De twijfel!
Hierbij nog kort een overzicht waarvoor de auto gebruikt wordt:
- woonwerk ( circa 15-20 km enkele reis ). De helft binnendoor, de helft 80 km weg
- Rijd vooral alleen in de auto. Soms samen met vriendin
- Kilometers per jaar zal circa 8.000 zijn
- In het weekend voor een uitje
- Zuinigheid is mooi meegenomen natuurlijk
- Hoeft geen strepentrekker te zijn bij het stoplicht, maar ook zeker geen schildpad
Het wordt de eerste auto die ik ga kopen, nadat mijn Daewoo Lanos het verloor van de APK-keuring.
In alles zal ik er dus op vooruitgaan.
Er zijn nog 3 kanshebbers.
Kia Rio 2015, 100.000 km, 86 pk, € 8.800,- Link is helaas niet beschikbaar. trekhaak, navigatie, achteruitrijcamera, lederen stuur, cruise control.
Ford Fiesta 2016
Ford Focus 2015
Tussen bovenstaande kandidaten gaat het die ik allen in de buurt kan bezichtigen en aanschaffen. Het grote voordeel daarbij: ik kan langs een vriend die een garagebedrijf heeft en ook de staat van het voertuig kan controleren. Dat vind ik een erg fijn vangnet en extra bevestiging, want ik heb er namelijk geen verstand van.
De Kia Rio
+ betrouwbaarheid
+ luxe uitgevoerd, trekhaak ( mooi meegenomen )
+ genoeg ruimte
+ BOVAG en nieuwe APK
+ degelijk. Geen hoog of laagvlieger
twijfel: is de motor voldoende? de 1.0 van de Fiesta / Focus loopt fijner, maar is de 4 cilinder van de Rio ook goed?
- twijfel: de koppeling bij de Rio in de 1e versnelling is erg gevoelloos. Is hier iets aan te doen of is dat een mankement van de Rio? Wegrijden op alleen de koppeling lukt niet en dan slaat de auto af.
Ford Fiesta
+ motor
+ rij-eigenschappen
+ sportiever
+ motor
+ voorruitverwarming ( mooi meegenomen in de winter )
+ bouwjaar 2016 tov 2015 van de Focus en Rio
twijfel: een Fiesta met 1.0 ecoboost 100 PK is lastig zoeken. Dit betreft een Black Edition en staat al een tijdje te koop, terwijl een Fiesta met ecoboostmotor gewild is. Gek onderbuikgevoel of wil het niets zeggen?
twijfel: vorige eigenaar te sportief aangelegd? In het RDW zijn er 4 zakelijke eigenaren geweest. Waarschijnlijk leaserijders.
twijfel: motor zag er niet schoongemaakt uit ( wat ik zag toen ik de motorkap opende ). Dat was bij de Rio en Focus wel. Zit ik hier te zeuren om niets, omdat toevallig een autohandelaar er geen doekje doorheen heeft gehaald?
- autohandelaar in plaats van garagebedrijf ( of dat tussen mijn oren )
- beschadigde velgen rechterkant ( onvoorzichtige voorganger of maar één keer gebeurd? )
- prijs exclusief BOVAG, garantie nieuwe APK
Ford Focus
+ dashboard ( mooier t.o.v. de Fiesta )
+ zitpositie
+ voorruitverwarming ( mooi meegenomen in de winter )
+ BOVAG + APK
twijfel: de Focus circa 30-40 cm groter dan de Rio en Fiesta. De ruimte heb ik op dit moment niet nodig en dus ook hogere MRB
twijfel: was de Focus het formaat van de Fiesta, werd het overduidelijk de Focus.
Twijfels
De motoren van de Fiesta / Focus loopt volgens mij fijner dan de Rio, maar zijn ze ook qua betrouwbaarheid te vergelijken?
Kia staat bekend als een betrouwbaar merk. Staat Ford ook zo hoog aangeschreven?
Als ik dit lijstje zie
betrouwbaarheid automerken en model , komt de Focus er karig vanaf. De Fiesta is duidelijk de betrouwbaarste ( obv van cijfer, daarna een mooie 7,5 voor de Rio
Zijn mijn twijfels terecht tussen een garage en autohandelaar?
Hopelijk kunnen jullie mijn laatste twijfels wegnemen.
Als ik zo mijn wensen nog eens nakijk, past de Fiesta het beste, alleen heb ik mijn twijfels over de aankoop daar. Totaal niet onderbouwd trouwens.
Ik ben benieuwd naar jullie ( hopelijk ) laatste reacties over de aankoop. Lastig zeg, als je er zelf geen verstand van hebt!