. Een auto met start-stop systeem heeft meestal een accu nodig met een chipje! Deze moet je bij iedere vervanging even inleren (heb geen ervaring hiermee, moet denk ik bij de dealer).

nlmobile zei:
Muddy Bandit zei:
Ex de btw kosten ze me ongeveer 150 euro per stuk.
Voor mij te duur een deep cycle/AGM accu voor de auto. Koop een goede autoaccu (zie boven) en koop een goedkoper A-merk lader dan heb je ook altijd een standby accu en je houdt geld over.

Daarom gaf ik in een eerdere post ook a laan "Maar goed, als het alleen maar voor een normaal gebruik in je huis- tuin- en keukengebakkie is dan zou ik er ook geen dure investering van maken maar gewoon even een exemplaar uit een actie van Brezan o.i.d. nemen.
;)

En die investering in zo'n ladertje kun je dan ook rustig achterwege laten: als je bij normaal gebruik van een auto zo'n ding al nodig bent is er wel wat aan de hand met je accu of de auto-electra.

Zo ik ben eruit.

Het koste even wat moeite om de mogelijke opties na te gaan. Want als ik de kenteken zoekfunctie gebruik van sommige accu websites, krijg ik soms vreemde resultaten. Bijvoorbeeld veel te grote (fysiek, dus qua afmetingen) accu's en als ik zoek op het merk GS dan krijg ik alleen de Silver Line te zien in mijn afmetingen. Of ik vond bijv bij accu unie een paar gold line, 2 te groot en eentje die mogelijk zou passen staat dan weer de lengte niet bij vermeld....

Ik ben dus maar via de zoeker van GS zelf gaan zoeken: https://batterylookupnl.gs-battery.com, vervolgens met die type nummer gaan zoeken naar een accu webshop die die verkoopt.
Ook is het gelukt om op accu unie handmatig alle Goldline af te gaan en dan kom ik op 2 types uit die fysiek zullen passen in mijn auto.

De keuze is een 60Ah CCA620 en een 62Ah CCA620. Resp. de GLD075 en de GLD027 en de 62Ah is zelfs iets goedkoper.... :p
Kortom, lijkt me een uitgemaakte zaak.

Yuasha accu's kan ik behalve een paar motorfiets accu's niet vinden voor de auto in NL's webshops. Alleen in de UK.

Onderstussen start de versleten Exide dapper verder, hij krijgt de auto nog altijd vlot aan. Maar langer wachten wil ik niet met vervangen, je zult zien dat hij er een keer mee ophoud als het zeer ongelegen komt.

Jaaaap zei:
Kreidler zei:
Maar een te zware accu is ook weer niet goed. Hierdoor kan de accu lui worden en snel aan kracht verliezen doordat hij nooit eens goed belast wordt. Overdrijf het dus niet.
Loodaccus worden niet lui.
Een accu slijt alleen als de spanning onder de 12.4V komt.
Een deep-cycle accu zoals de Optima Yellowtop kan beter tegen diepere ontlading dan een gewone accu (slijt dus minder snel als de spanning onder de 12.4V komt).

Dat laatste is dus ook complete onzin.

Update, in mei dit jaar de accu vervangen met een accu van GS Gold line. Lekker hoor! Ik merk dat bijv. de autoradio niet meer uit valt (uitgeschakeld word door de ecu?) tijdens de start. Waarschijnlijk doordat er voldoende spanning is tijdens het starten. Wel zo fijn als ik net een muziek app op m'n telefoon heb ingesteld en de radio niet opnieuw hoeft te verbinden met m'n iPhone (en dan weer overstapt op de standaard muziek app, zodat je onder het rijden alsnog moet klooien om dat weer te wisselen)

Over 5 jaar laat ik weer weten hoe de accu tot dan toe nog presteert :)

Lees de wiki over loodaccu's en je komt er achter dat je gewoon een goedkope loodaccu kunt kopen, eventueel van een B merk. Zo lang deze niet sterk ontlaad - en dat doet ie normaal niet in een auto - gaat de accu vele jaren mee. Een maar: Zorg dat de acculading nimmer onder de 80% komt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door met de motor uit de radio lang aan te hebben.

Buiten de komma is het niet geheel onzin.... iets met de chemische reacties, de zuiverheid van het lood etc.

Ik vind het onzin om een ruim 2½ jaar oud topic naar boven te schoppen, en met name als het dan ook nog zonder een zinnige bijdrage gebeurt.

Muddy Bandit zei:
Ik vind het onzin om een ruim 2½ jaar oud topic naar boven te schoppen, en met name als het dan ook nog zonder een zinnige bijdrage gebeurt.

We gaan natuurlijk wel weer de koude periode tegemoet. Dan kun je maar beter de beste accu die verkrijgbaar is hebben. :p

Muddy Bandit zei:

Correct.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Terug
Bovenaan